Elikkäs mulla ois tuollanen D3100 mikä tuntuu olevan aika yleinen järkkäri, mutta kysymys olisi= Kuinka hyvin kestää tihkusadetta/lumisadetta tai pakkasta, jos haluaisi talvimaisemakuvia..??
Heips
4
<50
Vastaukset
- uiivjvyjh
Huonosti.
Sallittu käyttölämpötila 0 C°- 40 C°. Käytännössä toimii kutenkin kuivassa pakkasessa, mutta varo huurtumista sisälle tuotaessa.
Sadetta varten voit tehdä kameralle sadesuojan, vaikka muovipussista.
Kumman helposti tiivistetyt "työläiskameratkin homehtuu kosteudesta käyttökelvottomaksi. - Nikon D90
Olen käyttänyt useampaakin Nikon runkoa, niistä D200 ja D300s ovat roiskeveden (sade) kestäviä jos käytetään vastaavilla ominaisuuksilla varustettua optiikkaa. Olen myös kuvannut D70 ja D90 rungoilla, pikku sateessakin vaikka niissä ei moista tiivistystä ole ilman vaikeuksia. Olen tosin pyrkinyt välttämään kaatosateita ja tyytynyt tihkuun ja tiputteluun. Sateessa otan kameran esiin vasta kuvatessa ja muun ajan se saa viettää laukussa/repussaan.
Kuten tuo uiivj... ehdottaa niin muovinen suoja ei ole haitaksi vesisateella. Lumisade ei haitanne ainakaan jos se on pakkaslunta joka ei tartu kiinni linssiin eikä muuallekaan. Kovin tiuhassa lumisateessahan ei juuri edes kannata maisemia kuvata.
D200 kesti hyvin pakkasta ja olen käyttänyt sitä noin -30C lämpötilassa Lapissa tammikuussa 2009 ihan tavallisen Nikkorin 18-200 VR linssin kanssa ja hyvin toimi, D90 on kokeiltu paljon lievemmillä keleillä kuten D300s:kin minun kohdallani. Kameratehtaalla tuskin kauheasti noita pakkasia edes tunnetaan, en tiedä yhtään jonka laboratoriot olisivat napapiirin pohjoispuolella.
On toinen asia kulkea koko päivä kovin kylmässä tai vaikka autosta poiketa kuvaamaan periaatteessa lämpimällä kameralla. Suurin ongelma saattaa tulla kun astut parin kymmenen asteen pakkasesta sisään tilaan jossa on ihmisiä. Kylmä kamera menee huuraan joksikin aikaa. Kamera onkin parasta jo ulkona laittaa tiiviiseen reppuun/laukkuun lämpiämään tai vaikka tiiviiseen muovipussiin ja ottaa ulos vasta kun se on lämmennyt yli kastepisteen. - Canonisti minäkin
Luonto- ja esimerkiksi skeittikuviin kannattaa hankkia käytetty pro- tai semiprorunko ennen kuin hinnat alkaen muovirunko. Tosin täytyy myöntää, että itse kuvaan satasella Canonilla välittämättä säästä.
Runkoa pahempana ongelmana pidän suttuzoomeja. Niitä ei ole mitenkään tiivistetty ja rakenne imaisee kosteuden sekä pölyn sisään, kun objektiivin pituus muuttuu. Pari primea on kovissa olosuhteissa fiksumpi valinta. - kastuneen korjaamine
Yksi ulkomaalainen valokuvaajaherra kertoi kotisivullaan että oli korjannut jokeen tippuneen kastuneen pokkarikameransa laittamalla se uuniin (en muista lämpötilaa) joksikin aikaa... :-D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama1197901Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1516628Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1834745Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2433225Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta1012734Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1032236Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari121896- 1501875
Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa291710Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971614