Nollatutkimusko?

nollapalaute

Tälläkin palstalla on keskusteltu siitä, miten tanssin jälkeinen palaute vaikuttaa palautteen saajaan. Minulle on näistä keskusteluista on jäänyt päällimmäisenä mieleen, että naisen antama positiivinen palaute ”uudelle” tanssittajamiehelle on vain merkki siitä, että nainen haluaisi ylipäätään päästä tanssimaan, eikä palautteella ole mitään muuta tanssillista merkitystä.

Menneenä viikonloppuna vierailin kahdella itselleni uudella tanssipaikalla, olin outo kasvo molemmissa. Lähtiessäni päätin, että teen empiirisen tutkimuksen siitä, miten minun käy palautteenantajana. Olen ihan simpsakka nainen, suht. hyvä tanssimaan lajinomaisesti, pukeudun asiallisesti myös tanssitapahtumaan, en ole pro. Eli ulkoiset merkit ihan ok. Päätin myös itsekseni, että nimenomaan naistenhaulla haen pääasiassa miesten stockmann-päädyn tanssijoita, nk. halpahallimiehet jätän toissijaisiksi. Tämä oli siis rajaus. Tutkimusaikaa molempina iltoina koko tanssimisaika 20.00-0.30. Päätin myös, että jokaisesta tanssista koetan löytää jotain positiivista kiitettävää.

Asetuin naisten rivin keskivaiheille, suht. eteen. Väkeä ei ollut kummassakaan paikassa ihan tungokseen saakka. Alkuilloista pääsin suunnilleen joka toisen kappaleparin tanssimaan, tihenevästi. Tanssittajat olivat miestenrivin ”puolivälin poikia” ja sitten myöhemmin jo stocmannilaisia. Puolivälin pojat ottivat palautteeni hymyillen vastaan, ja saattoivat jopa kysäistä, saisivatko hakea uudelleen. Arvatkaas, miten sm-miesten kanssa kävi?

Tanssit stockan miesten kanssa sujuivat hyvin, panostin tanssiin heidän kanssaan. Kohtasin hymyileviä silmiä tanssin aikana, herkkää ja välillä riehakastakin tunnelmaa. Kun avasin suuni ja kiitin heitä iloisesti nätillä palautteella, tunnelmat katosivat. Sain kummeksuvia katseita, vakavina heistä jokainen palautti minut naistenriviin, ei välttämättä puoliväliin, missä olin ollut, vaan lähemmäs halpispäätyä. Vain kaksi heistä haki minua loppuillasta uudelleen, muut hävisivät kuin pieru saharaan. Puolivälin pojat keskimäärin sen sijaan olivat innoissaan ja tunsin, että heillä palaute antoi itsetuntoa.

Mikä tässä hommassa meni pieleen? Ehkä minun pitäisi ymmärtää paikkani tai ainakin pitää kituseni kiinni, jos haluan tanssia. Palautehan on vain palaute. No, sen tajusin, että tutkimukseni oli turha, koska näinhän palstalla oli jo keskusteltu aika päiviä sitten. Pitikö sen näin mennä?

17

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvailua vaan..

Millaista palautetta käytin noihin Stockmann miehiin? Jos oli kovin mielistelevää tai makeilevaa niin ehkä pelästyivät. Tietävät varmaan muutenkin olevansa hyviä nämä Stockann miehet, joten ehkä meni hieman överiksi.. Mielestäni nainen ei saa olla yliinnokas jos joku huippu sattuu hakemaan.

• nollapalaute edellee

Hyvä huomio, en ollut makea vaan toteava. Eräs stockis jo hitaalla valssilla minuutin jälkeen kysäisi minulta suunnilleen näin: " mitenkäs mielestäsi tanssi meillä sujuu?" Vastasin hänelle, että "ihan ok, en ole vielä kampittanut sinua... " Tosin h-valssi sujui erttäin hyvin, minua vain nyppäisi luonnolleni, koska hän ikään kuin odotti kehuja, eikä saanut. Mutta...hän myös tanssi minun kanssani useamman kappaleen oma-aloitteisesti. Poikkeus. Eli nähtävästi tein sittenkin jotain oikein!!

• nollapalaute taas

.... Siis toki hän sai sen nätin palautteen tanssin lopuksi, vaikkei tuolloin pyynnöstä...

• Ilmeet ja eleet

"Eräs stockis jo hitaalla valssilla minuutin jälkeen kysäisi minulta suunnilleen näin: " mitenkäs mielestäsi tanssi meillä sujuu?" "

- on Stockmann miehiä ja Wannabee Stockmann miehiä. Tämä taisi olla jälkimmäistä plaatua, kun noin epävarman kuvan antoi itsestään kysymällä sujuvuudesta. Kun tanssi sujuu mallikkaasti molempien mielestä, siihen ei tarvitse mielestäni sanallista viestintää.

• Tosissaan ollaan

Hyvillä tanssijoilla ei ole tapana kehua toisiaan. Tuollainen äkillinen kehuskelu voi vaikuttaa iskuyritykseltä ja tosiharrastajalle se on ilman muuta este haulle jatkossa.

• Voi elämän kevät

Tarkoitatko, että hyvän tanssijan /tosiharrastajan "käyttöohjeessa" lukee, että jos kuvittelet olevasi hyvä tanssija, älä missään tapauksessa anna hyvää palautetta, jos haluat vielä tanssia. Uskottavuusko siinä menee, vai mikä?

• pieleen meni

Kaikkea sitä kuulee, että todellakin sanallista palautetta annoit?

Protanssijat eivät ole tottuneet sanalliseen palautteeseen, koska odottavat saavansa pesää.

• Kehitystavis

Voi elämän kevät! Mikään ei ole mennyt pieleen sillä olet saanut vastauksia ja tutkimuksellesi eri ajatelmia itsellesi. Itse asian kanssa tuolla ei ole mitään merkitystä. Vaan sinulle itsellesi.

Tuo laskelmoiva ja analysoiva lähtökohtasi ja ajattelu kertoo hyvin suuresti sen mitä olet hakenut ja kuinka tärkeää olisi siirtää oma ongelmasi miesten ja hakijoiden ja haettavien kannettavaksi.

Normaali on ihan riittävää ja kehittynyt on kaunista sekä innoitavaa. Käy tansseissa normaalisti ja nauti.

• popletti

Eipähän tuossa ole mitää outoa. Palautteen antaminen nyt yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, että on tarkaillut toisen tanssia, siinä voi helposti saada käsityksen että toinen oli koeajolla.
      Vartaa vaikka tähän: menette ravintolaan syömään ja pois tullessanne toinen sanoo, että ihan hyvinhän se sinulla meni. Kaverihan kehui sinua, mutta jäisikö sinulle vähän toinen maku....

On eri asia kehua opettajana kuin partnerina, toinen arvioi suoritusta ja toinen on spontaani.

• Pavillaparastasvingi

Tämä taisi tapahtua Pavilla?
        Tanssiin hain itseään pro naisena pitävää.
        kylläs tulikin palautetta,hänellä kun vahva sving tausta niin kuultiin musiikki eri tavalla. Kaiken kruunasi opetus pressistä ym, kyllä hänellä varmaan taustat kunnossa,mut askeltakaan ei Fuskua osanna, kun oli tuo vahva sving, jotenka minä vuosia tanssineenna en osannut tanssia yhtään,kun hän proo vahvalla taustallaan ei mennyt millään vaik mitä jipoo koitti,kehtasi vielä arvostella ja palautetta antaa.
        Eilkkä sving taustaisen ei tarvitse osata fuskua riittää hänelle kun on vahva sving tausta,
        Voi elämän kevät . Jotkut (joku on itseään täys vaik ei osaa askeltakaan lavalla

• popletti
        Pavillaparastasvingi kirjoitti:

kylläs tulikin palautetta,hänellä kun vahva sving tausta niin kuultiin musiikki eri tavalla. Kaiken kruunasi opetus pressistä ym, kyllä hänellä varmaan taustat kunnossa,mut askeltakaan ei Fuskua osanna, kun oli tuo vahva sving, jotenka minä vuosia tanssineenna en osannut tanssia yhtään,kun hän proo vahvalla taustallaan ei mennyt millään vaik mitä jipoo koitti,kehtasi vielä arvostella ja palautetta antaa.
        Eilkkä sving taustaisen ei tarvitse osata fuskua riittää hänelle kun on vahva sving tausta,
        Voi elämän kevät . Jotkut (joku on itseään täys vaik ei osaa askeltakaan lavalla

Svingin tanssija osaa satavarmasti fuskua joka on samaa svingiä.
        Mutta palautteen antaminen (varsinkin) tuntemattomalle on aivan tarpeetonta jos toinen ei sitä pyydä.
        Ihan sama mitä palautteen antaja miettii kommentoidessaa kun saaja on eri ihminen jonka reaktiota ei voi tietää. Minäkin vietän paaaljon tunteja tanssia harjoitellen, mutta yleisissä tansseissa ei tulisi mieleenkään pilata jonkun iltaa "neuvomalla".
        Jos toinen ei osaa kaikkea niin silloin mennään hänen tasollaan vaikka kävellen.
        Ja muistakaa elämä ja erotiikka, muu on vain pelkkää retoriikkaa.

• Kaikki Ei Osaa
        Pavillaparastasvingi kirjoitti:

Swinglajeja tanssiva osaa takuuvarmasti fuskua. Pidän siis todennäköisenä, että sinä et osaa viedä fuskua, et pysy tahdissa tai kumpaakin edellä mainittua. Kolmas vaihtoehto on, ettei soitettava musiikki ollut edes fuskuksi sopivaa.

On minuakin hakenut tyyppi (tästä on jo pari vuotta) joka mielestään osasi hienosti fuskua. Jep jep, teoreettisesti ottaen hän kyllä osasi kuvioita, mutta niillä ei ollut mitään yhteyttä soitettavan musiikin rytmiin. Vienti oli mitä sattui. Hän siis yritti vääntää minua väkisin tekemään kuvioita piittaamatta pätkääkään soivasta musiikista tai askelluksestani. Hän ei tuntunut edes vahingossa osuvan oikeaan rytmiin, ei sitten millään. Kuvioiden ja viennin tempo vaihteli täysin päättömästi. Lisäksi otteet olivat tavattoman kovakouraiset.

Yritin rauhoittaa menoa, jottei jokin jäseneni hetken päästä olisi sijoiltaan tms. Yritin myös vihjaista, että emme nyt pysy tässä rytmissä.. Niin äijäpä tiuskaisi, että olen samanlainen valittaja kuin oma muijan, että sekin valittaa aina että pitäisi mennä rytmiin! Oli aika lähellä, etten jättänyt äijää siihen paikkaan lattialla.

• AntiPro
        Kaikki Ei Osaa kirjoitti:

Swinglajeja tanssiva osaa takuuvarmasti fuskua. Pidän siis todennäköisenä, että sinä et osaa viedä fuskua, et pysy tahdissa tai kumpaakin edellä mainittua. Kolmas vaihtoehto on, ettei soitettava musiikki ollut edes fuskuksi sopivaa.

On minuakin hakenut tyyppi (tästä on jo pari vuotta) joka mielestään osasi hienosti fuskua. Jep jep, teoreettisesti ottaen hän kyllä osasi kuvioita, mutta niillä ei ollut mitään yhteyttä soitettavan musiikin rytmiin. Vienti oli mitä sattui. Hän siis yritti vääntää minua väkisin tekemään kuvioita piittaamatta pätkääkään soivasta musiikista tai askelluksestani. Hän ei tuntunut edes vahingossa osuvan oikeaan rytmiin, ei sitten millään. Kuvioiden ja viennin tempo vaihteli täysin päättömästi. Lisäksi otteet olivat tavattoman kovakouraiset.

Yritin rauhoittaa menoa, jottei jokin jäseneni hetken päästä olisi sijoiltaan tms. Yritin myös vihjaista, että emme nyt pysy tässä rytmissä.. Niin äijäpä tiuskaisi, että olen samanlainen valittaja kuin oma muijan, että sekin valittaa aina että pitäisi mennä rytmiin! Oli aika lähellä, etten jättänyt äijää siihen paikkaan lattialla.

Joo jos 1000 naista jopa enempikin menee fuskua valittamatta , proo ei ymmärtänyt
        Fuskusta mitään,voihan olla et oli itse nostanut itsensä,omissa kuvitelmissaan
        aikansa kun kuvittelee olevansa jotain, alkaa uskoa niihin

• ex jumala
        AntiPro kirjoitti:

Joo jos 1000 naista jopa enempikin menee fuskua valittamatta , proo ei ymmärtänyt
        Fuskusta mitään,voihan olla et oli itse nostanut itsensä,omissa kuvitelmissaan
        aikansa kun kuvittelee olevansa jotain, alkaa uskoa niihin

Uskoohan hihhulikin olevansa Jumala,vaikkei muut sitä huomaakkaan,sama pätee proohon

• Anne aloittelija

Kertokaa nyt kokeneemmat vasta-alkajalle, mistä sen tietää, mikä pääty on stockan miesten ja mikä halpahallin. Tällä vähäisellä lavakokemuksella menee muuten ihan arvailuksi. Vaikka kyllähän sen viimeistään siellä tanssilattialla tyhmempikin tyllerö hoksaa, jos on tietämättömyyttään proon "varpaille astunut".

Ja mihin päätyyn minun epävarman aloittelijan pitäisi itse tälläytyä? Vai olisiko viisaampaa pysyä kokonaan poissa tanssilattioilta? Miten tanssimisesta saakin tehtyä näin monimutkaista?

• tyllipahka

"Miten tanssimisesta saakin tehtyä näin monimutkaista?"

Ei se ole mikään tanssimisen ilmiö. Samat jutut toimivat esimerkiksi kouluissa joissa välituntien tuttavapiirit ovat tarkasti järjestäytyneet ilman ulkopuolista komentoa.
        Käyt missä tahansa enemmän kuin pari kertaa niin huomaan tietyt vakiotavat, olet yksi jostain joukosta aina. Yksinäiset seisoskelijatkin ovat ryhmä.

• Tanssin taikaa

En mä ainakaan Kukonhiekassa ole huomannut mitään tällaista, olenkohan sitten sokea. Itse ainakin seisoskelen missä sattuu, mitä nyt joskus yritän mennä naistenhaulla vähän piiloon... ehtii ne hitaammatkin sitten hakea...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      81
      1973
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      109
      1705
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1286
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      707
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      666
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      610
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe