Kertokaahan Lanzalla joulua viettäneet, millainen sää on siellä joulu-tammikuun vaihteessa? Onko paljon viileämpi kuin Gran Canarialla Tai Teneriffalla. Niistä on ihan hyvät kokemukset. Ja Thaimaan hehkuttajille tiedoksi: myös siellä on tullut vietettyä joulua, joten ne kelit tiedossa. Nyt on vain viikko aikaa lomailla ja Kanaria lyhempine lentoineen ja pienempine aikaeroineen on sopivampi - ja myös mahtava paikka lomailla!
Lanzarote joulukuussa
32
8228
Vastaukset
- ...999...9999....
Olimme Lanzalla juuri viime uutena vuotena. Koko viikon oli superkaunista ja lämmintä toppikeliä. Tuuli kävi, mutta sekin oli lämmin. Iltaisin tarvitsi pitkähihaista.
Mutta Lanza on epävarmempi paikka kuin esim Teneriffan eteläosa. Säitä vaan ei ikinä voi ennustaa etukäteen - siis näin pitkältä ajalta, kelit on aina riskitekijä kaikkialla.
Joka tapauksessa Lanzalla on reilusti lämpimämpää kuin Suomessa samana ajankohtana ja todennäköisimmin viikon ajanjaksoon mahtuu myös niitä kauniita päiviä, jos kohta ei sitten kaikki, niin ainakin useampi.
Lanza oli kiva paikka! Me vietimme Playa Blancassa 2 mukavaa viikkoa jokunen vuosi sitten joulupäivästä alkaen. Sää oli ihan viimeisiä päiviä lukuun ottamatta hyvin lämmin ja kirkas, sanoisin että vuodenaikaankin nähden erityisen hyvä. Sitten tuli hirmuinen myrsky, sirocco, eli oli voimakas tuuli, ilma sakeana hiekasta ja kun poikettiin vuokra-autolla Puerto del Carmenissa, siellä kaatuili sähköpylväitä, hiekkarannan hiekka tuli tuulen mukana pääväylälle ja niin edelleen. Blancassa oli joudutu sulkemaan koko rantakatu turvallisuussyistä.
Säätyyppi saarilla on yleisesti ottaen suhteellisen sama. Siihen toisaalta viime talvena kiinnitin huomioni, että jostain syystä säätiedotuksissa viileintä näytti aina olevan El Hierrolla. Mutta muilta osin mitään merkittäviä eroja saarten välillä ei ole. Valitsetpa minkä tahansa noista saarista ja nykyään voi melkein jo sanoa, että riippumatta pohjois-etelä -akselista, se on korkeimman kädessä, mitä taivaalta tulee. Viime joulun aika Teneriffan pohjoisosassa oli varsin kaunis ja suhteellisen lämmin.Olen ollut kaksi kertaa Lanzarotella juuri vuodenvaihteessa. Minulla on ollut hyvä tuuri. Kummallakin kerralla oli aurinkoista ja puolipilvistä helteistä säätä.
Sateesta ei Lanzarotella pitäisi olla isoa riskiä. Se on kuivin Kanarian saarista. Lanzarote on matala saari eikä sillä ole samanlaista pilviä keräävää vuoristoa kuin esimerkiksi Palmalla.
Pohjoistuuli voi olla kylmä vuodenvaihteessa. Itätuuli tuo lämmintä ilmaa... ja ehkä hiekkaakin Afrikasta.- en menisi enää
rantaloma ei tule ainakaan sillä meressä on lämpötila n. 16C. Kylmää, sateista, pilvistä ja takuulla tuulee...siis aina kun Lanzarotelta puuttuu puut....ja saari keskellä Atlanttia. En mene enää sillä menen sinne mitä täällä ei saa sanoa...siellä on lämmintä ja edullista.....8. kerran jouluksi.
- ibizza
Höpö höpö
Meriveden lämpötila on joulukuussa keskimäärin 19 astetta.
Pilvistä ja sateista... LANZAROTE:lla??? Oletko oikeasti joskus käynyt Lanzarotella Kanariansaarten kuivimmalla saarella?blues_brother kirjoitti:
Pilvistä ja sateista... LANZAROTE:lla??? Oletko oikeasti joskus käynyt Lanzarotella Kanariansaarten kuivimmalla saarella?Juuri noin. Aivan mainiosti pystyy uimaan meressä. Kun kerroin tuolla siitä Playa Blancan kokemuksesta, se oli kyllä mielenkiintoinen sikäli, että ensin tuli hiekkaa aivan h-tisti, sitten järjetön vesisade ja se rantakatu oli suljettu siksi, että kolme elementtiä, tuuli, hiekka ja sade vallitsivat yhtä aikaa ja kun tuohon lisää voimakkaan merenkäynnin, se oli siinä.
Tuulen osalta nimimerkki "en menisi enää" on kyllä oikeilla jäljillä. Tuuliongelma on myös Fuerteventuralla siinä pienen merimatkan päässä. Jos kestää kovaakin merenkäyntiä kannattaa kulkea se n. 40 minuutin matka lautalla ja katsastaa hieno naapurisaari dyynialueineen.- hyi helv...
blues_brother kirjoitti:
Pilvistä ja sateista... LANZAROTE:lla??? Oletko oikeasti joskus käynyt Lanzarotella Kanariansaarten kuivimmalla saarella?kuk aui Suomessa 19 vedessä? ei ainakaan lapset.....Lanza on pohjoisin saari ja siellä sataa eniten ja herkin saari näille sää vaihteluille. Ja olen käynnyt kerran ja viimeisen....maaliskuussa oltiin ja lämpimin päivä oli 22C ja meressä ei tarennut uida ja kova tuuli esti sen myös. Sen jälkeen en ole Kanarialle pyrkinyt kun se ei ollut minun paikkani. Maailmassa on satoja paikkoja jossa ei näitä ongelmia ja jos rantalomaa odottaa vuoden niin pitää myös päästä sitä viettämään ilman villapaitaa---sukkia.
hyi helv... kirjoitti:
kuk aui Suomessa 19 vedessä? ei ainakaan lapset.....Lanza on pohjoisin saari ja siellä sataa eniten ja herkin saari näille sää vaihteluille. Ja olen käynnyt kerran ja viimeisen....maaliskuussa oltiin ja lämpimin päivä oli 22C ja meressä ei tarennut uida ja kova tuuli esti sen myös. Sen jälkeen en ole Kanarialle pyrkinyt kun se ei ollut minun paikkani. Maailmassa on satoja paikkoja jossa ei näitä ongelmia ja jos rantalomaa odottaa vuoden niin pitää myös päästä sitä viettämään ilman villapaitaa---sukkia.
Olen ollut Lanzarotella useita kertoja ja jos unohtaa tuon yhden myrskyn, sää on aina ollut todella hieno, kevätaikaan tarpeettomankin helteinen. Vaikka saari onkin pohjoisin, se on myöskin yhdessä Fuerteventuran kanssa lähinnä Afrikkaa, millä on tasalämmön ja kestopoudan kanssa oma merkityksensä, samoin kuin maaston tasaisuudella, kuten tuolla BB totesi. Vaikka viime talvi oli kokonaisuudessaan saarilla hyvä, edes tunnetut pomminvarmat aurinkokohteet eivät välttyneet tammikuun sadejaksolta.
