Turun kauppakorkea vs Tukholman yliopisto

opiskelija11

Kumpaan yliopistoon kannattaa lähteä opiskelemaan? Tukholmassa minulla varmistui paikka Pol kandprogram i nationalekonomi och statsvetenskap- koulutusohjelmassa, mutta paikka olisi tarjolla myös Turun kauppakorkeassa.

Kummasta vaihtoehdosta [valtiotieteilijä vs. ekonomi] seuraa paremmat mahdollisuudet työmarkkinoilla (palkka, työllisyys)? Kumpi koulutusohjelma takaa paremman elannon?

Kertokaa oma mielipiteenne kumpaan paikkaan kannattaisi lähteä opiskelemaan.

3

744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • some_thoughts

      No riippuu varmaan mitä haluat tulevaisuudessa alkaa tekemään, kummassa maassa uraa rakentamaan jne. :D Uskaltaisin arvata, että Turusta laskiksen&rahoituksen tai kansiksen pääainevalinnalla pääset paremmille liksoille (ainakin Suomessa) ja työllistyminen on hyvin suoritetun tutkinnon jälkeen suht simppeliä (tämä ei sitten koske mitään markkinoinnin tai johtamisen tms. hömppää, kuten tilintarkastuksen professorini aikoinaan mainosti)... Politiikkaa myös jonkin verran lukeneena en itse ole täysin kärryillä, mihin sitä pääaineenaan lukeneet ajattelevat työllistyvänsä.

    • oihml

      Mä näen ulkomaille lähdön meriittinä. Lisäksi saisit vahvan ruotsin kielen taidon (ellet jo omaa sellaista). Ruotsalaista yliopistosysteemiä en tunne, mutta kai sielläkin tutkintoon sivuaineita kuuluu. Ed. vastaaja puhuu "politiikan" opinnoista, mutta onkos tuo nyt vain "politiikan" opiskelua vai kansataloustiedettä tuo oppiaine?

      Tuollaisia parempi elanto -juttuja lienee aika turha hirveästi miettiä, eikä tuollaiseen kai voi mitenkään kovin yksiselitteisesti vastata. Työllistymiseen ja omaan tulotasoon kuitenkin liittyy aika paljon kaikkea muutakin kuin vain suoritettu tutkinto. Luulisi kauppatieteellisesti suuntautuneiden ihmisten ymmärtävänä tämän.

      Mutta toki kotimaahan jääminen on turvallinen ja helppo ratkaisu. Toisaalta Tukholma on jo maailmanluokan kaupunki - siinäkin on tietty hyvät ja huonot puolensa.

    • eogmlsgj

      Hej, huomasin että viesti on vanha, mutta vastaan kuitenkin. Olen itse suorittamassa Tukholman yliopistossa tuota mainitsemaasi pol. kand. ohjelmaa, tosin olen ihan pian valmistumassa, jäljellä on enää tämä kevät. Olen lukenut 90hp valtiotieteitä, 60 hp kansantaloustiedettä sekä 30 tilastotiedettä tämän kevään loppuun mennessä. Mielestäni tämä on ollut hyvä valinta: Olen muun muassa työllistynyt jo nyt opintojeni aikana ihan hyvään työhön (tosin kaupalliselta alalla). Ja positiivistä on ollut tietysti kielitaidon karttuminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe