Imodium

Krooninen ripuli

Kirjoittelin tuolla alempana sappihappojen imeytymishäiriöstäni, joka aiheuttaa kroonisen ripulin. Joku täällä mainitsi, ettei Imodiumia saisi syödä kuin pari päivää. Itselleni on moni lääkäri vakuuttamall avakuuttanut, ettei siitä oli tapauksessani haittaa ja olenkin syönyt Imodiumia ( Questran-jauhetta) päivittäin 1-2 kapselia nyt ainakin viimeisen viiden vuoden ajan!
Perustelkaa, miksi Imodium on haitallista? (Se on minulle ainut keino välttää aamuinen vesiripuli.)
"Hei,
kärsin vuosikaudet jatkuvasta ripulista ym. (varsinkin aamuisin ja ruoan jälkeen ihan tuskaa), kävin läpi kaikki tähystykset ym. testit, kunnes vihdoin viimein pääsin sädesairaalalle sappihappojen (takaisin-)imeytymistestiin n. 5-6 vuotta sitten. Jouduin nielaisemaan radioaktiivisen pillerin muistaakseni viikoksi, ja viikon päästä mitattiin, kuinka paljon sappihapoista oli imeytynyt takaisin verenkiertoon. Tulos oli selkeästi poikkeava (malabsorptio), eli liian iso osa sappihapoista kulkeutui suolessa loppuun saakka aiheuttaen ripulin! Hoitona juon "hartsilitkua" (Questran) ja syön Imodiumia päivittäin. Ja tietenkin tarkkailen ruokavaliotani. Muuta hoitoa ei kuulemma ole. (Olen kyllä lihonut aika lailla niistä kurjimmista vuosista, mutta kakalla ei tarvitse käydä enää "kuin" n. 3-5 kertaa päivässä, ja ulostekin on kiinteämpää;)

Lääkärit eivät vieläkään yleisesti tunne tätä vaivaa, joten kannattaa kysellä itse!"

7

12188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maikku

      En tuohon Imodiumiin oikein osaa vastata mitään, mutta mulla on itselläni tuo sappihapporipuli myös...seurausta kahdesta suolileikkauksesta.

      Paljonko sinä juot Questrania? Itselläni annos on 1 pussi aamulla ja 1 pussi illalla. Tuli vain mieleen että olisiko niin että sun pitäis nostaa Questran annostusta. Kysele lekurilta että josko tuo sun tilanne johtuis siitä.

      Mulla on ollu ripuli seurana jo noin 6 vuotta eikä loppua näy, mutta kun aloitin tuon Questranin niin veski kerrat väheni 10-30 kerrasta 1-15 kertaan....eli aivan älyttömän helpottava tilanne kun veski ei enään määrää jokaista päivää.

      TSEMPPIÄ!!!!

      -Maikku

      • Alkup.

        Hei,

        "kiva" kuulla, että on kohtalotovereitakin! Nykyään otan tosiaan vain yhden Questran-pussin päivässä, aamulla. Jóskus, jos joudun syömään tyhjään mahaan vähänkään rasvaisempaa/mausteisempaa ja on mahdollista sekoitella litkua, niin otan myös ennen ruokaa toisen pussillisen. Questranissa on se paha puoli, että se estää muita lääkkeitä imeytymästä, joten otan vitamiinit ym. yleensä illalla. Lisäksi epäilin Questrania jatkuvan kutinan yhdeksi aiheuttajaksi (voi kyllä olla että johtuu muustakin), joten en ole annosta halunnut lisätä.

        Kokeilin tuossa joku aika sitten jättää Imodiumin pois ja juoda pelkkää Questrania, mutta heti n. vuorokauden kuluttua tuli taas verta suolesta, kun oli niin löysällä ja ihokin ärtyi pahaksi muutamassa päivässä ym. Eli, totesin, että "myrkytänpä" sitten itseäni ennemmin suolen supisteluja vähentävällä lääkkeellä kuin kärsin vatsakivuista ja verestä...


      • Maikku
        Alkup. kirjoitti:

        Hei,

        "kiva" kuulla, että on kohtalotovereitakin! Nykyään otan tosiaan vain yhden Questran-pussin päivässä, aamulla. Jóskus, jos joudun syömään tyhjään mahaan vähänkään rasvaisempaa/mausteisempaa ja on mahdollista sekoitella litkua, niin otan myös ennen ruokaa toisen pussillisen. Questranissa on se paha puoli, että se estää muita lääkkeitä imeytymästä, joten otan vitamiinit ym. yleensä illalla. Lisäksi epäilin Questrania jatkuvan kutinan yhdeksi aiheuttajaksi (voi kyllä olla että johtuu muustakin), joten en ole annosta halunnut lisätä.

        Kokeilin tuossa joku aika sitten jättää Imodiumin pois ja juoda pelkkää Questrania, mutta heti n. vuorokauden kuluttua tuli taas verta suolesta, kun oli niin löysällä ja ihokin ärtyi pahaksi muutamassa päivässä ym. Eli, totesin, että "myrkytänpä" sitten itseäni ennemmin suolen supisteluja vähentävällä lääkkeellä kuin kärsin vatsakivuista ja verestä...

        Questranin ohjeissa lukee niin että muut lääkkeet tulee ottaa tunti ennen tai neljä tuntia jälkeen Questranin...just tämän vuoks että ne saattavat vaikuttaa lääkkeiden imeytymiseen.

        Itse teen niin että otan sekä aamulla että illalla muut lääkkeet aina tuntia ennen kuin Questranin...toimii hyvin.

        Saanko olla utelias, että mistä sulla johtuu se ettei sappihapot imeydy? Itselläni se johtuu noista kahdesta suolistoleikkuksesta...ohutsuolen loppu osa poistettu jossa ko hapot kuuleman imeytyvät.

        -Maikku


      • Alkup.
        Maikku kirjoitti:

        Questranin ohjeissa lukee niin että muut lääkkeet tulee ottaa tunti ennen tai neljä tuntia jälkeen Questranin...just tämän vuoks että ne saattavat vaikuttaa lääkkeiden imeytymiseen.

        Itse teen niin että otan sekä aamulla että illalla muut lääkkeet aina tuntia ennen kuin Questranin...toimii hyvin.

        Saanko olla utelias, että mistä sulla johtuu se ettei sappihapot imeydy? Itselläni se johtuu noista kahdesta suolistoleikkuksesta...ohutsuolen loppu osa poistettu jossa ko hapot kuuleman imeytyvät.

        -Maikku

        Hei taas,

        sen kun tietäisi, mistä oma imeytymishäiriöni johtuu!!! Ei siihen ole kukaan osannut antaa selitystä. Vaiva alkoi ja paheni opiskeluaikana ulkomailla opiskellessani (ei sitä silloin kukaan osannut diagnosoida). Olin tosiaan vuosikaudet jo vakuuttunut siitä, että vika on vaan korvien välissä;), mutta sitten onneksi joku lääkäri keksi teettää sen sappihappotestin. Kun tulokset tulivat ja niissä oli poikkeavaa, helpotuin suorastaan, kun vaivalle löytyi nimi. (Olin jo kyllästynyt selittelemään kaikille, miksi ramppaan vessassa enkä voi syödä sitä ja tätä ruoka-ainetta.) Lisäksi selvisi, että tuolloin oli vähän ajan sisään löytynyt useammaltakin tytöltä/nuorelta naiselta sama häiriö. No, ehkäpä kohta lääkäritkin tuntevat häiriön yleisemmin ja saataisiin Questrankin enemmän korvattavien lääkkeiden listalle. (Ironista, että jos söisimme sitä liian korkeaan kolesteroliin, niin siitä korvattaisiin enemmän - sydän- ja verisuonisairaudet kun tulevat yhteiskunnalle lopulta kalliimmiksi kuin imeytymishäiriöt;)

        Miten muuten, onko sun kolesteroliarvot parantuneet Questranin myötä? Mulla oli vuosi sitten mitattuna ihan tosi hyvät arvot, vaikka olen lihonut varmaan parikymmentä kiloa niistä pahimmista imeytymishäiriövuosista.

        Millainen ruokavalio sulla on? Oletko joutunut jättämään paljon ruoka-aineita pois? (Sulla tosin on tainnut olla vakavampikin vatsasairaus, kun on ohutsuoli jouduttu poistamaan?) Itse en ole vuosikausiin syönyt enää sipulia, paprikaa, tuorekurkkua, vahvoja mausteita, makeutusaineita (sokeri sopii), ananasta, omenaa (joskus mehuna), vihreitä kasviksia valkaten jne. Maitotuotteita tosin käytän nykyään uhmallanikin, ettei luusto pääsisi haurastumaan, kun istumatyötä teen.

        Aurinkoista kesää sulle! (Tämä on kiva palsta, en ole aiemmin tiennytkään tällaisesta! Olen vain yksin sinnitellyt mahani kanssa.)


      • Maikku
        Alkup. kirjoitti:

        Hei taas,

        sen kun tietäisi, mistä oma imeytymishäiriöni johtuu!!! Ei siihen ole kukaan osannut antaa selitystä. Vaiva alkoi ja paheni opiskeluaikana ulkomailla opiskellessani (ei sitä silloin kukaan osannut diagnosoida). Olin tosiaan vuosikaudet jo vakuuttunut siitä, että vika on vaan korvien välissä;), mutta sitten onneksi joku lääkäri keksi teettää sen sappihappotestin. Kun tulokset tulivat ja niissä oli poikkeavaa, helpotuin suorastaan, kun vaivalle löytyi nimi. (Olin jo kyllästynyt selittelemään kaikille, miksi ramppaan vessassa enkä voi syödä sitä ja tätä ruoka-ainetta.) Lisäksi selvisi, että tuolloin oli vähän ajan sisään löytynyt useammaltakin tytöltä/nuorelta naiselta sama häiriö. No, ehkäpä kohta lääkäritkin tuntevat häiriön yleisemmin ja saataisiin Questrankin enemmän korvattavien lääkkeiden listalle. (Ironista, että jos söisimme sitä liian korkeaan kolesteroliin, niin siitä korvattaisiin enemmän - sydän- ja verisuonisairaudet kun tulevat yhteiskunnalle lopulta kalliimmiksi kuin imeytymishäiriöt;)

        Miten muuten, onko sun kolesteroliarvot parantuneet Questranin myötä? Mulla oli vuosi sitten mitattuna ihan tosi hyvät arvot, vaikka olen lihonut varmaan parikymmentä kiloa niistä pahimmista imeytymishäiriövuosista.

        Millainen ruokavalio sulla on? Oletko joutunut jättämään paljon ruoka-aineita pois? (Sulla tosin on tainnut olla vakavampikin vatsasairaus, kun on ohutsuoli jouduttu poistamaan?) Itse en ole vuosikausiin syönyt enää sipulia, paprikaa, tuorekurkkua, vahvoja mausteita, makeutusaineita (sokeri sopii), ananasta, omenaa (joskus mehuna), vihreitä kasviksia valkaten jne. Maitotuotteita tosin käytän nykyään uhmallanikin, ettei luusto pääsisi haurastumaan, kun istumatyötä teen.

        Aurinkoista kesää sulle! (Tämä on kiva palsta, en ole aiemmin tiennytkään tällaisesta! Olen vain yksin sinnitellyt mahani kanssa.)

        Heips!

        Mulla kesti kans palttiarallaa 10 vuotta ennenkuin syy vatsavaivoihin selvis ja hengen lähtökin oli lähellä jo siinä vaiheessa.

        Lyhykäisyydessään...mulla on tauti nimeltään Morbus Crohn elikkäs crohnin tauti. Mulla on tosiaan leikattu tuota ohutsuolta kaks eri kertaa yhteensä reilut puoli metriä poistettu, mutta on sitä vielä jäljellä reilut 5 metriä. =)
        Eka leikkaus tehtiin hätäleikkauksena kun CRP oli tosi kohollaan ja kivut maata kaatavia...ja sillä reissulla sain diagnoosin.

        Tutkittu oli tosiaan vuosia ja kun mulla on ylipainoa niin "parhaita" kommentteja lääkäreiltä oli että kun saat painoa pois niin vaivat helpottaa...tai...tämmöset vaivat on päästä kiinni (elikkäs vainoharhaiseksi nimittivät)...mutta onneks syy sitten aikanaan selvis ja sain lääkityksen niin sen voimin tässä nyt mennää joten kuten etiapäin =)

        Mulla ei ole ns varsinaista ruokavaliota, mutta välttelen kyllä ruoka-aineita jotka aiheuttavat oireita...elikkäs kaikki sipulit, raa'at kasvikset, "oikeat" maitotuotteet (käytän Valion kevytmaito juomaa ja joitain hyla tuotteita), ruisleipä varsinkin tuore...hmm...ja mitähän vielä...niin no tietty mausteiset ruat jne.

        Jos sulla maitotuotteet aiheuttaa oireita niin neuvosin kyllä kokeileen just tuota Valion kevyt maitojuomaa...maistuu nimittäin täysin samalle kuin "oikee" maito.

        Kolestrolista sen verran, että mulla on kolestroli ollu aina ihanteellinen...ihme ja kumma...samoin veren sokerit.
        Mutta Questranhan on lääke jota käytetään kolestroli vaivoihin niin tässä samallahan saapi senkin avun jos arvot kohollaan.

        Aurinkoista ja lämmintä kesää sulle myös!

        -Maikku


    • heip

      Imodium on tarkotettu pääasiassa äkillisen ripulin hoitoon. Siksi imodiumia ei saisi ominpäin käyttää pitkiä aikoja, koska tämä lääke ei poista ripulin syytä.
      Elikäs jos on pidempiaikainen ripuli (yli 2 vrk) niin on mentävä lääkärille tutkituttaan itsensä. Lääkäri voi määrätä kyllä imodiumia pitkäaikaisempaan käyttöön jos ripulin syy tunnetaan!
      En ole aikaisemmin kirjoittanut, mutta ajattelinpa vastata kun imodiumia joudun toisinaan käyttään ja pakkausseloste on tullu lukastua! =)

    • Anonyymi

      Nyt on "jokapaikassa" isomaltia, sukraloosi laitettu tuotteisiin.
      Molemmat aiheuttaa minulle vilja-allergiselle ripulin.
      Ihmetellyt koko kesän kun olen kärsinyt ilmavaivoista ja äkillisistä ripuleista. Yhdistin nyt nämä "keinosokeria" vatsavaivojeni syyksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe