Uusi digikamera n.300e

kameraatarvitseva

Eli uusi digikamera 300 eurolla saa mennä 20e yli. Vaatimuksina olisi optinen kuvanvakain, mahdollisimman hyvä hd tai full hd kuvaus, 12-16mpx sekä lion akku eikä mitään paristoja.

14

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • foto-otos-otus
    • Tuo videokuvausvaatimus edellyttää CMOS-kennoa. CCD:ssä videokuvaus on auttava huippuvajojen vuotamisen takia. Katso esimerkiksi Canon Powershot SX230 HS:ää.

      • huippuvaja

        "CCD:ssä videokuvaus on auttava huippuvajojen vuotamisen takia."
        Sinulla on tuolle varmaan perusteluja?


      • huippuvaja kirjoitti:

        "CCD:ssä videokuvaus on auttava huippuvajojen vuotamisen takia."
        Sinulla on tuolle varmaan perusteluja?

        Katso vaikka hehkulamppua CCD-kennoisen digikameran läpi. Näet lampun kohdalla ylhäältä alas menevän valovanan. Tämä sama vana tulee videoon mukaan (ei tule valokuviin). CMOS-kennolla tätä ei tapahdu. Sama voi tulla esimerkiksi jos auringonvalo heijastuu auton metalliosista tms.

        Jos ottaa vain jotain pikkuisia videoleikkeitä, ei tällä juuri ole juuri merkitystä. Sen voi hyväksyä kennon ominaisuutena. Kuitenkin, jos on tarkoitus vakavasti kuvata videota, on tuo aika merkittävä rajoitus.

        Tässä on esimerkki juovasta näytöllä:

        https://picasaweb.google.com/lh/photo/8BG8hMBbvhKkIwLUUPiQmJfir3Rf2-i4I1QI3N7sC1w?feat=directlink

        Vertailun vuoksi CMOS-kennolla:

        https://picasaweb.google.com/lh/photo/z9BLA7FxgWVaSvSgTryiJpfir3Rf2-i4I1QI3N7sC1w?feat=directlink

        Huomaa, että itse kuvat luonnollisesti on otettu ristiin, eli Ixuksen näyttä SX220:lla ja päinvastoin.

        Jos sanot ettei nyt kukaan kuvaa hehkulamppua, niin minä törmäsin tähän ihan kantapään kautta. Jokainen toki tekee itse valintansa kamerasta, mutta tämä on sellainen, jota kannattaa ottaa huomioon, jos video on tärkeä ominaisuus.


      • huippuvaja
        okaro kirjoitti:

        Katso vaikka hehkulamppua CCD-kennoisen digikameran läpi. Näet lampun kohdalla ylhäältä alas menevän valovanan. Tämä sama vana tulee videoon mukaan (ei tule valokuviin). CMOS-kennolla tätä ei tapahdu. Sama voi tulla esimerkiksi jos auringonvalo heijastuu auton metalliosista tms.

        Jos ottaa vain jotain pikkuisia videoleikkeitä, ei tällä juuri ole juuri merkitystä. Sen voi hyväksyä kennon ominaisuutena. Kuitenkin, jos on tarkoitus vakavasti kuvata videota, on tuo aika merkittävä rajoitus.

        Tässä on esimerkki juovasta näytöllä:

        https://picasaweb.google.com/lh/photo/8BG8hMBbvhKkIwLUUPiQmJfir3Rf2-i4I1QI3N7sC1w?feat=directlink

        Vertailun vuoksi CMOS-kennolla:

        https://picasaweb.google.com/lh/photo/z9BLA7FxgWVaSvSgTryiJpfir3Rf2-i4I1QI3N7sC1w?feat=directlink

        Huomaa, että itse kuvat luonnollisesti on otettu ristiin, eli Ixuksen näyttä SX220:lla ja päinvastoin.

        Jos sanot ettei nyt kukaan kuvaa hehkulamppua, niin minä törmäsin tähän ihan kantapään kautta. Jokainen toki tekee itse valintansa kamerasta, mutta tämä on sellainen, jota kannattaa ottaa huomioon, jos video on tärkeä ominaisuus.

        Juu ei, en minä sitä sano. Ilmiö on toki tuttu, en vain osannut yhdistää sitä käyttämääsi sanontaan, mutta sitä en tiennyt, ettei CMOS-kenno "kärsi" samasta ominaisuudesta.

        Se, mitä netistä selaamalla löysin, oli, että valinta CCD/CMOS on vain yksi kriteeri, mutta ei mitenkään tärkeimpien joukossa.

        Jos tarvitsee super-SloMo-videota, sitten tietty CMOS. Pokkareissa taustavalaistulla CMOS:illa saa paremmat hämäräominaisuudet.


    • kameraatarvitseva

      Juu en noista kennoista tiedä. Mutta itse olin ajatellut sonyn hx7v, koska verrattuna hx9v siinä ei paljoakaan eroa.

    • Pikselimäärä

      Kennon resoluutiota ei kannata pitää minkäänlaisena valintakriteerinä. Käytännössä kaikissa pokkareissa resoluutiota rajoittavana tekijänä on optiikka ja kohinanpoisto joka poistaa kuvasta myös pienet yksityiskohdat, eikä kennon megapikselimäärä.

      Megapikselimäärää voisi katsoa vaikka siltä kannalta, että tavallisen 15-tuumaisen kotiläppärin näytön resoluutio on n. 1 Mpx (1366 x 768) ja full HD television n. 2 Mpx (1980 x 1080). Paperikuvia A4-kokoon 300 PPI:n resoluutiolla tulostettaessa tarvitaan n. 6 Mpx...

    • 11
    • kameraatarvitseva

      Hmm hieman ristiriidassa tekniikan maailmanvertailun mukaan, jossa sony oli paras ja canon "vasta" neljäs. Itse ainakin olisin kääntymässä sonyn puoleen. Mutta sanokaa tekin vielä mielipiteitänne.

      • mikä ja mikä

        sony mikä ja canon mikä? TM:n ja MB:n testeistä ei kannata piitata, eikä varsinkaan siitä mihin järjestykseen ne kameroita pistää.
        asiantuntevampaa infoa näytekuvineen löytyy esim tuolta:
        http://www.photographyblog.com
        http://www.dpreview.com
        http://www.letsgodigital.org


    • kalle kuvaaja

      Laita canoni jos haluat uusia kameraa joka toinen vuosi,on se sen verran heikko kamera.

      • jhgjhgt766767tgyugyh

        joo, ei kestä olla samassa tiukassa farkuntaskussa sammakon ja ritsakon kanssa.


    • akuista

      noissa viesteissä on jo montaa kameraa mainosteltu mutta tulipa mieleen akku.

      powershot sx2xx sarjan kamerat (myös siis sx220 ja sx230) käyttää samaa NB-5L akkua jota saa alle 9 euron ei-orig. tarvikeakkuna esim. http://www.mania33.com :sta.

      joihinkin toisiin voi olla hankalampaa vara-akkujen saanti edullisesti. voi koitua yllättävät lisäkustannukset kameranhankkijalle, varsinkin jos budjetti on tiukka.

    • kameraatarvitseva

      Hmm nyt tätä kameran valitsemista on pohdittu olen aatellu ostaa fufifilm f550 exr:n. Jos jollakin tulee joku samantapaine ja hintainen kamera mieleen voi ehdottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe