Ensimmäinen järkkäri

Uusi järkkäri

Hei
Mikä olisi aloittelijalle ensimmäiseksi järjestelmäkameraksi hyvä? Eli suht helppokäyttöinen eikä hintaluokassa sieltä kalleimmasta päästä.

10

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensimmäiseksi

      Nikon D3100
      Pentax K-x

    • Käteensopiva

      Joku muu kun Canon D1100

      • Vertaaja

        Kuvanlaadun perusteella ( ColorFoto no 6/2011) esim Canon 1100D tai Pentax Kx ( molemmat ns Testsieger) tai myös Samsung NX 11 tai Sony a33 ( ns Kauftip). Tietysti Nikon D3100 tai Olympus Pen E:t tai Panasonicin DMC:t ovat aivan riittävän hyviä ainakin harrastelijalle.


      • dxxxx
        Vertaaja kirjoitti:

        Kuvanlaadun perusteella ( ColorFoto no 6/2011) esim Canon 1100D tai Pentax Kx ( molemmat ns Testsieger) tai myös Samsung NX 11 tai Sony a33 ( ns Kauftip). Tietysti Nikon D3100 tai Olympus Pen E:t tai Panasonicin DMC:t ovat aivan riittävän hyviä ainakin harrastelijalle.

        Tekniikan maailman testissä canon 1100 oli viimeinen,testin voitti nikon d3100 ja toiseksi tuli pentax kr. Suosittelen Nikonia koska siitä löytyy aloittelijaa helpottava opastila


      • chdk
        dxxxx kirjoitti:

        Tekniikan maailman testissä canon 1100 oli viimeinen,testin voitti nikon d3100 ja toiseksi tuli pentax kr. Suosittelen Nikonia koska siitä löytyy aloittelijaa helpottava opastila

        MikroPC:n testissä nikon d3100 oli viimeinen,testin voitti pentax kr ja toiseksi tuli canon 600.


      • Mistä moinen...
        chdk kirjoitti:

        MikroPC:n testissä nikon d3100 oli viimeinen,testin voitti pentax kr ja toiseksi tuli canon 600.

        Motoristista ja Karavaanarista en ole löytänyt moisia testejä? Huonoja lehtiä?


      • Vertaaja
        dxxxx kirjoitti:

        Tekniikan maailman testissä canon 1100 oli viimeinen,testin voitti nikon d3100 ja toiseksi tuli pentax kr. Suosittelen Nikonia koska siitä löytyy aloittelijaa helpottava opastila

        Tuo TM:n mittaa vain kahta parametria kuvanlaadun suhteen ( kuvanlaatu ja hämäräkuvaus). ColorFoto mittaa 7 eri parametria:kyse on hieman eri testistä noiden lehtien kesken. Kyllä tuo TM:n "testi" kertoo jotain yleistasolla mutta ei se mikään kattava i ole. TM moitti esim Canon 1100 D rungon muovisuutta mutta totuus on se että kaikki nuo entry level rungot ovat muovisia verrattuna puoliamm runkoihin jolloin paino nousee 500 g:sta 800 g:aan. Erot noiden entry level runkojen välillä ovat pieniä :kannattaa perehtyä kameraliikkeissä niiden ergonomiaan, käyttövalikoihin jne mikä miellyttää eniten. Kuvanlaadussa ei tavallinen kuvaaja huomaa mitään suuria eroja.


      • ensimmäiseksi
        Vertaaja kirjoitti:

        Tuo TM:n mittaa vain kahta parametria kuvanlaadun suhteen ( kuvanlaatu ja hämäräkuvaus). ColorFoto mittaa 7 eri parametria:kyse on hieman eri testistä noiden lehtien kesken. Kyllä tuo TM:n "testi" kertoo jotain yleistasolla mutta ei se mikään kattava i ole. TM moitti esim Canon 1100 D rungon muovisuutta mutta totuus on se että kaikki nuo entry level rungot ovat muovisia verrattuna puoliamm runkoihin jolloin paino nousee 500 g:sta 800 g:aan. Erot noiden entry level runkojen välillä ovat pieniä :kannattaa perehtyä kameraliikkeissä niiden ergonomiaan, käyttövalikoihin jne mikä miellyttää eniten. Kuvanlaadussa ei tavallinen kuvaaja huomaa mitään suuria eroja.

        ”Kuvanlaadussa ei tavallinen kuvaaja huomaa mitään suuria eroja.”
        – erot eivät ole suuria mutta yksi lienee aloittajan kannalta merkittävä.

        Ainoa ero jolla on ”tavalliselle” merkitystä kuvan laadun kannalta on dynamiikka. ”Tavallisella” tahtoo liian usein olla kuvan taivas ”puhki” tai/ja varjot tukossa. Tältä osin Pentax (dynamiikka) ja Nikon (aktiivinen D-Lighting) ovat muita askeleen edellä.

        Dynamiikka antaa ”tavalliselle” pelivaraa, tämän huomaa siitä että vaaleiden sävyjen puhkipalaminen sekä tumman pään tukkoon meneminen kuvissa vähenee tai/ja saadaan RAW:n säätämisellä ”onnistumaan”.


    • höpöä

      niin varmaan

    • se-on-hyvä

      Panasonic dmc gh2 :ssa on kaikki mahdollinen mitä voi vaan keksiä sekä täys-älyautomatiikka, joka ajattelee kuvaajan puolesta (ei voi epäonnistua). Sillä voi myös manuaalitilassa harjoittella sitä "oikeaa kuvaamista".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      887
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      134
      579
    Aihe