alaikäisen todistus?

pelokas todistaja

Elikkä, olen alaikäinen (17 vuotias) ja sain kutsun todistamaan pahoinpitelyä oikeuteen. Olen aivan kauhuissani, en haluaisi millään mennä ja osa läheisistäni onkin sitä mieltä ettei minun alaikäisenä tarvitsisi mennä todistajaksi. Minuahan siis ei ole tosiaan pahoinpidelty vaan olin todistamassa tapahtumia. Olen rikostutkinnan poliisille käynyt jo todistamassa ja kertomassa näkemistäni tapauksista, miksei he vaan voi ottaa kertomiani paperilla mukaan ilman että minun tarvitsee tulla oikeuden istuntoon ja nähdä kyseistä pahoinpitelijää sun muuta... :(

8

4024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20

Joo
      Kyllä sinne vaan on mentävä. Jos jättää menemättä, niin tulee heti poissaolosakko ja nouto seuraavaan istuntoon.
      Koska olet ilmeisesti syyttäjän haastama todistaja, niin pelkäämistapauksessa voi neuvotella syyttäjän kanssa, miten todistaminen järjestetään.

• Onnibonni

Niin, kyllä oikeudenkäynnit voidaan järjestää niin että syytettyä ei ole pakko nähdä; esim teidän välissänne voi olla sermi.

• rullarullaraa

Kyllä alaikäinen voi olla todistaja, raja on 15- vuotta ja alle 15-vuotiaitakin voidaan (tosin harvinaista) kuulla.

Et ilmeisesti ole tiennyt sitä, että rikosasioiden oikeudenkäynti on Suomessa (myönnettyjen yksinkertaisten rikosasioiden kirjallista menettelyä lukuunottamatta) suullista ja välitöntä. Tuomioistuin voi ottaa ratkaisussaan huomioon vain sen, mikä pääkäsittelyssä tuodaan suullisesti esiin. Kun kerrot asiat käräjillä, oikeus voi tehdä arvion kertomasi uskottavuudesta.

Todistajana toimiminen on kansalaisvelvollisuus. Se, että haluatko mennä vai et, ei vaikuta asiaan.

• muutosta lakiin

Kansalaisvelvollisuus, PYH

• 20

Joo
        Se velvollisuus tarkoittaa sitä, että jotain on tehtäväkin, ei voi aina vain vaatia.
        Niskoitteleva todistaja voidaan tuomita enintään kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen.
        Jos vankilassa oleva niskoittelija ilmoittaa, että nyt hän suostuukin todistamaan, niin vankeus on heti lopetettava.

• w45eu789i0xtcjk

Mieti nyt sitä pahoinpideltyä. Tee oikein ja todista.

• näin itse tein

Voit sanoa oikeudessa ettet muista tapauksesta mitään... asioita voi kadota muistista valikoidusti.

• ttppii

Älä välitä noista kriminaalien neuvoista, koettavat vain puolustaa jotain toista luuseria.
      Tietenkin todistat, toivotaan linnaa kusipäälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4572
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3393
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2380
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      39
      1418
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1343
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1196
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1102
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      978
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen