polvilumpion luksaatio

jopi puujalka

Kuukausi sitten polvilumpio muljahti paikaltaan, mutta meni saman tien paikoilleen. Pariin päivään ei pitänyt päällä, joten piti käyttää keppejä. Lääkari sanoi että ristisiteiden venähdys ja ei vaadi leikkausta koska eivät katkenneet.
Sen jälkeen polvi pitänyt päällä kun on varovasti kävellyt, mutta ei vieläkään suoristu kunnolla joten kävely kinkkaamista.
Onko muilla kokemuksia kuinka kauan kestää, ennen kuin palautuu entiselleen, jos palautuu...

4

604

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • patellina

Hei!
      Juuri itsellänikin meni vasen polvilumpio paikoiltaan pari päivää sitten. Se meni siis ihan kunnolla paikoiltaan ja mun mies sai sen takas paikoilleen kun itse huusin maassa. Sama lumpio on mennyt paikoiltaan ainakin kolme kertaa aikaisemmin, joten lääkäri sanoi, että pääsen leikkaukseen.
      Mulla aikasemmilla kerroilla polvi on palautu melko nopeesti, mutta käytin kyllä keppejä pari viikkoa ja pidin kunnolla levossa (en kävellytkään, ellei ollut pakko). Tällä kertaa taas en saa polvea edes koukkuun, tuntuu kuin lumpio olis vieläkin vähän väärällä paikalla. Lääkäri ei kyllä sanonu, että röntgenkuvissa olis näkyny jotain erikoisempaa.
      Yleensä sanotaan, että jos lumpio lähtee kerran paikoiltaan, se lähtee tod. näk. useammankin kerran... Kannattaa olla varovainen ja ainakin urheillessa käyttää sellasta polvilumpiotukea. Itse olen jo luonnostani sellainen hyppijä ja pomppija, ettei ole ihmekään, että lumpiot paukkuu pois paikoiltaan... Mutta pari päivää sitten olin pelkällä rauhallisella kävelyllä tasaisessa maastossa, ja lumpio lähti....

• ei vielä

Kuinka kestää enneku polvi suoristuu?

• eilen leikkauksessa

Mulla kesti kauan. En valitettavasti tarkkaan muista kuinka kauan, mutta varo polvea OIKEASTI sillä itselläni alkoi yks useita vuosia kestävä polvihelvetti kun en varonnut polvea kunnolla ensimmäisen luksaation jälkeen. Tee OIKEESTI niitä reisilihas-harjoituksia vaikka tuntuis turhilta! (jos olit lääkärissä, niin varmaan sait semmosia?).

Itellä siis jatkuva lumpion sijoiltaanmeno alkoi yhdestä harmittomasta luksaatiosta, eilen olin leikkauksessa kun kolme vuotta odotin ja koitin sietää helvetilllistä kipua mihin särkylääkkeet ei auttanu. Nyt on edessä pitkä, ainakin 6 kk kestävä kuntoutus. Tsemppiä!

• Luksaatio 6 viikkoa

Minulla meni vasen polvilumpio sijoiltaa 6 viikkoa sitten. Sijoiltaanmeno tapahtui lenkillä. Minulle tuli veripolvi ja magneettikuvissa huomattiin reisiluussa hiusmurtuma ja ruhjevammoja. Minulla on kuulemma rakenteellinen vika polvilumpiossa. Olin ensin sairaalassa hoidossa ja sen jälkeen menin yksityiselle ortopedille, koska sairaalan päivystävä lääkäri ei ollut aivan perillä asioista. Polveeni laitettiin polviortoosi ja neuvottiin käyttämään keppejä kävellessä.
      Parantumiseni on ollu tosi hidasta. Viime viikolla sain vasta aloittaa fysioterapian ja fyysiset harjoitteet. Lääkäri sanoi minulle, että todennäköisesti menee kolme kuukautta ennen kuin polvi rupeaa tuntumaan taas omalta. Polvi on vielä turvonnut, arka ja heikko. Lihakset ovat aika lailla surkastuneet reidessä ja en saa polvea kunnolla koukkuun.
      Lääkärin mukaan 80% polviluksaatiopotilaista selviää fysioterapialla ja 20% joutuu leikkaukseen. Lihaskunto on nähtävästi avain asemassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      109
      7197
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      96
      5225
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3486
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3392
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2524
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1856
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1491
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      341
      1451
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1346
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      1114
    Aihe