Olellisimmat tiedot vuokralaisista

Maijastiina Vaasasta

Olen vuokraamassa asuntoa ja kysynkin teiltä vuokranantajilta että mitkä on ne oleellisimmat tiedot mitä kaipaatte vuokralaiselta.
Hakuilmoituksissa melkein kaikki ilmoittavat vain että luottotiedot ovat kunnossa, kotieläimiä ei ole ja etsin pitkäaikaista asuntoa.
Onko tosiaan näin että tässä ovat ne tärkeimmät, mitä vuokranantaja haluaa tietää.
Suunnittelen asunnonhaku ilmoitusta ja olis kiva tietää mitä siihen on viisasta laittaa, jotta minusta saataisiin hyvä "kuva"?
Asunto tulee olemaan ensimmäinen vuokra-asunto kun haluan muuttaa pois vanhempieni jaloista.
Entäs sitten jos pääsen katsomaan jotain asuntoa niin mitä vuokranantaja yleensä kysyy siellä, pitääkö olla jotain papereita mukana, vai miten se menee?

8

947

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. Tilaat itse valmiiksi otteen luottotiedoistasi (saa kerran vuodessa ilmaiseksi), ei ole välttämätön mutta nopeuttaa asioita. Otat lisäksi mukaan verotodistuksen, pukeudut siististi ja jätät mahdolliset naamaasi "koristavat" metalliromut pois.

Esittelyssä kerrot missä käyt töissä (joko päätoimisesti tai opiskelun ohessa), ja opiskelupaikan sekä jäljellä olevan opiskeluajan (mikäli olet opiskelija).

Ja rehellisesti sanottuna, välittäjänä jätän kaikki "anarkisteiltä" haiskahtavat ehdokkaat huomioimatta, pakkohan minun on katsoa vuokranantajan etua, ja taivaanrannan maalari ei takuulla sitä ehtoa täytä.

• ??

Millä tavalla lävistykset tekevät henkilöstä anarkistin?
        Annatteko itsestänne hyvän kuvan?
        Luotettavuus ja säännöllisyys elämäntavoissa ja vuokranmaksussa luulisi olevan tärkeintä.

• OnneaHakuun!!!!

Minut vakuuttaa hakija, joka antaa mielellään tietoa itsestään kuten tuloista esim. viimeisimmän palkkakuitin näytettäväksi. Useimmat arvostavat sitä, että tarjotaan edellisen vuokranantajan yhteystietoja, jolloin taustoja voi tarvittaessa kysellä. Hyviä merkkejä on, että 2kk vuokravakuus on jo tilillä valmiina säästössä, eikä siitä tarvitse erikseen vääntää maksuohjelmaa. Antamalla paljon tietoa itsestään lisää luottamusta esim. lähimmän esimiehen tiedot ja haastattelussa pitää pyrkiä olemaan positiivisella asenteella eikä "s**tana noi vuokranantajat on yksii m**kkui" tai välttää peruskysymyksiin vastaamatta "yksityisyyden takia" esim. missä on töissä. Ylipäätänsä kaikenlainen kitka haastattelussa vaikeuttaa asunnon saamista, mutta ei tietenkään kaikkeen pidä suostua vastaamaan jos tuntuu, että menee hyvän ulkopuolelle ja kysymykset eivät liity mitenkään vuokrasuhteeseen.

Pääkaupunkiseudulla pienistä asunnoista on pulaa ja hakijoita on paljon. Mahdollisemman kunnollinen ja vähäriskinen hakija pyritään valitsemaan eli KOKONAISUUS ratkaisee. Usein tähän kunnollisuuteen on merkkinä, että on selkeästi osoittaa olevansa maksukykyinen eli (vakituinen) työpaikka on ja yleisilme on asiallinen.

Välillä useammasta hakijasta on vaikeata valita se oikea jos kaikki hakijat ovat "tasavertaisia". Tässä keinoja miten päästä hakijalistassa korkeammalle:
      - Maksaa omista rahoistaan vuokravakuuden vuokranantajan tilille.
      - Korottaa vuokraa 5-20e ja/tai vuokravakuutta muutamalla satasella (kunhan ei yli 3kk vakuuden mene)
      - Jos sisällä on hieman nuhruista, niin voit kysyä voiko maalata/tapetoida ym. pikku fixaamista tehdä jos vuokranantaja ostaa tarvikkeet. Monet vuokranantajat arvostavat jos saavat "ilmaista" työvoimaa ja huoneiston ilme (vuokrattavuus) paranee. Vuokralainen itse hyötyy myös asumisviihtyvyyden parantumisesta varsinkin jos on tarkoitus asua vuosia.
      - Hanki takaaja esim. omat vanhemmat, jotka varmasti tuntevat sinut.

• Vuokranantaja2011

Tärkeä tieto vuokranantajalle on, tupakoitko. Eli laita se ilmoitukseen, jos et.. Ikä, opiskelun tai työnteon ala, vakituinen työpaikka aina parempi. Minä yritän aina pitää asunnon siinä kunnossa, että ei ole "nuhjuinen". En myöskään pidä siitä, jos ruvetaan tarjoamaan lisää rahaa. Kahden kuukauden vuokratakuu riittää ja pyydetty vuokrataso. Siisti ulkoasu ja hyvä käytös plussaa. Oikein realistista kuvaa ei anna, jos haluaa hyväkuntoisen asunnon keskustasta ja halvalla. Keskustan asunnot on kalliita joten vuokrat eivät ole halpoja.

• EiKorotusta???

Miksi ei kannata tarjota enempää vakuutta tai vuokraa? Miten se voi olla negatiivista?

Ymmärrän kyllä jos tarjoaminen menee överiksi, mutta harva rehellinen hakija niin tekee vaan korottaa vain hieman jos todella haluaa kohteen esim. työ ja harrastus lähellä.

• Onnea asunnonhakuun!

Minusta suuremman vuokran maksamiseen tarjoutuminen haiskahtaa epätoivoiselta, eli saattaa viitata siihen, että asunnon saaminen on vaikeaa, mikä saattaa viitata maksuvaikeuksiin. Suuremman vakuuden tarjoaminen on ehkä neutraalimpaa, tosin tuskin itse sitä kuitenkaan enää vaatisin, jos vuokralaisen muuten kelpuuttaisin.

Näytössä käyttäydy rohkeasti ja kohteliaasti, joissain tapauksissa voi olla hyvä, jos saat toisen vanhemmistasi mukaan. Varaudu kertomaan, kuka ja miten maksaa vuokran. Itse en lämpeä nuorelle, joka hiipii nurkissa ja häthätää vastaa kysymyksiin (äitin selän takaa, vaikkei se äiti siinä negatiivinen olekaan). Tämä ennakoi mielestäni vaikeuksia yhteydenpidossa jatkossa.

• PieniKorotusOnOK

Minusta suuremman vuokran maksaminen haiskahtaa siltä, että kohde on juuri sopiva vuokralaiselle (innostus) ja on pelko, että se vuokrataan toiselle hakijalle. Puhun siis kohtuullisesta vuokran nostamisesta esim. 5-20e. Ainakin pääkaupunkiseudulla tämä on yleistä kun välittäjä tekee näytön ja elokuussa paikalla yli kymmenen opiskelijaa täyttämässä hakemusta.

En minä ainakaan kehtaisi alkaa toista epäilemään "huijariksi" jos korotus on pieni ja haastattelun perusteella muutenkin perusasiat tuntuu täsmäävän. Kumma kun joillekkin ei parempi vuokratuotto kelpaa. :o)

• vuokraaanantaja

ET MYÖHÄSTY sovitusta näytöstä, löydät perille.
      Olet rehellinen ja avoin.

Etusijan saavat:
      -avoin ja fiksuntuntuinen korkeakouluopiskelija
      -kertoo että vuokra löytyy ja sanoo että vanhemmat voivat taata vuokranmaksun ( tai joku muu jollaluottotiedot kunnossa)
      -maksaa 3kk vakuuden, en enää ota alle sen
      -kertoo piävänsä asuntoa hyvässä kunnossa
      -sanoo noudattavansa taloyhtiön ja kaupungin järjestyssääntöjä
      -ei ole lävistyksiä ( saa viimeisenä minulta asunnon eikä työpaikkaa lainkaan )
      Lävistykset on varmaan kivoja pitää mutta minulle ne ovat out!

Jos on ongelmia maksaa ottaa heti yhteyttä eikä vain ole hiljaa , jätä vastaamatta ja toivoo parasta. Sitten tulee kuluja haastemieheltä ja mahd. oikeudesta ja luottotiedot menee.

Ei valita asunnosta näytöllä. Jos on aiheellista parantamistarvetta kysyy niistä asiallisesti ja tarjoutuu tekemään osan työstä itse ( esim maalaus ) kun vuokranantaja maksaa tarvikkeet.
      Esitä toiveesi että noudatetaan hyvää vuokratapaa, lue se kuukelin kautta netistä. Se on hyvä molemmin puolin.

Laita ilmoon opiskelu tai kotipaikkakunta, ne profiloivat ja erottuvat.

Onnea asumiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      188
      1341
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33