meillä kohta 2,5 vuotias poika ja olemme koettaneet tässä kesän kuluessa olla ilman vaippaa. Saldo on se, että pissit menee housuun ja isommatkin hädät... Olemme yrittäneet kysyä että "tuleeko pissa" ja poika vastaa että "ei tule" ja hetken päästä loruttaa housuihin.
Potalle on tehnyt tarpeita jo yli puoli vuotta kunhan sinne vie ja istuttaa siellä, mutta omatoimisesti ei sinne mene eikä kerro milloin on hätä.
Vinkkejä ja kokemuksia muilta kaivattaisiin nyt kipeästi. Kohta palaa hoitoon (sen mitä olen keskustellut hoitotädin kanssa niin kotona pitäisi tuo vaipoista eroon pääsy hoitaa...)
kuivaksi opettelu
66
3124
Vastaukset
- ........
Pojilla saattaa mennä paljonkin enemmän aikaa kuivaksi opetteluun, kuin tytöillä. Meidän poika vasta 3-vuotiaana alkoi välillä sanomaan, että pissa tulee, jolloin ehti vessaan. isompaa hätää ei pönttöön suostunut tekemään kuin pari kertaa. Vasta viime aikoina on kakatkin suurimmaksi osaksi pönttöön päätyneet ja ikää 3,5 nyt. Vaipoissa mennään edelleen, jos ei kotona olla ja tietää etukäteen, ettei hädän yllättäessä heti pääse vessaan.
Tuon ikäinen ei vielä omatoimisesti muista itse kertoa, tai edes ajoissa huomaa, milloin on vessahätä, joten valitettavasti se säännöllinen veskiin kiikuttaminen jääkin vanhempien ja hoitohenkilökunnan vastuulle vielä joksikin aikaa. - ertgsdgsdg
no hätä, itsellä myös tyttö 2v3kk ja tekee päivittäin pissoja, joskus kakkoja pottaan, mutta tyttö pitää sinne itse laittaa, vaan ei osaa vielä ilmaista pissahätää, vaippa siis edelleen käytössä, koska jos pidän ilman vaippaa, niin vahinkoja saisi korjata KOKO AJAN ja meillä kotona vielä 9kk ikäinen kuopus. Neuvolasta sanottiin, että lapset oppii kuivaksi 2-4-vuoden iässä ja että kunhan 3-vuotiaana on pääasiassa päiväkuiva, vaikka vahinkoja saa sattua. Meillä pottailut siirtyi myös kun kuopus syntyi kun esikoinen oli vasta 1,5-vuotias ja ei aina ole ehtinyt laittaa koko ajan potalle kun kaksi pientä talossa :-(
- laiskoja vanhempia..
Meillä on tyttö 8kk ollut kakkakuiva jo pari kk (hoksas homman heti ku pari kertaa kakkantullessa mentiin potalle). Puolet pissoista tulee vielä päiväsaikaan muualle ku pottaan. hankalaahan se pottailu on jos sitä ei aloita ajoisa. Tekisköhän tuon ikäinen jo mielummin pöntölle?
- voi kiesus ja kuosus
Mikä hel...tin kiire on laittaa lapsi tekemään asioita, joihin lapsella ei vielä ole kypsyyttä ja sitten kehuskella sillä ja arvostella muita. Ihan kuin se olisi hyvän vanhemman mitta (viittaus nimimerkkiin laiskoja vanhempia).
Niin vain kävi yhdessäkin tapauksessa ett pissittiin muutaman kuukauden ikäisenä pesualtaaseen (kun ei saanu vielä istua potalle) ja sitten pottailtiin ja muutaman vuoden iässä alkoi tulla kasteluja päivin ja öin. Voi sitä häpeää!
En olisi huolissaan jos 2-vuotias ei vielä ole päiväkuiva.
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_oppii_kuivaksi/
http://www.piltti.fi/jutut/lapsen-kehitys-ja-terveys/lapsi-oppii-kuivaksi-omaan-tahtiinsa
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Lasten_kastelu - asdiohdasy sdag
meillä kävi esikoisen kanssa niin, että hyvin alkanut alle 1-vuotiaana aloitettu potta-totuttelu muuttuikin jossain vaiheessa totaaliseen pottakammoon ja sitä kestikin monta kuukautta. Eli meillä kostautui äidin ahkera pottalle istuttelu ruokailun ja unien jälkeen. Koskaan ei kyllä pakolla menty, mutta yhtäkkiä potalle ei vain enää lapsi ilman huutoa asettunut.
Taustalla ei mitään virtsa tai suolisairauksia. Lastenlääkärin mukaan toisille tulee "pottakammo" jossain vaiheessa harjoittelua (erityisesti jos se on aloitettu varhain). Ehkäpä kun lapsi jossain vaiheessa ymmärtää, mitä pitäisi tehdä, mutta ei vielä kykene säätelemään rakkoaan tai suolistoaan ja näin sitten pelkää aiheuttavansa pettymyksen tai jotain:( Jossain vaiheessa se "automaattipissa" ruokailun jälkeen ei tulekaan noin vain. - etwetgsedgsd
voi kiesus ja kuosus kirjoitti:
Mikä hel...tin kiire on laittaa lapsi tekemään asioita, joihin lapsella ei vielä ole kypsyyttä ja sitten kehuskella sillä ja arvostella muita. Ihan kuin se olisi hyvän vanhemman mitta (viittaus nimimerkkiin laiskoja vanhempia).
Niin vain kävi yhdessäkin tapauksessa ett pissittiin muutaman kuukauden ikäisenä pesualtaaseen (kun ei saanu vielä istua potalle) ja sitten pottailtiin ja muutaman vuoden iässä alkoi tulla kasteluja päivin ja öin. Voi sitä häpeää!
En olisi huolissaan jos 2-vuotias ei vielä ole päiväkuiva.
http://www.piltti.fi/jutut/lapsen-kehitys-ja-terveys/lapsi-oppii-kuivaksi-omaan-tahtiinsa
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Lasten_kastelusamaa mieltä, itse uskon tuohon MLL:n ohjeisiin, että lapsi osaa vasta 2-3vuoden iässä kertoa itse, että haluaa potalle! Jos alle 1,5-vuotias on mukamas kuiva, niin kyse on siitä, että äiti tietää kellon tarkkuudella milloin se pissa / kakka tulee, koska eihän sen ikäinen osaa vielä kertoa sanallisesti "haluan potalle, nyt se pissa tulee" :-). Miksi lasten pitäisi olla tosi pieninä jo tosi itsenäisiä? Mitä aikaisemmin opitaan kuivaksi, syödään itse, nukahdetaan itse, sen parempi mukamas?
- kdargh
odota vaan ihan rauhassa. tuon ikäisellä saatta vielä muutamaan otteeseen tulla takapakkia pottailun kanssa :)
- "vahingoista viisast
kdargh kirjoitti:
odota vaan ihan rauhassa. tuon ikäisellä saatta vielä muutamaan otteeseen tulla takapakkia pottailun kanssa :)
Meillä poika pottaili 9kk ikäisenä suvereenisti sitten pidettiin puolen vuoden "pottakammo" sitten taas pottailtiin ja taas kammoiltiin... nyt poitsu 2,5v ja ilman vaippoja mennään mutta pisuvahinkoja sattuu välillä... tarha alkaa taas syksyllä, sitten nähdään että kuinka paljon vaihtovaatteita saa pakata mukaan... tarhassa on vähän hankalampi päästä heti vessaan kun joutuu olemaan n 15 muun lapsen katraassa :)
- ...
etwetgsedgsd kirjoitti:
samaa mieltä, itse uskon tuohon MLL:n ohjeisiin, että lapsi osaa vasta 2-3vuoden iässä kertoa itse, että haluaa potalle! Jos alle 1,5-vuotias on mukamas kuiva, niin kyse on siitä, että äiti tietää kellon tarkkuudella milloin se pissa / kakka tulee, koska eihän sen ikäinen osaa vielä kertoa sanallisesti "haluan potalle, nyt se pissa tulee" :-). Miksi lasten pitäisi olla tosi pieninä jo tosi itsenäisiä? Mitä aikaisemmin opitaan kuivaksi, syödään itse, nukahdetaan itse, sen parempi mukamas?
No ainakin se on taloudellisempaa, kun lapsi osaa pitää vaippansa puhtaana päivän ajan. Ei tarvitse pestä niin paljon pyykkiä tai vaihtoehtoisesti kantaa roskia niin paljoa...
Meillä ainakin lapsi on istunut potalla puolivuotiaasta saakka, eli siitä kun sai alkaa istumaan syöttötuolissakin, ruokailujen jälkeen potalle, unien jälkeen potalle, tuttu rytmi. Ei lapsen tarvitse osata puhua lauserakenteita, puolitoista vuotias osaa varsin hyvin suhista piss piss-iä, kun on tarve päästä pissalle. Kakan tulemisen näkee lapsen kuin lapsen kasvoilta, toinen asia kerkeääkö siihen hetkeen potalle.
Ihan ekologiselta kannalta siis ihan totta; mitä aikaisemmin kuivaksi oppinut, sitä parempi. kaikin puolin miellyttävämpää kun ulsoteiden kanssa ei tarvitse läträtä, varsinkin kun ne 1-2 vuotiaalla on aika miehekkään hajuisia, koska ruokavalio laajenee koko ajan.
Syömisessä minäkin toivoisin, että saisin lasta vähän auttaa edes joskus, muttei anna, alle vuoden ikäisenä lopetti syötettävänä olemisen.
Nukkumisessa olen kanssasi samaa mieltä ja ihmettelen myös kovasti, mikä ihme on,e ttä ihmiset laittavat lapsensa nukahtamaan yksin. Meillä ainakin lapsi tehtiin ihan toivottuna ja sen kanssa toivotaan saavamme viettää aikaa mahdollisimman paljon. Iltaisin nukkumaan rupeaminen on se hetki, jolloin lähes riitelemme kumpi saa lapsen nukuttaa kainaloonsa, ihan rauhassa köllötellä kahden.
- lasikoja vanhempia
Heh! Ai vauvat on jotain allensa mielellään laskevia idioottteja? Mulle on henk. koht. ihan sama oppiiko lapseni kuivaksi puolivuotiaana vai viisivuotiaana. Tärkeintä on se, että vauva saa tehdä tarpeensa muualle kun vaippaan HALUTESSAAN! Minä olen oppinut aika hyvin viestimään vessahädästä vauvani kanssa. Turhia potatuksia meillä ei tule oikeastaan lainkaan. Ei ainakaan nyt ole tullut moneen päivään!! Missattuja pissahätä viestejä leikin tiimellyksessä kylläkin.. :) En kommentoinut kehuakseni, vaan muistuttaakseni, että kyllä pienikin lapsi oppii kertomaan vessahädästä jos vanhemmilla on edes vähän viitseliäisyyttä kommunikointiin. Siitä niitä ongelmia tulee ku lapsi on ensin 2 jopa vuotta kertavaipoissa (pintakuivia heti pissan jälkeen) ja sit yhtäkkiä pitäiski käydä potalla. Varhain aloitettu pottailu pitää toki tehdä lapsen ehdoilla. Ja meillä ainaki neiti nosti viimeksi ihan kamalan huudon autossa kun sitä kakatti hirveesti eikä ehditty potalle :) Varsinkin kakat pitää ehdottomasti saada tehdä pottaan!
- äiti_omanlainen
"kyllä pienikin lapsi oppii kertomaan vessahädästä jos vanhemmilla on edes vähän viitseliäisyyttä kommunikointiin."
Yksilöllistä minkä ikäinen lapsi tuntee hädän, saati ehtii siitä kommunikoimaan. En tilannetta tuntematta menisi ketään äitiä tai isää syyttämään, jos heidän 3 vuotias ei vielä ole oppinut kuivaksi.
Meillä oppi syömään itse alle 1-vuotiaana ja ystäväni 2-vuotias ei vieläkään kykene omatoimisesti syömään. Ei tulisi mieleenkään syyttää siitä hänen vanhempiaan. Motoriikka, siinä missä muutkin aistit ja taidot, kehittyy eri tahtiin ja lisäksi lapsilla on eri motivaatiot.
Monta asiaa on tehty ikätasoa aiemmin ja kyllä katson ne lapsen ansioksi enempi kuin omaksi tai mieheni.- äiti_omanlainen
piti oleman "jos heidän ALLE 3 vuotias ei vielä ole oppinut kuivaksi. "
- laiskoja vanhempia
Alkuperäiselle vinkiksi: rauhoita nyt elämä viikoksi tai kahdeksi ja oikeesti opeta lapsesi kuivaksi. Olkaa kotona, ottakaa matot pois, suojatkaa arat materiaalit ja olkaa vain ilman vaippaa ja keskittykää asiaan. Kyllä se siitä :) Edellisille kommentoijille: pottailun voi tehdä hyvin tai lasta vahingoittavasti aloitti sen sitten puolivuotiaana tai 2-vuotiaana, Tärkeintä on rento asenne. Vahingot pitää vaan kuitata iloisesti sanomalla "oho" ja "ehkäpä seuraavan pisun tullen ehditään potalle" . Ja mitä tuohon "pottakypsyyteen" tulee niin sellaista asiaa ei ole olemassakaan. Vauva syntyy tietoisena vessahädästään ja viestii siitä hoitajalle (esim. pissaa kun vaippa otetaan pois, itkee jne). Mutta toki vauva nopeasti oppii pakon edessä käyttämään vaippaa vessana jos muuta mahdollisuutta ei ole eikä vessahätäviestejä huomata. Hassua, että olen saanut kauheasti moitteita toisilta äideiltä siitä, että kunnioitan vauvani niin paljon, että annan hänen tehdä tarpeensa vaipan sijasta muualle.Miettikääpä itse: ehkäpä olette 80v. liikuntakyvytön, mutta aivot toimii. Haluattko vaipat vai että joku pyynnöstänne avustaa teitä vessassa kännissä?
- paras äiti omilleen
olisi kiinnostavaa tietää että minkähän alan ammattilainen olet, kun suollat noin paljon "faktoja", jotka ovat päinvastaista mitä usein lastenlääkärit, lastenpsykologit, yms. sanovat asioista.
Ehkäpä sinulla jo 10 lasta ja kaikki ovat oppineet kuivaksi 8 kk iässä, kun noin esität asioita...
Henk.koht. aivan sama minkä ikäisenä ja millä tavoin kenekin lapsi oppii kuivaksi, mutta tympäisee vain lukea tuommiosta piilo-ilkeilyä toisia vanhempia kohtaan (laiskoja, viitsimättömiä, jne.) - Hmm..
Toivottavasti avustaa jos tarvetta on muttei mielellään kännissä :)
- lasikoja vanhempia
Kyllä se minun mielestäni laiskuutta/viitseliäisyyden puutetta on jos edes kävelevää ja puhuvaa lasta (1,5-2v) ei opeteta kuivaksi vaan annetaan kulkea vaipoissa jopa 3-vuotiaana. Ja mitään fysiologista vauvan vessakyvyttömyyttä ei todellakaan ole olemassa (laita linkki jos löydät tutkimuksen joka osoittaa, että vauva ei voi oppia hallitsemaa rakkoaan ja suoltaan!) vaan ihan pienikin vauva oppii nopeasti hallitsemaan tarpeensa teon, harjoittelemalla Vauvojen "vessakyvyttömyys" (ja kertakäyttövaipat!) on loppujen lopuksi vasta ihan viime aikoina länsimaissa syntynyt ilmiö. Vauvat pakotetaan tekemään tarpeensa vaippaan vastoin niiden halua. Eipä niillä vaihtoehtoakaan ole.. Monesti taaperon kuivaksiopettelu on hankalaa ainoastaan siksi, että lapsi on ihan liian tottunut tekemään varsinkin pissat "mukaviin" kertakäyttövaippoihin eikä pidätyskykyä ole tullut treenattua. (vrt oma synnytyksen jälkeen lantionpohjan lihasten harjoittelu).
- hsä
tämmöinen vaipatta oleminen sopii varmasti oivallisesti vanhemmalle joka on jatkuvasti lapsensa kanssa (ja paikassa jossa on wc). tai voihan pottaa kantaa mukanansa kokoajan...ainakin kesällä...mites tämä taktiikka toimii teillä talvella. oletekko jatkuvasti wc läheisyydessä ettekä lähde pihapiiristä minnekkään?
vaipaton vuoden ikäinen on päiväkodissa mahdoton yhtälö jossa joutuu jakamaan huomion parinkymmenen taaperonkanssa - viisaampi äiti
Kipaiseppa vilkaisemassa vaikkapa tätä sivua, niin huomaat, jos kyökkitieteeltäsi pystyt, että on olemassa muutakin tietoa, kuin tuo ylimielinen mutusi. Tarkasta varsinkin lähdeluettelo, josta saat osviittaa tutkimuksista. Älä
ole palstan pelle
- hoitajav
Opiskellessani lastenhoitoa pari vuotta sitten yllätyin ja asiasta kiisteltiinkin, kun opettaja kertoi normaalinlapsen olevan puolivuotiaana fyysisesti valmis potalle ja kuivaksi. Loppu on vanhemmista kiinni. Nyt lapsenlapsillani testattuani yhdyn opettajan tietämykseen. toimii.
- 44212212
Minä luulen, että oli niin tai näin sen lapsen kypsyyden kanssa niin pelkkä vanhempien halua opettaa lasta potalle ei aina riitä vaan sen pitää lähteä lapsesta ja olla yhteistyötä lapsen kanssa. Ennemmin leikin varjolla, kuin väkisten. Tähän "vaipaton vauva"- ideologiaan en edes ota minkäänlaista kantaa, koska en ole siihen riittävän hyvin perehtynyt, jotta voisin asiasta väitellä. Ideana joo kuulostaa hassulle, hienolle ja utopistiselle ehkä juuri tietämättömyyteni vuoksi.
Mutta jos ajatellaan ihan "normaalia" tilannetta n. 1-3v:n kuivaksiopettelua... Meillä esim. aloitettiin pottatotuttelut ihan leikin varjolla 9kk iässä. Ikinä ei mitään pakottamisia tms. ollut ja lapsi oppi hienosti pisut ja kakat sinne tekemään aina, kun lapsen potalle laittoi. 1v 4kk tuli kuitenkin totaalinen stoppi koko hommaan, kun neiti kieltäytyi potalle enää istumasta (taustalla ei mitään pelottavaa tms. syytä ole, kun vain ei mennyt niin ei mennyt(. Äidin siinä on paha tyrkyttää tai pakottaa. Unohdettiin koko homma ja tässä ajan varrella on aina välillä otettu jaksoja, jolloin terästäydytään pottatreeneissä. Neiti on nyt 2v ja nyt pikkuhiljaa alkaa osoittamaan kiinnostusta potta-asioihin. On kannustettu, palkittu, oltu huomioimatta, annettu pissata housuun jne. Mikään ei ole vielä tähän hetkeen auttanut, nyt vasta näyttää että neiti alkaa hoksia pissahädän niin ajoissa, että ehtii joskus potallekin. Hän on kaikessa täydellisyyden tavoittelija eikä ole pienen elämänsä aikana kovin moneen juttuun ryhtynyt ennenkuin on tiennyt, että sen osaa kunnolla.
Voin olla huono äiti jonkun mielestä, kun 2v lapseni kanssa en stressaa vaippahommista, mutta jos äidin täydellisyys on vaipasta kiinni niin hohhoijaa.... Vaikka onhan tuo nähty, että tätä "ammattia" on tosi vaikea tehdä ilman, että jonkun mielestä sinun valintasi on aivan per***ä. Mutta vähemmällä stressillä tulee paljon onnellisempia vanhempia ja lapsia!
Pikkuhiljaa siis, lapsen taitoja kuunnellen! Jokainen terve lapsi oppii ajallaan! - khgdkhg
Kannattaa pissattaa aamulla (HETI), aina aterian jälkeen ja ennen nukkumaan menoa, aina ennen uloslähtöä ja aina sisään tullessa. siitä se lähtee. aina ilman vaippaa kun mahdollista mutta kumminkin kalsarit jalassa, nykyajan vaipat liian tehokkaita ovat pintakuivia.
- laiskoja vanhempia
Ei vaipattomuus tarkoita 8kk iässä täydellistä ilman vaippaa oloa 24/7. Automatkoille ja reissuille laitetaan joskus vaippa. Nuo ulkoilut talvella menee niin, että ulos mennään potalla käynnin jälkeen ja varmistukseksi vaippa (kunnes vauva/taapero viestii täysin luotettavasti hädästä). Samoin pidemmillä automatkoilla vaippa on käytössä toistaiseksi. :) 10km päässä kaupassa on käyty harkkahousuillakin.. Vauvahan ei about puolen vuoden jälkeen kovin usein pissaa. Rakko kasvaa ja jos pidätyskykyä on harjoiteltu niin tuntikin on monesti päivällä pissaväliä. Yölläkin pissaa usein vain kerran. (Ja huom. kyllä lapseni saa nestettä tarpeeksi!).
- Luulet varmaan
myös että yökuivaksikin opettelu on vain vanhemmasta kiinni.Ja vaikka sinun vauva ei pissaa usein kun 6 kk tulee täyteen niin ei kaikki vauvat toimi samalla lailla.
- aäldghohg
Lapsi oppii allae vuoden ikäisenä potalla tekemään kaikki tarpeensa. Kun "uhmaikä" ja omat tahdon kokeileminen alkaa, vanhemmat natavat periksi ja lapsi saa päättääitse mihin tarpeensa tekee, vaikka homman osaisi jo. Vikatikki. Kyllä omaa tahtoa voi koekilla muissa asioissa, mutta ei perusasioissa, mikä asia tehdään missäki paikassa. Vrt. saako ruokapöydässä alkaa sotkemaan, kun ei enää haluakaan syödä siististi?
- 97
Kun ruokapöydässä aletaan sotkemaan, lautasen voi ottaa pois ja viedä lapsen pois keittiöstä. Vrt. lukitaanko lapsi vessaan ja sidotaan pottaan kunnes oppii tekemään hätänsä siihen?!
- rgdtt
Liian aikaisin lasta ei sais laittaa potalle koska lapsi ei oo vielä valmis siihen ja siksi voi tulla nuita takapakkeja. Ku asiat ei kiinnostakkaan, ku ei oo uus juttu tuo pottailu ku nii aikasten alotettu. Lapsi turhautuu ku ei onnistu jne.
- laiskoja vanhempia
Tulee niitä takapakkeja samalla tavalla uhmaiässä niilläkin, jotka ovat aloittaneet potailun myöhemmin. Varsinkin jos perheeseen syntyy uusi vauva :)
- huono ja laiska äiti
meillä pottahommat aloitettu alle 1v. iässä ja edelleenkään lapsi ei ole vaipatta, vaikka ikää on jo yli 2v. Lapsi on ollu talven päivähoidossa ja siellä ei kuivaksi opettelua harrasteta. Nyt olen ollut 2kk kotona, joten ajattelin ett helpostihan sinä aikana vaipoista päästään eroon. Luulin väärin.
Useampi viikko ollaan koetettu päästä ihan aktiivisesti vaipoista eroon. Jatkuvasti saa pissapyykkiä pestä. Lapsi kun saattaa lorottaa sänkyyn (muidenkin kuin omaan), nojatuoleihin, sohvalle... Yhtälailla pissat saattaa tulla ruokapöydässä...
Mennään potalle ruuan ja unien päälle, mutta kun niitä pissoja tulee välissäkin ja mikään lapsen eleessä ei kerro että pissa tulee. Olen koettanut kysyä "ajoissa" ett pitääkö mennä pissille, mutta ei auta.
Vahingoista ei tehdä isompaa numeroa. Joskus lapsi menee itse potalle, mutta valtaosa pissoista tulee housuun. Ja isommat hädät saattaa tehdä mielummin leikkihuoneen nurkkaan kuin potalle.
Kiitos vaan "kannustuksesta", minä olen siis huono ja laiska äiti. Mitään fyysista vikaa kuulemma ei ole (tai mikään ei anna viitteitä että olisi). Neuvolan ja lastenlääkärin kanta on että lapsi ei vain ole vielä kypsä vaipattomuuteen (vasta jos 3-4-vuotiaana ei ole päiväkuiva, ehkä aloitetaan tutkimukset).- toinen laiska äiti
Meilläkin pottailut aloitettiin 1v3kk iässä, mutta kuopus syntyi kun esikoinen oli vasta 1v6kk ja pottailut taantui hetkeksi, mutta kun esikoinen täytti 2v, koitin muutaman viikon olla ilman vaippaa kotona, mutta tuloksena oli: pissoja/kakkoja tuli jatkuvasti lattialle ja ei todellakaan ollut helppoa, kun hoidettavana vielä kuopus 6kk, joka ryömi aina noihin pissalammikoihin :-). 2 vuotiaasta asti on kuitenkin tehnyt päivittäin pissoja silloin kun laitan hänet potalle, mutta ei itse osaa vielä siihen muutamaa poikkeuksetta lukuunottamatta mennä. Käytän potalla aina ruokailun jälkeen, unien jälkeen, ennen unia, ulos lähtiessä ja tultaessa, mutta usein ei kuiteskaan tee aina pottaan, vaan vielä käytän vaippoja...meni ihan järkyttäväksi, kun koko kämppä oli jatkuvasti ihan kusessa tai paskassa ja sitten vielä toi kuopus nyt 9kk konttasi niihin ennen kuin ehti itse edes huomata vahingot...nämä sankariäidit voivat itse tulla yrittämään saada väkisin tuon esikoisen 2v3kk kuivaksi, itse en ota siitä stressiä. Käytän potalla ja elokuussa kokeilen uudestaan olla ilman vaippaa pari viikkoa, josko sitten olisi valmis (ikää sitten 2v4kk).
- 1114
Potatin tyttöä 6kk ikäisestä vaipanvaihdon yhteydessä etenkin jos vaippa olikin kuiva. 1-1,5 vuotiaana suostui istumaan potalle vain muutamaksi sekunniksi ja pissa tuli minne sattui jos vaippaa ei heti laittanut. Nyt tyttö on 1v11kk ja koko kesän olen sisällä hereillä ollessa pitänyt häntä ilman vaippaa. On päiviä jolloin ei tule yhtään vahinkoja mutta toisinaan useampia. Jos housut on jalassa ei edes yritä potalle enkä usko että ehtisikään. Hädän tunnistaminenkin on vielä hakusessa, välillä käy tiheästi potalla ilman että sinne tulee mitään. Nyt vasta pissa tulee säännöllisesti herätessä ja parin tunnin välein. Ulko-, yö- ja päikkärivaippa on melko varmasti vielä vuoden käytössä.
- ei kiirettä
Todennäköisesti ongelma ratkeaa aivan itsekseen ja lapsi alkaa ilmoittamaan hädästään, kun on siihen kypsä. Meidän poika oppi kuivaksi aivan yhtäkkiä vähän alle kolme vuotiaana. Sitä ennen ei ollut vain valmiutta tunnistaa pissahätää saati pidättää pissaa. Kun kovin yritin potalle pissalle, hermostui vaan ja alkoi pistämään vastaan. Kun yhtäkkiä hoksasi miltä pissahätä tuntuu ja oppi pidättämään, vaippa jäi pois ja yhtään vahinkoa ei ole tullut housuun. Stressi pois asian suhteen!
- 56468486
ei kiirettä ei. nää on taas näitä vanhempia jotka ovat opettamassa ja vaatimassa jo näin pieniltä jotain. no pakkohan se on potalla käydä jo 1 vuotiaana , pakko olla paras nopea hyvä kaikessa. kuset tulee sitte housuun ku joku ei onnistu.
- laiskoja vanhempia
Kukin tyylillään.. Otin vaan tässä tämän asian esiin siksi, että osa kuivaksiopettelun ongelmista on vältettävissä sillä, että lasta ei pidetä a) vaipoissa liian pitkään b) liian mukavissa kertavaipoissa. Miten oppia tunnistamaan vessahätä jos pissa aina menee nopeasti pintakuivalta tuntuvaan kertavaippaan? Ja pidättämistä potalle asti lapsi oppii harjoittelemaan joka tapauksessa joskus; kun kerran valmius siihen on olemassa jo vauvana niin miksi ei lihaksia treenais asiaa ajoissa? Treenataanhan montaa muutakin asiaa: kävelyä, syömistä jne.. Ja mitä vaipattomaan vauvaan päivähoidossa tulee; ei tulis mieleenkään laittaa alle 2v päivähoitoon. Mielellään vasta kun 3v ja silloinkin lyhennettyä hoitopäivää pienessä pph-ryhmässä. Päivähoitoon vauvalla/ pienellä taaperolla ei ole MINKÄÄNLAISIA valmiuksia. Ihmettelee vaan, että miksi minut on jätetty. Tuleeko vanhemmat takaisin, milloin ne tulee?
- Lh
Tämähän olikin mielenkiintoinen viestiketju näin pitkänlinjan päivähoitoalan ammattilaisellekin tästä kuivaksioppimisesta. Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että opettelu kannattaa aloittaa leikinomaisesti jo silloin, kun lapsi osaa istua. Mitään tulosta ei tietenkään tarvitse syntyä; kunhan istahdetaan hetki potalla muutaman kerran päivässä, tutustutaan siihen. Näinollen siitä tulee mukava rutiini, samoin kuin syömisestä, päiväunista ja muistakin perusasioista. Pikkuhiljaa alkaa tulostakin syntyä ja sehän on tietenkin hieno juttu kaikille osapuolille! Näin olen aikoinaan omien lasteni kanssa menetellyt ja kaikki 4 ovat oppineet tekemään tarpeensa potalle n. 1,5- vuotiaina ja pöntöllekin melko pian. Työssäni päiväkodissa ryhmään tulee yhä useammin jopa 4-vuotiaitakin täysin vaipoissa olevia lapsia. Vanhemmat sanovat, etteivät halua pakottaa lasta potalle / pöntölle. Voin sanoa, että haastetta riittää. Ketjun aloittajalle sanoisin, että kuivaksiopettelu täytyy hoitaa yhteistyössä kodin ja hoitopaikan kanssa samoilla linjoilla.
- laiskoja vanhempia
Vielä fysiologista faktaa: Siinä vaiheessa kun vauva löytää yön ja päivän erottavan rytmin ja vauvan uni alkaa muistuttaa (aivosähkökäyrällä) aikuisen unta (viimeistään 6kk iässä) vauvan adh:n eritys on myös riittävä siihen, että pissaa yöllä harvoin (pari-kolme kertaa yöunien aikana; aina pinnallisen unen aikaan tai täysin hereillä). Ellei sitten litki ylenmäärin nestettä.. Toki jos yli puolivuotiaalle vauvalle (saati sitten taaperolle) antaa tavan vuoksi monta kertaa yössä pulloa/rintaa niin pissiihän se. :) Meidän vajaa 9kk syö iltapalan (noin klo 20) ja maitoa sit kerran aamulla 6 aikaan. Joskus annan vettä alkuyöstä... ja vauvamme pissaa ennen nukkumaanmenoa ja kerran alkuyöllä ja sit seuraavan kerran tuon klo 6 maidon juonnin jälkeen. Ja sit 8 tietty aikaan herätessä..
- wewerew
Mitä lisäarvoa siitä on jos lapsi opetetaan kuivaksi ennen kuin hän on fysiologisesti siihen kypsä? Itse ainakin uskon MLL:n oppaisiin enemmän, anteeksi nyt vaan! Mitä väliä on lapsen tulevaisuuden kannalta oppiiko kuivaksi 1-vuotiaana vai 2-vuotiaana? En ymmärrä, kun äidit kilpailevat milloin mistäkin, jos joku ei syö itse 1-vuotiaana, niin sitä pidetään hirveänä, mutta kyllä ne kaikki ajastaan oppii! Toki pottailu mielestäni tulisi aloittaa 1-2-vuotiaana, mutta ei pakottaen jos lapsi ei siihen halua!
- laiskoja vanhempia
Hassua, että meillä viedään paljon alle vuosikkaita päivähoitoon, pakotetan ne nukkumaan yksin, vieroitetaan tissistä vastentahtoisesti yms yms. Mutta lasta ei missään nimessä saisi opettaa potalle (vaikka siihen selvästi on valmius/kypsyys olemassa) :D
- =)
Totta!
Meidän päiväkotiin tuodaan todellakin lapsia jo alle 1-vuotiaina. Ja pottahommat aloitetaan taatusti, sehän kuuluu perushoitoon, olivat vanhemmat sitten mitä mieltä tahansa. - haldhshdssdasdd
meillä on lasta opetettu potalle jo pitkään. Vaippoina on harjoitteluvaippoja ja housuja (tuntuvat jalassa märiltä jos niihin pissaa) ja välissä ollaan ilman vaippoja. En tiedä mikä mättää, mutta ei meillä ainakaan lapsi mene potalle aina kun on hätä. Välissä menee ja välissä ei. Kakatkin yleensä niin, että ensin tulee hiukan vaippaan tai housuun ja sitten menee potalle ja sinne tekee loput.
Meillä lapsi on 2-vuotias. Käytiin lääkärissä toisesta syystä ja puheeksi tuli myös tämä pottailu. Lastenlääkärin mielestä voi vielä ihan rauhassa odotella, että lapsi oppii tunnistamaan hädän ja pidättämään niin kauan että ehtii potalle.
Mielestäni tässä ketjussa ei ole kyse potalle istuttamisesta vaan siitä että miten lapsi oppii kuivaksi. Itse olen niin paljon siivonnut pissoja, että vähempikin riittäisi. Tuohon siivoamiseen ja pyykkäämiseen uppoaa aika paljon aikaa... Se aika on kuitenkin pois muulta perheeltä. - ppoooo
väärin, Suomessa alle 3-vuotiaita hoidetaan eniten kotona kuin varmaan missään muussa Euroopan maassa, en itse tiedä ketään alle 1-vuotiasta, joka olisi viety päivähoitoon! Kyllä noi on marginaaliryhmiä, mistä puhut! Sitä paitsi omat lapseni lopettivat imetyksen itse (eivät huolineet enää rintaa) 7kk iässä kun lähtivät liikkeelle ja kyllä se on tosi pieni osa, joka vierottaa tissistä vastentahtoisesti! Enkä kyllä tiedä ketään, joka pakottaisi vauvan nukkumaan yksin jos vauva ei halua nukkua yksin! Sen sijaan tiedän monta äitiä, jotka hermoilevat tuon kuivaksi oppimisen kanssa ja lähes pakottavat ihan vauvan jo potalle, vaikka lapsi pelkää sitä eikä ole siihen vielä kypsä! Taidat itse olla vähän äitiyteen hurahtanut yhden lapsen äiti, joka haluaa syyllistää muita ja päteä omilla lapsillaan. Jos on vaikka monta lasta pienellä ikäerolla (niin kuin meillä peräkkäisinä vuosina syntyneet), ei äidillä todellakaan ole aikaa ruveta opettamaan mitään 6kk ikäistä potalle ja pestä likapyykkiä, koska sitä aikaa ei yksinkertaisesti ole siihen! Sitten kun lapsi on siihen kypsä (pottailut siis 1v iästä eteenpäin leikin varjolla ja vasta 1v6kk-2v iästä eteenpäin aktiivisesti), se on paljon helpompaa!
- mxcvvb
just niin ihan outoo käytöstä ja käytäntöä vanhemmilta.
- laiskoja vanhempia
Lihakset vahvistuu harjoittelemalla ja se vie aikansa, että jaksaa pidättää potalle asti. Samoin jos taapero on kovin tottunut kertavaippoihin voi hädän tunnistaminen ajoissa olla alussa vaikeaa. Kaikki minun tuntemani taaperot on oppineet kuivaksi silleen, että vaippa on vaan kertakaikkiaan jätetty pois ja vahingot siivottu. Alussa kantsii ottaa matot pois ja laittaa sänkyyn kosteussuoja jne. Viitseliäisyyttä se vaatii. SIksi kannattaakin miettiä sellanen ajankohta, että elämässä ei ole muita kiireitä. Iskä tai joku sukulainen hoitamaan muuta perhettä?
- eihän lapsi
sillä opi että vaippa vaan pois vaan pitää olla toisenlainen valmius mutta et tunnu tätä ymmärtävän.Kai tiedät että lapset ovat erilaisia,myös kuivaksi opettelussa.Esim yökuivuutta ei todellakaan vaan opita kun äidistä siltä tuntuu.Ymmärrän kyllä että joskus sitä pyörii niin omassa maailmassa että oikeesti luulee että omat kikkailut sopii joka lapselle mutta eihän se niin mene.
- yiuyuityu
ei onnistu tuo "vaippa vaan pois kertalaakista" jos lapsi ei ole siihen vielä kypsä! Itse kokeilin sitä nimittäin kun lapsi täytti 2v, oltiin kokonaan ilman vaippaa ja tuloksena oli: jatkuvaa siivoamista, märkiä pissahousuja ja lopulta lapsi itse rupesi ilmeisesti pelkäämään sitä ja vaati vaippaa takaisin itku kurkussa aina. Sitten siirryttiin siihen, että istutan potalla säännöllisesti ja pidän vaippaa kun tyttö kerta sitä vaatii (ei useimmiten osaa tunnistaa hätää, vaan sanoo sen kun pissa tai kakka on tullut). Kysyin neuvolasta ja sieltä sanottiin, että 2v3kk-2v4kk iässä olisi hyvä kokeilla uudestaan ottaa vaippa pois ja että silloin olisi siihen kypsempi, joten kokeilen sitä uudestaan silloin. Kaikki psykogologitkin ovat sitä mieltä, että lasta ei voi pakottaa potalle tai kuivaksi väkisin, vaan omalla ajallaan!
- fhjkfhld
minkä ikäisiä nuo tuntemasi taaperot on olleet, kun on kertalaakista jätetty vaipat pois? Tuskin kaikki on olleet 8kk ikäisiä ;D
Omassa tuttavapiirissä suurin osa lapsista on oppinut päiväkuivaksi 2v- 2½v iässä. - nvc
eihän lapsi kirjoitti:
sillä opi että vaippa vaan pois vaan pitää olla toisenlainen valmius mutta et tunnu tätä ymmärtävän.Kai tiedät että lapset ovat erilaisia,myös kuivaksi opettelussa.Esim yökuivuutta ei todellakaan vaan opita kun äidistä siltä tuntuu.Ymmärrän kyllä että joskus sitä pyörii niin omassa maailmassa että oikeesti luulee että omat kikkailut sopii joka lapselle mutta eihän se niin mene.
yö kuivuudesta ei ole nyt kyse vaan päiväkuivuudesta. Päiväuni, ulkoilu ja yövaippa käytössä.
- mvxzs
yiuyuityu kirjoitti:
ei onnistu tuo "vaippa vaan pois kertalaakista" jos lapsi ei ole siihen vielä kypsä! Itse kokeilin sitä nimittäin kun lapsi täytti 2v, oltiin kokonaan ilman vaippaa ja tuloksena oli: jatkuvaa siivoamista, märkiä pissahousuja ja lopulta lapsi itse rupesi ilmeisesti pelkäämään sitä ja vaati vaippaa takaisin itku kurkussa aina. Sitten siirryttiin siihen, että istutan potalla säännöllisesti ja pidän vaippaa kun tyttö kerta sitä vaatii (ei useimmiten osaa tunnistaa hätää, vaan sanoo sen kun pissa tai kakka on tullut). Kysyin neuvolasta ja sieltä sanottiin, että 2v3kk-2v4kk iässä olisi hyvä kokeilla uudestaan ottaa vaippa pois ja että silloin olisi siihen kypsempi, joten kokeilen sitä uudestaan silloin. Kaikki psykogologitkin ovat sitä mieltä, että lasta ei voi pakottaa potalle tai kuivaksi väkisin, vaan omalla ajallaan!
niin, odottelitte siitten liian pitkään. on hyvä alottaa viimeistään yksi tai 1,5 v. Silloin lapsi ei huomaakaan pistää hanttiin, eikä ahdistuu. Toki hienot kalusteet pitää suojata.
- vuoripalmu
Olen samaa mieltä, että jokainen lapsi ajallaan. Meillä aina silloin tällöin kokeiltiin pottailua noin vuoden ikäisestä lähtien. Tyttö ei asiaa ymmärtänyt vaan joskus puoli vahingossa sinne tuli jotakin. Kehutiin kovasti, mutta sen kummempaa kehitystä ei asiassa tapahnut. Yhtäkkiä juuri täytettyään kaksi vuotta, hän ei enää halunnut pitää vaipaa vaan väitti sen olevan aina täynnä. Silloin otettiin potta tosi käyttöön ja homma alkoi toimia heti. Kuukautta myöhemmin oppi myös yökuivaksi, kun ei halunnut yölläkään käyttää vaippaa. Mitään erityisiä treenejä ei tarvittu, lapsi oli kypsä tuohon touhuun. Nyt puoli vuotta myöhemmin ei ole enää puhettakaan vaipoista. Vahinkoja silloin alussa tuli vain muutamia. Kertiksiä käytettiin aina. Kyllä lapsi oppii kuivaksi, kun on siihen kypsä. Tietenkin on asia erikseen liian kunnianhimoiset vanhemmat, joiden mielestä juuri heidän lapsensa pitää tehdä kaikki aikaisemmin kuin muiden penskat :DDD
- laiskoja vanhempia
Rupesin kertomaan tähän keskusteluun kokemuksiani siksi, että mahdollisimman moni muu sais kipinän pitää vauvaa vaipatta. Moni luulee sen olevan hankalaa, eikä asia edes tule mieleen. Meillä siis opittiin ensin yökuiviksi; ihan muutassa päivässä pottailun aloittamisen jälkeen. Samoin päikkärivaipat jäi heti pois. Päiväkuivia ollaan vissiin nyt :) (viimeksi tuli vahinko melkein viikko sitten; sekin olis ollut kyllä luultavasti vältettävissä tarkemmalla seurannalla). Eli tuota päiväkuivuutta jouduttiin pari kk vauvan kanssa opettelemaan. Ja se varmaan siksi, että minä olen oikeesti ihan "toivottoman surkea äiti" lukemaan vauvani tarpeita. Se on ollut kaikissa asioissa meillä tuo kommunikaatio ihan hukassa ja kovan opettelun takana. Mutta harjoitus tekee mestarin. Nyt meillä toimii kommunikaatio paljon paremmin. Ja minä itse asiassa luulen, että monella muulla sensitiivisemmällä äidillä(isällä) tuo vauvan kans vaipattomana eläminen vois mennä vielä paljon helpommin kun meillä. Kokeilkaa rohkeasti ja yllättykää.
- en kyllä
koskaan usko että 8 kk ikäinen on sekä päivä- että yökuiva.Et taida antaa juotavaa tarpeeksi.Onhan se jo luonnonkin kannalta hienoa että vaipoista pääsee eroon mutta ei se silti kaikilla toimi niin kuin sinulla.Itsellä tyttö oppi päiväkuivaksi aikasin mutta yökuivaksi vasta 5,5 vuotiaana.Eikä siinä auttanut kuin aika.
- toisin sanoen
sinä olet oppinut viemään vauvasi oikeaan aikaan pissalle.Jos et vauvaasi pissalle veisi tulisi pissat pöksyyn eli voisi sanoa että ei ole päiväkuiva..vai?
- werwe
saanko kysyä, minkä ikäinen lapsesi on nyt? Jos vielä parin vuoden päästä olet tuota mieltä, niin hyväksyn :-). Jos olet oppinut viemään vauvan oikeaan aikaan potalle, niin se ei todellakaan tarkottaisi sitä, että lapsi on oppinut kuivaksi, kuivaksi oppiminen tarkoittaa sitä, että lapsi itse tunnistaa pissahädän ja osaa mennä potalle/kertoo siitä. Kuivaksi oppiminen alle 1-vuotiaalla tarkoittanee sitä, että äiti on oppinut lukemaan vauvaa ja vie hänet aina oikealla hetkellä potalle, ei se vauva sinne osaa itse mennä tai kertoa siitä :-). Vaikka lapsesi joskus vauvana sinusta vaikuttaisi olevan "päiväkuiva"; ei hän sitä välttämättä myöhemmin ole: tiedän tapauksia, joissa liian aikainen potalle meno on myöhemmin aiheuttanut sen, että lapsi on taantunut, on jouduttu ottamaan vaippa uudestaan käyttöön.
- laiskoja vanhempia
Kyllä me vaan kuivia ollaan; (Silloin kun ollaan riittävän lähellä pottaa ja jompi kumpi vanhemmista on riittävän hereillä).:) Toki esim. automatkalla ei pieni jaksa pidättää lähimpään vessaan jne. Kovin vajaata rakkoa ei osaa myöskään vielä ikäänkuin varmuuden vuoksi tyhjentää vaikkapa ennen kauppamatkaa. vahinkoja meillä ei tule jos vanhemmat huomaa viestit skarppina. Tyttö siis kiemurtelee, oikoo jalkojaan ja örisee kun sitä alkaa pissattaa. On varmaan oppinut tuon örinän siitä kun alussa päääsi potalle kun teki tuolleen örisemällä kakkaa. Ja tietysti ne viestit vahvistuu ja selkenee joihin vanhemmat reagoi. Selvää on, että tämä touhu ei ehkä sovi jos perheessä on paljon lapsia. Alkuun tämä oli kieltämättä aika työlästä. Mutta en minä todellakaan 24/7 vahdi lapseni vieressä, että milloin haluaa potalle. Nytkin tuo nukkuu ja itkuhälytin riittää. Itkasee kun on hereillä ennen ku pissa tulee. Se toki edelleenkin helpottaa arkea, että pissaväli on aika säännöllinen (tietää milloin tod. näk. alkaa kohta ilmoittamaan hädästä ja silloin voi olla skarppina). Kiitos kysymästä; tyttö juo kyllä riittävästi 6-7dl maitoa, vaihtelevasti vettä aterioilla ja väleissäkin näin kesäkuumalla. :) Pissa on ihan vaaleeta, ehkä aamupissa joskus vähän tummempaa kuten asikuisellakin
- laiskoja vanhempia
vielä jatkan: vauva siis juuri täytti 9kk. Mielenkiinnolla itsekin odotan, että miten jatkossa kun puhuu/kävelee. :)Yleensähän vaipattomat vauvat aika taitavasti alkavat mennä 1-1,5v iässä oma-aloitteisesti potalle, mutta vaikeuksiakin voi tulla. Saattaa esim. kävelemään ja puhumaan oppiessaan tosiaan taantua. Olemme käyttäneet myös vauvaviittomia (mm.pissa/kakka/pottaviittomiat potatuksen yhteydessä), mutta vielä ei tyttö ole ruvennut itse viittomaan. Tuntuu kuitenkin muutamia sanoja ja kehotuksia hyvin ymmärtävän..
- werwe
laiskoja vanhempia kirjoitti:
vielä jatkan: vauva siis juuri täytti 9kk. Mielenkiinnolla itsekin odotan, että miten jatkossa kun puhuu/kävelee. :)Yleensähän vaipattomat vauvat aika taitavasti alkavat mennä 1-1,5v iässä oma-aloitteisesti potalle, mutta vaikeuksiakin voi tulla. Saattaa esim. kävelemään ja puhumaan oppiessaan tosiaan taantua. Olemme käyttäneet myös vauvaviittomia (mm.pissa/kakka/pottaviittomiat potatuksen yhteydessä), mutta vielä ei tyttö ole ruvennut itse viittomaan. Tuntuu kuitenkin muutamia sanoja ja kehotuksia hyvin ymmärtävän..
Niinpä arvelinkin :-). Toi on vähän sama asia, kun itse luulin esikoisen kanssa, että lapsihan nukkuu jo tosi nuorena täydet yöt tai että nukahtaa helposti itsekseen eikä "meidän lasta ikinä tarvinnut nukuttaa paljoa". Vaan kuinkas kävikään: esikoinen aloittikin yöheräilyt myöhemmin uudestaan, vaikka nukkui aluksi 2kk ikäisenä 8h putkeen (heräili siis 2v asti sitten kuitenkin myöhemmin) ja kuopus taas nukahti AINA itsekseen ekat 7-8kk (pidin häntä jonain ihmelapsena, kun nukahti niin helposti itsekseen), mutta kun tuli eroahdistusta 9-10kk iässä, niin nyt saakin nukuttaa aina tai alkaa hirveä huuto :-). Eli lasten kanssa vaiheet menevät ja tulevat, harvoin tuossa iässä mikään on lopullista.
- laiskoja vanhempia
Aika lähellä vessaa on tosiaan vielä vauvan kanssa oltava (tai sit varmistusvaippa päällä). Tänään sattui vahinko kaupan kassajonossa :) Neiti alkoi kyllä kertomaan hädästä jonossa ollessamme ja vaikka meillä ei mennyt kun pari min, että päästiin lhh:een niin siinä välissä ehti pissa tulla. Mutta kyllä minä silti sanon, että lapsi on kuiva. Hänhän osaa kertoa, että nyt pissattaa/kakattaa; viepäs potalle. Ja jos reippaasti viet niin aina sinne on saalista tulllut, eikä koskaan potan viereen tms. Ehkä jonkun toisen mielestä kuivuus on sitä, että osaa kauppakeskuksessa itse etsiä vessan?
- no en
kyllä sanois että kuiva on..Jotenkin koko touhu kuulostaa kahjolle..
- laiskoja vanhempia
Eihän se vauva nyt mikään aikuinen ole (kuten ei ole 2-3v taaperokaan).Mutta kuiva se on, kun vauvamme jaksaa muutaman aina minuutin "vikuroida" hädässään, ennen ku laskee pakon edessä alleen :) Eihän nyt kukaan edes kovin pieneltä taaperolta sitä odota, että vajaa rakko pitää osata tyhjentää ennen ruokakauppaan menoa tai sitten tunnin reilun ostosreissu pitäis olla kuivana?
- laiskoja vanhempia
Tuli vaan mieleen, että mites teillä aikuisilla muuten tuo oma vessa-asiointi. Mulla on kai aika pieni rakko ja 2h välein käyn päivällä pissalla (=8krt) ja yöllä usein yhden kerran. Ja se on kuulemma ihan normaalia.
- ggdfgggdfg
laiskoja vanhempia kirjoitti:
Tuli vaan mieleen, että mites teillä aikuisilla muuten tuo oma vessa-asiointi. Mulla on kai aika pieni rakko ja 2h välein käyn päivällä pissalla (=8krt) ja yöllä usein yhden kerran. Ja se on kuulemma ihan normaalia.
tuli vain mieleen, että jos 8kk ikäinen örisee ja kiemurtelee ja oikoo jalkojaan kun pissa on tulossa, niin oletko nyt sata varma että vauva todellakin ilmaisee teille että "pissattaa, potalle pitää päästä" vai voisiko taustalla olla jotain muutakin (kun rakko täyttyy, se sattuu tai rakkoa kouristaa, tms.).
Päiväkuiva mielestäni tarkoittaa sitä, että potalla ei ole turhia käyntejä ja vaippoja ei tarvita. Opetteluvaiheessahan lapsi viedään potalle ruuan ja nukkumisen päälle ja pissa joko tulee tai ei tule, päiväkuivaa taas ei automaattisesti viedä. Myöskään lasta ei tarvi "kytätä" pissihädän tunnistamiseksi...
- laiskoja vanhempia
Meillä ei enää nykyään viedä vauvaa automaattisesti potalle esim. heti heräämisen jälkeen tai ruuan päälle vaan odotetaan, että ilmaisee hätänsä. Silloin kun asiaa vielä harjoiteltiin niin näin toimittiin, jotta hoksaa potan tarkoituksen. Turhia potatuksia ei juuri tule (joskus hyvin harvoin menee vielä aamuyöllä nälkäviestin kans sekaisin) Ja vauva osaa todellakin nimenomaan ilmaista, että nyt pissattaa! Vähän samaan tapaat kiemurtelee ja pitää välillä jalkoja ristissä ja välillä oikoo niitä kun aikuinenkin tekee kovassa hädässä vessaan jonottaessaan.Ainoa ero taaperoon verrattuna on se, että taapero hoksaa vessahädän ennen kun rakko on todella täysi, vauva vasta kun pissaa ei enää montaa minuuttia jaksa pidättää.
- äizkäli
Meilläkin vaipattomuus onnistui siihen asti kunnes tytär oppi kävelemään. Sitten homma ei enää toiminut. Myöhemmin reilun kahden vuoden iässä taas suostui siirtymään pottahommiin. Varhainen vaipattomuus ei siis ole mikään oikotie onneen.
- dgfrdhdfth
Kaikki lapset kehittyy eri aikaan. Mun poika ollut päiväkuiva kuukauden ja täyttää 2 v tässä kuussa. Aloitin pottahommat tosissaan kesäkuun puoles välissä. Tunnin välein potalle laitoin ja ulkona kun oltiin niin ruoholle pissalle. Kahden viikon ajan välillä tuli vahinkoja housuun mutta sitten loppui. Nyt tunnistaa hädän itsekkin ja kertoo siitä. Helpottaa paljon kun ei itse tarvii miettiä oisko hätä vai ei. Nukkuessaankaan ei enää tule mitään. Yöksi varmuuden vuoksi vielä vaipan laitan kun joskus aamulla tulee pissa jos ei ehdi heti potalle. Kaikki lapset ei osaa vielä puhua 2 vuotiaana ni ehkä heillä vaikeempaa oppia kuivaksi. Kaikki tietysti ennemmin tai myöhemmin oppivat.
- laiskoja vanhempia
Onhan se tuo vauvan kans pottailu siinä mielessä haasteellista, että se on vielä vähän herkkää monenlaisille häiriötekijöille. Kärsivällisyyttä se vaatii, että jaksaa kommunikoida vauvan kans ja tekee aina pottahetkistä mukavia ja rauhallisia. Mutta hyvin tuo meidän juuri kävelemään oppinut typy malttaa potalla ainakin vielä käydä. Ja yöpissatuksetkin sujuu entistä helpommin (ilman liikaa virkistäytymistä) kun on jo rutiinia... Ja on se vaan helppoa kun ei tarvi pyllyä yhtenään pestä. Kokeilkaapa. :)
- Ei pyllyä
muutenkaan joka pissan jälkeen pestä..
- ritva
sun on pakko olla provo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865