Eli, mulla hieman yli 1wee mäyris. Ongelmana arvatenkin eroahdistus. Koira jo 8vko:n iässä tottunut yksin oloon. Muutettiin vuos takaperin uuteen asuntoon jossa aina kun lähdettiin jonnekkin jätettiin koiruus makuuhuoneeseen ruuan houkutuksella. Koiralla paljon luita ja aktiviteettia. Ensin pissailtiin paljon lattialle, mutta sekin on jo taaksejäänyttä. Haukkuminen ja ulvominen sen sijaan ei ole jäänyt. Lähdön hetki on yhtä helvettiä kun koira jo avainten kilinästä hermostuu ja lähtee ravaamaan kämppää ympäri. NOH nyt muutettiin uuteen asuntoon, jossa ajatuksena on antaa koiralle suurempi reviiri jos se helpottais yhtään. Koira tosiaankin huomenna ekaa kertaa yksin asunnossa. Sitruunapannankin ostin. Koira ei hauku kun tullaan töistä kotiin että en usko että kuitenkaan ulvoo ja haukkuu sitä n.8 tuntia. On niin paljon jäänyt menemättä ja hoitamatta asioita koiran huudon takia. Onko virhe tapahtunut jo siinä kun on käytetty ruokaa houkuttimena? Vinkkejä jos sais ni olis tosi jees! :)
Koiran eroahdistus
14
233
Vastaukset
- huomioita
Googlaa eroahdistus ja yksinoloon opetus. Kaikki eivät tarvi kongeja ja muuta, päinvastoin alkavat käymäään niistä keirroksilla. Pidä huoli, että koira saa koona ollessanne riittävästi aktivointia (siis muutakin kuin liikuntaa), silloin aivan varmasti käyttää rauhallisen yksinolon lepohetkenään.
- canis.familiaris
En saanut aloituksesta juuri mitään kiinni. Yksi asia voi viitata suhtautumiseen koiraan. "Ensin pissailtiin paljon lattialle"..Eli yleinen suhtautuminen koiraan. (ei häneen)
- uoti j.
Eroahdistusoireilu on usein koiran liiallista riippuvuutta omistajastaan. Tutustu käsitteeseen "perushuomioimattomuus". Kannatko itse huolta koirasta lähtötilanteessa?
- canis.familiaris
"Eroahdistusoireilu on usein koiran liiallista riippuvuutta omistajastaan"..tätä juuri. Moni ajattelee että eroahdistus olisi jokin syntyperäinen ominaisuus koirassa. Kuitenkin se on vain ihmisen itsensä rakentama piirre koiraansa.
En tiedä liiallista huomiosta, vaan hieman vääränlaisesta. Taas voisi tuoda esille sen seikan, että huolenpito ja kuri tulee olla tasapainossa. Se on tasapainoisen koiran avain.
Itse olen päivittäin koirieni kanssa lähes 24/7 ja annan huomiota todella paljon. Vastapainoksi myös vaadin koirilta sitä mitä on opetettu. Eli käytös tapoja, joista en jousta, jos ne alkavat venymään.
Ei millään pahalla ap:lle vaan yleisesti, niin vaikuttaa hieman "lellitetyn" koiran piirteeltä...tyo rotu kyllä ottaa siitä kaiken irti. =D - OlenOikeastiKoira
canis.familiaris kirjoitti:
"Eroahdistusoireilu on usein koiran liiallista riippuvuutta omistajastaan"..tätä juuri. Moni ajattelee että eroahdistus olisi jokin syntyperäinen ominaisuus koirassa. Kuitenkin se on vain ihmisen itsensä rakentama piirre koiraansa.
En tiedä liiallista huomiosta, vaan hieman vääränlaisesta. Taas voisi tuoda esille sen seikan, että huolenpito ja kuri tulee olla tasapainossa. Se on tasapainoisen koiran avain.
Itse olen päivittäin koirieni kanssa lähes 24/7 ja annan huomiota todella paljon. Vastapainoksi myös vaadin koirilta sitä mitä on opetettu. Eli käytös tapoja, joista en jousta, jos ne alkavat venymään.
Ei millään pahalla ap:lle vaan yleisesti, niin vaikuttaa hieman "lellitetyn" koiran piirteeltä...tyo rotu kyllä ottaa siitä kaiken irti. =Dolet päivittäin koiriesi kanssa 24/7?
Eikö tuo mene jo vähän yli? Tietenkin koirille on huomiota annettava ja touhuta niiden kanssa mahd. paljon. Mutta 24/7 koirien kanssa...ei näin. Siinähän ne tottuu jo sinun läsnäoloosi eikä kohta osaa olla yksin ollenkaan. En nyt väitä, etteikö koirasi osaisi olla yksinään, mutta siihen se menee kun tarpeeksi kauan samaa jatkuu.
Ja toiseksi, miten edes jaksat olla 24/7 kotona? Siinähän tulee jo mökkihöperöksi. Jokaisella ihmisellä on menoja enemmän tai vähemmän.
Joko canis.familiaris valehtelee ja luulee antavansa hyvän kuvan itsestään tai sitten se on totta ja hän on täysi umpivintti. TAI sitten omilla koirillasi on niin paha eroahdistus ettet voi itse lähteä ikinä mihinkään. - canis.familiaris
OlenOikeastiKoira kirjoitti:
olet päivittäin koiriesi kanssa 24/7?
Eikö tuo mene jo vähän yli? Tietenkin koirille on huomiota annettava ja touhuta niiden kanssa mahd. paljon. Mutta 24/7 koirien kanssa...ei näin. Siinähän ne tottuu jo sinun läsnäoloosi eikä kohta osaa olla yksin ollenkaan. En nyt väitä, etteikö koirasi osaisi olla yksinään, mutta siihen se menee kun tarpeeksi kauan samaa jatkuu.
Ja toiseksi, miten edes jaksat olla 24/7 kotona? Siinähän tulee jo mökkihöperöksi. Jokaisella ihmisellä on menoja enemmän tai vähemmän.
Joko canis.familiaris valehtelee ja luulee antavansa hyvän kuvan itsestään tai sitten se on totta ja hän on täysi umpivintti. TAI sitten omilla koirillasi on niin paha eroahdistus ettet voi itse lähteä ikinä mihinkään.Juu umpivintti joka työskentelee kotoakäsin ja sen välittömässä ympäristössä missä koirat voi olla mukana. Lisäksi reissaan ja liikun muutenkin paljon jossa näissäkin koira mukana. Koirat osaa tarvittaessa olla yksin tai vaikka hoidossa. Nämä ovat lähinnä koulutus ja järjestelyasioita.
Umpivintti tässä asiassa jo yli 30v.
- WEEÄSS
Kiitän vastauksista. Ja kyllä tunnistan ton tasapainon puutteen tässä tilanteessa. Kyllä kannan huolta ja stressasin sitä mm:ssa koko matkan tänään töihin ajaessa :D Lähden tätä työstämään oman käytökseni muuttamisella. Katsotaan mitä tuleva tuo!
- canis.familiaris
Asiaa että rehellisesti sen tunnistaa.. Lähes aina koiran oire ilmenee toisaalla kun itse syy. Tämän takia metsään mennää usein, kun korjataan pelkkää näkyvää oiretta vaikka itse syy on aivan muualla. Syyt etsiminen on ainoa kestavä ratkaisu ongelmaan.
- Pen_tu
- Aloita siitä, ettet anna koiralle aina huomiota, kun se vaatii sitä. Sinä siis päätät, milloin koira saa silityksiä ja milloin leikitään milloin leikki loppuu.
- Äläpäästä koiraa aina samaan huoneeseen kanssasi. Piipahda eri huoneessa ja pidennä aikaa pikkuhiljaa. Kun koira hallitsee tämän, voit siirtää harjoittelun ulko-ovelle.
- Etsi pienin lähdön merkki, mihin koira reagoi (esim. takin päälle pukeminen). Pue päällesi takkia ja laita kengät jakkoihin ja otakin ne pois. Laita avaimet atskuun ja menekin sitten lukemaan vaikka lehteä jne.
- Jätä radio päälle (esim. yle puhe).
- Voit hankkia kokeeksi dap-haihduttimen.
- Jätä koiralle joku erikoisherkku 8esim. pussunkorva, maksalaatikolla täytetty pakastettu kong-lelu), jonka se saa vain jäädessään yksin. Näin yksinolo yhdistyy mukavaan asiaan.
- Piipahda oven toisella puolella pari sekuntia ja pidennä aikaa pikkuhiljaa. Periaatteessa koiraa ei saisi jättää yksin, ennen kuin se kunnolla hallitsee yksinolon. Et siis voi tehdä niin, että harjoittelet yhden päivän ja seuraavana päivänä oletkin jo 8 tuntia poissa. Jos koiran on pakko olla pitkään yksin, hanki sille hoitaja tai joku, joka kävisi katsomassa ja käyttämässä sitä ulkona keskelläpäivää.
- Voit jättää koiralle esim. vanhan paidan, joka tuoksuu sinulle. Koiralle pitää järjestää myös mukava nukkumapaikka. Ota vaikka koiran peti yhdeksi yöksi viereesi, niin siihen tarttuu tuoksua.
- Joku on sanonut, että koirilla, jotka nukkuvat eri huoneessa kuin omistajansa, on todella harvoin eroahdistusta. Älä siis ainakaan päästä koiraa nukkumaan viereesi.
- Voit rajata koiralle vaikka pari huonetta asunnosta. Jotkut koirat ahdistuvat, jos ne saavat olla vapaana koko asunnossa ollessaa yksin.
- Älä huomioi koiraa ainakaan varttiin, kun lähdet kotoa tai kun tulet kotiin. Vaikka koira pomppisimiten ympärillä, huomioi se vatsa, kun se on kunnolla rauhoittunut. Älä puhu koiralle mitään esim. "lähden nyt töihin, ole kiltisti ...jne" tai kun tulet kotiin, älä ikinä vimmaa koiraa, että "kuka tuli!?onko kivaa ja oliko ikävä?!" jne.
- Tarkista, että koirasi saa riittävästi liikuntaa ja muuta aktivointia. Myös oikenlainen ruokinta on tärkeää. - WEEÄSS
Kiitos palautteesta! Tossa on itseasiassa monia asioita joita voisin hyödyntää. Täytyy nyt vaan tosissaan ottaa tä työstettäväksi että päästäis jonkinlaiseen tulokseen. Pakko on kuitenkin alkaa jonkinlaisiin radikaaleihin muutoksiin ainakin joiltain osin. Meilläkin molemmat tehdään pitkiä päiviä ja liikutaan yhdellä autolla niin koiran yksinolo on helposti se 8-10h/pv:ssä. Ja kuitenkin vielä ton ikäinen että muutoksiin kyetään, tosin kuinka helpolla niin siitä en tiedä. Enkä nyt väitä ettei "vanha koira uusia temppuja oppisi" mutta kuitenkin!
- kjffjfdjdf
Teet näin:
Et anna mitään huomiota aamuisin, et katso,koske ja puhu! Et vaikka koira tekisi vaikka mitä saadakseen huomiota! Jos käyt töissä, et puhu mitään kun lähdet töihin, lähdet vain! Kun tulet töistä, et katso,puhu ja koske koiraan! Touhuat omiasi antamatta huomiota, jos ja kun koirasi on rauhottunut ja makaa paikallaan, voit kutsua koirasi luokse ja rapsutat hetken ja komennat paikalleen takas!
Alat reenaan tätä. Menet oven taakse ja palaat 10s kuluttua takaisin, huom älä avaa ovea jos koira vinkuu, vasta sitten avaat kun koira TÄYSIN hiljaa!! Ja kun olet palannu, älä huomio koiraa MILLÄÄN tavalla!!! Pian kun alkaa sujumaan, olet vähän kauemmin oven takana mutta taas palaat vasta silloin kun koira hiljaa!! Vähitellen menet kauemmaksi vaikka viet roskat, pikkuhiljaa vaikeutat treeniä mutta niin, ettei koira ehdi ahdistua!!- cngfhgf
Niin ja koira ei missään tapauksessa saa nukkua samassa huoneessa ku ihmiset!! Koiran pitää oppia nukkumaan yksin!
- yörauhaa
cngfhgf kirjoitti:
Niin ja koira ei missään tapauksessa saa nukkua samassa huoneessa ku ihmiset!! Koiran pitää oppia nukkumaan yksin!
Mihin tuo perustuu? Meillä koirat ovat saaneet valita itse nukkumapaikkansa talossa, kuitenkin aina ihmisten jälkeen. Ei pienintäkään ongelmaa ole aiheutunut, koirat vaihtelevat yöllä paikkaa. Ei eroahdistuksia kenelläkään, eikä kyllä muutakaan ongelmaa.
- canis.familiaris
yörauhaa kirjoitti:
Mihin tuo perustuu? Meillä koirat ovat saaneet valita itse nukkumapaikkansa talossa, kuitenkin aina ihmisten jälkeen. Ei pienintäkään ongelmaa ole aiheutunut, koirat vaihtelevat yöllä paikkaa. Ei eroahdistuksia kenelläkään, eikä kyllä muutakaan ongelmaa.
Perustuu siihen, että henkilö jolla on kurinpito ongelmia, niin tuosta nukkumis paikasta tulee yleensä sitä harmia. Koirat (pienet) alkaa puolustamaan helposti "omaa" sänkyä muilta käyttäjiltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351