Selailin tuossa vanhoja lehtiä, ja silmiin pisti maininta, että V6 moottorln optimi kulma on 60 astetta.( Toimittaja oli Jalovaara tai jotain sinnepäin ).
Tietoni moottorin toiminnasta ovat hieman puutteelliset, joten jäi epäselväksi, että miksi juuri 60 astetta.
Miksi 60 astetta ?
13
2614
Vastaukset
- esa
jos olisi 180 astetta olisi kone kuplasta on kai suuniteltu toi 60 asteinen sopivaksi johonkin kapeaan konehuoneeseen ei kait sillä ole isoa merkitystä paljonko syl,ryhmien välinen kulma...
- V-tyyli
moottorin värähtelyjen hallinnasta. Kasille ja neloselle sopii 90 ja kutoselle 60... miksi näin, johtaa sangen ikäviin lausekkeisiin, jotka onneksi nykyisin on tietotekniikan avustuksella ratkottavissa.
Kautta aikojen on potkiskeltu tutkainta vastaan, esimerkkinä vaikkapa Fordin 60-asteiset neloset vastapainoakseleineen. Varsinainen tehovatkain.- Eino.K
Tuonne asti minunkin tietoni riittää, mutta mitä etuja 60 asteella on esin 45 tai 75 asteeseen,
90 asteinen kulmahan on otollinen, koska se mahdollistaa ensimmäisten kertalukujen massavoimien eliminoimisen vastapainoilla, jos vastakkaiset kanget on samalla kaulalla.
Tällaisia ensimmäiset V6 t olivat. Haittana oli epätasavälinen sytytys, joka kai koettu pahempana haittana, koska kehitys on kulkenut siihen, että vastakkaisilla kangilla on omat kaulansa.
Nåin täysien vastapainojen käyttöetu menetetään, ja kulma ei ole sidottu 90 asteeseen, vastapainoksi vapautuu ensimmäisrn kertaluvun momentteja.
Kulman pienentäminen taas on perusteltua tilankäytön kannalta, ja äärimmäisenä kaiketi volkkarin 15 astetta.
Epäselväksi jäi efelleen, onko 60 astetta yleisen käytännön muokkaama "standardi " vai onko olemassa joku peruste, miksi se olisi optimi. ??
- sotketaan
jo V-koneet ja bokserit sekaisin. V-moottorissa kiertokanget ovat SAMALLA kaulalla, kun taasen bokserissa aina oma laakerikaula kiertokangelle. V-moottori voi olla vaikka 180-astetta esim. Subaru!
- puupää
ei siinä muuta syytä ole kuin, että muuten se ei olisi V-moottori. Eli V-kirjain on kutakuinkin säännöllinen kolmio.
- jostain
enemmän! V-kone, kuten Subarussa, voi olla esim. vaikka 180 astetta ja se on kaukana kolmiosta!
- puupää
jostain kirjoitti:
enemmän! V-kone, kuten Subarussa, voi olla esim. vaikka 180 astetta ja se on kaukana kolmiosta!
mulla sattuu olemaan vähän valtaa täällä!
180 astetta on suora, eikä sillä ole mitään tekemistä v-moottorin kanssa. - sinullekin
puupää kirjoitti:
mulla sattuu olemaan vähän valtaa täällä!
180 astetta on suora, eikä sillä ole mitään tekemistä v-moottorin kanssa.faktoja 180 ast. V-moottorista, ettei tarvi puhua "arvailemalla"! http://www.solitude-memorial.de/id15dino.htm
Kait sentään uskot Ferrarin olevan auto? Etkä ala muuten uhkailemaan! :)
- Aahoo
En ole todellakaan asiantuntija tässä asiassa mutta minusta luonteva selitys voisi olla se, että 6 * 60 = 360 astetta, 4 * 90 = 360 ja 8 * 90 = 270. Eli tasavälein asetetut työtahdit ovat täyden kierroksen monikertoja.
