eihän oo mitään haittaa kun oon rakastunut tonnariin ja sitä tulee syötyy lähes joka päivä (alle purkki/kerta) ?
Lämpimiä voi leipiä jossa metwurstia tonnikalaa ja juusto raastetta NAM :P
Tonnikala
19
3575
Vastaukset
- mamajumaja
ei haittaa,itekkin vetelin esikoisen aikana,oikein himona, ja terve muksu tuli. nyt toista odotan ja sama himo taas.. mutta ilman lämpimi voikkareita
- jaföakjf
Mitäköhän haittaa siiitä _voisi_ olla?
- apkirjuuttaja
ei mietin vain kun jotain kaloja ei suositella enempää kuin joku tietty määrä kk niin meinasin et kuuluks tonnari niihin ja kuuluuko se raskasmetalli kaloihin? en tie mut syön ainakin...
- fishlover00
Tonnikalaan kertyy isojen petokalojen tavoin jotain ympäristömyrkkyjä (metalleja). En tiedä tarkemmin mitä.
Olen itse noudattanut nyt raskausaikana semmoista sääntöä että lohta kork. kahdesti kuussa ja tonnikalaa kerran, max kahdesti... tuo kahdesti kuussa lohta perustuu Suomen suosituksiin kaikille kansalaisille juuri em. syystä. Sitten mietin että ei tonnarissa samaa myrkkyä ehkä ole kun on toiselta puolen maapalloa, joten taatusti ei tuosta määrästä oo haittaa. :)
Sushiakin olen käynyt syömässä vaikka siitä jotkut kimpoilee, vakipaikassani kuitenkin laatu on aina taatusti tuoretta (ja joutuvathan nuo raflat aika tiukkoihin hygieniatarkistuksiinkin). Olen vältellyt merilevää jnk verran mutta kaloja syönyt siellä vaihtelevasti, juuri noiden mahdollisten haitta-aineiden kertymisen välttämiseksi. Normaalia enempi ottanut ihan kasvistäytteisiäkin.
Eli, jos sulla muuten kalaa tulee maltillisesti, tuskin tuo määrä tonnaria mitään tekee.- kalalla elävä
Eikös se kuitenkin ole tuota itämeren lohta, jota saa syödä vain kahdesti kuussa? esim. Norjalaista useammin. Näin ainakin mulle neuvolassa sanottiin, kun en syö lihaa ollenkaan, mutta kalaa kylläkin.
- El Delfino
kalalla elävä kirjoitti:
Eikös se kuitenkin ole tuota itämeren lohta, jota saa syödä vain kahdesti kuussa? esim. Norjalaista useammin. Näin ainakin mulle neuvolassa sanottiin, kun en syö lihaa ollenkaan, mutta kalaa kylläkin.
Raskaana oleville ei suositella mitään mikä on peräisin itämerestä, ollenkaan. Norjan lohta voi syödä 2krt/kk. Hedelmällisessä iässä olevat saavat syödä itämeren kaloja 2krt/kk ja norjan lohta useammin. Hedelmällisen iän ohittaneilla ei ole mitään väliä.
- Älä puhu potaskaa
El Delfino kirjoitti:
Raskaana oleville ei suositella mitään mikä on peräisin itämerestä, ollenkaan. Norjan lohta voi syödä 2krt/kk. Hedelmällisessä iässä olevat saavat syödä itämeren kaloja 2krt/kk ja norjan lohta useammin. Hedelmällisen iän ohittaneilla ei ole mitään väliä.
Höpöhöpö. Itämeren lohta max 2krt/kk ja norjalaista rajoituksetta raskaanaolevillekin.
"Kala
Ruokavalioon suositellaan ainakin kaksi kala-ateriaa viikossa. Kala-aterioille
on hyvä valita vaihtelevasti kasvatettua kalaa kuten kirjolohta ja taimenta tai
muikkua, siikaa, puna-ahventa tai seitiä. Raskauden ja imetyksen aikana on
perusteltua välttää kokonaan hauen syöntiä sen keräämän elohopean vuoksi.
Samoin on suositeltavaa välttää sisävesialueen isokokoisen ahvenen, kuhan
ja mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä niissä todettujen korkeiden saastepitoisuuksien vuoksi. Itämeren alueen isoa silakkaa (yli 17 cm) tai lohta voi syödä 1-2 kertaa kuukaudessa."
STM:n ruokavaliosuositus "Lapsi, perhe ja ruoka". Suositus ei ole uunituore, mutta sitä käytetään edelleen perustana ainakin useimpien sairaanhoitopiirien antamille raskausajan ravitsemussuosituksille, joten näin rivikansalainen voisi arvioida sen olevan luotettava. Myös Eviran raskausajan kalansyöntiä koskevat suositukset perustuvat tuohon (http://www.evira.fi/portal/51466).
TONNIKALASTA: muutoin ei ole ravitsemuksellisesta näkökulmasta estettä tai rajoitetta, mutta suolaahan tuossa on mojovasti, eli jos verenpaine pyrkii ylös niin silloin viimeistään on aika miettiä uudelleen. - El Delfino
Älä puhu potaskaa kirjoitti:
Höpöhöpö. Itämeren lohta max 2krt/kk ja norjalaista rajoituksetta raskaanaolevillekin.
"Kala
Ruokavalioon suositellaan ainakin kaksi kala-ateriaa viikossa. Kala-aterioille
on hyvä valita vaihtelevasti kasvatettua kalaa kuten kirjolohta ja taimenta tai
muikkua, siikaa, puna-ahventa tai seitiä. Raskauden ja imetyksen aikana on
perusteltua välttää kokonaan hauen syöntiä sen keräämän elohopean vuoksi.
Samoin on suositeltavaa välttää sisävesialueen isokokoisen ahvenen, kuhan
ja mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä niissä todettujen korkeiden saastepitoisuuksien vuoksi. Itämeren alueen isoa silakkaa (yli 17 cm) tai lohta voi syödä 1-2 kertaa kuukaudessa."
STM:n ruokavaliosuositus "Lapsi, perhe ja ruoka". Suositus ei ole uunituore, mutta sitä käytetään edelleen perustana ainakin useimpien sairaanhoitopiirien antamille raskausajan ravitsemussuosituksille, joten näin rivikansalainen voisi arvioida sen olevan luotettava. Myös Eviran raskausajan kalansyöntiä koskevat suositukset perustuvat tuohon (http://www.evira.fi/portal/51466).
TONNIKALASTA: muutoin ei ole ravitsemuksellisesta näkökulmasta estettä tai rajoitetta, mutta suolaahan tuossa on mojovasti, eli jos verenpaine pyrkii ylös niin silloin viimeistään on aika miettiä uudelleen." Suositus ei ole uunituore"
No ei, eipä tosiaan ole uunituore...
Ja suositeltiin sitä joskus talidomiakin raskaana oleville naisille...
Voihan sitä vaikka itse ottaa selvää missä kunnossa itämeri on ja miettiä sitten, haluaako laittaa suuhunsa mitään sieltä. - Älä puhu potaskaa
El Delfino kirjoitti:
" Suositus ei ole uunituore"
No ei, eipä tosiaan ole uunituore...
Ja suositeltiin sitä joskus talidomiakin raskaana oleville naisille...
Voihan sitä vaikka itse ottaa selvää missä kunnossa itämeri on ja miettiä sitten, haluaako laittaa suuhunsa mitään sieltä.Minun lähteeni ei ollut uunituore, mutta minulle oli lähde :) Sinun henkilökohtainen suosituksesi näyttäisi meille muille lukijoille olevan puhdasta mutua, ja voit toki olla oikeassakin, mutta perustele se (mieluiten lähdeviittein) niin älyämme toimia sen mukaan. Vain idiootti noudattaisi virallisista suosituksista poikkeavia ohjeita siksi että joku anonyymi keskustelupalstalla heittää omia ohjeitaan esittämättä perusteita/lähteitä, eikö...?
Itämeren lohta ei suositella raskaanaoleville, että sitä nyt erityisesti kannattaisi syödä, vaan sen syöminen suositellaan rajoittamaan enintään 1-2 annokseen kuukaudessa. Se sitten, syökö Itämeren lohta nolla vai kaksi annosta kuukaudessa tuskin kenenkään sikiön terveyttä ratkaisee, voi toki tyytyä nollaan annokseen jos arveluttaa, kukaan ei kiellä. Mutta lähinnä tuo sinun tuulesta temmatulta vaikuttava ohjeesi välttää norjalaista lohta kiinnostaa... - El Delfino
Minun lähteeni ei ollut uunituore, mutta minulle oli lähde :) Sinun henkilökohtainen suosituksesi näyttäisi meille muille lukijoille olevan puhdasta mutua, ja voit toki olla oikeassakin, mutta perustele se (mieluiten lähdeviittein) niin älyämme toimia sen mukaan. Vain idiootti noudattaisi virallisista suosituksista poikkeavia ohjeita siksi että joku anonyymi keskustelupalstalla heittää omia ohjeitaan esittämättä perusteita/lähteitä, eikö...?
Itämeren lohta ei suositella raskaanaoleville, että sitä nyt erityisesti kannattaisi syödä, vaan sen syöminen suositellaan rajoittamaan enintään 1-2 annokseen kuukaudessa. Se sitten, syökö Itämeren lohta nolla vai kaksi annosta kuukaudessa tuskin kenenkään sikiön terveyttä ratkaisee, voi toki tyytyä nollaan annokseen jos arveluttaa, kukaan ei kiellä. Mutta lähinnä tuo sinun tuulesta temmatulta vaikuttava ohjeesi välttää norjalaista lohta kiinnostaa...samasta syystä kuin kannattaa välttää itämeren lohtakin, eli dioksiinien, PCB-yhdisteiden ja elohopean takia. Itämeri on saatuneempi, koska on niin pieni meri, mutta ei se vesi totaalisen puhdasta ole lofooteillakaan. mm. öljynporaus on aiheuttanut elohopean määrän kasvua vedessä. Ja nuo isot, pitkäikäiset petokalat keräävät itseensä noita raskasmetalleja.
Neuvolastahan saa päivitettyä tietoa siitä mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Uusimmassa tiedotteessa oli kiellettyjen listalla itämeren kalat kaikki kokonaan ja pellavansiemenet. Nämä siis lisätty vanhojen rajoitusten lisäksi. - Älä puhu potaskaa
El Delfino kirjoitti:
samasta syystä kuin kannattaa välttää itämeren lohtakin, eli dioksiinien, PCB-yhdisteiden ja elohopean takia. Itämeri on saatuneempi, koska on niin pieni meri, mutta ei se vesi totaalisen puhdasta ole lofooteillakaan. mm. öljynporaus on aiheuttanut elohopean määrän kasvua vedessä. Ja nuo isot, pitkäikäiset petokalat keräävät itseensä noita raskasmetalleja.
Neuvolastahan saa päivitettyä tietoa siitä mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Uusimmassa tiedotteessa oli kiellettyjen listalla itämeren kalat kaikki kokonaan ja pellavansiemenet. Nämä siis lisätty vanhojen rajoitusten lisäksi.Ai. Hyvä tietää. Olin vielä kesäkuussa äitiysneuvolassa töissä ja meillä kyllä noudatettiinn noita Eviran/THL:n ohjeita, eli Itämeren kalat ei ole kokonaan kielletty. Näin väittää myös viime talvena uusittu esitteemme "Raskausajan ravitsemus". Sitä suuremmalla syyllä otan mielelläni lähdeviitteen johonkin "ajantasaisempaan" jos todella olen pudonnut kärryiltä! Oikeasti. Mutta pelkästään tuon viestin perusteella en kantaani voi muuttaa...
- El Delfino
Ai. Hyvä tietää. Olin vielä kesäkuussa äitiysneuvolassa töissä ja meillä kyllä noudatettiinn noita Eviran/THL:n ohjeita, eli Itämeren kalat ei ole kokonaan kielletty. Näin väittää myös viime talvena uusittu esitteemme "Raskausajan ravitsemus". Sitä suuremmalla syyllä otan mielelläni lähdeviitteen johonkin "ajantasaisempaan" jos todella olen pudonnut kärryiltä! Oikeasti. Mutta pelkästään tuon viestin perusteella en kantaani voi muuttaa...
Äitiysneuvolan työntekijäkö? Just joo, siivoajana kenties? Kauhistuttava ajatus että tuollaisella ymmärtämyksen tasolla joku (muka) voisi olla neuvomassa toisia. No joo, mutta minähän olenkin kalatutkija, joten....
- Älä puhu potaskaa
El Delfino kirjoitti:
Äitiysneuvolan työntekijäkö? Just joo, siivoajana kenties? Kauhistuttava ajatus että tuollaisella ymmärtämyksen tasolla joku (muka) voisi olla neuvomassa toisia. No joo, mutta minähän olenkin kalatutkija, joten....
Terveydenhoitaja, harmiksesi. Tosin melko tuore ja vihreä, enkä varmasti tiedä kaikkia vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Kyllä se niin on, että minun raskausajan kalatietouteni on tuon STM:n/THL:n/Eviran voimassa olevien suositusten tasolla, ja niin monen muunkin terveydenhoitajan. Mutta kuten sanoin, olen valmis päivittämään/laajentamaan tietämystäni jos sinulle on jotain kättä pidempää perusteesi tueksi, ehdottomasti. Mutta mitä ehdottaisit paremmaksi lähteeksi antamalleni ravitsemusohjaukselle, kuin edellä mainitsemani lähteet sekä kunnan käytössä oleva ravitsemusterapeuttien seuloma talvella päivitetty esitemateriaali?
Ravitsemus- ja muutkin suositukset muuttuu sellaisella tohinalla ja määrä on valtava, joten voit olla varma, ettei yksikään lääkäri, terveydenhoitaja tai kätilö ole niistä aina täysin ajan tasalla. Mutta et edelleenkään ole osoittanut mitään luotettavaa lähdettä sille, että voimassa olevat viralliset suositukset, joihin aiemmin vetosin, olisivat väärässä. Tee se, ja pelasta seuraava asiakkaani norjalaiselta lohelta! - El Delfino
Terveydenhoitaja, harmiksesi. Tosin melko tuore ja vihreä, enkä varmasti tiedä kaikkia vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Kyllä se niin on, että minun raskausajan kalatietouteni on tuon STM:n/THL:n/Eviran voimassa olevien suositusten tasolla, ja niin monen muunkin terveydenhoitajan. Mutta kuten sanoin, olen valmis päivittämään/laajentamaan tietämystäni jos sinulle on jotain kättä pidempää perusteesi tueksi, ehdottomasti. Mutta mitä ehdottaisit paremmaksi lähteeksi antamalleni ravitsemusohjaukselle, kuin edellä mainitsemani lähteet sekä kunnan käytössä oleva ravitsemusterapeuttien seuloma talvella päivitetty esitemateriaali?
Ravitsemus- ja muutkin suositukset muuttuu sellaisella tohinalla ja määrä on valtava, joten voit olla varma, ettei yksikään lääkäri, terveydenhoitaja tai kätilö ole niistä aina täysin ajan tasalla. Mutta et edelleenkään ole osoittanut mitään luotettavaa lähdettä sille, että voimassa olevat viralliset suositukset, joihin aiemmin vetosin, olisivat väärässä. Tee se, ja pelasta seuraava asiakkaani norjalaiselta lohelta!Jos joku hotkii lohta rajattomasti sinun suositustesi mukaan, niin hotkikoot. Sellaista geeniperimää ei pelasta enää mikään. Oikeita neuvolantyöntekijöitä voi toki kuunnella, mutta varauksella niitäkin. Omaakin järkeä voi käyttää, jos sitä ei ole, niin ei se ympäristömyrkkyjen välttäminen sitä lisää tuo.
Etkö ihan oikeasti osaa käyttää tietokonetta ja muita tietokantoja, jotta voisit itsekkin selvitellä asioita? Linkkejä ja tietoa asiasta on tuhansittain, en todellakaan rupea kaikkia tähän kirjaamaan. Tuskin asiasta mitään yksittäistä linkkiä edes on, vaan tietoja pitää osata yhdistellä. Eli käyttää niitä omia aivoja.
Lohen syömisen järkevyyttä nyt voi muutenkin kyseenalaistaa: Kasvatetussa lohessa vähemmän ympäristömyrkkyjä, mutta myös vähemmän omega rasvahappoja se on ekologisesti järjetöntä. Vapaana kasvanut lohi sisältää enemmän ympäristömyrkkyjä enemmän omega rasvahappoja.
Tonnikalan syömisessä ei mitään järkeä, miltään kantilta ajateltuna. Paitsi että se on ihan hyvän makuista lämpimissä voileivissä. - Älä puhu potaskaa
El Delfino kirjoitti:
Jos joku hotkii lohta rajattomasti sinun suositustesi mukaan, niin hotkikoot. Sellaista geeniperimää ei pelasta enää mikään. Oikeita neuvolantyöntekijöitä voi toki kuunnella, mutta varauksella niitäkin. Omaakin järkeä voi käyttää, jos sitä ei ole, niin ei se ympäristömyrkkyjen välttäminen sitä lisää tuo.
Etkö ihan oikeasti osaa käyttää tietokonetta ja muita tietokantoja, jotta voisit itsekkin selvitellä asioita? Linkkejä ja tietoa asiasta on tuhansittain, en todellakaan rupea kaikkia tähän kirjaamaan. Tuskin asiasta mitään yksittäistä linkkiä edes on, vaan tietoja pitää osata yhdistellä. Eli käyttää niitä omia aivoja.
Lohen syömisen järkevyyttä nyt voi muutenkin kyseenalaistaa: Kasvatetussa lohessa vähemmän ympäristömyrkkyjä, mutta myös vähemmän omega rasvahappoja se on ekologisesti järjetöntä. Vapaana kasvanut lohi sisältää enemmän ympäristömyrkkyjä enemmän omega rasvahappoja.
Tonnikalan syömisessä ei mitään järkeä, miltään kantilta ajateltuna. Paitsi että se on ihan hyvän makuista lämpimissä voileivissä.Meillä päin pidetään sopivana työssä noudattaa virallisia asiantuntijoiden laatimia suosituksia eikä yhdistellä eri nettilinkkien kautta löytyneitä tietoja oman mielen mukaan. Toki aina käytössä olevaa tietoa voi ja pitääkin perustellusta syystä kyseenalaistaa, mutta koska lähteitä "et todellakaan rupea kaikkia kirjaamaan" niin en valitettavasti vakuutu siitä että kaikki em. viralliset suositukset ovat väärässä ja sinä oikeassa, ja ala käyttämään äitiyslomaani sinun kantasi varmistamiseen, jotta voisin (entiselle) esimiehelleni osoittaa tarpeen käytettävien suositusten päivittämiseksi.
- Sivusta seurannut
Meillä päin pidetään sopivana työssä noudattaa virallisia asiantuntijoiden laatimia suosituksia eikä yhdistellä eri nettilinkkien kautta löytyneitä tietoja oman mielen mukaan. Toki aina käytössä olevaa tietoa voi ja pitääkin perustellusta syystä kyseenalaistaa, mutta koska lähteitä "et todellakaan rupea kaikkia kirjaamaan" niin en valitettavasti vakuutu siitä että kaikki em. viralliset suositukset ovat väärässä ja sinä oikeassa, ja ala käyttämään äitiyslomaani sinun kantasi varmistamiseen, jotta voisin (entiselle) esimiehelleni osoittaa tarpeen käytettävien suositusten päivittämiseksi.
Ei kai kukaan ole käskenyt sinun tehdä täällä yhtään mitään...? Rauhoitu hyvä nainen. Kyse oli siitä saako tonnikalaa syödä, voinet laittaa siitä linkin...? Muuten, vedä muutama kerta syvään henkeä. On kyllä vaikea uskoa että olisit neuvolassa töissä, vaikka toisaalta, olen sielläkin tavannut hermoheikkoja yksilöitä. Hyvää äitiyslomaa kuitenkin!
- Rv9+4
Onnea odotukseen!
Haluan kuitenkin ilmaista mielipiteeni tonnikalan syönnistä. Tonnikalan syönti pitäisi lopettaa kokonaan, sillä tonnikala -lajit ovat uhkaavasti kuolemassa sukupuuttoon.
Minusta olisi oikein mukavaa, jos laittaisitte tonnikalan syönnin boikottiin. Säilykkeiden syöntihän ei muutoinkaan ole terveellistä (:
Mukavaa kesän jatkoa!
t. Rv 9 4 - El Delfino
Tonnikala tuotetaan useimmiten thaimaassa, kiinassa tai japanissa, ympäristömyrkkyjen luvatuissa maissa. Kiinan ja Japanin ympäristössä suuria vesialuita, joista kalat kuolleet kokonaan, koska tehtaat systemaattisesti huolehtivat jätteidenkäsittelynsä viskaamalla kaiken mereen. Poissa silmistä, poissa mielestä. Thaimaassa lienevät asiat hivenen paremmin, mutta lähes samoilla vesialueilla kalastelevat, ja kun vesi on liikkuva elementti, leviävät ympäristömyrkyt meressä maan rajojen ulkopuolellekkin. Lisäksi kalastustavat ovat täysin epäeettisiä. Lisäksi purkkeihin päätyvä tonnikalan liha ei ole mitään laatulihaa, vaan laivan kannen pesuvedestä siivilöityä kalamössöä.
Mulla taas raskausaikana on tökkinyt tonnikala TODELLA pahasti jo pelkkä haju saa oksennuksen kurkkuun suurinpiirtein. normaalisti taas tykkään todella paljon tonnikalasta :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841