Tämä sama postaus on myös toisaalla, mutta ehkäpä tämä sittenkin sopii paremmin tänne. Eli anteeksi toistosta.
Eli olen lähihoitajaopiskelija ja valmistun 30.3.2012, noin reilun yhdeksän kuukauden päästä. Kesäkuussa tuli käytyä ammattikorkean pääsykokeissa sairaanhoitajan opintoihin ja viime viikolla sain paksun kirjekuoren, joka toivotti tervetuloa opiskelemaan.
Eli kysymykseni on se, että kannattaako käydä jo loppusuoralla oleva lähihoitajakoulutus loppuun ja siirtää Sh-opintoja vuodella, minkä voin lain mukaan tehdä? Vai keskeytänkö lähihoitajakoulutuksen ja aloitan AMK:ssa jo tänä syksynä?
Pomo sanoo, että kannattaa ehdottomasti käydä lähäritutkintoloppuun ja lähteä vasta sitten ammattikorkeaan, koska 3.5 vuotta on kuitenkin pitkä aika ja mitä tahansa voi sattua ja koulutus venyä tai keskeytyä syystä tai toisesta. Lisäksi pomo sanoo, että valmis lähihoitaja menee esim. kesätyönhaussa aina opiskelijoiden ja epäpätevien ohi, koska lain mukaan näin pitää tehdä. Lisäksi pomo mainitsi, että valmiina lh:na voin ottaa myös yökeikkoja viikonloppuisin, mikä lisää työmahdollisuuksia tuntuvasti.
Toiset taas neuvovat aloittamaan jo nyt AMK:ssa. Sanovat, että sairaanhoitajana et tee mitään lähäritodistuksella, joten ei järkeä siirtää opintoja. Lisäksi Sh-opiskelijana saan kuulema ihan yhtä hyvin keikkatöitä opiskelun ohessa kuin valmiina lähärinäkin, eli ei juuri eroa.
Eli miten menetellä?
Keskeyttääkö lh-opinnot? Mitä tekisitte sijassani?
11
550
Vastaukset
- SH_86
Jos olisin sun saappaissa kävisin nykyisen koulun loppuun, ilmoittautuisin poissaolevaksi vuodeksi ja lykkäisin aloitusta. Ei mitään järkeä enää jättää kesken, kun olet jo voiton puolella selkeästi.
Näyttää CV:ssäkin paremmalta kun on yksi tutkinto enemmän suoritettuna.
Ja tuskin viimeinen vuosi lähärikoulussa kovin vastenmieliseltä tunnu tai vaadi kovia ponnistuksia. Ja kuitenkin se sun paikkasi siellä AMK:ssa odottaa seuraavana syksynä :) - lähisairaanhoitaja