Migreenin kesto?

16

Oon kuullut että joillakin migreeni kestää monta päivää? onko teillä sillon ihan koko ajan esim. kolme päivää kova päänsärky vai lievittyykö se jossain vaiheessa ja tuleee sitten uudelleen? eikö täsmälääkkeet auta?

22

13014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • afweg

      Itellä monesti on ollu aamusta ilta kuuteen, mutta ei päiviä putkeen

      [noin ibuprofeenilla 400-800mg (burana, ibuxin, ibumax...)]
      ibuprofeeni yleensä lopettaa pikkupäänsäryn mutta ei migreeniä auran ja tummenevan näön kanssa.

      parasetamoli on auttanu paremmin ja miranax tällä hetkellä hyllyssä.

    • X

      Minulla migreeni kestää useita päiviä.. Särky ei ole kaikkina päivinä sietämätöntä (kovan kivun kesto noin vuorokauden). Ennen kovaa kipua on yhdestä kahteen särkypäivää, kohtauksen jälkeen pari päivää. Tätä jälkikipua ei pidä enää minään kohtauspäivän jälkeen. Onneksi tulee näin pahana vain harvoin, pari kertaa vuodessa.

    • lallis

      Kohtausta kohtauksen perään, valitettavasti. Viikkoon voi mahtua kolme, neljäkin kohtausta.

    • Tai joka päivä...

      Kuten minulla. Kipu polttaa silmän takana niin pirullisesti, että on otettava täsmä joka päivä. Buranat (jopa 800 mg) aivan turhaa.
      Vain Imigran tai Relert katkaisee kivun. Tää on helvettiä....

      • eenalen

        Minulla myös migreeni polttaa silmien taustoja todella paljon ja ainoastaan imigran on helpottanut kipuun.


    • Vasilisa

      Tälläkin hetkellä migreeniä seitsemäs päivä putkeen menossa.

      Parina päivänä käyny päällä se pahin kohtaus, muuten lievempää mutta TODELLA ärsyttävää oksetusta, painetta ja kipua päässä.

      Lääkitystä olen useampaa kertaa kysellyt lääkäreiltä. Yhdesti kirjoitti burana 800mg. Ei mitään apua migreeniin.
      Viimeismmällä lääkäri reissulla tk lääkäri väitti kiven kovaa, että migreeniin EI OLE MITÄÄN LÄÄKITYSTÄ. Vaikka kuin koitin sanoa, että eihän tuo ole totta, koska tunnen monia muitakin migreenikkoja joilla on lääkitys, mutta ei niin ei. Lääkäri edelleen NAURESKELI, että ei siihen mitään lääkkeitä ole. Kuulemma päänsärky on vain oire jostain, ei varsinainen sairaus..
      Koska en suostunut lähtemään ennen kun saan jotain lääkettä (silloin oli ollut myös 7pvän paha migreeni - joka päivä paha kipu päällä) kirjoitti Sirdalud 2mg.
      Nuokaan valitettavasti ei auta mulla kun joskus.

      Mulla on nykyisin taas todella usein migreenikohtauksia. Pahimillaan sellaisia että kipu on niin hirveää etten voi kun oksentaa ja itkeä ja parkua koska tuntuu että kuolee. Mutta lääkitystä ei ole.

      Nyt olen taas menossa akupunktio/vyöhyketerapia/hieronta hoitoon saamaan apua. Nuo hoidot auttavat aina joksikin aikaa.

    • migreenikkomyös

      Uskomaton lääkäri ollut!! Ei voi olla totta! Onko tuollaisia edes nykyään olemassa, että tuollaista väittää. En voi kuin ihmetellen lukea juttuasi, että olet tuollaista joutunut kokemaan. Ja että vielä naureskelee päälle. Tuosta kannattaisi jo tehdä valitus. Ja saman tien mennä ajanvaraustiskille vaatimaan uusi aika toiselle lääkärille, sellaiselle, joka ottaa tosissaan eikä naureskele!

    • migreenihemmo

      Olen kerran törmännyt lääkäriin,joka naureskeli että se nyt on vanhojen hysteeristen naisten sairaus. Olen mies. Sanoin hänelle, että kyse ei olekaan sinun päästäsi, hyvä naureskella. Lukuisten lääkekokeilujen myötä löytyi minulle oikea täsmälääke, Maxalt Rapitab, jonka kela poisti korvattavista. Onneksi migreeni on harventunut nyt vanhempana, mutta on rajumpaa ja kestää entisen päivän sijaan kaksi päivää, jos en heti ensi oireiden ilmettyä ota lääkettä. Toisesta silmästä menee näkö joskus ja valoarkuus, äänet ja hajut ovat kamalia. Minua oksettaa ja paskattaa samaan aikaan. Myös suupieleni puutuu ja puheeni sammaltaa. Kohtaus invalidisoi siis täysin, voisi verrata rajuun krapulaan, ainoa ero, ettei alkoholilla ole tässä osuutta. En soisi tätä kenellekään.

    • Vasilisa

      Joo mulla on kyllä ollu huono tuuri noiden lääkäreiden kanssa.

      Olen lukuisia kertoja kysellyt lääkityksen perään - olen kuitenki lapsesta asti sairastanut migreeniä (nyt ikää 29v), mutta oikeaa migreenilääkitystä en ole vielä ikinä saanut. Pitää taas seuraavan kerran kun kohtaus iskee raahautua lääkäriin. Jospa se sitten tärppäis. Huoh.

      ..tuo lääkäri josta mainitsin edellisessä viestissäni oli muutenkin todella outo - lapsiakin kun käytin joidenkin vaivojen takia, niin lähes aina sai vain jotain naureskelua ja vähättelyä kuulla - tais olla hällä hieman jokin tarve "käyttää valtaa".. Onneksi ei ole enää meidän lääkäri kun vaihdettiin tk:ta heti kun tilaisuus koitti!

      Mutta palatakseni migreeniin, niin mulla on kans tuota samaa vaivaa kun migreenihemmolla, eli siis toisen silmä näkö sumentuu ihan totaalisesti, tuntuu se puoli päästä muutenki ihan kummalliselle - ihan käsittämätön särky, puutuminen, tuntuu että suonet poksahtaa päässä. En kestä ääniä, en hajuja, en valoa, oksettaa, puhe menee kans puuroksi - ja on ylipäätään vaikea puhua, kun ei saa vaan sanoja mielessä mihinkään järkevään järjestykseen. Jotenkin lauseitten muodostaminen vaan on todella vaikeaa.

      Ja saan kohtauksia milloin mistäkin: niskat jumissa, jos stressaan, jos rasitan itseäni fyysisesti liikaa, hajut voivat laukaista (esim. hajuvesi), kuukautiset, valvominen, epäterveellisesti syöminen, pakkanen, helle, raskaus (ekat 3kk migreeni n. 5 päivää viikosta)....jne jne.

      Mulla kohtaukset kestää aina yleensä vähintään sen 2-3 päivää. Jos on vaan kaks päivää niin sitten se on yleesä kaks päivää sitä pahinta helvettiä.
      Mutta nykyisin on myös alkanut tulla näitä viikon maratoneja, jolloin on pahempaa kipua kuin normaali päänsärky muuten koko ajan, mutta sitte parina päivänä käy siinä pahimmassa tilassa.
      Ja jälkisärkyä löytyy. Eli siis vahvan kohtauksen jälkeen pää tuntuu "hellältä" vielä päivän pari sen jälkeenki siitä kohtaamissä pahin tykytys on ollu.


      Jälleen yhdyn migreenihemmon kommenttiin "en soisi tätä kenellekkään". aivan järkyttävä tauti. Sitä ei vaan ymmärrä kuin saman kokenut.

    • määkans

      Kumma ollut todellaki toi lääkäri, joka kieltää ettei migreeniin ole lääkettä. On täsmä- eli kohtauslääke sekä estolääkitys. Itse olen molempia saanut ja kohtauslääkettä käytän edelleen migreenin alettua. En ymmärrä...

      No tuo estolääke ei ole pelkästään migreeniin vaan minulla ollut esim. beettasalpaajaa, jota esim. sydänoireista kärsivät saavat.

      Tällä hetkellä jo kolmatta päivää migreeniä. Illalla kun menee nukkumaan lääkepöhnässä, aamulla herää edelleen pääkipuisena ja huonovointisena. Kaippa sitä kohta sit lähettävä sairaalaan katkaisemaan tämä. Töitäkin pitäis tehä

    • rt471

      Kyllä niitä lääkäreissäkin löytyy kaikenlaisia,,itellä migreeniin herään joka ikinen aamu,,,estolääkkeet oon kaikki käyny läpi mikään ei auta,,täsmänä Sumatriptan 50mg,,otan joka aamu,,sellainen 2 h -3 h, särky on pois ja päivä menee säryttä,mutta taas seuraavana aamuna sama toistuu,,,neurologini ei antanut vielä keskeytystä,vaikka onkin todennut sen rooniseksi,,yritti vielä estohoitoa ,mutta ei sekään lääke auttanut,,,kysyin voiko niitä täsmiä joka aamu ottaa,tuumas siihen että voi jos ei muu kerran auta...et niillä mennään

    • inhottava

      Migreeninhän ei kuuluisi monien lääkäreidenkään mielestä olla yli vuorokautta pidempään jatkuvaa tai varsinkaan kroonista, mulla tulee ns. kausittain migreenikohtauksia n. pari kertaa vuodessa ja häviää levolla, pimeässä huoneessa vuorokauden sisään, normi burana mulla pitkittää usein tuota "hömelö" aikaa, joka tulee migreenin helpottaessa. Syitä voi olla jossain hartiaseudulla tms, mutta entäs jos ihminen kärsii valo- ja ääni-,sekä hajuyliherkkyydestä, niin mahottomalta tuntuu elää aurinkolasit, korvatulpat ja jotakin tarvittaessa nensä eessä 24/7. Ehkä tuohon on lievennystä, mutta sukulaiseni on äsken kuvailema migreenistä kärsivä ja joillain lääkkeillä en muista nimiä saa nuo näköhäiriöt ja päänsäryn lievenemään, mutta ei oireettomaksi. Toivottavasti saat kuitenkin helpotusta tuohon.

    • Avun saanut

      Migreenikon kannattaa hakeutua neurologin vastaanotolle. Heillä on tarvittava ammattitaito migreenin hoitoon. Vähättely ja naureskelu on potilaan ala-arvoista kohtelua ja viesti siitä miten migreeniä yhä sairautena arvostetaan.

      • pettynyt hoitoon

        Niinpä kannattaa hakeutua mutta entäs jos neurologikin sanoo ettei voi auttaa ja nostaa kädet ylös . Itse olen käynyt yksityisellä neurologilla ja myös neurologian poliklinikalla ja nyt sain uuden lähetteen neuro polille ja vastus tuli että migreenin hoito kuuluu perusterveyden hoitoon ??????


      • pppinde
        pettynyt hoitoon kirjoitti:

        Niinpä kannattaa hakeutua mutta entäs jos neurologikin sanoo ettei voi auttaa ja nostaa kädet ylös . Itse olen käynyt yksityisellä neurologilla ja myös neurologian poliklinikalla ja nyt sain uuden lähetteen neuro polille ja vastus tuli että migreenin hoito kuuluu perusterveyden hoitoon ??????

        Help! Täällä tuntuu olevan enemmän tietoa kun meijän paikallisessa SAIRAALASSA!
        Elikkä siis: mä heräsin ke-to vastaisena yönä siihen kun oikee käsi oli kokonaan pois pelistä. Säikähdin ja lähdin kävelemään pitkin asuntoa jonka seuruksena jalka puutui myös. Sit alko tulee hysteria ja luulin että nyt on jotain todella vakavaa. Herätin miehen , ja oltiin lähdössä sairaalaan ja mun puheesta ei saanu mitään selvää enään. Puutu huuli ja pillitin ja yritin samalla sanoa jotain mutta kun selvää ei saanu :( ajettiin sairaalaan ja siellä alko puutuneisuus helpottaa ja alkoi ihan sairas päänsärky . Ne otti EKG ja sokeriarvot mut lopetti muitten tutkimusten miettimisen kun alkoi särkeä päätä?? Jos ei olis alkanu särkemään olisin päässy pään magneettikuviin mihin olisin todellakin halunnut mennä!! Itse epäilin aivoverenkierto häiriötä kun mun isä esim kuoli 2 vuotta sitten aivoinfarktiin. Mut lääkäri naureskeli ettei 25.v oo tommosia :00 olin päivän tipassa ja tarkkailussa ja illalla kotiin. Mulla jäi jotenkin epäluottavainen fiilis ja varasinkin maanantaiksi yksityiseltä aikaa ihan varmuuden vuoksi. Mitä mieltä te ootte? Alkaako migreenikohtauksen puutuneisuus nukkuessa, silleen että siihen sit vaan herää? Ja onko tämä nyt teidän mielestä perus migreeni? Itselläni on vuosia ollut aurallinen migreeni. Eli siis sahalaitoja, valoherkkyyttä ja sit päänsärkyä. Muttei mitään tälläistä :0 ja lääkäri ei edes migreeni lääkkeitä kirjottanu vaan pitää mennä omalle TK:lle :0 kiitos ja anteeks jo etukäteen :-)


    • Maallikon ajatuksia

      Lääkärisi olisi pitänyt tietää, että aurallista migreeniä sairastavalla on suurentunut riski sairastua aivoinfarktiin etenkin jos suvussa on sellaisia esiintynyt. Eikä ainakaan naureskella toisen hädälle vaikka itse olisikin sitä mieltä että se on naurettavaa.

      Tuohon kysymykseen onko tuo migreeniä vai ei, niin oliko se kipu migreenikipua? Auttoiko tiputus kuinka hyvin? Jos sillä parani, niin voisi olettaa että migreenistä oli kyse. Näin maallikon logiikalla ajateltuna, jos olisi ollut aivoinfarkti niin ei kai migreenitippa sitä olisi pysäyttänyt? Jos tätä lukee joku viisaampi niin korjatkoon jos olen väärässä.

      Minulle neurologi sanoi, että migreenikohtaus voi muuttaa muotoaan ja se kuuluu sairauden kuvaan ja on normaalia. Eli tuo voi hyvinkin olla uusi oire migreeniin liittyen, mutta isäsi huomioon ottaen olisi kyllä hyvä sulkea pois aivoinfarktin mahdollisuus.

    • Buranaaburanaa

      Ajattelin jonnekkin tästä kirjotella kun itse etin vertaistukea netistä omaan migreeniin.

      Elikkäs, itselleni diagnosoitiin 2014 aurallinen migreeni. Aura oireina oli kirkas piste lukiessa, särky silmien takana, puheen sammaltaminen ja oikeankäden puutuminen.

      Nyt puolitoista vuotta myöhemmin, tuli oireena tällainen hiipivä usvainen olo päähän.
      Olo ei sinällään ollut mikään kauhea. muttei olo ollut normaalikaan. Lääkkeitä kun aloin popsimaan niin tuli etova/oksettava olo ja alkoi huipata. Lääkärissä kävin kuitenkin kyselemässä ja tuumasi ettei oireet viittaa muuhun kuin migreeniin.

      Lääkkeitä sain migreeniin panadolin 1g, buranan 600mg ja imigran 10mg nenäsuihketta.

      seuraavana päivänä olo kuitenkin jatkui ja kävin terveskeskuksessa kyselemässä että kauanko migreeni voi kestää? vastaus taisi olla jotakin että enemmän tai vähemmän, ja että tulisin uudestaan käymään jos oireet jatkuvat yli viikon.

      Pahimmasta olosta selvisin 3-4 päivässä. mutta usvainen olo on jatkunut, paranemaan päin kuitenkin.

      Nyt on tästä nautittu 9 päivän verran. Mutta olo on kuitenkin paranemaan päin niin en näiltänäkymin ole TK:lle menossa.

    • MyGreen1

      1h odotellessa, toinen säryn noustessa huippuun ja vähintään 3h kovinta särkyä, ellei jollain konstin pysty nukahtaa ennen huippua tai sen aikana. Ikinä en ole vain odotellut säryn loppumista vaan aina oon pakottanut itseni uneen, koska ei sitä särkyä kestä.
      Muutaman tunnin unien jälkeen aivan mahtava levollinen olo, vaikka huippuun verrattuna matala särky jatkuu vielä pari päivää.. täytyy vältellä aivastamasta.

      Kanssa turruttavaa migreeniä.. sormenpäät, jalat ja kieli puutuu.

    • Kipuonperseestä

      Migreeni ollut nyt toista vuotta joka päivä.

      Auraoireet tulee tunnin välein.. ja muut oireet siihen päälle. Huimaus, puuttuminen, oksettaa, korvat soi, silmä vuotaa, korvasta menee kuulo..

      Elämä on vaikeeta!!

    • Linni

      Hei
      Minulla todettu migreeni ala-asteen kolmannesta asti ja 15v. Alkanut panikkihäiriö joka muuttui 22 v. Mahdottomaksi kun omasta kotiovesta pihalle ei päässyt ilman kohtausta. Tänä päivänä ikää 26 v. ja taistelen joka päivä että saisin elää "normaalia" elämää taas. Todella helposti panikkihäiriö mukainen stressi laukkasee migreeni. Lääkkeet on ainoo tapaa minulla selviytyä migreenin kivusta.

      Pppinde- kuulostaa tutulta mutta luulen kovasti että olet ruvennut hyperventiloimaa kotona kun huomasin käden olevan epänormaali ja migreeni/ päänsärky tullut kun stressannut tilanteessa. Voiko se olla että olit nukkunut niin hassusti käden kanssa että se oli tunnoton ja puutunut. En oo mikään lääkäri mutta hyperventiloimisen piirteet/ panikki kohtaukselta kuulostaa.

    • Anonyymi

      Minulla ei ole enää särkyvaihetta ollenkaan. Ala-asteelta johonkin teini-iän loppuvaiheisiin oli joka kohtauksessa särkykin ja välillä niin raju, että hyvä kun tajuissani pysyin. Sitten loppui kohtaukset kokonaan, kunnes joskus vuosituhannen vaihteessa ne alkoi taas. Silloin oli ensimmäinen särytön kohtaus, mutta uutena oireena puhekyvyn menetys. Sen jälkeen oli vielä muutamia säryllisiä kohtauksia, joskus 2010-11 aikana. Sitten loppui särkyvaihe kokonaan. Nykyään on pelkkiä aurakohtauksia, joita on pahimmillaan ollut viisi kohtausta kolmen vuorokauden sisällä. Päivää ennen kohtausta alkaa sekava ja hieman väsynyt olo, välillä on vähän kiukkukin sellainen, että eturauhasta vihmoo. Seuraavana päivänä tulee sitten näköhäiriö, joka yleisimmin on se tuttu välkkyvä sahalaitakuvio, ja joskus sellainen sekava alue ilman välkettä. Joskus menee yhdellä sahalaidalla, joskus on n. tunti pari väliä ja alkaa uusi. Sitten on 2-3 päivää väsymystä, ajatuksen kulku on tahmeeta, eikä huvita tehdä mitään. Yhden kerran 2003 käytin triptaanilääkettä ja olin saada sydänkohtauksen. Siihen todettiin yliherkkyys, tai joku allergia. Migreenini on ollut siitäkin kummallinen, etten sietänyt ollenkaan kylmää rättiä tai jääpussia otsalle. Se pahensi särkyä. Ainoa mikä tehoaa on lämmin kylpy tai suihku. Edelleenkin otan lämpimän suihkun, mikä rauhottaa kireetä fiilistä ja joskus nukahdankin sinne.

    • Anonyymi

      Nykyään kestää useamman päivän, aikaisemmin nuorena tuli hetkellisiä kohtauksia esim. kuukautisten aikaan. Migreeni on edelleen pahin kuukautisten aikaan ja sitä ennen. (ns. naisten migreeni). Silloin ei auta välttämättä edes se suurin kipulääkekombo ja täsmälääkkeet. Toisaalta siihen on jo niin tottunut kun nainen olen.
      Itsellä auttaa ainoastaan burana caps ja parhaimmillaan imigran 100mg. Kuntosalia ja liikuntaa pitää harrastaa varoen. Laukaisevina tekijöina lähes kaikki väsymyksestä nälkään ja koviin ääniin. En jaksa kuunnella enää yhdeltäkään tk-lääkäriltä tai muultakaan ihmiseltä väheksyntää tästä sairaudesta. Toivottavasti pääsen neurologille lähiaikoina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe