Alkoholi pilaa paitsi kavereideni, myös minun elämäni.
Olen nyt 19-vuotias ja olemme pitäneet kaveriporukan kanssa yhtä alakouluikäisistä asti, joskin porukka hieman uudellewnmuovautui lukiossa. Yläkouluikäisinä vielä kukaan porukasta ei juonut, mutta sittemmin lukion 1. päättäjäisten jälkeen on alkoholi alkanut maistua kavereilleni.
Ennen teimme vaikka ja mitä paljon erilaista yhdessä, kuten urheilimme tai kävimme erilaisissa nuorisotapahtumissa. Nyttemminkuuluukin kysymys useimmiten: "Mitä viikonloppuna?" johon vastaukseksi riittää yleensä muilta vain "kaljaa."
Itseäni ärsyttää, kun porukan näkeminen ja yhdessäolo on käytännössä pullon varassa ja olenkin ilmaissut kantani asiaan. Olen huomauttanut, kuinka toistuvaksi juominen on jo käynyt ja etteikö olisi mitään muuta illanviettomahdollisutta. Kohtuukäyttöä jaksain vielä jotenkuten kuunnella ja katsoa, mutta suomalaiseen tapaan pää on saatava täpöten täyteen eivätlä nautiut alkoholiannokset ole enää kohtuun rajojen sisäpuolella.
Alan olla jo huolestunut kaverieni alkoholinkäytöstä, vaikka he eivät myönnäkään siinä olevan mitään pahaa, väärää tai vaarallista. Asiasta mainitsemisen tuloksena alan saada epäsuosiota muiden joukossa ja sanomiset otetaan saarnana. eikä tämän vuoksi haluta enää kuulla asiasta minun suunnalta. Koska kaverini jo tietävät, etten jaksa latsella heitä päihtyneinä, alkavat he jo tietoisesti jättämään minua ulkopuoöeöle ryhmästä. Kun keskustelua käydään öähes tulkoon jo pelkästään oluesta, on keskusteluun vaikea ja epämielekästä mennä edes mukaan.
Nyt lukija ajttelisi vain, että kaverisi ovat luusereita silmissäni, vaihda ne toisiin. Asia tämäkään ei ole niin yksiselitteinen.
Kaupungissani koko ikäni asuneena, suurimman osan iläryhmästäni jo ietävänä ja tuntevana on hankala alkaa solmia enää uusia ihmissuhteita kun poruka ja kuviot on jo soviteltu, eikä sitä paitsi samantapaisia ihmiaiä ole lähipiirissäkään. Ooen menevä persoona ja ulospäinsuuntautunut, mutta en vain jup, ja haluaisin ystäviä, jotka hekään eivät tarttuisi viikonlopun tullen pullonkaulaan. Ikävä todeta, mutta ne, jotka eivät sitten juo, saattavat olla sosiaalisesti rajoittuneimpia, ujompia ja arempia taikka vaikka esim. seurakuntanuoria. Saatan luokitella ihmsiä helposti ja asettaa omat olettamukseni henkilöä tuntemattakaan mutta sen veran ihmiaiä tavanneena osaan jo sanoa, millaista seuraa kaipaan ja keistä sitä en saa.
Minulla ei kai ole tällä hetkellä muuta mahdollisuutta, kuin odottaa parempia aikoja. Armeijasta odotan saavani uusia ystäviä, sekä mahdollisesti tuleivaisuudessa, jos pääsen opiskelemaan, myös sieltä voisi avautua uusia ihmissuhteita.
Tällä hetkellä henkilöt, joiden kanssa olen eniten yhteyksissä ja telemisissä, asuvat kaikki Suomen rajojen ulkopuolella. Koen löytäväni ulkomaalaisista helpommin samanmielisiä ihmisiä, avoimempia, sosiaalisempia, menevämpiä ja alkoholin kohtuukäyttäjiä. Olen välillä löpen kyllästynyt omaan kulttuuriini. Vaikka monwt asiat täälöä Suomessa ovatkin hyvin voivat tällaiset mainitsemani asiat olla paremmin muualla.
En yhtään ihmettelisi, jos jonain päivänä muuttaisin ulkomaille opiskelemaan, asumaan taikka löytäisin itselleni kumppanin muilta mailta.
Kaverini kommentti "saarnaamisestani" sai vain oloni niin huonoksi, että aloin ajttelemaan, teenkö väärin, kun olen huolesunut heidänkin takiaan ja maintsen asiasta ja ehdotan muutakin tekemistä...
Kaverini jättävät koska en juo
1
202
Vastaukset
- läheltä nähnyt
Älä koskaan aloitakaan juomista. Se nimittäin johtaa monilla pahaan riippuvuuteen kuten yhdellä läheiselläni joka on nyt pahassa koukussa alkoholiin ja juo kohta terveytensä pilalle. Hän ei voi olla päivääkään ilman alkoholia. On surullista seurata sivusta hänen alennustilaansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?92777Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1652685- 1852527
Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n152052Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari222006Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa541848Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo701572Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http231172Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?
Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?711163Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta851057