Kokemuksia?

tuttua vai ei

Miltä paniikkikohtaus tuntuu? Mitä kohtauksessa tapahtuu? Haluaisin kuulla oikeita kokemuksia, en lukea mitään virallista tekstiä.

5

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhhmhmu

kaikki kokee kohtaukset erilailla, mutta niissä on kyllä samoja piirteitä.

itse kohtausta edeltää pitkä pohdinta olenko tulossa hulluksi, mitä teen jos minulla on HIV tai joku tuttuni sairastuu yms. sen jälkeen jos kohtaus tulee, niin mulla tuntuu kova ahdistus tavallaan rinnassa, sydän hakkaa, keksin päässäni jokaisen sairauden joka mulla mahdollisesti olis ja tulee kuumia aaltoja. kämmenet hikoaa ja niitä pistelee.

jos kohtaus tulee yöllä en voi liikkua, koska kylkiin pistää ja tärisen enkä voi liikuttaa raajoja.

en mä noita tavallisia päivällä tulevia kohtauksia pelkää, ne mä osaan hallita. mut noi öiset... hyi vittu.

mutta siis, tässä oli vaan mun kohtauksesta :)

• AJT-77

Kirjoitin aiemmin erääseen vastaukseen yleistävän ja lyhyen, mutta mielestäni ihan kohtuullisen kuvauksen pelosta, joka liittyy paniikkihäiriöön:

"Tarkoitan pelolla kontrolloimatonta pelkoa ja kohtauksia, joita ei voi hallita. Paniikkihäiriöiset usein pelkäävät itse paniikkikohtauksia ja/tai sitten jotain sairautta, joten ennen kohtausta ilmenee usein paljon ahdistavia fyysisiä oireita, kuten hengitysvaikeuksia, sormien pistelyä ja raajojen puutumista, epätodellista oloa, sydämen tykystä, heikotusta, huimausta, tärinää/vapinaa jne... Oireita voi olla vaikka kuinka paljon, ja ne ovat yksilöllisiä, lukuun ottamatta yhteneviä piirteitä ja päällekkäisyyksiä oireissa. Kohtauksen aikana fyysiset oireet mimikoivat yleensä jotakin todellista sairaskohtausta ja siksi usein vaatii lääkitystä tai ensiapua sairaalassa (paperipussiin hengittelyä hyperventilaation pysäyttämiseksi esim.). Jatkuva ahdistus ja oireilu, pelko tauteja, sosiaalisia tilanteita ja yleensä ulkona olemista kohtaan tihentyy. Jatkuva tarkistelu tai/ja mantrat, eli pakko-oireet ovat usein osa taudinkuvaa. Näin selittäisin itse ihan vain lyhykäisyydessään, mitä tarkoitin pelolla, joka kuuluu paniikkihäiriöön."

Tähän voisi lisätä vielä vaikka mitä, mutta muut voinee kertoa myös tuntemuksistaan/kokemuksistaan, koska yksilöinä koemme kohtaukset hieman eri tavalla, eri tilanteissa ja eri aikaan. Tsemiä kaikille! :O)

• kaksi sairautta

Voiko epilepsiakohtauksen jatkuva pelko laukaista paniikkikohtauksia?

• dfkdkfdkfkdfd

Kyllä voi.

• näinpänäni

Itellä ne tulee useinmiten näin:

-Oon yksin himassa
      -rupean miettimään että mitä jos nyt kuolen ja kukaan ei voi auttaa mua, ja minä en osaa arvioida että oonko ambulanssin tarpeessa vai en (kyllä! :D)
      - alan itkemään
      - sydän rupee lyömään tuhatta ja sataa
      - hikoilen (ja myös tärisen hieman) kun raiskattu sika
      - juoksen ympäri kämppää koska en pysty olla paikallani

jne jne, sit on vaan pakko ottaa itteään niskasta kiinni ja yrittää (on muuten helvetin hankalaa) keskittyä johonkin muuhun, tyyliin televisioon. Joku 30min kohtauksen jälkeenkin sydän menee nopeampaa kun normaalisti, mut sit keho palaa jotenkuten entiselleen.

näin se menee meitsillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      180
      13558
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      158
      5483
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4930
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3709
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      40
      2853
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      128
      2042
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      120
      1791
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      372
      1697
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1560
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      137
      1525
    Aihe