Lanzarote on hieno lomasaari, arkkitehtuuri on upea, saarista sen osalta ehkä tyylikkäin. Uimaveden lämmön sietokyky on yksilöllinen, harrastaahan moni Suomessa myös avantouintia. En muista Lanzarotella nähneeni punaista varoitusta tuulen tai merivirtauksien takia. Sen sijaan useasti viime talvena Puerto de la Cruzissa ja joskus myös Canterasin rannalla Las Palmasissa ja se ranta kuitenkin on valliriutan suojaama. Siellä tuli myös jatkuvia kuulutuksia niinä päivinä, jolloin uimaan menossa oli riskejä. Siellä ne paikallisten tenavat kuitenkin pulikoivat kaikessa rauhassa vedessä, jonka lämpötila oli luultavasti juuri jotain /- 20 astetta.- voi raukkoja
Sotavento kirjoitti:
Olen ollut Lanzarotella useita kertoja ja jos unohtaa tuon yhden myrskyn, sää on aina ollut todella hieno, kevätaikaan tarpeettomankin helteinen. Vaikka saari onkin pohjoisin, se on myöskin yhdessä Fuerteventuran kanssa lähinnä Afrikkaa, millä on tasalämmön ja kestopoudan kanssa oma merkityksensä, samoin kuin maaston tasaisuudella, kuten tuolla BB totesi. Vaikka viime talvi oli kokonaisuudessaan saarilla hyvä, edes tunnetut pomminvarmat aurinkokohteet eivät välttyneet tammikuun sadejaksolta.
Lanzarote on hieno lomasaari, arkkitehtuuri on upea, saarista sen osalta ehkä tyylikkäin. Uimaveden lämmön sietokyky on yksilöllinen, harrastaahan moni Suomessa myös avantouintia. En muista Lanzarotella nähneeni punaista varoitusta tuulen tai merivirtauksien takia. Sen sijaan useasti viime talvena Puerto de la Cruzissa ja joskus myös Canterasin rannalla Las Palmasissa ja se ranta kuitenkin on valliriutan suojaama. Siellä tuli myös jatkuvia kuulutuksia niinä päivinä, jolloin uimaan menossa oli riskejä. Siellä ne paikallisten tenavat kuitenkin pulikoivat kaikessa rauhassa vedessä, jonka lämpötila oli luultavasti juuri jotain /- 20 astetta.arvasin että joku nykäisee tähän avantouinnin... en ol evielä lasta tavannut joka sitä harrastaa ja aika vähäinen kansanosa myös aikuisista....ja miksi mennä rantalomalle jos pitää olla avantouimari että pystyy tammikuussa Kanarilla meressä uimaan...? kyllä naurattaa taas ja makeasti...ihan sama kun leikkaa Ladasta katon pois ja kuvittelee että on avo Porche....ei mitään eroa.
- Kaksi pyöräilijää
voi raukkoja kirjoitti:
arvasin että joku nykäisee tähän avantouinnin... en ol evielä lasta tavannut joka sitä harrastaa ja aika vähäinen kansanosa myös aikuisista....ja miksi mennä rantalomalle jos pitää olla avantouimari että pystyy tammikuussa Kanarilla meressä uimaan...? kyllä naurattaa taas ja makeasti...ihan sama kun leikkaa Ladasta katon pois ja kuvittelee että on avo Porche....ei mitään eroa.
Esimerkiksi Aleksander Stubb viettää perinteisesti joululoman Lanzarotella. Ja jos luet hänen blogiaan, niin lämmöstä on nautittu täysin siemauksin ja meressä on uitu ahkerasti. Monet kuninkaallisetkin ovat valinneet rauhallisen Lanzan talvikohteekseen.
Minäkin olen ollut kaksi viimeistä joulua Lanzalla ja tosi kaunista ja lämmintä on ollut. Itse asiassa oli liian lämmin pitkiin pyöräretkiin, lyhentää piti. - kohta evät kasvaa :)
voi raukkoja kirjoitti:
arvasin että joku nykäisee tähän avantouinnin... en ol evielä lasta tavannut joka sitä harrastaa ja aika vähäinen kansanosa myös aikuisista....ja miksi mennä rantalomalle jos pitää olla avantouimari että pystyy tammikuussa Kanarilla meressä uimaan...? kyllä naurattaa taas ja makeasti...ihan sama kun leikkaa Ladasta katon pois ja kuvittelee että on avo Porche....ei mitään eroa.
Ihan vaan tuosta lasten uimisesta että: olen kyllä iät ja ajat nähnyt kuinka lapsoset uiskentelee ja räpiköi vähän viileässäkin vedessä kunnes huulet on jo sinisenä ja senkin jälkeen niitä saa maanitella pois sieltä.. :) vaikka ne ei ihan mitään avantofaneja olekaan.
- Sotavento (ei kirj.)
kohta evät kasvaa :) kirjoitti:
Ihan vaan tuosta lasten uimisesta että: olen kyllä iät ja ajat nähnyt kuinka lapsoset uiskentelee ja räpiköi vähän viileässäkin vedessä kunnes huulet on jo sinisenä ja senkin jälkeen niitä saa maanitella pois sieltä.. :) vaikka ne ei ihan mitään avantofaneja olekaan.
Totta on, enkä tuolla aiemmin tietenkään tarkoittanut lasten avantouintia, vaan puhuin yleisesti veden lämpötilan sietokyvystä. Kyllä mekin pentuina melskattiin tosi kylmissä vesissä. Semmonen on vielä nimenomaan Lanzarotesta jäänyt mieleen, kun olin jokunen vuosi sitten isossa polvioperaatiossa ja sain fysioterapeutiltani vesijumppaohjeet. Piruvie se altaan vesi oli aivan jäistä ja sain käyttää kaiken tahdonvoimani, että pystyin vetämään ohjelman läpi. Lapsia polski siinä ympärillä ihan tyytytyväisinä. Tuolla kerralla ei ollut mereen asiaa, mutta kyllä vuodenvaihteen aikoihin on meressä olosuhteiden puitteissa pistäydytty. Kunnioitan kuitenkin noita em. punaisia lippuja, koska joskus saa lukea varsin ikävistä tapahtumista, mitä sattuu, kun suosituksia ei noudateta.
- Lanzalla käynyt
blues_brother kirjoitti:
Pilvistä ja sateista... LANZAROTE:lla??? Oletko oikeasti joskus käynyt Lanzarotella Kanariansaarten kuivimmalla saarella?Minä olen ja silloin myrskypäiviä sattui parikin viikolle, ja muutenkin oli vähän viileämpää.
Tilastolliset keskiarvot ei paljoa lohduta, kun ne poikkeukset sattuu just sille omalle lomaviikolle.
- rantaloma
Lanzarote, tai Americas marraskuun loppussa?
http://www.wunderground.com/history/airport/GCRR/1972/12/31/PlannerHistory.html?req_city=Lanzarote&req_state=&req_statename=Canary Islands
Tämä on hyvä paikka sääriskiarviointiin faktapohjalta. Lanzaroten lentokentällä on näemmä satanut uudenvuoden aattona viimeksi vuonna 2001.- lanzarote fan
Lanzarotella on tullut vietettyä eriaikoina lomia n.20 kertaa tällä vuosituhannella.Kelit vähän tuurista kiinni,useammin on kyllä ollut viileätä,pilvistä ja vähän ripotellutkin.Jouluna muutama vuosi sitten 2vko,aurinkoista mutta kylmä tuuli.Mutta menisin siitä huolimatta sinne.Nyt käyty muutaman kerran peräkkäin Jandiassa,ilmat kyllä lämpimämmät ja aurinkoisemmat kuin Lanzarotella.Silti pidän enemmän Lanzarotesta.
- spanishcaravan
Olen ollut Lanzarotella neljä kertaa , aina joulukuussa. Aina on ollut aurinkoista ja lämmintä. Eikä siellä ole orpoja eikä kerjäläisiä niin kuin Thaimaassa , jossa olen käynyt myös , kerran. Lanzan matka varattu taas tälle Joulukuulle. Kaksi viikkoa aurinkoa , uimista ja hyvää ruokaa.
- mene.sinne.siis
Lanzaroten asiat kuuluvat yleistä Espanjasta sivuille.
Tämä on Gran Canarian sivusto.- matkustaja57
Tämä ei ole mikään Gran Spuge Canarian sivusto. Tämä on nimenomaan Lanzaroten sivusto.
- trollisuoltaa
Trolli nostanut 2011 ketjun ylös. Normaalia perussaastutusta häneltä. Ei kykene luomaan asiallisen tuntuista uutta sisältöä. Älkää menkö sontasäkkitrollimme lankaan ja ruokkiko häntä.
- Sellainen.sontasäkki
Antigue sontasäkki harvemmin on luonut mitään järkevää keskustelua tänne. Lähinnä vastailee omiin viesteihinsä.
- varatrolli
Lähes luntahan tuolla tohon aikaan tulee, räntäsateeseen verrattavaa, hiekkamyrskyssä ja kalliita kaalikääryleitä!
- Lanzankävijä
Mitenkähän noi pari pierukeppikommenttia liittyy tähän aiheeseen ? Ja yleensäkin näihin matkakohteisiin liittyviin keskusteluihin kaikkein innokkaimmin puuttuu sellaiset henkilöt , jotka eivät ole käyneet lähelläkään kyseistä kohdetta. Lanzarote on Kanarian kohteista lähimpänä Afrikan rannikkoa , jossa harvemmin sataa lunta. Kyllä siellä tarkenee Joulukuussa.
- eienääkoskaan
Olemme käyneet Lanzalla kolme kertaa ja aina on joulukuussa ollut pirun kylmä. Kolmas kerta toden sanoi ja otamme suuntaa seuraavaksi Inglesiin Granille. Duunikaverit jotka on lomailleet Inglesissä ovat ihmetelleet että emmekö saa kotona riittävästi nauttia kylmyydestä. Itse olin kahden viikon jälkeen vitivalkoinen kun aurinko ei paistanut, ja he olivat aivan ruskeita. Inglesin aurinko kun porottaa kuulemma päivittäin. Arvaa olenko ollut kateellinen, mutta seuraavaksi rusketun minäkin, Inglesissä.
- Aurinkoon.kanssa
eienääkoskaan kirjoitti:
Olemme käyneet Lanzalla kolme kertaa ja aina on joulukuussa ollut pirun kylmä. Kolmas kerta toden sanoi ja otamme suuntaa seuraavaksi Inglesiin Granille. Duunikaverit jotka on lomailleet Inglesissä ovat ihmetelleet että emmekö saa kotona riittävästi nauttia kylmyydestä. Itse olin kahden viikon jälkeen vitivalkoinen kun aurinko ei paistanut, ja he olivat aivan ruskeita. Inglesin aurinko kun porottaa kuulemma päivittäin. Arvaa olenko ollut kateellinen, mutta seuraavaksi rusketun minäkin, Inglesissä.
Oletko nuorikin kun työssä vielä olet? Lanzarote on enimmäkseen 80-90 ikäisten lomasaari ja kuulemma siksi etteivät sydänvaivaiset oikein voi olla Gran Canarian kuumuudessa. Siksi näille nitropilleristeille sellainen Lanzaroten tai Fuerten 7-12 astetta lienee sydämmelle sopivampi lomasää.
- valetta.taas
Aurinkoon.kanssa kirjoitti:
Oletko nuorikin kun työssä vielä olet? Lanzarote on enimmäkseen 80-90 ikäisten lomasaari ja kuulemma siksi etteivät sydänvaivaiset oikein voi olla Gran Canarian kuumuudessa. Siksi näille nitropilleristeille sellainen Lanzaroten tai Fuerten 7-12 astetta lienee sydämmelle sopivampi lomasää.
Höpöhöpö
- jujutsumies
Gran Canarialta on Lanzarotelle matkaa noin 200 kilometriä. liekö tuolla matkalla lämpötila muuttuu kovin merkittävästi ? itse en ole käynyt tuolla Granilla ikinä , mutta on kerrottu että esimerkiksi Playa del Ingles ja Puerto Rico ovat juoppojen ja köyhien suosikkikohteita. en tiedä onko tuo totta. itseä kiinnostaisi kyllä Las Palmas.
- visitante
Näistä kliseistä lienee vanhoissa ketjuissa tolkuttomasti tarinaa...mutta joo, elvytellään vanhat jorinat.
Saarten mini-ilmastot johtuu vuoristoista. On siinä sen verran perää että esim. Puerto Rico on suojaisessa paikassa tuulelta ja pilviltä, Ingleskin, jos suoraan pohjoisesta puhaltaa, mutta itätuulella dyyneillä hiekka lentää.
Lanzarotella ei vuoret suojaa tuulelta.
Granilla käy suhteellisesti enemmmän saksalaisia ja pohjoismaalaisia verrattuna brittien suosimaan Lanzaroteen, tiedä sitten kenenkään köyhyydestä tai juopottelusta.
Ingles ympäristöineen on iso paikka ja siellä on myös ostareihin keskittynyttä ilta- ja yöelämää. Jos nuo baarit arveluttavat, ei kannata majoittua ihan keskustaan.
Las Palmas on ihan hyvä kohde, itse majoittuisin Canterasin pohjoispäähän, hyvin ravintoloita, hyvät kulkuyhteydet, tuulensuojainen rantapoukama. Hotellitaso nyt on mitä on, uusia hotelleita ei ole rakennettu vuosikymmeniin, ajoissa varaamalla saa meren puolelta huoneen, jos sillä on jotain merkitystä. Eihän nuo Lanzaroten hotellitkaan enää ihan uusia ole, mutta keskimäärin vähän tilavampia huoneistoja kuin Granilla. - jujutsumies
visitante kirjoitti:
Näistä kliseistä lienee vanhoissa ketjuissa tolkuttomasti tarinaa...mutta joo, elvytellään vanhat jorinat.
Saarten mini-ilmastot johtuu vuoristoista. On siinä sen verran perää että esim. Puerto Rico on suojaisessa paikassa tuulelta ja pilviltä, Ingleskin, jos suoraan pohjoisesta puhaltaa, mutta itätuulella dyyneillä hiekka lentää.
Lanzarotella ei vuoret suojaa tuulelta.
Granilla käy suhteellisesti enemmmän saksalaisia ja pohjoismaalaisia verrattuna brittien suosimaan Lanzaroteen, tiedä sitten kenenkään köyhyydestä tai juopottelusta.
Ingles ympäristöineen on iso paikka ja siellä on myös ostareihin keskittynyttä ilta- ja yöelämää. Jos nuo baarit arveluttavat, ei kannata majoittua ihan keskustaan.
Las Palmas on ihan hyvä kohde, itse majoittuisin Canterasin pohjoispäähän, hyvin ravintoloita, hyvät kulkuyhteydet, tuulensuojainen rantapoukama. Hotellitaso nyt on mitä on, uusia hotelleita ei ole rakennettu vuosikymmeniin, ajoissa varaamalla saa meren puolelta huoneen, jos sillä on jotain merkitystä. Eihän nuo Lanzaroten hotellitkaan enää ihan uusia ole, mutta keskimäärin vähän tilavampia huoneistoja kuin Granilla.kiitos asiallisesta tietopaketista. tuossa selvisi monta asiaa.
- aadalmiina
Ola käyn Las Palmasissa jokavuosi ja kyllä hotellia on siellä rempattu ja huoneet ihan ok.Syyskuussa menossa pariksi kuukaudeksi lämpimään .
- Kuullutpuhettahuhua
jujutsumies kirjoitti:
kiitos asiallisesta tietopaketista. tuossa selvisi monta asiaa.
Inglesisssä käy poikkeuksellisesti virikkeitä hakevat miehet ja miesparit, dyyneillä käy bumbum,, siihen touhuun vetää vietit, eikä vaikuta säät. Lanzarote on lomailijoille..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779