Helsingin turvatarkastus

travelleri

Mulla se on sellainen pikalukolla varustettu vyösolki vyössäni ja olen sitä mielelläni käyttänyt lentäessä, koska sitä ei ole tarvinnut riisua kokonaan pois. Helsinki-Vantaalla yllättäen tarkastaja vaati koko vyön poistoa. Eihän tämä nyt suuri homma ole mutta jäin ihmettelemään mikä on peruste. Olen aina ajatellut että se otetaan pois siksi, että seuraavaksi kuljetaan metallinilmaisimen läpi. Nyt näyttäisikin olevan niin, että vyön täytyy mennä läpivalaisun läpi. Siinä mielessä kuulostaa ylilyönniltä, että Helsingissä ei tarvitse läpivalaista kenkiään, joka sentään kuuluu jokaisen demokratiaa muslimimaahan vieneen maan lentokenttien turvatarkastusten vakiojuttuihin. Toisin kuin vöiden läpivalaiseminen. Onko kyseessä vain typerä sääntöjä kirjaimellisesti lukeva turvatarkastaja vai onko vaatimukselle ihan oikeatkin perusteet.

34

3205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kenkuli

      Mistä päättelit, että vyön pitää mennä läpivalaisuun? Eikös vyön poisottamisella yritetä ehkäistä turhia piippaamisia siinä metallinpaljastimessa ja turhia manuaalisia tarkastuksia?

    • Solki

      Siis kysyttiin syytä miksi sen vyönkin pitää mennä läpivalaisuun, jos vyön soljen irroittaa ja laittaa läpivalaisuun. USA:ssa yleisesti irroitetaan vain solki.

      • kenkuli

        Ahaa, näin olikin! Kumma juttu tosissaan. Mun moka, en huomannut varsinaista pointtia.

        Onko vyön toisessa päässä metallista taivutettu pää, onko se sitten joillakin kuitenkin piippaillut ja linja on että koko hela vyö menee hihnalle sen takia?


      • nimetön.

        "Siis kysyttiin syytä miksi sen vyönkin pitää mennä läpivalaisuun, jos vyön soljen irroittaa ja laittaa läpivalaisuun. USA:ssa yleisesti irroitetaan vain solki. "

        Turvatarkastuksessa oleva SOL:in porukka ei paljon järkeä käytä ja tarvitse käyttää.

        Noudattavat siis annettuja ohjeita kirjaimellisesti, siis vyö läpivalaisuun.

        Itseasiassa kun virtaviivaistetaan prosesseja alemman älykkyystason töissä, on kannattavaa tehdä ehdottomia ja selkeitä sääntöjä, joita pitää noudattaa kirjaimellisesti.

        On siis helpompaa ohjeistaa turvatarkastus henkilökunta niin että vyö laitetaan aina läpivalaisuun, kuin että alkaa ohjeistamaan milloin vyön saa jättää päälle ja milloin ei. Itse olen kuntapuolella juuri nyt tälläisessä työssä, siis tutkin kuntapuolen työskentely prosesseja, ja laadin niihin parannusehdotuksia, joilla työ voidaan tehdä nopeammin ja vähemmillä resursseilla. Usein tämä tarkoittaa että työntekijälle annetaan kirjaimellinen ohjeistus, jota täytyy noudattaa.

        Sinun tapauksessasi tässä tuhraantui vähän enemmän aikaa kuin olit tottunut, mutta kokonaisuutena aikaa säästyy paljon enemmän kun turvatarkastuksessa määrätään riisumaan vyö suoraan eikä aleta arvioimaan vyön riisumista tapauskohtaisesti. Vuositasolla tästä seuraa että tarvitaan vähemmän turvatarkastajia ja turvatarkastus kokonaisuutena sujuu sutjakkaammin.

        Prosessien suoraviivaistamisen ydin on siinä että nähdään kokonaisuus yksittäistapauksien yli.


      • Ei irtoa, ei.
        nimetön. kirjoitti:

        "Siis kysyttiin syytä miksi sen vyönkin pitää mennä läpivalaisuun, jos vyön soljen irroittaa ja laittaa läpivalaisuun. USA:ssa yleisesti irroitetaan vain solki. "

        Turvatarkastuksessa oleva SOL:in porukka ei paljon järkeä käytä ja tarvitse käyttää.

        Noudattavat siis annettuja ohjeita kirjaimellisesti, siis vyö läpivalaisuun.

        Itseasiassa kun virtaviivaistetaan prosesseja alemman älykkyystason töissä, on kannattavaa tehdä ehdottomia ja selkeitä sääntöjä, joita pitää noudattaa kirjaimellisesti.

        On siis helpompaa ohjeistaa turvatarkastus henkilökunta niin että vyö laitetaan aina läpivalaisuun, kuin että alkaa ohjeistamaan milloin vyön saa jättää päälle ja milloin ei. Itse olen kuntapuolella juuri nyt tälläisessä työssä, siis tutkin kuntapuolen työskentely prosesseja, ja laadin niihin parannusehdotuksia, joilla työ voidaan tehdä nopeammin ja vähemmillä resursseilla. Usein tämä tarkoittaa että työntekijälle annetaan kirjaimellinen ohjeistus, jota täytyy noudattaa.

        Sinun tapauksessasi tässä tuhraantui vähän enemmän aikaa kuin olit tottunut, mutta kokonaisuutena aikaa säästyy paljon enemmän kun turvatarkastuksessa määrätään riisumaan vyö suoraan eikä aleta arvioimaan vyön riisumista tapauskohtaisesti. Vuositasolla tästä seuraa että tarvitaan vähemmän turvatarkastajia ja turvatarkastus kokonaisuutena sujuu sutjakkaammin.

        Prosessien suoraviivaistamisen ydin on siinä että nähdään kokonaisuus yksittäistapauksien yli.

        Minullapa on sellainen housuihin kiinnitetty vyö (muovisella pikalukolla), jota ei edes saa pois. Siinäpähän vänkäävät jos kohdalle osuu :-P.


    • travelleri

      Nimenomaa painotin, että ei ole metallia, mutta turvatarkastaja sanoi että sillä ei ole mitään merkitystä. Typertyneenä sitten riisuin vaan nahkaremmin ja tuhahdin jotain, tapojen erilaisuudesta eri lentokentillä.
      Toisaalta minulla on vain omakohtaista kokemusta ja voi olla, että suuressa otoksissa tällaiset tapaukset piippaavat tiheään ja siksi on päätetty että kaikki vyöt otetaan pois.
      Noh, joka tapauksessa jo Frankfurtissa sain pitää vyön housuiissa jaa sain säästettyä arvokkaita sekunteja ;-)

    • Mäk-Kaiver

      Ainakin elokuvissa vöihin on piilotettu ns. pianolankaa jolla sitten helposti kuristelee jannuja jos haluaa :)

    • omat käytännöt

      Helsinki-Vantaalla nyt piippaa mikä tahansa, viimeksi rintsikoiden kaarituet, eivät ole aikaisemmin piipanneet siellä eikä sen jälkeen muuallakaan - kummallista.

      • lopettakaa jo

        mutta eikö se ole vain hyvö että piippaa...sinun turvallisuus on kyseessää...jos ei piippaisi tai valvottaisi tarkasti niin entä sitten...kaikesta te jaksatte valittaa...


      • tosisosis
        lopettakaa jo kirjoitti:

        mutta eikö se ole vain hyvö että piippaa...sinun turvallisuus on kyseessää...jos ei piippaisi tai valvottaisi tarkasti niin entä sitten...kaikesta te jaksatte valittaa...

        oli miten oli, auto-onnettomuudessa kuolet todennäköisemmin kuin lentokoneessa tai lentokentällä.

        sinun turvallisuus tosiaankin.


    • snbrn

      Lentokentällä poistetaan vyö ettei siihen oli piilotettu mitään laitonta esim vyön ja housujen väliin. Tämä on joku tabu jokaisella matkustajalla, että luullaan vyön otettava pois vain ettei portti piippaisi turhaan. Oli vyö mikä tahansa lantiolla, jaloissa, säärissä jne ja oli vaikka paperista tehty nii se on otettava pois. T. Turvatarkastaja

      • kasdmo

        Ei tuo ole "tabu", ei kyseessä ole asia josta ei ole sovelista puhua tms.

        Kyseessä on maksavien asiakkaiden huono informointi. Kukaan ei ole selkeästi kertonut mistä on kyse.

        Mistä se taas johtuu, en tiedä. Onko niin, ettei turvatarkatuksen syistä kerrota "yleisen turvallisuuden takia"? Ellei tällaista syyta ole, niin onpahan kerrassaan ala-arvoista tiedotusta. Eikö olisi helpompi tehdä työtään, jos maksavat asiakkaat tietäisivät miksi se vyö pitää poistaa.

        Tabu. Hah.


      • Idioottiko
        kasdmo kirjoitti:

        Ei tuo ole "tabu", ei kyseessä ole asia josta ei ole sovelista puhua tms.

        Kyseessä on maksavien asiakkaiden huono informointi. Kukaan ei ole selkeästi kertonut mistä on kyse.

        Mistä se taas johtuu, en tiedä. Onko niin, ettei turvatarkatuksen syistä kerrota "yleisen turvallisuuden takia"? Ellei tällaista syyta ole, niin onpahan kerrassaan ala-arvoista tiedotusta. Eikö olisi helpompi tehdä työtään, jos maksavat asiakkaat tietäisivät miksi se vyö pitää poistaa.

        Tabu. Hah.

        Minulle sanottiin että on matkustajan velvollisuus itse ottaa selvää asioista ennenkuin tulee lentokentälle. Minulla oli muovisolkinen vyö ja ihmettelin miksi pitää riisua. Olin yrittänyt katsella ympäriltäni ohjeita kuinka toimitaan kun turvatarkastajat eivät mitään sano. Löytyihän ne ohjeet yli 2 m korkeudelta sitten kun ensin äkäinen keski-ikäinen naisturvatarkastaja pääsi kiukuttelemaan minulle idiootille. Kiitos Helsinki-Vantaa mukavasta matkaanlähdöstä 50 v. päivänä.


    • snbrn

      Riittää vain, että turvatarkastajat tekee työnsä, eikä kaikkia sääntöjä/tietoja tarvitsekkaan kertoo matkustajalle. Matkustajat eivät ole maksavia asiakkaita turvatarkastuksessa vaan vasta siellä lentokoneessa/kaupassa. Jos jotakin pyydetään ottaa pois nii ei tarvitse alkaa kinata miksi miksi. Ketää ei ole pakotettu menemään lentokoneeseen jos haluaa matkustakoot sitte laivalla tai junassa.

      • BDSMSDB

        Kun turvatarkastaja pyytää sinua kumartumaan niin sinä kumarrat... Turvatarkastaja, jolla ei ole edes turva-alan koulutusta. Kiinteistömiehiä kuten talkkarit.

        Miksei housuntaskuja tartte irroittaa ja laittaa hihnalle? Eikö taskuihin voi piilottaa kamaa kuten mcgyvermäisesti vyön alle...


      • Keijo891
        BDSMSDB kirjoitti:

        Kun turvatarkastaja pyytää sinua kumartumaan niin sinä kumarrat... Turvatarkastaja, jolla ei ole edes turva-alan koulutusta. Kiinteistömiehiä kuten talkkarit.

        Miksei housuntaskuja tartte irroittaa ja laittaa hihnalle? Eikö taskuihin voi piilottaa kamaa kuten mcgyvermäisesti vyön alle...

        Juuri sun kaltaisilta ihmisiltä pitäisi estää lentäminen ja lentokentälle tulo.


    • travelleri

      Ok, tämähän on hyvä syy, tosin vain Vantaa käyttää tätä periaatetta. Vyö on ok Yhdysvalloissa, Aasian kentillä ja Euroopasta ainakin Frankfurtissa ja Munchenissa. Kovemman kaavan kautta mennään ainakin Heathrowissa, jossa kengätkin läpivalaistaan.
      Ihan järjetön ajatus on, että turvatarkastus olisi jotenkin erillinen lentokenttäpalvelusta. Totta kai turvatarkastu kuuluu samaan palveluun kun kaikki muutkin. Ihminen kun arvostelee asiaa kokonaisuutena. On turha kuvitella, että jos lentoyhtiöt/lentokenttä saa jo valmiiksi ärtyneitä asiakkaita siksi, että turvatarkastuksessa sekoillaan, että se olisi niille yhdentekevä asia. Vaikka turvatarkastus ei ole suoraan vastuussa asiakkaalle, niin se on vastuussa epäsuorasti, koska lentoyhtiöiden ja lentokentän tulot riippuvat siitä kuinka tyytyväisiä asiakkaita heillä on. Suomessa asia saatta olla vääristynyt puutteellisen kilpailun vuoksi (syy miksi myös Finnair saa vetää käytännössä monopoli hintoja), mutta tosia-asiaa se ei muuta mihinkään.

    • Hihnapyörii

      Vyöt nykyään aina hihnalle oli metallia tai ei...

    • travelleri

      Olipa informatiivinen viesti.

    • jsjsjsjssjjsj

      Suurimmassa osassa kenttiä on minulta vaadittu koko vyön poistamista ja en edes ajattele asiaa sen enempää. Jenkit vielä kopeloivat vyön erikseen.

      En muista edes kenttää, jossa vyötä ei tarvitse poistaa.

    • travelleri

      Frankfurt, Munchen, Arlanda, Aasian hubit tulevat nyt ensimmäisinä mieleen viime matkalta, jossa ei tarvinnut ottaa pois.

    • 100kästark/pvä

      Kun vyö on otettu pois, on turvatarkastajan helpompi tehdä käsintarkastus ja tarkistaa housun kaulukset sisältä niinkuin määräykset vaativat (http://www.iltasanomat.fi/matkat/turvatarkastaja-tunkeutuu-nyt-housuihisi/art-1288338903979.html) tosin tätä eivät monet tarkastajat noudata.
      On myös helpompi tarkastaa vyötärö ilman sormien tunkemista housuihin jos vyö ei ole tiellä.
      Yleinen mielikuva on että jos ei ole "mitään metallia", ei portti myöskään hälytä.
      Väärin, viranomaiset vaativat että tietty osuus matkustajista tarkastetaan käsin satunnaisotannalla. Ei, farkunnapit ja hupparien vetoketjut eivät aiheuta hälytystä, olet viranomaisen asettaman satunnaisotantahälytyksen uhri.
      Tästä syystä myös taskut on tyhjennettävä kaikesta tavarasta esim tupakka-askeista ja lompakoista joissa metallia ei välttämättä olisikaan ettei (aikaa säästääkseen) tarvitse lähteä ihmettelemään mitä kaikkea sieltä taskuista löytyykään.
      Teen otsikossa mainittua hommaa työkseni ja uskon että tämä edes jonkun verran auttaisi ymmärtämään käytäntöjämme.

    • 200 lentoa/vuosi

      Arlandassa otetaan vyö aina matkustajilta pois. Tosin sillä kentällä turvatarkastajista osa käyttää ihan perusjärkeä. Vanmtaalla on ihan ok, että tehdään kaikki pilkun mukaan, vaikka se joskus itkettää ja naurattaa yhtäaikaa. Mutta älkää hyvät ihmiset koskaan alkako kinaamaan paikan päällä kenenkään turvapuolen heebon kanssa kentällä tai koneessa. Jälkeenpäin vasta, jos tyyppi on mielestänne toiminut väärin.

    • tai munasillaan

      Mulle on epäselvää, että saako turvatarkastukseen mennä pelkät kalsarit jalassa? Ois kaikille helpompaa, kun muu tavara läpivalaistaan. Ainakaan ohjeistus joka matkustajille annetaan ei sitä kiellä. Ohjeistus on muutenkin aika huonosti laadittu ja heikosti esillä jokaisella lentokentällä. Ei se minulle ole ongelma lainkaan, mutta toisaalta kun vuosittain on laskettava läpi jopa kymmeniä miljoonia matkustajia ja työntekijät päälle, on tarkastuksen oltava samalla laadukas, että nopea. Harvoin matkustavat tekevät tukkoja tarkastuksessa siksi, että ei ennakoida tilannetta ja laiteta kaikkea pois. Kun tulee se satunnaishäläri, tarkastaja yleensä tarkastaa sen mukaisesti. Eli ei hae metallia vaan hiplaa muuten.

    • asennevammaset

      Joidenkin vain on vaikea noudattaa yhteiseksi hyväksi laadittuja pelisääntöjä ja kokevat olevansa aina muita parempia asenteella ei koske minua vaan vain rahvasta

    • turvari

      Olin ennen Securitaksella turvatarkastuksessa töiss ja kun SOL osti(voitti tarjouskilapilun v2009)turvatarkastuksen niin homman piti jatkua samaan malliin, mutta meidät on tässä vuosien aikana alennettu roboteiksi, joilla on käsikirjoitus jonka mukaan pitää toimia. Omaa järkeä ei saa käyttää, vaan sääntöjä noudatetaan pilkulleen tai saa kärsiä. Varotuksia, huomautuksia ja uhkailuja jaetaan heti, jos annettuja sääntöjä ei noudateta, tai käsikirjoituksesta poiketaan.

      Vuonna 2006 Helsinki-Vantaan turvatarkastus arvosteltiin maailman parhaaksi, siitä löytyy maininta tästä linkistä. Myös matkatavaran käsittely sai ennen mainintoja, mutta ei enää ku Barona sitä hoitaa.
      http://www.finavia.fi/fi/helsinkivantaa/lyhyesti/palkinnot/

      • turvari

        Ennen kyse oli tehokkuudesta ja mahdollisimman nopeasta ja huomaamattomasta turvatarkastuksesta. Nykyään halutaan matkustajaa hidastaa ja ottaa kontaktia joka käänteessä ja käyttää meidän käsikirjoitusta, joka välissä.


    • sammakko1

      Ei speksit aina toimi. On tosi ärsyttävää kun toisinaan pc pitää laittaa yhteen boxiin ja toisella kerralla tarkastaja siirtää sen samaan laatikkoon muiden tavaroiden kanssa. Kun yritän kysyä paljon matkustavana kumpaa tapaa tulisi noudattaa saan mulkokoilevia katseita osakseni.
      Tosiaan tuntuu joskus siltä että jono kulkisi ilman tarkastajan small-talkia paljon paremmin. Joskus kun ottaa hattuun jonot, vastaan kysymykseen 'onko laukussa nesteitä' että jos olisi, olisin laittanut ne muovipussissa erikseen näkyviin.

      • T...

        Saa olla samassa laatikossa kunhan läppärin/tabletin alla tai päällä ei ole muuta tavaraa.


    • tämäontotuus

      Kaikille meille muille olisi helpompaa, jos yksinkertaisesti laittaisit sen vyösi läpivalaisuun ja kävelisit turpa kiinni ne 10 sekuntia vehkeiden läpi, sen sijaan että viivytät meitä muita änkyröimällä 10 minuuttia jostakin vyön soljen irtiottamisen tarpeellisuudesta.

    • terminaalifinaali

      Oon samaa mieltä edeltäjän kanssa. Se on myös itsellesi mukavampaa kun laitat kaikki yleensä pyydetyt tavarat niihin laatikoihin. Eivät ala kopeloimaan kun et silmiin katso.

      Nämä nyt ainakin kannattaa muistaa:
      -läppäri/tabletti.
      -taskut tyhjiksi&kello kädestä joko käsimatkatavaroihin tai laatikkoon.
      -Vyö ja takki

      Kannattaa olla kaikki lennot samalla lipulla, Yleensä ei tarvitse kuin yhden turvatarkastuksen.

    • ihmiset...

      Oon saanut seurata ihan henkilökohtaisesti matkustuskaverin kasvavaa raivoa turvatarkastusjonossa. Tää on kyllä mulle aivan mystinen reaktio! Jokin siinä vaan on joillakin ihmisillä, kun joku ulkopuolinen auktoriteetti (jota ei koeta auktoriteetiksi, koska OLEMMEHAN AIKUISIA) tulee sanomaan mitä pitäisi tehdä ja mitä ei pitäisi tehdä.

      Mutta mikä siinä oikeasti on, että turvatarkastuksessa ihmisten silmissä alkaa näkyä punista niin helposti? Eihän se ole vaikea paikka. Seisot kunnes alat oleen sen verran lähellä omaa vuoroa, että kaikki tarvittavat kamat on ulos laukusta ja vyöt ja kännykät ja muut laatikossa. Sitten menet läpi, joudut ehkä seisomaan X-asennossa hetken kopeloinnin yhteydessä, vastata kieltävästi nestekysymyksiin ja se oli siinä. Kamat kassiin ja portille. Joten, toistan, mikä siinä on niin vaikeaa? Jos joku sanoo, että vyö kokonaan pois niin sit se menee kokonaan pois. Outo juttu.

      • Cai09

        Haluaisitko matkustaa satojen tai tuhansien kilometrien päähän lentokoneessa jossa ketään matkustajista tai matkatavaroista ei ole ilmailuhallinnon mukaisin ohjein tarkastettu? Mikäli et pysty noudattamaan sääntöjä kypsästi yhteisen turvallisuuden ylläpitämiseksi miksi edes matkustat lentokoneella?


    • EX-Turvari

      Vyön pois ottamiseen on ihan omat syynsä esim. se, että vyön sisään voidaan piloittaa jotain tai sitten sinne vyön alla voi olla piilossa jotain ja sen takia se pitää ottaa pois kokonaan. Toi soljen ottaminen ei riitä vaan se koko vyö on laitettava sinne läpivalaisuun. Ihan vaan vinkkinä, että kannattaa ottaa selvää säännöistä ennen matkalle lähtöä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7775
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe