eli kertokaahan omia kokemuksianne, ENNENAIKAISESTI synnyttäneet:
Miten synnytys käynnistyi?
Minkä kokoisena vauva syntyi?
Miten vauva voi synnytyksen jälkeen?
Kauanko hän joutui olemaan sairaalassa ja joutuiko hengityskoneisiin, keskoskaappiin, tuliko verenvuotoja yms?
Itelläni on tänään rv 30 2 ja tulehduksen aiheuttamat supistukset ovat kypsyttäneet kohdunkaulani (1,5 vkoa sit kaulaa jäljellä 2cm ja sormelle auki). Antibiootti hillitsi supistuksia, mutta nyt kun kuurin loppumisesta 2päivää, tää aamu mennyt taas supistellessa ja menkkamaisista selkäsäryistä kärsien... Pelottaa, ja kuulisinkin mielelläni muiden vastaavassa tilanteessa olleiden kokemuksia.
Ennenaikainen synnytys 30+
5
3552
Vastaukset
- pppppppppppppppppppp
En "valitettavasti" voi kertoa keskos-kokemuksia, enkä missään nimessä vähättele huoltasi, mutta toteanpahan nyt 39. raskausviikolla että mulla oli 28 5 lääkärikäynnillä kohdunsuun tilanne täysin sama kuin sinulla, ja vieläkään ei tuo masuaarre osoita minkäänlaisia vakavampia merkkejä ulkoistautumisesta. Olen ollut jo viikkoja useamman sentin auki ja kohdunsuu täysin kypsä, vaikka ensisynnyttäjä olenkin, mutta ei sieltä jalkovälistä vielä ole kukaan vilkutellut...
Toki tilanteeseen tulee suhtautua sen ansaitsemalla vakavuudella, mutta juuri siksi että niihin puututaan (hoidetaan antibiooteilla, määrätään sairaslomaa, lepuutetaan, hillitään supistuksia lääkkeillä...) niin harva ennenaikaisten supistusten säikäyttämä lopulta synnyttää ennenaikaisesti.
Millaiset ohjeet olet saanut suhtautua supistuksiin nyt lääkekuurin jälkeen? Meinaan, että pitäisikö olla uudemman kerran yhteyksissä lääkäriin? Toisaalta intensiivinen lepokin provosoi harjoitussuppareita (lepäämisen jälkeen kohtu kovottuu mistä tahansa tekemisestä, mutta "normaaliin elämään" palaamisen jälkeen supistukset saattaakin asettua).
Toivottavasti saat kaipaamiasi kokemusvastauksiakin, mutta älä vielä heitä kirvestä kaivoon! Mun mahassa ollaan samaa mieltä, topakasti potkii läppäriä... - Nimimerkki varattu
Kiitos rohkaisevista sanoistasi! Toivotaan, että minäkin voin 9 viikon kuluttua vielä kuulostella vauvan liikkeitä mahan läpi :)
En oikein saanut mitään ohjeita supistuksiin suhtautumiseen. Siksi varmaan pelkäänkin niitä niin paljon. Kun en tiedä pitäisikö mun hakeutua päivystykseen jo siinä vaiheessa kun pelkään supistusten olevan avaavia, vai vasta jos synnytys käynnistyy. Jälkimmäinen vaihtoehto tuntuu liian riskiltä... Munhan pitäis saada kortisonit kankkuun vauvan keuhkoja kehittämään ja lisäksi antibioottitippa synnytykseen suojaamaan vauvaa mahdollisesti uusiutuneenalta tulehdukseltani. Täytynee siis tosiaan ottaa uudestaan yhteys lääkäriin, jotta tiedän miten toimia milloinkin.
Mutta niitä kokemuksia olisi mukava kuulla, jos täällä keskosten äitejä olisi kuulolla... - höFOIHwoif
Tuttu palsta, sillä täällä tuli kovasti vierailtua raskausaikanani...vk 28 1,5 cm jäljellä ja aukeaminen sisältäpäin ns.funneling =) Kortisonit piikkinä ja supistustenestolääke menemään. Lopulta lapsi syntyi terveenä ja täysiaikaisena käynnistämisellä ! Yhdyn edelliseen, että ymmärrän ja tiedän huolesi tasan tarkkaan, mutta ota rauhallisesti ja pidä mieli positiivisena =) Aina tilanne ei niin dramaattinen, kun voisi kuvitella !
- kloikjk
Jouduttiin leikkaamaan kiireellisellä sektiolla raskausmyrkytyksen takia eli ei lähtenyt itsestään syntymään.Syntyi rv 34 2,painoi 2800g,46,5cm pitkä
Hengitti itse ja voi muutenkin hyvin:)
Oli lämpökaapissa muutaman päivän,nenämahaletkussa ja kaikki mittarit kiinni.Oli teholla noin 6 päivää,yhden vuorokauden sinivalohoidossa - rumba31
Minulta valahti lapsivettä rv 32 2, jonka vuoksi pakkolepoa rv33 2, jolloin jouduttiin käynnistämään synnytys infektion takia. Ennakoivia supistuksia oli ollut, mutta pakkolevon aikana ei ollut ainuttakaan supistusta. Onneksi lapsivettä jäi sen verran että vauva sai aikaa kasvaa kohdussa vielä viikon. Kortisonia pistettiin heti rv 32 2. Vauva syntyi siis rv 33 2 normaalisti, painoi 1830g ja pituutta oli 44cm. Hengitti itse alusta asti, tehohoidossa oli 1viikon ja 2vko lastenosastolla kasvamassa. keltaisuutta hoidettiin 3vrk yht. 3vko aikana. kotiinpääsy kriteerit oli meillä että vauva painaa yli 2kg ja syö itse kaikki "ateriat" ilman nenämahaletkua ja muutenkin peruselintoiminnot olleet vakaat. Saimme siis 3vko synnytyksen jälkeen terveen 2030g painavan nyytin kotiin. Myöhemmin lapseltamme tarkistettiin kuulo ja näkö keskosuuden takia, joissa ei ollut hämminkiä. Lapsi nyt 3v. ja terve:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747