Lasit laitettu karmeihin luultavasti jollain silikonilla. Sitä töhnää valuu koko ajan ja ikkunoita pestessä tarttuu pesimeen ja leviää koko lasille. Olen 17 vuoden ajan mitä tässä asuttu pessyt mitä erilaisimmilla tavoilla ja puhdasta ei tule.
Kolme erillistä lasia tai keskimmäinen sisäpokaan lukitaan (viidestä eri kohdasta kuten muutkin pokat) mutta uloinpokan alareunassa lähes 1cm tuuletus rako vain alumiinilista löysästi peittää eli tuulee alta. Jos verhoja pitää kiinni talvella vesi tiivistyy lasiin. Saako tuon töhnän valumista estettyä vai onko järkevämpää hankkia uudet ikkunat. Tosin silloin tulis neljä isoa ikkunaa hankkia. Onko itsepeseytyvät lasit=lika ei tartu missä hinnoissa nykyään?
1986 ikkunoissa silikonit
12
1959
Vastaukset
- Ei silikonia
EI SILIKONI VALU. Ikkunoiden valmistaja on käyttänyt jotain halpaa ja ala-arvoista massaa.
- iso ongelma
Nyt kun ollut tosi lämpimiä päiviä niin yläreunasta valunut valkeaa töhnää. Parista kohtaa n.10cm noro. Tuuletusikkunoissa jotain mustaa töhnää.
- ajattelematonta
Ja fiksusti rälläköity ikkunoiden asentamisen jälkeen, luultavasti vesikiertopattereita. Lasiin porautunut pieniä "raudan"paloja.
- likaa joka paikassa
Pesepäs ensin pokat ja lasien reunat kunnolla märällä rätillä ja fairyllä ja kuivaa kunnolla. Ja sitten vasta lasit. Eiköhän mömmöt lopu.
- ei lopu valuminen
Ei lopu, aina valuu välistä lisää. Ikkunoita on pesty höyrypesurista lähtien mitä erilaisimmilla pesutavoilla. Vaikka reunan ottais partakoneenterällä puhtaaksi uutta mömmöä valuu. Sinolia ym etikasta lähtien
- 2+9
itsepeseytyvät lasit eivät ole sellaisia, että niihin ei lika tarttuisi. Niihin lika TARTTUU kyllä, mutta pinnan kemiallisten ominaisuuksien ansiosta lika irtoaa vesisateella...
- lika piiloon
Vedä silikonilla raot umpeen. Silikoni kovettuu kuivuessaan eikä sitä saa millään konstilla siitä enää juoksevaksi. Käytä väritöntä (tai puitteen väristä) saniteettisilikonia. Pieni luiru tuubista puristimella ja kostutella sormella siistiksi Harjoittele ensin pikkupätkällä. Kun silikoni vedetään, on ikkunan ja puitteen tietysti oltava kuivia ja jotakuinkin puhtaita.
- mietinnän alle
Tämä vaihtoehto kävi jossain välissä mielessä viimeisenä konstina. Vaikka isotöinen kun ikkunassa kolmelasia ja molemmin puolin eli kuusipintaa.
(Jokaisessa ikkunassa lukkosalvan avaussuuntakin arvoitus, ei mitään yhtenäisyyttä)
- lika piiloon
Lasituksiin taitaa olla ihan oma silikoninsa joten käytä halutessasi sitä. Itse olen vetänyt ihan tavallista silikonimassa kutistuneiden auton ikkunatiivisteiden (tiivisteen ja rungon väliin). Ainakin 9 vuotta kesti ilman ongelmia, jatkosta en tiedä kun auto vaihtoi omistajaa.
- herra kaikkitietävä
sitä valuvaa töhnää käytettiin yleisesti jostain -70 luvulta velä -90 luvun loppupuolellekin, sitten loppu ku tuli päättäjät järkiinsä ja totesivat sen olevan tiivistysominaisuuksiensa lisäksi käytännön kannalta täysin järjetöntä ainesta. "Butyylipaska" -nimellä se tunnetaan meillä päin. Nykyään silikonitiivistemassa yleisin lasituksissa. Ei valu, tiivistää hyvin, liimaa lasin kiinni eikä kutistu eikä edelleenkään valu. Tämä liiallisen lämmön johdosta valuva tummanharmaa tai sillointällöin vaalea möhnä lähtee ikkunoista kun käyttää lasit pokista irti, rappaa paskan pois, ja koska se irtona tarttuu ihan joka paikkaan saa yleensä siivoilla aika kauan, ja sitten asiallisesti silikonisössöä tilalle. Näin hankalaa se on jos siitä eroon haluaa. Tai vaihtoehtoisesti teettää työn muilla esim. alan ammattiliikkeessä (kas kummaa) ja jos siltä tuntuu niin laitattaa uudet ikkunat... Vitosen silikonipatruuna riittää useampaankin ikkunaan ja prässin saa toisella moisella, taltta, vasara ja hohtimet riittävät yleensä listojen irrotukseen ja katkoteräveitsellä saa nopeasti lasin irti, tietty aina on vaara että särkyy mutta minkäs teet. Se on ihan sitten itsestä kiinni riittääkö työinto ja taito ikkunoiden irrotteluun vai revitäänkö lompakko levälleen ja ladotaan setelit muiden taskuihin. Näin. Olen puhunut.
- harmaata lasissa
Toi nyt selittäkin miksi ikkunat aivan heti pesujälkeen jos aurinko ei paista on hetken kirkaan oloiset mutta kun aurinko kääntyy paistamaan on ikkunat harmaan kalvon peitossa.
- sanomalehdellä puhta
Hyvää jälkeä saa noihin vanhoihin töhnäisiin ikkunan laseihin,
kun hankkii autonikkunoihin tarkoitettua pesuainetta ja sumuttaa sen ikkunaan, hankaa rätillä kaikki liat pois.
Sitten paljon hesaria jolla hankaa ikkunat puhtaiksi.
Voi myös suoraan sumutuksen jälkeen hangata hesarilla.
Jatkossa varmaan sitten riittää vain ikkunan kostutus ja hesarilla puhtaaksi hankaus.
Sanomalehdellä hankaa niin kauan että se töhnä lähtee.
Autonikkunapesuaineissa on ominaisuus että ikkunat hylkivät jonkin verran sitten likaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221845
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001640Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy511205Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?481081Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M31968Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50876Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47876Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37810Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56788Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet38787