hapoton vatsa

jap

Mitä tarkoittaa hapoton vatsa? Millaisia ovat oireet? Minulla on ollut jo puolisen vuotta tajuttomia ilmavaivoja (ei ripulia/ummetusta, vain ilmavaivoja)ja minusta tuntuu, ettei elimistöni sulata ruokaa kunnolla.

4

5563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katsika

A-veriryhmäläisillä on tätä ongelmaa heikon vatsahapon erittymisen kanssa vähän samaan tyyliin kuin vanhuksilla yleisemminkin. Oireet ovat samantyylisiä kuin kuvaat elikkä huonosti sulanut ruokamassa rupeaa käymään vatsassa tai suolistossa. Mä olen ongelmaa koittanut ratkaista käyttämällä Alkon hyllyltä ostamiani katkeroita ennen sapuskaa. Kasvisruoka tuntuu sopivan liharuokaa paremmin jonkin verran. Lintua nyt voi syödä aika ongelmattomasti - en kyllä edusta aivan tyypillistä A-ryhmäläistä, koska kuulun siihen noin 20 prosentin vähemmistöön, joilta ns. sekreettoriominaisuus puuttuu. Veren vasta-aineet eivät kaiketi sitten niin pahasti häiritse vatsahapon muodostusta, mutta silti tuntuu olevan aikas heikkoa.

• jap

Hei katsika! Mikä on tuo sakreettoriominaisuus, josta kirjoitit? Entä mistä muuten sait tämän tiedon veriryhmän merkityksestä? Minun on vähän vaikea sulattaa tuota veriryhmäasiaa, koska äitilläni (kuten minulla) on A- veriryhmä, mutta hänellä ei ole vastaavia ongelmia vatsansa kanssa. Isäni puolestaan kuuluu 0- veriryhmään ja hänkin on kärsinyt pitkään ilmavaivoista. Eikös 0- ryhmäläisten pitäisi juuri omata voimakkaat hapot ja olla "lihansyöjiä"?

• katsika
        jap kirjoitti:

Hei katsika! Mikä on tuo sakreettoriominaisuus, josta kirjoitit? Entä mistä muuten sait tämän tiedon veriryhmän merkityksestä? Minun on vähän vaikea sulattaa tuota veriryhmäasiaa, koska äitilläni (kuten minulla) on A- veriryhmä, mutta hänellä ei ole vastaavia ongelmia vatsansa kanssa. Isäni puolestaan kuuluu 0- veriryhmään ja hänkin on kärsinyt pitkään ilmavaivoista. Eikös 0- ryhmäläisten pitäisi juuri omata voimakkaat hapot ja olla "lihansyöjiä"?

Sekreettoriominaisuudella varustetun henkilön sylkirauhaset tämän tohtori D'Adamon mukaan erittävät joitakin veriryhmälle tyypillisiä vierasaineita, jotka taasen voivat auttaa bakteereilta suojaavien vasta-aineiden muodostumisessa tjsp.

Käytännössä tämä sekreettoriominaisuuden puute näyttäisi pitkittävän flunssaoireita ja taitaa tehdä hiivasientä vastaan kamppailemisen aika vaikeaksi. Tämä hiivaisuus saattaisi olla O-veriryhmäiselläkin ongelmana, varsinkin jos tulee vehnää paljon syötyä. Vehnässä kun on jotakin hiivasienen kiinnittymistä edistävää eikä O-ryhmäläinen oikein pysty suojautumaan vehnää vastaan yhtä hyvin kuin A-ryhmäläinen. Jos sitten vielä tämä sekreettoriominaisuus puuttuu vehnää ei oikein siedä lainkaan - tämän kun olisin tiennyt jo teini-ikäisenä.

• Elli

...mä en nyt ihan heti uskoisi tuota veriryhmä-juttua selitykseksi hapottomaan mahaan.

Luultavammin kyseessä on vatsan mahanhapon erityksestä johtuvat ongelmat. Eli tauteina voi olla esim. atrofista gastriitti: eli mahahapon eritys on vähentyy kun mahan korpusosan limakalvo on surkastunut/surkastuu.

Itselläni on hapoton vatsa, mutta mikäli syön "sopimatonta", vatsan ongelmat esiintyvät jo parin tunnin kuluttua: ähky, ruoka jämähtää kylkikaaren alle, röyhtäilyä...yms. muuta kivaa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7455
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3967
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3510
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      2793
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2652
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      43
      2465
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2391
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2279
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2218
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1962
    Aihe