Oma treenityyli 20 vuoden kokeilujen jälkeen.
Tässä mihin olen päätynyt, aluksi muutama periaate johon uskon:
1. Lihasta tulee ärsyttää progressiivisesti = joko kasvattamalla painoja tai sarjojen pituutta.
2. Tuloksista ja treeneistä tulee pitää kirjaa, se on motivoinnin kannalta toiseksi tärkein asia.
3. Tärkeintä on saada aikaan tuloksia, joista voiman kasvu on selkein mittari, peili ja vaaka toki myös hyviä tavoitteesta riippuen.
4. Jokainen toisto ja jokainen sarja tehdään kunnolla, jotta hyöty on maksimaalinen.
5. Määrä ei korvaa laatua = yksi tiukka sarja on parempi kuin sinnepäin 5x10.
6. Apuliikkeet ovat APUliikkeitä, ne tai niiden määrä ei ole pääasia.
7. Keskity isoihin liikkeisiin joista hormoonit innostuu ja kehitystä tulee.
8. Voimaa harjoiteltaessa taukojen tulee olla riittäviä.
9. Palautusjuoma heti treenin jälkeen on tärkeä osa treeniä. Samoin iltaproteiini.
10. Kreatiinia tulee käyttää koska hyöty on (lähes?) kiistaton.
11. Yli tunnin treenissä haitat alkavat olla hyötyä isompia.
12. Kukaan ei tarvitse kolmea treenikertaa enempää viikossa. Lihas kasvaa levossa ja ravinnolla. Ja kun treenataan, treenataan tosissaan. Salilla ei olla viihtymässä vaan tekemässä duunia kropan hyvinvoinnin eteen.
Treeni 1, yleensä maanantai
a. Parin minuutin lämmittely.
b. Kevyt maastaveto 6x2-3 toistoa puhtaasti ja nopeasti noin 50-60% maksimista, tauot 30-60s.
c. Kyykky Wendlerin 5/3/1-systeemillä, kuitenkin niin että ennen viimeistä sarjaa teen yhden tiukan ykkösen yli 90% painolla, jota kasvatan 1.25kg joka kerralla. Tauot 2-3min.
d. Kevyt vauhtipunnerrus 6x2-3 50-60% painoilla, tauot 30-60s.
e. Penkki Wendlerin 5/3/1-systeemillä, kuitenkin niin että ennen viimeistä sarjaa teen yhden tiukan ykkösen yli 90% painolla, jota kasvatan 1.25kg joka kerralla. Tauot 2-3min.
f. Leuat lisäpainoilla, alkuun muutama toisto omalla painolla, sitten maksimitoistomäärä esim. 20kg, kun menee 8 toistoa lisään 2.5kg. Parin minuutin jälkeen kevyempi sarja 10 kilolla.
g. Dippi omalla painolla 2-3x5 rauhassa syvälle alas, vauhdilla ylös.
Treeni2, torstai tai perjantai
a. Parin minuutin lämmittely.
b. Kevyt kyykky 6x2-3 toistoa puhtaasti ja nopeasti noin 50-60% maksimista, tauot 30-60s.
c. Maastaveto Wendlerin 5/3/1-systeemillä, kuitenkin niin että ennen viimeistä sarjaa teen yhden tiukan ykkösen yli 90% painolla, jota kasvatan 1.25kg joka kerralla. Tauot 2-3min.
d. Kevyt penkki 6x2-3 50-60% painoilla, tauot 30-60s.
e. Pystypunnerrus seisten Wendlerin 5/3/1-systeemillä, kuitenkin niin että ennen viimeistä sarjaa teen yhden tiukan ykkösen yli 90% painolla, jota kasvatan 1.25kg joka kerralla. Tauot 2-3min.
f. Dippi lisäpainoilla, alkuun muutama toisto omalla painolla, sitten maksimitoistomäärä esim. 20kg, kun menee 8 toistoa lisään 2.5kg. Parin minuutin jälkeen kevyempi sarja 10 kilolla.
g. Leuat omalla painolla 2-3x5 rauhassa syvälle alas, vauhdilla ylös.
Treeniaika maksimissaan tunti ja se on siinä. Mikäli ehdin treenaamaan muuta teen tabata-treenin pyörällä/ soutaen tai juoksen mäkivetoja ja voin tehdä muutaman sarjan vatsojakin. Yksinkertainen on kaunista. Kehitystä tulee vain kun se ansaitaan kovalla treenillä ja riittävällä palautumisella plus ravinnolla.
Oma yksinkertainen treeni - kommenttia?
33
711
Vastaukset
- ...mies
1. Lihasta tulee ärsyttää progressiivisesti = joko kasvattamalla painoja tai sarjojen pituutta.
- 20 vuoden jälkeen vain lähes mahdotonta. Jos oikeasti tekee sarjan loppuun, niin 20 vuoden jälkeen seuraavaan, sitä seuraavaan, sitä seuraavaan tai edes sitä seuraavaan treeniin ei saa yhtään lisäkiloa tai -toistoa. Eikä vielä sitä seuraavaankaan.
2. Tuloksista ja treeneistä tulee pitää kirjaa, se on motivoinnin kannalta toiseksi tärkein asia.
- Tämä on kai niitä, mistä kukakin tykkää juttuja. Itse en pidä mitään kirjaa. Mutta sieltä ainakin löytyisi tietysti ne maksimit, mitä joskus on tehnyt. Toisaalta se voisi olla masentavaakin. Eiköhän ne parhaat tulokset ole jo takanapäin. =D
3. Tärkeintä on saada aikaan tuloksia, joista voiman kasvu on selkein mittari, peili ja vaaka toki myös hyviä tavoitteesta riippuen.
- Tästä olen eri mieltä. Tietenkin riippuen tavoitteista, kuten sanoit. Mutta esteettistä kroppaa tai kireyttä haettaessa valokuvat on paras mittari. Voima mittaa voimaa. Sillä on häilyvä korrelaatio lihaskasvuun, mutta lihaskasvu ei ole riippuvainen voimien kasvusta tai voimien kasvu riippuvainen lihasten kasvusta, vaikka näin yleisesti virheellisesti luullaan. 160 penkkaajalla voi olla paremmat rintalihakset kuin 200 penkkaajalla. Treenityyli ratkaisee paljon.
4. Jokainen toisto ja jokainen sarja tehdään kunnolla, jotta hyöty on maksimaalinen.
- Pääasiassa näin. Mutta välillä on hyvä antaa lihastenkin "hengähtää" ja tehdä kevyitä treenejä tai sitten kokonaan taukoa. Eräs jenkkiläinen valmentaja, joka valmensi mm. Apollo Creed:in näyttelijää, laittoi valmennettavansa 3 viikon totaalitauolle, jos tulokset junnasi liian pitkään paikallaan.
- Tästä olen samaa mieltä, vaikka riippuu edelleen treenityylistä.
- Tästä on kahta koulukuntaa, joista itse kuulun siihen, joka ei erottele pääliikkeitä tai apuliikkeitä. On olemassa vain liikkeitä. Itse erottelen mielummin maksimijännityksen paikan liikkeessä.
- No hormoneja ei kovin paljoa pysty stimuloimaan liikunnalla, ellei ole sitten täysi sohvaperuna. En oikeen usko, että pec-dec:in tai penkkipunnerruksen hormonaalisella vasteella on mitään, edes marginaalista vaikutusta kehitykseen.
- Kyllä, voimaharjoittelussa juuri näin.
9. Palautusjuoma heti treenin jälkeen on tärkeä osa treeniä. Samoin iltaproteiini.
- Ei ole. =D
- Kreatiini on ihan jees, mutta ei mitenkään ihmeellinen aine. Lyhyen aikavälin hyöty on suuri, pitkän aikavälin hyöty on vähän niin ja näin.
- No tästäkin on paljon juttua. En nyt ole mitenkään vakuuttunut, että asia olisi näin. Kyllähän voimamieskisaajatkin, ainakin ennen harjoittelivat jopa 6 tuntia päivässä. Kunnollisia voimaharjoitustreenejä ei kyllä vedetä läpi alle tunnissa millään, kun otetaan huomioon pitkät tauot. Kehotreenit vielä menee. Itse olen mieltynyt lyhyisiin ja ytimekkäisiin treeneihin. Yleensä kesto 25-50 min. Jopa koko kropan treenit saattaa mennä läpi alle 40 minuutin.
12. Kukaan ei tarvitse kolmea treenikertaa enempää viikossa. Lihas kasvaa levossa ja ravinnolla. Ja kun treenataan, treenataan tosissaan. Salilla ei olla viihtymässä vaan tekemässä duunia kropan hyvinvoinnin eteen.
- Mjaa. Itse olen treenannut aina jaetulla ohjelmalla 6 kertaa viikossa aina koko kropan 2-3 kertaa viikossa, enkä nyt allekirjoita tuota. Molemmissa on puolensa. Kehitys riippuu siitä, miten osaa ko. ohjelmalla treenata. Joillekin käy paremmin harvemmin treenata enemmän lihasryhmiä kerralla, joillekin useasti treenata lihasryhmiä kerralla vähemmän. Intensiteetti ratkaisee paljon ja sen satuttaminen kohdalleen on haastavinta treenejä miettiessä.
Tärkeintä tietysti on se, että on itse tyytyväinen treeneihinsä ja siitä syntyviin tuloksiin. Ja kaikki tyylit ei käy kaikille. Tärkeintä on löytää se oma tyylinsä. Itsensä kuunteleminen ja usko itseensä on paljon kovempi juttu tässä lajissa kuin yrittää löytää jotain ultimate-ohjetta netistä tai yrittää löytää jotain treenaamisen graalinmaljaa. - Pikku-A
Kohta 1: Riippuu nostajasta, jotkut, kuten minä, pitävät (täysin)varusteettoman kesätreeni-kauden, jolloin sarja/toistomäärät ovat erittäin kovia, mutta rauta erittäin kevyttä. Sillä luodaan pohjaa kovalle voimatreenille.
Kohta 10: Taitaa olla placebo-vaikutus se suurin hyöty. Ei muuta havaittavaa "hyötyä" kuin nesteen kertyminen, ainakaan mulla.
Kohta 11: Varustetreeneissä lämmittelyineen aikaa menee tuhottomasti...
Muutoin samaa mieltä noin suurin piirtein. Treeniin en ota kantaa. - IsoTiukkaBody
Tämä on näitä kolme kertaa viikossa koko kroppa treenejä, joita aloittajat tekevät ei kukaan tosissaan bodaava 20 vuotta treenannut.
Jaetulla ohjelmalla minimissään 3 jakoisella kerran viikossa lihasryhmät tai runsas kerran viikossa (esim. joka toinen päivä treeniä tai 2 1 2 2) antaa bodaaville paljon paremman kehityksen. Saa monipuolisemmat ohjelmat kun liikkeitä voi tehdä enemmän per lihasryhmä. Fakta on se että eri liikkeet rasittavat kroppaa eri tavalla ja kehittävät monipuolisemmin. Jossain vaiheessa voiman kasvuun loppu tulee vastaan (tai sitten 20 vuoden treeni on ollut todella hitaan nousujohteista;), mutta lihasmassaa saa tämänkin jälkeenkin kasvamaan ja kropan suorituskykyisemmäksi erilaisilla liikkeillä. Joitain omia näkemyksiäni 19 vuoden punttitreeneistä (pääpaino ollut aina räjähtävässä voimassa ja lihasmassan kasvatuksessa) ja 27 vuoden kamppailulajitreeneistä:
-Periaatteessa samaa mieltä. tosin välillä on syytä pitää kevennettyjä kausia.
-Itse en pahemmin jaksa kirjoitella mitään päiväkirjamerkintöjä sarjoista/painoista. Enemmänkin kirjoittelen silloin tällöin oivalluksia ja tuntemuksia liittyen treeneihin.
-Samaa mieltä. Itselläni tosin yksi mittari on myös aerobinen kestävyys.
-Varsinaisessa suorituksessa tämä pitää paikkansa. Lämmittelyt on sitten ihan toinen juttu.
-Kyllä. Suoritustekniikka pitää olla kunnossa. Jo ihan turvallisuus-syistäkin.
-Penkki, kyyky ja mave ovat vain liikkeitä muiden liikkeiden seassa. Jos et kisaa esim penkissä, niin turhaan ottaa siitä paineita sen enempää tai vähempää kuin vaikkapa pec-deckistä. En itse harrasta "apuliikkeitä", vaan kaikki liikkeisiin panostan täysillä.
-" No hormoneja ei kovin paljoa pysty stimuloimaan liikunnalla, ellei ole sitten täysi sohvaperuna. En oikeen usko, että pec-dec:in tai penkkipunnerruksen hormonaalisella vasteella on mitään, edes marginaalista vaikutusta kehitykseen."
Lainasin suoraan tätä kommenttia, koska se kiteytti asian.
-Kyllä. Tämä "riittävä" onkin sitten todella yksilöllistä...
-Palkkari ennen treeniä, niiden aikana ja heti jälkeen. Teho7hyöty on kiistaton. Iltaprotsku on tärkeä, mutta sen ei tartte olla jauhe-muodossa. ;) Itse suosin maitorahkaa/raejuustoa/kananmunia.
-Kuuriluontoisesti. Riippuu hieman myös siitä, että paljonko syä punaista lihaa.
-Riippuu tavoitteista ja yksilöllisistä ominaisuuksista. Itsellä se 1,5h menee varsin kevyesti ja silti intensiteetti pysyy kovana samoin treenipainot (siis suhteessa omaan voimatasooni).
-Hyvin yksilöllistä. Itse treenaan salilla sen 5-6x/viikko. Enkä muutenkaan juttele siellä kenenkään kanssa enempää kuin sen pakollisen moi/hei-tervehdyksen. Ja päälle sitten kaikki tunnit joissa toimin ohjaajana eri lajeissa. Toimii itselleni erinomaisesti. Mutta en todellakaan suosittle näin tiukkaa tahtia kaikille. Varsinkaan jos ei ole pitkää treenikokemusta takana ja ole ne ravintoasiat TODELLA hallussa.
Mutta hyvä ketju kaiken kaikkiaan! =D- toiminut/kehittynyt
30 vuotta treeniä takana.Yksilihasryhmä per päivä seuraavasti:
ma-rinta
ti-selkä
ke-olkapäät
to-jalat (siis etu & taka pohkeet)
pe-kädet(siis ojentaja & hauis)
----
Naturelli kaudella olen ke pitänyt taukoa ja vuorotellut to treenin jalkojen ja
olkapäiden kanssa vuoroviikoin.Jaloille treeni siis 14 päivän sykleissä,kuten
olkapäät,jotka saa selkäsaunan kuitenkin eri harjotteista rinta/selkä,ojentaja päivinä.vatsoja,venyttelyitä 2-3xvko treenien lopuksi.
---
2-3 liikettä per lihas,sarjoja 1-2 kovaa per liike,verryttelyjä ei lasketa,niillä vaan
haetaan lämpöä/liikeratoja/tuntumaa mikä päivän kova sarja jolla tehään
KAIKKI pois ja kotvan päästä pikkasen pienemmällä romulla samoin.se on
siinä ja seuraava liike,siinä riittää max yks 'sisäänajo sarja' sitten täysi hönkä
edellä mainitusti.Treeni kestää lyhyen ajan,riippuu lämmittelyistä ja miten saa
tsemin päälle(henkisesti,fyysisesti).
Jos maksimi kova sarja jää junnaamaan kg/toistot samoihin 2 treeniä, /- 5kg
seuraavalla kerralla,koskaan ei saa takertua paikoilleen!
Apuliikkeet?? siiskö kevytliike vai? ei ole olemassa kuin kevyitä tai raskaita painoja/sarjoja,vrt. levytankohauis vs keskityshauiskääntö..ota 50kg käsipaino
ja se ei ole kevyt/apu/muotoliike!
