Niin, kai tätä asiaa on täällä jauhettu jo vaikka kuinka mutta tarvitsisin s e l k e ä n vastauksen siihen, että miten se paino alkaa nousta!?
Siis jos alan syödä listan mukaan jossa on esim. 1800kcal/päivä, mitä voin odottaa?? Että lihon viikossa, niin, n o i n s u u r i n p i i r t e i n montako kiloa?
Entä 2000kcal? Ja kun sanotaan että 1 kilo viikossa on hyvä, entä jos lihookin 1,5? Vähennetäänkö silloin ruokamäärää?
Ja miten äkkiä se alkaa nousta? En nimittäin tule kestämään mitään isoa nousua äkkiä!! Alan heti laihduttaa uudelleen jos niin käy!
Kuulin että jos on ollut pitkään hyvin alipainoinen voi joutua syömään jopa 3000kcal/päivä että paino nousis!!!!!! Voiko olla totta!!!???!!! Että kroppa ei pitkään kituutettua saa otettua kaloreita käyttöön!?? Onko vaan hoitohenkilökunnan juoni saada syömään??? Niin uskon!
Ja mitä on sitten se "hyvin alipainoinen"?? Onko 168cm ja 39 kg sellainen? Ollut useamman vuoden nyt tuo lukema.
KERTOKAA MULLE JOTKA OLETTE ITSE PARANTUNEET!!! Haluan tästä eroon mutta kun en tiedä mitä mulla on edessä! Siksi en tiedä uskallanko vai en!! Mun pitäis kuulemma nostaa ainakin 56 kg, siis 17 kg. Kuinka nopeesti luulisitte tuon saavutan jos alan syödä ja minkälaista kalorimäärää se s u u r i n p i i r t e i n ehkä vois vaatia? Liikkumatta en ala olla. Olen kotona en osastolla joten normi liikuntaa päivässä tulee olemaan, kuten kävelyä paikasta toiseen (kouluun kauppaan jne) ja mitä kotona tulee touhuttua. Urheilua en nyt harrasta kun voimia siihen ei ole.
Kertokaa mulle omista kokemuksistannne mahd. tarkasti! Se auttais mua niin paljon!
Anorektikon painon nosto
6
5018
Vastaukset
- 9+18=?
Minä olin anorektikko aikana niin alipainoinen,että paino nousi parhaimmassa tapauksessa puoli kiloa viikossa,se sitten pikku hiljaa nousi. Tsemppaa,paraneminen kannattaa. Uskon että painosi nousee aika hitaasti.
- voi auttakaa!!!!!
Voi kitos kommentista mutta tarvitsen lukuja - lukuja -lukuja ...!!!!
Mitä painoit? Mikä oli BMI? Minkälaista kalorimäärää söit? Kuinka pian paino nousi (ei "aika pian" tai "aika hitaasti" vaan päivissä/viikoissa?).
Miten koppa reagoi noin muuten: turvotus, pahoinvointi, ummetus jne. Miten kauan se pahin vaihe kesti? Ja tässäkin siis päiviä/viikkoja/kuukausia..
Olen niin epätoivoinen, mun on pakko parantua en jaksa tatä enää mutta tarvitsen tarkkaa tietoa niiltä jotka itse on läpi käyneet saman?! En uskalla alkaa syödä kun en tiedä mitä odottaa!!! En luota hoitohenkilöihin, ne on valehdelleet ennenkin! Mahd. tarkkaa faktaa!!
Kiitos teille etukäteen jos autatte epätoivoista pulassa!!
- sairassairassairas
minä
157/34 alimmillaan.
tällä hetkellä osastohoidossa.
painoa noussut puolessatoista kuukaudessa 4-5 kiloa. eli painan nyt noin 38-39
ja hoito vain jatkuu ja painon "normalisoituminen" samassa
syö hyvin 5 kertaa päivässä
tässä esimerkki. (jos olet kasvissyöjä tai sinulla on joku muu erikoisruokavalio niin mene sen mukaan. tää on "tavallisille" )
AAMUPALA (esim. 8 aikaan)
lasi kevytmaitoa (2 dl)
lautasellinen kaurapuuroa
leipä levite
juusto tai leikkele (tai molemmat)
kurkkua/salaattia/tomaattia päälle
LOUNAS ( esim. klo 11 aikaan)
lasi kevytmaitoa (2 dl)
puoli lautasellista salaattia/vihanneksia
1/4 perunaa/riisiä/pastaa
1/4 lihaa/kanaa/kalaa
leipä levite (täytteitä saa laittaa)
jälkiruokana esim. kiisseliä/rahkaa/hedelmiä/marjoja
VÄLIPALA (esim. klo 14 aikaan)
jogurttia/hedelmiä/kahvileipää
jotain juomista
PÄIVÄLLINEN (esim. klo 16-17 aikaan )
lasi kevytmaitoa (2dl)
1/2 lautasellista salaattia/vihanneksia
1/4 perunaa/pastaa/riisiä
1/4 lihaa/kanaa/kalaa
leipää levite (täytteitä saa olla)
jälkiruokana hedelmiä/marjoja/kiisseli/rahka yms.
ILTAPALA (esim. klo 20 aikaan)
lasi kevytmaitoa
jogurttia
pari palaa leipää levitettä
juusto tai leikkele (tai molempia)
kurkku/tomaatti/salaatti (mitä tykkää laittaa päälle)
siin on oma "ruokailuohjelma" mitä mun pitäis noudattaa D:
kyllä se paino nousee. hitaasti mutta varmasti.
ja jos haluat sen nousevan enemmän niin syö kaloripitoisia ruokia.
esim. ota muutama pala suklaata tai syö jäätelöä
ei täytä hirveesti mutta on kaloreita joten paino nousee :)
tsemppiä !
ja onnea parantumisellesi ! - elämään?
Moikka!
Sairaalassa mun ruokavalio
aamupala: 1-2leipää, puuro/muroja, maito
lounas: salaatti, iso annos ruokaa, 2leipää,maito
välipala:esim.pulla ja hedelmä, jäätelöja hedelmä, leipä ja hedelmä
Päivällinen: 2leipää, jälkiruoka, 3dl keittoa, laatikkoa tai risottoa,maito.
Iltapala: 3leipää, 2hedelmää, maitoo, tai 2karjalanpiirakkaa , hedelmiä. Sitten vielä jotain jogurttia, viiliä tms.
Noiden lisäksi saatoin vielä syödä jos porukat toi jotain herkkuja tai hedelmiä. En saanut edes vessaan kävellä. makasin vaa. Aluksi paino laskikin mutta sitten alkoi nousta n.200g päivässä. ei tietenkään ihan joka päivä. Rasvaa kun lisättiin nii se alkoi nousta. mittani silloin n.36/168.
Olen ollut usein sairaalassa mutta viimeksi kun olin niin paino sinne mentäessä n.38kg ja kun tulin pois niin n.44kg. olin siellä 2vkoa joten silloin nousi paino hiukan nopeammin.
Nyt olen ollut jo usean vuoden ilman hoitoa mutta silti paino liian alhainen .40-41kg. nykään syön näin
Aamulla:n.1dl puuroa,hedelmä, maitoa ja leipä
lounas: esim kalamurekepihivi, kasviksia, perunaa,kermaa
Välipala: vähän jätelöä, hedelmä, näkkäri esimerkiksi. Yleensä siis jotain makeeta ja suolasta vähän.
iltapala:2-3leipää, omena, banaani, munakas,marjoja , rahkaa/jogurttia, maito, kasviksia, keksi tms makea.
Leivillä aina voita, 17%juustoa ja leikkelttä. maitona useimmiten kevyt maito. Light tuotteita ei ole oikeastaan kun limut ja mehut ja jotkut pastillit.
Tuolla painonji nousee ehkä 1kg 2viikossa ja välillä ei lainkaan.
Liikun n.1h yhteensä päivässä rauhallisesti kävellen ja pyöräillen(koiran ulkoilutus, kauppareissut). eli aika vähän kun siihen on laskettu kai´kki kaupassakäynnit jne. en jaksaisi edes mitään rankkaa urheilua. Haluaisin kyllä että paino nousisi nopeammin.
Aluksi paino ei nouse koska elimistö käy säästöliekillä niin sen tarvii saada energia normaaliin toimintaan. ja sitten alkaa paino nousta kun alkaa tulla lihasta ja massaa. Sitten taas tietyn rajan jälkeen se hidastuu . Itse pääsin yhdessä vaieessa(11vuoden sairauteni aikana) normaali painoon ja siinä suunnilleen 55kg se paino pysyikin kunnes alkoi taas tippumaan. Mutta en usko että helposti susta mikään ylipainoinen edes voisi tulla. Kannattaa kokeilla ja ottaa kaikki irti. Jos nyt tapahtuisi niin ettet tuntisi itseäsi iloisemmaksi , parempi vointisemmaksi ja pirteämmäksi niin ainahan pääset takaisin samaan. Uskon kuitenkin ettet kadu sitä
Aluksi syöminen ahdistaa ja on mahakipujakin , ainakin mulla on ja ei aina nälkäkään kun pitäisi syödä. Silti on syötävä, mutta ajattelen niin että kyllä esim. syöpäpotilaillakin on rankka hoito mutta yleensä lopussa kiitos seisoo. Kun jaksat taistelun niin voin luvata että elämäsi tulee olemaan paljon parempaa niinkuin myös läheistesi.
Tuossa oli jotain neuvoja..toivottavasti jaksoit lukea:D..tsemppiä - voi auttakaa!!!!!
KIITOS
- Oma kokemus
En itse ollut osastolla ikinä, mutta kun aloin oikeasti tsemppaamaan söin noin 3000 kcal päivässä. Paino jumitti noin kuukauden samassa ja alkoi siitä pikkuhiljaa nousta. Olen nostanut painoa nyt puoli vuotta ja yhteensä vain 5 kiloa. Syön edelleen vaihdellen 2500-3000 kcal päivässä eikä paino ole noussut enää. Tällä hetkellä voin syödä vapaasti mitä vain. Energiansaannin ja painon noustessa pakkomielteet ja turhat ruoan miettimiset ovat jääneet pois ja itsetunto on noussut. Paino ei tosiaan nouse nopeasti kun etenee pikkuhiljaa.
Muistutan vielä, että ensimmäiset 2 viikkoa mahani sattui sillä vatsalaukkuni venyi huomattavasti. Olin aiemmin syönyt niin vähän, että suurentaessani ruokamääriä oli aivan kamala olla 24/7.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64165Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va952293Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J61989Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38861- 47854
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?186850- 34821
- 36776
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119775Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35772