Miksi taide on niin kallista?

Building the Ark

Haluaisin kysyä kaikilta jotka ovat ja luulevat olevansa oikeita hard core taiteilijoita, että miksi myytte teidän teoksianne selvästi liian kalliilla.
En ole tyhmä siinä mielessä, että tiedän varsin hyvin hikisten Schmincken vesivärinappien maksavan parhaimmillaan yli 10€ kipale ja tiedän, että muut mediat tulevat akvarelleja paljon kalliimmiksi.

Luonnollisestikin haluatte voittoa, ökyhinnoiteltujen "vain oikeille taiteen asiantuntijoille" tarkoitettujen taidetarvikkeidenne kuluiksi ja täytyyhän teidän elääkin, mutta oikeesti!

Miksi joku 10x10 akvarelli maksaa yli sata euroa? Tai ylipäätään kuka kehtaa pyytää kehystämättömästä akvarellista 20€ enempää? Tottakai kehykset maksaa, kyllä mä sen ymmärrän, mut esim Minoa.fi:n taidegalleriassa on jotaan kehystämättömiä pelleilyjä monella sadalla. Ei ihme et ne on ollut siellä vuosi tolkulla.

Oikeesti... se et te ootte saanu jonkun pari vuotta kestävän taidekoulutuksen, kun ette päässeet opiskelee matematiikkaa yliopistoon, ni ei tee teistä todellisia taiteen luojia. Suurella osalla on taiteessaan samat ideat, kun pikkulapsilla. Sitten ne sanoo, et mikä milloinkin tuo niiden väriläiskiin suuren inspiraation. Mä pystyn kuvittelee miten ne maiskuttelee huuliaan, kun maalaa arvokkailla aineillaan aiheetonta ja merkityksetöntä maalausta ja miettii mikä tän idea vois olla.

Koululaisetkin piirtää noita kalliita kalevalakoruja ja omalaatuisia hiusvärejä suosivia taitelijoita paremmin, mut eihän koululainen voi taidettaan myydä, koska siitä puuttuu syvällisyys ja idea. Mä haluaisin aitoa taidetta seinälleni, mut aito taide maksaa silleen, et mun pitäisi myydä seinäni, että saisin.

Mua aina naurattaa nähdä taideteosten hintapyyntöjä ja siinä sen taiteilijan ahne naama vieressä muokatussa mustavalkovalokuvassa. Miksi taide on niin kallista?

Aini, ja te jotka tuutte haukkuu mua, ni mua säälittää oikeesti teidät, koska luuletteko oikeesti, et mulla on aikaa välittää teidän kommenteista. Mun koulu just alko ja mun tarttee tehä paljon työtä, etten päädy taitelijaksi kerjää rahaa mun rumilla akvarelleilla.

Jos te saatte teidän maalauksen myytyy jollaan 900€, ni eikö koskaan tunnu pahalta, kun te vaan söhritte ja siirryitte seuraavaan työhön, mut se ihminen joutu oletettavasti olee ilman ruokaa joitakin kuukausia, jotta sais teijän maalauksen.

Yksi tyyppi halusi maksaa 170€, kun mä maalasin sen perheen sille akvarelleilla, mut mun omatunto pysty ottaa vaan 20€. Mua ois hävettänyt, jos oisin ottanut vastaan, kun mulla ei kuitenkaan menny, ku muutama tunti ja yks halpa papru. Eikä akvarellit ole niin kalliita, et niistä pitäis kiskuroida!

126

3492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sontakuski

Mitä hyvänsä saa ja voi pyytää, ja itsekukin maksaa sen minkä jaksaa. Ei se ole hullu, joka pyytää paljon, vaan se, joka sen suostuu maksamaan. Kikesta viitsitkin vinkua!

• Building the Ark

Nii oikeessa olet, mut ne samat maalaukset siellä Minoassakin. Ei ne mee kaupaksi ja syy on hintojen. Ahneella on paskainen loppu. Ois puolet halvempia, ni joku ostais vahingossa.

Kato nyt tätä tyyppiä: http://www.minoa.fi/galleria/index.php?cPath=1&osCsid=15fa2b9fa1a6a29f33a083971342a13e

Mikä sitä vaivaa? päättääkö se itse noi hinnat. Mä olin viimeksi yli vuosi sitten tuol sivulla ja silloinkin toi "en voi ottaa teitä vastaa... 2400€" oli siellä.

Ok... se on iso ja kehystetty, mut miksei se mies osaa piirtää? Eikö sitä hävetä koskaan katsoa lasten piirustuksia ja tuntea yhteenkuuluvuuden tunnetta ekaluokkalaisiin?

Oih ja katos.... neljä vuotta taidekoulua. No sehän selittää. Ja apurahaa... se tarttee apurahaa, jotta se voi ostaa ruokaa, koska se käyttää niin kalliita taidetarvikkeita.

• Hhahahahahahhah
        Building the Ark kirjoitti:

Nii oikeessa olet, mut ne samat maalaukset siellä Minoassakin. Ei ne mee kaupaksi ja syy on hintojen. Ahneella on paskainen loppu. Ois puolet halvempia, ni joku ostais vahingossa.

Kato nyt tätä tyyppiä: http://www.minoa.fi/galleria/index.php?cPath=1&osCsid=15fa2b9fa1a6a29f33a083971342a13e

Mikä sitä vaivaa? päättääkö se itse noi hinnat. Mä olin viimeksi yli vuosi sitten tuol sivulla ja silloinkin toi "en voi ottaa teitä vastaa... 2400€" oli siellä.

Ok... se on iso ja kehystetty, mut miksei se mies osaa piirtää? Eikö sitä hävetä koskaan katsoa lasten piirustuksia ja tuntea yhteenkuuluvuuden tunnetta ekaluokkalaisiin?

Oih ja katos.... neljä vuotta taidekoulua. No sehän selittää. Ja apurahaa... se tarttee apurahaa, jotta se voi ostaa ruokaa, koska se käyttää niin kalliita taidetarvikkeita.

Oli kyllä rumia ja teknisesti ihan lapsellisen helppoja töitä toteutettavaksi. Tuosta repii helposti 2000 e päivässä liksaa kun rikkaalla uunolla on liikaa rahaa :)

• 24234214123

Hah, alkoi naurattamaan kun avasin linkin. Just viikko sitten päädyin minoan sivuille ja törmäsin tuohon taiteilijaan.. ihanaa että jonkun muunkin mielestä herran hinta-laatu suhteen ymmärrys on hieman hakusessa..

Tai kuka tietää. Ehkä hän osaa piirtää superhyvin, mutta haluaa tehdä 11-vuotiaan tasoista "taidetta". Mutta tosiaan, kävi itseänikin ärsyttämään kuinka paljon apurahaa tällekin on maksettu..

Apurahat vain osaaville ja oikeasti hienoa jälkeä tekeville! Perusteeksi ei pitäisi riittää pelkkä taidekoulutus ja intohimo maalaamiseen.. valitettavasti.

Ja ps. miksi nykyään taide pitää saada niin nopeasti valmiiksi. Voisin maksaa tuon 2000 e työstä jonka tekoon on oikeasti kulunut viikkoja, ei minuutteja..

• Aquasana
        Hhahahahahahhah kirjoitti:

Oli kyllä rumia ja teknisesti ihan lapsellisen helppoja töitä toteutettavaksi. Tuosta repii helposti 2000 e päivässä liksaa kun rikkaalla uunolla on liikaa rahaa :)

Nice information about art. Keep the good posts coming.
        Aquasana

• tarus

Very good blog about artists and art. I like it!!
        Photo tours

• Seinät kohta täynnä!

Aika jäätäviä noi Minoan kuvat! Onnea vaan suurelle taiteilijalle.

On niitä vähemmän ahneita maalausten tekijöitäkin, kuten Karusoma. En tiedä onko sen työt suurta taidetta vai ei, mutta ainakin ne on hyvännäkösiä eikä yhtäään pahanhintaisia. Satasella saa jo vaikka mitä. Eikä kyse ole todellakaan mistään kangastulosteista, vaan kotimaisista uniikeista maalauksista.

Ja varmaan myös taideopiskelijoiden töitä saa aika järkeviin hintoihin. Sinne vaan rohkeasti Taikin näyttelyihin kattomaan ja tekemään löytöjä. Keskustan ylihintaisten gallerioidenkin takana on elämää!

• 25

Muutaman tunnin työstä 20e... kertoo jo jotakin oman työn arvostamisesta.

Ja minua jäi kiinnostamaan, miten määrittelet "oikean taiteen"?

Ja voin kertoa, että ne, jotka maksavat maalauksesta satoja-tuhansia euroja, harvoin joutuvat olemaan ilman ruokaa...... :)

Vaikka trollihan tuo aloitus taisi olla.

• Bulding the Ark

Oikeessa olet... vihaan mun töitä. Teen niitä kavereille ja sukulaisille. En kehtaa pyytää rahaa, vaikka tykkäisivätkin.

Eikä voi pyytää rahaa, ellei ole taidekoulutusta taustalla. Sehän ois jo rosvoamista. Mut mua ihmetyttää se, et miten jotkut taidekoulutuksen saaneet sit ovat niin huonoja? Mikä niiden töissä on sen rahan arvoista? Muu, kun tarvikkeet ja vaivannäkö?

Eikö taidekouluissa opeteta piirtää? Luovuus on toinen asia, sitä ei voi opettaa, mut luulis, et taidekouluihinkin olisi pääsykokeet, ettei mitättömät helpolla haluavat pääsis pelleilee niihin.

En ole perehtynyt taiteenfilosofiaan, enkä filosofiseen estetiikkaan, joten en osaa vastata kysymykseen: "Mitä on oikea taide?"

Mä tarkoitin "aidolla taiteella" enemmänkin sellaisia töitä, jotka ovat alkuperäisiä, eivät printtejä tai julisteita.

Monissa taidegallerioissa näkyy kyllä kauniita ja miellyttäviä maalauksia ja piirustuksia, mutta se hinta!!!?? Miksi? Miksi jostaan pienestä grafiikan vedoksestakin pulitetaan satoja? Se on ihan kauheeta. Mitä ne taiteiljat luulevat itsestään?

• Bulding the Ark kirjoitti:

Oikeessa olet... vihaan mun töitä. Teen niitä kavereille ja sukulaisille. En kehtaa pyytää rahaa, vaikka tykkäisivätkin.

Eikä voi pyytää rahaa, ellei ole taidekoulutusta taustalla. Sehän ois jo rosvoamista. Mut mua ihmetyttää se, et miten jotkut taidekoulutuksen saaneet sit ovat niin huonoja? Mikä niiden töissä on sen rahan arvoista? Muu, kun tarvikkeet ja vaivannäkö?

Eikö taidekouluissa opeteta piirtää? Luovuus on toinen asia, sitä ei voi opettaa, mut luulis, et taidekouluihinkin olisi pääsykokeet, ettei mitättömät helpolla haluavat pääsis pelleilee niihin.

En ole perehtynyt taiteenfilosofiaan, enkä filosofiseen estetiikkaan, joten en osaa vastata kysymykseen: "Mitä on oikea taide?"

Mä tarkoitin "aidolla taiteella" enemmänkin sellaisia töitä, jotka ovat alkuperäisiä, eivät printtejä tai julisteita.

Monissa taidegallerioissa näkyy kyllä kauniita ja miellyttäviä maalauksia ja piirustuksia, mutta se hinta!!!?? Miksi? Miksi jostaan pienestä grafiikan vedoksestakin pulitetaan satoja? Se on ihan kauheeta. Mitä ne taiteiljat luulevat itsestään?

erkki kautto kirjoitan sinulle taiteestani ei se noin vain synny täytyy tulla sellainen inspiraatio mulle se tuli vuonna 1983 eipä ole juuri sen jälkeen syntynyt juuri mitään taidetta en ole taide kouluja käynyt mutta taiteellani on sanoma jostain elämään liittyvästä tärkeästä aiheesta en kehu mutta seinäni on täynnä taidetta tuu vaikka kattoo joskus jos en niitä myytyä saa niin lahjoitan ne orvoille ja kärsineille lapsille kun perillisiä ei valitteavasti ole tullut tähän niin epäreiluun maailmaan .ter. erkki kautto .äijälä .

• jenniferlucy
        Bulding the Ark kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että tietynlainen "ruma" taide laittaa ihmetyttämään.. itsekään en laittaisi kyseisen taiteilijan kyseisiä töitä seinälleni vaikka maksettaisiin, mutta kyseisissä töissä ei ole kyse esteettisyydestä vaan jostain aivan muusta.. taiteen tehtävä ei ole ainoastaan olla kaunista.. niinkuin ei elämänkään, kaikki ei aina voi olla vaan nättiä ja kivaa.
        Usein tällaisten töiden takana voi olla joku taiteilija, joka osaa halutessaan tehdä teknisesti ja visuaalisesti upeita töitä, mutta jotka haluavat aina kehittää itseään tekemällä jotaikin uutta, kysymyksiä herättävää ja syvällistä. Noh, rumaa se nyt on jokatapauksessa.. ja kyseisestä taiteilijasta en mitään tiedä, enkä tiedä osaako hän maalata lainkaan..
        Mutta otetaan esimerkiksi kaikkien tuntema picasso, jolla on menen mielestä monia ihan "rumia" töitä, jotka on hutaistu parilla siveltimenvedolla. Hän oli todellisuudessa tekninen taituri, ja osasi erilaiset maalaustekniikat erinomaisesti, ks. esim Picasson "The Old Fisherman" (Salmerón), 1895, jonka hän maalasi ollessan 14 vuotias. Picasson töitä nyt ei voi tietenkään verrrata ko. taiteilijaan, mutta siis esimerkkinä vaan tästä taiteen kauneudesta ja teknisestä osaamisesta..
        Perinteisillä tekniikoilla tehtyjen töiden hinnan voi ymmärtää, sillä ne vievät tekijältää tunteja, kuukausia, jopa vuosia toteuttaa ensimmäisistä luonnoksista ja muotojen, valojen ja värien tutkielmista valmiiksi maalauksisksi, joissa voi olla useita värikerroksia, joiden kuivuminen vie välillä päiväkausia ja taas maalataan.. akvarellit on nyt tietysti sitten ajankäytöllisesti täysin eri asia kuin öljymaalaukset. Taiteen arvo ei kuitenkaan tule käytetyn ajan ja materiaalikustannusten mukaan, vaan taiteen arvo määräytyy sen arvostuksen mukaan, eli se, mitä taiteesta ollaan valmiita maksamaan, on sen arvo, se on hyvin mielenkiintoinen kulttuurinen prosessi, ja vähintäänkin yhtä monimutkainen kuin rahan arvon käsite yleensä.. eihän se metalli, josta raha nykyisin tehdä, ole juuri minkään arvoinen.. sen arvon määräytyminen on monimutkainen historiallinen, kulttuurinen ja talpoudelllinen prosessi, jota harvat ymmärtävät.

• Olipa todella...
        jenniferlucy kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että tietynlainen "ruma" taide laittaa ihmetyttämään.. itsekään en laittaisi kyseisen taiteilijan kyseisiä töitä seinälleni vaikka maksettaisiin, mutta kyseisissä töissä ei ole kyse esteettisyydestä vaan jostain aivan muusta.. taiteen tehtävä ei ole ainoastaan olla kaunista.. niinkuin ei elämänkään, kaikki ei aina voi olla vaan nättiä ja kivaa.
        Usein tällaisten töiden takana voi olla joku taiteilija, joka osaa halutessaan tehdä teknisesti ja visuaalisesti upeita töitä, mutta jotka haluavat aina kehittää itseään tekemällä jotaikin uutta, kysymyksiä herättävää ja syvällistä. Noh, rumaa se nyt on jokatapauksessa.. ja kyseisestä taiteilijasta en mitään tiedä, enkä tiedä osaako hän maalata lainkaan..
        Mutta otetaan esimerkiksi kaikkien tuntema picasso, jolla on menen mielestä monia ihan "rumia" töitä, jotka on hutaistu parilla siveltimenvedolla. Hän oli todellisuudessa tekninen taituri, ja osasi erilaiset maalaustekniikat erinomaisesti, ks. esim Picasson "The Old Fisherman" (Salmerón), 1895, jonka hän maalasi ollessan 14 vuotias. Picasson töitä nyt ei voi tietenkään verrrata ko. taiteilijaan, mutta siis esimerkkinä vaan tästä taiteen kauneudesta ja teknisestä osaamisesta..
        Perinteisillä tekniikoilla tehtyjen töiden hinnan voi ymmärtää, sillä ne vievät tekijältää tunteja, kuukausia, jopa vuosia toteuttaa ensimmäisistä luonnoksista ja muotojen, valojen ja värien tutkielmista valmiiksi maalauksisksi, joissa voi olla useita värikerroksia, joiden kuivuminen vie välillä päiväkausia ja taas maalataan.. akvarellit on nyt tietysti sitten ajankäytöllisesti täysin eri asia kuin öljymaalaukset. Taiteen arvo ei kuitenkaan tule käytetyn ajan ja materiaalikustannusten mukaan, vaan taiteen arvo määräytyy sen arvostuksen mukaan, eli se, mitä taiteesta ollaan valmiita maksamaan, on sen arvo, se on hyvin mielenkiintoinen kulttuurinen prosessi, ja vähintäänkin yhtä monimutkainen kuin rahan arvon käsite yleensä.. eihän se metalli, josta raha nykyisin tehdä, ole juuri minkään arvoinen.. sen arvon määräytyminen on monimutkainen historiallinen, kulttuurinen ja talpoudelllinen prosessi, jota harvat ymmärtävät.

...mielenkiintoinen näkemys! Tämän perusteella tulee eittämättä mieleen että et paljonkaan perusta taiteesta josta katsoja mieluusti etsii mielleyhtymiä.
        Nykyihminen ei enää etsi itsestäänselvyyksiä taiteessa! Se on totuus joita näköistaiteilijoiden on vaikea sulattaa tänä päivänä.

Mielestäni "nykytaide" on tavattoman rikasta ja mielenkiintoista! Ei ole taiteilijan vika jos katsoja katsoo teoksen kaikessa viisaudessaan "rumaksi"!

• jenniferlucy
        Olipa todella... kirjoitti:

...mielenkiintoinen näkemys! Tämän perusteella tulee eittämättä mieleen että et paljonkaan perusta taiteesta josta katsoja mieluusti etsii mielleyhtymiä.
        Nykyihminen ei enää etsi itsestäänselvyyksiä taiteessa! Se on totuus joita näköistaiteilijoiden on vaikea sulattaa tänä päivänä.

Mielestäni "nykytaide" on tavattoman rikasta ja mielenkiintoista! Ei ole taiteilijan vika jos katsoja katsoo teoksen kaikessa viisaudessaan "rumaksi"!

Et tainnut ihan ymmärtää kommenttiani. Puhuin "rumuudesta" esteettisessä mielessä, en ideaalissa mielessä. Lähinnä puolustin "ruman" taiteen olemassaoloa ja taiteen arvoa mielenkiintoisena kulttuurisena ilmiönä. perustan taiteesta (maalaan itse harrastuksekseni) ja olen kulttuurin tutkija koulutukseltani. 'Ruma' oli lainausmerkeissä siksi, että korostin sitä asiaa, miten jotkus (esim. tällä palstalla) viittaavat tietynlaiseen taiteeseen rumana. Ja puhuin juurikin siitä, että taiteessa on joskus kysymys hiukan syvällisemmistä asioista kuin "nättiä ja kivaa".

• Sontakuski
        jenniferlucy kirjoitti:

Et tainnut ihan ymmärtää kommenttiani. Puhuin "rumuudesta" esteettisessä mielessä, en ideaalissa mielessä. Lähinnä puolustin "ruman" taiteen olemassaoloa ja taiteen arvoa mielenkiintoisena kulttuurisena ilmiönä. perustan taiteesta (maalaan itse harrastuksekseni) ja olen kulttuurin tutkija koulutukseltani. 'Ruma' oli lainausmerkeissä siksi, että korostin sitä asiaa, miten jotkus (esim. tällä palstalla) viittaavat tietynlaiseen taiteeseen rumana. Ja puhuin juurikin siitä, että taiteessa on joskus kysymys hiukan syvällisemmistä asioista kuin "nättiä ja kivaa".

Käsitteet ruma ja kaunis kuuluvat samaan ryhmään kuin mm. hyvä, huono, oikeus, totuus, suvaitsevaisuus jne. Niitä ei voi määritellä kaikkia tyydyttävällä tavalla, ne ovat arvorelatiivisia, jokaisen itse tapauskohtaisesti määriteltävissä.

Näitä sanojen käyttäjä piiloutuu niiden taakse, välttääkseen ilmaisemasta mielipidettään asiallisella argumentoinnilla tai tietämättömyyttään.

• maid"

Your understanding on Art will help numerous people, including me, thanks.

Maid Services

• moneymaker

Expensive is a relativ expression which has minimal meaning. Actually it only tells the available means of the person to acquire the piece of art in question.

• ITIL
        erkki.kautto kirjoitti:

erkki kautto kirjoitan sinulle taiteestani ei se noin vain synny täytyy tulla sellainen inspiraatio mulle se tuli vuonna 1983 eipä ole juuri sen jälkeen syntynyt juuri mitään taidetta en ole taide kouluja käynyt mutta taiteellani on sanoma jostain elämään liittyvästä tärkeästä aiheesta en kehu mutta seinäni on täynnä taidetta tuu vaikka kattoo joskus jos en niitä myytyä saa niin lahjoitan ne orvoille ja kärsineille lapsille kun perillisiä ei valitteavasti ole tullut tähän niin epäreiluun maailmaan .ter. erkki kautto .äijälä .

Your description of an Art was ingenious. I look forward to reading your future posts.
        ITIL Training and Certification Courses

• Albequerque
        Olipa todella... kirjoitti:

I accidentally found your blog on an art and I like it so much that I am subscribing to it.

Albuquerque auto insurance

• Polkuja monia

Äkkiseltään lueskellessa ihmetyttää ajatusmalli, että jos taiteilija tekee teoksen ja hänellä ei ole siihen koulutusta, niin hän ei voi pyytää teoksestaan käypää hintaa?? Kuinkahan paljon eri ammateissa on ihmisiä, joilla ei ole tutkintoja, ehkä joku pohjakoulutus ja työnteon kautta on asiat opittu ja he kyllä saavat töistään ihan ammattilaisen palkan, joskus tienaavat jopa paremminkin kuin ammattilaiset...joten mistä tällaisissa ajatuskuvioissa on oikein kysymys?

• EducationIsNothing

"Eikä voi pyytää rahaa, ellei ole taidekoulutusta taustalla. Sehän ois jo rosvoamista. Mut mua ihmetyttää se, et miten jotkut taidekoulutuksen saaneet sit ovat niin huonoja? Mikä niiden töissä on sen rahan arvoista? Muu, kun tarvikkeet ja vaivannäkö?"

Bwahah... ei helvetti. Ei voi pyytää rahaa ellei ole taidekoulutusta taustalla? Ja kuka sen taidekoulutuksen määrittelee? Monet taiteilijat kautta historian ovat olleet itseoppineita, ja kyenneet luomaan mestariteoksia. Monet taidekoulun käyneet taas luovat... noh, tuossa linkissä näkyvien töiden kaltaisia teoksia. Koulun (tai minkään opetuksen ylipäätänsä) funktio on opettaa jotakin jollekulle, ei suinkaan olla kolmen vuoden ajanhukka jolla lunastetaan jokin mystinen oikeus pyytää rahaa töistään. Miksi ihmeessä henkilö joka hallitsee asian X menisi kouluun opettelemaan asian X? Pätee toki moneen muuhunkin alaan entä taiteeseen, monet IT-alalla ovat itseoppineita nörttejä jotka ovat kerryttäneet ammattitaitonsa harrastuksensa kautta. Miksi esimerkiksi taiteellisesti lahjakkaan ja monta koodauskieltä hallitsevan web-designerin pitäisi mennä oppilaitokseen kuuntelemaan sitä, kuinka joku opettaa hänelle sitä ohjelmointia jonka hän jo osaa? Saadakseen jonkin mystisen oikeuden pyytää asiakkailta hintaa tekemistään nettisivuista, jota hänellä jotenkin yhtä mystisesti ei sinun mielestäsi ole mikäli CV:ssä ei lue tietyn oppilaitoksen nimeä? Tsiisus.

Mitä taas töiden rahanarvoisuuteen tulee, niissä juuri maksaa tarvikkeet ja vaivannäkö. Ei muu. Mikä ihme tuo muu edes olisi? Tietysti taitelijan tulee olla riittävän lahjakas, että kykenee sillä vaivannäöllään luomaan jotain sellaista, joka on potentiaalisen asiakkaan mielestä haluttavaa. Mutta pääasiassa homma lähtee tarvikekustannukset teokseen mennyt aika taiteilijan tunnettavuus-periaatteesta.

• kjwh

Oon samaa mieltä, että taidekouluissa ei opeteta piirtämään ja maalaamaan. Taidekoulut on sellaisia ihme kurssikokoelmia, missä haukataan kaikesta pieni pala, jonka jälkeen ollaankin taiteilijoita. Paljon järkevämpää olisi opettaa perusteita, niinkuin Pietarissa tai jossain vastaavassa klassista taidetta opettavassa laitoksessa. Tietysti kun koko taiteen liittyvissä asioissa kautta maailman on päättämässä ja opettamassa ihmisiä jotka on kallelaan postmoderneihin arvoihin.

Tai no nämä päättäjät, kirjoittajat, opettajat, taiteilijat ja mitkä lie, jotka on vaikuttamassa taidemaailmassa, rakastavat vaan yleisesti ottaen leikkiä taiteen kanssa jotain. He ovat unohtaneet ne kauniit taideteokset, jos nyt ovat koskaan olleen edes kiinostuneita niistä. Heidän taiteilunsa, kirjoittamisensa ja muu vaikuttaminen on lähinnä jotain outoa seuraleikkiä, jossa tiputellaan tieteilijöiden ja taiteilijoiden nimiä, sivistyssanoja ja muuta roskaa, jotta voidaan näyttää sivistyneemmiltä. Tulee semmoinen olo, että aito innostus ja aito osaaminen on tahateen tukahdutettu, jotta tämä heidän oma leikkimisensä ei paljastuisi, taiteesta tajuamattomille, tai ehkä he itsekkin pelkäävät sitä, että olisi objektiivisesti havaittavia ominaisuuksia taideteoksissa, kuten joku kauneus, jolloin heidän itsensä pitäisi ruveta tekemään asioita täysiä ja heittää relativistiset arvonsa roskikseen.

Ulkomailla on tosin kouluja joissa opetetaan vielä piirtämään ja maalaamaan. Ne tosin on ulkomailla ja niissä on korkeat lukukausimaksut.
      http://www.florenceacademyofart.com/
      http://grandcentralacademy.classicist.org/
      http://en.rah.ru/

Tai no sitten on tämä suomalainen Kotkassa sijaitseva, jossa opetuksen hoitaa Repin Instituutin taitavat opettajat. Sekin on tosin maksullinen, ja vain vuoden mittainen. Mutta sentään edes jostain kotoisin.
      http://repininstituutti.nettisivu.org/

Noista hinnoista en osaa oikein sanoa mitään. Koska taidetta on niin monen näköistä. Suurimmasta osasta en maksaisi ikimaailmassa yhtään mitään (ei niin, että mulla olisi edes rahaa maksaa taiteesta mitään). Ei esittävä kuvataide on vaan niin hullu konsepti jo itsessään, että en näe mitään järkeä edes siinä, että sitä esitellään, tai ripustetaan kotien seinille. Saatika sitten, siinä että sitä myytäisiin, edes matalin hinnoin.

Yksi syy toisaalta korkeille hinnoille saattaa olla se että taiteilijat mieluiten hinnoittelevat itsensä liian ylös kuin alas. On se, että on järkevämpää pitää se mystiikka korkealuokkaisesta taiteilijasta, ja myydä yksi työ. Kuin myydä monta teosta (joista saa yhteen laskettuna yhtäpaljon rahaa kuin yhdesta korkealle hinnoitellusta teoksesta) ja samalla sitten ikäänkuin itse luokitella itsensä "ei niin arvostetuksi" taiteilijaksi.

Muutaman gallerian kotisivuja olen netissä katsellut ja unelmoinut, että jos mulla on koskaan rahaa, niin ostaisin näistä gallerioista töitä. Hinnat on loppujenlopuksi kohdallaan. Kun tietää että taiteilijat on monasti uhranneet pitkän jakson elämästään, pelkästään harjoittelemiseen ja tajuaa vielä sen, että yhtä työtä ei tee iltapäivässä vaan ennemminkin useassa viikossa. No joo... tässäpä näitä nyt on:
      http://www.grenninggallery.com/index.php
      http://www.annlongfineart.com/
      http://www.johnpence.com/

• Taiteilija..

Kirjoitit, että:

"Ei esittävä kuvataide on vaan niin hullu konsepti jo itsessään, että en näe mitään järkeä edes siinä, että sitä esitellään, tai ripustetaan kotien seinille. Saatika sitten, siinä että sitä myytäisiin, edes matalin hinnoin."

En ole laisinkaan samaa mieltä, mutta tuo kertoo kapeakatseisuudesta.. On vähän surkeaa, että nuori mies (B...?) on noin kapeakatseinen. Olen kylläkin sitä mieltä, että vain erittäin pieni osa "ei esittävästä taiteesta" on laadukasta.

Olin muuten noissa mainitsemissasi linkeissä.. Paitsi teoksiani, niin myöskin minä itse.

• kjwh
        Taiteilija.. kirjoitti:

Kirjoitit, että:

"Ei esittävä kuvataide on vaan niin hullu konsepti jo itsessään, että en näe mitään järkeä edes siinä, että sitä esitellään, tai ripustetaan kotien seinille. Saatika sitten, siinä että sitä myytäisiin, edes matalin hinnoin."

En ole laisinkaan samaa mieltä, mutta tuo kertoo kapeakatseisuudesta.. On vähän surkeaa, että nuori mies (B...?) on noin kapeakatseinen. Olen kylläkin sitä mieltä, että vain erittäin pieni osa "ei esittävästä taiteesta" on laadukasta.

Olin muuten noissa mainitsemissasi linkeissä.. Paitsi teoksiani, niin myöskin minä itse.

No ehkä tässä tapauksessa kapeakatseisuus on hyvästä. Mä en ole vielä löytänyt sellaista taidetta joka ei kunnolla yrittäisi esittää jotain asioita todellisuudesta, ja joka olisi hyvää.

Joo ja olen BARE :D... piti rekisteröidä uusi nimimerkki, en muista vanhan salasanaa enää.

• KeiS

• ömkvdökl

Sinä bare teet tietämättömyydestä hyveen. olet joissain ketjuissa oikein ylvästellyt umpikalloisuudellasi. En ole sitä mieltä että kaikesta tarvitsee pitää, mutta asenteesi kun on se, että koska SINÄ et pidä jostain asiasta, on sen olemmassaolo täysin käsittämätöntä ja turhaa. Vaikea kuvitella että asenteesi rajoittuu vain taiteeseen.Eipä ole kumma kun mielenterveys reistaa.Ja olen iloinen vaikeuksistasi. Kaltaisesi eivät muuta ansaitse.

• Building the Ark

Millainen ihminen sinun täytyy olla, kun "iloitset toisen vaikeuksista"?
        Et varmastikaan kovin mukava... kannattaisiko ehkä miettiä vähän itseään?

• kjwh

No mähän perustelen miksi joku on hyvää ja miksi huonoa. Eikö tämä ole tavallista väittelyä, mitä ihmiset käyvät keskenään?

Kun sanoo, että suurin osa taiteesta ei ole hyvää, on heti kapea katseinen. Ei riitä perustelut, tämän lausahduksen perään. Onko sellainen käsitys taiteesta kaikkein paras, joka luettelee kaiken taiteeksi. Sehän olisi ainakin todella laaja. Ei olisi ainakaan kapea.... Tai no tämmöinen kapea on huonompi kuin laaja, on täyttä hulluutta. Sille mikä on hyvää ja mikä huonoa taidetta pitää olla perusteluita. Ei riitä että hyvää taidetta tai ylipäätänsä taidetta, on mahdollisimman moni asia. Ja ne keiden mielestä taiteen määritelmään ei mahdu kauheasti, ovat heti tuomittavissa.

Ja tästä mun vaikeuksista iloitsemiselle, ei voi nyt sanoa oikein mitään. Kuullostat itse kyllä aika hullulta. Kuka edes olet? Olet selvästi seurannut tätä palstaa, kun tiedät minustakin noinkin paljon. Epäilyttää, että kyseessä on tämä yksi tapaus taas.

• Building the Ark
        kjwh kirjoitti:

No mähän perustelen miksi joku on hyvää ja miksi huonoa. Eikö tämä ole tavallista väittelyä, mitä ihmiset käyvät keskenään?

Kun sanoo, että suurin osa taiteesta ei ole hyvää, on heti kapea katseinen. Ei riitä perustelut, tämän lausahduksen perään. Onko sellainen käsitys taiteesta kaikkein paras, joka luettelee kaiken taiteeksi. Sehän olisi ainakin todella laaja. Ei olisi ainakaan kapea.... Tai no tämmöinen kapea on huonompi kuin laaja, on täyttä hulluutta. Sille mikä on hyvää ja mikä huonoa taidetta pitää olla perusteluita. Ei riitä että hyvää taidetta tai ylipäätänsä taidetta, on mahdollisimman moni asia. Ja ne keiden mielestä taiteen määritelmään ei mahdu kauheasti, ovat heti tuomittavissa.

Ja tästä mun vaikeuksista iloitsemiselle, ei voi nyt sanoa oikein mitään. Kuullostat itse kyllä aika hullulta. Kuka edes olet? Olet selvästi seurannut tätä palstaa, kun tiedät minustakin noinkin paljon. Epäilyttää, että kyseessä on tämä yksi tapaus taas.

Mistä ihmeen "yhdestä tapauksesta" täällä puhutaan? Jos saa kysyä.

• kjwh

Mistä ihmeen "yhdestä tapauksesta" täällä puhutaan? Jos saa kysyä.

En pysty mainitsemaan nimeä. Kun kyseinen tapaus on niin herkkänahkainen, että saattaisia vaikka tehdä rikosilmoituksen, tai ties mitä.

Tyyppi on vaan semmoinen todella vainoharhainen ja ilkeä, joka on jo useamman vuoden terrorisoinut tätä palstaa.

• lkdjodvj
        kjwh kirjoitti:

Sinulle on selitetty nykytaiteen olemusta vuosien varrella todella kattavasti näillä palstoilla, tehty kerrottu hyviä esimerkkejä siitä kuinka klassinen ja nykytaide eivät loppujenlopuksi ajatustasolla eroa toisistaan, mutta pääpiirteittäin kommenttisi parhaisiinkin ja informatiivisimpiin argumentteihin on:" no musta noi on vaan huonoja". Koska et joko jostain oudosta periaatteellisesta syystä,tai yksinkertaisesti laiskuudesta edes yritä ymmärtää tai ottaa selvää mistä nykytaiteessa on kysymys,( vastausmuuten on että pitkälti samoista asioista kuin klassisessa taiteessa), sinulla ei ole oikeutta mielipiteisiisi." Kaikilla on oikeus mielipiteisiinsä" on paskapuhetta, koska ainoastaan valistuneilla mielipiteillä on merkitystä.Valistunut tarkoittaa tässä sitä tietää kritisoimastaan asiasta jotain. Ymmärrät tämän varmasti, koska monta kertaa olet vastannut jollekulle klassisen ilmaisun kyseenalaistajalle että " älä hei luule että sä tiedät jotain klassisesta taiteesta".
        En ole koskaan kuullut sinulta yhtään fiksua perustelua siitä miksi nykytaide olisi huonompaa kuin klassinen.Argumenttisi ovat täysin tunnepohjaisia mölähdyksiä vailla mitään viisaita perusteita.
        Et kai aivan tosissasi voi olla niin yksinkertainen, että niputat jonkin asian tarpeettomaksi vain koska et sitä itse ymmärrä tai ole siitä kiinnostunut.
        Mitenkäs ne miljoonat ihmiset, kuten minä, jotka oikeasti saavat paljon elämänsisältöä nykytaiteesta? Olemmeko me kaikki jonkinlaisen taidevääristymän uhreja? Joilla ei ilmeisesti olisi oikeutta nähdä, myydä tai tehdä postmodernia nykytaidetta, jos sinä saisit päättää.

• jhuoigiog
        kjwh kirjoitti:

Pienenä jatkona vielä: minusta suurin osa klassisesta taiteesta ei puhuttele minua koska klassinen ilmaisu on pinnallista ja valheellista.En näe maailmaa sellaisena hattaraunelmana kuin esim. ihailemasi Gerome tai muut orientalistit. Heidän näkemyksensä esimerkiksi lähi-idästä on naivi ja täyttä satua.Kaiken kaikkiaan klassisessa taiteessa asiota käsitellään epärealistisesti.Ihannoivaa höpöhöpöä lapsellisille unelmoijille.Aina maalataan kauniisti, oli sitten sota tai rauha, aina on yhtä kaunista.Häät tai hautajaiset, käsittely on sama. Ja se ratakiskosta väännetty kirjallinen sisältö mikä klassisissa teoksissa on , ei myöskään tyydytä yhtäkään älyllistä ihmistä sen enempää kuin huonot elokuvat joissa juoni on selvä ensimmäisen kahden minuutin jälkeen.
        Klassisella taiteella on kiistämätön arvonsa ja tekniikasta voi saada ja saankin suurta tyydytystä vaikka maalaus olisikin idioottimainen käsittelyltään ja sisällöltään.Mutta enemmän kaipaan taiteelta rehellisyyttä ja monimutkaisuutta, koska elämä on monimutkaista.Ja taide kuvaa elämää.Klassisista teoksista en saa suuriakaan elämyksiä koska ne kertovat oman aikansa ideaaleista,mutta minua kiinnosta tämä aika jossa elän.

• kjwh
        lkdjodvj kirjoitti:

Sinulle on selitetty nykytaiteen olemusta vuosien varrella todella kattavasti näillä palstoilla, tehty kerrottu hyviä esimerkkejä siitä kuinka klassinen ja nykytaide eivät loppujenlopuksi ajatustasolla eroa toisistaan, mutta pääpiirteittäin kommenttisi parhaisiinkin ja informatiivisimpiin argumentteihin on:" no musta noi on vaan huonoja". Koska et joko jostain oudosta periaatteellisesta syystä,tai yksinkertaisesti laiskuudesta edes yritä ymmärtää tai ottaa selvää mistä nykytaiteessa on kysymys,( vastausmuuten on että pitkälti samoista asioista kuin klassisessa taiteessa), sinulla ei ole oikeutta mielipiteisiisi." Kaikilla on oikeus mielipiteisiinsä" on paskapuhetta, koska ainoastaan valistuneilla mielipiteillä on merkitystä.Valistunut tarkoittaa tässä sitä tietää kritisoimastaan asiasta jotain. Ymmärrät tämän varmasti, koska monta kertaa olet vastannut jollekulle klassisen ilmaisun kyseenalaistajalle että " älä hei luule että sä tiedät jotain klassisesta taiteesta".
        En ole koskaan kuullut sinulta yhtään fiksua perustelua siitä miksi nykytaide olisi huonompaa kuin klassinen.Argumenttisi ovat täysin tunnepohjaisia mölähdyksiä vailla mitään viisaita perusteita.
        Et kai aivan tosissasi voi olla niin yksinkertainen, että niputat jonkin asian tarpeettomaksi vain koska et sitä itse ymmärrä tai ole siitä kiinnostunut.
        Mitenkäs ne miljoonat ihmiset, kuten minä, jotka oikeasti saavat paljon elämänsisältöä nykytaiteesta? Olemmeko me kaikki jonkinlaisen taidevääristymän uhreja? Joilla ei ilmeisesti olisi oikeutta nähdä, myydä tai tehdä postmodernia nykytaidetta, jos sinä saisit päättää.

No olenhan minä perustellut miksi klassinen ja nykytaide eroaa toisistaan. Ja mikä on ajatustaso. Sekö riittää yhteiseksi tekijäksi klassiselle ja ei esittävälle maalaukselle, että ne ovat kummatkin tehty maalilla kankaalle? Tuskin.

"""""Valistunut tarkoittaa tässä sitä tietää kritisoimastaan asiasta jotain""""

Kyllähän minä taiteesta tiedä jotakin. Ja vielä aika paljonkin.

"""Ymmärrät tämän varmasti, koska monta kertaa olet vastannut jollekulle klassisen ilmaisun kyseenalaistajalle että " älä hei luule että sä tiedät jotain klassisesta taiteesta""""

No tällä palstalla on väitetty ties mitä roskaa realistisesta maalaustaiteesta. Niinkuin, että kaikki ne ovat maalattu valokuvista. Ja että kuka vaan voisi tehdä realistista taidetta, kunhan "vähän vain harjoittelisi". Pakkohan tossa on ilmoittaa, näille väitteitä antaneille henkilöille, että heillä ei ole mitään tietoa asiasta.

"""""Mitenkäs ne miljoonat ihmiset, kuten minä, jotka oikeasti saavat paljon elämänsisältöä nykytaiteesta? Olemmeko me kaikki jonkinlaisen taidevääristymän uhreja? Joilla ei ilmeisesti olisi oikeutta nähdä, myydä tai tehdä postmodernia nykytaidetta, jos sinä saisit päättää."""""

Vaikea sanoa heistä jotka pitävät nykytaiteesta mitään. Hyökkään enneminkin sitä koko instituutiota tai itse taidetta vastaan. Mä uskoisin, että ihmisillä on suuri tarve osoittaa omaa sivistyneisyyttään ja paremmuuttaan, liittämällä itsensä jotenkin johonkin taiteeseen. Ei esittävä taide on hyvä esimerkki tästä, koska kukaan järjellä ajatteleva ihminen ei pysty tajuamaan sitä. Sen avulla on helppo leikkiä kultturellia ja näyttäytyä, muita sivistyneempänä.

Enkä todellakaan tiedä miksi jotkut tekevät ei esittävää kuvataidetta, tai performansseja ja installaatioita. Ilmeisestikkään he eivät välitä taiteensa ja koko elämänsä turhuudesta ja ristiriitaisuudesta. Monet nykytaidetta tekevät mun ikäiset jotka olen tavannut, ovat olleet sellaisia hipstereitä ja ajelehtijoita, jotka eivät muutenkaan välittäneet mitä ovat elämällään tehneet. Että kaipa se nykytaide on sitten sopinut hyvin kuvioihin, kun sitä on voinut tehdä vaikka minkä näköistä, eikä se ole silti yleisön silmissä ollut huonoa.

• kjwh
        jhuoigiog kirjoitti:

Pienenä jatkona vielä: minusta suurin osa klassisesta taiteesta ei puhuttele minua koska klassinen ilmaisu on pinnallista ja valheellista.En näe maailmaa sellaisena hattaraunelmana kuin esim. ihailemasi Gerome tai muut orientalistit. Heidän näkemyksensä esimerkiksi lähi-idästä on naivi ja täyttä satua.Kaiken kaikkiaan klassisessa taiteessa asiota käsitellään epärealistisesti.Ihannoivaa höpöhöpöä lapsellisille unelmoijille.Aina maalataan kauniisti, oli sitten sota tai rauha, aina on yhtä kaunista.Häät tai hautajaiset, käsittely on sama. Ja se ratakiskosta väännetty kirjallinen sisältö mikä klassisissa teoksissa on , ei myöskään tyydytä yhtäkään älyllistä ihmistä sen enempää kuin huonot elokuvat joissa juoni on selvä ensimmäisen kahden minuutin jälkeen.
        Klassisella taiteella on kiistämätön arvonsa ja tekniikasta voi saada ja saankin suurta tyydytystä vaikka maalaus olisikin idioottimainen käsittelyltään ja sisällöltään.Mutta enemmän kaipaan taiteelta rehellisyyttä ja monimutkaisuutta, koska elämä on monimutkaista.Ja taide kuvaa elämää.Klassisista teoksista en saa suuriakaan elämyksiä koska ne kertovat oman aikansa ideaaleista,mutta minua kiinnosta tämä aika jossa elän.

Mä kyseenalaistaisin koko tämän maalauksen aihe meiningin. Maalauksen pitäisi olla muka niinkuin joku kirjallisuuden ja filosofian jatke. Vaikka kyse on vain kuvista, joihin on todella vaikea liittää mitään suoranaisia toteamuksia, toisin kuin vaikkapa kijrallisuudessa, jossa voi hyvinkin suorasti ilmaista asioita.

Mä ainakin pystyn nauttimaan maalauksista aiheesta, ajanjaksosta ja muista konteksteista riippumatta. Tai no en ehkä aina. Mutta ainakin yritän. Koska tärkeintä on se, kuinka rehellisesti ja totuudenmukaisesti taiteilija on yrittänyt kuvata todellisuutta. En nyt meinaa sitä, että sitä parempi, mitä enemmän detailjeita maalauksessa on. Esim. Sargent maalasi hyvinkin yksinkertaisesti, mutta nuodattaen ääriviivoja ja suuria välöörialueita tarkasti.

• Asennettako ei?

Vaikka pidänkin Baren taidekäsitystä hieman rajoittuneena, niin siitä huolimatta olen sitä mieltä että juuri hän on yksi niitä harvoja jolla palstalla on asennetta ja sen todistaa jo hänen Firenzessä opiskelunsa. Bare tietää mitä tavoittelee ja on valmis tekemään töitä saavuttaakseen sen, jo se kertoo asenteesta!!!

Ja kun hän on saavuttanut tavoitteensa, niin uskon että hänenkin taidekäsityksensä laajenee!

• Heh heh!
        kjwh kirjoitti:

En pysty mainitsemaan nimeä. Kun kyseinen tapaus on niin herkkänahkainen, että saattaisia vaikka tehdä rikosilmoituksen, tai ties mitä.

Tyyppi on vaan semmoinen todella vainoharhainen ja ilkeä, joka on jo useamman vuoden terrorisoinut tätä palstaa.

Voi Bare mitä ihmettä teet siellä Firenzessä, vai oletko viemässä suomalaista mustamaalaus ja selkäänpuukotuskulttuuria sinne! Yrittäisit nyt saavuttaa sen mitä haet rehellisin keinoin, vai annoitko periksi kun huomasit että sinullahan saattaa olla loistava tulevaisuus maamme virallisen taidemaailman parissa paljon helpommin konstein kuin kovalla harjoittelulla! Ei tarvitse kuin yhtyä yhden taiteilijan mollaamiskuoroon ja laulaa samaa katkeruuslaulua palstan muiden höppänöiden kanssa!

Muista kuitenkin Bare että kohta osaamisella on todella merkitystä taiteilijankin kannalta, jos maailman talous kaatuu niin kaatuu myös taiteen julkinen rahoitus! Ja silloin julkisen puolen osaamattomien ja lahjattomien lentokyvyttömien kanojen ja kukkojen lento päättyy kuin seinään. Ja silloin todelliselle osaamiselle on kysyntää!

• hopelesssss
        kjwh kirjoitti:

No olenhan minä perustellut miksi klassinen ja nykytaide eroaa toisistaan. Ja mikä on ajatustaso. Sekö riittää yhteiseksi tekijäksi klassiselle ja ei esittävälle maalaukselle, että ne ovat kummatkin tehty maalilla kankaalle? Tuskin.

"""""Valistunut tarkoittaa tässä sitä tietää kritisoimastaan asiasta jotain""""

Kyllähän minä taiteesta tiedä jotakin. Ja vielä aika paljonkin.

"""Ymmärrät tämän varmasti, koska monta kertaa olet vastannut jollekulle klassisen ilmaisun kyseenalaistajalle että " älä hei luule että sä tiedät jotain klassisesta taiteesta""""

No tällä palstalla on väitetty ties mitä roskaa realistisesta maalaustaiteesta. Niinkuin, että kaikki ne ovat maalattu valokuvista. Ja että kuka vaan voisi tehdä realistista taidetta, kunhan "vähän vain harjoittelisi". Pakkohan tossa on ilmoittaa, näille väitteitä antaneille henkilöille, että heillä ei ole mitään tietoa asiasta.

"""""Mitenkäs ne miljoonat ihmiset, kuten minä, jotka oikeasti saavat paljon elämänsisältöä nykytaiteesta? Olemmeko me kaikki jonkinlaisen taidevääristymän uhreja? Joilla ei ilmeisesti olisi oikeutta nähdä, myydä tai tehdä postmodernia nykytaidetta, jos sinä saisit päättää."""""

Vaikea sanoa heistä jotka pitävät nykytaiteesta mitään. Hyökkään enneminkin sitä koko instituutiota tai itse taidetta vastaan. Mä uskoisin, että ihmisillä on suuri tarve osoittaa omaa sivistyneisyyttään ja paremmuuttaan, liittämällä itsensä jotenkin johonkin taiteeseen. Ei esittävä taide on hyvä esimerkki tästä, koska kukaan järjellä ajatteleva ihminen ei pysty tajuamaan sitä. Sen avulla on helppo leikkiä kultturellia ja näyttäytyä, muita sivistyneempänä.

Enkä todellakaan tiedä miksi jotkut tekevät ei esittävää kuvataidetta, tai performansseja ja installaatioita. Ilmeisestikkään he eivät välitä taiteensa ja koko elämänsä turhuudesta ja ristiriitaisuudesta. Monet nykytaidetta tekevät mun ikäiset jotka olen tavannut, ovat olleet sellaisia hipstereitä ja ajelehtijoita, jotka eivät muutenkaan välittäneet mitä ovat elämällään tehneet. Että kaipa se nykytaide on sitten sopinut hyvin kuvioihin, kun sitä on voinut tehdä vaikka minkä näköistä, eikä se ole silti yleisön silmissä ollut huonoa.

Ajatustaso on se asia jonka haluaa kuvallaan ilmaista.Karkeasti jaoteltuna: rakkaus, kuolema, viha, ilo, yms.Väitätkö sinä etteivät klassiset taiteilijat ole halunneet sanoa jotain maalatessaan kuviansa? Että edelfelt päätti maalata ruumissaaton vain koska " se näyttää kivalta".Nykyiset ja menneet taiteilijat halusivat ja haluavat sanoa jotain töillään, ja viesti ei yleensä eroa.Rakkautta ja kuolemaa käsitellään aina vaan.Se on se yhdistävä tekijä vanhassa ja uudessa, ilmaisutapa vaihtuu, viesti on sama.
        Ja en kyllä usko että tietäisit taiteesta, edes klassisten taiteilijoiden pyrkimyksistä juuri mitään. Tapasi puhua vanhastakin taiteesta kertoo päinvastaista.Oletkos lukenut edelfeltin kirjeenvaihtoa? siellä ei todellakaan puhuta jostain vitun varjorajoista taiteen suurimpana tavoitteena.
        Minä kerron sinulle, että rakastan nykytaidetta ja sen mahdollisuuksia, mutta sinä kuittaat sen sillä ettänäin tehdessäni todellisuudessa haluan hyväksyntää joltain saatanan hipstereiltä.Voin paljastaa sinulle, että suurinta osaa ihmisistä ei taide kiinnosta yhtään ja se että joku välittää nykytaiteesta kiinnostaa heitä vielä vähemmän.

Olisi varmasti yhtä älytöntä mielestäsi jos väittäisin että teet klassista koska olet liian tyhmä ymmärtämään nykytaidetta.Kokisit väitteen varmaan aika loukkaavaksi.Jos et pysty ymmärtämään, niin varmaankin kykenet kuitenkin elämään sen asian kanssa että on olemassa ihmisiä jotka kokevat nykytaiteen yhtä rikkaaksi ja mielenkiintoiseksi kuin sinä koet klassismin.
        Tuntuu kyllä että olisit valmis pyyhkimään nykytaiteen maapallolta välittämättä siitä että se on henkireikä miljoonille ihmisille.Ja vain koska et itse sitä ymmärrä.
        "Kukaan järjellä ajatteleva ei voi ymmärtää nykytaidetta".Hei come on.Kuulostaa siltä kuin et olisi tavannut eläviä ihmisiä koskaan.
        Uskomatonta tekstiä kyllä.Jos yksinkertaistaisit jonkun etnisen vähemmistön tiollasella retoriikalla niin suahan pidettäisiin räikeänä rasistina.Että meidän nykytaiteilijoiden elämäkin on jotenkin ihan paskana kun digataan sellasesta saastasta kun nykytaide. Toivon että elämä opettaa sua vielä ymmärtämään asioita vähän laajemmin.

• kjwh
        hopelesssss kirjoitti:

Ajatustaso on se asia jonka haluaa kuvallaan ilmaista.Karkeasti jaoteltuna: rakkaus, kuolema, viha, ilo, yms.Väitätkö sinä etteivät klassiset taiteilijat ole halunneet sanoa jotain maalatessaan kuviansa? Että edelfelt päätti maalata ruumissaaton vain koska " se näyttää kivalta".Nykyiset ja menneet taiteilijat halusivat ja haluavat sanoa jotain töillään, ja viesti ei yleensä eroa.Rakkautta ja kuolemaa käsitellään aina vaan.Se on se yhdistävä tekijä vanhassa ja uudessa, ilmaisutapa vaihtuu, viesti on sama.
        Ja en kyllä usko että tietäisit taiteesta, edes klassisten taiteilijoiden pyrkimyksistä juuri mitään. Tapasi puhua vanhastakin taiteesta kertoo päinvastaista.Oletkos lukenut edelfeltin kirjeenvaihtoa? siellä ei todellakaan puhuta jostain vitun varjorajoista taiteen suurimpana tavoitteena.
        Minä kerron sinulle, että rakastan nykytaidetta ja sen mahdollisuuksia, mutta sinä kuittaat sen sillä ettänäin tehdessäni todellisuudessa haluan hyväksyntää joltain saatanan hipstereiltä.Voin paljastaa sinulle, että suurinta osaa ihmisistä ei taide kiinnosta yhtään ja se että joku välittää nykytaiteesta kiinnostaa heitä vielä vähemmän.

Olisi varmasti yhtä älytöntä mielestäsi jos väittäisin että teet klassista koska olet liian tyhmä ymmärtämään nykytaidetta.Kokisit väitteen varmaan aika loukkaavaksi.Jos et pysty ymmärtämään, niin varmaankin kykenet kuitenkin elämään sen asian kanssa että on olemassa ihmisiä jotka kokevat nykytaiteen yhtä rikkaaksi ja mielenkiintoiseksi kuin sinä koet klassismin.
        Tuntuu kyllä että olisit valmis pyyhkimään nykytaiteen maapallolta välittämättä siitä että se on henkireikä miljoonille ihmisille.Ja vain koska et itse sitä ymmärrä.
        "Kukaan järjellä ajatteleva ei voi ymmärtää nykytaidetta".Hei come on.Kuulostaa siltä kuin et olisi tavannut eläviä ihmisiä koskaan.
        Uskomatonta tekstiä kyllä.Jos yksinkertaistaisit jonkun etnisen vähemmistön tiollasella retoriikalla niin suahan pidettäisiin räikeänä rasistina.Että meidän nykytaiteilijoiden elämäkin on jotenkin ihan paskana kun digataan sellasesta saastasta kun nykytaide. Toivon että elämä opettaa sua vielä ymmärtämään asioita vähän laajemmin.

No tällä ajatustasolla samankaltaisen työn vaikkapa Edelfeltin "Kaarle herttua herjaa Klaus Flemingin ruumista" työn kanssa, voin tehdä piirtämällä kaksi tikku-ukkoa jossa toinen näyttää kieltä toiselle. Millään muulla kuin tällä abstraktilla idean tasolla nämä työt eivät sitten olekkaan samankaltaisia.

Samaan tapaan joku Picasson "Avignon Naiset" ja Vaikkapa Ingresin "The Scource" ( http://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=9435&size=large ). Eivät muistuta toisiaan juurikaan muulla tapaa kuin että kummassakin maalauksessa on alastomia naisia. Vaikka asennot ja eleet ovat ehkä hieman saman tapaisia, niin samankaltaisuus on todella kaukana. Kun Ingres lähtee todellisuuden esittämisestä.(ainakin suurimaksi osaksi. Ingreshän oli enneminkin neoklassisti, kuin realisti, vaikka piirsikin usein mallien ääriviivat uskollisesti mallille). En edes tiedä mistä Picasso lähtee, koko työ näyttää aivan järjettömän kaoottiselta ja rumalta.

""""Olisi varmasti yhtä älytöntä mielestäsi jos väittäisin että teet klassista koska olet liian tyhmä ymmärtämään nykytaidetta.""""

Mä taas väittäisin, että olet liian laiska opetellaksesi anatomiaa ja piirtääksesi eläväämallia, siksi et itse viitsi tehdä taidetta, jossa ihmiset näyttäisivät aidoilta. Mutta enhän nyt sano tätä oikeesit, heitin vaan ilmaan tämmöisen väitteen, vaikka en siis missään nimessä oikeasti väitä näin.

""""Tuntuu kyllä että olisit valmis pyyhkimään nykytaiteen maapallolta välittämättä siitä että se on henkireikä miljoonille ihmisille.Ja vain koska et itse sitä ymmärrä. """"

Ei vaan haluaisin, että klassinen taide otettaisiin vakavasti mediassa, koulutuksessa, apurahalautakunnissa, taidepalkinnoissa ja muissa instituutioissa. Haluaisin, myös että olisi edes yksi koulu, jossa opetettaisiin ja annettaisiin aikaa harjoitella klassisen taiteen metodeita. Mulla ei ole todellakaan mitään tajua siitä miten maailma, yhteiskunta tai mikä hyvänsä isompi yksikkö, ihmisiä toimii ja vaikuttaa toisiinsa. Tai että mikä on moraalisesti oikein tai väärin todella suuressa mittakaavassa.

Ainoastaan haluaisin läpinäkyvyyttä ja reiluutta taidemaailmaan. Ja kaiken näköiset mystifioinnit ja turhat postmodernit sanavääntelyt pois koulutuksesta ja mediasta. Jos lukee jotain Otso Kantokorven kirjoituksia (joka on siis todella suuri päättäjä, siinä että kenestä tulee jotain ja kenestä ei), huomaa että kritiikkiin ja kommentointiin ei liity mitään sellaista logiikkaa, mitä ihmiset nyt yleensä käyttävät. Saatetaan selostaa jostain Platonista, Sokrateesta, Darwinista ja visuaalisista kokemuksista samasta lauseessa, ja seuraavassa ylistää jotain kuutioita galleriassa joidenka päälle tihkuu mehutiivistettä, tai jotain yhtä monimutkaisen sekavaa.

""""Uskomatonta tekstiä kyllä.Jos yksinkertaistaisit jonkun etnisen vähemmistön tiollasella retoriikalla niin suahan pidettäisiin räikeänä rasistina""""

Että etnisen vähemmistön olisi pitänyt ottaa piirustus ja maalaus enemmän tosissaan ja liittää se siihen todellisuuteen jota nähdään? En nyt oikein tajunnut. Taisit vaan tykätä vihjata sitä, että olisin ehkä muutenkin hirveän kapeakatseinen ja hirveä ihminen, varmasti myös rasisti.

""""Tapasi puhua vanhastakin taiteesta kertoo päinvastaista.Oletkos lukenut edelfeltin kirjeenvaihtoa? siellä ei todellakaan puhuta jostain ***** varjorajoista taiteen suurimpana tavoitteena.""""

Oon lukenut about 1/4 tosta Edelfetin kirjeitä äidilleen, ja ei sielä tosiaan puhuttu kauheasti piirtämisestä ja maalaamisesta. Enneminkin taidepolitiikasta ja jostain Pariisin puistoista ja taiteilijakavereista. Mutta luulen, että se että Edelfelt kirjoitti noi kirjeet sen äidille vaikutti tohon asiaan aika paljon.

En kyllä oikein tajua tätä väitettä ylipäätänsä. Väitätkö sitten, että Edelfeltin taide olisi syntynyt kokonaan vahinkona? Että häntä ei oikeasti kiinnostanut varjojen rajat, ääriviivat ja muut, vaan jotenki vahingossa tai itsestään nämä asiat näyttivät hyvin taidetuilta.

• hopelesssssss
        kjwh kirjoitti:

No tällä ajatustasolla samankaltaisen työn vaikkapa Edelfeltin "Kaarle herttua herjaa Klaus Flemingin ruumista" työn kanssa, voin tehdä piirtämällä kaksi tikku-ukkoa jossa toinen näyttää kieltä toiselle. Millään muulla kuin tällä abstraktilla idean tasolla nämä työt eivät sitten olekkaan samankaltaisia.

Samaan tapaan joku Picasson "Avignon Naiset" ja Vaikkapa Ingresin "The Scource" ( http://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=9435&size=large ). Eivät muistuta toisiaan juurikaan muulla tapaa kuin että kummassakin maalauksessa on alastomia naisia. Vaikka asennot ja eleet ovat ehkä hieman saman tapaisia, niin samankaltaisuus on todella kaukana. Kun Ingres lähtee todellisuuden esittämisestä.(ainakin suurimaksi osaksi. Ingreshän oli enneminkin neoklassisti, kuin realisti, vaikka piirsikin usein mallien ääriviivat uskollisesti mallille). En edes tiedä mistä Picasso lähtee, koko työ näyttää aivan järjettömän kaoottiselta ja rumalta.

""""Olisi varmasti yhtä älytöntä mielestäsi jos väittäisin että teet klassista koska olet liian tyhmä ymmärtämään nykytaidetta.""""

Mä taas väittäisin, että olet liian laiska opetellaksesi anatomiaa ja piirtääksesi eläväämallia, siksi et itse viitsi tehdä taidetta, jossa ihmiset näyttäisivät aidoilta. Mutta enhän nyt sano tätä oikeesit, heitin vaan ilmaan tämmöisen väitteen, vaikka en siis missään nimessä oikeasti väitä näin.

""""Tuntuu kyllä että olisit valmis pyyhkimään nykytaiteen maapallolta välittämättä siitä että se on henkireikä miljoonille ihmisille.Ja vain koska et itse sitä ymmärrä. """"

Ei vaan haluaisin, että klassinen taide otettaisiin vakavasti mediassa, koulutuksessa, apurahalautakunnissa, taidepalkinnoissa ja muissa instituutioissa. Haluaisin, myös että olisi edes yksi koulu, jossa opetettaisiin ja annettaisiin aikaa harjoitella klassisen taiteen metodeita. Mulla ei ole todellakaan mitään tajua siitä miten maailma, yhteiskunta tai mikä hyvänsä isompi yksikkö, ihmisiä toimii ja vaikuttaa toisiinsa. Tai että mikä on moraalisesti oikein tai väärin todella suuressa mittakaavassa.

Ainoastaan haluaisin läpinäkyvyyttä ja reiluutta taidemaailmaan. Ja kaiken näköiset mystifioinnit ja turhat postmodernit sanavääntelyt pois koulutuksesta ja mediasta. Jos lukee jotain Otso Kantokorven kirjoituksia (joka on siis todella suuri päättäjä, siinä että kenestä tulee jotain ja kenestä ei), huomaa että kritiikkiin ja kommentointiin ei liity mitään sellaista logiikkaa, mitä ihmiset nyt yleensä käyttävät. Saatetaan selostaa jostain Platonista, Sokrateesta, Darwinista ja visuaalisista kokemuksista samasta lauseessa, ja seuraavassa ylistää jotain kuutioita galleriassa joidenka päälle tihkuu mehutiivistettä, tai jotain yhtä monimutkaisen sekavaa.

""""Uskomatonta tekstiä kyllä.Jos yksinkertaistaisit jonkun etnisen vähemmistön tiollasella retoriikalla niin suahan pidettäisiin räikeänä rasistina""""

Että etnisen vähemmistön olisi pitänyt ottaa piirustus ja maalaus enemmän tosissaan ja liittää se siihen todellisuuteen jota nähdään? En nyt oikein tajunnut. Taisit vaan tykätä vihjata sitä, että olisin ehkä muutenkin hirveän kapeakatseinen ja hirveä ihminen, varmasti myös rasisti.

""""Tapasi puhua vanhastakin taiteesta kertoo päinvastaista.Oletkos lukenut edelfeltin kirjeenvaihtoa? siellä ei todellakaan puhuta jostain ***** varjorajoista taiteen suurimpana tavoitteena.""""

Oon lukenut about 1/4 tosta Edelfetin kirjeitä äidilleen, ja ei sielä tosiaan puhuttu kauheasti piirtämisestä ja maalaamisesta. Enneminkin taidepolitiikasta ja jostain Pariisin puistoista ja taiteilijakavereista. Mutta luulen, että se että Edelfelt kirjoitti noi kirjeet sen äidille vaikutti tohon asiaan aika paljon.

En kyllä oikein tajua tätä väitettä ylipäätänsä. Väitätkö sitten, että Edelfeltin taide olisi syntynyt kokonaan vahinkona? Että häntä ei oikeasti kiinnostanut varjojen rajat, ääriviivat ja muut, vaan jotenki vahingossa tai itsestään nämä asiat näyttivät hyvin taidetuilta.

Periaatteessa asia on juuri niin kuin tikku-ukko vertauksessasi sanoit, mutta 2 tikku-ukkoa olisi aika tylsä työ.Mutta nykytaiteessa asioita ei käsitellä tikku-ukkoja piirtämällä.
        Avignonin naiset eivät ole lainkaan sekava maalaus, päinvastoin.Kompositio ja rytmihän on siinä todella tiukka. En jaksaisi picassosta puhua kun se on niin epätasainen tekijä eikä oma suosikkini ollenkaan, mutta ilmaisutavat muuttuvat.Barokki ei näytä samalta kuin rokokoo, eikä romantiikan maalaustaide naturalismilta. Ja Ingres ei lähde todellisuuden esittämisestä, hänen kuvissaan on hiton vähän mitään todellista.paitsi siinä yhdessä selkäkuvassa.
        Kaikilla klassiset taiteilijat ovat muokanneet todellisuutta sanomansa ja omien ideaaliensa mukaiseksi. Se ei ole siksi sen "todellisempaa" kuin picassonkaan maailma. Jos jokin teos on kaaoottinen ja ruma, niin sellaisena taiteilija on maailman nähnyt.
        Olen kyllä samaa mieltä, että perinteiselle tekemiselle pitäisi olla samat mahdollisuudet kuin muillekin ilmaisumuodoille.
        Etnisyys vertaus tuli siitä kohtaa missä et puhunut enää piirtämisestä vaan nollasit toisen ihmisryhmän jonkinlaisiksi elämäntaidottomiksi hörhöiksi koska: he eivät halua tehdä klassista taidetta! Haloo, mies.
        Eipä se kirjeenvaihto tietenkään paras mahdollinen lähde ole edelfeltin taiteellisiin ajatuksiin, mutta kyllä sitä siellä on. Gallen-Kallelan elämänkerroissa on sen tapaista ajattelua kirjattu enemmän.
        Se kaikki mitä sinä pidät mystifiointina ja sanavääntelynä on minulle aivan selvää informaatiota.Pidät jälleen jotain sellaista arvottomana mitä sinulla ei ole kapasiteettia ymmärtää.Tai luulisin että ei ole halua.Ja se että sinulla on asenneongelma jonkin asian suhteen ei tee siitä asiasta turhaa tai käsittämätöntä.Muille kuin sinulle.
        Enkä käsitä mihin viittaat vahingolla? Nykytaide ei synny vahingossa sen enempää kuin klassinenkaan. Ja jos syntyy niin vahinkoa pyritään ohjailemaan. Tietenkään edelfeltin taide ei ole syntynyt vahingossa, mutta motivaatio tehdä niitä maalauksia ei ollut missään noin pinnallisissa asioissa niinkuin ääriviivat yms.Nehän ovat itsestäänselvyyksiä mikäli haluaa tehdä realistisen kuvan.Jos sisällöllä ei olisi ollut edelfeltille mitään merkitystä, niin kaippa hän olisi maalannut vain nimettömiä malleja lavalla tai penkillä kököttämässä.Tarkoitan siis että edelfelt on halunnut sanoa jotain tästä maailmasta kun on maalannut.Tottakai halusi myös tehdä hienon maalauksen, mutta varjorajat tai mittasuhteet eivät saletisti olleet se syy maalata niitä tauluja.

• kjwh
        hopelesssssss kirjoitti:

Periaatteessa asia on juuri niin kuin tikku-ukko vertauksessasi sanoit, mutta 2 tikku-ukkoa olisi aika tylsä työ.Mutta nykytaiteessa asioita ei käsitellä tikku-ukkoja piirtämällä.
        Avignonin naiset eivät ole lainkaan sekava maalaus, päinvastoin.Kompositio ja rytmihän on siinä todella tiukka. En jaksaisi picassosta puhua kun se on niin epätasainen tekijä eikä oma suosikkini ollenkaan, mutta ilmaisutavat muuttuvat.Barokki ei näytä samalta kuin rokokoo, eikä romantiikan maalaustaide naturalismilta. Ja Ingres ei lähde todellisuuden esittämisestä, hänen kuvissaan on hiton vähän mitään todellista.paitsi siinä yhdessä selkäkuvassa.
        Kaikilla klassiset taiteilijat ovat muokanneet todellisuutta sanomansa ja omien ideaaliensa mukaiseksi. Se ei ole siksi sen "todellisempaa" kuin picassonkaan maailma. Jos jokin teos on kaaoottinen ja ruma, niin sellaisena taiteilija on maailman nähnyt.
        Olen kyllä samaa mieltä, että perinteiselle tekemiselle pitäisi olla samat mahdollisuudet kuin muillekin ilmaisumuodoille.
        Etnisyys vertaus tuli siitä kohtaa missä et puhunut enää piirtämisestä vaan nollasit toisen ihmisryhmän jonkinlaisiksi elämäntaidottomiksi hörhöiksi koska: he eivät halua tehdä klassista taidetta! Haloo, mies.
        Eipä se kirjeenvaihto tietenkään paras mahdollinen lähde ole edelfeltin taiteellisiin ajatuksiin, mutta kyllä sitä siellä on. Gallen-Kallelan elämänkerroissa on sen tapaista ajattelua kirjattu enemmän.
        Se kaikki mitä sinä pidät mystifiointina ja sanavääntelynä on minulle aivan selvää informaatiota.Pidät jälleen jotain sellaista arvottomana mitä sinulla ei ole kapasiteettia ymmärtää.Tai luulisin että ei ole halua.Ja se että sinulla on asenneongelma jonkin asian suhteen ei tee siitä asiasta turhaa tai käsittämätöntä.Muille kuin sinulle.
        Enkä käsitä mihin viittaat vahingolla? Nykytaide ei synny vahingossa sen enempää kuin klassinenkaan. Ja jos syntyy niin vahinkoa pyritään ohjailemaan. Tietenkään edelfeltin taide ei ole syntynyt vahingossa, mutta motivaatio tehdä niitä maalauksia ei ollut missään noin pinnallisissa asioissa niinkuin ääriviivat yms.Nehän ovat itsestäänselvyyksiä mikäli haluaa tehdä realistisen kuvan.Jos sisällöllä ei olisi ollut edelfeltille mitään merkitystä, niin kaippa hän olisi maalannut vain nimettömiä malleja lavalla tai penkillä kököttämässä.Tarkoitan siis että edelfelt on halunnut sanoa jotain tästä maailmasta kun on maalannut.Tottakai halusi myös tehdä hienon maalauksen, mutta varjorajat tai mittasuhteet eivät saletisti olleet se syy maalata niitä tauluja.

""""" Ja Ingres ei lähde todellisuuden esittämisestä, hänen kuvissaan on hiton vähän mitään todellista.paitsi siinä yhdessä selkäkuvassa."""""

Ingresin muotokuvathan on todella tarkasti piiretty mallista. Hänellä tosin oli paljon sellaisia maalauksia, joissa todellisuutta tärkeämpää oli esittää jonkun mytologian symboliikkaa. Mutta yleisesti ottaen muotokuvat olivat piiretty todella uskollisesti mallin rytmeille ja usein mittasuhteille. Joskus hän tosin liioitteli, esim. naisten olkapäiden pyöreyttä, tekemällä niistä lähes puolikaaret ja jotain muuta tällästä vastaavaa vääristelyä. Yleisesti ottaen kuitenkin Ingres piirsi uskollisesti mallille ja varsinkin ääriviivan suunnanvaihteluita, tai rytmeiksi voi noita kutsua, hän tutki todella uskollisesti näkemälleen.

"""""Enkä käsitä mihin viittaat vahingolla?""""""

No siis, kun väitit, että Edelfelt olisi kiinnostunut enemmän siitä, mitä haluaa sanoa ajatuksen tasolla ihmiselle, kuin enemmän visuaalisista asioista. Koska Edelfeltin maalaukset olivat, useat ainakin todella kauniita, niin uskon, että häntä kiinnosti enemmän se piirtäminen ja maalaaminen, kuin joidenkin filosofisten tai poliittisten toteamusten piillottaminen maalauksiinsa.

Ja tottakai sillä aiheella ja kompositiolla on jotain väliä. Mutta tärkeintä nyt on tietysti se miten maalaa. Eikä joku suunnilleen sanoiksi käännettävä, maalaukseen piiloitettu kannanotto tai toteamus.

""""" mutta varjorajat tai mittasuhteet eivät saletisti olleet se syy maalata niitä tauluja."""""

No esimerkiksi noi kaksi asiaa, ja useat muut helpommin konktretisoitavammat aspektit maalauksessa. Ovat juuri niitä miten siitä saadaa jonkun näköinen, ja miten siihen saadan jonkunlainen tunne tai mitä nyt maalauksellaan hakee. Sellainen tulee juuri näiden konktreettisten asioiden kautta. Eikä tälläistä tunnetta voi tavoitella jonain irtonaisena päämääränä. Ne asiat joita ihmiset päivittäin näkevät porautuvat heidän alitajuntaansa, ja sen takia maalari esittää asiat aidon näköisesti ja tutkii näitä pienempiäkin rytmejä ja nyansseja ihmiskropassa, jotka aiheuttavat jonkunlaisia tunnereaktioita ihmisessä. Pelkkä sotku tai joku kolmio- ja neliökompositio, ei aiheuta muuta kuin tyhjyyden tunteen ihmisessä.

Ne asiat jotka esittää, pitää esittää sellaisina, että ne muistuttavat ihmisiä jostain, ja sen tavan jolla asiat esitetään, pitää tuottaa uskottavan näköinen lopputulos. Moni musiikista tajuamaton tajuaa kuitenkin aika nopeasti että joku soittaa nuotinvierestä tai miten lie väärin. Sama pätee kuvataiteeseen, vaikka ihmiset eivät ole harjoitelleet itse piirtämään tai kerranneet anatomiaa, he tajuavat liian vääntyneen ja kömpelösti piirretyn kropan ja taideteos vaipuu "huonoksi yritykseksi" heidän mielissään.

• taide taiteena
        kjwh kirjoitti:

""""" Ja Ingres ei lähde todellisuuden esittämisestä, hänen kuvissaan on hiton vähän mitään todellista.paitsi siinä yhdessä selkäkuvassa."""""

Ingresin muotokuvathan on todella tarkasti piiretty mallista. Hänellä tosin oli paljon sellaisia maalauksia, joissa todellisuutta tärkeämpää oli esittää jonkun mytologian symboliikkaa. Mutta yleisesti ottaen muotokuvat olivat piiretty todella uskollisesti mallin rytmeille ja usein mittasuhteille. Joskus hän tosin liioitteli, esim. naisten olkapäiden pyöreyttä, tekemällä niistä lähes puolikaaret ja jotain muuta tällästä vastaavaa vääristelyä. Yleisesti ottaen kuitenkin Ingres piirsi uskollisesti mallille ja varsinkin ääriviivan suunnanvaihteluita, tai rytmeiksi voi noita kutsua, hän tutki todella uskollisesti näkemälleen.

"""""Enkä käsitä mihin viittaat vahingolla?""""""

No siis, kun väitit, että Edelfelt olisi kiinnostunut enemmän siitä, mitä haluaa sanoa ajatuksen tasolla ihmiselle, kuin enemmän visuaalisista asioista. Koska Edelfeltin maalaukset olivat, useat ainakin todella kauniita, niin uskon, että häntä kiinnosti enemmän se piirtäminen ja maalaaminen, kuin joidenkin filosofisten tai poliittisten toteamusten piillottaminen maalauksiinsa.

Ja tottakai sillä aiheella ja kompositiolla on jotain väliä. Mutta tärkeintä nyt on tietysti se miten maalaa. Eikä joku suunnilleen sanoiksi käännettävä, maalaukseen piiloitettu kannanotto tai toteamus.

""""" mutta varjorajat tai mittasuhteet eivät saletisti olleet se syy maalata niitä tauluja."""""

No esimerkiksi noi kaksi asiaa, ja useat muut helpommin konktretisoitavammat aspektit maalauksessa. Ovat juuri niitä miten siitä saadaa jonkun näköinen, ja miten siihen saadan jonkunlainen tunne tai mitä nyt maalauksellaan hakee. Sellainen tulee juuri näiden konktreettisten asioiden kautta. Eikä tälläistä tunnetta voi tavoitella jonain irtonaisena päämääränä. Ne asiat joita ihmiset päivittäin näkevät porautuvat heidän alitajuntaansa, ja sen takia maalari esittää asiat aidon näköisesti ja tutkii näitä pienempiäkin rytmejä ja nyansseja ihmiskropassa, jotka aiheuttavat jonkunlaisia tunnereaktioita ihmisessä. Pelkkä sotku tai joku kolmio- ja neliökompositio, ei aiheuta muuta kuin tyhjyyden tunteen ihmisessä.

Ne asiat jotka esittää, pitää esittää sellaisina, että ne muistuttavat ihmisiä jostain, ja sen tavan jolla asiat esitetään, pitää tuottaa uskottavan näköinen lopputulos. Moni musiikista tajuamaton tajuaa kuitenkin aika nopeasti että joku soittaa nuotinvierestä tai miten lie väärin. Sama pätee kuvataiteeseen, vaikka ihmiset eivät ole harjoitelleet itse piirtämään tai kerranneet anatomiaa, he tajuavat liian vääntyneen ja kömpelösti piirretyn kropan ja taideteos vaipuu "huonoksi yritykseksi" heidän mielissään.

"Pelkkä sotku tai joku kolmio- ja neliökompositio, ei aiheuta muuta kuin tyhjyyden tunteen ihmisessä."

Voi hyvänen aika sentään. Mihin sinä perustat tämän(kin) väittämäsi? Onko sinulla jonkinlaista empiiristä tutkimusaineistoa siitä mikä taiteena vaikuttaa ihmiseen ja mikä ei, kun tämmöisiä heittelet?

Maalaus on käytännössä aina pelkkä pinta, johon on vain aseteltu värejä eritavalla. Niin niissä klassisissa maalauksissa kuin mainitsemissasi kolmio - ja neliömaalauksissakin. Kyse on vain eri tavoista tehdä samaa asiaa. Toiset vaikuttuvat toisella tavalla asetelluista väreistä ja toiset toisella.

Esimerkiksi Rothko tavoitteli värikenttämaalauksissaan ihmisen perustunteisiin vetoavia värisommitteluja ja onnistui siinä saaden monet itkemään liikutuksesta katsoessaan niitä. Niin vaikuttavia ovat hänen työnsä.

• kjwh
        taide taiteena kirjoitti:

"Pelkkä sotku tai joku kolmio- ja neliökompositio, ei aiheuta muuta kuin tyhjyyden tunteen ihmisessä."

Voi hyvänen aika sentään. Mihin sinä perustat tämän(kin) väittämäsi? Onko sinulla jonkinlaista empiiristä tutkimusaineistoa siitä mikä taiteena vaikuttaa ihmiseen ja mikä ei, kun tämmöisiä heittelet?

Maalaus on käytännössä aina pelkkä pinta, johon on vain aseteltu värejä eritavalla. Niin niissä klassisissa maalauksissa kuin mainitsemissasi kolmio - ja neliömaalauksissakin. Kyse on vain eri tavoista tehdä samaa asiaa. Toiset vaikuttuvat toisella tavalla asetelluista väreistä ja toiset toisella.

Esimerkiksi Rothko tavoitteli värikenttämaalauksissaan ihmisen perustunteisiin vetoavia värisommitteluja ja onnistui siinä saaden monet itkemään liikutuksesta katsoessaan niitä. Niin vaikuttavia ovat hänen työnsä.

"""""Voi hyvänen aika sentään. Mihin sinä perustat tämän(kin) väittämäsi? Onko sinulla jonkinlaista empiiristä tutkimusaineistoa siitä mikä taiteena vaikuttaa ihmiseen ja mikä ei, kun tämmöisiä heittelet?""""""

Mihin kaikkeen oikein tarvitsee tieteellisen tutkimuksen? Mä en esimerkiksi tarvitse tieteellistä tutkimusta siihen, että kuukauden auringossa mädäntyneen ruoan syöminen on epäterveellistä. Sen kertoo ihan vaistotkin mulle.

Tottakai kokonaan abstrakti ja klassinen taide on samankaltaista. Siis siinä kohtaa samankaltaista, että ne ovat kummatkin tehdyt maalilla kankaalle. Ja että kummassakin on tälläinen epämääräinen aspekti kuin kompositio. Toisessa kompositio on toiminut ehkä jonain pienenä työkaluna, hahmottamaan sitä miten figuurit , ja muut asiat on sijoiteltu kankaalle. Toisessa kompositio ja muutkin päälle liimatut teoriat, ovat toimineet jonain sertifikaatteina siitä, että kyseessä on nyt ihan oikeaa taidetta, eikä vain lasten tai hullujen tekemää sotkua.

"""""Esimerkiksi Rothko tavoitteli värikenttämaalauksissaan ihmisen perustunteisiin vetoavia värisommitteluja ja onnistui siinä saaden monet itkemään liikutuksesta katsoessaan niitä. Niin vaikuttavia ovat hänen työnsä."""""

Monet esimerkiksi homeopaattisia lääkkeitä käyttävät ovat vakuuttuneita niiden toimivuudesta. No toimivathan nämä lääkkeet, mutta vain lumevaikutuksella, eikä lääketieteen keinoin.

Sama pätee tähän. En tosiaankaan tiedä miksi jotkut on menneet itkemään näiden Rothkon maalausten eteen (tai no mulla on ehkä jotain hajua siitä, miksi joku itkee nähdessään tämmöisen maalauksen). Mutta epäilen, että jos saisin katalogin Rothkon töistä, niin voisin vaikka itse koheltaa saman näköisen maalauksen, ja suurin osta jopa jo Rothkon taidetta nähneistä eivät osaisi kertoa mitään eroa tämän mun jäljitelmän ja aidon Rothkon välillä.

• taide taiteena
        kjwh kirjoitti:

"""""Voi hyvänen aika sentään. Mihin sinä perustat tämän(kin) väittämäsi? Onko sinulla jonkinlaista empiiristä tutkimusaineistoa siitä mikä taiteena vaikuttaa ihmiseen ja mikä ei, kun tämmöisiä heittelet?""""""

Mihin kaikkeen oikein tarvitsee tieteellisen tutkimuksen? Mä en esimerkiksi tarvitse tieteellistä tutkimusta siihen, että kuukauden auringossa mädäntyneen ruoan syöminen on epäterveellistä. Sen kertoo ihan vaistotkin mulle.

Tottakai kokonaan abstrakti ja klassinen taide on samankaltaista. Siis siinä kohtaa samankaltaista, että ne ovat kummatkin tehdyt maalilla kankaalle. Ja että kummassakin on tälläinen epämääräinen aspekti kuin kompositio. Toisessa kompositio on toiminut ehkä jonain pienenä työkaluna, hahmottamaan sitä miten figuurit , ja muut asiat on sijoiteltu kankaalle. Toisessa kompositio ja muutkin päälle liimatut teoriat, ovat toimineet jonain sertifikaatteina siitä, että kyseessä on nyt ihan oikeaa taidetta, eikä vain lasten tai hullujen tekemää sotkua.

"""""Esimerkiksi Rothko tavoitteli värikenttämaalauksissaan ihmisen perustunteisiin vetoavia värisommitteluja ja onnistui siinä saaden monet itkemään liikutuksesta katsoessaan niitä. Niin vaikuttavia ovat hänen työnsä."""""

Monet esimerkiksi homeopaattisia lääkkeitä käyttävät ovat vakuuttuneita niiden toimivuudesta. No toimivathan nämä lääkkeet, mutta vain lumevaikutuksella, eikä lääketieteen keinoin.

Sama pätee tähän. En tosiaankaan tiedä miksi jotkut on menneet itkemään näiden Rothkon maalausten eteen (tai no mulla on ehkä jotain hajua siitä, miksi joku itkee nähdessään tämmöisen maalauksen). Mutta epäilen, että jos saisin katalogin Rothkon töistä, niin voisin vaikka itse koheltaa saman näköisen maalauksen, ja suurin osta jopa jo Rothkon taidetta nähneistä eivät osaisi kertoa mitään eroa tämän mun jäljitelmän ja aidon Rothkon välillä.

"Mihin kaikkeen oikein tarvitsee tieteellisen tutkimuksen?"

No, kyllä siinä vaiheessa kannattaa jotain perusteluja olla takana kun heittää noinkin absurdeja väitteitä kuin sinä:
        Sinä kun et voi puhua kuin omasta puolestasi, etkä voi tuota väitettä perustella kun se ei edes perusteltavissa ole.
        Se, että sinä et pidä appelsiineista ei tarkoita, että kukaan muukaan vajaasta 7 miljardista ihmisestä ei niistä pidä.

"Monet esimerkiksi homeopaattisia lääkkeitä käyttävät ovat vakuuttuneita niiden toimivuudesta. No toimivathan nämä lääkkeet, mutta vain lumevaikutuksella, eikä lääketieteen keinoin."

No, nyt alan päästä vähän sisälle ajatusmaailmaasi: Mielestäsi siis hoito ei ollut aitoa, jos potilas paranee, mutta et voi perustella sitä järjellä miksi näin kävi. Kun virallinen lääketiede ei voi sitä selittää.
        Samaa logiikkaa sovellat ilmeisesti taiteeseen; on järjetöntä, että jokin teos vaikuttaa ihmiseen ja ihminen kokee sen taiteena, vaikka siinä on vain pelkkää sotkua tai abstrakti sommitelma. Eihän se käy järkeen!
        Korjaa jos olen väärässä, mutta tällaisen johtopäätöksen voi viestistäsi vetää.

"En tosiaankaan tiedä miksi jotkut on menneet itkemään näiden Rothkon maalausten eteen (tai no mulla on ehkä jotain hajua siitä, miksi joku itkee nähdessään tämmöisen maalauksen)"

Tällaista kommenttia sinulta odotinkin. Varmaan itsekin ymmärrät että kyse ei ole siitä.

"Mutta epäilen, että jos saisin katalogin Rothkon töistä, niin voisin vaikka itse koheltaa saman näköisen maalauksen, ja suurin osta jopa jo Rothkon taidetta nähneistä eivät osaisi kertoa mitään eroa tämän mun jäljitelmän ja aidon Rothkon välillä."

Minä taas epäilen, että ei tulisi onnistumaan. Sinä kun maalaisit sen vain kopiona, et työllesi omistautuen ja sydämen halusta tehdä juuri sellaista taidetta. Sitäpaitsi pelkän kuvan perusteella hommasi olisi mahdottomuus, koska niissä töissä on niin paljon hienovaraisia nyansseja, että vaadittaisiin maalauksiin perehtymistä livenä.
        Ja mitä sitten onnistuisitkin huijaamaan sillä joitakin? Ei se poistaisi alkuperäisten Rohkon töiden merkitystä ja arvoa.
        Kyllähän klassisistakin (ja niistä varsinkin) maalauksista liikkuu väärennöksiä pilvin pimein markkinoilla, joku niitä luulee aidoiksi, joku ei. Yleensä väärennös kuitenkin paljastuu ennenpitkää.

• kjwh
        taide taiteena kirjoitti:

"Mihin kaikkeen oikein tarvitsee tieteellisen tutkimuksen?"

No, kyllä siinä vaiheessa kannattaa jotain perusteluja olla takana kun heittää noinkin absurdeja väitteitä kuin sinä:
        Sinä kun et voi puhua kuin omasta puolestasi, etkä voi tuota väitettä perustella kun se ei edes perusteltavissa ole.
        Se, että sinä et pidä appelsiineista ei tarkoita, että kukaan muukaan vajaasta 7 miljardista ihmisestä ei niistä pidä.

"Monet esimerkiksi homeopaattisia lääkkeitä käyttävät ovat vakuuttuneita niiden toimivuudesta. No toimivathan nämä lääkkeet, mutta vain lumevaikutuksella, eikä lääketieteen keinoin."

No, nyt alan päästä vähän sisälle ajatusmaailmaasi: Mielestäsi siis hoito ei ollut aitoa, jos potilas paranee, mutta et voi perustella sitä järjellä miksi näin kävi. Kun virallinen lääketiede ei voi sitä selittää.
        Samaa logiikkaa sovellat ilmeisesti taiteeseen; on järjetöntä, että jokin teos vaikuttaa ihmiseen ja ihminen kokee sen taiteena, vaikka siinä on vain pelkkää sotkua tai abstrakti sommitelma. Eihän se käy järkeen!
        Korjaa jos olen väärässä, mutta tällaisen johtopäätöksen voi viestistäsi vetää.

"En tosiaankaan tiedä miksi jotkut on menneet itkemään näiden Rothkon maalausten eteen (tai no mulla on ehkä jotain hajua siitä, miksi joku itkee nähdessään tämmöisen maalauksen)"

Tällaista kommenttia sinulta odotinkin. Varmaan itsekin ymmärrät että kyse ei ole siitä.

"Mutta epäilen, että jos saisin katalogin Rothkon töistä, niin voisin vaikka itse koheltaa saman näköisen maalauksen, ja suurin osta jopa jo Rothkon taidetta nähneistä eivät osaisi kertoa mitään eroa tämän mun jäljitelmän ja aidon Rothkon välillä."

Minä taas epäilen, että ei tulisi onnistumaan. Sinä kun maalaisit sen vain kopiona, et työllesi omistautuen ja sydämen halusta tehdä juuri sellaista taidetta. Sitäpaitsi pelkän kuvan perusteella hommasi olisi mahdottomuus, koska niissä töissä on niin paljon hienovaraisia nyansseja, että vaadittaisiin maalauksiin perehtymistä livenä.
        Ja mitä sitten onnistuisitkin huijaamaan sillä joitakin? Ei se poistaisi alkuperäisten Rohkon töiden merkitystä ja arvoa.
        Kyllähän klassisistakin (ja niistä varsinkin) maalauksista liikkuu väärennöksiä pilvin pimein markkinoilla, joku niitä luulee aidoiksi, joku ei. Yleensä väärennös kuitenkin paljastuu ennenpitkää.

""""Monet esimerkiksi homeopaattisia lääkkeitä käyttävät ovat vakuuttuneita niiden toimivuudesta. No toimivathan nämä lääkkeet, mutta vain lumevaikutuksella, eikä lääketieteen keinoin."

No, nyt alan päästä vähän sisälle ajatusmaailmaasi: Mielestäsi siis hoito ei ollut aitoa, jos potilas paranee, mutta et voi perustella sitä järjellä miksi näin kävi. Kun virallinen lääketiede ei voi sitä selittää."""""

No siis tottakai hoito on onnistunut jos potilas paranee. Siinä on vaan se, kun nämä homeopaattiset lääkkeet maksavat yhtäpaljon ja usein vielä enemmänkin kuin tavalliset lääkkeet. Ja kun lumelääkkeitä yleisesti ottaen voidaan tehdä 1/10 tavallisten lääkkeiden hinnoista. Turha kenenkään on silloin suositella homeopaattisia lääkkeitä, jos saman asian voi hoitaa pienemmillä kustannuksilla.

Samaa mieltä olen myös siinä kohtaa, että jos jotkut pitävät abstraktin expressionismin, naivismin, installaatioiden ja minkä lie nykytaiteen katselusta. Niin voitaisiin myös puhua siitä, että nämä asiat ovat hyvin lähellä muutaman vuoden ikäisten lapsien sotkuja, tai siitä että installaatiot ovat monet about saman näköisiä, kun joku olisi sattumanvaraisesti heitellyt esineitä huoneen nurkkaan. Taiteeksi esimerkiksi instaallaatiot tekevät se aspekti että ne ovat viety museon tai gallerian kontekstiin, muuten tuskin kukaan edes erottaisi näitä taiteeksi.

• Hopelessssssssssssss
        kjwh kirjoitti:

Ensin täytyy todeta, että jos sanoisit Pietarin taideakatemiassa opettajalle komposition olevan jonkinlainen epämääräinen aspekti ja päälleliimattu teoria niin opettaja sanoisi jotain kohteliaasti, eikä kiinnittäisi sinuun enää mitään huomiota, koska pitäisi sinua liian alkeellisena ihmisenä että sinuun kannattaisi tuhlata aikaa.Tai no, koska olisit ulkomaalainen, saattaisit saada tuntikausia kestävän luennon komposition merkityksestä taiteessa. Klassisessa taiteessa kompositio on tiedettä ja todella oleellinen osa teosta.Luulisi että tämä tieto olisi osunut silmiisi kun kerran sitä kirjallisuutta vanhoista akatemioista tankkaat.

Ja tuo ruokavertaus on kehäpäätelmä älyttömimmästä päästä.Väitteesi kuuluu: " koska mädäntynyttä ruokaa ei ole terveellistä syödä, ihmiset eivät voi liikuttua postmodernista taiteesta". Kun kerran peräänkuulutat järjellistä ajattelua taiteessa ja muussa, olisi kohtuullista että kykenisit itse esittämään sitä omissa argumenteissasi.

On ihan asiallista pyytää tutkimustietoa niin tolkuttomasta väitteestä kuin että abstraktiot aiheuttavat ihmisille vain tyhjyyden tunteen, koska tosiaan olet niin kovasti tuon järjellisen perustelun kannalla. Muutenhan nuo sinun väitteesi ovat " jotain ihme fiufiu sanavääntelyä jota sanot vaikuttaaksesi fiksummalta."

Aina löytyy teitä jotka kuvittelette olevanne samalla tasolla kuin joku arvostettu maalari koska osaatte kopioida heidän työnsä.Ongelma esiintyi jo kauan sitten klassisilla taiteillijoilla joita lähetettiin esim. ranskasta italiaan kopioimaan italialaista taidetta ranskan hovin jäsenten kartanoihin ja kuninkaalle.Heiltä on säilynyt kirjeitä joissa he kehuvat olevansa yhtä suuria taiteilijoita kuin suurimmat mestarit koska ovat osanneet jäljentää prikulleen näiden töitä.Näitä ihmisiä pidettiin suurina pölvästeinä jo omana aikanaan.

Pidän edelleen säälittävänä ettet pysty hyväksymään sitä että muut pitävät eri asioista kuin sinä.Jos edes sanoisit että :" abstrakti taide herättää MINUSSA tyhjyyden tunteen, pitäisin sinua normaalina aikuisena ihmisenä.Mutta kun yleistät oman näkemyksesi ainoaksi mahdolliseksi ja solvaat muiden arvoja valheelliseksi lumelääkkeeksi en voi muuta kuin olettaa puhuvani jonkun empatiakyvyttömän kakaran kanssa.
        Ja voisitko määritellä mikä on se visuaalinen totuus jota haluat nähdä. Se kun ei näytä olevan sama yhdenkään klassisen taiteilijan teoksissa.

• kjwh
        Hopelessssssssssssss kirjoitti:

Ensin täytyy todeta, että jos sanoisit Pietarin taideakatemiassa opettajalle komposition olevan jonkinlainen epämääräinen aspekti ja päälleliimattu teoria niin opettaja sanoisi jotain kohteliaasti, eikä kiinnittäisi sinuun enää mitään huomiota, koska pitäisi sinua liian alkeellisena ihmisenä että sinuun kannattaisi tuhlata aikaa.Tai no, koska olisit ulkomaalainen, saattaisit saada tuntikausia kestävän luennon komposition merkityksestä taiteessa. Klassisessa taiteessa kompositio on tiedettä ja todella oleellinen osa teosta.Luulisi että tämä tieto olisi osunut silmiisi kun kerran sitä kirjallisuutta vanhoista akatemioista tankkaat.

Ja tuo ruokavertaus on kehäpäätelmä älyttömimmästä päästä.Väitteesi kuuluu: " koska mädäntynyttä ruokaa ei ole terveellistä syödä, ihmiset eivät voi liikuttua postmodernista taiteesta". Kun kerran peräänkuulutat järjellistä ajattelua taiteessa ja muussa, olisi kohtuullista että kykenisit itse esittämään sitä omissa argumenteissasi.

On ihan asiallista pyytää tutkimustietoa niin tolkuttomasta väitteestä kuin että abstraktiot aiheuttavat ihmisille vain tyhjyyden tunteen, koska tosiaan olet niin kovasti tuon järjellisen perustelun kannalla. Muutenhan nuo sinun väitteesi ovat " jotain ihme fiufiu sanavääntelyä jota sanot vaikuttaaksesi fiksummalta."

Aina löytyy teitä jotka kuvittelette olevanne samalla tasolla kuin joku arvostettu maalari koska osaatte kopioida heidän työnsä.Ongelma esiintyi jo kauan sitten klassisilla taiteillijoilla joita lähetettiin esim. ranskasta italiaan kopioimaan italialaista taidetta ranskan hovin jäsenten kartanoihin ja kuninkaalle.Heiltä on säilynyt kirjeitä joissa he kehuvat olevansa yhtä suuria taiteilijoita kuin suurimmat mestarit koska ovat osanneet jäljentää prikulleen näiden töitä.Näitä ihmisiä pidettiin suurina pölvästeinä jo omana aikanaan.

Pidän edelleen säälittävänä ettet pysty hyväksymään sitä että muut pitävät eri asioista kuin sinä.Jos edes sanoisit että :" abstrakti taide herättää MINUSSA tyhjyyden tunteen, pitäisin sinua normaalina aikuisena ihmisenä.Mutta kun yleistät oman näkemyksesi ainoaksi mahdolliseksi ja solvaat muiden arvoja valheelliseksi lumelääkkeeksi en voi muuta kuin olettaa puhuvani jonkun empatiakyvyttömän kakaran kanssa.
        Ja voisitko määritellä mikä on se visuaalinen totuus jota haluat nähdä. Se kun ei näytä olevan sama yhdenkään klassisen taiteilijan teoksissa.

Väitin enneminkin, että nykytaiteessa kompositio on päälle liimattu teoria. Esittävässä kuvataiteessa sillä on joku tietty tarkoituskin. Jos maalaus ei alunperin yritä edes esittää mitään asiaa mikä muistuttaisi ihmistä jostain, niin turha siinä on miettiä, sitten että tuleeko se kolmio vasempaan vai oikeaan ylänurkkaan. Kun se on kuitenkin vain kolmio ylänurkassa, eli ei juuri yhtään mitään.

Kompositio on todellakin tärkeä aspekti taiteessa. Mutta komposition ajattelu, jos ei pysty piirtämään uskottavan näköistä figuuria on about sama kun ei osaisi käyttää jakoavainta, mutta kuitenkin haluaisi rakentaa avaruusraketin. Tässä mielessä kompositio on ei esittävässä maalauksessa päälleliimattua. Turha tulla selittämään jostain monimutkaisista teorioista maalauksessa, jos maalaus itsessään on erottamaton vaikkapa seinässä olevan tahran, tai vaippa ikäisen tekemän sotkun kanssa.

""""""Ja tuo ruokavertaus on kehäpäätelmä älyttömimmästä päästä.Väitteesi kuuluu: " koska mädäntynyttä ruokaa ei ole terveellistä syödä, ihmiset eivät voi liikuttua postmodernista taiteesta". Kun kerran peräänkuulutat järjellistä ajattelua taiteessa ja muussa, olisi kohtuullista että kykenisit itse esittämään sitä omissa argumenteissasi. """""""

En ole koskaan todennut, tuolla tavalla. Itse koitat vääntämällä vääntää musta nyt jotain idioottia. Meinasin, että varmasti jos tälläinen tieteellinen koe tehtäisiin, jossa jonkun puoli tuntemattoman kolmio-, neliömaalarin tai abstraktin expressionistin teoksia laitettaisiin vierekkäin, jonkun sellaisen maalarin töiden kanssa, joka tekisi teokset ilman että olisi oikeasti vihkitynyt koko aiheeseen. Ei löydettäisi eroja. Oikeasti jotkut Pollockin roiskemaalaukset, tollainen maalaus on järjettömän helppo tehdä.

""""Aina löytyy teitä jotka kuvittelette olevanne samalla tasolla kuin joku arvostettu maalari koska osaatte kopioida heidän työnsä."""""

Mikä on Mark Rothkon taso? Jotakuinkin sama kuin esikoulun taidetunti? Mähän olen itse paljon parempi piirtämään kuin Rothko. En missään nimessä ole lähellekkään "samaa tasoa". (Ja tämähän oli nyt provo. Toivottavasti ne jotka ovat jähmettyneet tähän 1900-l kirjoitettuun realtivistisesta näkökulmasta kirjoitettuun taidehistoriaan saavat tästä vähintään sydärin)

• bullshit

**** you

• Albuquerq..
        hopelesssss kirjoitti:

Albuquerque

• ihmettelijänä

Todella mielenkiintoinen keskustelu.

Näen aiheeksi puuttua, sillä selvästi täällä vain yhtä sorretaan.

Mielestäni kjwh kirjoittaa ihan asiaa ja vielä perustelee vastaväitteenne. Välillä jopa niin, että hymy nousi kasvoilleni.

Joku kirjoitti:
      > "Pidät jälleen jotain sellaista arvottomana mitä sinulla ei ole kapasiteettia ymmärtää.

Sehän se tavallisen (kutsutte sitä klassiseksi) ja päättömän (kutsutte postmoderniksi) taiteen suurin ero onkin:
      Kuka tahansa kaduntallaaja pystyy tavallisesta maalauksesta sanomaan, onko se hieno, hyvin piirretty ja onko taiteilijalla taito piirtää.
      Nykytaiteen ongelma on se, että sitä pitää aina SELITTÄÄ.

Ketjun aloittaja laittoi hyvän linkin hassuihin kiina-piirroksiin. Jokaisen kohdalla oli vielä lisäteksti, että mitä siinä tapahtuu, kun ei kuvaa katsomalla todellakaan tule ilmi, vaikka sitä tuijottaisi kaksi tuntia.

Ja tämä rothko. Rumia töitä. Jotkut näkee niissä jotakin. Useimmat eivät.
      Hiljattain olen nähnyt yhden taiteilijan tekemiä samantapaisia töitä. Ihmettelin, että miten ihmeessä se noin maalaa ja haluaako joku sellaisia seinälleen, mistä ihmeestä on ideansa saanut. Nyt huomaan, että hänellä on jo ollut esikuva…

Kuten kjwk sanoikin, kuka tahansa osaisi tuollaisia tehdä. Ne nyanssit tulevat siitä, että väriäkään ei ole saatu tasaisesti levitettyä ;) - huomatkaa hymiö.

Nyansseja osaa taitava kopioija tehdä, ei se vaikeaa ole. Samalla tavalla ne tulevat osittain sattuman kautta sellaisiksi kuin tulevat, kuten alkuperäisellä taiteilijallakin.

Mutta oikeasti. Sellainen, joka osaa kopioida jonkun klassisen mestarin työn pikkutarkasti, on oltava hyvä maalaaja. Siihen ei monikaan pysty ! Eli todellista taitoa sekin vaatii.
      Kopioija ei välttämättä ole taiteilija sen samassa merkityksessä, jos oma luovuus ja kyky tehdä omia taulua puuttuu, mutta ei niitä missään mielessä voi huonoiksi maalareiksi moittia. Varsinkaan, jos ja kun niitä ei aidosta helposti erota.

Se, että klassisista töistä joku sanoi, että maalataan vain kauniita pilvenhattaraisia kuvia, johtuu siitä, että maalari (taiteilija) saa maalata ihan mitä haluaa. Moni tykkää maalata kauniita kuvia. Ja vielä useampi tykkää niitä katsella :)

Vanhoista klassisista töistä, mitä nyt olen jossain nähnyt (lähinnä tv:stä), niin on tullut havainnoitua, että monet ovat aika synkkiä. Muotokuvamaalauksissakin on paljon tummaa ympärillä, paljon varjoa ja yleisilme on synkkä. Olenkin odottanut, että nykyaikana voisi tulla paljon valoisampia töitä. Mutta kuka niitä piirtäisi, kun kaikki tekevät vain modernia taidetta? :(

Onhan se kiva kuulla, että klassista opetusta on vielä tarjolla ja sieltä tulee joku päivä niitä todellisen tuntuisia töitä arvostavia maalareita, joiden töitä on ilo katsella.

Olen alkanut harrastusmaalaamaan vasta hiljattain ja jotain tietoa netistä etsinyt. Itsekin tykkään maalata niitä kauniita maisemia :), mutta silti seuraava teos kiinnitti huomioni positiivisessa mielessä (joku täällä peräänkuulutti oikeita maalauksia, jossa ei ole pilvenhattaroita). Nimenomaan sen todentuntuisuus ja tilanne ovat käsin kosketeltavia.
      Ihan kuin tyttö olisi pysähtynyt kuvaajan toiveesta hetkeksi, että voisi räpsäistä kuvan työn keskeltä J

http://www.migrationinstitute.fi/gallery/Suomi - Finland/Sekalaiset - Miscellaneous/slides/SUOMI_052.jpg

Oikeasti on vaikea miettiä, että jos haluaa maalata maiseman, missä vaikka aurinko paistaa puun tai talon takaa, niin miten maalata se kirkkaus ja valon heijastuminen niin, että oikeasti näyttäisi aidolta. Todellisuudessahan se valo näyttää taittuvan esineiden eteen. Valoläikkä näyttää laajemmalta kuin puun lehvistössä oleva aukko josta se tulee, talon kulma saattaa näyttää pyöreähköltä.

Miten maalata vettä niin, että siitä voi kuulla liplatuksen?

Miten ihmeessä noita voi maalata uskottavasi :D taito puuttuu…

Silmiä hivelevää taitoa on ainakin seuraavalla suomalaismaalarilla. (joka vaatimattomasti toteaa, että maalaamaan oppii maalaamalla ja harjoittelemalla. Sanoisin, että tuolla on luontaista lahjakkuuttakin mukana.)

http://www.pauliluoma.fi

Tässä sitten suomalainen nainen, joka maalaa ei niin pimeitä muotokuvia

http://www.elisanet.fi/sirpa.papinaho/ateljee.htm

Taitoa pitää olla, jos hevosenkin pystyy piirtämään noin hyvin.

Gallen-Kallelan töitä olen aina pitänyt rumina, sammon ryöstöt ja se sen kuolevan äiti, mutta etsiessäni toista kuvaa, löytyi ainakin yksi hieno työ.

http://www02.oph.fi/etalukio/kuvataide/kurssi1/kuvat/kuva9.jpg

Hieno taustamaisema, puut, vesi ja heijastukset, kaikki todella upeita, eikä se venekään ole huonosti piirretty.

Sain hauskan mielikuvan: vie lapsesi valokuva rohkon maalattavaksi.
      Saat takaisin taulun, jossa keskilinjasta ylöspäin on vaaleankeltainen suorakulmio HIENOIN nyanssein ja alapuolella sininen suorakulmio ( = pää ja paita ).

• ihmettelijänä
    • Taiteilija..

Kirjoitit:

"Vanhoista klassisista töistä, mitä nyt olen jossain nähnyt (lähinnä tv:stä), niin on tullut havainnoitua, että monet ovat aika synkkiä. Muotokuvamaalauksissakin on paljon tummaa ympärillä, paljon varjoa ja yleisilme on synkkä."

Ei ne yleensä ole maalattu niin synkiksi. Ne on vain ajan tummentamia (usein likaa). Hyvä esimerkki oli Vatikaanin Sixtuksen kappelin maalaukset. Vuosisatoja oli luultu että Michelangelo maalasi synkillä väreillä. Kun maalaukset puhdistettiin, olivat värit erittäin kirkkaita.. Entisaikaan polotettiin paljon kynttilöitä ja työt tummuivat.

Nykyväreissä erityisesti preussinsinistä tulisi välttää. Se muuttunee ruskeansävyiseksi ilman kynttilöitäkin. Harmittaa kun itsekin tuli maalattua muutama iso taulu aikoinaan ko. värillä. Vielä aika onnistunutkin maalaus. Olisi kiva tietää miltä ne näyttävät 500 vuoden kuluttua, mutta enpä taida olla katselemassa.

• ihmettelijänä

Taiteilija, kiitos valaistuksesta ! :)

Mielenkiintoista kuulla, että ne ovatkin olleet kirkkaita aikoinaan.

Itsekin olen suosinut sinisiä värejä...
      Värien pysyvyys mietityttää, jos jo lyhyessä ajassa värit muuttuvat. Harmillista.

Ehkä nykykeinot antavat hieman lohtua. Kuvathan voi tallentaa myös digitaaliseen muotoon. Siinä värien pitäisi säilyä. Eri asia, miten niitä saada ulos printtereistä sellaisinaan. Mutta antaa ainakin tulevaisuudessa mahdollisuuden verrata, että miten värit ovat pysyneet / muuttuneet.

Jossakin ne luolamaalarit taisivat olla meitä parempia. He eivät käyttäneet sinistä väriä (hmm... tai sitten se ei vain ole säilynyt meidän päiviimme asti)

• zepäze

pellavakangas 20 euroa metri, pohjustusaineet euroja, kiilapuut kymmeniä euroja, maalit parhaillaan kymmeniä euroja tuubi, työhuoneen vuokra sata euroa kuussa, gallerian vuokrat tuhansia euroja, työskentely aika vuoden, useampikin. Koulutus, siveltimet kymmeniä euroja, maalinesteet kymmeniä euroja. Taiteilijan tuntipalkka, eläke? Sairausvakuutus. Joku vielä valittaa... hullu maailma, hullut ovat taiteilijoita. Kaikella rakkaudella. Mutta maailma olisi kuollut jo pystyyn ilman hulluja!

• zepäze

Niin, että jos on pienikin mahdollisuus päästä omilleen (=joku ostaa) niin eipä pari tonnia taulusta ole kuin kohtuullinen korvaus kaikesta. Kunnioita itseäsi tai vaihda alaa. Siivojaksi päsee aina, ja niille maksetaa 10euroa tunti. Sillä elää, ei näje näläkää

• TÄSSÄ YKSI HULLU

TOTTA JOKA SANA!

• YKSI HULLU
        zepäze kirjoitti:

Niin, että jos on pienikin mahdollisuus päästä omilleen (=joku ostaa) niin eipä pari tonnia taulusta ole kuin kohtuullinen korvaus kaikesta. Kunnioita itseäsi tai vaihda alaa. Siivojaksi päsee aina, ja niille maksetaa 10euroa tunti. Sillä elää, ei näje näläkää

EI MAKSETA SIIVOOJALLE KYMMENTÄ €, LÄHEMPÄNÄ 7 € SE ON

• Zepäze

Olipa hyvä kysymys! Jos on oikein HC, niin kyllä mä luulen että tuhansien eurojen hintapyyntö on joko jo kannanotto itsessään tai sitten se on suunnattu isommille instituutiolle esim. museoille...

• itkeäkkö vaiko..

Tässä postissa oli jo niin paljon kokemattoman ihmisen hölynpölyä ettei jaksa edes ruveta perkaamaan.
      Kuva jonka linkitit gallen-kallelan työnä on ensinnäkin valokuva, ja muistakseni jonkun naistenlehden mainos. Joten teeppäs harrastelija muutama vuosi töitä ennenkuin nolaat itseäsi uudestaan atavistisilla lässytyksilläsi.
      Ps. linkittämiesi taiteilijoiden työt ovat klassisella ja kaikilla muillakin kriteereillä täyttä kuraa.

• mätä omena

Aivan paska ketju muutenkin. Eräs itseään taiteilijaksiluuleva sekopää tuli ja sotki taas kaiken, alkoi sepustaan sitä omaa, samaa vanhaa sontaa, jonka kaikki on jo täältä lukenu monta kertaa läpi. Siitä se sekamelska ja asialliseltakin kuulostavan aloituksen idea menee mönkään.

• ihmettelijänä

> Kuva jonka linkitit gallen-kallelan työnä on ensinnäkin valokuva, ja muistakseni jonkun naistenlehden mainos.

Heh, sanoinhan, että sen työt ovat olleet mielestäni ruman näköisiä :D Ihmettelinkin, kun löysin jotain mukavaa katseltavaa.

> Joten teeppäs harrastelija muutama vuosi töitä ennenkuin nolaat itseäsi uudestaan atavistisilla lässytyksilläsi.

Omalla harrastusmaalauksellani ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että mitä mieltä olen toisten töistä. Voisin olla samaa mieltä ilman omaa maalaamista, eikä harrastusta viitsi tosissaan monen vuoden työksi vaihtaa - kehotuksestasi huolimatta.

Miksi edes laitat tuollaisia sivistyssanoja, jos oletat, että en ymmärrä. Olisit vääntänyt rautalangasta :D (huomaa hymiö)

> Ps. linkittämiesi taiteilijoiden työt ovat klassisella ja kaikilla muillakin kriteereillä täyttä kuraa.

Jos olet olevinasi niin fiksu ja ilmeisen sivistynyt ihminen, niin olisit antanut esimerkkejä, mitä linkittämieni taiteilijoiden töissä sinua erityisesti häiritsee, miten korjailisit heidän töitään ja auttaisit tekemään omasta mielestäsi parempia ?

Tai laita vaikka linkki omiin tauluihisi, jos uskallat...

Empä minäkään pyydä sinua opettelemaan ensin kirjoittamaan, jotta voisit tehdä sen ilman virheitä.

• hoihjoi ota selvää

mikä taiteessa maksaa?

AINASKIN NÄMÄ:

materiaalit
      työtunnit
      työtilat
      galleriavuokra
      työeläkemaksut
      verot
      kehystyttäminen

ja sitten vielä taiteilijan nimi joissakin tapauksissa.

• Ei kännykään maksa

Ei kännykkäkään maksa valmistaa kuin 3 euroa joka sisältää materiaalit, työn hinnan ja tehtaan pyörityksen. Miksi siis siitäkin pitäisi maksaa vaikka yli 200 euroa?

Taide on ylellisyystuote jota ennen tulevat ruoka ja muut hyödykkeet. Kyllä minä taiteilijana ainakin laskutan asiakkailta materiaalit noin 200 euroa päivässä. Jos jollain insinöörillä tai arkkitehdilla ei ole varaa ostaa korujani niin ei voi mitään. Kauppa käy kuin siima.

• anna ilman

Minkä takia vaivaudut ottamaan 20€? Anna silloin ilmaiseksi!

"Yksi tyyppi halusi maksaa 170€, kun mä maalasin sen perheen sille akvarelleilla, mut mun omatunto pysty ottaa vaan 20€. "

• Kantasormus

20 eurolla ei nykyään saa kuin puolen kassia ruokaa. Jos haluaa elää romaani kerjäläisen elintasolla, niin se on ihan oma valinta.

Jos jollain on varaa maksaa 170 e heti käteen tinkimättä, niin onko moraalista ottaa vain 20 euroa kun on niin hyvä sydäminen tyyppi? Raha ei haise ja jos joku väkisin haluaa maksaa niin eikö se ole hyvä homma kun joku arvostaa juuri sitä työtä, nähtävästi ei :)

• building the fart

Joo, kannattaa unohtaa koko homma jos asenne on toi.mun töissä maksaa tuhannet työtunnit jotka olen käyttänyt maalaamisen opetteluun.

• BuildingTheArc

Anna näyte sun maalaustaidoistas! Olen kiinnostunut näkemään ammattiosaamistasi! LOL

• building t. f.
        BuildingTheArc kirjoitti:

Anna näyte sun maalaustaidoistas! Olen kiinnostunut näkemään ammattiosaamistasi! LOL

Sinua ilmeisesti naurattaa koska et usko että joku harjoittelisi tuhansia tunteja piirtämistä ja maalamista. Et usko sitä koska olet harrastelija. Mutta
        laskeppa työtunteja näillä koordinaateilla: menin opistotasoiseen taidekouluun v.96, ammattikorkeaan taidelinjalle v.99, valmistuin 2003 ja olen toiminut täysipäiväisenä taiteilijana siitä lähtien, eli maalaan täysipäiväisesti. Elannon maalaamisella saaminen on melko epävarmaa ja kovaa työtä, joten työtunnit venyvät, viikonloput ja lomat menevät monesti töissä. Mutta jos lasketaan pelkästään normaalin työviikon tunnit, eli 5x8h x4 kuukaudessa, niin pelkästään siitä tulee vuodessa1920 työtuntia. Vaikka työhön liittyy tietenkin muutakin kuin maalaamista, niin 15 vuodessa pelkästään maalaamiseen olen käyttänyt tuhansia tunteja.

• lds
        building t. f. kirjoitti:

Sinua ilmeisesti naurattaa koska et usko että joku harjoittelisi tuhansia tunteja piirtämistä ja maalamista. Et usko sitä koska olet harrastelija. Mutta
        laskeppa työtunteja näillä koordinaateilla: menin opistotasoiseen taidekouluun v.96, ammattikorkeaan taidelinjalle v.99, valmistuin 2003 ja olen toiminut täysipäiväisenä taiteilijana siitä lähtien, eli maalaan täysipäiväisesti. Elannon maalaamisella saaminen on melko epävarmaa ja kovaa työtä, joten työtunnit venyvät, viikonloput ja lomat menevät monesti töissä. Mutta jos lasketaan pelkästään normaalin työviikon tunnit, eli 5x8h x4 kuukaudessa, niin pelkästään siitä tulee vuodessa1920 työtuntia. Vaikka työhön liittyy tietenkin muutakin kuin maalaamista, niin 15 vuodessa pelkästään maalaamiseen olen käyttänyt tuhansia tunteja.

Olet säälittävä! :D

• taiteilija100

KÄYKÄÄPÄ KAHTOO TODELLISTA KRAFIITTITAIDETTA!
      www.taideteos.kotisivukone.com

• viljax

aivan mahtava mustavalkonen metsäkanalintu tee nuita lisää!

• vastauksia hinnoista

No mietitään 100 e ihan mistä vaan taite-esineestä jonka taiteilija tekee:

23% alv eli 23 euroa myyntihinnasta
      tarveaineet
      sähkö vuokra ja muu shitti
      eläkemaksut minimissä noin 140 e kuukaudessa
      vakuutukset tiloihin
      tapaturma vakuutus (jos työ on semmoista että siinä voi koloa itsensä)

Ihan vapaasti voit myydä taulujasi tai mitä tahansa halvalla ja kauppa varmaan käy. Jos kuitekin teet taidetta niinkuin minä kokopäivätyönä niin haluan myös siitä inhimillisen palkan. Joku ylempi toimihenkilö sitten tekee oikein kovaa työtä ja nettoaa 4000 e kuussa ja jos hänellä ei ole varaa taide-esineisiin niin pakko ei ole ostaa.

Tällä hetkellä kuukausiliksani on kultaseppä yrittäjänä noin 3000 e kuukaudessa ja ikää minulla on yli 30 vuotta. Ilmaiseksi en viitsi töitä tehdä ja jos menekkiä ei ole niin sitten teen tätä harrastuksekseni. Huoraaminen ei kannata koskaan.

• Taitelija..

Ja jos pitää näyttelyn galleriassa jossa kolme viikkoa maksaa vaikka 3.000 alv, niin pitää myydä lähes 5000 euron edestä tauluja ennen kuin on omillaan. Ei onnsitu 20 euron tauluilla, ei 200 euron tauluillakaan,mutta 2000 euron tauluilla kyllä.

Kerran tosin jouduin jopa maksamaan pari-kolmesataa kun galleristi väen väkisin ripusti taulut tyhmästi, ..kele.

• Taiteen ystävä

Ei taide aina ole kallista: www.karusoma.com

• Toinen ystävä

Oli kyl puhe taiteesta!

• JohannaKK90
        Toinen ystävä kirjoitti:

Oli kyl puhe taiteesta!

Mikä sitten on taidetta, jos ei kerran noi Karusoman työt?

• chigurh

kuinka paljon on lippuja baletti tai konsertti klassisen musiikin Suomessa?

• tekijä2

No onpas taas asenne ihmisellä.
      Minäpä kuvataiteilijana vähän valotan, miksi taide maksaa:

- työhuonevuokra (200 - 700 € kk)
      - sähköt, puhelinkulut, netti (n. 100 € kk)
      - materiaali- ja tarvikemaksut (0 - 5000 € kk )
      - kehystyskulut (A4 noin 60 €, A1 100 €)
      - eri kuljetus/toimituskulut
      - laite- ja välinekulut

- taidegallerian vuokrakulut
      - kutsujen painatus ja postituskulut ( 500 kpl n. 300 € 300 €)
      - välitysportaan välityskulut (50 prosenttia on normaali)

Näyttelyitä on syytä pitää vähintään yksi vuodessa oikeassa taidegalleriassa, ilmainen kirjaston eteinen ei yksinkertaisesti ole hyvä paikka esittää teoksia.

Riippuu mitä tekee, paljonko materiaaleihin menee. Laatumateriaalit ja työvälineet maksavat paljon, esim. grafiikan prässi maksaa 8 000€, (sillä kyllä työskentelee lopun ikäänsä, mutta vie aikaa saada laitteeeen rahat kasaan.Sitä odotellessa työkennellään maksullisilla yhteispajoilla). Veistotaiteen teko se vasta kallista onkin. Maalaaminen, noh oletko kokeillut osaatko tehdä noin hienoja väriyhdistelmiä kuin nuo mollaamasi esimerkkiakvarellit?

- opintolainan maksu
      - elämisen kulut

Taidosta sietää maksaa.
      Olen ollut 15 vuotta alalla, teokseni maksavat noin 1000 - 2000 €, en aio laskea hintoja, koska niiden arvo on tuo, olen laskenut hinnat ihan käsityöläisen periaatteella, katsoen, mitä kulut on ja mitä haluan tuntipalkaksi.

Voit aivan huoletta kopioida valokuvia ja pyytää niistä 20 €, et vie leipää suustani. Minä kun en kopioi vaan luon uutta.

Ei sinun tarvitse ymmärtää kaikkea, riittää kun hyväksyt.
      - Miksi pitäisi hävetä työtään? Kysehän silloin on huonosta itsetunnosta.

• kaikkimaksaa

pyydä niiltä lapsiltasi piirroksia niin saat halvalla.en tiedä yhtään timpuria joka tekisi mitään ilmaiseksi.

• laadukasta ostava

Laatua kannattaa vertailla - netissä se on helppoa! Esim. näköismaalauksen taitajia on paljon vähemmän kuin itseään muotokuvamaalareiksi kutsuvia. Kokemuksesta suosittelen että ostaessasi maalauspalvelua:
      1. vaadi että hintaan sisältyy laatutakuu, esim. muotokuvien suhteen SINUN mielestäsi riittävä yhdennäköisyys mallin ja lopputuloksen välillä (tämä karsii tehokkaasti jyvät akanoista!)
      2. asiakaspalveluasenne paljastaa oletko tekemisissä osaavan ammattilaisen kanssa, vai tarjotaanko sinulle sikaa säkissä.
      3. korkealuokkaisestakaan näköismaalauksesta ei tarvitse maksaa tuhansia, ellet välttämättä halua maksaa tietyn tekijän nimestä.

• Osaava ammattilainen

Ei tarvitse maksaa, muttet saa kyllä maalaustakaan.

• ###3

Miksi ruoka on niin kallista?

• Therona

Tähän on pakko vastata koska kysymys on niin hassu :)

Minusta ei ole edes kallis tuollainen pieni akvarelli 100 euroa, kun ajattelee että miten monia työtunteja sen suunnitteluun ja toteutukseen on saattanut mennä.
      Voin puhua vain omasta puolestani, mutta itsellä saattaa mennä helposti päiviä ellei viikkoja yhden maalauksen tekemiseen (ei akvarelli-). Ja taiteen myyminen on vaikeaa ja epävarmaa. Harvat taiteilijat pääsevät rikastumaan. Useimmiten taiteilijat joutuvat tekemään jotain muuta työtä lisäksi, että pystyvät elämään. Onneksi apurahat on keksitty.

Ja taiteesta yleensä: minusta taide on itsen ilmaisua eikä sen ole tarkoitus miellyttää kaikkia. Tarkoitus on herättää ajatuksia ja tunteita eikä pelkästään miellyttää silmää. Itse olen "kaupallisella taidealalla" ja välillä on suorastaan ahdistavaa tehdä töitä muita varten. Sitä haluaisi vaan maalata sitä mitä sisällään tuntee ja näkee, eikä miettiä että miellyttääköhän tämä nyt asiakasta.

Ja jos haluat halpaa taidetta, niin sitten sinun täytyy tyytyä vähemmän laadukkaaseen. Miksi haluat juuri "aitoa taidetta"? Sama kuin valittaisit että miksi porsche maksaa niin paljon kun auton voi saada halvemmallakin, mutta et vain halua sellaista halpaa autoa vaan juuri porschen.

• Ollako vai eikö olla

En lukenut kaikkia viestejä, mutta kerron oman mielipiteeni.

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Nykyään kaikki (Siis kuka tahansa) voi ja tituuleeraa itseään taiteilijaksi. Vaikka ei osaisi kuin piirtää pari viivaa paperiin.
      Minä olen koko elämäni maalaillut harrastepohjalla ja töitäni on usein kehuttukin. Siitä huolimatta minä en kehtaisi kutsua itseäni taiteilijaksi ennen kuin sitä mieltä on muutkin kuin vain minä itse.

Minä olen aina pitänyt Taiteilija -nimikettä sellaisena mikä pitää ansaita. Kovin ahdistavaa nähdä miten kevytkenkäisesti ihmiset sitä sitten käyttävät.

Ja siitä huolimatta nämä ns. taiteilijat myyvät "teoksiaan" kalliilla. Minä olen jopa nähnyt sellaisen työn missä oli kuusi mustaa ympyrää valkosen kankaan keskellä ja hinta oli vaivaiset 25 000 e.

Suomen kulttuuri on nousussa...

• f.maria_maria

Kyllä ne vaan maksaa
      mutta, kuka mitäkin haluaa
      teetin talun
      ja tarkoitus olisi teettää vielä muutama
      saa mitä tilaa.

• Eppu.ep.o.999

Joopa, saa mitä tilaa, mutta ooppa tarkkana ja seuraa ja halua tietää, miten taiteilija tilaamasi työn valmistaa. On sellaisia taiteilijoita, jotka hehkuttavat itseään ja ottavat valokuvan netistä ja sitten siirtävät sen kuvankäsittelyyn, piirtävät ääriviivat ja värittävät kuvan ja on muuten totta. ( f.maria-maria). Jos tilaat työn, niin anna oma kuvasi aiheesta tai haluamastasi kuvasta maalattavaksi tai ihan aitoa hyvää taidetta taiteilijan omalla käsiallalla saat, kun viet ne esineet maalattavaksi tai jos haluat kukkapuskankuvan seinällesi, niin osta ne kukkaset ja pyydä maalata. ---------olisin tettänyt kuvan / portretin itsestäni eräällä taiteilijalla niin, että olen itse mallina. Taiteilija ei suostunut, vaan sanoi tekevänsä ainoastaan kuvasta. ( on sellainen tait., joka siirtää kuvan koneelle ja värittää sen, jotta silleen!). Kannattaa harkita, kenellä muotokuviaan teettää. Eli saa mitä tilaa, mutta millä tekniikalla onkin jo toinen juttu.----------------------------Aito maalaus elävästä mallista on kallis ja sen tekeminen kestää, mutta konekopiot ovat halpoja, joten niistä ei kannata maksaa yli 170 euroo. Taiteilija, joka kieltäytyy tekemästä portrettiasi elävästä mallista, ei ole oikea hyvä taiteilija, vaan kuvien kopioia. Sama koskee eläinaiheisia ja lemmikeistä maalattuja tauluja. Lemmikit maalataan parhain tuloksin niin, että lemmikki on maalattavassa huoneessa tai luonnosteltavassa huoneessa, jotta taiteilija voi nähdä eläimen, vaikka se liikkuukin huoneessa.-------------Valokuvien kopsaajat ihmettelevät monesti, miksi he eivät saa kuviaan kaupaksi. Valokuvasta maalattu tai tietsikalla valmiista valokuvasta tehty kuva on lattea ja siitä puuttuu kolmiulotteisuus.

• y6ygg

Sulla ei ole aikaa lukea muiden kommentteja, mutta on aikaa kirjoittaa pitkä viesti turhan takia, jos et edes lue kommentteja. Ja mitä hienoa on jossain matematiikan opiskelussa? Tai, sillä, miten paljon joku henkilö tienaa? Pinnallista potaskaa.

Mitä tulisi tuohon vaikka 900 eurolla myytävään "töherrykseen" tulee mielee, että minkä johdosta jotkin bändit kiskovat keikkalipuistaan monia satoja, vaikka vain soittavat paria sointua, ja huutavat päälle? Argumenttisi ontuvat.

• -36663-

Minusta kalliissa (mutta yksinkertaisessa) taiteessa on kyse samasta ilmiöstä kuin merkkituotteiden kanssa.

Esim. on kaksi samanlaista pipoa. Toinen on hinnoiteltu 70e ja toinen 5e. Kalliin pipon oletetaan sokeasti olevan laadukkaampi, hienompi jne..

Näitä 2000e maksavia tauluja (siis sellaisia, joita myös piirustustaidoton hlö pystyisi maalaamaan) ostavat sellaiset henkilöt jotka haluavat koreilla varakkuudellaan. Samasta syystä jotkut suosivat merkkituotteita. Halpa merkkituote ei myy, koska sillä ei voi tuntea itseään muita paremmaksi.

Samasta syystä myös jotkut "taiteilijat" nostavat työnsä korokkeelle hinnan avulla. Maalauksen on oltava hieno, koska se maksaa paljon.

Itse kehtaisin myydä työni 2000 eurolla vain jos sen tekemiseen on käytetty.. noin 50 työtuntia. Tarvikemaksut sun muut maksut 500e ja tuntipalkka vaikka 30e.

Osaan kyllä piirtää, mutta aikeissani on kehittyä jatkuvasti paremmaksi. Jos joskus teokseni saisivat arvostusta ja niistä tulisi keräilykohteita (in my dreams), voisin nostaa tuntipalkkaani. Vähän kuin saisi ylennyksen.

• Sontakuski

Kaikki taide, olipa se sitten yksin- tai kaksinkertaista, on merkkituotetta silloin, kun sen tekee yksi tai usea taiteilijat yhdessä. He ovat sen brändi.

Käsityksesi taiteen hinnanmuodostuksesta ja sen "hienoudesta" sen sijaan on syvältä. Taide on markkinat ja sillä on aina oikea hinta eli se, joka siitä maksetaan. On taiteilijan tai teoksen muun myyjän oma asia, minkä hinnan hän sille asettaa ja millä hän sen myy, ja ostajan asia, paljonko hän siitä on valmis maksamaan.

Sillä, miksi joku on valmis maksamaan 2000€ tai 200000€ tarjolla olevasta teoksesta, ei ole mitään merkitystä. Osto paaluttaa aina silloisen oikean hinnan.

Jos jonkin teoksen hinta tuntuu kohtuuttomalta, ei sitä ole pakko ostaa. Vinkuminen taiteen kalleudesta on typerää, tarjolla on taatusti jokaisen kukkarolle sopivia teoksia.

Tilanetta voi verrata asuntomarkkinoihin. Kun Helsingin kantakaupungissa 40 m2 huonokuntoinen kaksio myydään 200000€:lla, saa Imatralla samankokoisen hyväkuntoisen 60000€:lla. Markkinahinta on aina oikea.

• jdvcshbvcb

Samaa mieltä. Menkööt valittamaan niille jotka niitä hintoja maksavat.

• tietoisuutta

Katkera ja tietämätön kirjoitus aloittajalta. Myös ketjun monilla muilla kirjoittajilla samaa vikaa. Alkaisivat itse sitten maksamaan siitä että saavat tehdä työtä!

• DDDTTTWWW.TSP

Taiteilijat ovat yksityisyrittäjiä. Tiedätkö, mitä yksityisyrittäjälle maksaa yksi työpäivä? Opiskelet ilm. matematiikkaa, niin voit sen laskea kolmessa minuutissa tarkalleen. Asuntolainat,opintolainat, yksityinen lääkärissäkäynti(kaikki eivät pysty yksityiseen lääkäriin, vaikka yksityisyrittäjän paikka on yleensä yksityislääkäri),työhuoneen vuokra, omat asumiskustannukset, matkakulut päivittäin, tarvikkeiden kuljetukset, tarvikekulut, vakuutusmaksut, yrittäjävakuutus,ym. näyttelykulut gallerioissa(tietoja saat googlettamalla galleriat tai soittamalla eri gallerioihin ja kysyt kolmen viikon hinnan, sillä tavallinen näyttelyaika on kolme viikkoa gallerioilla ja hinta alk.noin 1000 €) pienimpien työhuoneiden vuokrat ovat noin 500 €/kk. Työhuoneen ja oman asumisen sähkökulut ja vesimaksut ynnä puhelinlaskut ja kuukauden nettiyhteys. Oma vaatetus ja ruoka päivittäin. Mikäli on mahdollisuus/varaa pitää autoa, niin siihen kuuluvat vakuutusmaksut ja muut menot. Oman eläkkeen kerääminen vuosien varrella. Mitäköhän tästä vielä jäi mainitsematta, mutta tärkeimmät tuli.
      ------Sinänsä aika jännä juttu, miksi tateilijoihin joku suhtautuu negatiivisesti. Musta-valkoisuus on taiteilijoille vieras käsite.
      ------Mietippä siten aloittaja sellaista asiaa, kun olet valmistunut matematiikan maisteriksi ja alat elättämään sillä itseäsi, kuinka pienellä päiväansiolla tulisit mahdollisesti toimeen. Ajattele sitten asia uudelleen ja mieti saisitko itsellesi omilla akvarelleillasi mm. auton ja ihan ikioman asunnon kaupunkialueelta hankittua. Ja sitten ne opintolainat ja velat. Taiteiliajkoulutus on noin neljä vuotta. Moni kouluttaa itseään vielä enemmän erilaisilla maksullisilla kursseilla. Myöskin moni käy erityiskoulutuksessa hankkiakseen erityistietoutta maksullisesti siis.
      ------Suomalainen työ on kallista. Mikäli taiteilija myy akvarellin 170€ per keskikokoinen työ, ei se ole kallis, sillä samaiset taiteilijat tekevät myöskin öljyvärimaalauksia, akvarellimaalauksia ynnä muuta, joten heillä ei ole aikaa edes maalata useita akvarelleja viikon aikana, koska öljytyöt vievät useita päiviä aikaa valmistua.(tietänet maalaustekniset erot ja materiaalien kuivumisajat ja maalauspohjien valmistamiset ynnä muuta).
      -------Lopuksi toivotan sinulle onnea ja menestystä matematiikan opintojesi parissa ja menestystä elämääsi.

• Aquasana

Nice information about art. Keep the good posts coming.
      Aquasana

• Maid Services

Your understanding on Art will help numerous people, including me, thanks.

Maid Services

• ITIL Training and Ce

Your description of an Art was ingenious. I look forward to reading your future posts.
      ITIL Training and Certification Courses

• lawn maintenance irm

I’ll have to say your points about expensive art are quite agreeable. Thanks for posting this.
      lawn maintenance irmo sc

• Albuquerque auto ins

I accidentally found your blog on an art and I like it so much that I am subscribing to it.

Albuquerque auto insurance

• lawn maintenance irm

I really like your blog. Is there any way you could talk about an Art?

lawn maintenance irmo sc

• restore the old one

Now one can see how idiotic this new answering system is. How the hell is it possible to know which of the tens of preceding comments you are referring to? Or was it in the first hand the meaning of the change too?

• Injection Moulding U

I was roaming around your blog, and overall, I find it to be of good quality about an art.

Injection Moulding UK

• lawn maintenance irm

Thank you for writing about expensive art, it is a topic not many would write about, which makes it hard to find.

lawn maintenance irmo sc

• Refrigerator repair

I have signed up for any future notifications of posts that deal with expensive art. I really like this post.
      Refrigerator repair gold canyon

• pine wardrobes

I cannot emphasize enough how useful this blog post was for me. I’ve been looking for good info on expensive art for ages.

Pine wardrobes

• Moneymaker

Expensive is a relativ expression which has minimal meaning. Actually it only tells the available means of the person to acquire the piece of art in question.

• fast cash

Very significant information for us, I think the representation of this article is actually superb one.
      Fast cash

• Polish Courses

That post was very informative on art, thank you so much!

Polish Courses

• pine wardrobes

Information is great and certainly understandable. Please carry on to write more on this topic.
      Pine wardrobes

• San Francisco Auto R

Unique topic. I really like it.
      San Francisco Auto Repair

• photo tours

Very good blog about artists and art. I like it!!
      Photo tours

• Bullshit

Fuck you

• Laamanen

Ei taide ole todellakaan kallista jos kerran itse myyt sitä 20€/työ. Nyt kun olet oivaltanut koko taiteen merkityksen ja teknisesti olet myös kykenevä niin voit varastaa taidemarkkinat helposti maassamme. Lopulta kaikki muu taide katoaa ja olet ainoa taiteilija kunnes toinen älykkö huomaa että 20€ on ylihintaa töistäsi!

Siittä vaan gallerioita täyttämään perhepotreteillasi! Hullu saa olla mut tyhmä ei kannata olla!

• ammattitaiteilija

Montako huonekalua olet ostanut 20 eurolla? Jos myyt "taidettasi" kahdellakympillä niin mikäs siinä, ammattilaisten taiteen hintaan sisältyy muutakin kuin pelkät materiaalikulut. Siinä on työhön käytetty aika, työhuoneen vuokra, vakuutukset jne. Kaikki työhön liittyvät kulut, aivan kuten yrittäjillä ne on sisällytetty tuotteiden hintaan (jotka he ostavat valmiina tukusta). Sitä paitsi amatöörin on vaikea käsittää, että esimerkiksi valokuvateoksissa, installaatioissa, performansseissa jne. pelkät materiaalikulut saattavat olla useita satoja, ellei tuhansia euroja riippuen tekniikasta ja teoksen koosta. Ammattilainen arvostaa tekemistään, amatöörit sitten myyvät teoksiaan pilkkahintaan hinnoittelematta omaa työtään jota eivät arvosta tai osaa määritellä. Jos olet valmis maksamaan huonekalusta tuhansia euroja, mikä vaikeus sinulla on maksaa taiteesta? Halvemmalla saisit myös sohvaryhmän jos alkaisit itse tekemään. Ja eiku hommiin!

• ammattitaiteilija

Ja sanon vielä, että on täysin naurettavaa asettaa vastakkain klassinen, esittävä kuvataide ja nykytaide. Klassinen taidekin on ollut aikansa nykytaidetta, nykytaide tulee olemaan tulevaisuudessa klassismia ja niin edespäin. Taide on aina ollut edellä aikaansa ja aiheuttanut paheksuntaa. Aikoinaan avantgarde eli taiteen etujoukko alkoi kritisoimaan vallalla olevia taiteen määritelmiä ja tuloksena oli taiteen vapautuminen ja irtautuminen mesenaattien talutusnuorasta. Ja hyvä niin. On täysin naurettavaa arvioida taiteilijan ammattitaitoa maalaus- tai piirustustaidon perusteella ja asettaa sekin vastakkain tilallisten tai käsitteellisten suuntausten kanssa. Moni maalari ei kykene työskentelemään tiloissa eikä hahmota kolmiulottista maailmaa, aivan samalla tavalla kuin toiset taiteilijat eivät työskentele kaksiulotteisen tason kanssa (piirustus ja maalaus jne.). Kyse on siis eri asioista, ei toisiaan poissulkevista asioista. Piirustus- tai maalaustaito eikä varsinkaan esittävyys ole edellytys hyvän taiteen määrittelyyn. Nykytaide ottaa monesti kantaa muun muassa politiikkaan ja yhteiskunnallisiin asioihin.

• olivetree

Sen enempää itse asiaan ottamatta kantaa, haluaisin vaan muistuttaa että tämä on yksi tapa lukea taidehistoriaa. Yleensä klassinen taide tai klassismi mielletään 1800 luvun taidehistoriassa vaikuttaneeseen taidesuuntaan, jossa haettiin vaikutteita antiikin kreikasta ja roomasta. Joten nykytaide ei suurelta osin ole klassista taidetta ja ei myöskään koskaan tule olemaan sitä. Klassinen taide oli kenties aikanaan nykytaidetta, mutta täytyy muistaa että myös tuolloin oli keskenään kilpailevia tyylisuuntia.

• ammattitaiteilija

Ja vielä. Suosittelen aloittajalle ja kaikille muillekin taidelainaamoa. Siellä voi vuokrata kohtuuhinnalla teoksia kotiinsa ja pienellä kuukausihinnalla lopulta lunastaa teoksen itselleen, jos siihen mieltyy. Taidelainaamoon on jokaisella varaa, ei tarvitse myydä seiniään ;).

• Rikas mies jos oisin

Ei sitä nyt paljon laskutaitoa vaadi ja ymmärrystä tuntipalkoista, kun osaa hinnoitella teoksensa. Vaikka materiaalitkaan eivät maksaisi kaikissa tekniikoissa paljon, niin pelkkä kehystyskin maksaa jo 60x80 cm kokoisestakin taulusta 80-100 euroa, riippuen tietty kehyksistä. Tuntejahan voi vierähtää lukemattomia teoksen tekoon.....aiheitten miettiminen....luonnostelut....pari huti versiota ehkä.....ja taas pohtiminen ja miettiminen, joskus töitä on useita teon alla ja aina ei edes muista sitä, kuinka paljon on johonkin työhönsä aikaa loppujen lopuksi tullutkaan käytettyä. Monesti aiheet tulevat taiteilijalle kyllä niin syvältä selkäytimestä, ne ovat niin lähellä omaa elämää, niiden synnyttämiseen käytetään ns. "sydänverta" (noooh, ainakin itkua, naurua, vihaa ja rakkautta...raivoakin), että eihän niistä nyt pilkkahintaan kyllä mielellään luovu. Minä en mielelläni anna pilkkahintaan edes tuttaville tai sukulaisille teoksiani, ellen ole sitten varma siitä, että he todella pitävät töistäni ja ne pääsevät myös arvoiselleen paikalle seinälle eikä jonnekin peräkammariin roikkumaan unohdettuna....mieluummin pidän ne sitten itselläni ja elän köyhyydessä. Ja mitähän vielä? Kyllähän noita aiheita ja luonnoksia on tietysti valmiinakin paljon odottamassa parempia aikoja ja toisinaan hyvänä aikana teokset valmistuvat vauhdilla, mutta siltikin ne ovat tekijälle niin rakkaita, että puoli-ilmaiseksi niitä ei myydä eteenpäin, ei sitten millään.

On se taiteilijallakin jokin arvo sentään ja jos ei itse osaa itselleen ja tekemisilleen arvoa antaa, niin kuka sen sitten antaa?

Kritiikki omia töitään kohtaan voi olla taiteilijoille joskus niin sisältä syövää ja perfektionismi arkipäviää eli rima asetetaan niin korkealle, ettei siihen koskaan oikein ylety, joten itsensä arvostaminen on ihan ok, vaikka sitten sen teoksen hinnoittelun muodossa.

• avaruusmato

Siitä olen aivan samaa mieltä, että osa modernista taiteesta on.... no paskaa, mutta kyllä sieltä löytyy niitä hienojakin teoksia, vaikka ovatkin kovin yksinkertaisia ja joita kuka tahansa osaisi tehdä, kunhan annetaan oikeat värit. Niissä on kuitenkin mukava ja jännä tunnelma. Mieluusti ripustaisin seinälle.

Toivottavasti tässä ei kuitenkaan mollata kaikkea (maalaus) taidetta, sillä sen tuottaminen on usein , (etenkin realististen teosten) suuren työn takana. Silloin hinnan on oltavakin jo aika korkea että sillä voi edes elellä. 40 tuntia ei ole taulun valmistamiseen yhtään epänormaali aika.

• kallis_vai_kenties_e

Mun mielestä joku muutaman sadan teos on halpa,se ei mitenkään voi vastata taiteilijan siihen asettamaan tuntimäärää tai kuluja. Maksaahan muukin työ vai pitäisikö esim. sähkömiehelle sanoa, että sun palkkasi pitäisi olla kaksi euroa tunti, koska ei se työ ole välttämätöntä, kun ihmiset voivat käyttää edullisesti kynttilöitä.

Olen itse ammattitaiteilija ja arvaa vaan elänkö taiteen tekemisellä. Yhden öljyvärimaalauksen tekemiseen menee vähintään kuukausi joka päivä maalaten, materiaalikulut n. 100 e / maalaus. En voi pyytää teoksesta sataa euroa vain koska materiaalit maksoivat sen. Pitäähän myös ajatella työn tekemiselleen hinta. Minusta öljyvärimaalauksen kohtuullinen hinta kiikkuu tuolla jossain tuhannen euron paikkeilla, vähemmän pyydettäessä tulee kyllä omalle työlle aika alhainen hinta.

Onhan kuvataiteilijatkin opiskelleet alaa ja ovat ammattilaisia. Kai sitä voi omaa työtäkin arvostaa sen verran, että siitä voisi maksaa myös palkkaa kuten muissakin ammateissa?

Musta on sääli, että joku ajattelee, että meidän pitäisi tehdä asiat aina omaan piikkiin. Saattehan te ihmiset ihan ilmaiseksi käydä katsomassa taidetta, jonka me rahoitamme omasta pussistamme, eikö sen pitäisi olla ihan arvostettava juttu?

• kovat_hinnat_

Miksi taide on kallista. Voisiko joku antaa jonkin järkevän hinnan maalaukselleni vastaten tähän kysymykseen. Oletan, että teoksen sisältö ei ole merkityksellinen tai lopputulos, koska ilmeisesti sen ei katsota antavan taideteokselle lisäarvoa esim. kuuluisan taitelijan teosta ei nähdä sijoituksena jne. Eli siitä ei kannattaisi maksaa enemmän. Eli arvotetaan nyt siis puhtaasti kysymyksen pohjalta miksi taide on niin kallista.

No niin. Pieni tausta jos se on tärkeää, lähinnä antaa arvion, että kyseessä ei harrastaja, vaan ammattilainen jolloin voisi ajatella, että teoksen hinnasta osaa määräytyisi tuntipalkan perusteella. Eli mulla 5 vuotta korkeakoulussa opintoja ja olen valmistunut kuvataiteilijaksi. Eli onhan toi nyt sitten varmaan vain pari vuotta, ammattitaiteilijoilla yleensä yhteenlaskettu opintomäärä korkeakoulussa 6 vuotta ja rapiat. Eli onhan siinä jo ehditty aiheeseen päästä jyvälle.

Okei.

Minun teokseni on yleensä n. 150 cm x 140 cm. Pellavakangas pitää olla vähän jykevämpää (kalliimpaa) ja kiilapuut pitää tehdä itse / teettää, koska ne valmiit vääntyy tuossa koossa.

Öljyvärit olen valinnut ammattimaaleista halvimmat (ei ihme, kun miettii kokoa ja maalaustekniikkaa---> paksut kerrokset).

Maalausnesteessä käytän pellavaöljyn sijaan paljon kalliimpaa unikkoöljyä, koska se ei värjää kylmiä sävyjä keltaiseen päin. Tähän lisää muut materiaalikulut.

- Saadaan materiaalit, n.70 euroa.

Sitten seuraa työtunnit. Maalaamista noin 5 h / pvä, viitenä päivänä viikossa. Tekee 25 tuntia. Osa ajasta menee sihteerinhommissa, kun kirjottelen hakemuksia näyttelyihin jne. Teen maalauksen rivakasti, menee kuukausi. Saadaan sata tuntia (osasin laskea, vaikka olenkin taiteilija, joten en voi päästä opiskelemaan matikkaa, vrt. ap).

PIstetään työtunnille hintaa 10 euroa, se on aika normipalkka, joten sovelletaan sitä tähän.

- Saadaan 1000 euroa. Tästä verot, mutta jätetään tästä laskelmasta pois.

Muut kulut. Näyttelytila 3000 e / 3 viikkoa, siellä on vaikka kymmenen maalausta.
      Lisäksi maalausten kuljetus, pistetään 100 euroa.

- Saadaan n. 310 euroa.

SItten on tietenkin työhuonekulut ja näyttelyssä myydystä teoksestakin menee provikka (ja minä mahdollisesti maksan siitä myös veron, riippuu vähän mikä kokonaismyynti olisi).

Tästä tulisi näköjään 1310 euroa. Musta laskelma ei ollut yläkanttiin. Taiteellista arvoa ei nyt huomioida, vain kulut. Tällasista ne yleensä koostuu. Jotkut teokset kiertävät parit näyttelyt, pitäisi oikeastaan sekin huomioida.

Taidetta rahoitan toisella työllä, joten tämäkin ehkä pitäisi ottaa lukuun, mutta jätetään väliin.

Tietenkin minäkin voisin, hetkonen mikä se olikaan, Schmincken akvarelleja, mutta ei voi kaikki tehdä samaa- muuten ainakin käy köpelösti. Pitää myös huomioida se, että tietenkään minä en myy kaikkia teoksiani, vaan ehkä pari työtä kymmenestä.

Ei se hinta enää musta ihan törkeä ole...Mä taidan vetää oikeastaan aika pahasti alakanttiin.

• kovat_hinnat_

Ps.!

Nyt tiedän miten taidetta voi saada jopa ilmaiseksi!

Kannattaa tehdä läheistä tuttavuutta taiteilijan kanssa, joka asuu kerrostalossa. Jossain vaiheessa varastointitilat loppuvat jostain suunnalta, jolloin teoksia tulee jaeltua tutuille ilmaiseksi.

Nimimerkillä: Kokemusta

• edellinen_vielä
        kovat_hinnat_ kirjoitti:

Ps.!

Nyt tiedän miten taidetta voi saada jopa ilmaiseksi!

Kannattaa tehdä läheistä tuttavuutta taiteilijan kanssa, joka asuu kerrostalossa. Jossain vaiheessa varastointitilat loppuvat jostain suunnalta, jolloin teoksia tulee jaeltua tutuille ilmaiseksi.

Nimimerkillä: Kokemusta

Pps. Hyvällä tsäkällä voi löytää teoksen myös suoraan roskiksesta jos tuttu taiteilija on tehnyt muuttoa tai muuten vain ollut arvaamaton ja epätasapainoinen. Löytynyt on.

Siinäpä vasta roskataidetta :D

• Julia787

Ihan asialliselta vaikuttava laskelma. Eikä toi reilu tonni ole mikään käsittämätön hinta, mikäli kyseessä on upea, uniikki maalaus. (Toisaalta jos kahdeksan työtä kymmenestä jää myymättä, niin jostain ilmeisesti kiikastaa, laadusta tai hinnasta. Vai etkö haluakaan myydä?)

Mitenköhän muuten tämä Karusoman kaveri muuten sitten myy niin edullisesti? Jopa satasella lähtee uniikit maalaukset... www.karusoma.com. Kysyn vaan...

• hintalaatu
        Julia787 kirjoitti:

Ihan asialliselta vaikuttava laskelma. Eikä toi reilu tonni ole mikään käsittämätön hinta, mikäli kyseessä on upea, uniikki maalaus. (Toisaalta jos kahdeksan työtä kymmenestä jää myymättä, niin jostain ilmeisesti kiikastaa, laadusta tai hinnasta. Vai etkö haluakaan myydä?)

Mitenköhän muuten tämä Karusoman kaveri muuten sitten myy niin edullisesti? Jopa satasella lähtee uniikit maalaukset... www.karusoma.com. Kysyn vaan...

Hinta ja laatusuhde on karusomalla kohdallaan, ehkäpä siksi? "ei cv:tä, ei taideopintoja..."

Niin ja mun töiden hinnat on siinä 3000-6500 euron tienoilla ja joka sentin ansaitsen. Halvoiksikin on hintoja sanottu. Valmistumisesta vuosi.

Niille jotka tinkii en haluakkaan myydä.

• hintalaatu
        hintalaatu kirjoitti:

Hinta ja laatusuhde on karusomalla kohdallaan, ehkäpä siksi? "ei cv:tä, ei taideopintoja..."

Niin ja mun töiden hinnat on siinä 3000-6500 euron tienoilla ja joka sentin ansaitsen. Halvoiksikin on hintoja sanottu. Valmistumisesta vuosi.

Niille jotka tinkii en haluakkaan myydä.

Se unohtui sanoa, että karusoman työskentelytekniikka on suht nopea, mikä tulee ottaa hinnassa huomioon. Ei noita kuukausikaupalla väsätä, eikä tarvitsekaan. Tarkoitus ei ole vähätellä kyseistä taiteilijaa, tuoda vaan ilmi, että tässä ammatissa on monenlaista tekijää ja kaikilla oma ammattikuntansa.

• hintalaatu
        hintalaatu kirjoitti:

Se unohtui sanoa, että karusoman työskentelytekniikka on suht nopea, mikä tulee ottaa hinnassa huomioon. Ei noita kuukausikaupalla väsätä, eikä tarvitsekaan. Tarkoitus ei ole vähätellä kyseistä taiteilijaa, tuoda vaan ilmi, että tässä ammatissa on monenlaista tekijää ja kaikilla oma ammattikuntansa.

Asiakaskuntansa, ei ammattikuntansa, oli tarkoitus sanoa

• Kalmar?

Sinäkö se mun roskiksia kaivelet?

• JokuEdellinen

Olen kaivellut paljonkin roskiksia ja löytänyt yhtä sun toista,arvatenkin.Oletko sinä?

• JokuEdellinen

Olen kaivellut paljonkin roskiksia ja löytänyt yhtä sun toista,arvatenkin.Oletko sinä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      55
      3163
    2. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      55
      2349
    3. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      28
      2261
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      88
      2249
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      108
      2156
    6. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      72
      1872
    7. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1623
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      60
      1389
    9. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      142
      1342
    10. Puuma Martina iski nuoren miehen

Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian
      Kotimaiset julkkisjuorut
      180
      1238
    Aihe