Yksinäisyyttä pakoon(?)

95

Olen 15-vuotias miespuolinen opiskelija, lukioon menossa. Ala-asteella oli paljon kavereita, ja pikkuhiljaa sitä ajautui vain olemaan yksin koneella päivittäin pelejä pelatessa. Yläasteella tunsin kyllä kaikki mutta niitä kavereita ja ystäviä ei ollut kuin muutama ja heitäkin näin vain koulussa ja tietokoneen välityksellä. Nyt olen siis lukioon menossa ja tuttuja minulla on paljon, onhan niitä kavereitakin mutta en varmaan vain tajua sitä itse. Jokapäivä silti yksin kotona istun, alkaa tulee tässäkin jo aika pitkäksi. Päivittäin silti muutamalle ystävälle puhun koneen välityksellä mutta silti istun päivästä toiseen yksin kotona. Itseäni tästä vain saa syyttää mutta olen syrjäytynyt kaikista vanhoista kavereista. Ovat löytäneet parempaa seuraa ja ei ole minua juuri jokapäiväiset ryyppäjäiset läheisessä metsässä kiinnostanut. Yhden ystävän kanssa käydään melko useasti leffassa mutta siihen se sitten jääkin. Minunkin seura kelpaa hänelle kuin muita ei ole paikalla. Kaikki samanikäset tuntuu istuvan päivittäin kavereidensa kanssa juomassa ja kun itseäni tämä ei niin ole kiinnostanut, ei ole muitakaan kiinnostanut mua kutsua mukaan. Tietenkin voisin vain änkeä mukaan ja esittää kiinnostunutta, ehkä jotain sitten syntyisi.

Olen siis nyt lukioon menossa ja haluaisin kuulla teidän omia kokemuksianne saako siellä uusia ystäviä? En ole mikään maailman sosiaalisin kaveri mutta kyllä mä osaan ihmisille puhumaan mennä. Koulukiusattu mua on ehkä puolet yläasteajasta joten kaipa sekin jätti jälkensä. Lukiossahan varmaan moni on juuri samassa tilanteessa siinä mielessä että ei välttämättä kaverit tule samaan lukioon ja ollaan siellä sitten yksin. Luulisi siis että siellä tutustuisi muihin. Näitä vanhoja kavereita samaan lukioon kanssani tulee ehkä arviolta neljä viisi, mutta päätin jo nyt että yritän etsiä uusia tuttavuuksia sieltä ja jättäytyä heidän seurastaan pois.

Huomaa kyllä että alan pikkuhiljaa eristäytyä enkä todellakaan halua ajautua tilanteeseen jossa istun vuodesta toiseen yksin, silloin tällöin puheluita sukulaisten kanssa ja sitten töihin ja takaisin kotiin ja koko rumba alusta taas.

Ihan hyvännäköinen mielestäni olen ja ihan mukava. Ainoa vaan että ystäväni joiden kanssa olen yhteyksissä ovat mielestäni noloja tai lapsellisia. en vain pääse siitä yli vaikka haluaisin! Mitä minä tälle voisin tehdä?

Onko tämäkin pelkkää jokaisen pulliaisen haavekuvaa vai onko mahdottomuus vain muuttaa jonnekkin muualle kun koulut on käyty, hankkia mitä tahansa työtä jolla pärjää ja tutustua paikallisiin ihmisiin ja aloittaa ns "uusi elämä" toisessa maassa?

Harrastuksia minulla ei ole eikä mikään ole edes kiinnostanut enää. Olen vaipumassa epätoivoon! Toivottavasti jollain olisi neuvoja. Ja ei, tämä ei todellakaan ole mikään provo joten voitte suosiolla jättää kommentoimatta jos tekee vain mieli kettuilla.

3

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyttö-94-hki

Kyllä lukiossa saa ystäviä, itse aloitin lukiossa viime syksynä. Sain kunnon ystävälauman ympärilleni tuossa tuokiossa vaikka en ole todellakaan mitään rohkeinta ja puheliainta ihmisryhmää, ja tuon lisäksi jännitin helvetisti koska yläasteelta en olisi halunnut yksin uuteen opiskelupaikkaan ja jättää vanhoja tovereita taakseni.
      Niitä ´´fiksuja´´ ystäviä saa sitten myöhemmin -koska ihmiset kasvaa eri tahtiin ja on erilaisia- eli oo kiitollinen jos saat kavereita joiden kanssa pitää hauskaa ja unohtaa huolet sun muut. Se riittäis mulle.

Toiseen maahan muuttaminen on tosi rankkaa -saati sitten vielä ihan yksin-, ei vaan sillä tavalla että kavereita voi olla vaikeampi saada. Sitä kannattaa odottaa, ellei ole erittäin määrätietoinen tai sopeutuvainen kaveri. Kotona Suomessa on helpompi käydä peruskoulutukset ja opiskelut läpi, ainakin lukio.
      Mutta kyllä sä sieltä lukiosta kavereita löydät, ellet ole sitten sitä äärimmistöä, ettet osaa etkä uskalla puhua mistään mitään, miltä et kyllä kuulosta. Sunlaises kaveri kyllä pärjää.

• 95

Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksesta :). Ehkä mä otan vaan itteeni niskasta kiinni ja meen juttelee ihmisille sitten lukiossa ekoina päivinä niin varmaan mä siellä sitten ystäviä saan.

• 95 kirjoitti:

Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksesta :). Ehkä mä otan vaan itteeni niskasta kiinni ja meen juttelee ihmisille sitten lukiossa ekoina päivinä niin varmaan mä siellä sitten ystäviä saan.

Saat varmasti, tuollainen hyvä tyyppi. Nauti lukioajasta, siellä voi tehdä elämän parhaat muistot! Älä unohda opiskella, mutta älä myöskään unohda irrotella välillä, ja se on käsky :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5060
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1594
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1239
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1179
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1123
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1007
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      875
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      779
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      753
    Aihe