Minulla on 2 urosgerbiiliä (pluto ja pörrö). Pluto jyrsii välillä kaltereita. Niissä näkyy selvästi jyrsittyjä kohtia, onko tämä normaalia? Voiko gerbiilini saada jyrsittyä itsensä ulos häkistä? Olen huolissani, voiko joku asiasta tietoinen, mielellään joku, jolla on kokemuksia aiheesta vastata kysymykseeni? Olisin todella kiitollinen vastaajalle : )
~ Hanna -99
Saako gerbiilit jyrsittyä kaltereita poikki?
22
386
Vastaukset
- Gerbiles fan
On se ihan normaalia, siis ainakin meillä oli.
Kannattaa antaa esim tyhjiä ws-hylsyjä.
Jos ne mielummin niitä pureskelisi.
Koska jos ne saa kalterit nakerrettua niin ne voi päästä vaikka vapaaksi kun olet koulussa. - Sedä
Gerbiilejä ei muuten kannattaisi pitää häkissä ;) Ne ovat kaivautuvia eläimiä, joten tarvitsevat syvän purukerroksen joka ei mahdu häkkiin. Häkeissä ja dunissa on yleensä myös muovipohja josta gerbiili puree itsensä halutessaan hetkessä läpi. Gerbiilin paras virike on runsaasti purua ja jyrsittävää, panosta siis hankkimalla niille kunnollinen asumus. Kaltereita gerbiilisi tuskin saavat poikki, mutta epäillään että niiden jyrsinnästä aiheutuisi nokkatautia eli nenätulehdusta jossa gerbiilin kuonosta irtoavat karvat, ja se tulehduttaa sen raapimalla itseään.
- riikka_
Lisään edelliseen vielä että gerbiilit stressaantuu kalterien jyrsinnästä joka saattaa lyhentää huomattavasti niiden elinikää!
- Gebu99
Sedä: Minulla on tällainen häkki : http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hakit_aitaukset/hiiri/hiiri_100cm/225330
Onko mielestäsi hyvä?- jefqwifklw
mulla on toi sama häkki mutta kaltereitten jyrsiminen kyllä huolestuttaa
- hukuijoi
Gerbiileitä EI SAA pitää kalterihäkissä!!! Ottakaa nyt hemmetti selvää ensin siitä eläimestä ennen sen hankintaa.
- Sedä
Ihan hyvän näköinen viritys :) Lienee ihan turvallinen jolleivät nyt sitten nenäänsä saa rikki, luultavasti gerbuille jopa kivempi kuin tavallinen terraario :)
- gebu99
HUKUIJOI!! Tämä häkki on turvallinen gerbiileille, koska se on terrario-häkkI!
- 99 on liian nuori..
..omistamaan lemmikin jollei edes saa sille kunnollista asumusta.
Häkkiviritelmäsi on kamala, ja KAUKANA terraariosta. Gerbiilisi jyrsii kaltereita ja saa kuononsa verille! Aika vastuutonta omistajalta. Ei se niitä kaltereita rikki saa, jyrsii vaan ja kuono hankautuu rikki ja samalla se saa syötyä kalterista irtoavaa maalia, joka on MYRKYLLISTÄ. Meneppä äipän luo ja pyydä satanen. Mene osta gerbiileillesi kunnollinen terra. -.- - Gebu 99
Sori vaa, mut toi on tarkotettu jyrsijöille! (: Ja kuinnii oon liian nuori? onko muka 12.v liian nuori hoitaa gerbiilei..?
- sä oot hullu
on oletko ees ajateelut saatat vahingoittaa gerbiileitäsi osta oike terraario 12v voi luoja säälin gerbiileitäsi
- Grbiili
Päävastuu kuuluu aina vanhemmille, joten ois kannattanu ettiä netistä kasvattajien ja järjestöjen sivuilta tietoa, millaisen terran gerbiilit tarvitsee. Tuo häkki/terra on gerbiileille vaarallinen, kaltereissa olevan maalin takia, ja niiden jyrsiminen saattaa aiheuttaa gerbun kuonon tulehtumisen, karvojen lähdön ja nahkan lähdön. Pitkän jyrsimisen seurauksena saattaa gerbusi päästä hyvinkin ulos. Suosittelen ostamaan kunnollisen terraarion. Jos ostat käytetyn suuren terran, jossa on ylhäällä verkko valmiina, joudut maksamaan korkeintaan 50e, joka on huomattavasti pienempi summa kuin 179 euroa suuresta terrasta.
- -.-.-.__-
HYVÄ IHMINEN LAITA GERBIILISI TERRAARIOON, ÄLÄ PIDÄ NIITÄ HÄKISSÄ!!!!! HÄKKI EI OLE GERBIILILLE SOPIVA ASUMUS, SE ON GERBIILEILLÄ KIELLETTY!!!!!!!!!!!!! :C
- miettikää vähän
Ei hyvää päivää. Jokainen päättää itse missä niitä gerbiilejään pitää. Meillä on toiminut hyvin häkki (terraariokin löytyy).
Häkki ei ole hyvä koska gerbiilit eivät voi kaivautua puhuihin? - Toki monet gerbiilit tykkää kaivautua puruihin, mutta meidän gerbiilit eivät IKINÄ ole kaivautuneet puruihin vaikka terraariossa on ollut purua todella paljon.
Häkki ei ole hyvä koska gerbiilit järsivät kaltereita? - Aivan, JOTKUT gerbiilithän toki järsivät kaltereita ja silloin kannattaa miettiä onko häkki sittenkään sopiva. Meidän gerbiilit eivät IKINÄ järsi kaltereita, joten mielestäni häkki on sopiva.
Gerbiilit järsivät häkin muovipohjan? - Kyllä, voivat järsiä, mutta meillä on ainakin häkin pohjassa kalterit ennen sitä muovipohjaa, joten gerbiilit eivät voi karata.
Koittakaa ihmiset rauhoittua ja ymmärtää se tosiasia ettei kaikki gerbiilit ole samanlaisia. Jokainen toimii siis oman harkintakykynsä mukaan, gerbiilien ehdoilla. Hyvää joulua kaikille!- Sivustakatsoja
Voisitteko lopettaa toisille rageemisen!? Mäkin meinasin ostaa tollasen häkkiviritelmän koska zooplussassa suositellaan gerbiileille mutta sit musta terraario tai akvaario olis best. Oon ite 13 ja mielestäni valmis ottaan omit gerbiilejä. 12 on ihan ok ikä koska mun kamu sai ton ikäsenä gerbiilin. ANTAKAA TOLLE RESSULLE MAHDOLLISUUS LUKEE GERBIILINHOITOKIRJOI!!!!!!!!
- sivustakatsoja
Sivustakatsoja kirjoitti:
Voisitteko lopettaa toisille rageemisen!? Mäkin meinasin ostaa tollasen häkkiviritelmän koska zooplussassa suositellaan gerbiileille mutta sit musta terraario tai akvaario olis best. Oon ite 13 ja mielestäni valmis ottaan omit gerbiilejä. 12 on ihan ok ikä koska mun kamu sai ton ikäsenä gerbiilin. ANTAKAA TOLLE RESSULLE MAHDOLLISUUS LUKEE GERBIILINHOITOKIRJOI!!!!!!!!
Siis mun kamul on kaks gerbiilii ;D pikku erehdys!
- sivustakatsoja
Sivustakatsoja kirjoitti:
Siis mun kamul on kaks gerbiilii ;D pikku erehdys!
- Samira52
On ollut monelaisia gerbiilejä vuosien mittaan ja kyllä tuo kuvan häkki on ihan OK gerbiileille. Suurin osa omistani ei ole koskaan jyrsinyt kaltereita mutta yksi sellainenkin on osunut kohdalle. En tiedä miksi mutta näin on. Olen myös tarkka siitä mistä ja keneltä gerbiilini ostan!!! Gerbiileillä pitää aina olla paljon jyrsittävää ja uusia mielenkiinnon kohteita. Meillä kerätään kaikki tyhjät vessarullat ja talousrullat aina gerbuille. Samoin hankitaan säännöllisin väliajoin uusia oksia, purutikkuja, näkkileipää, puukuutioita ym. sellaista ja gerbiilit näyttävät tyytyväisiltä. Gerbiileillämme on myös pohjamateriaalia johon on mahdollista tehdä kunnon käytäviä (purujen ja hiekan kanssa ei onnistu) ja se vaikuttaa myöskin edesauttavan niiden viihtyvyyttä. Kylpyastia hiekkoineen ja myös erillinen vessa-astia löytyvät - vaikka gerbiilit eivät näy niiden eroa huomaavan :D No, ne on vain puhdistettava ja vaihdettava hiekat! Sen sijaan itse häkkiä ei tyhjennetä kokonaan kuin ehkä kerran kuukaudessa - jos silloinkaan, koska gerbiilit eivät sotke samalla tavalla kuin muut jyrsijät. Ja haluavat mielellään pitää luolansa/käytävänsä jäljellä. Hajuakaan ei oikeastaan synny lainkaan - tai ainakin paljon vähemmän kuin muiden jyrsijöiden kanssa. Kaltereihin voi laittaa haitaksi pahvia tai jotain muuta (siihen kohtaan jota se innostuu jyrsimään) joka vie gerbun mielenkiinnon mikäli se haluaa jyrsiä kaltereita. Toivottavasti kirjoitukset auttavat vaikka monenlaisia mielipiteitä löytyykin! Gerbiiliyhdistyksen sivuilta löydät paljon mielenkiintoista tietoa! Onnea matkaan! http://www.gerbiiliyhdistys.fi/gerbiilit/gfaq.html
- onnellisetgerbiilit
en usko että saa kaltereita poikki! koita antaa muita virikkeitä kuten wc paperi hylsyjä, omenapuun pienet oksat on tosi hyviä!! myös kaiken näköinen pahvi ja pienet pahvi laatikot toimii! :) mulla loppui tällä (:
- gerbilgirl1997
kyl mullakin välil jyrsii. Mut jos sun gerbujen nenästä lähtee karvoja nii sit ois hyvä ottaa ne pois häkistä. Ja muista sit että ne vilustuu helposti kun ne on häkissä.
- jokuvaan:))
gerbiilit kannattaa laittaa terraarioon,se on suositeltavaa.
jos kaltereissa on "uria" kannattaa vaihtaan terraarioon siksikin että melu ei häiritse..eläimen ei kannata antaa järsiä,sillä ne voivat hieman turhautua.
älä jätä gerbiiliä huoneeseesi ilman vartiointia,sillä jos se kyllästyy tilaan..se saattaa järsiä seinään raon...
- gerbiili
minä oon ny 10v ja gerbiilejä on ollu jo noin6-7 vuotiaasta.itse pidin myös alussa gerbui häkis ja yks kaunis päivä yhteen iski nokkatauti(tietenkin kalterin jyrsinnästä) pienen nenu oli iha veril ja raapi sitä koko aja(melkei koko aja) no sit piti alkaa anti biootti kuuri. onneks sit parani,ja heti laitoin terraa nyt todella paljon onnellisempii ja terra mys paljon kätevämpi! EIKÄ PURUT KAA ENÄÄ LENTELE LATTIOILLE (: JA nyt ymmärrän millanen IDIOOTTI olin ku pidin häkis joten ihan gerbiilin terveyden vuoks käytä jooko terraa (tai vaikka edes dunaa)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462