Vertaistuki juomalakko?

Pulitar

Aloitetaanko yhdessä vaikka kahden viikon juomalakko? Jaetaan kokemuksia tällä palstalla ja tuetaan toisiamme.

Itselläni on ongelmia alkoholinkäytön kanssa ja olisi kiva saada rajoitettua turhaa kännäämistä. Ketkä on messissä ?

4

174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsenukeppi

Tänään tulee kolme viikkoa ilman. Tarkoittaa normaaliottamisella ainakin 3 - 5 känniä ottamatta. Ei kannata kuitenkaan vielä onnitella itteensa, sillä jaksoon kuuluu 2 viikon tiukka työputki, jolloin en mun juomistavoilla voi juoda ollenkaan.

Ihmettelen ittekseni, miten sitä voikaan olla niin jumittunut noihin samoihin raiteisiin ja rutiineihin, jotka koko ajan tähtäävät siihen, että "tänään otetaan":

Lueskelen ruokareseptejä ja naistenlehtien ihania tunnnelmakuvauskia. Kuvissa ja lehtijutuissa reseptit ovat kevyitä ja ihanat, virkistävät vihannekset kiiltelevätt sivuilla. Pöytään on katettu kauniit viinilasit ja poreileva valkoviini jäähtyy coolerissa. Jälkiruokaan kuulu tietysti iltadrinkki tai joku kahvinen jälkiruoka, jota ei ilman konjakkia ohiteta.

Lueskelen viiniarvosteluja ja mainoksia, käyskentelen ensin torilla ostemassa vihanneiksia ja tuoretta kalaa, ja kuinka ollakkaan, sitten alkoon ostamaan valkoviiniä. Tai pitäiskö kokeilla joku kiva cavapullo alkuun? Roseeta ei ole tullutkaan juotua pitkään aikaan, onkohan jotain hyviä uutuuukisa tullut?

Olen 45-vuotias ja painan vajaa 80 kiloa. Juon mökillä tai kotona, Pullo viiniä menee ihan heittämällä, hieman tuntuu, mutta ei mielestäni tarpeeksi. Uusi lasi täytetään heti kun edellinen on tyhjennetty. Avaan tietysti toisen pullon, sillä tässä vaiheessa ilta on vasta nuori, ja olo alkaa olla erinomaisen mukava.

Loppupeleissä yleensä toisesta viinipuollosta on sentti pohjjalla aamulla, mutta viini ei mielestäni ole mennyt "tarpeeksi" päähän, joten olen nauttinut joko konjakkia tai jotain muuta väkevää saadakseni vauhtia hommaan tarpeeksi.

>Iän myötä krapulat on vittumaisia kestää. Joudun laskemaan ja säätelemään nollausiltojani, sillä jos tiistaina on työvuoro, en voi enää perjantain jälkeen ottaa ollenkaan. Muuten en ole tiistainakaan vielä ollenkaan normaaliolotilassa.

Alkoholi vie multa valtavan paljon aikaa ja energiaa. Pitää suunnnitella mitä juo, ja mitä ostaa juotavaksi, minkä ruuan kanssa mitäkin juo, pitää katsastella työvuoroja, ettei ole sunnuntai-aamuna jälkikännissä ja maantaina täysin aivot-seis-kunnossa. PItää varata aikaa toipumisen, pitää siivota ja käydä kävelylenkeillä, että on sitten ollut reipas ja ahkera ja voii taas palkita itsensä. Kyllähän kylmä camparipaukku tekee hyvää samalla kun katselee uutiset.

MIten sitä onkin niin herkkänä, että huomaa esim. tavan tv-ohjelmissa erityisesti sen, kun ne tekee drinkin itelleen ihan muina maunoina, ja nauttii sen siinä keskuustellessa? Tulee heti mieleen, että pitäsiköhän itekkin, mitäs mulla onkaan kaapissa?

Veikkaan, että viimeistään lauantaina rosepullo aukee mulla. Huomaan jo touhuavani kaikenlaista "hyvää ja reipasta" joka ansaitseekin pienen rentoutuksen... Saapa nähä. ..

• ==

"MIten sitä onkin niin herkkänä, että huomaa esim. tavan tv-ohjelmissa erityisesti sen, kun ne tekee drinkin itelleen ihan muina maunoina, ja nauttii sen siinä keskuustellessa? Tulee heti mieleen, että pitäsiköhän itekkin, mitäs mulla onkaan kaapissa?"

Jep. Mulla oli sama juttu. Myöhemmin olen tajunnut että ei se elämä ole muillakaan sen hohdokkaampaa, se vain näyttää minusta siltä. Todellisuus on sitä mitä itse elät ja sinun täytyy hyväksyä se. Kuvittelet juomisen jonkinlaiseksi tapahtumaksi, mutta petyt kun se ei olekkaan sellaista millaiseksi olit sen kuvitellut. Sitten täytyy juoda lisää, kun luulet saavuttavasi sen kuvittelemasi olotilan. Et siis elä todellisuutta, vaan toteutat mielikuvitustasi pienen lapsen lailla.
      Tuohon lauseeseesi kiteytyy juuri se juopon lapsenmielisyys.

• syksy tuleepian

Miks pitäis rajoittaa just nyt kesällä

• miss seventy

olen mukana!

mullakin pian kuukausi jo takana ilman alkoholia. olen välillä täällä lueskellut muiden juttuja ja pitänyt tätä omanan vertaistukiryhmänä.

yllättävän helppoa on ollut lopettaa juominen, kävi melkein vahingossa.
      olin sellanen viikonloppuna pullo viiniä kumpanakin iltana ja välillä arkisin jopa 5 lasia, kokonaiskäyttä jotain 15 annosta viikossa, välillä enmmänkin.
      rupesin vähentämään noin vuosi sitten, välillä tuli takapakkia.

eka päätin että korkeintaan 10 annosta viikossa, sitten oli tarkoitus vähentä vain viiteen, mutta pistinkin yhden repsahduksen jälkeen korkin kokonaan kiinni.

olen käynyt terapiassa puolisen vuotta muiden juttujen takia, mutta myönsin siellä melkein alusta saakka eteti alkoholinkäyttö ole hallinnassa.

koska olen nainen iloitsen iloitsen siitä, ettei aamulla ole punaiset silmät ja nuhjuinen olemus.

nyt yritän vielä ajatella alkoholiin liittyen kaikkea ällöttävää, kuten krapuloita, päänsärkyjä, vaarallisuutta terveydelle, että kiinnostus koko ainetta kohtaan loppuis täysin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      179
      3470
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      374
      2186
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      55
      2157
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      2028
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      416
      1142
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      117
      1039
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      57
      958
    Aihe