Pinseri, mahdoton(ko) rotu...?

Eli siis, olen aivan hullaantunut pinseriin lukemani ja näkemäni perusteella. Minulla ei kuitenkaan aiemmin ole ollut koiraa, joten pelkään epäonnistuvani sen kasvatuksessa mikäli rotu on liian haastava. Jostain syystä minulla on pinseristä kuva, että ne ovat erittäin vaikeita koulutettavia, eivätkä yleisesti ottaen sovi lapsi perheisiin... Epäilen tämän luuloni johtuvan sen samankaltaisuudesta dobermanniin...

Eli, tahtoisin asiaa tuntevien mielipiteen, onko pinseri liian vaativa ensimmäiseksi koiraksi...? Onko se huonosti koulutettuna agressiivinen ja tuhoisa ja tuleeko se lainkaan toimeen lasten kanssa?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

11

4145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei huono valinta :-)

      Pinseri sopii lapsiperheeseen siinä missä muutkin rodut.

      Pinserille täytyy osoittaa sen paikka laumassa, mutta niin kaiken rotuisille koirille, varsinkin juuri saksalaisille. Se tulee toisten koirien kanssa hyvin toimeen, kunhan pennusta asti on niihin totutettu.

      Pinserillä ei juurikaan ole miellyttämisenhalua, mutta se ei tarkoita että koira yrittäisi olla jotenkin paha, vaan pinseri vain ei oikein tajua mitä sille yritetään opettaa. Kouluttaminen vaatii siis kärsivällisyyttä. Muuten ystävällinen ja lempeä rotu.

      Mukava, hyvin terve rotu :-)

      Yksilöerot ovat suuria.

      Vuosittain Suomessa rekisteröidään noin 1000 pinseriä.

      Rotu tarvitsee paljon liikuntaa ja sopii moniin koiraharrastuksiin, vaikkakaan mitään tokovaliota siitä on turha haaveilla saavansa.

      Narttua suosittelisin aluksi.

      En oikein ymmärrä, mikä on sanut sinut ajattelemaan noin dobermannista ? Kaikki minun tapaamani dobermannit ovat olleet ystävällisiä, rauhallisia ja lapsirakkaita. Varsinkin narttudobberit ovat hyviä valintoja aloittelijoillekin, urokset ehkä jo liian kovia.

    • En tarkoittanut dobermannien olevan agressiivisia tai hankalia, enkä muutenkaan tarkoittanut mustamaalata niitä. Tiedän, että dobermannit ovat mitä ihanimpia ja lapsirakkaimpia koiria, mutta tiedän myös, kuinka ihminen voi saada niistä esiin hirviömaisia puolia vääränlaisella koulutuksella ja kokemattomuudella... sitä siis vain tarkoitin.

      • hmm: edellinen

        Koirasta tulee luonnevikainen, jos se on kokenut jotain huonoa, kuten liian väkivaltaista koulutusta tai joutumista jo pentuna/nuorena aggressiivisen koiran alistamaksi. Sekin saa koirasta vihaisen tai rajattoman, kun se on erittäin stressaantunut vaikkapa liikunnan/aktivoinnin puutteesta tai liiasta hemmottelusta (luulee olevansa lauman johtaja). Tiukkuudella, kuten pistämällä koiralle säännöt kotona, saadaan koira lempein keinoin kunnioittamaan omistajaa. Koira kannattaa myös pennusta saakka totuttaa lapsiin ja muihin koiriin, ettei se tule näistä joissain tapauksissa liian mustasukkaiseksi. Helppoa se on, kun maalaisjärjellä ajattelee.


    • Näinpä juuri.

    • ihan muu koira

      Hirmu monet mun tapaamat pinserit ovat olleet kamalia räkyttäjiä (mm. lenkeillä tullut vastaan...)... mikä niistä sellaisia on tehnyt?

      Siis omistaja joo, mutta onko ne siis miten alttiita räksyiksi jos omistaja osaamaton?

      • tarkentaisitko ?

        Sehän riippuu juuri siitä, mitä teet väärin. Millä lailla ajattelet olevasi osaamaton koirankouluttaja ?


      • ihan muu koira
        tarkentaisitko ? kirjoitti:

        Sehän riippuu juuri siitä, mitä teet väärin. Millä lailla ajattelet olevasi osaamaton koirankouluttaja ?

