Nikon D3100 vai D5100?

1991991

Olen hankkimassa ensimmäistä järjestelmäkameraa ja olen harkinnut niin Canonia, Panasonicia kuin Olympustakin, mutta olen tullut siihen tulokseen että itselleni Nikon olisi paras. Ensin oli tarkoituksena hankkia D3100 mutta nyt on kuitenkin alkanut kiinnostamaan myös tuo D5100, jolla on pari sataa enemmän hintaa. Mutta, en siis osaa päättää kumman ostan, joko täältä http://www.expert.fi/Tuotteet/Kamerat/Jarjestelmakamerat/Nikon---D5100-18-55VR tai täältä http://www.gigantti.fi/product/kamerat/jarjestelmakamerat/D31001855KTVR/nikon-d3100-18-55mm-vr

Jos ostan siis d3100, ajattelin ostaa lisäksi jonkun muun objektiivin, mutta jos d5100 niin en osta toista objektiivia ainakaan vähään aikaan. Auttakaa mua onnetonta aloitettelijaa ja antakaa nyt kunnon perusteluja kumpaan käytän puolet mun kesätyö rahoista!

23

3013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teejuppi

      osta d5100 ja säästä objektiiviin

    • 1991991

      Vielä kysymys. D5000 vai D3100?

    • juissi7777
    • tietämätön^^

      Mulla on D3100. Musta se on ainakin hyvä, mutta en tiedä kuitenkaan mitään D5100:sta. D3100 on kääntyvä näyttö, mut zoomi on aika vähän matkan päähän vaan, mut tietty siihe voi ostaa jonku juttun ::D:D okkei en tiä.

      • hkjhjhlk

        Onko tosiaan D3100:a kääntyvä näyttö.
        En itse kyllä ole törmännyt moiseen.


      • Jussipussiuyuyuy
        hkjhjhlk kirjoitti:

        Onko tosiaan D3100:a kääntyvä näyttö.
        En itse kyllä ole törmännyt moiseen.

        No ei siinä todellakaan ole kääntyvää näyttöä, heh.


    • Epic Fail

      Itse ostin kesän alussa ton D3100. Moneen kertaan olen manaillut, että ''perkule, kun tässä ei ole sitä kääntyvää näyttöä''.
      Eli itse valitsisin nyt noista ton D5100 :D

      • 32222

      • Harrastajakuvaaja

        Äärimmäisen harvassa järjestelmäkamerassa on kääntyvä näyttö ja kalliimmissa niitä ei ole tähän mennessä näkynyt yhdessäkään. Normaali järkkärinkäyttäjä ottaa kuitenkin kuvat etsimen kautta, joten kääntyvän näytön edut rajoittuvat lähinnä videopuolelle ja muutamiin harvinaisiin erikoistilanteisiin still-kuvissa. Kääntyvä näyttö on yleisempi pokkareissa, mutta järkkäreissä se ei ole ollenkaan välttämätön.
        En ymmärrä miksi sitä joku ylipäätänsä niin kovasti kaipaa kun kyseessä ei ole kuvaustilanteessa kuitenkaan kuin ASETUSTEN katsomiseen tarkoitettu taulu kameran takana.


    • kitsmo
    • D3100

      D3100 on aloittelijalle peilinheiluttimista paras hinta-laatusuhteeltaan.

      • oiqwfiqjo

        "D3100 on aloittelijalle peilinheiluttimista paras hinta-laatusuhteeltaan."
        joo, ja puutteelisin, mutta sitähän ei aloittelija huomaa.
        Aloittaa voi millä rittanalla tahansa, mutta mitä halvempi, sitä pikemmin vaihtotarve ja turhat vaihdot ne maksaa.


      • SimplyErkki
        oiqwfiqjo kirjoitti:

        "D3100 on aloittelijalle peilinheiluttimista paras hinta-laatusuhteeltaan."
        joo, ja puutteelisin, mutta sitähän ei aloittelija huomaa.
        Aloittaa voi millä rittanalla tahansa, mutta mitä halvempi, sitä pikemmin vaihtotarve ja turhat vaihdot ne maksaa.

        Tässä olen hyvin pitkälti samaa mieltä että kuvauksen aloittelijalle riittää opetteluun mikä tahansa järjestelmäkamera, mutta tosiaan se vaihto sitten on se joka maksaa.
        Mutta D3100 pääsee tosi pitkälle, kenno on kumminkin sen verran hyvä, ettei välttämättä tarvitse lähteä vaihtamaan ihan heti parempaan runkoon. KENNO on samaa luokkaa kuin D300(s)/D90/D5000 kohinaltaan jos ei jopa parempi (TESTATTU!) paitsi pari pikseliä on enemmän :)


      • Kaaleppii
        oiqwfiqjo kirjoitti:

        "D3100 on aloittelijalle peilinheiluttimista paras hinta-laatusuhteeltaan."
        joo, ja puutteelisin, mutta sitähän ei aloittelija huomaa.
        Aloittaa voi millä rittanalla tahansa, mutta mitä halvempi, sitä pikemmin vaihtotarve ja turhat vaihdot ne maksaa.

        Perusteletko, mitä puutteita D3100:ssa on? Se on selvää ettei se vastaa esim D800 -mallia, mutta mielestäni erittäin hyvä budjettiluokan kamera, jossa myös kuvanlaatu on poikkeuksellisen hyvä.

        Kyseinen kamera pärjäsi Tekniikan maailman järkkäritestissä viime kesänä TESTIVOITTAJAKSI. Canon EOS D1100 jäi testin viimeiseksi.

        Puskista on niin helppo huudella perustelematta asiaa mitenkään.


      • SimplyErkki
        Kaaleppii kirjoitti:

        Perusteletko, mitä puutteita D3100:ssa on? Se on selvää ettei se vastaa esim D800 -mallia, mutta mielestäni erittäin hyvä budjettiluokan kamera, jossa myös kuvanlaatu on poikkeuksellisen hyvä.

        Kyseinen kamera pärjäsi Tekniikan maailman järkkäritestissä viime kesänä TESTIVOITTAJAKSI. Canon EOS D1100 jäi testin viimeiseksi.

        Puskista on niin helppo huudella perustelematta asiaa mitenkään.

        Ne jotka MINUN käytössä häiritsee, runkomoottorin puute, eturullan puute, kunnollinen akkukahva, tarkennus, (joissain tilanteissa ehkä laitteen koko myös*)). käsitarkennus vanhemmilla optiikoilla (joita tosin käytän enään harvoin) = ei avusteita. ehkä joiltain osin dynamiikka. Tulikohan kaikki... *) reissu laitteenahan tämä on mitä mainioin D3100 35 1.8 = mahtuu (minun) takin taskuun :)


    • 19911991aloittaja

      Minä sitten päädyin siihen D3100, ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Just passeli kädessä, helppo käyttää ja nyt tuntuu että se kääntyvä näyttö olisi vain ollut tiellä. Nyt mietinnässä vain olisi joku kiva objektiivi.

      • Jukke

        Suora lainaus Tekniikan Maailman kameratestistä: "Nikon D3100 on kamera, jonka kanssa pärjää varsin pitkälle myös kuvausharrastuksen edetessä"

        Aivan varmasti sait hyvän kameran.


    • 02o

      Aloittelijärkkäreissä se menee aina niin, että paras kuvanlaatu saadaan yhdistelmällä jossa objektiivi on kalliimpi kuin runko.

      Eli jos satsaat esim D3100 ja D5100:n hinnaneron objektiiviin niin 3100:lla saat paljon parempia kuvia.

      • Snap Hunter

        >Aloittelijärkkäreissä se menee aina niin, että paras kuvanlaatu
        >saadaan yhdistelmällä jossa objektiivi on kalliimpi kuin runko.

        Ostin nelisen kuukautta sitten ensimmäisen digijärkkärini, D3100-kitin. Pähkäilin tovin, ottaisinko yhden myyjän tarjouksen, jossa oli kaksi kakkulaa ilman vakaajaa vai toisen talon tyrkytyksen runko 18–55 mm vakaajalla (VR). Hinta oli käytännössä sama.

        Päädyin jälkimmäiseen – ja jo reilua kuukautta myöhemmin huomasin seisovani fotokaupan tiskillä vaihtamassa kittizoomiani ulottuvampaan (ja ehkä parempipiirtoiseenkin) 18–200 mm:n superzoomiin. Metallibajonettikin tuntui luotettavammalta kuin kittizoomin muovinen. Tämä obiskan vaihto maksoi minulle selvästi enemmän kuin olin maksanut aloituspaketistani. Sain kuitenkin loistavan reissulasin – kymmenottelijan, joka taipuu moneksi (enkä harrastelijana edes edellytä kalustoltani huippusuorituskykyä).

        Sittemmin olen vielä täydentänyt systeemiä 35 mm:n normaalilasilla (f1.8). Ei kai järjestelmä ole järjestelmäkään, ellei obiskoita ole useampia...

        Yhdysrakenteista selvästi tehokkaamman erillissalamankin tulin hankkineeksi (Nissin Di866 Mk II).

        Kävi siis juuri niin kuin alun alkaen pelkäsinkin: ruokahalu kasvoi syödessä. Tällä arsenaalilla aion kuitenkin sinnitellä pitkään.

        Tukeva Manfrotto-kolmijalka minulla oli valmiina (filmijärkkäreiden aikakaudelta). Tarjouksesta tarttui äskettäin mukaan vielä puoli-ilmainen yksijalka (Slik 350) – mainio kapistus!


      • fkmsg
        Snap Hunter kirjoitti:

        >Aloittelijärkkäreissä se menee aina niin, että paras kuvanlaatu
        >saadaan yhdistelmällä jossa objektiivi on kalliimpi kuin runko.

        Ostin nelisen kuukautta sitten ensimmäisen digijärkkärini, D3100-kitin. Pähkäilin tovin, ottaisinko yhden myyjän tarjouksen, jossa oli kaksi kakkulaa ilman vakaajaa vai toisen talon tyrkytyksen runko 18–55 mm vakaajalla (VR). Hinta oli käytännössä sama.

        Päädyin jälkimmäiseen – ja jo reilua kuukautta myöhemmin huomasin seisovani fotokaupan tiskillä vaihtamassa kittizoomiani ulottuvampaan (ja ehkä parempipiirtoiseenkin) 18–200 mm:n superzoomiin. Metallibajonettikin tuntui luotettavammalta kuin kittizoomin muovinen. Tämä obiskan vaihto maksoi minulle selvästi enemmän kuin olin maksanut aloituspaketistani. Sain kuitenkin loistavan reissulasin – kymmenottelijan, joka taipuu moneksi (enkä harrastelijana edes edellytä kalustoltani huippusuorituskykyä).

        Sittemmin olen vielä täydentänyt systeemiä 35 mm:n normaalilasilla (f1.8). Ei kai järjestelmä ole järjestelmäkään, ellei obiskoita ole useampia...

        Yhdysrakenteista selvästi tehokkaamman erillissalamankin tulin hankkineeksi (Nissin Di866 Mk II).

        Kävi siis juuri niin kuin alun alkaen pelkäsinkin: ruokahalu kasvoi syödessä. Tällä arsenaalilla aion kuitenkin sinnitellä pitkään.

        Tukeva Manfrotto-kolmijalka minulla oli valmiina (filmijärkkäreiden aikakaudelta). Tarjouksesta tarttui äskettäin mukaan vielä puoli-ilmainen yksijalka (Slik 350) – mainio kapistus!

        "fotokaupan tiskillä vaihtamassa kittizoomiani ulottuvampaan (ja ehkä parempipiirtoiseenkin) 18–200 mm:n superzoomiin."

        Kuinka sen ottaa. Kittizoomi on terävämpi, mutta 18-200 mekaanisesti lujempi.


    • pojanpyllerö

      Olen 12v poika ja olen kuvannut jonkin aikaa digipokkarilla, ja hankinnassa kohta järkkäri. Mullakin vähän sama juttu, D5100 vai D3100. Kuvanlaatu on mulle se tärkee asia, ja kuvaan pääasiassa luontoa. Kumpi olis parempi kuvanlaadultaan ja tarkennukseltaan???

      • Tarkennus on riittävän hyvä molemmissa. Harkinnan arvoinen on myös D90 jonka markkinoille tulosta on jo aikaa, mutta erittäin hyvänä runkona ja vähäkohinaisena kennona tuottaa erinomaisen kuvan laadun. D7000 edeltäjä, jonka hyviin puoliin kuuluu myös runkoon rakennettu tarkennusmoottori, joka kummastakin (3100 ja 5100) puuttuu. Näin ollen D90 on omiaan myös jos haluat hankkia hyviä vanhoja Nikkorin D- objektiiveja, joista oma tarkennusmoottori puuttuu. Ennen kaikkea kannattaa mennä alan liikkeeseen kokeilemaan erilaisten runkojen soveltuvuutta omaan käteen. http://www.rajalacamera.fi/nikon-d90-runko/39VBA230AE/dp?openGroup=411


    • järkkäriiiii

      olen itsekin ostamassa järkkäriä ja samassa tilanteessa D3100 vai D5100? vai D3100 perus objektiivillä ja lisä putkella ? ja mitä eroa on d3100 ja 5100?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      100
      2075
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      432
      1602
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1313
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      15
      1133
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      74
      1082
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1055
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      999
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      969
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      255
      967
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      847
    Aihe