Synnytys maksu

Lasku yllätti

Hei! En ollut ajatellut ollenkaan tuota sairaalamaksua synnytyksestä ennen kuin lasku tuli postissa. Ja yllätyksenä oli että 130€ tuli maksamaan (32,50€/pv EKKS). Onneksi tilillä on rahaa.. Lähellä oli ettei jouduttu sairaalassa olemaan pitempää jolloin lasku olisi ollut vielä isompi, ei oltu neuvolassakaan maksusta kerrottu (eikä sairaalan synn.valmennuksessa) että olisi voinut varautua. Muilla kokemuksia maksuista, voiko kelalta (tai jostain muualta) hakea jotain hyvitystä, onko muualla maksut kuinka suuria ym.?? Sairaalassahan on ns. pakko olla ennen kuin lääkäri antaa lähtöluvan joten luulisi että jostain jotain osahyvitystä ainakin saisi tuohon laskuun...?

90

10081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainkin tyks kolme ensimmäistä päivää ilmaisia siitä eteenpäin on maksaa.Meillä ainakiin perhevalmennuksessa sanotiin.En osaa sanoa saako jotain hyvitystä.

      • eha5hy4

      • kohtuus,

        joo tyks maksaa turkulaisille synnyttäjille sen 3 vrk, ja tulo ja lähtöpäivät ovat hoitopäiviä myös. Jos tekee tiukkaa niin ottaa yhteyttä sairalan maksutoimistoon/sossiaalihoitajaan, laskut saa aina soviteltua miten maksaa.


    • ilmaistako pitäs oll

      Maksut kerryttävät maksukattoa. Ja synnytysmatkoihin voi hakea kelalta matkakorvausta. Ihme hommaa, että odotetaan,että ilmaista olisi. Totta kai sairaalassa olosta maksetaan hoitomaksu.

      • kohtuus,

        kela maksaa yli 40km yhdensuuntaisesta matkasta matkakorvausta takaisin, ei lyhyemmistä. Eli ei tule kuin manulle illallinen sekään.


    • mä ainakin sain.Nevuolassa sanotiin kans niin.Joutusin maksaaa yhdestä päivästä

    • olin neljä päivää maksoin vaan 32,50

      • 22+1

        Kuka sulle maksoi ne loput päivät ja millä perusteella sait rahat niihin?


      • 22+1 kirjoitti:

        Kuka sulle maksoi ne loput päivät ja millä perusteella sait rahat niihin?

        turkulaiset saa ne kolme ensimmäiset päivät.Perhevalmennuksessa sanoo varmaa ketä se maksaa en muista yhtään onko se kunta vai mikä-


    • Turkulainen myös

      Minullekin neuvolassa sanottu että kunta sponsoroi kolme vuorokautta sairaalassa synnytyksen jälkeen.
      Kai se on kuntakohtaista, ihan niinkuin kuntalisät päivähoidossa jne...
      Tapa houkutella kuntaansa lisää veronmaksajia ehkä=)

    • lkiokjkl

      No tuohan maksu oli pieni! Mä sain oman laskuni joka 500e ja pojan lasku oli 200e..Sovittiin tietty eräpäivä mihin mennessä maksan,maksoin erissä pois,ja sanoi vielä että jos en saa eräpäivään mennessä maksettua niin kuhan soitan ja sovitaan uusi eräpäivä..Ja maksukatto on tullu jo aikoja sitten täyteen,mutta en ole saanut aikaiseksi vietyä niitä kuitteja,koska kuitenkin sairaalapäivistä joutuisi jtn maksamaan ja näin joten ei se ilmaista ole maksukaton tultua täyteen,ainakaan meillä! Ja saishan sieltä rahaa takaisin muutamia satasia,koska tänän vuonna menny varmaan tuhansia euroja sairaalakuluihin

    • fisutt

      Kyllä meille näytettiin nuo hinnat kun käytiin tutustumassa synnärille. Ja siellä ihan nähtävillä se paperi oli synnärillä seinällä. Ja perhehuone tosiaan maksaa tuplamaksun.

    • eevek

      Kannattaa muuttaa raisioon. Täällä kunta maksaa kaikki synnytksen jälkeiset päivät tyksissä. Kaks kertaa siellä synnyttänyt enkä euroakaan ole maksanut paitsi kuopuksen vuorokauden pitusen keskola reissun.

    • 22

      Helsingissä ainakin pitää maksaa jokaisesta päivästä. Jos menet synnyttämään illalla vähän ennen kahtatoista niin joudut siitäkin päivästä maksamaan. Sairaalaan tutustuessakin tästä jo kerrottiin.
      Mielelläni sen maksun maksoin. Ihanaa kun saatiin hartaasti toivottu lapsi. Ei se suurelta summalta tuntunut kun vertaa siihen mitä lapsettomuuden hoito tuli maksamaan ;)

      • 22+2

        Ihan sama juttu on Oulussakin.. 500€ sain laskua ku pojan kanssa vuosi sitten sairaalasta kotiin päästiin.


    • onko al.provo???

      No ei sairaalassa hoito mitään ilmaista ole, en ymmärrä miten sairaalalasku voi yllättää jonkun?!
      KELA ei korvaa mitään, ei tietenkään, eihän se _oikea_ summa vuorokaudesta ole 32,50! Se on vain murto-osa siitä mitä hoito oikeasti maksaa..Mitä ihmeen _hyvitystä_? Hyvitystä mistä?

      Miksi ihmeessä synnytys olisi maksuton??

    • siri+kirppu rv 12+2

      niin.. kaikesta sairaalassa olosta tulee maksu. Ei sitä keskenmenon vuoksi sairaalassa olostakaan niin kamalan mukavaa ole maksella, puhumattakaan jos sairastaisi jotain sairautta, mutta niin se vaan on että laskua pukkaa! Synnytyksestä kyllä maksan ihan mielelläni.

    • lherg

      Ei sinne sairaalaan ole pakko mennä synnyttämään eikä neuvolassakaan ole pakko käydä ihan vaan kaikille tiedoksi... suomi ON hyvinvointivaltio... käykää jenkeissä synnyttämässä ilman erillistä vakuutusta ja mietikkää kuinka halpaa suomessa on :) tämä siis niille joiden mielestä oli outoa saada lasku tai se olisi kallista...ei alkuperäiselle kirj joka ei ollut tullut ajatelleeksi koko asiaa, en minäkään aikoinani tullut mutta mielelläni maksoin

      • Mitä sanoitkaan?

        Vaikka synnyttäisi kotona on pakko mennä sairaalaan kuitenkin. Ja neuvolassakin on PAKKO käydä ellei halua menettää lapsensa.


      • äiti kahdelle
        Mitä sanoitkaan? kirjoitti:

        Vaikka synnyttäisi kotona on pakko mennä sairaalaan kuitenkin. Ja neuvolassakin on PAKKO käydä ellei halua menettää lapsensa.

        Kotisyn. jälkeen EI ole tosiaankaan pakko mennä minnekään sairaalaan. Ja julkista neuvolaakaan ei tarvitse käyttää, ei raskausaikana eikä sitten myöhemmin vauvankaan kanssa.


        Itse olen syn.kotona, siis suunnitellusti ja käyttänyt niin raskausaikana kuin vauva-aikanakin (vauva nyt 8 kk) yksityisiä palveluja. On olemassa yksityisiä neuvoloita, ollut jo jonkin aikaa (itse olen ollut äärimmäisen tyytyväinen)

        Vähän halusin vain oikoa tämän yhden kirjoittajan luuloja.


    • 6000e plus ekstrat

      Kelan piiriin kuulumattomalle synnyttäjälle synnytyspaketti enintään neljällä synnytyksen jälkeisellä hoitopäivällä maksaa esimerkiksi KYS:ssa 6000 euroa, käteisellä ja etukäteen kiitos. Lisäksi lapsen lääkärintarkastuksesta sekä mahdollisista lisähoidoista (tehohoidosta) maksetaan luonnollisesti erikseen. Joten olet jo saanut Kelalta hyvitystä aika monta tonnia...

      Ainakin KYS:ssa maksuaikataulu on helposti sovittavissa potilastoimistossa, jos potilaalla on vaikeuksia maksun suorittamisen kanssa. Eli sinne yhteys.

    • 9golb.

      Maksut on kaukana todellisista kustannuksista. Ei voi muuta sanoa kuin että jos tommonen tekee tiukkaa, niin yllätyksiä tulee varmasti jatkossa!

    • ....

      kuinka paljon on se sairaalamaksujen maksukatto nykyään??

    • lkjnblkblblk

      Löytyy ekasta linkistä jos kirjoitat googleen "maksukatto". Tänä vuonna 633 euroa, huoltajan summassa huomioidaan alle 18-vuotiaiden lasten maksut.

    • richbitch111

      No voin luvata, että lapsen myötä tulevat kulut yllättävät vielä monta kertaa aloittajan mikäli taloudellinen tilanne noin surkea. !

    • Kyllästynyt sisko

      Ei hyvää päivää! Ihanko tosissasi luulit,et ilmaiseksi käytät erikoissairaalapalveluja??? Tää on tätä uutta sukupolvea,uusavuttomuutta..kuvitellaan,et kaikki tulee ilmaiseksi kuin Manulle illallinen..terve! Niin,kun ei kukaan kertonut sulle:/ Eikä varmaan kukaan kertonut,että synnytys sattuu ja vauvat ei nukukaan 8h putkeen:)

      • Oletpa terävä

        Ei kai tuo nyt oikeasti ihan noin kamalaa ole jos jonkun lasku on yllättänyt. Onhan neuvolapalvelut maksuttomia, samoin sikiöseulonnat jotka monilla paikkakunnilla toteutetaan käytännössä erikoissairaanhoidossa, niin ei tuo minusta niin valtaisa ihme ole jos maksuttomat äitiyshuollon peruspalvelut ja maksulliset erikoissairaanhoidon palvelut ei kaikille ole itsestään selviä.

        Olen kyllä sitä mieltä, että lapsia hankkiessa tai saadessa on hyvä varautua yllättäviinkin kulueriin, mutta en pitäisi maailman suurimpana ihmeenä sitä, että kaikkien maksuttomien äitiyshuoltopalvelujen jälkeen synnytysreissun maksullisuus yllättää jos asia ei tosiaan kaiken uuden ja ihmeellisen keskellä ole edes juolahtanut mieleen ja siitä ei ole mainittu. Sitä paitsi käytännötkin tässä on erilaisia: joillain paikkakunnillahan kunta kustantaa tietyn määrän synnytysreissupäiviä, eli se synnytysreissukin on joillekin itselleen maksuton.


    • ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

      Itsestään selvää että sairaalassa olo maksaa. Olit sitten synnytämässä tai muuten, ei se ilmaista ole.

      • Eipäs ole

        Ei se ole mitenkään aukottomasti itsestään selvää, juuri tuolla ketjun alussa moni kertoo miten joissain kunnissa kunta kustantaa x-määrän synnäripäiviä, jolloin "perussynnytysreissulta" ei laskua asiakkaalle itselleen kuulu.


    • hfj

      Minulle oli laskun summa yllätys. Minulle ei etukäteen kerrottu mitään summista. Ja vasta lähtöpäivänä kertoivat että perhehuone maksaa 65e (itsestään selvä homma että maksu on kaksinkertainen kun isäkin on siellä syömässä ym.) mutta en tajunnut että per pv. Onhan vauvan saaminen kaiken arvokkain asia ja maksaisin siitä vaikka muutama tonni jos olisi pakko. Mutta tuo tiedotus on NIIN surkea, ainakin täällä Helsingissä.

      • meille kerrottiin

        Meille kyllä kerrottiin naistenklinikalla (Helsingissä) tutustuessamme synnytyssairaalaan, että perhehuoneen maksu on kaksinkertainen. Emme sitten ottaneet perhehuonetta...


      • .............

        Helsinkiläiset ovat vain niin surkean uusavuttomia, etteivät osaa etsiä tietoa esim. netistä. Kaikki pitää heille tiedottaa. :D


    • Haikaranpesäläinen

      Kyllä nuo asiat löytyvät ihan netistäkin. Miltä ajalta ajattelit tuon 65 euron summan sitten olevan ellei vrk-maksu?

    • lllllöölöööl

      No ohhoh.. Et tule mitään hyvityksiä saamaan. Mä maksoin synnytys reissusta 250e (4 päivää, perhehuone). Ja eipä tulis mieleenkään ajatella mitään hyvityksiä, tuohon laskuun kuitenkin sisältyy ammattitaitoisten ihmisten hoitama synnytys, eli minun synnytys synnytyksessä aiheutuneet komplikaatiot ja niiden hoito ammattitaidolla. Se maksaa. Lopuksi vielä synnytyksen jälkeen korjausleikkas omplelu alapäähän pahojen repeämien takia, joka sekin tarvisti kunnon kirurgin tekemään muitakin lääkäreitä. Olettaisin että tuollanenkin maksaa aika monta tonnia. Sairaalassa sain kuitenkin ruoat ja kaiken mahdollisen hoidon. Ihan mielellään maksan sen muutaman satasen siitä. Pyhpah millekään hyvityksille. Ootko ajatellu kuinka paljon se sinunkin synnytys maksoi yhteiskunnalle? Pienen summan joudut siitä itse maksamaan, että luulis olevan tyytyväinen siihen :)

    • opaskoira

      Ei kuulu nyt ap:n aloitukseen, mutta minä työssäni hoitelen ihmisten sairaalamaksuasioita ja ihmiset ei oikeesti tajua sitä, että kuinka helkkarin kanllista hoito on oikeesti. Ilmaisia lounaita ei todellakaan ole, soitto hoitajalle saattaa olla potilaalle ilmainen, mutta kuntalaskutus
      lähtee kuitenkin. Jos potilas maksaa vajaa 100 euroa esim. päiväkirurgisesta toimenpiteestä siihen saattaa kuuluua monien tuhansien eurojen tarvittavat materiallit, välineet, henkilökunnan palkat, kaikki ihan kaikki on määritelty. Toki kunta maksaa sitten enempi, kaikki kyllä laskutetaan tavalla tai toisella.
      100 eruroa on pieni hinta siitä, että esim on käynyt ulkomailla laitattamassa hienosti silikonirinnat ja niitä sitten Suomessa parannellaan monien tuhansien eurojen implanteilla, haavanhoitotuotteilla jne.
      Sitten vielä päälle valitetaan, että kun se vajaa sata euroa on toimenpiteestä liikaa.....
      Oma lajinsa on sitten ne jotka eivät viitsi tulla varatulle ajalle tai eivät peru muuten vaan aikaansa, se se vasta kallista onkin, kun kallis materiaali voi mennä pilalle tai henkilökunta joutuu olemaan tyhjän panttina.

      Mielestäni hoitopäivämaksu on naurettavan pieni.

    • eiollutkerrottu

      Mulle tuli kanssa ylklätyksenä esikoisen kanssa tuo lasku josta ei ollut puhuttu sairaalassa eikä neuvolassa mitään. Ja kyllä minä odotin että synnyttäminen olisi ilmaista. Luulin että naiset ovat tasa-arvoisia synnyttäessään varallisuudesta riippumatta. Meillä oli oma lasku 200e ja pojan lasku 250e ja omalla nimellä tulivat molemmat laskut eli jos ei olisi voitu hoitaa niin minun luottotiedot siinä menisivät eikä miehen. Minusta se on omituista että lasku koskee ainoastaan äitiä.

      Nyt onneksi osaan varautua ja lähden sairaalasta vaikka olisin kuinka kipeä. Viimeksi sain verensiirtoja ja poika oli teholla. Tällä kertaa jätän verensiirrot yms hoidot väliin jos siltä näyttää kun ei ole varaa siellä maata vaikka kuinka olisi kykenemätön liikkumaan. Lähden sitten vaikka pyörätuolissa kotiin (viimeksi olin 4päivää pyörätuolissa kun jalkani eivät toimineet)

      Ihan kun se äidin vika olisi jos komplikaatioita tulee..... Epäreilua ottaa siitä maksua. Verojahan minäkin maksan, ja maksaisin mielelläni niillä verorahoillani köyhien synnytyksiä (itsekkin köyhä kun olen)

      • agetirutpih

        kyllä sitä pitää olla jonkun verran rahaa patjan välissä aina.... ja varsinkin silloin kun hankkii lapsia... omaa tyhmyyttä jos ei yhtään osaa hoitaa omaa taloutta ja turvata omaa ja perheensä elämistä. enkä itse ole rikas. asun vuokralla jne mutta aina pitaa varautua yllättäviin menoihin, myös synnytyksessä. ja aina pitää pitää suhteet pankkiin hyvänä että jos sitä joskus tarvitsee niin sieltä saa varmasti lainan


      • ............

        No jos äiti on se potilas niin totta vieköön lasku tulee potilaan nimellä!

        "Minusta se on omituista että lasku koskee ainoastaan äitiä."??????????????

        Ja jos vauva joutuu hoitoon niin toki hänestä maksetaan erikseen


      • hölmöläisten hommaa

        jos hinta on sama kaikille, se juuri on tasa-arvoa jos mikä. meniköhän sulla nyt termit jotenkin sekaisin :) todella lapsellista ja naiivia ajatella, että on epäreilua kun sairaalapalveluista joutuu maksamaan :)

        Ainahan sitä sairaalassa olosta maksetaan, kun siellä ollaan.ja itse maksamasi summa on vain murto-osa siitä mitä hoitosi oikeasti maksaa. Ei tämä maa kylve rahassa, ei ole varaa ilmaisiin hoitoihin! kenen ne kulut sitten pitäisi maksaa, jos et itse halua? verorahat menevät paljon muuhunkin kuin terveydenhuoltoon, jos et tiennyt..

        totta kai voit lähteä sairaalasta pois milloin haluat, teet sen sitten omalla vastuullasi. tuskin niitä verensiirtojakaan huvikseen tehdään, miten sulle käy jos meinaat ne skipata? kuka sun lapset hoitaa kun itse sitten kuolet..? Kai lastensuojelu puuttuu siinä vaiheessa tilanteeseen, jos nappaat sairaalamaksujen pelossa lapsen kainaloosi vaikka sieltä teholta ja sanot että lähdet kotiin kun et halua maksaa hoidosta??
        tai jos kotoa joudut piipaa-autolla pikapikaa teholle, hoitopäiväsi ja laskusi kenties moninkertaistuvat kun tilasi huononee ja se on oma vikasi?


      • pfopofjf

        Et vissiin ollut lapsen isän kanssa naimisissa. Tuolloin isyydentunnustausta ei ole tehty ja äiti saa vauvan laskut.


    • vois kans sanoo miten laskut jos vaikka vauva joutuu keskoseen tuleko siitä eri maksu esim.jne

      • ...

        Jos vauva joutu keskolaan niin siitä tulee sitten tietysti oma laskunsa. (huomioi sitten maksukatto!!)


    • RV 37+4, Hki

      Hei Haloo! Satasen lasku synnyttämisestä on sama kuin ilmainen. Jos ei ole rahaa maksaa edes sitä ja talous ei kestä tuollaista summaa, niin kannattaa hyvin tarkoin harkita koko lapsen hankkimista. Suomessa terveydenhuoltopalvelut ovat sitä luokkaa, että noin 30e/pv synnyttämisestä on naurettavan pieni summa. Voisi olla paljon enemmänkin.

      Ja jos sivistystaso on sitä luokkaa, että kuvitteli sen olevan ilmaista, niin ei kannata syytellä neuvolaa tai synnytysvalmennusta siitä, että tätä tietoa ei kukaan tullut kertoneeksi...varsin itsestäänselvä asia.

    • shimmerlady

      Olen Amerikassa yli 30 vuotta asunut suomalainen ja mina kehottaisin teita suomalaisia olemaan tosi kiitollisia sairausvakuutussysteemistanne. Joi 27 vuotta sitten poikani syntyma maksoi meille 600 dollaria sairaalamaksuina vaikka meilla oli vakuutus. Nykyisin summat ovat aivan paata huimaavia ja onneksi minun ei enaa tarvitse murehtia raskaaksi tulemista. Neuvolahommista taalla ei tiedeta mitaan ja
      vastasyntyneiden kuolleisuus on 21 per tuhat syntynytta kun taas Suomessa se on vain 5.

      Terveisia kaikille uusille aideille
      EsteriA

    • Kaikki maksaa..

      Potilaan taikka synnyttävän makama osuus 32,50/päivä on vain murto-osa todellisista kuluista, siksi maksamme veroja. Miettikää myös että lapsettomuushoidot maksavat paljon enemmän, jos ei kykene saamaan, niinkuin ei mieheni, tutkimukset, luovutetut siittiöt jostakin ulkomailta, niiden pakastus ja säilyttäminen, koska ei välttämättä ekalla yrittämällä onnistu, horminihoidot minulle, tutkimukset ym, kustannukset ovat helposti 4000-10000€, riippuu monestiko joutuu yrittämään. Joskus lankeava maksu sairaalassa synnyttämisestä tuntuu verrattain pieneltä.
      Minulla sairaalapäiviä kertyisi enemmän kuin 1 tai 2, sillä vain sektiolla onnistuu.

    • ......

      Minulle tuli 130 euron lasku kotiin ja olin synnärillä 4 päivää.

    • vbvbvb

      Kuinkas sitten nämä työttömät perheet? Kuka heidän synnytykset maksaa? Entä maahanmuuttajien? Soskako maksaa kaiken? Tai siis työssäkäyvät veroillansa?

    • Harmittaa aika paljo

      Kyllä se vähän kirpaisee kun saa kuulla että synnytyksestä pitää maksaa. Äitiysneuvolan palvelutkin olleet muuten tähän mennessä ilmaisia. Viikon alussa luulin vielä Turun kaupungin maksavan 3 pv sairaalamaksut, mutta eilen kuulemma päättivät peruuttaa järjestelyn. Kiva juttu. :(

      Esikoinen syntyi Tanskassa jossa kaikki lääkärihoito oli ilmaista (onneksi, koska erinäisten komplikaatioiden takia sairaalassa vierähti yli viikko), joten tämä Suomen järjestelmä vaatii totuttelua... Suomen sosiaaliturva on tietty hieno, mutta ei todellakaan paras.

      • uskomatonta!

        No anteeksi nyt, mutta ihan uskomatonta nillitystä. Koska neuvola on ilmainen, niin synnytyksenkin pitäisi olla? Koska Tanskassa oli ilmaista, niin Suomessakin pitäisi olla? Se ei todellakaan paljoa maksa, kun ajattelee todellisia kustannuksia ja jos ei synnyttämiseen ole varaa niin silloin olisi kai syytä miettiä onko ylipäätään varaa siihen lapseen. Ihmiset on niin hemmoteltuja nykyään, että kaikki pitäisi kantaa hopeatarjottimella eteen ja mikään ei saisi maksaa mitään.


    • hmmp..

      En minäkään ymmärrä miksi sairaalahoito olisi maksutonta vain sen takia että neuvolapalvelut ovat. Totta kai sairaalassa olo maksaa!

    • Harmittaa aika paljo

      Vautsi että kaikki pitää kirjoittaa niin kärjistetysti.

      En sanonut missään että koska Tanskassa on ilmaista niin Suomessakin pitää olla. Yritin vain selittää vain harmistustani. Lisäksi halusin oikaista näitä Suomi on maailman paras ja Suomessa kaikki on paremmin kuin muualla -tyyppisiä kommentta. Suomessa on hyvä muttei paras.

      Toisekseen voi miettiä että koska sairaalamaksut ovat noin naurettavan pieni osa hoitokustannuksista, mikä lopulta niiden todellinen hyöty on yhteiskunnalle. Vai kerätäänkö maksuja vain periaatesyitä.

      Mutta ihan sama. En ole ottamassa aborttia yllättävien sairaalamaksujen takia. Ja lisäksi en ymmärrä miksi aina pitää vetää toi, "ei kannattaisi hankkia lapsia jos ei niihin ole varaa", on aika kulunut kommentti. On ymmärrettävää että jotkut voivat harmistua yllättävistä maksuista. Tuomitsemisen sijaan voisi joskus myös kokeilla empaattisia taitoja.

      • ......------.......

        Myös täällä Itävallassa saa käydä synnyttämässä ihan ilmaseksi. Lääkärissä käynnistä ei tartte maksaa yhtään mitään. Ihmiset saa marssia ilmaseksi myös erikoislääkärille niin halutessaan ilman mitään seulontaa. Hammaslääkärissä yhen reijän paikkaaminen (valkoisella paikalla) maksaa noin 70 €. Amalgaamipaikka on käsittääkseni ilmanen ja jos paikka tulee etuhampaisiin, niin myös valkoinen paikka on ilmainen. Reseptillä määrätyn lääkkeen maksimi hinta on muistaaksen jossain 5 € kieppeillä kaikille lääkkeille.

        Ei Suomessa siis terveydenhuolto mitenkään superhalpaa ole, vaikka edullista kylläkin.


      • Lopettakaa jo
        ......------....... kirjoitti:

        Myös täällä Itävallassa saa käydä synnyttämässä ihan ilmaseksi. Lääkärissä käynnistä ei tartte maksaa yhtään mitään. Ihmiset saa marssia ilmaseksi myös erikoislääkärille niin halutessaan ilman mitään seulontaa. Hammaslääkärissä yhen reijän paikkaaminen (valkoisella paikalla) maksaa noin 70 €. Amalgaamipaikka on käsittääkseni ilmanen ja jos paikka tulee etuhampaisiin, niin myös valkoinen paikka on ilmainen. Reseptillä määrätyn lääkkeen maksimi hinta on muistaaksen jossain 5 € kieppeillä kaikille lääkkeille.

        Ei Suomessa siis terveydenhuolto mitenkään superhalpaa ole, vaikka edullista kylläkin.

        Itävalta on ilmeisesti vielä hyvinvointi valtio mitä Suomi ei ole. Täällä ei pääse erikoislääkärille heitä ei edes riittävästi ole. Keskustelu synnytyksen maksamisesta on järjetöntä lapsia hankitaan ja keskustellaan synnytyksen muutaman kympin hinnasta.


      • uskomatonta!

        No sori, mutta minulta ei kyllä heru empatiaa turhalle valittamiselle. Jos sairaalassa olo olisi ilmaista, niin kyllä ilmaantuisi omat hyväksikäyttäjät sillekin järjestelmälle. Ollaan mukavasti perhehuoneessa vaikka viikko, kun sehän on ilmaista. Ja ne maksuthan eivät ole "yllättäviä", jos yhtään ottaa asioista selvää, eikä oleta, että toisessa maassa tehdään samalla tavalla kuin toisessa. Parempi, että on tuo (mielestäni varsin nimellinen) maksu, niin että kukaan ei käytä järjestelmää hyväkseen. Ja siitä valittaminen on minusta edelleenkin melko uskomatonta.


      • No voi huoh...
        uskomatonta! kirjoitti:

        No sori, mutta minulta ei kyllä heru empatiaa turhalle valittamiselle. Jos sairaalassa olo olisi ilmaista, niin kyllä ilmaantuisi omat hyväksikäyttäjät sillekin järjestelmälle. Ollaan mukavasti perhehuoneessa vaikka viikko, kun sehän on ilmaista. Ja ne maksuthan eivät ole "yllättäviä", jos yhtään ottaa asioista selvää, eikä oleta, että toisessa maassa tehdään samalla tavalla kuin toisessa. Parempi, että on tuo (mielestäni varsin nimellinen) maksu, niin että kukaan ei käytä järjestelmää hyväkseen. Ja siitä valittaminen on minusta edelleenkin melko uskomatonta.

        Turkulaisena minäkin kyllä harmistuin siitä että nykyään joutuu maksamaan koko sairaalassaolosta itse, aiemmin kun Turun kaupunki kustansi 3päivää synnyttäjille.
        Raisio ja Maksavat koko sairaalassaolon, Naantali maksaa 4päivää.
        Oripään asukkaille maksetaan 300e/lapsi.

        Onhan se mukavaa että saa jotain etuja, ja onhan ymmärrettävää että harmittaa kun edut otetaan pois.

        Ei kukaan nyt kuitenkaan saa itse päättää miten kauan on sairaalassa!
        Kyllä ne potkii pihalle kun ei ole enää hoidon tarpeessa!
        Ennemminhän ne tuntuu pitävän siellä turhankin pitkään välillä, vaikka itse olisi valmis lähtemään "pitää" jäädä vielä tarkkailuun...


      • uskomatonta!
        No voi huoh... kirjoitti:

        Turkulaisena minäkin kyllä harmistuin siitä että nykyään joutuu maksamaan koko sairaalassaolosta itse, aiemmin kun Turun kaupunki kustansi 3päivää synnyttäjille.
        Raisio ja Maksavat koko sairaalassaolon, Naantali maksaa 4päivää.
        Oripään asukkaille maksetaan 300e/lapsi.

        Onhan se mukavaa että saa jotain etuja, ja onhan ymmärrettävää että harmittaa kun edut otetaan pois.

        Ei kukaan nyt kuitenkaan saa itse päättää miten kauan on sairaalassa!
        Kyllä ne potkii pihalle kun ei ole enää hoidon tarpeessa!
        Ennemminhän ne tuntuu pitävän siellä turhankin pitkään välillä, vaikka itse olisi valmis lähtemään "pitää" jäädä vielä tarkkailuun...

        Kuule, jos sanoo, että ei ole vielä valmis lähtemään, niin ei ne kyllä pihalle kovin helposti heitä. Nykyään on juurikin niin, että äiti (tai vanhemmat) voi oman olonsa ja tuntemuksiensa mukaan lähteä kotiin. Varsinkin sektion jälkeen voi itse päättää, milloin on valmis lähtemään kotiin. Esimerkkinä, itse olin sektion jälkeen sairaalassa neljä vuorokautta, ystäväni kahdeksan. Molemmat ihan normaalisti menneitä kiireellisiä sektioita, ei komplikaatioita.

        Saavutetuista eduista luopuminen on toki ikävää, mutta myöskin ihan eri asia, kuin olettaa jossain muualla olevan samat edut. Jos Turussa on aiemmin saanut olla sairaalassa ilmaiseksi, niin se harmitus on vielä jotenkin ymmärrettävissä, että nyt ei enää saakaan. Jos taas Tanskassa on saanut synnyttää ilmaiseksi, niin olisi omituista olettaa, että missä tahansa muuallakin saa.


    • kaiju

      Kummallinen keskustelu taas. Tiedättekö hyvä rouvat mitä synnytys maksaa todellisuudessa. Jos teillä ei olisi KELA vakuutusta, joutuisitte maksamaan 2000-3000 euroa alatiesynnytyksestä. Sektiosta tietenkin enemmän. Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi kuinka monta ihmistä teitä hoitaa sen n 3 pv:n aikana. Oletteko koskaan ajatelleet, että sairaalassa on koko ajan valmius tehdä sektio. Se tarkoittaa, että sen kätilön lisäksi teitä on varalla hoitamassa obstetrikko yleensä etu- ja takapäivystäjät, anestesialääkäri,-hoitaja, instrumenttihoitaja, passari (leikkausalissa)ja lastenlääkäri. Jos syntyneen vauvan vointi vaatii tarkkailua, tarvitaan vielä lastensairaanhoitajia ja todennäköisesti myös labranhoitajaa, mahdollisesti myös röntgenhoitajaa. Sitten siirrytte lapsivuodeosastolle, jossa teitä hoitaa useampi kätilö. Koko tämä henkilökunta-arsenaali on siis valmiudessa auttamaan teitä, mikäli jokin menee pieleen. Näinollen en sanoisi sairaalamaksuja kovinkaan suuriksi.

    • kaiju

      Ja vielä yksi asia. Jos sairaalassa olo olisi ilmaista, niin verojen olisi oltava kovemmat. Erikoissairaanhoidon ylläpitäminen maksaa, niinkuin kaikki muukin elämässä. Millä rahalla te kuvittelette, että kunnallisia palveluita kustannetaan ? Saatteko te kaupasta tavaraa ilmaiseksi ?

    • valittaa lisää aplle

      Miksi näillä palstoilla ei kukaan osaa vastata kysymyksiin asiallisesti?

      ''Köyhät ei saa tehdä lapsia''
      ''Kannattaako lapsia tehdä jos ei ole varaa maksaa sairaalakuluja''

      Täällä kommentoidaan niin kuin se yks kansanedustaja ''Lapsilisät pois, köyhät ei pääse lisääntymään''

      Voi että pistelee vihaksi nämä ihmiset. Minä kyllä uskon että ap ja kumppanit kykenee maksamaan laskunsa, mutta ap EI TIENNYT LASKUSTA MITÄÄN. Yllätyslaskuja tuskin kukaan tahtoo saada!

      PS. OYSista sain 352e laskun ja luottotiedot on edelleen. Lasku maksettu ja tulot on minulla pienimmät mahdolliset. Ja elätän sillä perheeni, että siinä teille ''rikkaat'' arvon rouvvat!

      • valittakaalisääaplle

        Niin valittakaa lisää aplle oli tarkoitus kirjottaa. Ja se piti vielä sanoa että sairaalasta et todellakaan pääse millon haluat, ellei synnytä ns. Lysynä, sillon pääset jo 24-48h päästä ulos. Minä olin 7 päivää koska olin ensisynnyttäjä. Ja toivuin synnytyksestä paremmin ku hyvin. Energiaa oli heti koska kipuja ei ollut missään. Jakkaralla istuminenki onnistu. Vauva oli myös valmis lähtemään aikaisemmin, mutta ei päästetty ei.


      • no just joo...
        valittakaalisääaplle kirjoitti:

        Niin valittakaa lisää aplle oli tarkoitus kirjottaa. Ja se piti vielä sanoa että sairaalasta et todellakaan pääse millon haluat, ellei synnytä ns. Lysynä, sillon pääset jo 24-48h päästä ulos. Minä olin 7 päivää koska olin ensisynnyttäjä. Ja toivuin synnytyksestä paremmin ku hyvin. Energiaa oli heti koska kipuja ei ollut missään. Jakkaralla istuminenki onnistu. Vauva oli myös valmis lähtemään aikaisemmin, mutta ei päästetty ei.

        Millä vuosikymmenellä olet kenties synnyttänyt? Jos kaikki on mennyt hyvin, niin ensisynnyttäjä on sairaalassa keskimäärin 2-3 vuorokautta. Ei todellakaan sen pidempään.


      • valittakaalisääaplle
        no just joo... kirjoitti:

        Millä vuosikymmenellä olet kenties synnyttänyt? Jos kaikki on mennyt hyvin, niin ensisynnyttäjä on sairaalassa keskimäärin 2-3 vuorokautta. Ei todellakaan sen pidempään.

        2012 marraskuussa synnytin :) No kyllä tavallaan ymmärrän miksi ei heti päästetä, he haluaa tarkistaa että osaako lasta hoitaa.


      • valittakaalisääaplle
        valittakaalisääaplle kirjoitti:

        2012 marraskuussa synnytin :) No kyllä tavallaan ymmärrän miksi ei heti päästetä, he haluaa tarkistaa että osaako lasta hoitaa.

        Niin siis ensisynnyttäjiä!


      • no just joo...
        valittakaalisääaplle kirjoitti:

        Niin siis ensisynnyttäjiä!

        No ei tuo ole todellakaan normaali sairaalassaoloaika nykyään. Kyllähän sen nyt normaali-ihmisestä näkee parissa päivässä miten se lastenhoito oikein sujuu. Itse olin ensisynnyttäjänä sairaalassa neljä vuorokautta, mutta vain, koska minulle tehtiin sektio. Kotiin olisi itse asiassa päästetty jo kolmen vuorokaudenkin jälkeen, mutta liikkuminen haavakivun takia oli vielä sen verran huonoa, että yhteistuumin päätettiin, että ollaan sairaalassa vielä yksi vuorokausi. En itse tiedä lähipiiristä ketään, joka olisi ollut sairaalassa seitsemän vuorokautta, keskimääräinen aika on ollut juuri se 2-3 vuorokautta.


      • no just joo...
        no just joo... kirjoitti:

        No ei tuo ole todellakaan normaali sairaalassaoloaika nykyään. Kyllähän sen nyt normaali-ihmisestä näkee parissa päivässä miten se lastenhoito oikein sujuu. Itse olin ensisynnyttäjänä sairaalassa neljä vuorokautta, mutta vain, koska minulle tehtiin sektio. Kotiin olisi itse asiassa päästetty jo kolmen vuorokaudenkin jälkeen, mutta liikkuminen haavakivun takia oli vielä sen verran huonoa, että yhteistuumin päätettiin, että ollaan sairaalassa vielä yksi vuorokausi. En itse tiedä lähipiiristä ketään, joka olisi ollut sairaalassa seitsemän vuorokautta, keskimääräinen aika on ollut juuri se 2-3 vuorokautta.

        Ja nämä siis kaikki myöskin ensisynnyttäjiä...


      • Voi tyhmyys
        no just joo... kirjoitti:

        No ei tuo ole todellakaan normaali sairaalassaoloaika nykyään. Kyllähän sen nyt normaali-ihmisestä näkee parissa päivässä miten se lastenhoito oikein sujuu. Itse olin ensisynnyttäjänä sairaalassa neljä vuorokautta, mutta vain, koska minulle tehtiin sektio. Kotiin olisi itse asiassa päästetty jo kolmen vuorokaudenkin jälkeen, mutta liikkuminen haavakivun takia oli vielä sen verran huonoa, että yhteistuumin päätettiin, että ollaan sairaalassa vielä yksi vuorokausi. En itse tiedä lähipiiristä ketään, joka olisi ollut sairaalassa seitsemän vuorokautta, keskimääräinen aika on ollut juuri se 2-3 vuorokautta.

        Vai niin. Jos synnyttäjä on esim. Revennyt tms., voi vauvanhoidon opetteluun mennä huomattavasti enemmän aikaa. Joku joka ei ole koskaan pitänyt kunnolla vauvaa sylissään, ei voi kotiutua parissa yössä. Vauvan turvallisuus ennen kaikkea.


      • no just joo...
        Voi tyhmyys kirjoitti:

        Vai niin. Jos synnyttäjä on esim. Revennyt tms., voi vauvanhoidon opetteluun mennä huomattavasti enemmän aikaa. Joku joka ei ole koskaan pitänyt kunnolla vauvaa sylissään, ei voi kotiutua parissa yössä. Vauvan turvallisuus ennen kaikkea.

        No voi jessus. Missä sanoin, että pahasti revennyt synnyttäjä tai erityisen epävarma ensisynnyttäjä ei voisi olla pidempään sairaalassa? Kirjoitin, että seitsemän päivää ei ole se NORMI, kuten kirjoittaja antoi ymmärtää. Hän kirjoitti, että "minä olin 7 päivää, koska olin ensisynnyttäjä". Seitsemän päivää ei silti ole mikään tavanomainen aika olla sairaalassa ensisynnyttäjälläkään, vaan poikkeuksellisen pitkä aika. Tavallisempaa on se kolmisen vuorokautta.


    • Opetelkaa taloutta

      Kylläpä on talous päin persettä, jos kaatuu yhteen sataan euroon. Mulla ei oo koskaan tehny tiukka tommoset laskut, tosi hjuonosti hoidettu raha-asiat, jos konkka tommosen summan jälkeen. Olen sitä mieltä, että noin köyhän ei tarvitse tehdä edes lapsia, jos ei oo varaa elättää. Valitettavasti näitä kehitysmaan sossupummeja tulee tänne loisimaan, joiden ainoat tulot ovat pentutehtailu, jotta saa tukiaisia.
      Itse olen keskituloinen ja pärjään aivan mainiosti, ei koskaan ole rahapulaa.

      • Äiti19

        Kuvitellaampa tilanne missä nuori, köyhä nainen raiskataan. Nainen EI tahdo tehdä aborttia vaan olla se rakastava äiti jota kukaan kukkahattu täti ei tuomitse abortista. Nainen. On siis yh, saa sitä minimaalista äitiyspäivärahaa. Mutta se äiti on maailman paras äiti, ja huolehtii lapsestaan niin hyvin kun pystyy.
        Siis kuinka joku kehtaa sanoa että köyhät ei saisi tehdä lapsia!!? Voi jumalauta. Varmasti noni "köyhä" äiti on parempi kuin joku nahkasalkkua kantava uraohjus!!!
        Sitä lasta ei varmaan haittaa pukeutua ns. Halvempiin vaatteisiin, tai leikkiä käytetyillä leluilla? Ei se lapsi ymmärrä millä se leikkii, tai mikä on se kalliimpiparempi lelu?
        Mut lapsi ymmärtää sen että sitä rakastetaan ja siitä huolehditaan.
        Mä toivon että sä et tule koskaan saamaan lapsia! Ei kukaan voi sanoa tuollaista että ei saisi tehdä lapsia.

        Nim. Raiskattu 19v kauniin tytön äiti.


    • äitix4..

      Aloitus on vanha, asia ei liene enää aloittajalle ajankohtainen;)) Ja miksi ihmeessä synnytyksen pitäisi olla ilmainen?!

    • Äippä09

      Mä olin viikon sairaalassa ennnen lapsen syntymää ja viikon synnytyksen jälkeen. Oltiin viikko perhehuoneessa. Lasku oli jotain 700€, ei ollu mun mielestä ollenkaan paha noin pitkältä ajalta.

      • Maksukatto

        Niin, siinä tulee maksukatto vastaan, ettei kukaan menisi konkurssiin.


    • Alina2

      Noh hyvät ihmiset, mitä se siis 1.2.2013 jälkeen tuli synnytyshoidon hinta??? Mulla on synnytysaika huhtikuussa, voiks joku neuvo miten summan mul pitäis nyt olla valmis!?? Noin........

    • vastaaja1

      Moi Alina2, varmaan vähän paikkakunnasta riippuen vuorokauden hinta on noi 35 e ja jos kaikki menee normaalisti, vietät sairaalassa 2-4 vrk. Sitten jos vauva joutuu erikseen jäämään tehohoitoon tms. hänestä menee oma maksu, joka käsittääkseni riippuu vähän hoidon laadusta. Vauvan tehohoidosta minulla ei ole omakohtaista kokemusta.

      • Maksuista

        Vauvan tehohoito maksaa saman verran kun vuorokausimaksu muutenkin. Hoidot i vaikuta maksuun. Jos on vakuutus otettu jo ennen syntymää, se toki korvaa. Vähävarainen saa varmasti sossusta apua, jos ei tuota satasta kolmelta päivältä pysty maksamaan.


    • lll

      Meillä onneksi kunta antoi synnytys-avustusta, mikä olisi oman sairaala maksun kattanut 2-3 kertaa, joten ei tarvinnut laskun kanssa panikoida, vaikka siihen toki olin varautunut.

    • Elättäminen?

      Jos ei ole varaa maksaa sairaalamaksua, miten on varaa elättää lapsi? Useampi satanen siihen menee vuodessa, siis ainakin, vaikka kuinka pihistelisi.

    • Pikkumaksuja

      Voin kertoa, että vauvojen ja asteen kanssa satasia ja kymppejä tulee kulumaan sinne tänne. Ihan turha miettiä silloin, missä sairaalassa tai kunnassa maksetaan sairaalassa oloaika. Nuo on pikkumaksuja. Synytyshän maksetaan lakisääteisesti ja se on 1,5 tonnin suuruinen avustus jokaiselle synnyttävälle, sektiotapauksessa paljon kalliimpi vielä.

    • rajatkiinnipummeilta

      alina2-mene sinne rysssien maalle synnyttämään yulee kaikkein halvimmaksi Suomelle, kun kaikki loisijat häipyy täältä-emme tarvitse teitä tyhjäntoimittajia.

    • no huhhuh sanon minä

      Minullekin tuli synnärilasku yllätyksenä, kun hipoi 200e.
      Maksoin silti pois, enkä inissyt.

      Täällä moni valittaa sitä, että pitäisi olla rahaa patjanvälissä plaa ja hoito maksaa oikeasti moninkertaisesti lässynlää, kyllä sen jokkainen ossaa jo järkeistää, mutta lasku on aina lasku.

      Te vissiin maksatte parkkisakotkin sun muut heti samantein, kun sitä rahaa nyt on siellä patjan välissä niin maan hemmetisti, eikä ikinä harmitakaan maksella?

      Ei ole vissiin teidän tynnyriin asti kantautunut, että kaikki emme ole rikkaita edes keskitasopalkkaisia, vaikka töissä käymmekin?

      • Tyhmille lapsikielto

        Köyhät on yleensä tyhmiä. Tyhmien ei kannata lisääntyä.


    • voisi olla toisin

      Suomessa synnyttäminen on vielä edullista verrattuna Jenkkeihin...

    • synnytys2014

      synnytin keväällä ja aika sairaalassa venyi yhdeksään vuorokauteen joista muutaman vauva oli vielä lastenosastolla. lasku synnytyksestä kaikkineen oli sit 400. mitenkään epäreilulta se ei tuntunut,koska toki hoidosta täytyy maksaa. tommonen 100-200 lasku ois ollu oikein mukava 400 verrattuna...

    • Typerää valittaa

      Taas näitä typeriä nurisijoita. Synnytysreissu (normaali) 3-4pv maksaa yhteiskunnalle n.900e/päivä alatiesynnytyksestä ja sektiosta tuplasti. Eli 130e on todella pieni summa.

      • Momma in USA

        Minulla on 2 poikaa, syntyneet USA'ssa. Kummankin sairaala lasku oli yli 40.000$. Vakuutuksen jalkeen jai maksettavaa yli 12.000$.


    • 4+5

      Suomessa asiat siis hyvin, maksujen suhteen... mutta täytyy kyllä sanoa, että itseäni ketuttaa suunnattomasti tuleva laskuni. Kärsin sairaalakammosta/lääkärikammosta ja jouduin viettämään osastolla ensisynnyttäjänä 4 päivää, joista 2 kaksi vieläpä mieheni kanssa, koska ahdistuin yksinolosta (tuplamaksu). Olisin ollut valmis lähtemään jo toisena päivänä pois, mutta eivät laske! Tämä on mielestäni väärin - mitään ihmeellistä ei synnytykessä ollut, vauva oli terve ja paino ei laskenut nimeksikään. Silti se 4 päivää piti olla! Nyt odottelen laskua saapuvaksi, onneksi on sukan varressa rahaa. Tällä hetkellä tulot ovat minimi äippäraha (opiskelin ennen raskautta), miehen korotettu päiväraha ja asumistuki lapsilisä. Lasku lienee jota kuinkin 250e, eli aika iso lovi kuukausimenoihin... mutta sitten taas toisaalta, kyllä tuo nyytti on kaiken tämän arvoinen!

    • jaapati

      Pakko tänne vielä kirjoittaa. Synnytyshän ei maksa, kipulääkkeet ja kätilö on täysin ilmaisia. Vuodeosastolla pötköttely maksaa. Meillä useampi lapsi ja synnytyksien jälkeen olen ilmottanu kätilölle, että lääkäri vois tulla tarkasteleen niin päästään kotio sisaruksien luo. Ja on päästy kun ei ole ollu mitään ongelmia. Poliklinikka maksut sitten toki tulee, kun täytyy käyttää vauvaa tarkastuksessa parin päivän ikäsenä. Pointti oli, ettei siellä ole pakko makoilla jos kaikki hyvin. Ensisynnyttäjät on kanta-hämeen ks:ssa pari päivää, ellei sitten vaadi päästä aikasemmin. Eihän siellä ketään väkisin voi pitää.

      • juujuujuujuu

        siihen osasto- ja polikäyntihintaan kyllä vaikuttaa kaikki toimenpiteiden hinnat, henkilöstön palkat, tilakulut ym. ym. eli periaatteessa se synnytyskjin siinä maksaa, kun noilla osasto- ja polikäynneillä sairaalat osittain kattaa kaikki toimintoihinsa menevät maksut.


    • 550€

      aika pieni summa tosiaan aloittajalla. meidän perheelle maksettavaa kertyi n. 550€ sis. 6 päivää synnytyksen käynnistyksessä, sektion, sektion jälkeiset päivät (4kpl) ja neljän kotona vietetyn tunnin jälkeen paluun sairaalaan kohtutulehduksen takia (tipassa 5 päivää). lisäksi bonuksena poika vieti teholla tarkkailussa ensimmäisen tunnin sektion jälkeen, mistä vielä yksi 34€ kaupan päälle. ja tietty piti vielä kotouduttua maksaa kolmista antibiooteista, särkylääkkeistä ja pojan maitohappobakteereista. mutta enpä valita, sillä vakuutus korvasi tosta n. 1/3 ja synnytyksen rajuudesta huolimatta kaikki ollaan kunnossa. mieluummin maksan synnytyksestä kuin tuhlaan rahani johonkin, millä ei terveyden kannalta ole kuin haittaa, esim. alkoholi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe