avautua:
Olin tässä viikonloppuna mukana eräässä käsityötapahtumassa, ja jäin jälleen kerran ihmettelemään ihmisten käytöstä. Pohdittavaksi jäi ovatko ihmiset vain typeriä, vai kenties suorastaan hävyttömiä.
Tapahtuma järjestettiin yksityisessä käsityöliikkessä - ja tässä vaiheessa haluan korostaa, että suurin osa kävijöistä käyttäytyi aivan asiallisesti (siitä heille kiitokset!), mutta sitten nämä silmäänpistävät tapaukset:
Mummeli joka seisoi pitkään paasamassa mitä kaikkia lankoja hän on viime aikoina ostanut 'hehtaarihallista' x - kohteliaana, vaan en järin kiinnostunena yritin häntä kuunnella. Mutta oikeasti, mitä järkeä on tulla kertomaan yksityisyrittäjälle tukkukauppiaan ylläpitämän putiikin langoista? Onko tarkoitus pahoittaa kauppiaan mieli, vai onko kysymyksessä pelkkä ajattelemattomuus? Lisäksi mummo 'varastaa' itsekkäästi Oikeiden Asiakkaiden aikaa kertoilemalla omasta lankavarastostaan.
'Minulla on kotona niin paljon lankoja, etten tarvitse mitään uutta' = tarkoittaa suomeksi, että tulin hakemaan täältä ilmaisia malleja ja hyviä vinkkejä mitä niistä voisi tehdä. Sitten vielä siihen päälle, että pitäisi olla 7 veljekselle sopivia malleja. Kukaan laskutaitoinen pienkauppias ei voi myydä Novitan lankoja, sillä he eivät pysty hintakilpailuun markettien ja halpahallien kanssa. Näiltä langanjakelijoilta vaan puuttuu palvelu ja opastus, joten yksityiset lankakaupat saavat sitten ristikseen kaikki neuvottavat. Ei kovin reilua! Yksikään lankakauppa ei elä ilmaisella neuvonnalla, ohjeiden myynnillä - tai niiden ilmaiseksi jakamisella.
Itselläni oli mukana paljon erilaisia asusteita ohjeineen, ja niiden ohjeita yksi 'lokki' kärtti parin tunnin ajan. Lankoja hänellä ei ollut aikomustakaan ostaa, mutta mallit kiinnostivat niin kovasti, että hän päätti odottaa josko 'joutuisin' opettamaan kädestä pitäen jollekin toiselle asiakkaalle kyseisen mallivirkkauksen. Olin kieltämättä vähän vahingoniloinen kun kaikki ohjeen mukaansa saaneet olivat sen verran kokeneita virkkaajia, ettei opetustuokiota tarvinnut järjestää.
Tarkoitukseni ei ole pahoittaa kenenkään mieltä, vaan pikkaisen ravistella. Seuraavan kerran kun menette käsityöliikkeeseen, niin miettikääpä asioita pikkaisen myös sen vastapuolen kannalta. Tässä maassa ei ole niin kovin helppoa olla pienyrittäjä, ja lanka-alalla etenkin on omat vaikeutensa Erään Tietyn vääristäessä lähes monopoliasemallaan hintakilpailua.
Pakko vähän
33
326
Vastaukset
- mitä saisi olla
Tunnistan 'mummelista' oman äitini. Ennen vanhaan naiset vaihtoivat ohjeita eivätkä nyt voi ymmärtää miksei ohjeita saa ilmaiseksi. Samoin tämä 'puheliaisuus' johtunee siitä, että he haluavat korostaa vuosien ns. ammattitaitoaan.
Itse olen samassa tilanteessa kylmästi kääntynyt toisen, maksavan asiakkaan puoleen tai kysynyt kylmästi 'mitä saisi olla'. - Alantoimija
Ymmärrän hyvin, että jotkut vanhemmat ihmiset jäävät jutustelemaan aikansa kuluksi - saattaa hyvinkin olla että se tiskin takana oleva henkilö on päivän ainoa puhekontakti. Luulen ainakin haistavani tällaiset tapaukset, ja yritän aina parhaani mukaan antaa heille huomiota ja olla kuuntelevana korvana. Mutta jollain tavalla tuntuu todella ilkeämieliseltä tulla yksityiseen lankakauppaan luettelemaan kaikki tukkukauppiaan hehtaarihallista tehdyt ostokset, vielä hinnatkin kailottaen (ko. tukkukauppias myy osan langoistaan samalla hinnalla niin kauppialle kuin kuluttuttajillekin!).
Minun puolestani saavat naiset keskenään vaihdella ilmaisia ohjeitaan vaikka maailman tappiin asti - ei se ole minulta millään tavalla pois. Mutta jos suunnittelen mallin, neulon/virkkaan sen, kirjoitan siihen ohjeen ja vielä neuvon kädestä pitäen tekemisen, niin miksi antaisin sen ilmaiseksi 7 veljeksen neulojille? Tyhjän saan pyytämättäkin! - mitä saisi olla
Hei, ymmärrän toki kantasi, käsityöläinen kun olen itsekin.... Sama tilanne on myyjäisissä...mummelit ihastelevat tovin tuotteita ja toteavat sitten että osaisivat tehdä itsekin...tai että myyn liian kalliilla..he ovat myyneet tekemiään lapasia vitosella....eivät ota huomioon, että sellainen jonka pitäisi ansaita elanto joutuu kattamaan tuotteen hinnalla muutakin kuin materiaalit.
- Suo lanka
No, näillä mummoilla on turvattu toimeentulo eli he ovat jo eläkkeellä ja varmaan on säästöjäkin tilillä.
Eikä heidän ole toimeentulonsa turvaamiseksi niitä lapasia tarvinut tehdä ja myydä, vaan ajankuluksi nämä mummelit lapasia ovat tehneet .
Eikä se hinta ole niin tärkeä näille mummeleille, mitä lapasista saavat.
Saahan siitä mummeli hyvän mielen, kun kaikki lapaset menevät kaupan halpaan hintaan.
Käsityöläisen tilanne on aivat toinen, koska siitä käsityöstä on saatava toimeentulo ja käsityön tekemiseen kuluu paljon aikaa.
Joku sähkömies voi ottaa alle tunnin työstä 30 euroa, vaikka työ olisi pelkästään joku helppo tarkastus juttu.
Auto korjaamoissa voi auton huollosta/korjauksesta voi korjaama ottaa
helposti 50-150 euroa/tunti pelkästä työstä.
Eli käsityöläisen valmistamat tuotteet eivät todellakaan ole kalliita verrattuna muiden alojen tuntitaksoihin.
Moniko käsityö yrittäjä edes yltää minimipalkan tasolle, jos käsityön tekemiseen kuluneen ajan laskee, paljonko se tekisi tuntipalkaksi muutettuna.
- kylän kauhu
No eihän ne mielen diagnoosit iän myötä häviä vaan saattaa jopa pahentua. Kyllä sellaiselle mummolle tai pyryharakalle voi varmaan sanoa ystävällisesti, ettet ilmeisesti pysty häntä auttamaan ja sitten vaan käännyt muiden asiakkaiden puoleen.
Kotona käkkivät ukot ja akat muuttuu ajan myötä itsekkäksi, osa on sitä jo nuorena. Tuskin ne mummot lukee suomi palstaa joko niillä on etes tietsikkaa.- Yllättyisit
jos tietäisit kuinka ainakin täällä pääkaupunkiseudulla senioriväki hallitsee tietsikan käytön. Mm. Palvelutalojen päivätoimintaan osallistuvat saavat opastusta, ja samoin työväenopiston kursseilla on paljon vanhempaa väkeä oppia hakemassa :)
- mitä saisi olla
kenelle viestisi oli tarkoitettu? Eika kukaan ole väittänyt etteikö vanhemmassa väessä ole niitä, jotka haluavat oppia uutta. Vapaan sivistystyön opettajana tiedän, että kurssien ikähaitari on 15-90 v.
Kyse oli nyt niistä 'kaikkitietävistä' naisista, jotka tuskin kurssille menevät mutta urkkivat kyllä tietoa (ilmaiseksi) ja mainostavat kuinka paljon tietävät (vaikka kyseessä olisi perustieto).- voi mummoja
Nythän tulossa kädentaitomessut, siellä saavat nämä mummelit rauhassa varastaa toisten ideoita :)
- hammasta purren
Voihan sitä näinkin avautua jos ei uskalla nenäkkäin sanoa. Kyllä yrittäjäkin/kaupanpitäjä voi sanoa asiakkaalle suoraan, riippuu toki siitä onko kaupanpitäjällä taktiikka hallussa. Hölmö on se joka ajattelee että pitäisi töksäyttää töykeästi tyyliin "mene hakemaan ilmaismallisi muualta". Itse olen ollut vastaavassa tilanteessa sivusta seuraajana ja vaikka on saattanut ostokset olla jo kerättynä, olen palauttanut ne takaisin hyllyyn koska yrittäjällä/myyjällä ei ole ollut asiakaspalvelutaitoa. Olkoon asiakas kiukkuinen tai muuten ärsyttävä, häntä pitää pystyä kohtelemaan silti kuten niitä mukaviakin asiakkaita, tiedän tämän varsin hyvin omasta ammatistani. Pitää vain muuttaa omaa taktiikkaa, kehitellä sitä niin hommat sujuu paljon mukavammin.
- Tori hanhi
Näinhän se on, vaikka asiakas ei ostaisi mitään, niin ei myyjän kannata mennä siitä asiakasta moittimaan tai haukkumaan.
Markkinoilla on jos jonkinlaista myyjää.
On asiallaisia ja sitten niitä asiattomia, joilla asiakas palvelu ei ole hallussa.
Ei varmaan kukaan asiallinen myyjä, jolta asiakas ei silläkertaa ostanut mitään,
puhu ääneen asiakkaan poistuessa paikalta, että tuollaisia ne kaikki ovat, ei osteta mitään ja jos luvataan tulla myöhemmin uudelleen, niin ei tulla kuitenkaan.
Jos myyjä haluaa menettää asiakkaita, niin kyllä se tuollaisella asenteella onnistuu.
Ei sellaisesta myyjästä jää hyvää kuvaa ja seuraavalla kerralla, kun ostoksille tullaan, niin valitaan ihan toinen myyjä, kuin se, joka haukkui perään.
Jokainen ihminen on potentiaalinen asiakas.
- sellasta se on
Mummolla ei varmaan ole tietoa yritysmaailmasta paljoakaan ja haluaa sinunkin myyvän lankaa yhtä edullisesti kuin marketit.Kautta aikojen ihmiset on juossu tarjousten ja halvemman hinnan perässä.Anna tälläisten mummojen paasata omia aikojaan,minkä heille voi.Moni on dementoitumassa ja siihen tautiin kuuluu erilaiset *oudot*käyttäytymiset.Näitä vaan on ja tulee olemaan.Sinun tehtäväksi jää kerätä kärsivällisyttä.Itse olen neulojana törmänny monenlaisiin yrittäjiin ja omista kokemuksista voin sannoo,et muutama lankakauppa saa olla käymäti.Myyjissäkin on omanlaisensa,kuten meissä asiakkaissa.Turhaan nostat verenpainettasi moisella.
- muiden puolesta puhu
Totta tuo, olen sivusta seurannut. Hypistellään ja mumistaan ja heitetään "kama" takas tiskille. Pätee joka ikäluokkaan.
On vain ajankulua tuo kiertely.- vuosia 85
Kyllä meillä mummeleilla on tietokoneet, ja osataan jopa lukeakin, kiitos vaan haukkumisista, minkähän ikäluokan ihmiset kuitenkin eniten lankaliikkeitä käyttää, siis käytti. antaapa olla yksityisten lankamyyjien ihan omassa rauhassa tästä lähtien. ei ole vielä dementiaakaan. onko muuta kysyttävää?
- ei kaikki samanlaisi
vuosia 85 kirjoitti:
Kyllä meillä mummeleilla on tietokoneet, ja osataan jopa lukeakin, kiitos vaan haukkumisista, minkähän ikäluokan ihmiset kuitenkin eniten lankaliikkeitä käyttää, siis käytti. antaapa olla yksityisten lankamyyjien ihan omassa rauhassa tästä lähtien. ei ole vielä dementiaakaan. onko muuta kysyttävää?
Eipä kaikki kauppiaat ole tuollaisia kuin "alantoimija". Löytyy niitäkin jotka ymmärtää mummoja.
- töööt
ei kaikki samanlaisi kirjoitti:
Eipä kaikki kauppiaat ole tuollaisia kuin "alantoimija". Löytyy niitäkin jotka ymmärtää mummoja.
Missä vaiheessa naiset alkaa nimitellä toisiaan rasittaviksi mummoiksi, kaikkihan me ollaan samoja ihmisiä, jos minä vaan soitan tilauksen ,myyjä puhuu normaalisti kuin ihmiselle, vaikka olen jo seisemäkymmetä, mutta jos menen putiikkiin, nelikymppinen katsoo että rasittava vanha akka, eli sellaine kuin hänkin on muutaman vuoden päästä.
- Anteeksi vain
vuosia 85 kirjoitti:
vuosia 85, mutta vaikutat juuri sellaiselta tapaukselta, jota kukaan ei isommin kaipaa liikeeseensä asioimaan. Hyvä käytös ei ole iästä kiinni, joten turha heittäyyä marttyyriksi!
Kaikissa ikäryhmissä löytyy niin hyvin kuin huonostikin käyttäytyvää väkeä, ja ihan tiskin molemmin puolin. Jostain syystä osa asiakkaista vain kuvittelee, että tiskin toisella puolella olevalle voi kiukuta ja rähjätä ihan kuten haluaa. Minä en ainakaan suostu sietämään sellaista käytöstä, asiasta saa - ja pitääkin sanoa, sen otan rakentavana palautteena, mutta omaa pahaamieltään on turha kuvitella olevansa oikeutettu kaatamaan toisten niskaan. - ostoksilla.
Anteeksi vain kirjoitti:
vuosia 85, mutta vaikutat juuri sellaiselta tapaukselta, jota kukaan ei isommin kaipaa liikeeseensä asioimaan. Hyvä käytös ei ole iästä kiinni, joten turha heittäyyä marttyyriksi!
Kaikissa ikäryhmissä löytyy niin hyvin kuin huonostikin käyttäytyvää väkeä, ja ihan tiskin molemmin puolin. Jostain syystä osa asiakkaista vain kuvittelee, että tiskin toisella puolella olevalle voi kiukuta ja rähjätä ihan kuten haluaa. Minä en ainakaan suostu sietämään sellaista käytöstä, asiasta saa - ja pitääkin sanoa, sen otan rakentavana palautteena, mutta omaa pahaamieltään on turha kuvitella olevansa oikeutettu kaatamaan toisten niskaan.Ohhoh! Vaikuttaa siltä että oletat kaikkien vanhempien ihmisten olevan ilkeitä valittajia. Pitäisikö tästä nyt vetää johtopäätös että kaikki lankoja myyvät ovat ilkeitä vanhempia asiakkaita kohtaan. Sitä en henk.koht. tee, mutta seuraan, olen aina seurannut miten myyjä suhtautuu asiakkaisiinsa ja sen perusteella teen päätöksen ostanko kyseiseltä myyjältä mitään vai kiikutanko ostokseni takaisin hyllyyn. Feikki ystävällisyyden näkee kauas joten sitäkään ei kannata harjoittaa.
- mummmmeli
Minäkin toimin alalla, enkä kohtele asiakkaita iän vaan käytöksen mukaan! Jos joku on rasittava mummeli, niin hän on, miksi sitä pitäisi kaunistellla. Ei minun kohdalleni ole tullut ketään 2-kymppistä joka haluaisi ilmaisia neuvoja tai 'moittisi' hintojani...kyllä ne valitettavasti on iäkkäänpuoleisia naishenkilöitä.
Tottakai palvelen ilolla vaikka satavuotiasta, jos hän tulee OSTAMAAN materiaaleja.- ostoksilla.
Olkoonkin kuinka ärsyttävä asiakas tahansa, asiakaspalvelijan tulee käyttäytyä asiallisesti. Suosittelisin käymään asiakaspalvelukurssin, eiköhän niitä aika ajoin järjestetä.
- asiakas minäkin!
ostoksilla. kirjoitti:
Olkoonkin kuinka ärsyttävä asiakas tahansa, asiakaspalvelijan tulee käyttäytyä asiallisesti. Suosittelisin käymään asiakaspalvelukurssin, eiköhän niitä aika ajoin järjestetä.
et kaiketi lukenut aloittajan tekstiä...jos tällainen 'jaaritteleva' mummeli vie aikaa OSTAVILTA asiakkailta, niin tottakai se ärsyttää....ja just tämä ostava asiakas, joka odottaa vuoroaan maksaakseen ostoksensa,saattaa poistua liikkeestä koska ei saa palvelua....
- ostoksilla.
asiakas minäkin! kirjoitti:
et kaiketi lukenut aloittajan tekstiä...jos tällainen 'jaaritteleva' mummeli vie aikaa OSTAVILTA asiakkailta, niin tottakai se ärsyttää....ja just tämä ostava asiakas, joka odottaa vuoroaan maksaakseen ostoksensa,saattaa poistua liikkeestä koska ei saa palvelua....
Tässä tulee esille se asiakaspalvelutaito. Ihan hyvin voi välillä palvella muitakin asiakkaita ja palata juttelemaan mummon kanssa. Ei se asiakaspalvelu ole rakettitiedettä ja sen kun hallitsee niin johan kauppa käy, eikä tarvitse keskustelupalstoilla valittaa. Sekin on merkki jonkin asteisesta asiakaspalvelutaidottomuudesta jos pitää nettiin kirjoitella ikävistä asiakkaista.
- Ihmeellinen ilmiö:
ostoksilla. kirjoitti:
kun joku 'uskaltaa' arvostella asiakkaiden huonoa käytöstä ja ajoittaista suoraan sanottua typeryyttä, niin heti ollaan takajaloillaan syyttämässä kauppiasta huonosta asiakaspalvelusta. Sivusta seuranneena olen huomannut, että asiakaspalvelussa joutuu nykyään nielemään niin paljon paskaa, että omasta mielestäni osa näistä pahimmista häiriköistä ja 'kyykyttäjistä' joutaisi Asiakkaan Käytöskursille! Vaan sellaisiapa ei taideta järjestää, joten ehkä yhden sun toisen olisi hyvä pysähtyä katsomaan ja analysoimaan omaa käytöstään!
- asiakas/as.palvelija
Ihmeellinen ilmiö: kirjoitti:
kun joku 'uskaltaa' arvostella asiakkaiden huonoa käytöstä ja ajoittaista suoraan sanottua typeryyttä, niin heti ollaan takajaloillaan syyttämässä kauppiasta huonosta asiakaspalvelusta. Sivusta seuranneena olen huomannut, että asiakaspalvelussa joutuu nykyään nielemään niin paljon paskaa, että omasta mielestäni osa näistä pahimmista häiriköistä ja 'kyykyttäjistä' joutaisi Asiakkaan Käytöskursille! Vaan sellaisiapa ei taideta järjestää, joten ehkä yhden sun toisen olisi hyvä pysähtyä katsomaan ja analysoimaan omaa käytöstään!
Se nyt vaan kuuluu asiakaspalvelutyöhön että joutuu nielemään paljon asiakkailta tulevaa p*skaa. Jos sitä ei sisäistä ei todellakaan pidä olla asiakaspalvelutyössä.
"olisi hyvä pysähtyä katsomaan ja analysoimaan omaa käytöstään!"
Juuri näin. Molemmin puolin.. - Minneköhän maailmaan
asiakas/as.palvelija kirjoitti:
Se nyt vaan kuuluu asiakaspalvelutyöhön että joutuu nielemään paljon asiakkailta tulevaa p*skaa. Jos sitä ei sisäistä ei todellakaan pidä olla asiakaspalvelutyössä.
"olisi hyvä pysähtyä katsomaan ja analysoimaan omaa käytöstään!"
Juuri näin. Molemmin puolin..sinä oikein olet jummitunut? Ilmeisesti kuulut itse juuri niihin sitä-itteensä suoltaviin asiakkaisiin. Ei todellakaan kuulu mihinkään ammattiin p:een nieleminen.
- eisemitään
Tuosta mallien varastelusta, minulla on tuote mitä en ole tuonut koskaan messuille nähtäväksi, enkä mainosta sitä muuallakaan, mutta kerran oli erään asiakkaan luona rouva kuvaillut niitä eri puolilta ja kirjoitellut vielä tietoja. no en kuitenkaan ole kopioita tavannut, että ei tainnut onnistua,
- ilosta mieltä kaikil
Olen minäkin mummeli onneksi ei ole tarvinnut käydä vuosiin enää käsityö liikkeissä kenenkään harmina ja viemässä kenenkään kallista aikaa.Kun menee Tallinnaan tukkuun saa ostaa mitä haluaa ja hinnatkin ovat minulle sopivat. Viimviikonkin ostokset tekivät lähelle viisisataa euroa.Ja mallejakin on jo omasta takaa vaikka muille jakaa.
- Heureka!
Vihdoinkin jollakin on lamppu syttynyt! Aivan sama mistä ne langat ostetaan (ja minkä ikäinen ostaja on!), kunhan vaan älyää pyytää ne neuvot, opastukset ja ilmaiset ohjeet sieltä mistä lankansakin hankkii - tai sitten niin kuin tämä kirjoittaja, käyttää omia ohjeitaan ja luovuttaan.
On halpamaista ostaa langat paikasta A, ja tulla paikkaan B vinkumaan apua ilmaisten ohjeiden muodossa.
- myyjätätille
Näin me edellisen mummelin kanssa toimitaan, mitä suotta häiritsemään nuorempien kaupan tätien päivää. rauhallista päivän jatkoa vaan hermonsa menettäneelle aloittajalle, asiakkaita on opittava käsittelemään, se kuuluu palvelu ammattiin, ja senkin kyllä huomaa, jos on ystävällinen väkisin,eli sen aikaa kun raha liikkuu, sitä vaan on väärällä alalla, jos ei tykkää kaikista asiakkaista,
- riikinkukko46
On mummoja ja on mummoja. Oma äitini on jotenkin kiukkuuntunut iän myötä lisää. On hän toki aina ollut hiukan takakireä. Hänen kanssaan ei ole mukavaa käydä yhtään missään. Aina on liikaa hintaa ja huonot tuotteet ja likaa meteliä ja liian hiljaista ja ties mitä. Kotonaan istuu ikkunan ääressä ja riitelee pihalla näkyvien ihmisten kanssa. "taas noi tuolla istuu" yms tosi rasittavaa. Hän lienee samantyylinen kuin tuo aloittajan valittava mummeli. Olen hänelle suoraan sanonut, että moinen negatiivisuus vie hänet ennenaikaiseen hautaan. Ei mitään vaikutusta.
Anoppini, joka on äitiäni 15v vanhempi, on tosi lupsakka ja mukava. Hänen kanssaan on rentoa ja mukavaa hömpötellä vaikka sinne lankakauppaan. Hän ei ole mielipahaa aiheuttava mummeli. Tämä ei silti poista sitä, että äitini on melkoinen riivinrauta.
Kumpikaan heistä ei käytä tietokonetta. Minulla on monta nelikymppistä ystävää, jotka eivät netissä surffaa muuten kuin laskuja maksavat.
Tunnen paljon niitä mummoja, jotka eivät tiedä nettiä edes olevan. En silti tarkoita sitä, että KAIKKI "mummot" ovat samanlaisia. Se ettei käytä nettiä, ei tee kenestäkään tyhmää tai alempiarvoista. Kaikki mummotkaan eivät pidä kaikista mummoista. Anteeksi tuo mummo-sanan runsas käyttö, minulle se ei ole mikään halvennusta tarkoittava sana.
Jos joku kuvaus ei kerro sinusta mitään niin miksi sinä siitä hermostut? Jos joku sanoo, että tapasi töissä nelikymppisen naisen, joka alkoi riehua, niin en minä koe, että hän puhuisi minusta tai kaikista nelikymppisistä naisista. Huonokäytöksisiä ihmisiä on joka ikäryhmässä. Nuorena huonokäytöksinen ei välttämättä ikäihmisenä yhtäkkiä muutu ystävälliseksi.
Jos joku asiakas on todella törkeä niin miksi ei voisi sanoa asiallisesti ja rauhallisesti, että nyt minun pitäisi kyllä jo palvella muitakin asiakkaita. Viime viikolla kangaskaupassa oli joku ehkä yksinäinen (ei mummo), joka kertoi suunnilleen koko elämäntarinansa myyjälle. Siinä hiukan kelloa katselin niin ei mennyt kuin 20 min odotellessa, että tarina loppuu. Siinäkin myyjä jo sanoi, että anteeksi nyt alkaa tulla jo jonoa. Toinen huomasi/tajusi, ettei olekaan yksin kaupassa.
Oli ikää tai ei niin suurin osa ihmisistä ei ymmärrä, että yrittäjä maksaa vuokraa yms niin paljon, että ei mitään tuotteita voi myydä ilmaiseksi. Itsekin mielellään saisin kaiken ilmaiseksi mutta kun ei niin ei.
Tallinnasta löydän ne kankaat, joista teen itselleni vaatteet. Ei se hinta vaan värit ja kuviot. - marttyyrin tytär
Asia olisi ehkä helpommin ymmärrettävissä näin:
jättäkää kaikki eläkkeet, palkat, työttömyyskorvaukset ja muut rahat pois käytöstä.
Ostakaa lankoja 500 eurolla ja tehkää sukkia tai mitä teettekin. Myykää tekemänne tuotteet niin nopeasti kuin pystytte, tehkää tarpeelliset verovelvoitteet ja kaikki yritykselle kuuluvat maksut ja maksakaa näillä tuloilla myös oma asumisenne, syömisenne muut laskut, (sekä työtilan/myymälän vuokra). Menikö elämä miinukselle, taisi mennä? Sukkia tai tuotteita sait myytyä vain tietyn määrän. Jos olisit tehnyt töitä 2eur per tunti niin joku olisi ehkä suostunut jotain ostamaan. Nyt jos kehtasit laittaa hinta jopa 6eur/tunti niin aiai.
Siinä sivussa olette kuunnelleet kuinka ilkeitä ja ahneita olette ja typeriä kun ette anna ilmaiseksi tai samaan hintaan tuotteita kuin esim. Virossa. :D
Samaiset ihmiset maksavat mukisematta kunnon katteet monista muista tuotteista, kiitos siitä!
Ystäväni asuu Tallinnan keskustassa 45m2 asunnossa, vuokra on 350eur. Siinä vähän osviittaa elämän hinnasta meren tuolla puolen. Helsingissä tuohon hintaan ei taida saada 18m2 asuntoa paitsi joku opiskelija-asunto solu.
Tästä samasta syystähän kaikki tehdastyöt on siirretty sinne tänne maailmalle ja meiltä vähenee työpaikat. Ihan pelkkää matematiikkaa.
Viimeksi kun kävin lääkärissä niin en meinannut saada hänen puheestaan selvää. Pääasia lienee, että hän varmaan tekee työnsä halvemmalla kuin suomalainen. No tässä tapauksessa äänestän jaloillani.
En siis ole käsityöalan työssä mutta yrittämisestä tiedän yhtä ja toista ja hyväntekeväisyys ei ole pienyrittäjän tavoite. Näitä asioita ei moni ymmärrä oli ikä mikä hyvänsä.- ostoksilla.
"jättäkää kaikki eläkkeet, palkat, työttömyyskorvaukset ja muut rahat pois käytöstä"
Enpä tiennytkään että yritys (tässä tapauksessa se lankakauppias) ostaa, vai pitäisikö sanoa ottaa, lankansa jostakin. Velaksi vai peräti ilmaiseksi? Yrityksellä pitää olla alkupääoma jotta sen putiikin saa pistää pystyyn. Riippuu yritysmuodosta onko pääoma pelkästään yrityksellä vai onko yrittäjän omaisuus myös yrityksen pääoma.
Kukaan ei pakota ketään perustamaan yritystä tai jatkamaan sitä jos menee miinukselle. Olen seurannut kuinka monet ovat intoa puhkuen perustaneet yrityksen "kun langat on niin ihania" tyylillä tajuamatta että lankojen myymiseen kuuluu myös mm. asiakaspalvelu. Pari vuotta ovat kitkutelleet yritystä pystyssä ja kun sietokyky on ollut koetuksella koko ajan, niin päättävät lopettaa lankojen myymisen elämänmuutokseen vedoten.
- Laittamattomasti
näpytelty, 'marttyyrin tytär'! Sen lisäksi että sinulla on sana halussa, niin olet selvästikin OIKEASTI ajatellut näitä asioita, toisin kuin moni muu kepeine heittoineen tähän keskusteluun osalistuneista.
Kiitän kaikkia kommentoijia, niitäkin jotka eivät ole ymmärtäneet/halunneet ymmärtää keskustelun avaustani.
Alantoimija - kateellinen kö?
Kun saimme eurot ei kukaan kauppojen omistajat ole naukuneet ettei kassaan tule tarpeeksi rahaa siis voittoja miksköhän?. On alkanut menemään paremmin Myös käsityä liikkeissäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462