        Siis minulla ei ole pinseriä, vaan ihan muun rotuinen koira. Ajoin takaa siis sitä, että eri roduille on tyypillisiä eri ongelmakäytökset... ja mietin, että onko pinserit sellaisia, joista herkästi tulee väärinkoulutettuina räkyttäjiä (vrt. jokin muu rotu oireilisi taas toisin). Ja siis mietin vain, itselläni 1) ei ole pinseriä eikä 2) ongelmakoiraa. Mutta olen törmännyt räkyttäviin pinsereihin.


      • ihan muu koira kirjoitti:

        Siis minulla ei ole pinseriä, vaan ihan muun rotuinen koira. Ajoin takaa siis sitä, että eri roduille on tyypillisiä eri ongelmakäytökset... ja mietin, että onko pinserit sellaisia, joista herkästi tulee väärinkoulutettuina räkyttäjiä (vrt. jokin muu rotu oireilisi taas toisin). Ja siis mietin vain, itselläni 1) ei ole pinseriä eikä 2) ongelmakoiraa. Mutta olen törmännyt räkyttäviin pinsereihin.

        Minulla on kokemusta colliesta, joka oli hyvin alistunut ja stressaantunut, kiltti kuin mikä, mutta stressaantuneen olemuksensa takia jotenkin pelottava. Huonosta koulutuksesta ja huomiotta jättämisestä seurasi sitten näykkäisy vauvaankin... Tästä jäänyt omanlaisensa trauma, joten pelkään ottavani liian vaativan rodun ja kokemattomuudellani ''pilaavani'' koko koiran kelvottomaksi ja huono käytöksiseksi... Halua kouluttamiseen löytyy, mutta taidossa on puutetta.


      • edellinen"
        ihan muu koira kirjoitti:

        Siis minulla ei ole pinseriä, vaan ihan muun rotuinen koira. Ajoin takaa siis sitä, että eri roduille on tyypillisiä eri ongelmakäytökset... ja mietin, että onko pinserit sellaisia, joista herkästi tulee väärinkoulutettuina räkyttäjiä (vrt. jokin muu rotu oireilisi taas toisin). Ja siis mietin vain, itselläni 1) ei ole pinseriä eikä 2) ongelmakoiraa. Mutta olen törmännyt räkyttäviin pinsereihin.

        Koiran koulutukseen/kasvatukseen kuuluu:

        -koiran totuttaminen pennusta saakka vieraisiin ihmisiin, lapsiin ja toisiin koiriin, ilman että näistä jää koiralle huonoja kokemuksia, esim. toinen koira puree koiraa kun se on pentu

        -lauman arvojärjestyksn osoittaminen, eli näytetään koiralle omistajan olevan koiraansa korkea-arvoisempi, kuten pistetään koiralle riittävän tiukasti tietyt pelisäännöt

        -ei liian kovaotteista koulutusta

        -tarjotaan riittävästi liikuntaa ja aktivointia

        Näissä kaikissa menetelmissä kun onnistut, niin saat vamasti hyvän loputuloksen aikaiseksi.


    • Kukkupöö

      Pinserit eivät yleensä ole räksyttäjiä, vaikka joku niin tuolla aikaisemmassa viestissä väittää. Kääpiöpinserit sen sijaan usein ovat. Ottakaapa huomioon että pinseri ja kääpiöpinseri ovat kaksi eri rotua. Ja niiden luonteet ja käyttäytyminen eroavat aika paljon toisistaan, vaikka kokoeroa lukuunottamatta samannäköisiä ovatkin.

    • Germanpincherlover

      Upein rotu ikinä mitä minulla ollut. Vuosien kokemus terriereistä ja Kääpiöpinsereistä. Nyt pinseri monen vuoden haaveen jälkeen! Hiljainen, ystävällinen, itsenäinen eikä mikään perässä hiihtäjä, iloinen, elämää täynnä, kuitenkin läheisyyttä ja päiväunia rakastava. Lasten paras ystävä, kaikkien koirien kaveri, vieraiden pusumoottori, avoin, oppivainen, ei tee miellyttämisenhalusta paljonkaan mutta jos katsoo hyötyvänsä niin oppii mitä vain 😁 Rauhallinen ja tasainen, itsevarma.
      Reilu jos sitäkin kohdellaan reilusti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe