Mitä tarkoittaa hapoton vatsa? Millaisia ovat oireet? Minulla on ollut jo puolisen vuotta tajuttomia ilmavaivoja (ei ripulia/ummetusta, vain ilmavaivoja)ja minusta tuntuu, ettei elimistöni sulata ruokaa kunnolla.
hapoton vatsa
4
5525
Vastaukset
- katsika
A-veriryhmäläisillä on tätä ongelmaa heikon vatsahapon erittymisen kanssa vähän samaan tyyliin kuin vanhuksilla yleisemminkin. Oireet ovat samantyylisiä kuin kuvaat elikkä huonosti sulanut ruokamassa rupeaa käymään vatsassa tai suolistossa. Mä olen ongelmaa koittanut ratkaista käyttämällä Alkon hyllyltä ostamiani katkeroita ennen sapuskaa. Kasvisruoka tuntuu sopivan liharuokaa paremmin jonkin verran. Lintua nyt voi syödä aika ongelmattomasti - en kyllä edusta aivan tyypillistä A-ryhmäläistä, koska kuulun siihen noin 20 prosentin vähemmistöön, joilta ns. sekreettoriominaisuus puuttuu. Veren vasta-aineet eivät kaiketi sitten niin pahasti häiritse vatsahapon muodostusta, mutta silti tuntuu olevan aikas heikkoa.
- jap
Hei katsika! Mikä on tuo sakreettoriominaisuus, josta kirjoitit? Entä mistä muuten sait tämän tiedon veriryhmän merkityksestä? Minun on vähän vaikea sulattaa tuota veriryhmäasiaa, koska äitilläni (kuten minulla) on A- veriryhmä, mutta hänellä ei ole vastaavia ongelmia vatsansa kanssa. Isäni puolestaan kuuluu 0- veriryhmään ja hänkin on kärsinyt pitkään ilmavaivoista. Eikös 0- ryhmäläisten pitäisi juuri omata voimakkaat hapot ja olla "lihansyöjiä"?
- katsika
jap kirjoitti:
Hei katsika! Mikä on tuo sakreettoriominaisuus, josta kirjoitit? Entä mistä muuten sait tämän tiedon veriryhmän merkityksestä? Minun on vähän vaikea sulattaa tuota veriryhmäasiaa, koska äitilläni (kuten minulla) on A- veriryhmä, mutta hänellä ei ole vastaavia ongelmia vatsansa kanssa. Isäni puolestaan kuuluu 0- veriryhmään ja hänkin on kärsinyt pitkään ilmavaivoista. Eikös 0- ryhmäläisten pitäisi juuri omata voimakkaat hapot ja olla "lihansyöjiä"?
Sekreettoriominaisuudella varustetun henkilön sylkirauhaset tämän tohtori D'Adamon mukaan erittävät joitakin veriryhmälle tyypillisiä vierasaineita, jotka taasen voivat auttaa bakteereilta suojaavien vasta-aineiden muodostumisessa tjsp.
Käytännössä tämä sekreettoriominaisuuden puute näyttäisi pitkittävän flunssaoireita ja taitaa tehdä hiivasientä vastaan kamppailemisen aika vaikeaksi. Tämä hiivaisuus saattaisi olla O-veriryhmäiselläkin ongelmana, varsinkin jos tulee vehnää paljon syötyä. Vehnässä kun on jotakin hiivasienen kiinnittymistä edistävää eikä O-ryhmäläinen oikein pysty suojautumaan vehnää vastaan yhtä hyvin kuin A-ryhmäläinen. Jos sitten vielä tämä sekreettoriominaisuus puuttuu vehnää ei oikein siedä lainkaan - tämän kun olisin tiennyt jo teini-ikäisenä.
- Elli
...mä en nyt ihan heti uskoisi tuota veriryhmä-juttua selitykseksi hapottomaan mahaan.
Luultavammin kyseessä on vatsan mahanhapon erityksestä johtuvat ongelmat. Eli tauteina voi olla esim. atrofista gastriitti: eli mahahapon eritys on vähentyy kun mahan korpusosan limakalvo on surkastunut/surkastuu.
Itselläni on hapoton vatsa, mutta mikäli syön "sopimatonta", vatsan ongelmat esiintyvät jo parin tunnin kuluttua: ähky, ruoka jämähtää kylkikaaren alle, röyhtäilyä...yms. muuta kivaa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799