Balettia parikymppisenä?

Balettiin rakastunut

Onko turhan myöhäistä aloittaa baletin harrastus tosissaan 20-vuoden iässä? En ole harrastanut muuta tanssia kuin vain muutamia vuosia, aiempi ryhmäni oli siis nykytanssin ja showtanssin välimaastosta.

6

137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • balley

Ei todellakaan ole liian myöhäistä aloittaa balettia parikymppisenä! Itse olin 23-vuotias, kun aloitin klassisen baletin aikuisbaletissa.
      Kävin säännöllisesti kerran viikossa aikuisbaletissa, kunnes parin kuukauden päästä pyysin saada useampia treenejä viikossa.

Rupesin treenaan parisen krt viikossa, ja suunnilleen maalis-huhtikuun vaihteessa sain ekat kärkitossuni (opettajani kyseli koko ajan, milloin hommaan kärkkärit).
      Tanssin kevään loppuun, ja kävin tanssin intensiivileirin viikon ajan kesällä. Opin siellä paljon, ja nyt elokuun alussa aloitin tiukan aktiivitanssin kolme krt viikossa: ma ja ke ns. keskivertoryhmässä tanssin oppiakseni todella baletin tekniikan yms. ja perjantaina vaativan ryhmän tunti, jossa taas opin enemmän baletin tanssia, eli sarjoja yms.

Tavoitteenani on lähteä opiskelemaan korkeakouluun tanssinopettajaksi klassinen baletti pääaineenani.

Eli älä turhaan huolehdi iästäsi - olen sinua melkein 5 vuotta vanhempi.
      Jos todella haluat tanssia balettia, niin mene ehdottomasti tunneille! Suosittelen aloittamaan aikuisbaletista ja pyydä opettajalta lisätunteja, kun alkeet alkavat olla hallinnassa.

Älä kuuntele niitä, jotka sanovat, ettei kannata enää parikymppisenä aloittaa balettia tosissaan.
      Usko ja luota itseesi!
      Treenaa ja harjoittele tosissasi!

Tsemppiä! :)

• Balettiin rakastunut

Kiitos todella paljon! :) Täytyy nyt vaan koittaa saada tämä haave aikaiseksi :)

• balley

Jokaisen menestyksen takana on kova työ ja päättäväisyys. Joten eikun tunneille haipakkaa ja opettelemaan baletin saloja!

• opettajaksi ehkäpä

Kuten jo vastattiin, opettajaksi asti saatat pystyä opiskelemaan. Ammattianssijaksi, siis balettiin et toki enää missään nimessä taivu. Muihin tanssilajeihin kyllä, mutta balettiin ei enää :(

• Maryan -80

Minusta on hauskaa huomata, että vielä yli kolmekymppisenäkin voi kehittyä baletissa. Itse nimittäin olen tanssinut balettia vasta pari kuukautta, ja olen 31-v. Tosin en nyt ihan pystymetsästä aloittanut. Olen pienenä tanssinut vähän aikaa balettia. On meidän ryhmässä kyllä paljon vanhempiakin, ja ihan hyvin vetävät. Tietenkin se on pelkkä harrastus, mitä nyt näytöksiä tullaan tekemään, mutta olen kuitenkin iloinen kehittymisestäni. Tämä kertoo siitä, että jos näin lyhyessä ajassa olen omaksunut perusteet varsin hyvin, pidemmällä treenillä voi vielä tässäkin iässä päästä melko pitkälle. Minullekin tanssi on tärkeä osa elämää, enkä tule siitä ikinä luopumaan, vaikka jo aikaa sitten jouduin luopumaan ajatuksesta, että minusta koskaan ehtisi tulla edes minkään vähänkään tasokkaamman tanssiryhmän tanssijaa. Siitäkin on nuorena tullut haaveiltua. Tanssia ja esiintyäkin aion silti. Sekin on antoisaa! Vinkkinä teille vähän nuoremmille: miksi ette perustaisi omaa tanssityhmää, jos motivaatiota ja intoa tanssimiseen riittää?!

• chloéee

Suosittelen ehdottomasti baletin aloittamista! Itse aloitin viime syksynä baletin ollessani 16-vuotias ja rakastuin siihen ihan täysin. Mennessäni ekalle balettitunnille en ollut ikinä ennen ollut baletissa mutta urheilu- ja musiikkitaustani avulla pääsin tosi nopeasti mukaan. Käyn nyt kolmesti viikossa tunneilla ja tekisi mieli ottaa vielä enemmänkin tunteja! Olen myös puolen vuoden aikana huomannut notkeuden, tasapainon, ryhdin ja lihaksiston kehittyneen ihan älyttömästi.

Voin kertoa, että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa balettia. Ja onhan näitä huipulle päässeitä tanssijoitakin tavattu jotka ovat aloittaneet baletin 16-18 vuotiaina (esim. Vanessa Sah, joka meni ekalle balettitunnille 18-vuotiaana ja tanssii nyt Anaheim Balletissa) ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe