Hei
Mikä on paras matkapyöräilijän sadevarustus Sinun mielestäsi ?
Ihan totta, haluan parhaat mahdolliset vinkit ja optimaalisen ratkaisun paras ja kevyin ratkaisu mitä matkalle mukaan sateen varalta.
Olen pettynyt "vedenpitävään ja hengittävään" puku toimi yhden kesän.
Pitääkö tehdä niin että sadeviitta mukaan, niin paras ja kevyin ja helpoin kannettava on mukana, vai onko minkälaisia kokemuksia muilla ?
Hei
Mikä on paras matkapyöräilijän sadevarustus Sinun mielestäsi ?
Ihan totta, haluan parhaat mahdolliset vinkit ja optimaalisen ratkaisun paras ja kevyin ratkaisu mitä matkalle mukaan sateen varalta.
Olen pettynyt "vedenpitävään ja hengittävään" pukuu toimi yhden kesän.
Pitääkö tehdä niin että sadeviitta mukaan, niin paras ja kevyin ja helpoin kannettava on mukana, vai onko minkälaisia kokemuksia muilla ?
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/pyoraily
yst. jari
Oletko matkapyöräilijä ?
12
396
Vastaukset
- Alkup. Maantiepyöräi
Minusta samanlainen kevyt sadetakki, mitä maantiepyöräilijät käyttävät, on paras retkiajoonkin. Itse ainakin hikoilen niin paljon, että olen joka tapauksessa läpimärkä. :D Suosin keltaista väriä, mikä näkyy pidemmälle kuin valkoinen.
Siis tarkoitat tavallista sadetakkia, muovia joka ei hengitä?
Niitä on paksuja pukuja, mutta kevyt.
Tuo Haglöfsin mikä oli on puku, mutta sen vedenpitävyys toimi yhden kesän.
Se toimisi kun sen kyllästäisi, mutta ei voisi olla varma vedenpitävyydestä.
Se ei hengitä jos se on märkä vesisateeesta ja hikoilemalla se on märkä silloin sisältä.
Eli yksi lysti onko muovia vai tuollaista kangasta silloin kun liikutaan niin että hikoillaan.
Semmonen puku on retkikäytössä jalkaisin hyvä, mutta sadeviitta kannattaa aina mukana, ja pyöräilyssäkin ainakin leiriolosuhteita varten olla mukana, on kätevä pukea.
Sadeviitan ongelma on ollut että se nousee polvien päälle, mutta Lidlistä löysin sellaisen joka suojaa polvetkin.
Kuitenkin kai minä olen ajatellut että sateella voi pyöräillä sen verran mitä on ehdoton pakko, sateensuojaan odottamaan aina sateen päättymistä.
Nyt kävi niin somasti että poljin 9 päivää ilman rengasongelmia ja olin iloinen.
Sellainen asfaltin reuna mikä sai ennen renkaat paukkumaan kesti nyt, ja olin onnellinen.
Mutta voi kun tulin kotiin viimeisenä päivänä sateessa 100 km, jouduin 4 kertaa rengashommiin. Renkaat eivät toimineet sateella.
Märkä aiheutti niihin jotakin liukkautta ja kun käänsin aivan normaalilla tavalla, ne nuljahtivat, ja ilmat pihalle.
Opettelin nyt rengashommat pakkaukset päällä, eli pyörä kyljellään.
Maantiellä ei ole usein puita mihin pyörän saisi nojaamaan pakkaamista varten, eikä pyörää pidä kukaan pystyssä yksin ja pakkaa samalla.
Pitää osata rengashommat kun pyörä on lappeellaan.
Olen kerran epäonnistunut, mutta päättelin että rataspakka alaspäin pitää olla niin sujuu.
Minun pitää etsiä sopivia sadevarusteita vielä, tai sitten kyllästää spraylla olemassa oleva puku, ja sadeviitta lisäksi. Niitä on useita minulla, mutta vain yksi suojaa polvet pyöräillessä.
Onko kellään mitään valistavaa sanomista tähän?
yst. jari- Minäkikö
Kai olet muistanut pestä vaatteesi ohjeen mukaan? Haltin Drymax puku ainakin toimii minulla jo kolmatta vuotta.
Pesin sen ensimmäistä kertaa vasta matkan jälkeen.
Mutta saattaa olla että olen hionnut kaiken. Ei se vuotamalla vuotanut vettä, eli voi olla että olen erehtynyt.
Polvessa on nyt kuitenkin reikä, ja se pitää paikata, ja 100% vedenpitävyys menetetty kuitenkin.
Ajoin lätäkköön ja lätäkössä yllätys.
Olisin muuten lyönyt pääni pahasti jos ei olisi kypärää ollut.
Kun pyörässä on painoa, on vaara myös ojaan ajossa, ja jos lasketaan suuriä mäkiä voi vauhti olla kova, 50-60 km h/ ei tarvitse kuin jarruvaijeri mennä poikki, ja pöpelikköön.
Kun pyörä painaa kuin moottoripyörä pitää olla tarkkana. Vahinkoja voi sattua.
Isoja mäkiä kai usein pitää tulla usein pikkusen jarrutellen. Pohjanmaalla on tasaista, näkee senkin sitten.
jari- henrik721
kyllä olen matkapyörilijä jos sata kilometri'ä polkee
- henrik721
parhaillaan 160km polkenu päivässä
- henrik721
henrik721 kirjoitti:
parhaillaan 160km polkenu päivässä
polkenu ouluraahe oulu ja tavoite ois oulu haaparantaoulou vähän yli vuorokauden aikana.
- henrik721
henrik721 kirjoitti:
polkenu ouluraahe oulu ja tavoite ois oulu haaparantaoulou vähän yli vuorokauden aikana.
elämän nautintoja näkee matkan reissulla.
luontoa maalaistiloja - henrik721
henrik721 kirjoitti:
elämän nautintoja näkee matkan reissulla.
luontoa maalaistilojasanotaan että menee yö ajamiseksi tai jossain puskass anukkuu yön.
- henrik721
henrik721 kirjoitti:
sanotaan että menee yö ajamiseksi tai jossain puskass anukkuu yön.
paras puska jossa mäki ja siellä vähän puuta siinä nukkuu
- retkupyörältäjä.
Itselleni paras(ilmavin) sadeasu on lyhyehkö sadeviitta ja sellaiset irtolahkeet jotka vaan vedetään jalkoihin.
Sadeviitan pituus on sellainen että ylettää kädet ojennettuina reilusti yli ohjaustangon,muttei eturenkaaseen asti.
Viitassa on peukalolenkit jotka kiristävät viitan suoraksi edestä,eli ei jää pitenkään pussille,johon vesi kertyisi.
Takaa ylettää satulan yli,muttei läjäänny tarakalle.
Vaikea selittää...
Kypärän päälle ompelin itse sadesuojan. Kun ei valmista ollut varaa/mahdollisuutta ostaa. Kun oli lämmintä,ajoin jäykkäpohjaisilla sandaaleilla,sillä niihin vesi ei jää muhimaan. En ole koskaan käyttänyt klosseja,koen ne hankaliksi ja klossikengillä on hankala kävellä kun ovat kovat.
Itse ajan alle sadan kilsan päivä,koska aikaa pitää jäädä paikkojen tutkimiseen ja vaikka taidenäyttelyssä käymiseen maalaispaikoissa.
Pisin ajopäivä on ollut 82 kilometriä,mutta vaati suht aikaisen herätyksen...
En tykkää yleensä nousta kukonlaulun aikaan.
Retkipyöräilyssä tärkeintä eivät ole kilometrit,vaan maisemien ja paikkojen nautinto.
Varsuteissa minulla oli teltta,makuupussi ja kunnon makuualusta,sekä liuta vaatteita ja retkimuonia ja keitin ja lukuisa määrä muuta tavaraa.
En ole mikään grammanviilaaja,vaan matkailun pitää olla mukavaa.Hei, ja kiitos mielenkiintoisesta-
Kahluusaappaat tms. tuli mieleeni, hyvä idea.
Ainoa että kengänpohjaan pitää tehdä reikä että mahtuu lukkositeet kiinni.
Voisin leikata jalkaterän osuuden pois kokonaan.
Olen varma että Haglöfsin puku toimisi kunhan sen kyllästän, ja päälle sadeviitta.
Satuin törmäämään eilen Lidlissä pyöräilijän takkiin.
Ostin sen kun havaitsin että se meni pienempään tilaan kuin Haglöfs ja on kevyempi. Kotona olisi ollut vielä kuoritakki tullut lehden kylkiäisenä, mutta se ei hengitä pätkääkään, on lähinnä kaupunkiin, mutta hyvin kevyt ja pieneen tilaan menevä.
Täsyä syntyy nyt pieneen tilaan menevä paketti ja päälle sadeviitta joita minulla on kertynyt 3 kpl entuudestaan. Leirissä on kätevin sadeviitta, menee äkkiä päälle.
Pulttuasia kun kuntoon, niin homma alkaa toimimaan.
Lisäksi kumikäsineet ovat tärkeät, sormet voivat olla keskikesälläkin vitivalkoiset ilman kumihanskoja, ja niiden alle tulee mahtua tavalliset hanskat.
Takin pussissa on kypärälle suoja. Pitää ostaa vielä vedenpitäviä pusseja teltalle ja makuupussille, saa niitä valmiina, olen käärinyt isoon muovikassiin.
Sinulla on yksi vakava puute;
- Sinun pitää jos nyt 80 km päivämatkojakin teet hankkia lukkokengät.
Niiden idea on siinä että jalan etulihakset nostavat polkimen ylös, ei tarvitse kaikkea polkea alaspäin, ja hiukan polkijalihaksia säästyy siten.
70,- euroa kun ostaa edullisesti saa sekä kengät että siteet.
Kestävät vuosikaudet.
Grammanviilaaminen on hyvin tärkeä asia, kun kaikki pitää olla mukavaa.
Jokaisesta grammasta kertyy yhteispainoa. Olen moneen kertaan joutunut ostamaan uusia ja kevyempiä varusteita ja tekemään varistelistaa.
Polkeminen on mukavampaa mitä kevyempää on.
Monta makuupussia olen ostanut, vielä pitää ostaa vaikka 4-5 on.
Pitää ostaa 600-750 g sellainen keskikesän pussi jossa limit jossakin 8C.
Sitten jos tulee uusia materiaaleja ostaa vielä kevyempi lapin pussi, nyt on jo limiittiä tarpeeksi mutta jos saan kevyempänä.
Sitten vielä yksi teltta. Yhden hengen akkateltta on liian pieni pyöräilijälle, menee rinkan kanssa. Pitää olla sellainen alle 2 kg joka on kahden hengen tai lisää tilaa muuten vaan. Koko seinä pitäää aueta, olen jo 53 enkä pidä mukavana tunneliryömimistä. Nykyisestä ihan halvasta saa vaikka polvillaan kusta yöllä ulos. NIin olen tehnytkin.
Ajankäytön puitteissa maksimimatkan pituus on 120-130 km päivässä.
Pidän minimimatkana 80 km.
Leirin pystyttäminen ja purkaminen kaikkineen toimineen aamuin illoin on aina 3-4 tunnin homma. Tasan tarkkaan 3-4 tuntia aina jos kaikki sujuu normaalisti. Lomalla ei saa hosua eikä kokea kiirettä.
Minäkin haluan ehtiä museoihin, katsella luontoa ja näyttelyitä. Syödäkin pitää, laitan terästermokseen desin neljän viljan hiutaleita ja kuumaa vettä päälle,suolaa, leivän kanssa ja tee suklaahippukeksi ja korppuja päälle.
Tee on samoin aamulla laitettu. Painavat, mutta kun ajattelin luopua ja käyttää keitintä totesin että vesi painaa ja vesi on mukana raahattava, ja pitäisi sitten olla aina paikka missä on myös vettä missä syö.
yst. jari
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama917610Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1236334Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1624452Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2353071Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902638Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh391964- 1291561
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971534Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo46839Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21792