Harvinaiset nimet suomessa

Hippulais09

Suomalaiset nimet ovat kauniita, mutta en antaisi omalle lapselleni nimeä joka on jokaisella vastaantulijalla; "Anna, Sanna, Jenna, Emilia, Jaana / Aatu, Leevi, Aleksi, Mikko, Jarkko"... Itse suosin ulkomaisia nimiä, kuten Robin, Rafael, Nathan... Ja tytöistä Cecilia, Estrella (espanjaksi Tähti), Angel... Toisin tietysti olisi jos asuisin ulkomailla, saattaisin antaa jonkin enemmän suomalaisen nimen, enkä sellaista joka siellä päin taas on kovin yleinen.
Johtuu ehkä siitä että olen itsekin vain puoliksi suomalainen, ja sen takia "eksoottisemmat" nimet iskevät minuun enemmän kuin suomalaiset :)

10

853

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimikki

En antaisi lapselleni nimeksi Estrellaa, joka on Suomessa sipsimerkki.

Omasta mielestäni ei ole mitään hienoa antaa nimeksi ulkomaista nimeä, joka on muualla hyvin tavanomainen. Mielestäni nimen arvoa ei lisää se, että se on ranskan- tai englanninkielinen "Pirjo" tai "Pekka".

Mielestäni myös kertoo henkilön sivistymättömyydestä, jos hän haluaa nimetä lapsensa jollakin raamatusta peräisin olevalla nimellä, mutta hän haluaa nimelle ulkomaankielisen kirjoitusasun. Esim. Luukas ei kelpaa mutta Luca tai Lucas ovat olevinaan hienompia:)
      Esimerksi Nathan on suomalaisittain Natanael, nimi ei ole vain vakiintunut suomalaiseen nimistöön kuten jotkut muut raamatusta peräisin olevat nimet.

Harvinaisia nimiä on myös suomenkielisinä, kuten Hilla tai Ohto. Aina ei tarvitse hakea muualta.

• Hippulais09

No sepä se. Makuasioistahan ei voi kiistellä... Itselläni on erikoinen nimi, mutta kuitenkin melko suomalainen, ja minua on kiusattu aikoinaan koko kouluikäni nimeni vuoksi. Tietysti varmasti jokaisesta nimestä pystyy vääntämään mitä vain jos vääntämällä vääntää. En halua koskaan tulevaisuudessa lapselleni samaa kohtaloa mikä minulla oli ala- ja yläasteella. Se on hirveää. Siksi juuri ehkä pidän enemmän nimistä, joista ei kovin helposti pysty keksimään haukkumasanoja tms. Ja niinkuin sanoin, suomalaisissa ja yleisissä nimissä ei ole mitään vikaa, itse en vain halua että joskus kun saan lapsen, että hän olisi yksi Hanna tai Pekka muiden Hannojen ja Pekkojen keskellä. :)

• Primrose

Mistä tiedät, kuinka monta Hannaa ja Pekkaa on samalla koululuokalla tai samassa kaveripiirissä mahdollisen tulevan lapsesi kanssa? Nykyään varsinkin Pekka on harvinainen nimi pikkulapsella tai koululaisella.

• wtyhjkgvfbi udgy

Mun puoliks suomalaisen kaverin pikku siskon nimi Saana-Safia... musta kaunis nimi

• dinnah

Itsellä on hieman harvinaisempi, ihan suomalainen nimi.
      Olen kyllä kiitollinen omalle äidille sen nimen valitsemisesta,
      sillä minä en osaa kuvitella että olisi hauskaa jos juuri olisi niin yleinen nimi
      että tulisi aina milloin mistäkin vastaan saman niminen. Tähän asti ei ole vielä tullut yhtään!
      Mitä tulee omiin lapsiin, ehdottomasti en tule antamaan yleisiä nimiä vaan haluan yksilöllisyytä, jos niin nyt voi sanoa..Suomalaisia tai siltä kuulostavia nimiä kuitenkin :)

• annaaaaavaa

Mun nimi on Anna ja se on mun mielestä maailman kaunein nimi ja ei haittaa vaikka koulussa oli vaik kuin monta muuta samannimistä sehän on vaa kiva. ja kaksoikansalaisuus mullaki oon asunut usassa n.puolet elämästäni. Kivat ja kansainväliset miellyttää . :) Ja "estrella" on tosiaan perunlastumerkki. Et varmaan itekkää haluis olla mikään Pringels. :D

• TT

Hupaisaa, Hippulais09 mainitsemista Anna, Sanna, Jenna, Emilia, Jaana / Aatu, Leevi, Aleksi, Mikko, Jarkko"... yksikään ei ole suomalainen nimi vaan suomalaistunut versio jostakin muualta kulkeutuneesta nimestä. No Emilia ei ole muuttunut miksikään. Siis Mikael/Michael käy, mutta Mikko ei? Yleisyyshän vaihtelee.

• .....

Siitä on oikeasti iloa, jos nimi on jokseenkin harvinainen, muttei liian. Oma nimeni oli tällainen 80-luvulla, kun synnyin. Olin aina ylpeä ja iloinen nimestäni, mutta nykyisin nimeni tuntuu vesittyneeltä. Se on yleistynyt viime aikoina kovasti! Toki nämä kaimani ovat minua kovasti nuorempia, mutta silti.

• Toinen jalosukuinen

Olen itse aatelissukua ja sukuni on balttisaksalaista alkuperää, mutta silti lapsemme saivat suomalaiset nimet, toki niiden juuret juontuvat saksaan, mutta suomalaiset nimet on lapsilla, myös sukunimemme on muutettu suomalaiseksi v. 1911, emmekä keikaroi millään VON jutuilla, siksi ulkomaiset nimet tuntuvat mauttomilta täällä Suomessa.
      Luemme joskus vaimoni kanssa Hesarin sunnuntain numerosta kastettujen nimiä ja kauhistelemme millaisia nimiyhdistelmiä lapsille vanhemmat antavat erikoisuuden tavoittelun huumassa, sukunimenä joku peri suomalainen ja lapsi saa TV:n saippuasarjan ulkomaalaisen nimihirvityksen. Osoittaa todella moukkamaisuutta!

• Räntäluttiainen

Joo, Casimir Räntäluttiainen taikka Vanessa Räntäluttiainen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      83
      2012
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      123
      1725
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1306
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      231
      734
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      686
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      57
      624
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      207
      586
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      48
      528
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      482
    Aihe