- Aahoo
Siis tietenkin 720.
- V12
Aahoo kirjoitti:
Siis tietenkin 720.
Juuri edellä mainitusta on kysymys. Surullisin esimerkki lienee Citroen-Maseratin V6, joka oli tehty Maseratin V8-koneesta. Vieläkin on helppo löytää vain 20-50.000km ajettuja yksilöitä. Koneen sisäiset värinät rikkoivat sen jo 10.000km matkalla.
- Eino.K
V12 kirjoitti:
Juuri edellä mainitusta on kysymys. Surullisin esimerkki lienee Citroen-Maseratin V6, joka oli tehty Maseratin V8-koneesta. Vieläkin on helppo löytää vain 20-50.000km ajettuja yksilöitä. Koneen sisäiset värinät rikkoivat sen jo 10.000km matkalla.
Noista edellisistä neuvoista ei ollut paljon apua itse ongelmaan, kun vielä 6-koneen sytytysväli on 120 astetta, niin 60 asteen kulma ei paljon asiaa auta.
Alla olevassa linkissä on MB.n näkemys tasaisimmin käyvästä V6 moottorista. ja lopputulos on 90 aateinen v-kulma, jossa sytytys on saatu tasaväliseksi porrastamalla vastakkaisten kankien kauloja 30 astetta ja vähäiset vapaaksi jäävät momentit on hoidettu yhdellä samaa nopeutta pyörivällä tasapainoakselilla.
En oikein jaksa uskoa, että suunnittelussa ei olisi ollut esillä muitakin vaihtoehtoja tai että moottorin värähtelyn hallintaan liittyvä tieto olisi puutteellista.
Koska oletettavasti tätä moottoria ei ole tarkoitettu käytettäväksi etuvetoautoissa, niin kulman pienentäminen tilankäytön takia ei ole ollut tärkeää, joten kompromissia tähän suuntaan ole tarvinnut tehdä.
Ja vieläkin jäi kysymys: miksi 60 astetta on optimi ?
http://www.whnet.com/4x4/new_V6.html - Fireblade
Eino.K kirjoitti:
Noista edellisistä neuvoista ei ollut paljon apua itse ongelmaan, kun vielä 6-koneen sytytysväli on 120 astetta, niin 60 asteen kulma ei paljon asiaa auta.
Alla olevassa linkissä on MB.n näkemys tasaisimmin käyvästä V6 moottorista. ja lopputulos on 90 aateinen v-kulma, jossa sytytys on saatu tasaväliseksi porrastamalla vastakkaisten kankien kauloja 30 astetta ja vähäiset vapaaksi jäävät momentit on hoidettu yhdellä samaa nopeutta pyörivällä tasapainoakselilla.
En oikein jaksa uskoa, että suunnittelussa ei olisi ollut esillä muitakin vaihtoehtoja tai että moottorin värähtelyn hallintaan liittyvä tieto olisi puutteellista.
Koska oletettavasti tätä moottoria ei ole tarkoitettu käytettäväksi etuvetoautoissa, niin kulman pienentäminen tilankäytön takia ei ole ollut tärkeää, joten kompromissia tähän suuntaan ole tarvinnut tehdä.
Ja vieläkin jäi kysymys: miksi 60 astetta on optimi ?
http://www.whnet.com/4x4/new_V6.htmlMoi
Ei kai se 60 astetta mikään optimi olekaan. Bemarin mielestä V-6 konetta ei vissiin kannata tehdä ollenkaan kun tekevät rivikutosia.
Muistaakseni Hondan V-6 koneet (Legend, NSX) ovat suorakulmakoneita (90). Honda tekee ihan kohtuullisia kutoskoneitakin. Eipä niitä täällä Härmässä kyllä paljoa näy.
Alfan 2.5 V-6 taas on 60 asteinen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202273Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3041234- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642