Uusi digikamera n.300e

kameraatarvitseva

Eli uusi digikamera 300 eurolla saa mennä 20e yli. Vaatimuksina olisi optinen kuvanvakain, mahdollisimman hyvä hd tai full hd kuvaus, 12-16mpx sekä lion akku eikä mitään paristoja.

14

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • foto-otos-otus
    • Tuo videokuvausvaatimus edellyttää CMOS-kennoa. CCD:ssä videokuvaus on auttava huippuvajojen vuotamisen takia. Katso esimerkiksi Canon Powershot SX230 HS:ää.

• huippuvaja

"CCD:ssä videokuvaus on auttava huippuvajojen vuotamisen takia."
        Sinulla on tuolle varmaan perusteluja?

• huippuvaja kirjoitti:

"CCD:ssä videokuvaus on auttava huippuvajojen vuotamisen takia."
        Sinulla on tuolle varmaan perusteluja?

Katso vaikka hehkulamppua CCD-kennoisen digikameran läpi. Näet lampun kohdalla ylhäältä alas menevän valovanan. Tämä sama vana tulee videoon mukaan (ei tule valokuviin). CMOS-kennolla tätä ei tapahdu. Sama voi tulla esimerkiksi jos auringonvalo heijastuu auton metalliosista tms.

Jos ottaa vain jotain pikkuisia videoleikkeitä, ei tällä juuri ole juuri merkitystä. Sen voi hyväksyä kennon ominaisuutena. Kuitenkin, jos on tarkoitus vakavasti kuvata videota, on tuo aika merkittävä rajoitus.

Tässä on esimerkki juovasta näytöllä:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/8BG8hMBbvhKkIwLUUPiQmJfir3Rf2-i4I1QI3N7sC1w?feat=directlink

Vertailun vuoksi CMOS-kennolla:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/z9BLA7FxgWVaSvSgTryiJpfir3Rf2-i4I1QI3N7sC1w?feat=directlink

Huomaa, että itse kuvat luonnollisesti on otettu ristiin, eli Ixuksen näyttä SX220:lla ja päinvastoin.

Jos sanot ettei nyt kukaan kuvaa hehkulamppua, niin minä törmäsin tähän ihan kantapään kautta. Jokainen toki tekee itse valintansa kamerasta, mutta tämä on sellainen, jota kannattaa ottaa huomioon, jos video on tärkeä ominaisuus.

• huippuvaja
        okaro kirjoitti:

Katso vaikka hehkulamppua CCD-kennoisen digikameran läpi. Näet lampun kohdalla ylhäältä alas menevän valovanan. Tämä sama vana tulee videoon mukaan (ei tule valokuviin). CMOS-kennolla tätä ei tapahdu. Sama voi tulla esimerkiksi jos auringonvalo heijastuu auton metalliosista tms.

Jos ottaa vain jotain pikkuisia videoleikkeitä, ei tällä juuri ole juuri merkitystä. Sen voi hyväksyä kennon ominaisuutena. Kuitenkin, jos on tarkoitus vakavasti kuvata videota, on tuo aika merkittävä rajoitus.

Tässä on esimerkki juovasta näytöllä:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/8BG8hMBbvhKkIwLUUPiQmJfir3Rf2-i4I1QI3N7sC1w?feat=directlink

Vertailun vuoksi CMOS-kennolla:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/z9BLA7FxgWVaSvSgTryiJpfir3Rf2-i4I1QI3N7sC1w?feat=directlink

Huomaa, että itse kuvat luonnollisesti on otettu ristiin, eli Ixuksen näyttä SX220:lla ja päinvastoin.

Jos sanot ettei nyt kukaan kuvaa hehkulamppua, niin minä törmäsin tähän ihan kantapään kautta. Jokainen toki tekee itse valintansa kamerasta, mutta tämä on sellainen, jota kannattaa ottaa huomioon, jos video on tärkeä ominaisuus.

Juu ei, en minä sitä sano. Ilmiö on toki tuttu, en vain osannut yhdistää sitä käyttämääsi sanontaan, mutta sitä en tiennyt, ettei CMOS-kenno "kärsi" samasta ominaisuudesta.

Se, mitä netistä selaamalla löysin, oli, että valinta CCD/CMOS on vain yksi kriteeri, mutta ei mitenkään tärkeimpien joukossa.

Jos tarvitsee super-SloMo-videota, sitten tietty CMOS. Pokkareissa taustavalaistulla CMOS:illa saa paremmat hämäräominaisuudet.

• kameraatarvitseva

Juu en noista kennoista tiedä. Mutta itse olin ajatellut sonyn hx7v, koska verrattuna hx9v siinä ei paljoakaan eroa.

• Pikselimäärä

Kennon resoluutiota ei kannata pitää minkäänlaisena valintakriteerinä. Käytännössä kaikissa pokkareissa resoluutiota rajoittavana tekijänä on optiikka ja kohinanpoisto joka poistaa kuvasta myös pienet yksityiskohdat, eikä kennon megapikselimäärä.

Megapikselimäärää voisi katsoa vaikka siltä kannalta, että tavallisen 15-tuumaisen kotiläppärin näytön resoluutio on n. 1 Mpx (1366 x 768) ja full HD television n. 2 Mpx (1980 x 1080). Paperikuvia A4-kokoon 300 PPI:n resoluutiolla tulostettaessa tarvitaan n. 6 Mpx...

• 11
    • kameraatarvitseva

Hmm hieman ristiriidassa tekniikan maailmanvertailun mukaan, jossa sony oli paras ja canon "vasta" neljäs. Itse ainakin olisin kääntymässä sonyn puoleen. Mutta sanokaa tekin vielä mielipiteitänne.

• kalle kuvaaja

Laita canoni jos haluat uusia kameraa joka toinen vuosi,on se sen verran heikko kamera.

• jhgjhgt766767tgyugyh

joo, ei kestä olla samassa tiukassa farkuntaskussa sammakon ja ritsakon kanssa.

• akuista

noissa viesteissä on jo montaa kameraa mainosteltu mutta tulipa mieleen akku.

powershot sx2xx sarjan kamerat (myös siis sx220 ja sx230) käyttää samaa NB-5L akkua jota saa alle 9 euron ei-orig. tarvikeakkuna esim. http://www.mania33.com :sta.

joihinkin toisiin voi olla hankalampaa vara-akkujen saanti edullisesti. voi koitua yllättävät lisäkustannukset kameranhankkijalle, varsinkin jos budjetti on tiukka.

• kameraatarvitseva

Hmm nyt tätä kameran valitsemista on pohdittu olen aatellu ostaa fufifilm f550 exr:n. Jos jollakin tulee joku samantapaine ja hintainen kamera mieleen voi ehdottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2921
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe