Itsetunto

Mie 10+20

Onko joku onnistunut parantamaan lapsesta asti vaivanneen heikon itsetunnon? Miten?

Netti on pullollaan tekstejä kuinka pitäisi vain hyväksyä itsensä sellaisena kun on. Jotenkin se tuntuu mahdottomalta vaikka tiedostaa sen, että näin sen pitäisi mennä.

Pistäkää linkkejä hyviin teksteihin, joilla mahdollisesti vois kohottaa tätä helvetillistä huonoa itsetuntoa.

15

500

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsiger

Itsetunto ei kohoa millään teksteillä vaan tekemällä. Itsetunto rakentuu onnistumisen kokemuksista. Siitä, että kerta toisensa jälkeen suostuu menemään epämukavuusvyöhykkeelle ja huomaa selvinneensä siitä.

Olisihan se hienoa, jos koneella istumalla ja hölynpölyä lukemalla muuttuisi uudeksi ihmiseksi mutta se nyt ei vaan ole mahdollista. Tee tänään jotain, mitä mielesi on pitkään tehnyt tehdä mutta et ole uskaltanut. Huomenna taas jotain pientä. Ne voivat todellakin olla pieniä asioita, ei tarvitse kiivejä Mount Everestille kuvainnollisesti eikä kirjaimellisesti.

• eitoivoa

Olisi kiva kuulla onnistumistarinoita. Antaisi jotain toivoa myös itselle.

• eitoivoa

Eikä mitään naisten "kaupassa unelmien prinssi tuli puhumaan, jokainen voi löytää jonkun" vaan ihan oikeita missä on omin avuin päästy ylös kun ei ole ulkonäköä tai kauneutta auttamassa. Tahdonvoimalla?

Oon tosi liikunnallinen kun yritän sillä tasoittaa yksinäisyyttä sekä masennusta ja mielessä on käynyt Ranskan muukalaislegioona koska ei ole yhtään hävittävää tässä elämässä. Harmittaa vain että sinne eivät vissiin pöpejä ota..tai sitten siellä on kaikki hullut yhdessä.

• Mie 10+20

Juurikin näin. Kertokaa onnistumistarinoita! Ne todellakin antaisi toivoa, että tästä kurjimuksesta pääsisi jotenkin eroon.

• öygh
        Mie 10+20 kirjoitti:

Juurikin näin. Kertokaa onnistumistarinoita! Ne todellakin antaisi toivoa, että tästä kurjimuksesta pääsisi jotenkin eroon.

Kaipa tätä voi onnistumistarinaksikin kutsua.
        Aloin harrastamaan joogaa ja mietiskelemään. En ole kokenut mitään voimakasta henkistä herätystä tai vastaavaa, vaan jooga on antanut mahdollisuuden asettua omaan kroppaan "asumaan". Huomasin, et paras tapa hyväksyä keho, on tehdä sillä jotakin. Meditaatio on opettanut jotenkin lungimmaksi ja armeliaammaksi itselle. Kun olin rentoutunut tarpeeksi, sosiaalinen elämäni koheni, kun en enää paniikissa tarkkaillut itseäni ja pelännyt sitä mitä toiset ihmiset ajattelevat.

Niin pointtini on se, että tee konkreettisesti jotain itsesi kanssa, mene vaikka lenkille, laula karaokea tai vittu pelaa vaikka hevospooloa, kunhan teet jotain, ja relaat ittes kanssa. Älä syytä muita turhaan ongelmistasi (Itse nimittäin tein näin. Syytin toisia ja syyllistin itteäni siitä että syytin muita, aika sairaalloinen vyyhti, mut niin se taitaa olla lähes kaikissa keisseissä.)

Rakasta ittees, mut älä pelkää vaatia iteltäs jotain. Jos jäät ny maahan makaamaan, kun ei siitä silloin mitään tuu, sillä kenelläkään muulla täällä ei oo valtaa siihen, että muuttais sun elämän pysyvästi. Vaan sä voit tehä sen, ja sä oot vastuussa vaan itelles.

• dfh4678

Tähän ketjuun olisi oikeasti mukava saada onnistumistarinoita! Valitettavasti ne harvat, jotka ovat onnistuneet, tuskin enää kirjoittavat näille palstoille.

Olen myös tullut siihen tulokseen, että suurin ongelmani on juuri itsetunnon puute. Olen pohtinut aika paljon miksi en ole itsevarma. En ole keksinyt muuta syytä kuin että koko elämän jatkunut yksinäisyys on aiheuttanut sen. Mielen täytyy tulkita yksinäisyys niin, että sinussa on jotain vikaa, et ole yhtä hyvä kuin muut.

Yksi keino, jolla itse olen saanut hankittua roimasti itseluottamusta, on ollut punttitreeni. Aikoinaan lukion alussa en uskaltanut suunnilleen edes katsoa ihmisiä kohti. Sitten aloin treenaamaan. Nykyään pystyn toimimaan jo arkisissa tilanteissa ihan luottavaisesti. Enkä nyt tarkoita mitään "uhoa" vaan parempi runko on saanut minut - jostain syystä - arvostamaan itseäni enemmän.

• tsiger

Ehkä tämä kuuluisi pikemmin jonnekin ujous-palstalle tms mutta omana onnistumistarinanani pidän esiintymisjännityksen voittamista. Lähtökohta oli aikuinen ihminen, joka jännitti pelkkää esittäytymistä ryhmässä. Varsinkin jos oli isompi luokka tai ryhmä niin mitä lähemmäksi oma vuoro tuli niin sitä enemmän jännitti, sitä toivoi että olisi ensimmäisten joukossa että se olisi nopeasti ohi. Pelkkä nimen sanominen!

Heittäydyin kuitenkin kerta toisensa jälkeen tilanteisiin, joissa oli mahdollisuus puhua. Ensimmäiset kerrat, kun jossain seminaarissa tms kysyin tai kommentoin niin ääni vapisi enkä uskaltanut nousta seisomaan. Mikrofoniin puhuminen pahensi jännitystä. Mutta jatkoin sitkeästi, pyysin aika ajon aika turhiakin puheenvuoroja vain jotta joutuisin puhumaan. Aloin olla äänessä kokouksissa ja koulutuksissa ja kaikissa mahdollisissa ryhmätilanteissa.

Nykyisin teen työtä, joka koostuu suurelta osin puhumisesta ihmisten edessä. Olen puhunut isollekin yleisölle.

Vaikka ei haluaisi tehdä esiintymistyötä niin jännityksen voittaminen antaa varmuuden, että selviää monista muistakin tilanteista ja pystyy pitämään puolensa.

• Mie 10+20

"En ole keksinyt muuta syytä kuin että koko elämän jatkunut yksinäisyys on aiheuttanut sen"

Jostain luin, että jos lapsena n.3-vuotiaana on ollut epävakaata, niin ihmisen oma minäkuva kärsii.

En sitten tiedä miten tuo pitää paikkaansa? Tuosta ajasta omat muistikuvat on pelkkiä perheneuvoloita.

No ei tuo ihan pidä paikkaansa, aina puhutaan tuosta "kriittisestä" kolmesta vuodesta, mutta on myös todistettu ettei se pidä paikkaansa. Ihmiselämässä sattuu kaikenlaista, eikä pelkkää minä kuvaa vielä luoda noin pienenä, kyllä siihen paljon muutakin liittyy, kuin pelkkä alle kolmen vuoden ikä. Onhan sellaisia ihmisiä joiden vanhemmat ovat juoneet koko henkilön syntymästä asti, silti heistä on tullut sosiaalia ja ns.tavallisia ihmisiä. Eli lapsuuteen on turha paeta, miksi on nyt esim. yksinäinen, tietenkin jos ei ole kavereita ollut edes hiekkalaatikolla eikä ole ollut esim. päiväkodissa ja ainut lapsi, voi olla vähän hankala koulussa sitten luoda suhteita, muttei mahdotonta.

Osa on ujompia luonteentaan tai oikeastaan harkitsevaisempia, eivätkä heti saa puhuttua vaikka haluaisivat, osa vaan ei keksi mitään sanottavaa jne.

• nellinna

Joidenkin mielestä tuon kolmen ekan vuoden traumat voi korjata murrosiässä...

Itse olen pohtinut tässä sellaista kuin narratiivinen minuus eli kuinka me kerromme itselle millaisia olemme ja millainen elämämme on ollut ja miten se on vaikuttanut jne.

• ääähsssssssss

No teininä sitä ajatteli olevansa lihava ja ruma. Olihan sitä jo silloin taipumusta pyöreyteen josta tietysti laihempi sai aiheen piikitellä. Enpä ollut koskaan poikien suosiossa enkä edes halunnut, luojan kiitos. Vaan aina on lanttu leikannut ja pää menee poikki siltä joka uskaltaa yrittää hypätä niskan päälle. Sen tähden en ole koskaan joutunut kiusaajan tikuksi. Onneksi ulkonäköpaineet ovat menneen talven lumia vuosikymmen sitten, kun tajusin jo oman parhaani. Jos ei ulkonäkö miellytä äijää, etsiköön toisen. Eipä ole kukaan täydellinen. Ennen olin tosi häveliäs, nykyään kehtaan vaikka mitä. Vaikka tietty ujous ehkä on, etten vieläkään tykkää olla "esitelmää pitämässä" keskellä luokkaa huomion keskipisteenä.

• En oikein tiedä että onkos meikäläisellä tämmönen "onnistumistarina". No, parempaan suuntaan ainakin olen mennyt :)

Mulla oli melkosen rankka lapsuus, jonka takia vedin ala- ja yläasteen ajaksi ittelleni eräänlaisen naamarin päälle. Piilotin omat pelkoni ja epävarmuuteni eräänlaisen klovnin olemuksen alle. Lukioon mennessäni, menin lukioon johon ei tullut ketään samalta ala- tai yläasteelta. Siellä ei enää klovnin naamarinikaan auttanut, ja mieleni oli sen jälkeen aivan alaston.

Neljän vuoden ajan en oikeastaan puhunut kellekään muulle, kuin omille perheenjäsenilleni. Lukiossa valitsin mahdollisimman paljon etäopiskelua, ja vältin muita ihmisiä mahdollisimman paljon. Kun kuulin jonkun nauravan bussissa, luulin että hän nauroi minulle. Kun vastaan tuleva hymyili, luulin että hän virnuili että miten hölmöltä näytän.

Vasta hiljattain olen ymmärtänyt katsoa itseäni eri tavalla, nähdä itsessäni hyviäkin asioita ja kuunnella jos joku sanoo jotain positiivista minusta. Ei kai sitä voi kenellekään antaa valmista kaavaa, että tee näin ja itsetuntosi paranee. Tai no... Prosessia ainakin helpottaa se, jos joku sanoo sinusta jotain positiivista. On helpompi uskoa jotain toista, kun omaa itseään. Kun näet itsessäsi edes jonkun pienen positiivisen asian, niin pikku hiljaa sitä rupeaa näkemään muitakin asioita.

Yksi hyvä neuvo on tosissaan tehdä jotain mistä tykkää tosi paljon. Jos tykkää jostain asiasta, niin yleensä on melko hyvä siinä. Ja vaikka ei olisikaan hyvä siinä tai niissä asioissa, niin silloin kuitenkin tekee jotain josta nauttii ja näin luo itselleen positiivista mieltä. Eikä tämän asian tarvitse olla sellainen asia, josta olisi todella intohimoinen. En itsekään ole löytänyt vielä oikeaa intohimon kohdetta, vain paljon pikkuasioita jotka tuottavat minulle mielihyvää, mm. sarjakuvat, tietokonepelit, luonto, miellyttävät terassit, scifi. Ja näitä asioita pystyn kaikkia tekemään yksin, ja voin myös tehdä näitä asioita ihan koska vain.

Itsetunnon kohoaminen on pitkä prosessi, eikä muutosta tapahdu yhdessä yössä, viikossa tai kuukaudessa. Itselläni siihen on mennyt suhtkoht neljä vuotta. Ota eteenpäin kulkevia askeleita hiljaa, yksi kerrallaan. Jos yrität kiirehtiä tätä asiaa, voit kompastua omiin jalkoihisi :)

Ja muista että jos et näe itsessäsi mitään positiivista, niin teeppä seuraava. Mene peilin eteen ja hymyile, ja puff, sinussa on nyt jotain positiivista :)

• ertyuiopå

Tuossapa on jonkun bloggausta ehkäpä aiheeseen liittyen; http://aivomustelma.blogspot.com . Ainakin jonkinmoinen selviytymistarina tapahtumaisillaan parhaillaan.

Jos englantia ymmärtää niin youtubesta löytyy monenmoista tarinaa tavan kansalaisilta heidän erilaisista peloista ja siitä kuinka pelkää ihmisten tuomitsevan sinut. Sekä joidenkin (wannabe?) psykiatrien neuvonantoja löytyy myös. Jonkinlaisiin pelkoihin kai se huono itsetuntokin perustuu. Positiivisten kokemusten puuttumiseen.

Mutta pääasiassa se menenee niin, että pitäisi vain hyväksyä itsensä (ja siitä sitten pyrkiä vähemmän "ikävään" olotilaan). Valitettavasti. Ja että ei välittäisi pashaakaan mitä muut susta ajattelee.

• aivomustelma

Hassua, miun blogi. ^^
        - "Onko joku onnistunut parantamaan lapsesta asti vaivanneen heikon itsetunnon? Miten?"

tsiger kirjotti alkuun asiallisen tekstipätkän.
        Paljolti riippuu mistä se heikko itsetunto johtuu jne. Vaikeahkoon ongelmaan auttaa mm. itsetutkiskelu ammattilaisen ohjaamana (psykoterapia). Usein vaikeahkot ongelmat onkin lähtöisin lapsuudesta ja ne ei oo kovin yksiselitteisiä tai helppoja tiedostaa (vaikea edes muistaa). Esimerkiks vanhemmat ei oo osannu opettaa miten käsitellä häpeän tunnetta. Myöhemmin nuoruudessa saattaakin iskeä vaikka sosiaalisten tilanteiden pelko liittyen tähän tuhoisaan tapaan käsitellä häpeän tunnetta. Ongelman voi tiedostaa hyvin, mutta sen muuttaminen onkin vaikeeta. Kysyin tätä vastikään omalta terapeutilta ja se kommentoi perusteluineen (joita en muista kunnolla), että yks mikä auttaa on aika ja toki asian tiedostaminen. Tietenkään pelkkä pinnallinen tiedostaminen ei ihan riitä vaan täytyy myös toimia. :) Yleishyvinvointi nostattaa itsetuntoa: Eli urheilemaan siitä, sit uudet vaatteet ja parturikäynti.
        ---

Mietin joskus, että mitä tarkoittaa itsensä hyväksyminen? Kun yrität hyväksyä tunteesi niin ajattele tunnetta ja sitten kohdista siihen tunteeseen jokin hyväksyvä ajatus.

Esimerkki.
        Rikkinäiset housut hävettää. Kaks tapaa hoitaa asia, joista suosin ensimmäistä. Tarkoitus on hyväksyä omat tunteet.
        1) Sano itsellesi: "Ihan sama kun hävettää".
        2) Sano itsellesi: "Ihan sama kun housut on rikkinäiset ja ihan sama mitä muut ajattelee".

Esimerkki 2:n hyväksyvä ajatus ei niinkään kohdistunu häpeän tunteeseen, joka aiheuttaa ahdistusta, vaan enemmänkin housuihin. Toki on hyvä muistaa varsinainen häpeän tunne on normaalia.

Ja loppuun lainaus tukemaan ajatusta, että oma selviytymistarina on mahdollista:
        "He who says he can and he who says he can't are both usually right." ~Confucius

• sdg57

Olen alkanut kiinnostumaan NLP:n ja tietyn motivaatiopuhujan prinsiipeistä. Tutkin asiaa ja ilmoittelen tänne, jos pystyn kohentamaan itsetuntoani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      57
      3545
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      41
      3330
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2781
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      45
      2527
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1963
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1609
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1493
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1307
    9. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      20
      1268
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1241
    Aihe