Käsi pystyyn, kenet Thyroxin paransi?

Sairasväsynytraato

Siinä se kysymys tuli.

Koko kilpirauhas ongelma on ihmeellinen.. arvot ei kerro mitään, oireita piisaa vaikka lampaitten syödä.
Synteettistä pelkkää t4 sisältävää Thyroxinia jo uskalletaan kritisoida..

Ja mitä enemmän lukeekin, niin huomaa, ettei kukaan, sai lääkkeitä tai ei, annostus mikä vaan,
niin kukaan ei kuulosta löytäneen oikeasti hyvää oloa. Paremman enemmän tai vähemmän korkeintaan.

Mutta huuda HEP, jos sinä lääkkeenkäyttäjä koet, että ne monet tyypilliset vaivat jäi pois !

142

13752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyroxiinilla ei voi huuta Hep.Mutta Armour Thyroidilla huudan Isolla HEP ;)

    • sama kun aloittaja

      Kiitos merituuli02,

      kommenttisi vahvisti kaikki johtopäätökseni.

      Minulla itsellä on kyllä vielä iso työ edessä saada hankittua Armour Thyroidia...
      mutta on kuin sulosointuja kuulla jonkun kertovan, että jossain on jotain
      joka mullekin voisi elämän tuoda takaisin!

    • tyroksiiniaenemän

      mää en vielä saa tarpeeksi tyroksiinia mutta yli puolet oireista on jo kadonnut ja loput oireista helpottunu et kyllä toimii

      miten yksi viesti voi vahvistaa mitään? oikeet tutkimukset tarvii satoja mieluummin tuhansia vastauksia todelisiin tuloksiin. mitä vähemmän tuloksia sitä vähemmän luotettava lopputulos

      • sama kun aloittaja

        luepa paljon, enemmän ja vielä vähän lisää aiheesta.
        Se synteettinen tyroksiini ei vain toimi, vaikka kuinka isoa annosta ottais tai vaihtelis.

        Helpottaa kyllä joitain oireita, ehkä paljokin, ja riippuen miten vakavat oireet on kullakin ollutkaan. Mutta kun puhutaan vuosien hoidosta, se ei toimi.

        Enhän mä nyt tarkottanutkaan että tuo yksi viesti oli tieteellinen sinetti. Tarkotin mm tätä ilmiötä. Huomaatko, onko joku täällä kertonut että tyroksiini
        todella auttoi niiiiiiin paljon? Ei ole, mistä johtunee?

        Edelleen ihan toivon niitä jotka huutaa HEP Thyroxinille, tervetuloa!


    • tyroksiiniäenemmän

      mie oon lukenut paljon ihmisiltä että tyroksiini on auttanu tosin ne oli amerikkalaisia. voi olla että tiettyyn kilpirauhasen häiriöön ei toimi tyroksiini mutta on esimerkiksi 2 eri tyyppistä vajaatoimintaa yksi missä kilpirauhanen on vahingoittunut ja ei tee sen takia tarpeeksi tyroksiinia tai aivoperäinen missä aivot ei tee tarpeeksi tyroksiinin esiainetta.. miulta ei tutkittu mistä tää johtuu oletetaan vaan että on kilpparissa vikaa koska miulla on diabetes mutta riippuen viime verikokeesta miulla saattaa olla hypotalamuksessa vikaa. sitä paitsi identtiset kaksosetkaan ei oo samanlaiset eikä niille sovi samanlainen lääkitys..
      suurin syy miksi tyroksiini ei toimi on että lääkärit ei määrää tarpeeksi ja jos on ollut tasapainossa lääkitys idiootti tulee ja vähentää lääkitystä.. etkö oo lukenu näitä juttuja monella on ollut tasapaino?

    • Ei se olekkaan tieteellinen sinetti.Mutta jotkut ihmiset ei pärjää pelkällä tyroksiinillä.Siinähän ei ole kun 1 hormooni ja Armorissa/Erfanissa on kaikki mitä normaalisti toimiva tuottaisi.Tutustu hiukan paremmin.Ja ne jotka täällä valittaa/on ihmeissän näistä kaikista kannatta itse hiukan ottaa selvää mistä on kyse.Niin minäkin tein,kun tyroxiin ei 2 vuodessa tuottanut tulosta.Pyysin Armouria ja heti nappasi.aloitin syyskuun 30 pvä 2010.Ja on mainio olo.
      Ei se lääkäri osaa kerto kuinka sinä voit ja arvoja ei 100% kannata katsoa,osviittaa kyllä antavat.

    • pitää muistaa..

      Voi olla muutakin vikaa..

    • tyroksiiniaenemmän

      en minä ikinä sanonutkaan että pitäs pelkällä tyroksiinilla kaikki parantaa mutta alkuperäinen olettaa että kaikki/suurin osa pitäs laittaa armourille. ainakin kuulostaa siltä. jos pelkällä tyroksiinilla olo paranee hyvä siinä jos ei ja armour toimii niin hyvä!! minä vain sanon niin kuin ennenkin että kaikki on yksilöitä ja kaikille ei toimi kaikki.
      annetaanko suomessa sitä toista hormonia lääkkeenä? trijodijotakin... amerikassahan ne antaa molempia jos ei tyroksiini yksin toimi tai on otettu kilpparikokonaan tai se ei toimi ollenkaan. sitähän just armourissa on tyroksiinin kanssa.

      • .......

        "annetaanko suomessa sitä toista hormonia lääkkeenä? trijodijotakin... " Kyllä saa trijodityroniinia eli liotyroniinia, kun oikea lääkäri tarpeen tullen kohdalla.


    • vajakki

      Ei tunnu toimivan thyroxin ainakaan minulla.
      Vajaan vuoden ollut lääkitys lähtöarvoilla tsh12 ja t4v15 ja alkuun lääkäri määräsi 0,1mg puolitablettia eli 50mikrog päivälle, tsh laski melkein viitteisiin ja oli muistaakseni 4,5..
      Lääkäri oli jo tyytyväinen, vaikka oireet ei hävinnyt ja olo yhtä väsynyt..

      Lisäsin sitten itse lääkäriltä kyselemättä annoksen portaittain 125mikrog, tsh0,01 ja t4v 22-24 tienoilla nyt. .
      Väsymys on lieventynyt, mutta silti ei mitään jaksaisi ja huvittaisi tehdä, pirteä en ole milloinkaan.
      Enemmän jos nostaa annostusta tulee liikatoiminnnan oireita, sydämen tykytystä ja väsymys pahenee.

      Lisäksi silmät alkoivat kuivua jo reilun kuukauden thyroxin lääkityksen jälkeen, kun arvot vielä oli reippaasti vajaalla.
      Sain sitten vielä silmätulehduksen ja antibiooteilla se korjaantui.
      Nyt joutunut puoli vuotta käyttämään kosteuttavaa silmägeeliä silmiin jatkuvasti, montakertaa päivässä,kun ovat tosi kuivat ja punoittavat hieman.

      Ilmeisesti tuo silmien oireilu johtuu siitä,kun thyroxinista puuttuu ne muut hormonit,joita kilpirauhanen tuottaa ja oman tuotannon alentuessa lääkityksen myötä niistä tuli puute.. Muuta en keksi,kun oireet alkoi heti lääkityksen saatua.

      • nukkuneen rukous...

        Olen monilla palstoilla lukenut kun ollaan itse lisätty thyroxinin määrää ja itsekin sain ihan liian pienen aloitusannoksen (25 mikrogrammaa), joka ei ole auttanut yhtään mihinkään. Vasta 2 kuukauden päästä on kontrolli, jolloin tarkistetaan annostus, mutta kun ei huvittaisi viettää koko kesää yöpuvussa.. Mitä lääkärit ovat teille sanoneet, jos olette itse lisänneet annostusta? Lääkkeethän loppuvat silloin kesken ennen seuraavaa reseptiä? Vai eikö lääkärit seuraa määriä? Haluaisin nostaa annoksen EDES aikuisten aloitusannokseen, kun nyt syön tuota lasten aloitusannosta..


      • Tsemppiä!
        nukkuneen rukous... kirjoitti:

        Olen monilla palstoilla lukenut kun ollaan itse lisätty thyroxinin määrää ja itsekin sain ihan liian pienen aloitusannoksen (25 mikrogrammaa), joka ei ole auttanut yhtään mihinkään. Vasta 2 kuukauden päästä on kontrolli, jolloin tarkistetaan annostus, mutta kun ei huvittaisi viettää koko kesää yöpuvussa.. Mitä lääkärit ovat teille sanoneet, jos olette itse lisänneet annostusta? Lääkkeethän loppuvat silloin kesken ennen seuraavaa reseptiä? Vai eikö lääkärit seuraa määriä? Haluaisin nostaa annoksen EDES aikuisten aloitusannokseen, kun nyt syön tuota lasten aloitusannosta..

        Eikö reseptissäsi ollut enempää kuin 100 kpl 25 µg:n tablettia? Jos oikein muistan, sain heti kättelyssä reseptin koko vuoden tableteille.

        25 µg on todella pieni aloitusannos. Itse aloitin lääkärin ohjeiden mukaan 50 µg:lla.

        Miksi et kokeilisi korkeampaa annosta. Melko pian huomaat, onko olo parempi vai ei. Jos ei ole, niin voithan aina palata takaisin pienempään annokseen. Turha odottaa kahta kuukautta ja todeta, ettei homma toimi, sillä sitten olisi edessä taas kahden kuukauden odottaminen uuden annoksen kanssa.


      • .............

        mitä nuo muuta kilpirauhasen tuottamat hormonit on?


      • Anonyymi

        Vajakille: Jos tsh on 0,01 Niin sinulla on vahva hypertyreoosi, joka aiheuttaa oireita. Ei kannata omin päin lisätä thyroxiinia ilman että on keskustellut lääkärin kanssa asiasta. Tsh voidaan tarkistaa noin 6 viikon (8 viikon kuluttua) annosmuutoksen jälkeen. Annosmuutoksen pitää tehdä hyvin varovasti ja ottaa tsh sekä t4-V kontrollit. Thyroxin tbl pitää ottaa aina samaan aikaan vuorokaudesta. Ei saa syödä 4:ään tuntiin magnesiumia, rautaa eikä kalkkia (eikä myöskään ruokaa, mikä sisältää näitä aineita). Syödä voi noin puolentunnin päästä tbl:n ottamisen jälkeen aamupalan. Tbl:n otetaan puoli lasillisen veden kera. Tsh:n tasaantumiseen ja olotilan paranemiseen menee hyvinkin vuosi. Jos epävakaasti toimiva kimpirauhanen on jäljellä (siis sitä ei ole poistettu), niin sekin vaikuttaa olotilaan ja tsh:n. Kilpirauhasen toiminta ja sen tuottama muuttuva hormonin tuotanto tietysti vaikuttaa asiaan. Sen vuoksi kilpitauhadarvoja pitää tarkistaa säännöllisesti . Yleensä terveydenhuollossa niitä tarkastetaan liian harvoin vuodessa. Ei kuitenkaan kannata arvoja tarkastaa liian useinkaan. Ajan mittaan tietää itse mikä annostus toimii ja milloin kontrollit pitää ottaa. Minä olen aina saanut kontrolliajan lääkäriltä ja yhdessä olemme miettineet annosmuutoksen.


      • Anonyymi

        Hyviä ohjeita muuten mutta eka lause puutaheinää.
        TSH eräissä tapauksissa oltava matala.
        Liikatoiminta pääsääntöisesti näkyy T3v:n korkeutena. Varmimmin oireista.

        Verikokeista tuore tutkimus on luetellut lukuisia virhelähteitä:

        https://academic.oup.com/edrv/article/39/5/830/5048350


    • - - - -

      Hei.Tarvitset T3:sta.Eli kyllä kannattaisi Armour thyroidia kokeilla.Saisit kaikki tarvittavat hormonit,nyt saat vaan yhtä.Missäs päin suomea olet?

      • vajakki

        Itä-suomessa asustelen


    • ...

      Minä voin huutaa tähän kohti HEP.

      Sen jälkeen, kun hoitotasapaino löytyi, ei ole ollut mitään ongelmaa. Oikeaa annosta taidettiin etsiä puolisen vuotta, kun nostettiin annosta hissukseen. Sen jälkeen olen elänyt 10 vuotta ihan täyttä elämää ilman mitään kilpirauhasongelmia, kunhan muistaa napit aamusella ottaa.

    • epätoiv.vajis.

      ^sinä joka huusit hep?
      minkälaisista oireista kärsit ennen lääkitystä... oliko sinulla myös iho-oireita? yms, ulkonäössä huomattavaa... kuten turvotusta? jne.

      • ...

        Olihan noita oireita iso liuta:
        - Väsymystä: nukuin helposti 15 tuntia päivässä ja hereilläkään en ollut pirteä
        - Iho kuivui ihan hurjasti
        - Hiukset lähtivät oikein tukkoina
        - Nivelet olivat niin kipeät, että lääkäri epäili ensin nivelreumaa
        - Paino nousi vuodessa reilun 20 kg
        - Turvotustakin oli reilusti: sukat jättivät hurjat rannut nilkkoihin ja poskessa näkyi tyynyn kuva vielä tunteja heräämisestä
        - Hengittäminen oli välillä todella raskasta ja sen eteen joutui tekemään hurjasti töitä.

        Lääkityksen aloittamisen jälkeen huomasin myös, että muistini oli ollut todella huono ja muutenkin olin ollut todella hidas. Enkä juurikaan hikoillut - en edes saunassa.

        Nyt noista oireista ei ole jäljellä kuin puolet tuosta 20 kg:n lihomisesta ja sekin on luultavasti "normaalia" elämäntapojen aiheuttamaa lihomista.


      • Netistä tieto löytyy
        ... kirjoitti:

        Olihan noita oireita iso liuta:
        - Väsymystä: nukuin helposti 15 tuntia päivässä ja hereilläkään en ollut pirteä
        - Iho kuivui ihan hurjasti
        - Hiukset lähtivät oikein tukkoina
        - Nivelet olivat niin kipeät, että lääkäri epäili ensin nivelreumaa
        - Paino nousi vuodessa reilun 20 kg
        - Turvotustakin oli reilusti: sukat jättivät hurjat rannut nilkkoihin ja poskessa näkyi tyynyn kuva vielä tunteja heräämisestä
        - Hengittäminen oli välillä todella raskasta ja sen eteen joutui tekemään hurjasti töitä.

        Lääkityksen aloittamisen jälkeen huomasin myös, että muistini oli ollut todella huono ja muutenkin olin ollut todella hidas. Enkä juurikaan hikoillut - en edes saunassa.

        Nyt noista oireista ei ole jäljellä kuin puolet tuosta 20 kg:n lihomisesta ja sekin on luultavasti "normaalia" elämäntapojen aiheuttamaa lihomista.

        Aiheuttaako kilpirauhasvaivat turvotustakin ? Minä ihmettelin struumaihmisenä lääkärille sitä, kun nykyään sukat jättävät älyttömän rannut nilkkoihin. Ei tartte edes olla kireät sukat. Eipä osannu lääkäri sanoa mitään. Katseli vain ihmetellen.


      • .........
        Netistä tieto löytyy kirjoitti:

        Aiheuttaako kilpirauhasvaivat turvotustakin ? Minä ihmettelin struumaihmisenä lääkärille sitä, kun nykyään sukat jättävät älyttömän rannut nilkkoihin. Ei tartte edes olla kireät sukat. Eipä osannu lääkäri sanoa mitään. Katseli vain ihmetellen.

        "Aiheuttaako kilpirauhasvaivat turvotustakin ?" Sehän on vajikselle tyypillistä.


      • netistä löytyy tieto
        ......... kirjoitti:

        "Aiheuttaako kilpirauhasvaivat turvotustakin ?" Sehän on vajikselle tyypillistä.

        No eipä mun lääkäri tienny tuotakaan...


    • pakko ja joo

      On pelkästään sen varassa, kun kilppari poistettu!

    • Sumulaakso

      "annetaanko suomessa sitä toista hormonia lääkkeenä? trijodijotakin... amerikassahan ne antaa molempia jos ei tyroksiini yksin toimi tai on otettu kilpparikokonaan tai se ei toimi ollenkaan. sitähän just armourissa on tyroksiinin kanssa. "

      Armour sisältää muutakin kuin vain T3:sta. Se sisältää T4, T3, T2, T1 sekä kalsitoniinia. Ja kaikkia noita tuottaa normaali kilpirauhanen. Joillekkin riittä vain T4 ja T3 yhdessä, mutta toisille ei.

      Enkä ole kyllä itsekään kuullut kenestäkään jolla olisi parantuneet kaikki oireet pelkällä tyroksiinilla. Mutta ehkä joillain on niin helppoa. Amerikkaan en kyllä luottaisi, siellä lääketehtaat hallitsevat ja ostavat kenet vain puolesta puhujakseen.

      Itselläni on vielä pitkä tie annoksen nostoissa, katsellaan joskus vuoden päästä sitten täytyykö vaihtaa Armouriin vai ei. (Vaikka luultavasti täytyy, epäilen vahvasti. Toivotaan että ei.)

      • Orion omistaa

        Eiköhän ne suomessakin osta. Huomaa että Armor thyroid
        on Tamron läääke kun taas muut lääkkeet kuuluu Orionille
        Orion edustajan budjetti on yhtä lääkäriä ja lääkettä kohti 40 tuhatta
        joten jos Armour olisi Orionin sitä olisi jokaisen suu täynnä.

        Myös Valvira saa palan Orion kakusta, Tamro taas aloitti YT:t.
        Tässä maassa määrää Orion tahdin ja loput saavat mankua itselleen kirjaimellisesti elintärkeitä lääkkeitä erikoisluvalla. Syön tällä hetkellä 24 lääkettä joista kaikki ovat Orionin tai sen tytäryhtiön. Eli turha sanoa, että lääkebusines amerikassa ostelee ihmisiä täällä se pahempaa on kun ei ole edes kilpailua. Eli jos ei pysty halua tai kannata kehittää toimivaa tai siis ..tarkoitin parempaa lääkettä, niin vedetään toiselta lääkefirmalta hanat
        kiinni niin loppuu se armourin jakelu.


    • enttutonttu

      Suomessa kaikki vanhat ihmiset syövät tasa-annosta, esim. tiedän henkilön, joka söi 25 mikrog. vuodesta toiseen. Hän on lähtenyt jo täältä sairastamasta. Ei hän mitään oireita valitellut. Kai se lääkityksen merkitys oli -0. Vaikka olisi oireita, vanhat eivät osaa tai jaksa vaatia parempaa lääkitystä tai oireet selitetään muulla kuin kilpirauhassairaudella. Esim. että vanhana vain yleeensä on kremppoja. Minulla on Thyroid-lääkitys.

    • Sumulaakso

      ^Nimenomaan, vanhana vain on kremppoja. Ei kukaan usko että ne johtuisivat kilpirauhasesta, monesti ei vanhus itsekään, kun ei ole tietoa. Eräs asiakkaani kilpirauhasarvot ovat aivan viitteen alarajoilla. Mutta kun ovat viitteissä mitään ei tehdä. Asiakas on väsynyt, turvoksissa, saamaton yms. mukavaa. Lisäksi diabeetikko. Mutta kaikki pistetään vain vanhuuden, masennuksen ja muiden vaivojen piikkiin. Itseä niin ärsyttää kun oireet ovat tosi tutut. Varsinkin se väsymys, kun niin paljon HALUAISI tehdä mutta ei vain saa aikaiseksi tai jaksa. Huoh. Joskus sitä on niin voimaton noiden kanssa, kun et pysty vaikuttamaan vaikka haluaisit. (Anteeksi, taisi mennä vähän offariksi)

    • neknrnr

      Hep! Mulla on helpottanut huomattavasti. Olo on huono, mutta sentään vain ajoittain, ei ihan koko ajan eikä lamaannuttavasti. Ehkä se tästä voisi parempikin olla, mutta verrattuna ilman lääkitystä oloon tai liian vähäiseen lääkitykseen olo on parempi kuin tyydyttävä.

    • ....................

      HEP! Tunnen itseni täysin terveeksi ihan pelkällä thyroxin lääkityksellä.

      Taitaa tää palsta antaa vähän vääristyneen kuvan siinäkin mielessä, että ei meillä hoitotasapainon löytäneillä ole niin hirveästi tarvetta täältä apua hakea.

      Kaikilla henkilökohtaisesti tuntemillani vajislaisilla on hoito kunnossa pelkällä thyroxiinilla.

    • Hei,olkaa siitä onnellisia.Ja tuota vajista on "montaa" sorttia.Sinulla tuo tyroxiin riittä,ja T4 muuttuu T3:seksi.Kaikilla ei,ja siitä johtuu nämä ongelmat.Ehkä tämä avartaa sinunkin elämääsi hiukan.Kaikilla ei ole näin helppoa.Vajiksia on erilaisia ja onneksi löytyy lääke missä kaikki 5 hormonia mitä kilppari tarvitsee.Opiskele hiukan,niin tiedät mistä on kyse.

      • ....................

        Oletan, että tämä kommentti oli mulle tarkotettu.

        Tosiaan, en missään vaiheessa sanonut että kaikilla auttaisi pelkkä thyroxin, mutta minulla ja kaikilla tuntemillani vajislaisilla se toimii. Sitähän tässä ketjussa kysyttiin.

        Tuohon "opiskele hiukan"- juttuun voisin kommentoida sen verran, että olen ammatiltani biokemisti. Monetkaan ei tunnu tietävän mitä biokemisti oikeasti tekee ja toimenkuvia onkin monenlaisia. Minun kohdallani se tarkoittaa kuitenkin sitä, että työskentelen tutkimustyössä, jossa tarkoituksena on selvittää syitä erilaisiin sairauksiin sekä löytää niihin mahdollisia hoitokenoja. Tarvitsen siis työssäni runsaasti mm. genetiikan sekä proteomiikan tuntemusta ja erilaisten signaalivälityskarttojen tutkiminen on arkipäivää. Taisinpa joskus opiskeluaikoinani kirjoittaa jonkin parikyt sivusen tutkielmankin koskien kilpirauhasen toimintaa.

        Toisin sanoen: Tämä on juurikin sitä mitä minä teen työkseni. Mulla on kattava pääsy aihetta käsitteleviin tutkimuksiin ja kyky tulkita niitä. Ei taida sulla olla mitään syytä käskeä mua "opiskelemaan hiukan".


      • hohoj
        .................... kirjoitti:

        Oletan, että tämä kommentti oli mulle tarkotettu.

        Tosiaan, en missään vaiheessa sanonut että kaikilla auttaisi pelkkä thyroxin, mutta minulla ja kaikilla tuntemillani vajislaisilla se toimii. Sitähän tässä ketjussa kysyttiin.

        Tuohon "opiskele hiukan"- juttuun voisin kommentoida sen verran, että olen ammatiltani biokemisti. Monetkaan ei tunnu tietävän mitä biokemisti oikeasti tekee ja toimenkuvia onkin monenlaisia. Minun kohdallani se tarkoittaa kuitenkin sitä, että työskentelen tutkimustyössä, jossa tarkoituksena on selvittää syitä erilaisiin sairauksiin sekä löytää niihin mahdollisia hoitokenoja. Tarvitsen siis työssäni runsaasti mm. genetiikan sekä proteomiikan tuntemusta ja erilaisten signaalivälityskarttojen tutkiminen on arkipäivää. Taisinpa joskus opiskeluaikoinani kirjoittaa jonkin parikyt sivusen tutkielmankin koskien kilpirauhasen toimintaa.

        Toisin sanoen: Tämä on juurikin sitä mitä minä teen työkseni. Mulla on kattava pääsy aihetta käsitteleviin tutkimuksiin ja kyky tulkita niitä. Ei taida sulla olla mitään syytä käskeä mua "opiskelemaan hiukan".

        Päivää.

        Nyt täytyy viestiketjun ulkopuolinen päästä hiukan väliin.Jos kerran olet opiskellut ja tiedät näistä asioista,niin silloin tiedät myös sen että KAIKKI ei valitettavasti pärjää pelkällä tyroxiinilla. Ei mulla sen kummempaa ole mutta voin itseni kohdalla sanoa että olen jo pitkään syönyt armour tyroidia.Taitaa se sinulla olla niin että vaikka opiskelet et kumminkaan tiedä asiasta mitään.eli ns kokemus puutuu.

        "Ei taida sulla olla mitään syytä käskeä mua "opiskelemaan hiukan".

        Kyllä vaan se kannatta.Lueppa hiukan niin tiedä/saat oppia siitä kuinka ne ihmiset kärsii/voi ilman heille oikeaa lääkitystä.


      • Hyvin hämmästynyt
        hohoj kirjoitti:

        Päivää.

        Nyt täytyy viestiketjun ulkopuolinen päästä hiukan väliin.Jos kerran olet opiskellut ja tiedät näistä asioista,niin silloin tiedät myös sen että KAIKKI ei valitettavasti pärjää pelkällä tyroxiinilla. Ei mulla sen kummempaa ole mutta voin itseni kohdalla sanoa että olen jo pitkään syönyt armour tyroidia.Taitaa se sinulla olla niin että vaikka opiskelet et kumminkaan tiedä asiasta mitään.eli ns kokemus puutuu.

        "Ei taida sulla olla mitään syytä käskeä mua "opiskelemaan hiukan".

        Kyllä vaan se kannatta.Lueppa hiukan niin tiedä/saat oppia siitä kuinka ne ihmiset kärsii/voi ilman heille oikeaa lääkitystä.

        Siis mitä ihmettä?!?

        Missä kohtaa edellinen kirjottaja sano että kaikki pärjää thyroksiinilla? Eihän tekstissä otettu tuohon asiaan mitään kantaa. Ei sitten niin missään vaiheessa.

        Opetelkaa nyt hyvät ihmiset lukemaan ennen ku rupeette toisille ilkeeseen sävyyn kommentoimaan.


      • Peukku Biokemistille
        .................... kirjoitti:

        Oletan, että tämä kommentti oli mulle tarkotettu.

        Tosiaan, en missään vaiheessa sanonut että kaikilla auttaisi pelkkä thyroxin, mutta minulla ja kaikilla tuntemillani vajislaisilla se toimii. Sitähän tässä ketjussa kysyttiin.

        Tuohon "opiskele hiukan"- juttuun voisin kommentoida sen verran, että olen ammatiltani biokemisti. Monetkaan ei tunnu tietävän mitä biokemisti oikeasti tekee ja toimenkuvia onkin monenlaisia. Minun kohdallani se tarkoittaa kuitenkin sitä, että työskentelen tutkimustyössä, jossa tarkoituksena on selvittää syitä erilaisiin sairauksiin sekä löytää niihin mahdollisia hoitokenoja. Tarvitsen siis työssäni runsaasti mm. genetiikan sekä proteomiikan tuntemusta ja erilaisten signaalivälityskarttojen tutkiminen on arkipäivää. Taisinpa joskus opiskeluaikoinani kirjoittaa jonkin parikyt sivusen tutkielmankin koskien kilpirauhasen toimintaa.

        Toisin sanoen: Tämä on juurikin sitä mitä minä teen työkseni. Mulla on kattava pääsy aihetta käsitteleviin tutkimuksiin ja kyky tulkita niitä. Ei taida sulla olla mitään syytä käskeä mua "opiskelemaan hiukan".

        Olen tainnut lukea netistä juuri sinun tutkielmasi kilpirauhasen toiminnasta. Se oli huippuhyvä! Kiitos niistä tiedoista. Avarsi mun tietojani rutkasti. Ihmettelin kuinka joku voi olla asiaan noin pitkälle perehtynyt kemiallisia reaktioita myöten! Mistään en vastaavaa tietopakettia ole löytänyt, ainakaan suomeksi.


    • Pää kainalossa

      ^^ En mä ainakaan nähnyt tuon kirjoittajan vähättelevän niiden oireita, keiltä Thyroxin niitä kaikkia ei vie. Vai oliko tämä aito gallup vai vaan ne vastaukset käyvät, joissa ei ole parannuttu... Mullakin on se tilanne, että olen vasta 6 viikkoa syönyt tyroksiinia, tällä hetkellä annostus on 75 mikrogrammaa. Ja olo on mitä mainioin. En sano, ettenkö minäkin tarttisi vielä Armouria, ja itse asiassa olisin oikein kiinnostunut kokeilemaan sitä, mutta kyllä mun olo on hyvä jo nyt. Pääsin siletä "lasin alta" pois, jossa ennen olin vaikken enää huomannutkaan.
      Tietysti kilpirauhasta sairastavat ovat erilaisia, ja se että sekä T4 että T3 ja tarvittaessa ne muutkin hormonit ovat riittäviä hyvään oloon vaatii erilaisia lääkeyhdistelmiä eri ihmisillä.

      Kun vain lääkärit saisivat tietää tämän.

    • uupunut5

      Koko ajan olo on parantunut, kun annosta on nostettu, mutta jää nähtäväksi, että riittääkö Thyroxin lopulta poistamaan kaikkea. Todella hidasta ainakin on, nyt 5kk lääkityksellä ja aika karsea olo vieläkin. Talvella viimeistään liityn lääkityksen vaihtajien kerhoon, jos ei olo ala olla ihmismäinen.

    • uupunut5

      Minusta ei ole myöskään kovin ihmeellistä, että arvot eivät samantien kerro ongelmasta ainakaan nykyisillä viitteillä. Onhan ihmisillä erilaisia aivolisäkkeitä ja vajaatoimintaakin on monta tyyppiä, rt3-ongelmaa, autoimmuunia ja sentraalista jne. Eivät ne monessa muussakaan sairaudessa ole niin selkeitä, että labravastauksilla pystytään sulkemaan aivan suoraan jokin seikka pois.

      Toivoisin, että tähän voivat vastata myös ilman vittuilua ne, joilla Thyroxin yksinään toimii. Ei se ole keneltäkään pois. Voi olla, että Thyroxin on jollekin sellaiselle pelastus, jolle eivät mitkään t3:sta sisältävät lääkkeet käy, koska sydän ei kestä tms. Nämä ovat hyvin yksilöllisiä asioita.

    • ...

      Taitaa tosiaan olla niin, että keskustelupalstoilla pyörii lähinnä niitä, jotka ovat juuri sairastuneet tai joille Thyroxin ei ole toiminut. Ne, joiden tauti ei ole uusi ja on hoitotasapainossa, eivät juuri pohdi sairauttaan. Ottavat napit aamulla ja käyvät säännöllisesti verikokeissa, mutteivät juuri tarvitse esimerkiksi lisää tietoa sairaudesta. Tämän takia tälläiset ketjut antavat väärän kuvan kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkityksestä tai lähinnä Thyroxinin riittävyydestä hoidoksi.

      Ihan vastaavasti tämäkin toimii, kuin esim. kodinelektroniikan vertailu - kovempaa ääntä pitävät ne, joilla on ollut jonkun laitteen kanssa ongelmia, kuin ne, jotka ovat laitteeseensa tyytyväisiä. Tämähän on ihan luonnollista.

    • Hep--------++

      HEP

      Oletan, että ne, joilla ei ole ongelmia, eivät ole tällä palstalla puolustamassa Thyroxinia. Huomasin tämän jutun käydessäni Keliakia-palstalla.

      Minua on thyrosin auttanut. Elän aivan normaalia elämää eikä mitään oireita ole. Kerran vuodessa verikokeissa ja päivittäinen lääkitys ovat ainoa viite kirlirauhasen vajaatoiminnasta.

    • GardenGnomeFromHell

      eli HEP

      Mie oon melkein ku ihan eri ihminen nyt lääkityksen kanssa. Ei mitään entisiä oireita, voin pitää normivaatteita ei tarvii kesällä enää pitää villasukkia tai pitkähihaista. En oo kokeillu ruskettuu mut veikkaan että seki onnistus nyt. Painoa on tippunut yhteensä nyt 15 kiloo ku oon syöny lääkettä 1½vuotta melkein. Kuhan alan enemmän liikkua nii toivon että saisin yhteensä tiputettuu 20 kiloo painoo ei enää puutu paljoo. Diabetes on tykänny hyvää. TSH oli viimeks 0.88 ja t4v oli ennen nostoa 14,4 eli seki on korkeempi tällä kertaa.. Ihana olla oikee ihminen vihdoinki ei joku zombie!!

    • Vajaatoimintaa

      Haluaisin kysyä, että te jotka sanotte ettei thyroxin auta oireisiin, onko teillä kuitenkin arvot kohdillaan?

      • arvot seiniä päin

        Ei ainkaan minulla..Ole ollu missään vaiheessa.


    • kokeilkaa ensin

      Pistän nyt lusikkani soppaan. Söin 11 kuukkautta onnistuneella hoitotasapainolla thyroksiinia en voi huutaa hep..Voi olla, että en voi huutaa hep edes armorin jälkeen, mutta viimeinen kuukausi eli kuukausi numero11,5 on ollut taas sama helvetti kun vuosia sitten. Jos lääkäriin uskoo niin maapallo on litteä.

      On terveen järjen vastaista selittää, että kun kroppa ei eritä 8 ainetta, ihminen
      paranee netiselleen kun saa 1/8 ainetta lisää kyllä siinä tarvitaan 8/8.
      Itsellä ei ole kuin peruskoulu alla, mutta ei toimimaton elin ole mitään
      yhdinfysiikkaa ne jotka huutavat hep pelkällä tyroksiinilla ovat syöneet sitä noin kaksi kuukautta tai pärjäävät pienellä kuten useat sukulaiseni 11 sukulaistani sairastavat samaa perinnöllistä sairautta ja pärjäävät 1,5 tabletilla t4...

      Minä en! Joten minulla on kakis lääketää tähän vaivaa ja kumpikaan ei näytä olevan tyroksiini yksin. Toinen on 9 mm luoti ja toinen on armour,
      kokeilen tuon viimeisen ensin.

      Ja loput voivat soitella vuoden päästä lääkityksen laoittamisesta
      ja huutaa sitten vasta hep.
      Vaikka kroppa toimi ja paino ja kivut lähti liki vuodeksi, niin aivosumu ei koskaan lähtenyt on mahdollista, ettei armorkaan auta. Mistä sen kukaan kokeilematta tietää täytin tänään 34 enkä täytä 36 jos tilanne on tämä.

      Ei nenän kaivamiseen ja kaljanjuomiseen tarvita kuin t4 olisin hyvin menstynyt raksalla mutta tarvitse aivoni,en kroppaa!!!

      • yhä yleisempää

        En erityisemmin halua puolustella thyroxinia, mutta esitän ennen luotia pohdittavaksi seuraavaa:
        Sisäilmasairailla on erittäin paljon kilpirauhasen vajaatoimintaa, vähintään joka kolmannella tai neljännellä. Sisäilmasairaalla tarkoitan tässä henkilöä, joka saa oireita rakennusten homeista ja/tai rakennus- tai muista kemikaaleista. Usein sisäilmasairaus alkaa kilpirauhasen pettämisellä. Omassa perheessäni on yksi täysin terve, yksi pelkästään sisäilmasairas ja kolme jolla on nämä molemmat. On yleisemminkin tunnettua, että homeiden ja kemikaalien toksiinit aiheuttavat autoimmuunisairauksia.
        Yksi toksiinien tyypillisimmistä vaikutuksista on "aivosumu" ja kognitiivisten toimintojen jopa täydellinen romahtaminen esim, jos on pakko olla homeisissa tiloissa. Meillä kaikilla tyroksiini on auttanut moniin oireisiin, mutta esim.näihin hermostollisiin vaivoihin auttaa vain home- ja kemikaalialtistuksen välttäminen.
        Usein ihmiset sanovat, että heidän ympäristössään ei ole hometta. Jokainen sisäilmasairautensa tunnistanut taas tietää, että puhdasta ympäristöä on lähes mahdoton löytää.
        Joten jos armourista ei ole apua (ja vaikka olisikin), selvitä myös millaista sisäilmaa hengität. Lisää tietoa esim. homepakolaisetn ja kemikaaliyliherkkien sivuilta.


      • kokeilkaa ensin
        yhä yleisempää kirjoitti:

        En erityisemmin halua puolustella thyroxinia, mutta esitän ennen luotia pohdittavaksi seuraavaa:
        Sisäilmasairailla on erittäin paljon kilpirauhasen vajaatoimintaa, vähintään joka kolmannella tai neljännellä. Sisäilmasairaalla tarkoitan tässä henkilöä, joka saa oireita rakennusten homeista ja/tai rakennus- tai muista kemikaaleista. Usein sisäilmasairaus alkaa kilpirauhasen pettämisellä. Omassa perheessäni on yksi täysin terve, yksi pelkästään sisäilmasairas ja kolme jolla on nämä molemmat. On yleisemminkin tunnettua, että homeiden ja kemikaalien toksiinit aiheuttavat autoimmuunisairauksia.
        Yksi toksiinien tyypillisimmistä vaikutuksista on "aivosumu" ja kognitiivisten toimintojen jopa täydellinen romahtaminen esim, jos on pakko olla homeisissa tiloissa. Meillä kaikilla tyroksiini on auttanut moniin oireisiin, mutta esim.näihin hermostollisiin vaivoihin auttaa vain home- ja kemikaalialtistuksen välttäminen.
        Usein ihmiset sanovat, että heidän ympäristössään ei ole hometta. Jokainen sisäilmasairautensa tunnistanut taas tietää, että puhdasta ympäristöä on lähes mahdoton löytää.
        Joten jos armourista ei ole apua (ja vaikka olisikin), selvitä myös millaista sisäilmaa hengität. Lisää tietoa esim. homepakolaisetn ja kemikaaliyliherkkien sivuilta.

        Asun vuoden vanhassa kerrostalossa,en tarkalleen tiedä
        millainen ilma täällä on. Olen joskus altistunut homelle,
        mutta en usko, että tämä sitä on. Joskaan en voi varmaksi sanoa
        kun ei se uusi aina takaa sitä, ettei kosteutta olisi.


      • yhä yleisempää
        kokeilkaa ensin kirjoitti:

        Asun vuoden vanhassa kerrostalossa,en tarkalleen tiedä
        millainen ilma täällä on. Olen joskus altistunut homelle,
        mutta en usko, että tämä sitä on. Joskaan en voi varmaksi sanoa
        kun ei se uusi aina takaa sitä, ettei kosteutta olisi.

        Työmatkani varrella on noin vuosi sitten valmistuneita kerrostaloja, neliöhinta viiden tonnin luokkaa. Seurasin rakennusaikana, kuinka seinien eristelevyt vettyivät sateessa useita kuukausia, sitten ne vain peitettiin vesimärkinä rakenteisiin. Jo talvella yhdelle lasitetulle parvekkeelle ilmestyi teltta. Tämä on erittäin yleinen asumistapa homeelle herkistyneiden joukossa, kun sisätilojen katkussa ei voi olla.
        Joten uusi rakennus ei todellakaan tarkoita homeetonta, mahdollisesti se on jopa suurempi riski.


    • Mistä muualta T3:a?

      Osaako kukaan sanoa, missä muualla syntyy T3:ta kuin kilpirauhasessa? Oon lukenut, ettei kilppari ole ainoa tuottaja. Anyone?

      • fhjhfjdjdj

        Keho muuttaa T4 hormonia T3:eksi, tämä tapahtuu perifeerisissä kudoksissa, varsinkin maksassa ja munuaisissa...


    • Mörkö

      Täällä yksi käsi pystyssä. Kilpirauhanen poistettu 3 v. sitten, hormoni tulee purkista enkä useimpina päivinä edes muista koko sairautta.

      Mutta uskaltaakohan sitä tässä ketjussa tunnustaakaan... Armour- ym. uskovaisten olen huomannut olevan joskus tosi aggressiivisia meitä tyroksiinin käyttäjiä kohtaan. Minullekin on povattu ties mitä tuskallisia lisätauteja ja ennenaikaista kuolemaa, kun syön synteettistä lääkettä. En tiedä miksi, koska minun puolestani he saavat syödä vaikka pieniä kiviä, jos se heitä vaan auttaa.

    • Ummetus pois

      Ummetus jäi pois, mutta mielestäni annokseni on edelleen liian pieni (0,075 mg) ja T4V 12 (viite 10-29) sekä T3V 2,73 (viite 1,8-4,2).. Tuntuu, että lääkärini ovat arkoja nostamaan lääkitystä. En ole vielä löytänyt lääkäriä, joka vaihtaisi eläinperäisiin.

    • kopioko

      Itellä joku kolme kuukautta jo mennyt thyroxinilla, ei ole auttanut nostojenkaan jälkeen yhtään oloa, arvot hiukan paremmat muttei ideaalit. Itse aion kysellä muista lääkkeistä lääkäriltäni sillä tämä vetämättömyys, muistamattomuus ja keskittymiskyvyttömyys vie elämältä pohjan. Thyroxiininkin pitäisi auttaa jo parissa viikossa jos se on auttaakseen. Kaikilla ei toimi pelkälleen vaan tarvitsee jotain muuta lääkettä tueksi, se on selväksi käynyt.

      • ......

        Pari viiikkoa tyroksiinilla on liian lyhyt aika sanoa yhtään mitään. Pari kk on sitten asia erikseen.


    • Käteni ei nouse. Paska lääke. Vuosien jälkeen tajuan kysyä vaihtoa eläinperäiseen kun ns mielenterveysongelmat pysyy vuodesta toiseen. Itse tiedän ettei kaikki ole kunnossa. Kumma juttu. Sama asia kun söisi puuta. Jos Suomessa lääkärit ei kirjoita, tilaan ulkomailta.

    • avun löytänyt

      TYROXSIN toi uuden elämän:) Olin väsynyt, kireä,saamaton,masentunut,vaikka kaikki elämässäni oli hyvin. tukkaa lähti,mikään ei huvittanut. verikoe kertoi arvon olevan ,siinä rajalla. Pyysin lääkäriltä,voinko kokeilla lääkettä,pienintä annosta.Siintä alkoi elämän laatu parantua. Nyt olen 66 ja iloinen,energinen. Kiitos Tyroxsin:)

    • olo takaisin

      Mulla taas näin. katselin vanhoja kuvia siis vuodelta 2007 ja minulla oli siinä ihan mahtava tukka, arvot oli 2,32 ja t4v 12, sain lääkityksen ja sen syy oli vissiin aiemmin sairastettu kilpirauhasen subakuutti tulehdus. No napsin niitä pillereitä toukokuulle 2013 saakka, ja tukkaa lähti ihan tuhottomasti, niin että olen pian kalju.
      Ajattelin ja heräsin asiaan, että voi hitsi, mistä tämä johtuu????
      Kaivoin kaikki asiat esille koko subakuutista ja tulehduksesta jota hoidettiin yliop.sair. endokrinologialla erikoislääkärin toimesta.
      Ja loppukaneetissa todettiin että kilpirauhanen on normaalissa tilassa, (seurattiin monta vuotta kun sokerit tahtoi nousta samalla.)

      Käydessäni sitten työterveydessä lääkäri totesikin että kilpirauhanen on vajaalla ja antoi lääkket, no minäpä niitä sitten käytin.
      Ja nyt kun itse tutkin asian tulin siihen tulokseen että lääkkeet oli ihan turhaa, siis mitään hyötyä niistä ei ollut, ja tukka ei lähde enää nupista ja olo on ihan kerrassaan toinen. Ei ole pahoinvointia eikä muutakaan röyhtäilyä eikä huippausta eikä muutakaan, nukun hyvin, jaksan hyvin, mm. kuntosalissa ajan yhtäjaksoisesti yli tunnin kuntopyörällä ja muut ajot päälle ja liikunnat.
      Mieli on virkeä enkä ole masentunut kuten lääkkeen kanssa, oli niin vetämätön olo että pyykkipäiväkin tuntui ihan karmivalle. Nyt hommat luistaa ja päänahkakin on ilman punaisia näppyjä ja kutinaa.... saa nähdä mitä sitten ensi kerran tulokset antaa.. nyt olen näin. Siis thyroxin 2007-2013 ja hyvästi tukka.

    • Olen kärsinyt silmäoireista, mm.valoarkuudesta. Väsymys on kaatava, huimauksesta, sydämentytkytyksestä, jännittyneestä kropasta. sisätautien erityisLääkäri sanoi että olen oireillut thyroxonilla, että syy löytyy siitä mitään vastetta ei ole lääke koskaan antanut, nyt vaihtuu eläinperäiseen. En tiedä milloin sivuvaikuktukst poistuu ja miten kauan menee kun lääke poistuu elimistöstä,mutta jos oireet mistä olen kärsinyt vuosia, on thyroxiinista, EI HYVÄ!

    • j442

      Ainakin aineenvaihdunta on tehostunut! Käytän nyt jonkun aikaa mutta jos ilmenee epäilyttäviä sivuoireita, niin lopetan. Toistaiseksi sivuoireina vaan tiheää sydämentykytystä alussa.

    • hep0ghgh

      Minulle ainakin Thyroxini on sopinut hyvin ja elän täysin normaalia elämää kunhan aamulla muistaa ottaa lääkkeet.

    • toipunut1

      HEP!

      5 kuukautta thyroxinia syöty, tsh tippunut reilusta 22 -> 5,76, olo on kuin uudelleen syntynyt, vaikka eivät arvot ihan normaalit vielä olekaan! Painokin tippunut jo 3kg joten vaikutukset todellakin huomaan. Ensimmäiset kuukaudet tuntui, ettei lääkkeestä ole mihinkään, aloitettiin 25mikrogrammalla ja nyt menossa 75mikrogrammaa. OLONI ON MAHTAVA! 

    • Vanstuuket

      miten on, kuinka nopeasti olette saaneet apua mielen ongelmiin, lähinnä apeaan oloon ja saamattomuuteen? Entä tunteet, vaikuttaako tunteiden puute tai siis kun ei tunne mitään, ei intohimoa, ei rakkautta, ei seksuaalista halukkuutta, ei niin mitään...
      onko thyroxinila ollut apua näiden asioiden palautumiseen tai muuttumiseen?

    • Vajaa rouva

      Vanstuuket, minulle noihin ongelmiin auttoi vasta Liothyronin, yhdistelmänä Thyroxinin kanssa. Vieläkään en kyllä ole entisellään mutta paljon parempi. Thyroxin auttoi lähinnä fyysisiin oireisiin ja Lio kognitiivisiin, ainakin minulla.

    • kdflfkld

      kun olette nostaneet lääkityksen määrää, niin kuinka nopeasti muutoksen on olossa huomannut?

    • Annosnostaja

      Annoksen noston vaikutus on minulla tuntunut n. 2-3 viikossa.

    • Thyro Ksiini

      Syönyt 1.5v tyroksiinia "koelääkityksenä". Ei ole mielestäni auttanut, joten nyt päätin lopettaa. Viikon pienensin annosta ja nyt tänään en enään ottanut ollenkaan. Saa nähdä kuinka käy.

      Arvot oli ennen lääkityksen aloitusta TSH 3.5 ja T4V 10, eli lievä vajaatoiminta, mutta oireita kyllä reilusti. Palelu, alilämpö, väsymys, hengästynyt aivan olemattomasta rasituksesta, nivelkivut, lihasjäykkyys. "aivosumu" eli tuntuu, ettei ajatus kulje ja sanoja ei löydä keskusteltaessa ja eli esim meinaa sisäistää lukemaansa.

      Nyt kuitenkin kokeilen ruokavaliolla hoitoa seuraavaksi tai se on jo menossa se kokeilu. Viimeisimmät arvot lääkityksellä TSH 0.8 ja T4V 14.5. Tämmöstä. Armouria tai lioa ois voinu kokeilla, mutta niitä ei saa tähän hätään. Maallikosta tuntuu oudolta, että yhdellä hormonilla, eli tyroksiililla yritetään korjata kaikki kilpirauhasen erittämät 8 hormoonia. Kai niillä lopuillakin hormooneilla jokin virka on?

      • Thyroxinless future

        Onnea matkaan! Käyhän raportoimassa tuloksiasi, sillä varmaan muitakin kuin minua kiinnostaa, miten pärjäät ilman Thyroxinia. Lisäksi kiinnostaisi kuulla ruokavaliostasi ja sen vaikutuksesta.


      • menetköhän metsään?

        Lääkkeillä saatu arvot hyviksi. kokonaisvaikutus veisi aikaa..


      • Thyro Ksiini
        Thyroxinless future kirjoitti:

        Onnea matkaan! Käyhän raportoimassa tuloksiasi, sillä varmaan muitakin kuin minua kiinnostaa, miten pärjäät ilman Thyroxinia. Lisäksi kiinnostaisi kuulla ruokavaliostasi ja sen vaikutuksesta.

        Kirjoitan kokemuksia jos saan pidettyä itseni hengissä. Ymmärrän, että vakavasta vajaatoiminnasta kärsivä ei voi lääkitystä lopettaa. Itsellänikin lääkäri olisi halunnut nostaa lääkitystä, mutta sanoin, että kokeilen olla ilman nyt. Ei nähnyt asiassa suurta ongelmaa, koska kilpirauhanen ennen lääkitystä kuitenkin vielä toimi.

        Uskon, että itse tuon lievän vajaatoiminnan olen aiheuttanut elintavoillani. Ehkä pystyn asian vielä korjaamaan. Virallinen suomalaisen lääketieteen kanta lienee, että esim. ruokavalio ei vaikuta asiaan. Itse olen nyt matkalla kohti paleo tyyppistä ruokavaliota. Asiasta löytyy paljon tietoa netistä.

        Täytyy ottaa labrat tulevaisuudessa. Ruokavalio on vielä suht helppo muuttaa, mutta miten ne kaikki elämän stressitekijät ja mieltä painavine menneisyyden tapahtumineen... siinä onkin melkoisen asennemuutoksen paikka. Pitkittynyttä stressiä kun käsittääkseni pidetään yhtenä suurimmista kilpirauhasongelmien aiheuttajana. Itsellä sitä ollut n. 13 vuotta, kun ei ole kaikki mennyt aivan putkeen.


      • harhapolkusi..
        Thyro Ksiini kirjoitti:

        Kirjoitan kokemuksia jos saan pidettyä itseni hengissä. Ymmärrän, että vakavasta vajaatoiminnasta kärsivä ei voi lääkitystä lopettaa. Itsellänikin lääkäri olisi halunnut nostaa lääkitystä, mutta sanoin, että kokeilen olla ilman nyt. Ei nähnyt asiassa suurta ongelmaa, koska kilpirauhanen ennen lääkitystä kuitenkin vielä toimi.

        Uskon, että itse tuon lievän vajaatoiminnan olen aiheuttanut elintavoillani. Ehkä pystyn asian vielä korjaamaan. Virallinen suomalaisen lääketieteen kanta lienee, että esim. ruokavalio ei vaikuta asiaan. Itse olen nyt matkalla kohti paleo tyyppistä ruokavaliota. Asiasta löytyy paljon tietoa netistä.

        Täytyy ottaa labrat tulevaisuudessa. Ruokavalio on vielä suht helppo muuttaa, mutta miten ne kaikki elämän stressitekijät ja mieltä painavine menneisyyden tapahtumineen... siinä onkin melkoisen asennemuutoksen paikka. Pitkittynyttä stressiä kun käsittääkseni pidetään yhtenä suurimmista kilpirauhasongelmien aiheuttajana. Itsellä sitä ollut n. 13 vuotta, kun ei ole kaikki mennyt aivan putkeen.

        Minulta poistettiin koko kilpirauhanen. En epäile ruan/ruokavalion osuutta. Enemmän perintötekijöitä!


      • Thyro Ksiini
        harhapolkusi.. kirjoitti:

        Minulta poistettiin koko kilpirauhanen. En epäile ruan/ruokavalion osuutta. Enemmän perintötekijöitä!

        Nykytietämyksen valossa sairastumisia eri sairauksiin ei ole kiveen hakattu jo syntyessäsi. Vaikka olisi geneettinen alttius, niin se ei riitä. Tarvitaan myös jokin laukaiseva impulssi. Monissa sairauksissa Suomella kyseenalainen kunnia johtaa tilastoja. Olemmeko vain geneettisesti niin paljon huonompia, kuin muut kansat ? Itse en usko tähän.


      • perimää..
        Thyro Ksiini kirjoitti:

        Nykytietämyksen valossa sairastumisia eri sairauksiin ei ole kiveen hakattu jo syntyessäsi. Vaikka olisi geneettinen alttius, niin se ei riitä. Tarvitaan myös jokin laukaiseva impulssi. Monissa sairauksissa Suomella kyseenalainen kunnia johtaa tilastoja. Olemmeko vain geneettisesti niin paljon huonompia, kuin muut kansat ? Itse en usko tähän.

        Jodin saanti heikkoa vuosisatoja.. Sairaudet menee suvuttain,, syöpäsuvut ja muut,, demendiat..


    • annika133

      HEP HEP minulla auttoi 50 mg tyroksiinia. Iho ei kuivu enää hilseille hiustenlähtö väheni. Paino alkoi tasaantumaan. ja prinsessa elämä nukut n. 20 h vrk. palasi 7-8 tunnin yö uniin väsyttämättä.. aivan ihanaa elämää nyt.

    • helpotti!

      HEP

      Tähän asti toiminut. Vuoden syönyt. Tiedän että lyhyt aika, mutta alustavasti näyttäisi vaikuttavan hyvinkin. Sopivan annoksen kanssa keikutellut itse. Yksityiseltä sain lääkityksen, koska arvot olivat viitteissä. Yksityinen sanoi, että oireita kuitenki on, joten koelääkityksellä nähdään, että vaikuttaako miten paljon. Elämä muuttui kuukaudessa! Oireita tosiaan ehti olla 5 vuotta!!! Ennen kuin itse tajusin (ja jaksoin) lähteä selvittämään jatkuvaa väsymystä. Myös 2 vuotta lähti hiuksia ennen ku sain aikaseks tehdä mitään. Nyt on pääasiassa kaikki kunnossa. Annos menee 0,1mg päivittäin. Tällä jaksaa fyysisesti ja henkisesti/psyykkisesti! Aluksi nostettii sinne 75mikrogrammaan, mutta itse koin että ei riittänyt ja osa oireista pysyi. Nyt tuolla 0,1mg:llä pysyneet poissa. Tyhmänä en ole käynyt kontrolli kokeessa, jonka piti olla jo kesäkuussa. Nyt aion tässä lähipäivinä käydä ja katsoa miten on tuo isompi annos vaikuttanut. Liekö palattava yksityisen pariin ja pyydettävä kirjoittamaan 0,1:lle, kun ei voi jatkuvasti 75mmg:n reseptillä syödä :D

      IHANAA kun se päiväuni elämä loppui! Vihdoinkin elämän halu palasi, hiukset pysyy päässä ja VIHDOINKIN voin käyttää kynsilakkaa! :D

      Tähän asti siis: kiitos thyroxiinille!

    • Lupaus paremmasta

      Hei, olen syönyt thyroxia vasta kaksi viikkoa. Aloitusannos 25 migrogrammaa.

      Aluksi tuntui auttavan: jo toisena päivänä olin pirteämpi kuin aikoihin, en tarvinnut päikkäreitä ja palelu oli tipotiessään. Olin riemuissani!
      Mutta, kolmantena päivänä olin taas väsynyt, vetelä ja apaattinen, ym. ym.
      Näin on menty tämä pari viikkoa vaihtelevalla menestyksellä,
      jonka aikana ei ole ollut kuin kolme pirteää, upeaa päivää. Muistuttivat siitä, millainen on normaali olo. Valitettavasti ne olivat vain kuin "lupaus" paremmasta. Nyt tuntuu, ettei niitä taida enään tullakkaan. Huoh..
      Parin, kolmen viikon päästä kontrolli ja vasta-ainemääritykset sen jälkeen lääkärin vastaanotto. Saas nähdä.

    • Kyllä se siitä

      En ole lukenut ketjua, mutta vastaan nimimerkille Lupaus paremmasta.

      Thyroxin-lääkitys on aloitettava varovasti pienellä annoksella kuten 25mikrog, jotta elimistö sopeutuu eikä tule ikäviä sydänoireita. Aloitusannos ei kuitenkaan ole sama kuin hoitoannos. Kun Thyroxinia lisätään elimistöön tablettina, aivolisäke havaitsee tyroksiinin lisääntyneen veressä ja käskyttää kilpirauhasta hidastamaan toimintaansa. Näin tyroksiini omasta tuotannosta ja purkista voi jäädä yhteensä yhtä alhaiseksi kuin ennen lääkitystä ja olo on sen mukainen. Lääkitystä pitää nostaa tasolle, jolla olo on hyvä ja labra-arvot viitteissä. Olisi luullut lääkärin ohjeistavan sinua nostamaan annosta kahden viikon jälkeen joko suoraan 50 mikrogrammaan tai varovaisemmin esim. ensin joka toinen päivä 25ug, joka toinen 50ug.

      Älä siis masennu. Jos olosi kohentui jo alkumetreillä, tarvitset varmaankin Thyroxinia ja oireet (ainakin suuri osa) häviää, kun sopiva hoitotaso löytyy. Siihen voi mennä useitakin kuukausia, joten maltti on valttia. Annosta joudutaan tarkistamaan vielä vuosienkin kuluttua kilpirauhasen oman toiminnan edelleen vähentyessä.

      Jos annosta ei nosteta riittävästi, voi kokematon lääkäri tehdä virheellisen johtopäätöksen, että Thyroxin on tarpeeton. Jos näin kävisi, nosta annosta itse ja hae hyväksyntä jälkeenpäin vaikka yksityiseltä. Eikös sinulla kuitenkin ole sadan kappaleen purkki?

      Varoitus: Etenkin jos olet iäkäs tai sydämessäsi on ollut vikaa, tee mahdolliset omat nostot pienin varovaisin portain ja jatka nostoa aikaisintaan 2-4 viikon kuluttua.

      • edellinen

        Unohtui sanoa, että jos nostoista seuraa liikatoiminnan oireita, palaa annostuksessa edelliselle tasolle.


      • Lupaus paremmasta
        edellinen kirjoitti:

        Unohtui sanoa, että jos nostoista seuraa liikatoiminnan oireita, palaa annostuksessa edelliselle tasolle.

        Kiitos vastauksestasi ja kannustavasta asenteestasi. Rohkaisua tässä on ennen kaikkea tarvinnut, kun on vielä uutena tässä "kilpirauhasvajaisen" taipaleessa.

        Alkoihan se Thyroxin sitten auttaa, kun vähitellen annosmäärää on nostettu.
        Suurimmaksi osaksi olo on loistava! Tosin vieläkin aina välillä tulee "uni-palelu-päiviä".
        Huomattavasti paremmin olen kuitenkin voinut, kuin ennen lääkitystä.
        Nyt on puoli vuotta lääkityksen aloittamisesta ja tällä hetkellä menee 0,1mg.


    • täti-ihminen

      Minut Thyroxin paransi hyvin. paino alkoi putoamaan 2 kk käytön jälkeen ihan itsestään. minulle hyvä lääke ja sopii.

    • 3+3

      "Minkä takia kaikilla kilpirauhaspotilailla ei toimi tyroksiini (T4)? Kyse voi olla kohtalaisen yleisestäkin DIO2-geenin mutaamiosta, joka käytännössä voi estää solutasolla T4-lääkityksen toiminnan. Kyseisessä tutkimuksessa olleilla ihmisillä n. 16%:lla on tämä mutaatio. Artikkelissa on paneuduttu erityisesti psykologisiin oireisiin.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19190113?dopt=AbstractPlus
      Mikä ihmeen DIO2? -> http://en.wikipedia.org/wiki/DIO2
      Toinen potentiaalinen haittaava mutaatio geenissä OATP1C1:
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18410547?dopt=AbstractPlus
      "OATP1C1 polymorphisms are associated with fatigue and depression, but do not explain differences in neurocognitive functioning or appreciation of LT4-LT3 combination therapy."
      Myös kroonisella stressillä ja hyperkortisolismilla on vaikutuksensa:
      http://www.scopus.com/record/display.url?eid=2-s2.0-0024382116&origin=inward&txGid=9EBA9FD05E21B862096424A1F1385B5F.aqHV0EoE4xlIF3hgVWgA%3a5
      "It has been hypothesized that depression leads to inhibition of the D2 enzyme responsible for conversion of T4 into T3 due to the increase in cortisol levels."
      D2 = entsyymi joka muuntaa T4:n T3:ksi.
      Miten saisimme endokrinologit tajuamaan tämän yksilöllisen eroavuuden, joka on normaalia, sillä polymorfisia mutaatioita tapahtuu jatkuvasti jokaiselle ihmiselle (tässä tapauksessa vaikuttaen kilpirauhashormonien toimivuuteen).
      Mikä polymorfismi? -> http://en.wikipedia.org/wiki/Single-nucleotide_polymorphism"

      https://www.facebook.com/Olli.Sovijarvi/posts/10152923324267729

    • nukku maijanen

      EI minua ainakaan ole parantanut..paino nousee edelleen ja väsymys on kamalaa-en jaksa kiinnostua oikein mistään ja nivelet särkee.Kun tsh on 1 niin lääkäri ei anna nostaa thoroxin annosta.Täällä ei pääse endokrinologille.

      • TSH_aika_merkityksetön

        > Kun tsh on 1 niin lääkäri ei anna nostaa thoroxin annosta.
        Onpas pimeäkoppainen lääkäri. http://bit.ly/1PP0VPk -kalvoissa jo ekassa todetaan että TSH saa painua hyvinkin alas.
        Synteettinen tyroksiini sekoittaa aivolisäkkeen "tyytyväiseksi" vaikka kaikkialla muualla kropassa on puute T3:sta


    • tasta_selvitaan

      Mulla vasta komas päivä tyroxiinia 25ug menossa mutta ajattelin laittaa kun on niin mahtava olo. Mulla oli viitearvoissa (Ollut 4 vuoden aikana välillä 9-12 ja TSH nyt 3,4) mutta päätettiin vihdoin monen vuoden tahkoomisen jälkeen aloittaa koelääkitys.
      Kolmas päivä tyroksiinia. Heräsin iloisena,ei väsymys tärinää, levänneenä, nukuin hyvin, energisenä ja täynnä ideoita. Tää kilpirauhanen selvästi käynnistelee pikkuhiljaa. Pää toimi niin että pysytyn jopa kaksinkertaiseen ajatustoimintaan eli teen toista ja ajattelen muuta. Ihmeellistä! Oli paha loppuunpalaminen ja olin sairaslomalla 1,5v. jonka jälkeen 6kk töissä ja nyt 6kk työttömänä lähinnä juuri aivan olemattoman jaksamisen takia. Ollut aiemmin huippukunnossa ajoin 5000 km vuodessa polkupyörällä. Sitten tuli burn-out ja tässä sitä ollaan toivuttu sitten jo melkeen 3-vuotta. Mutta kumpi oli ensin muna vai kana kysyn vaan? Selvät kilpirauhas oireet oli jo kun paloin loppuun ja silloin vapaa tyroksiini 9 joten koelääkitystä olisi voinut kokeilla. Itse silloin pyysin ottamaan kokeen mutta lääkitykseen ei tähän mennessä ole suostuttu.
      Mutta näihin huippu tyroksiini oloihin takaisin :-)
      Vähän hiipunut nyt päivän mittaan välillä vauhti mutta turvotus on poissa. Turvotus alkoi hävitä jo akan tabletin jälkeen!! ja lihas ja nivelkipu poissa ja se karsee jännitys mitä oon tuntenut lähes lakaamatta monta vuotta putkeen on lähes olematon. Kaulalla vielä kipua mutta paineen tunne poissa. Olo on selvästi energisempi ja masennus siis IHAN tiessään! Voiks tää auttaa näin nopeesti? Mutta luin kyllä muitakin keskustelupalstoista joille oli auttanut iha heti ekasta tabeltista lähtien. Pää tuntuu toimivan! Katsotaan miten jatko :-) mutta olen erittäin positiivinen tämän suhteen!

    • minävaan

      Se kenellä oli nivelet niin kipeät että epäiltiin nivelreumaa niin kuinka pian kipu häipyi kun kilpirauhaslääkitys aloitetiin???

      • -s-

        en ole sama,mutta mulla ollut jatkuvaa kipuilua varsinkin käsissä.ranteet on pahimmat ja siihen yhdistettynä fyysinen työ:/ thyroksiinia popsittu 8kk ilman että ois auttanu.paino vaan nousee,väsymys,lihasheikkous jne jne.tänään olin röntgenissä ranteitten takia ja odotellaan tuloksia.hermoratatutkimuksessa ei löytynyt hälyyttävää.annoksena mulla on 0,1mg/1,5tabuu pvä eikä arvot ole edelleenkään tasaantuneet ees viitteisiin!toi ruikkurauhanen on kyl niin ikävä elämänkumppani että välillä meinaa järki lähteä:(!


    • sukula

      Minulla on perhepiirissä kaksi kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivää. Toinen on ollut vuosikymmenet tyroksiinihoidolla ja se toimii hänellä hyvin. Toisella se taas aiheutti vuoden käytön jälkeen ongelmia, joita ei ollut ennen lääkitystä: turvotus, puuskutus, hengenahdistus ja hengästyminen pienestäkin ponnistelusta. Hän siirtyi yhdistelmään T4 T3 ja oli välillä muutaman kuukauden T3-monoterapialla, nyt taas yhdistelmällä. Tämä hoito poisti tyroksiinin aiheuttamat pahat oireet. Nyt hänellä on hyvä hoitotasapaino. Hän käytti myös hydrokortisonia muutaman kuukauden, sillä hänen lisämunuaisensa eivät tuottaneet tarpeeksi kortisolia.

    • tämä tietämättömyys

      ei ole parantunut.t4 on ollut reilun vuoden ja ei oo auttanut. seilaa oireet liika ja vajaa toimintaa vuorotellen. suurin ongelma on väsymys ja nyt alkanut kaulakipu. eli oliko alunperinkään endon tutkima kilpparin vajaatoiminta oire vaan kilpparin tulehdus tai muu. söinkö turhaan lääkettä? vai olisko eläinperäinen pitänyt olla. nyt kaulan ultraus edessä ties vaikka kyhmy tms siellä kun nieleminen tuntuu kans.

      • likaista_peliä

        T4-lääke ei ole tehty parantamaan vaan potilaiden rahastamiseksi. USA:ssa tyroksiini on kallis, Suomessa rahastetaan oheislääkkeilä.
        http://www.goodrx.com/ on lääkehintavertailu. Syötä hakutuutuun sikäläisen endoyhdistyksen rajusti lobbaama T4-lääke Synthroid.
        Syötäpä hakutuutuun sitten eläinperäinen WP Thyroid ja vertaile.


      • hurjaHintaTyhjästä

        > http://www.goodrx.com/ on lääkehintavertailu
        Uskomatonta! Thyroxinia vastaava Synthroid-lääke maksaa valuuttalaskurista katsoen 1,11 euroa per pilleri
        Big Pharma onkin Pig Pharma


    • Kotka667

      Nostetaanpas vanha aihe ylös, tuleeko lisää vastauksia? Itselläni ei ainakaan ole poistanut läheskään oireita,päinvastoin lisää tuli lääkityksen aloittamisen jälkeen, vaikka arvot ovat niin täydellisesti viitteissä kuin voi olla. Ja suunnittelen koko lääkityksen lopettamista, olisi kiva kuunnella, jos joku on siinä onnistunut ja voi hyvin nykyään

      • parantuminen-mahdotonta

        http://bit.ly/1MpX4kZ on Välimäen tekstiä Lääkärilehdestä (periaatteessa vain lääkärien luettavissa). Siinä lihavoitu toteaa että pelkällä tyroksiinilla (Thyroxin, Levaxin...) EI pääse terveiden arvoihin.
        Ruotsalaisessa kyselyssä silti runsas prosentti varmasti kertoi tulleensa oireettomaksi, jotkut epäröivät. 87,2% varmasti kertoi oireidensa pysyneen. ( Klikkaa blogimerkintä 1.5.2014: http://bit.ly/1XOCq9I )


      • ETA-suositustiimi
        parantuminen-mahdotonta kirjoitti:

        http://bit.ly/1MpX4kZ on Välimäen tekstiä Lääkärilehdestä (periaatteessa vain lääkärien luettavissa). Siinä lihavoitu toteaa että pelkällä tyroksiinilla (Thyroxin, Levaxin...) EI pääse terveiden arvoihin.
        Ruotsalaisessa kyselyssä silti runsas prosentti varmasti kertoi tulleensa oireettomaksi, jotkut epäröivät. 87,2% varmasti kertoi oireidensa pysyneen. ( Klikkaa blogimerkintä 1.5.2014: http://bit.ly/1XOCq9I )

        Taisi viitata tähän: http://www.karger.com/Article/FullText/339444 eli Eurooppalaisten hoitosuositusten esiselvityksiin. Joo, pelkkä tyroksiini ei tee "terveeksi" vaikka muutamat potilaat ovat tyytyväisiä oireiden osittaisestakin poistumisesta. Tai hitaasti kehittyneen vajiksen jälkeen eivät enää muista, millaista oli olla TÄYSIN terve
        Toisaalta nettikeskusteluissa on monia T3-lääkkeen saatuaan hämmästyneitä: "Onko mahdollista olla näin terve!"


    • 01020304

      Ei ole todellakaan thyrox parantanut, syönyt kyseistä lääkettä noin 10 vuotta aamulla yksi pilleri 25mikrog tyhjään vatsaan, ei mitään myönteistä vaikutusta, paino noussut huimasti liikunnasta, suositellusta lautasmallista huolimatta, on väsynyt olo jatkuvasti. Lääkärit vakuuttelevat kaikki on kunnossa verikokeiden tulokset viitearvoissa, eivät ole kertoneet tarkemmin mitkä ne on. Hunningolla ollaan hyvinvointivaltiossa.

      • oireet_poistettava

        > aamulla yksi pilleri 25mikrog tyhjään vatsaan
        1. Tehoava annos tyypillisesti 1,6 mikrogrammaa / potilaan painokilo
        2. 2 h kuluttua illallisesta, 10 min ennen iltapalaa, tehoaa paremmin
        3. Viitearvot ovat väärin asetetut ja verikoe ei useinkaan näytä vajista
        4. Usein tehoaa vasta kun T4v on n. 18...20 (ja TSH hyvin matala)


      • paljonThyroxinia

        > ... tehoaa vasta kun T4v on n. 18...20
        Välimäki tässä joskus kertoo mentävän vähän viitealueen ylikin (Kilpi-lehti 2-2015). T3v ehdottomasti pysyttävä viitealueella.
        Tämä kuitenkin hyvin harvoin. Eikä moni kestä näin suurta Thyroxin-annosta


    • suomen-puoskarit

      Ei ole auttanut.
      Yli kaksi vuotta syöty synteettistä ja ei ole tullut mitään selkeää parannusta. Rytmihäiriöitä oli yhdessä vaiheessa runsaasti.

      Viimeksi pyysin lääkäriltä saisinko kokeilla T3 lääkitystä.
      Seurauksena oli välittömästi lähete psykologille ja alkoi masennuspotilaaksi leimaaminen..
      Ihan niinkuin en erottaisi voimakasta väsymystä ja oikeata masennusta toisistaan.

      Suomesta on turha odottaa saavansa apua tähän vaivaan.

      • montaHoitovaihetta

        > Suomesta on turha odottaa saavansa apua tähän vaivaan.
        Yhdistelmän jälkeen Ilvesmäki kokeilee eläinperäistä: http://dy.fi/f20
        (Kunpa joku selvittäisikö, saako Tallinnasta)


      • ehkä-Vähentää-Oireita

        Ketjun otsikko vähän vinksallaan eli pelkkä Thyroxin (ilman T3:a) ei professori Välimäen viittaamasti paranna: http://bit.ly/1MpX4kZ


      • suomen-puoskarit

        Päivityksenä tähän, tilanne ei todellakaan ole parantunut. 100u T4annoksella ei ollut juurikaan apua.
        Olo on ollut huono kokoajan ja vuodenvaihteessa flunssan yhteydessä arvot karkasivat ja en nukkunut useaan päivään ennenkuin ymmärsin rajoittaa Thyroksinin syöntiä. Kuukauden sisällä arvot siis loikkasivat:
        TSH 0,19 --> 8,44
        T4V 10,9 --> 9,5
        T3V x --> 5,0

        Tämän jälkeen kun sanoin lääkärille että jotain on tehtävä ennekuin aivot tai pumppu poksahtaa unettomuuden ja rytmihäiriöiden seurauksena. Pääsin lopulta endolle joka
        antoi vastahakoisesti hyvin maltillisen lääkemääräyksen 50u Thyroksin 30u Armour. Tämän jälkeem tunsin koko kevään ajan miten väsyin pikkuhiljaa kokoajan pahemmin. Nivelkivut, väsymys ja aivosumu pahenivat. Noudatin kuitenkin orjallisesti annettua ohjeistusta ja pyysin labrat toukokuun lopussa:
        TSH 6,46
        T4V 12,9
        T3V 4,8
        Toiset arvot otettiin viidentoista päivän päästä aamulla ennen lääkettä ja puoliltapäivin 4h lääkittynä.
        TSH 7,46 / 4,52
        T4V 13,8 / 14,6
        T3V 5,1 / 6

        Kuukaudessa arvot siis nousivat yhdellä vaikka sama lääkitys kokoajan.
        Olo on totaalisen surkea, väsyttää, aivot on tervaa ja puuskutan jo kauppareissulla tai jopa suihkussa käydessä.
        Näyttää yhä todennäköisemmältä että joudun kaivamaan jostakin sisua ja energiaa että jaksan matkustaa johonkin muuhun maahan lääkäriin.
        Näistä arvoista saattaa lääkärit minut tunnistaa mutta en oikeastaan enää välitä,
        parhaat vuodet elämästä on jo tuhottu, ei ole enää juuri mitään hävittävää.
        Sanat eivät riitä kuvailemaan pettymystäni tämän "sivistysvaltion" antamaan hoitoon.


      • suomen-puoskarit

        Kesäloman jälkeen tuli kirjeellä uudet ohjeet.
        75u T4:sta (kolme 25u pilleriä Thyroxin)
        30u Armour (puolikas 60u pilleri)
        Olo ei juurikaan parantunut, lihasjäykkyys palasi pahemmaksi. Lihaskipuja, 12h unta ei piristä,
        ajukoppa käy hitaalla, autolla ajaminen hankalaa. Vielä ei sydämen rytmit ole niin sekaisin kuin keväällä, mutta eikohän nekin oireet vielä palaa.
        Lenkillä käynti teki seuraavasta päivästä aivan totaalihorroksessa olevan, hädintuskin tajuissaan sohvalla, ei unessa mutta ei hereilläkään.

        Kävin yksityisellä labrassa (>200 eur ) ja odottelen tuloksia, passi pitää vielä uusia ja sitten on pakko lähteä ulkomaille. Tämä kotimainen hoito on hidas murha.


    • Kotka666

      Kuinka nopeasti oman tuotannon pitäisi alkaa heräilemään thyroxin annosta vähennettäessä,jos on herätäkseen? Vai onko se niin että oma tuotanto herää sitten vasta kun purkista ei tule enää murustakaan?

    • eipätoimiei

      Pitäisi sen kait vähitellen viikkojen kuluessa alkaa heräillä. Riippuu miten kilpirauhanane. toimii.

      Minä syönyt yli 5v thyroxinia ja muutamaannotteeseen yrittänyt löytää toimivaa annosta tuloksetta.
      t4v kerennyt vaihdella eriannoksilla 5vuoden aikana välillä 15 - 27 ja olo oli melkeen samanlainen kokoajan. Yhtä väsynyt.
      Isommalla annoksella oli sitten päällekkäisiä liika ja vajaatoiminnan oireita.

      Välillä vähentäessä vajaatoiminta oireet pahentuneet, kunnes tasaantuneet viikkojen aikana.

      Nyt saa riittää tämä puljaaminen tämän thyroxinin kanssa ja olen sitä vähentänyt puoleen ja kohta lopetan kokonaan

      • tehoköyhä-Thyroxin

        > saa riittää tämä puljaaminen tämän thyroxinin kanssa
        Seuraava vaihe Suomen molemmilla osaavilla endokrinologeilla olisi T3-lisäys (jos T4v-nosto liikatoiminnan rajalle tai T3v-ylärajalle on jo kokeiltu).
        Sitten vuorossa kallis eläinperäinen lääke (185e/500kpl eli 165 päiväksi)
        Visusti vaiettuna lopuksi T3-monoterapia
        - - -
        Suomen rajojen sisällä pysyen jotkut luopujat ostavat iHerbistä tai muualta "Natural Sources, Raw Thyroid" -tuotetta tai vastaavaa. Joku tyytyy terveyskaupan L-tyrosiiniin yms. Jotakuta auttoi ubikinoni.


      • eipätoimiei

        Niin varmaankin pitäisi olla t3 lisä käytössä. Monella lääkärillä käynyt turhaan.
        Yks entokrimologi sanoi kysyessäni, että ne muut kilpirauhas valmisteet ovat "kiistanalaisia". Ja se siitä.

        Eräs yksityinen tosi kallis funkionaalinen oli sitä mieltä mieltä,että kilpirauhas arvoissa hieman epäsuhtaa ja voisi olla mahdollinenn t4 t3 konversio ongelma.
        Ei kuitenkaan uskaltanut kirjoittaa reseptiä eläinperäiselle jota olisin halunnut kokeilla.

        Kalliiksi tulee yhteiskunnalle tälläinen. Päivääkään en töitä tee, ennen kuin saan itseni työkykyiseksi. makselkoon kela ja sosku elannon siihen asti.

        Autoilukin on melko mielenkiintoista tämän hirveen tokkuran ja väsymyksen takia. Ihan, kuin kännissä aina ajelisi. Ei pysty olemaan skarppina vaikka yrittäisi miten.
        Mut ei voi mitään ,ainakin olen sentään kovasti yrittänyt saada ihteeni kuntoon.


      • non-prescription-drugs

        > iHerbistä tai muualta "Natural Sources, Raw Thyroid" -tuotetta tai ...
        Nämäkin ovat kiistanalaisia. Ehkä niin tehokkaita että USA:n johtava tyroksiinivalmistaja 135 miljoonalla dollarilla osti pois julkisuudesta erään itselleen epämieluisen oikeuskäsittelyn? Vaikea sanoa kun USAssa varsinaisia lääkkeitäkin on kadunkulmakaupoissa
        http://www.thepharmaletter.com/article/knoll-to-settle-synthroid-lawsuit


      • Kotka667

        Herää viikkojen kuluessa, saman olen jostain lukenut, mutta herääkö jo annosta vähennettäessä vai vasta sitten kun murustakaan ei purkista enää tule? Ei kiinnostaisi koko kesää ja vuotta pilata asian takia, varsinkin kun hitaasti tarvis annosta kaiketi laskea ja tulee pahoja vajaatoimintaoireita varmasti. Lääkäri ehdotti 12,5 mikroa kuukaudessa, tekis 125 mikron lähtöannoksesta 10 kuukauden ruljanssin..Ja töissäkin pitäs jaksaa käydä


      • eipätoimiei

        Kyllä se kilppari heräilee jo kun annosta vähentää. Jos siis yleensä vielä jotenkin toimii.
        Tosin viiveellä joten melkoista väsyä voi olla luvassa, kunnes kerkee mukaan.
        Yksilöllistä lienee.
        Kannattaa olla ainakin ,b12, d- vitamiinit ja rauta kunnossa, jottei puutoksia ole.

        Minä vähentelen reippaammin, kun en töissä ole.
        Sellasta 12-16tuntia menee päivässä nukkumiseen ja sängyssä makoiluun keskimäärin.
        Thyroxininkin kanssa parhaimmillaan joitakin päiviä oli että sellaiset 20tuntia vuorokaudesta meni nukkumiseen ja lepäilyyn.
        Kuten kerrankin 10t yöunien jälkeen, olin 3t hereillä ja sitten 10t päikkärit...


      • eipätoimiei
        non-prescription-drugs kirjoitti:

        > iHerbistä tai muualta "Natural Sources, Raw Thyroid" -tuotetta tai ...
        Nämäkin ovat kiistanalaisia. Ehkä niin tehokkaita että USA:n johtava tyroksiinivalmistaja 135 miljoonalla dollarilla osti pois julkisuudesta erään itselleen epämieluisen oikeuskäsittelyn? Vaikea sanoa kun USAssa varsinaisia lääkkeitäkin on kadunkulmakaupoissa
        http://www.thepharmaletter.com/article/knoll-to-settle-synthroid-lawsuit

        Pitäsköhän tilata nuita ja tehä itsellä vähän eläinkokeita. Ei ole mitään menettävääkään,


      • Kotka667

        Onpas sulla ankaraa väsymystä ollut..Muistahan päivitellä tänne miten annoslaskut etenevät. Millaset lähtöarvot sulla on ollut kun oot lääkityksen saanut?


    • eipätoimiei

      Lääkityksen alkaessa reilu 5v sitten oli tsh 11,63 t4v 15,6.
      Oli selkeet vajaatoiminnan oireet ennen läääkitystä, pöhöä, väsymystä, tokkurainen olo jne. Ei usein meinannut jaksaa sängystä nousta vaikka oli nukkunut riittävästi.

      Tarpeeksi kun thyroxinia nosti, niin paino alkoi pudota.Väsymykseen ja aivosumuun ei juuri auttanut. Samalla kuitenkin alkoi silmät kuivumaan ja tuli silmätulehdus. Ja sen jälkeen olivat kauan herkästi ärtyvät.

      Vuosi sitten laittoivat kyyneltietulpat vaikean kuivasilmäisyyden takia. Ennen thryroxinia ei koskaan aiemmin ollut mitään ongelmia silmien kanssa.

      • T3_aina_oltava_mukana

        > paino alkoi pudota.Väsymykseen ja aivosumuun ei juuri auttanut
        Prof Välimäki ainakin tv-ohelmassa toukokuussa 2014 mainitsikin että aivosumu on se joka usein ei poistu ilman T3:n lisäämistä. Jokin tutkimustieto selitti tätä aivokudosten erilaisella kolmen dejodinaasientsymin´määräsuhteella verrattuna muuhun kroppaan.
        Lääkemäärää voisi kaikilla potilailla vähentää jos T3:a olisi kaikessa lääkityksessä. Kuten on terveen kilpirauhasen erityksessäkin. Mieluiten niin että lääketeollisuus viitsisi tehdä sellaista hitaasti vapautuvaa T3:a jota USA:ssa apteekit tekevät, samoin tutkimuslaitokset omaan käyttöönsä


      • T4_usein_ei_auta

    • Kotka667

      Tuo silmien kuivuus on itsellekin tullut thyroxinin mukana, aikaisemmin ei oo ollut. Silmät myös punottavat, silmätipoista ei juurikaan apua ole ollut.

      • silmätippoja

        Nyt kun sanot muistan että vajista sairastava ystävätär eräällä iltakurssilla (3h/ilta) kerran tai kaksi illassa tarvitsi silmätippoja


      • eipätoimiei

        Olisi varmaan hyvä pyrkiä silmäpoliklinikalle. Jossa mittaisivat kyynelerityksen ja voisivat laittaa tarvittaessa kyyneltie tulpat. Eli viemärit tukkoon, jotta pysyy kosteus paremmin silmän pinnalla.
        Minulla oli alkuun pari kk väliaikaiset itsestään sulavat ja laitettiin sitten pysyvät, kun vähensi silmätippojen tarvetta.

        Sellainen ihan pieni muutaman minuutin operaatio joka ei satu.

        Nyt ei tarvitse niin hirveesti läträtä tippojen kanssa.


    • plmb2016

      Olihan se hieno keksintö 1891 uuttaa possun tai naudan kilpirauhasta , kuivata ja pulveroida ja antaa lääkkeenä myxodemapotilaalle. Henki siinä pelastui. Mutta uute on samalla yksi antigeeni lisää, Jokainen vieras proteiini on antigeeni ja aiheuttaa vasta-aineita. Jos nyt - kuten minulla- on jo autoimmuuninen tyroidiitti, tpo vasta-aineita paljon, ja allergioita ja intoleransseja monille proteiineille, en vain uskaltaisi ottaa tuollaista antigeeniä lisäksi kehittämään uusia vasta-aineita ja uutta resistenssiä, jos kerran on tavallinen synteettinen levothyroxin olemassa. Ja sitä paitsi T4 lääke ei ole akuuttia hyvänolontunnetta aiheuttava, se on inaktiivi sinänsä, se kertyy hitaasti pitoisuuteensa ja sitten kehossa aktivoituu T3- muotoon. Niin kauan kuin keho pystyy aktivoimaan sen T3:ksi, ei kannata ottaa mitään T3- lisää.

      Mitä silmään tulee, euthyreoosi on tärkeä silmärakenteen takia, koska silmä sinänsä vaatii, että metabolia on normaali, silmä vaatii niin paljon happea ja kilpirauhashormonit ovat kehon aineenvaihdunnan "kipinähormoneja"

      Mutta kuivuusongelma saattaa olla A-vitamiiniaineenvaihdunnan taholta. Jos on eutyreoosi ja siitä huolimatta silmät kuivuu, kannattaa katsoa -A-vitamiiniasiaakin( esim syödä maksaa kerran tai kaksi kertaa kuussa ja käyttää kalanmaksaöljyä 1 tlk päivässä ja värikkäitä vihanneksia. Jos aikoo tasapainottaa kilpirauhastoimintansa, kannattaa olla hyvin kärsivällinen ja pitää tarkkaa kirjanpitoa tablettimäärästä, pulssista, painosta, lämpötilasta,, hiustenlähdöstä, ihon kuivuusoireesta tms. muutokset annostuksessa ( tai - 10%) pitää tehdä hitaasti, esim 6 viikon välein ja jos tulee haittavaikutuksia pitää ilmoitaa lääkärille että saa luvan lopettaa noston tai laskun, ettei ajaudu esim myxodemaan, sydäninsuffisienssiin, bradykardiaan tai toisaalta takykardiaan, korkeaan verenpaineeseen, ym. Tavallinen levothyroxiini vanha turvallinen tabletti, ei tee yllätyksiä,
      Mitä tulee verestä otettuun T4 arvoon, riippuu hieman siitä,, mikä on muu tauti tilanne, jos suositaan normaalin ylärajaa, keskialuetta tai normaalin alarajaa. EKG merkitsee myös. Sydämen pitää olla taloudellisessa pulssissa. Kehon lämmön pitää olla riittävä että esim silmämuna ja lasiainen pysyvät hyvinä hapensaanniltaan ( varsinkin jos on ollut silmädegeneraatioita tai tulehduksia) - silmä on prioriteetti 1. luonnollisesti , koska on niin vähän keinoja avustaa silmäterveyttä.

    • väärät_suositukset

      Kiitos hyvästä selvityksestä !
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11327616
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16006728
      Tuo autoimmuunityreoidiitti vaan kestopännii kun linkitetyissä tutkimuksissa todettiin että sitä voi estää tai ainakin kehittymisen pysäyttää T4-lääkityksellä heti kun TPOab nousee. Näinollen ihmeellistä että endomafia sallii vain raskaanaolevien naisten lääkityksen melko ajoissa (TSH 2,5)
      https://de.wikipedia.org/wiki/Hypothyreose#Diagnose soveltaa tätä tietoa niin että TSH=1,6 on hoitoraja TPOab:n noustua (ja TSH=2,0:lla raskaana oleville, 2,5:llä mielellään muutenkin)

    • armour1

      Thyroxinia söin vuoden. Rintakipuja, unettomuutta tuli. Nyt eläinperäinen armour thyroid jota syönyt puolivuotta ja olo aivan eri. Jaksaa touhuta paljon enemmän. Onhan tämä kalliimpaa, mutta eise muutama kymppi kuukaudessa merkkaa mitään jos olotilan saa paremmaksi.

      • osaamisvajeet.murr

        Lääkkeiden kokeilujärjestys on samalla huonommuusjärjestys:
        Thyroxin huonoin -> yhdistelmähoito -> eläinperäinen -> T3-only paras
        On samalla myös helppousjärjestys eli tyroksiini helpoin. T3-mono vaativin.

        Thyroxin voisi toimia nykyistä useammalla jos lääkärit osaisivat sitä käyttää.
        Samakka tsekaten Hashimoto ja vajaukset edes ferritiinissä ja B12:ssa


    • ja.painokin.normaali

      No täällä nousee ainakin yksi käsi! Ei parantanut eikä paranna, mutta korvaa puuttuvan hormonin tuotannon.
      Olen yli 20 vuotta käyttänyt Tyroxinia kilpirauhasen vajaatoimintaan varsin hyvin tuloksin. Aika ajoin määrää rukattu sen mukaan kuin tarve on. Nyt jo vuosia ollut sama lääkitys ja olo hyvä ja normaali. Heti huomaan jos menee alitoiminnalle.
      Sisarellani sama juttu. Tyytyväinen hänkin.

    • Yhdistelmä

      Hyvä että joitakin pelkkä Thyroxin paransi. Muuntokyky on geneettistä, joten kaikille ei sovi pelkkä Thyroxin. Minut se teki vaan sairaammaksi. Yhdistelmälääkitys sopii minulle.

    • Styroksiini

      Hyvin on auttanut.

    • tyroksiinikin_voi_toimia

      1. Ei tyroksiinilla useinkaan voi hyvin, jos TSH jätetään korkealle. TERVEILLÄ on TSH 1,1:n molemmin puoin hyvin kapealla vaihteluvälillä: http://bit.ly/2hRKEPu LÄÄKITYILLÄ sen pitää useammastakin syystä olla <=0,5 (ja T4v sekä T3v alueidensa yläkolmanneksessa).

      2. Oireita voivat aiheuttaa autoimmuunihyökkäykset joiden lieventämisohjeita lääkärit eivät osaa tai viitsi antaa. Jos edes mittauttavat TPOab- ja TyglAb-arvot.

      3. Oireita hyvin yleisesti aiheuttavat näiden neljän vajaukset: ferritiini-B12-D-folaatti mutta tämä ei tunnu olevan yleisesti lääkäreiden tiedossa: http://bit.ly/2cX8QiH

      Hyviä näkökohtia yllä kommenteissa. Tosiaan netissä ovat näkyvimpinä ne joilla jätetty tyroksiinilääkitys liian pieneksi tai joilla se ei toimi ollenkaan.

    • kiloviikossa

      Olen syönyt tyroksiinia syksystä eli reilun puoli vuotta, jouluna todettiin keliakia ja siitä on paino noussut 12 kg, ihoni kutisee, minua väsyttää - aivosumua ja tukka lähtee. Koko ajan on voimaton olo ja syön edelleen sitä aloitusannosta joka laski arvot normitasoon. Seuraava kontrolli on vasta elokuulla, mutta tätä kyytiä painan tuolloin 100 kg. Mikä neuvoksi?

      • Käypäähoitoa

      • umpikujako

        Netissä kinastellaan. pitäisikö aloitusannosta nostaa 2 vaiko 6 viikon välein.
        Nostettava joka tapauksessa kunnes oireet poistuvat. Jollei muuta paljastu.
        "Viitearvot" ehkä pätevät terveille, ehkä eivät heillekään. Lääkityllä oltava eri rajat.
        Syy selviää täällä ketjusta "Ymmärtämättä jäänyt T3-hormoni"

        Onko mitattu edes TPOab jolla paljastuu suuri osa autoimmuunityreoidiiteista?
        Tiukkaa gluteenittomuutta ja 200ug seleeniä voi kokeilla pari kuukautta mittaamattakin.

        Onko mitattu edes ferritiini ja B12, yleisimmät "valevajiksen" aiheuttajat?

        Mitäkö tehdä? Jos pankkikortti kestää kuormittamista, Cityterveydestä mittaukset.
        Jos tyroksiinia riittää, muutamana viikkona aluksi vähän lisää tyroksiinia.
        Kontrollimittauksissa aikanaan ei saa näkyä liian hyviä arvoja!


      • annosnostot

        >... kinastellaan. pitäisikö aloitusannosta nostaa 2 vaiko 6 viikon välein.

        Professori Matti Välimäki vuonna 2010 Lääkärilehdessä (numero 9, ss. 797-800) kertoo määräävänsä annosnostot 2 viikon välein 50ug->75ug->100ug
        Tuntuu nyttemmin myöntyneen varovaisempaan aloitukseen?


    • Jäärät

      Vieläkös Valvira estää armourin saamisen? Paska laitos ja sairaat työntekijät. Toivon heille kilpirauhasen vajiksen vaikeimpia oireita koettavaksi!

      • NDT.paras.vajislääke

        Se monisekoinen endotar, josta täällä on ihan oma ketjunsa, on laajalevikkisesti levittänyt valheita eläinperäisestä lääkkeestä. Katso tästä kirjoitus päiväyksellä 2.10.2016:
        https://uupuneentarina.wordpress.com/uupumuksen-hoitoa/oppikiista-osa-2/

        BTW: eläinperäisessä on T3-hormonia vähemmän kuin terveen kilpirauhasen erittämä keskimäärin 36%. Tämä tosin uuden julkaisemattoman tutkimuksen mukaan vaihtelee 20...50%


    • ikionnellinen

      Minut paransi taitava lääkäri.

    • euroopasta.lääkkeet

      Periaatteessa Suomessa saa Armouria ja kaikkia muitakin eläinperäisiä kilpirauhaslääkkeitä. Mutta Valvira vainoaa, ja osaamattomat endot vainoavat paremmin osaavia lääkäreitä. Harvat lääkärit osaavat hoitaa eläinperäisillä ja ne jotka osaavat, vain harva enää uskaltaa.

      Kannattaa mennä Eurooppaan lääkärille, näin onnistuu ilman ongelmia Armourin saaminen.

      • halpa.Saksassa

    • yksvajis

      Sain viikko sitten Lion, mulla rt3 eli muuntuu ei-toimivaan muotoon. Lääkäri sen määräsi, mutta itse olen opiskellut nyt miten annoksia nostetaan ym. Lääkkeessä ohjeet vain ruotsiksi ja norjaksi joten netti ja keskustelupalstat apuna olen opiskellut. 10 vuotta olen syönyt Thyroxinia ja jotenkuten se auttoi, tosin laihtunut en ja aivosumu vaihtelevaa. Lisäksi tuli Fibromyalgia 3 vuotta sitten, joka reumalääkärin mukaan liittyy tuohon vajikseen. Nyt kun testatiin niin vasta-aineita löytyi valtavasti sekä tuo muuntumisongelma. Vajaan viikon nyt syönyt Lioa ja vielä näillä annoksilla ei apua ole tullut. Luotto on silti kova, mitenkä sitä muutenkaan jaksaisi...

      • reverse-harmiko

        Vain T4 voi muuntua rT3-muotoon.

        (Juuri siksi (lääketieteen kiistämä, mutta joskut tavattava) rT3-dominanssi hoidetaan varovasti T3-kuurilla. Varovaisuutta tarvitaan koska clearingin jälkeen lääkkeen teho yhtäkkiä moninkertaistuu. Tästä on miespotilaan viikottain kirjoittama selostus Kilpirauhasfoorumilla.)

        Tuo rT3 on kehon normaali ja tärkeä ja pääosin hyödyllinen toiminta. Melkein aina lyhytaikainen ja ohimenevä. BTW: toissaviikolla tunnettu tutkija lyttäsi väitteen että "rT3 blokkaa/valtaa reseptorit T3:lta"

        Tsekkaa vaikka itse maksaen että T3v on välillä 5...6.


      • yksvajisjatkaa

        Aivan, juurikin näin. Labrakokeissa selkeästi nähtävillä oleva seikka (MDD testannut), mulla siis tv muuntuu enimmäkseen tuohon ei-hyödylliseen muotoon ja epävarmaa on kilpirauhasen toiminta muutenkin sillä vasta-ainemuodostus hyökkää omaa kilpirauhasta vastaan. Thyroxin ei. Nyt mennään Liolla, uskon kilpirauhaseni tuhoutumiseen olevan syynä pitkään jatkunut stressi sekä henkinen että fyysinen. Olin Xtravaganzalla ym. dieeteillä ja tein jatkuvasti kovia työtunteja. Lisäksi oli stressiä muista syistä. Niin ja ferritiinit olivat runsaiden kuukautisten myötä ihan pohjissa. Nyt se asia on korjattu. Samoin nuo em. mutta tila on nyt olemassa. T3v on 3.15 ja rt3 23.7


      • kuullostaa_hyvältä

        Vautsi! Kerrankin joku kunnolla testattu: T3v, ferritiini ja rT3 tiedossa. Harvinaista.

        Onhan esim. netti kertonut noiden autoimmuunihyökkäysten lieventämisestä: perusduo tiukka gluteenittomuus ja 200µg seleeniä. Alempi TSH vähentää kilpirauhasen toimintaa ja näiollen myös hyökkäyksiä. Joku liittää temppuihin vielä maidottomuuden.


      • Ravinnelisät

        Minulla pelkkä Thyroxin piti arvot alimmassa kolmanneksessa, vaikka annosta nostettiin vuosien aikana. Kun otin käyttöön sinkin, seleenin, kuparin, vitamiinit ja jodipitoisen suolan, T4V nousi ylimpään kolmannekseen.


    • maallikkojakaaskeidaa

      Jos olet sairas, hakeudu lääkäriin. Tämä sivu on täysin trollin terrorisoima.

    • hullulääkäri

      Ei ole Trollin terrorisoima. Kyllä meitä sairaita kussaan linssiin lääkärien toimesta.

      • jälkeenjääneisyys

        Tunnettu kilpirauhastutkija Midgley (mm. mittausmenetelmien keksijä) vastikään nettikeskusteluissa arvioi lääkärien olevan seitsemäntoista vuotta ajastaan jäljessä.

        Ketjun otsikkoon ensinnäkin että tyroksiini ei voi "parantaa" koska suhdeluku T4v:T3v jää luonnottoman korkeaksi. MUTTA tästä huolimatta merkittävä osa potilaista voi melko hyvin

        Olisikohan jälkeenjääneisyyden tärkein osa TSH:n käyttö diagnoosiin ja annosteluun? Vaiko se, että ei myönnetä kilpirauhasen erittävän T3:a yli viisinkertaisesti yleisesti valehdellun määrän?


    • Kilpirauhaton

      Harkitsen parhaillaan Armour thyroidista vähitellen luopumista 8 vuoden käyttämisen jälkeen, koska sen hinta on noussut liikaa ja ennen kaikkea sen hankkiminen on niin vaikeaa. Thyroxinia ehdin käyttämään ainoana lääkkeenä aiemmin 10 vuotta, enkä ollut sen tehoon tyytyväinen, joten nyt kuitenkin arveluttaa, mitä tehdä.

      Onko kukaan muuten keksinyt keinoa siihen Armour thyroidin aiheuttamaan epämukavaan hajuun? Minulla haju tulee ihosta läpi. Se on kieltämättä tärkein syy, miksi harkitsen Armourin jättämistä pois lääkevalikoimasta.

      • hillary-clinton-drug

        Joko olet kokeillut ylihintaisen Armourin korvaamista edullisemmilla?
        Nature Throid 55snt/kpi tai Erfa Thyroid 38snt/kpl (500:n erissä)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1652
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1379
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      68
      842
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      723
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe