Avecina hautajaisiin?

hmmä

Miesystäväni kysyi minua avecikseen isoäitinsä hautajaisiin. En ole nähnyt ko. henkilöä koskaan, enkä paljoa muutakaan sukua. Kommentoin jo asiaan, että onkohan se oikein sopivaa, mutta hän haluaisi minut mukaan. Miten tälläisessä tilanteessa kuuluisi "etiketin" mukaan toimia?

19

4829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä mee

      Minusta hautajaisiin ei mennä avecina.
      Koska et ole koskaan vainajaa tavannut, en menisi ko hautajaisiin. Ja jos muu sukukin on sinulle vierasta, voi olla vähän outoa ensi kertaa esittäytyä suvulle isoäidin hautajaisissa.

    • mee vaa

      Jos miesystäväsi haluaa sinut tuekseen, ei ole mitään syytä kieltäytyä, ei sopivaa kuoleman hetkeä voi kukaan valita. Olisi kuitenkin hyvä, jos tapaisit kuitenkin hänen vanhempansa, ettei ensi tapaaminen olisi "haudan partaalla".

      • älä kuitenkaan mee

        Ei tietenkään kuoleman hetkeä voi valita, mutta sen voi, meneekö tuntemattoman ihmisen hautajaisiin.

        Miesystäväsi pärjää varmasti oman isoäitinsä hautajaisissa ilman sinuakin.
        Lohtua hän saa sukulaisiltaan.


    • enempi puoliso

      En menisi hautajaisiin tyttöystävänä, jos en olisi vainajaa tavannut, vaimona menisin.
      En haluaisi, että tuntemattomat tyttö- ja poikaystävät tulevat sen paremmin häihin kuin hautajaisiin, soveliaampia esittäytymistilaisuuksia on varmasti ennen noita tapahtumia ollut mahdollista järjestää.

    • joku vaa

      En näe mitään syytä miksi et voisi mennä, ellei kyse ole sitten jostain tosi pienistä hautajaisista (esim. alle 10 hlö). Jossain suurissa hautajaisissa (esim. 100 hlö) ei varmastikaan kovinkaan moni kiinnitä huomiota "yhteen ylimääräiseen ihmiseen" - ja tuki voi olla kaverillesi kuitenkin tärkeä asia.
      Kuten joku jo mainitsikin, niin voisi olla hyvä tavata muutamia sukulaisia ennen hautajaisia.

    • Itse en menisi

      Ns. tavallisten ihmisten hautajaisissa ei juuri sataa vierasta ole!

      Jos on kyse pienistä hautajaisista, se tarkoittaa yleensä lähipiiriä. Sinne ei ole soveliasta ventovieraiden mennä mukaan. Toki siis haudalle saa mennä kuka tahansa, mutta muistotilaisuuteen ei.

      Toisalta onko sinulle mielekästä mennä tuntemattomien surevien ihmisten joukkoon??

    • avato-

      Edellisiin vastauksiin viitaten selkeyttäisin miesystäväsi kanssa onko miesystäväsi sopinut asiasta lähiomaistensa kanssa, koska jos asia on muille ok ei asian silloin pitäisi sinuakaan vaivata.

      Muussa tapauksessa en lähtisi mukaan.

      Ja kyllä hautajaisissa on hyvinkin yleistä, että ihmiset esittäytyvät siellä toisilleen. Meillä on elinaikanamme monenlaisia ihmiskontakteja, jotka kohtaavat toisensa vasta hautajaisissa. Vaikka tässä tapauksessa et tunnekaan vainajaa, niin en näe ongelmaksi tutustua miehesi sukuun hautajaisissakaan. Tietenkään mitään erityisen merkittävää tutustumistilaisuutta siitä ei tule, mutta jostakinhan teidänkin on aloitettava.

      • naisjuristi

        Miten niin "miehesi"? Susiparin puolikashan olet, kun et ole edes laillinen puoliso. Suomessa kammoksuttua kuokkavierasperinnettä ei tule edistää: tullaan uteliaisuuttaan ja siksi. että voidaan nauttia, syödä ja juoda komeasti vielä vainjan ja kuolinpesän kustannuksella. Yököttää koko ajatuskin. Eikö nyt todella voi ensin käviväistä maistraatissa hoitamassa suhteen valuvika pois, kuten kristityssä maassa on perinne?Suomi on Eurooan susiparistunein maa, susipariudessa syntyneitä ay-lapsiakin peräti 40 %: maailman ennätys! Jos isoäidin hautajaisiin tarvitsee ulkopiplöisen heilan tueksi, ei sinne pidä mennäkään. Se on vainajan muiston häpäisemistä.


      • akava..
        naisjuristi kirjoitti:

        Miten niin "miehesi"? Susiparin puolikashan olet, kun et ole edes laillinen puoliso. Suomessa kammoksuttua kuokkavierasperinnettä ei tule edistää: tullaan uteliaisuuttaan ja siksi. että voidaan nauttia, syödä ja juoda komeasti vielä vainjan ja kuolinpesän kustannuksella. Yököttää koko ajatuskin. Eikö nyt todella voi ensin käviväistä maistraatissa hoitamassa suhteen valuvika pois, kuten kristityssä maassa on perinne?Suomi on Eurooan susiparistunein maa, susipariudessa syntyneitä ay-lapsiakin peräti 40 %: maailman ennätys! Jos isoäidin hautajaisiin tarvitsee ulkopiplöisen heilan tueksi, ei sinne pidä mennäkään. Se on vainajan muiston häpäisemistä.

        Täyttä asiaa kirjoitit, naisjuristi, mutta eipä täällä Suomessa taida ammattiyhdistys-lapsia (=ay) 40:ää prosenttia olla - avioliiton ulkopuolisia (=au ) kylläkin.

        Hautajaisiin ei tosiaankaan ole soveliasta emnnä, ellei ole vainajan tuttu tai sukulainen. Nais- ja miesystävät pysykööt poissa, elleivät ole pitkäaikaisia, vainajankin tuntemia henkilöistä.
        Jotain rajaa sentään!


      • Urhoska
        naisjuristi kirjoitti:

        Miten niin "miehesi"? Susiparin puolikashan olet, kun et ole edes laillinen puoliso. Suomessa kammoksuttua kuokkavierasperinnettä ei tule edistää: tullaan uteliaisuuttaan ja siksi. että voidaan nauttia, syödä ja juoda komeasti vielä vainjan ja kuolinpesän kustannuksella. Yököttää koko ajatuskin. Eikö nyt todella voi ensin käviväistä maistraatissa hoitamassa suhteen valuvika pois, kuten kristityssä maassa on perinne?Suomi on Eurooan susiparistunein maa, susipariudessa syntyneitä ay-lapsiakin peräti 40 %: maailman ennätys! Jos isoäidin hautajaisiin tarvitsee ulkopiplöisen heilan tueksi, ei sinne pidä mennäkään. Se on vainajan muiston häpäisemistä.

        Onko mielestäsi siis olemassa laillisia ja laittomia parisuhteita? Tietääkseni Suomen laissa ei kielletä kahden ikänsä puolesta sopivan, toisistaan tykkäävän ihmisen heilastelua. Asia erikseen ovat maksulliset naiset. Järjenjuoksusi ei taida olla parhaasta päästä, kirjoituskaan ei näytä sujuvan. Ei kai se ihme jos yötä myöten valvoo keskustelupalstoilla? Käyttäisit yösi nukkumiseen, siten nupistasi voisi ehkä tulla järkeviäkin ajatuksia. Avioliitto ei myöskään ole minusta tarpeen lasten hankkimista ajatellessa. Luulisin lapselle olevan tärkeämpää, että hänellä on rakastavat vanhemmat sekä hoivaa ja huolenpitoa.

        Hautajaisasiassa olen samaa mieltä, sinne ei pidä mennä muut kuin vainajan aikanaan tuntemat henkilöt. Ei siinäkään tapauksessa, vaikka kysyjä ja hänen miehensä äkkiä päräyttäisivät naimisiin.


      • pastori pappinen
        naisjuristi kirjoitti:

        Miten niin "miehesi"? Susiparin puolikashan olet, kun et ole edes laillinen puoliso. Suomessa kammoksuttua kuokkavierasperinnettä ei tule edistää: tullaan uteliaisuuttaan ja siksi. että voidaan nauttia, syödä ja juoda komeasti vielä vainjan ja kuolinpesän kustannuksella. Yököttää koko ajatuskin. Eikö nyt todella voi ensin käviväistä maistraatissa hoitamassa suhteen valuvika pois, kuten kristityssä maassa on perinne?Suomi on Eurooan susiparistunein maa, susipariudessa syntyneitä ay-lapsiakin peräti 40 %: maailman ennätys! Jos isoäidin hautajaisiin tarvitsee ulkopiplöisen heilan tueksi, ei sinne pidä mennäkään. Se on vainajan muiston häpäisemistä.

        Sinä olet jo sairas vanhoilliskristittyine arvoinesi. Olet päästäsi niin pahasti vialla, että luulet hautajaisten olevan "kuokkavieraiden kohde". Kuvittelet, että joku ihan oikeasti nauttii niistä tilanteista?! Kaikki hautajaiset missä minä olen ollut, ovat olleet niin surullisia, ettei sinne menisi muutoin kuin vainajan kunnioittamisen takia. Jättäisin muutoin kaikki hautajaiset väliin, niin surumielisiä tapahtumia ne ovat. Ei siinä paljon lihakeitto ja ruisleipä ole oikeasti kuokkimisen arvoisia.

        Asiaan noin muuten, niin ilman muuta suosittelen menemään hautajaisiin jos oma kumppani sitä pyytää. Ei hän varmaan pyytäisikään, ellette olisi olleet jo pitkään yhdessä. Hautajaisissa läsnäolollaan ei voi muuta kuin kunnioittaa, ei ikinä häpäistä. Ainoa mitä hautajaisissa tarvitsee hävetä, on että jokut nimim.naisjuristin kaltaiset kukkahattutantta-hiekkapillut katsovat sukulaisiaan ylen ja huomauttelevat miniöille milloin mistäkin. Se on vainajan muiston häpäisemistä ja toisten surun ylenkatsomista.


    • joku vaa

      "Avato" on ihan oikeassa siinä että ihmisillä on elinaikanaan monenlaisia kontakteja, eikä läheskään kaikki tunne entuudestaan - olen itsekin joutunut esittäytymään josaain juhlatilaissudessa - jossa olen ollut vaikkapa työn puolesta, tai sitten on ollut kyse muutoin tutun juhlista (en tarkoita pelkästään hautajaisia). On kuitenkin hyvä, jos tuntee jonkun ihmisen ennestään ;)

      Mitä tulee muutoin hautajaisiin menoon, niin kirkkoonhan voi mennä periaattessa kuka vaan - sitä tuskin on kielletty. Myös äitini hautajaisiin tuli kirkkoon ihmisiä, joita ei oltu kutsuttu hautajaisiin syystä tai toisesta - mutta kohtelin heitä kuten muitakin.
      Mitä tulee hautajaisten kokoon, niin toisin kuin "itse en menisi" kirjoitti voi ns. tavallisenkin ihmisen hautajaisissa olla sata vierasta - itse olen ollut vuosia sitten, sukulaisen - ei julkkis - eikä edes isolla paikkakunnalla, hautajaissa joissa oli parisensataa ihmistä! Hän tosin oli aika aktiivinen persoona ja monessa mukana, ja oli vielä työikäinen kuollessaan...

    • Itse en menisi

      Tietenkin tavallisen ihmisen hautajaisissakin VOI olla satakunta ihmistä, mutta YLEENSÄ EI OLE, varsinkaan iäkkään ihmisen.

      Niinpä, kirkkoon tai seurakuntasaliin tai haudalle (tai missä ikinä siunaustilaisuus nyt sitten pidetäänkin) voi mennä kuka tahansa, niinkuin jo kirjoitinkin, mutta minä en menisi tuntemattoman hautajaisiin.

      "Avato" kirjoitti, että joskus hautajaisissa esittäydytään. Yleensähän vieraat ovat jollain lailla vainajan tuttuja, ja esittäytyessäänkin ehkä kertovat, mistä vainajan tuntevat. Minusta olisi perin outoa kertoa, etten tunne vainajaa ollenkaan, olen vain seuralaisena!!!

      Suvulle voi esittäytyä muuallakin, kuin hautajaisissa.

      • 3+3

        "Niinpä, kirkkoon tai seurakuntasaliin tai haudalle (tai missä ikinä siunaustilaisuus nyt sitten pidetäänkin) voi mennä kuka tahansa, niinkuin jo kirjoitinkin, mutta minä en menisi tuntemattoman hautajaisiin."

        Aivan. Hautajaisiin menevät ne, jotka sinne on KUTSUTTU. Jos kysymyksessä ovat yleisesti tunnetun henkilön hautajaiset, lehti-ilmoituksesta saa usein selvän käsityksen siitä ovatko tuntemattomatkin tervetulleita esimerkiksi siunaustilaisuuteen.


    • Tottakai mukaan!

      Häät ja hautajaiset ovat oiva paikka esitellä puoliso suvulle. Joten mies on selvästi tosissaan.

    • sepä vasta jotakin

      Ja hienoja paikkoja kuokkimiseen.

    • WilleWaltteri

      Jos sielä saa ilmaiset safkat niin mukaan vaan. Vainaja ei pane pahakseen.

    • Kauan sitten

      Missä vaiheessa vainajan läheisiä voi muistaa adressilla tai / ja kukkasilla?
      Olen menossa vain kirkossa pidettävään siunaustilaisuuteen.
      Kiitän vastauksestasi.

    • näin meillä

      Kukkaset voi toimittaa omaisille kotiin jo ennen hautajaisia.

      Jos olet menossa siunaustilaisuuteen, siellä usein lasketaan kukat arkulle. Tällöin sinun ei välttämättä ole tarvis toimittaa ennen hautajaisia kukkia kotiin

      Adressikin lähetetään omaisille ennen hautajaisia, ja hautajaisissa se luetaan.
      Mutta en laittaisi adressia, jos olisin menossa siunaustilaisuuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      88
      6240
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2584
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      29
      2106
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe