Onko kellään muulla "pakkoliikkeenä" huulten lipominen? Itselläni on paha paniikkihäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko, ja luulen että tuo ärsyttävä huulten lipominen tulee kylkiäisenä näistä.
Wikipedia muuten sanoo, että: "Jos mantelitumaketta eli amygdalaa ärsyttää, se voi johtaa mm. huulten lipomiseen."
Miten tuo amygdala sitten liittyy paniikkihäiriöön, sitä en tiedä? Jos joku on saanut apua jostain tuohon huulten lipomiseen niin haluaisin kuulla ja olisin kiitollinen tiedosta?
Huulten lipominen
1
1968
Vastaukset
- dataz
Ihmisillä on usein erilaisia taustatoimia normaalien tilanteiden rinnalle. Joku raapii kättään, joku narisuttaa hampaitaan, minä taas pureskelen helposti paitani kaulusta.
"Pakkoliike" on joku toiminta mitä et itse huomaa ja/tai pysty kontrolloimaan. Pystytkö kuitenkin olemaan lipomatta huuliasi, vai tapahtuuko se itsestään?
Toisinsanoen sanalla:"itsestään" tarkoitan nyt, että et voi vaikuttaa sen tapahtumiseen. Luulisin kyllä, että tarkoitat tuon olevan vain eräänlainen tapa.
Amygdalat ovat kaksi (yksi per aivopuolisko) aivojen osaa, jotka vaikuttavat myös tunne reaktioihin. Tässä netistä vielä kaivellessa tosiaan huomaa, että tutkijoiden mukaan vasemman puoleinen amygdala vaikuttaa sosiaaliseen jännittämiseen ja myös ahdistuneisuushäiriöihin (kuten paniikkihäiriö).
Minun jorinoita ei kannata missään tapauksessa pitää luotettavina. En ole ammattilainen. Näiden tietojen perusteella veikkaisin sinulla olevan pienempi vasen amygdala.
Todennäköisesti sinulle on jo siis määrätty lääkitys tähän paniikkihäiriöön. Hoitaisin itse ensisijaisesti paniikkihäiriötä ja totuttelisin sosiaalisiin tilanteisiin. Paniikkihäiriö itsessään usein aiheuttaa sosiaalisista tilanteista vieraantumista. Johtuu yleensä varmaan paniikkikohtauksen pelosta, kun muita on ympärillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974419Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293283No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 351378
- 331058
- 321016
- 111014
- 158997
- 6924
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12862