----
Kannattaa hakea itselleen/välityksilleen sopivat liikkeet,sen tietää kun kivaa
tehdä,sitten ladataan malmia tankoon/koneeseen ja 'hauskuus' loppuu,tulos
tulee,se on sitten geeneistä ja ravinnosta kiinni mikä lopputulos!
ugh,näin puhuin hetken minä 'mr.30 vuotta salirottana'- samma sak
Juurikin näin,pitää USKALTAA hakea itselleen sopivat liikkeet,kaikille ei vaan
sovi vaikkapa penkkipunnerrus ja syväjalkakyykky.pitkät kädet,pitkä selkä,perse
jalka,lyhyet kädet jne meitä on niin moneen lähtöön. - fwrrg
"30 vuotta treeniä takana.Yksilihasryhmä per päivä seuraavasti:
ma-rinta
ti-selkä
ke-olkapäät
pe-kädet(siis ojentaja & hauis)"
Aika outoa että olkapäille on oma treenipäivä ja etu- ja takareidet sekä pohkeet treenataan yhtenä päivänä. Jalat ovat paljon suurempi lihasryhmä ja kjaksin mielummin etu- ja takareidet ja laittaisin olkapäät jonkun muun lihasryhmän mukaan. - just joo,jee
fwrrg kirjoitti:
"30 vuotta treeniä takana.Yksilihasryhmä per päivä seuraavasti:
ma-rinta
ti-selkä
ke-olkapäät
pe-kädet(siis ojentaja & hauis)"
Aika outoa että olkapäille on oma treenipäivä ja etu- ja takareidet sekä pohkeet treenataan yhtenä päivänä. Jalat ovat paljon suurempi lihasryhmä ja kjaksin mielummin etu- ja takareidet ja laittaisin olkapäät jonkun muun lihasryhmän mukaan.reisihauikset saa selkäsaunan selkä päivänä 200kg kulmasouduissa,ei niille
tarvi kuin jumpata pikkasen jalkahauiskonetta jalkapäivänä.
Turun karjut Leino & Kantola treenasi aikoinaan menestyksekkäästi YKSI
LIHASRYHMÄ per päivä ohjelmalla.
- 67-v
Toisin tavoittein.
Ikärillä lienevät hieman toiset tavoitteet. Rappeutumisen hidastaminen ja terveys.
1. Vaihtelu tärkeää! Painot, palautukset, toistomäärät, liikenopeudet yms.
2. Riippuu tavoitteista mutta "oikeasti" tuloksia tavoiteltaessa noin on.
3. Numeerinen tulos ja vaatteiden istuvuus. Mistä kiristää?
4. ja 5. Erittäin tärkeää. Rakenteeltaan hyvä ohjelma vesittyy helposti huolimattomalla toteutuksella. Olen nähnyt mm. piiritason heittäjillä.
6. > 10. Parempi etten ota kantaa.
11. Minulla menee aina enemmän aikaa. Teen aerobiset ja lihaskuntoharjoitteet samalla reisulla.
Poikkeuksena sunnuntain mave.
12.Normaalisti käyn salilla 6-kertaa viikossa.
"Totisia" ovat keskiviikon kyykky ja sunnuntain mave.
Lihasmuisti on melko pitkälle huolehtinut osastaan vaikka se ei olekaan minulle tärkeintä.
Parhaiten on palutunut jähyävä mave, heikoimmin räjähtävyyttä vaativa tempaus.
Työntö ja vauhtipunnerrus lähestyvät toisiaan.
Leuat vetelen nykyään ilman lisäpainoja.
Vatsaa vähintään kolmesti viikossa, vaihdellen.
Tämä on sopinut 38-vuotta tauottaneelle, entiselle panonnostaja ikärille. - Lars Koistinen
kertoisitko tietämättömälle millainen se Wendlerin-systeemi on ? mmutoi treeni systeemisi kuulostaa järkevältä tosin enempi voima - kuin lihasmassa hakuiselta mielestäni ?!?
Kyse lienee kirjoitusvirheestä. Veikkaan, että tossa on haettu Weiderin-systeemiä? Googlaamalla löytää..
- Lucky1.2
Kyse ei ole kirjoitusvirheestä - laita googleen vaikka 5/3/1 workout ja tyyppi on Jim Wendler ja tulokset puhunevat puolestaan, samoin treenityylin suosio.
Tarkennan hieman tuota progressiivisuuskommenttiani (kohta 1.)
Eli - kärjistettynä kaupalliset salit ovat täynnä porukkaa joka tekee tyyliin 3x10 painoilla jotka nousevat varmasti. Ellei painoa, taukoja tai sarjan pituutta muuttele on tuollainen treenaaminen mielestäni hyvin tehotonta. Eli progressiivisuutta peliin tavalla tai toisella kun sarjat tuntuvat liian helpoilta.
Omaan 20 vuoteen mahtuu monta vuotta teini/nuoruushölmöilyä, kasa loukkaantumisia ja taukoja, varsinkin kesällä, mutta se ei estä ettenkö voisi treenata tällä hetkellä progressiivisella asenteella vaikka 10vuotta ja 20kiloa sitten tehdyt tulokset ovatkin lähinnä haave.- isotiukkis
"Eli - kärjistettynä kaupalliset salit ovat täynnä porukkaa joka tekee tyyliin 3x10 painoilla jotka nousevat varmasti. Ellei painoa, taukoja tai sarjan pituutta muuttele on tuollainen treenaaminen mielestäni hyvin tehotonta. Eli progressiivisuutta peliin tavalla tai toisella kun sarjat tuntuvat liian helpoilta."
Kyllä varmaan lähes jokainen harjoittelija ymmärtää nostaa painoja kun 3x10 sarja menee. Itse teen myös perusharjoituksessa 3 x 12-15 sarjoja ja lisään painoa aina kun kolme sarjaa menee noin 15 toistoa. Itse vaihtelen tosin liikkeitä aika paljon harjoituksissa. Välillä teen hieman lyhyempää sarjaa esim. 8-10, 10-12, mutta yleensä 12-15. Teen liikkeet puhtaasi ja negatiivisen vaiheen hyvin.
Ainakin tähän asti tulokset ovat olleet hyviä ja kehitys tasaista sekä voimassa että lihasmassassa.
- erkki-
Mua on aina ärsyttänyt tyypit jotka sanovat että Juuri näin tulee harjoitella, kaikki muu on Väärin/turhaa.
Jokainen on oma yksilö. Toiselle sopii tämä menetelmä, toiselle tuo toinen.
Toiselle kevyemmät painot, toiselle raskaat.
Yhdelle sopii 2xvk ja toiselle 4xvk.
Turha siitä asiasta on känätä.- 67-v
Tosi on!
Eri henkilöillä on erilaisia tavoitteita.
On pääharrastuksen tueksi treenaavia.
Hyvin erilaisia lähtökohtia.
Kehno aerobinen ja huono lihaskunto >< kasvuikäisenä hankittu pohja ja valmiudet.
Tämän merkitys vähenee ajan myötä mutta alkutaipaleella saattaa olla ratkaisevan merkityksellinen.
Ja tietenkin pelkät henkilökohtaiset erot seka eteneminen eri treenikaudessa.
Yms.
- häh?
Jos täällä kokeneet tyypit kertoo omia näkemyksiään eikä känää, niin miten ne on siinä sun treenaamista moittineet? Nopealla vilkaisulla näyttäis että tuossa edellä on mielipiteitä aika laidasta laitaan ja paljon hyviä pointteja. Kerrankin mielenkiintoista tarinaa verrattuna kuinka saan metrin hauiksen kuukaudessa...?
- Lars Koistinen
Olihan tuo Wendlerin - systeemi hieman vaikea selkoinen - etenkin Lontooksi ja nopeasti tavattuna , mutta pääpiireteet selvisivä joten kuten. Yksinkertainen lyhennetty informaatiokin kyllä kelpaisi asian tiimoilta..
- lucky1.4
Tässä lyhyesti tuo 5/3/1 suomeksi
- Systeemi ei ole kiveen hakattu, kirjassakin Wendler antaa kaksi eri vaihtoehtoa ja on lisäksi kehitellyt ”for powerlifters”-verionkin.
- Kolme perusteesiä: 1) Isot liikkeet pääroolissa, eli penkki, maasta, kyykky ja pystypunnerrus, 2) Aloitetaan pienillä painoilla ja 3) Pyritään pieneen mutta tasaiseen voiman kehitykseen.
- Homma alkaa siitä että tietää tämänhetkisen ykkösen kohtuu tarkasti ja ottaa siitä vielä 10% pois. Siksi että moni kuitenkin yliarvioi nykytasonsa, jolloin tulee otettua liian isot painot. Vähän pienemmillä painoilla pääsee tuloksiin jos ne tekee kunnolla ja silloin on enemmän tilaa kehittyä.
- Homman voi tehdä joko 4 treeniä viikossa joka pääliike erikseen tai kolmessa treenissä, jolloin seuraava viikko alkaa aina siitä liikkeestä mikä jäi edellisellä viikolla tekemättä. Kolmas vaihtoehto on tehdä kaksi kertaa viikossa kaksi isoa liikettä.
- Esimerkki – penkkiykkönen tällä hetkellä pyöreä 100kg, siitä kymmen prosenttia pois eli prosentit lasketaan 90kilosta.
1. Viikko 65%/75%/85%: 5x58,5 5x67,5 ja 5x76,5. 5 tarkoittaa että niin monta toistoa kuin tulee, menemättä kuitenkaan failureen. Painoja voi tietenkin pyöristellä sopivasti sen mukaan mitä kiekkoja tarjolla.
2. Viikko70%/80%/90%: 3x63, 3x72, 3x 81
3. Viikko 75%/85%/95%: 5x67,5 3x76,5 1x85,5
4. Viikko, jos 2-3 kertaa viikossa homma alkaa alusta nostaen painoja 2.5kg punnerruksissa ja 5kg kyykky maasta. Jos 4xviikossa niin rennompi viikko väliin jossa 5x50%, 5x60% ja 5x70%
- Pari ekaa kierrosta on helppoja ja homma tuntuu pelleilyltä mutta jos homma toimii on 5 kierroksen 1 sarja jo lähellä vanhaa ennätystasoa.
- Ensimmäiset kaksi sarjaa ei ole lämmittelya vaan nekin voi tehdä kunnolla, jolloin maximiteho irti niistä.- Lars Koistinen
no nyt selkisi - pitänee kokeilla soveltaen ts. itselle sopii hieman pitemmät sarjat / enempi hypertrofinen painotus! Kiitoksia vaivasta !
- qq
Jotenkin olen tullut siihen tulokseen ettei orjallisesti ole pakko noudattaa ohjelmia. Fiiliksen perusteella kannattaa mennä joskus. Jos jokin liike ei tunnu tänään ryhdikkäältä niin en ala treenaamaan lihasta. Palautumista tulee tarkkailla. Turha puskeä jos lihas on vielä liian väsynyt uuteen treeniin.
Outoa on se että harvoin näkee kuitenkaan supervahvoja karjuja salilla.
Itse olen treenannut ilman muistiinpanoja, ilman tarkkoja ohjelmia ja silti kasvanut ihan kohtuullisen suureksi möröksi. Aikaa, treeniä, tuntemuksia, itsensä tuntemista.
Onko tuo ohjelmien tarkka noudattaminen sitten tie siihen että tulokset olisivat olleet kovempia mitä nyt, kuka sen tietää ehkä.
Mietin vain että jos olisin vaikka 25% vahvempi mitä nyt ohjelmien noudattamisen ansiosta niin ihan pirunvahva olisin:)
Tietysti helpottaa kontrolloimaan treenaamista jos tekee ohjelman ja suunnitelman mukaan. Kroppa vaan ei välttämättä ota ihan ohjelmaa 100% vastaan, tuolloin ei pitäisi orjallisesti noudattaa kirjoitettua vaan fiksata enemmän energisempään suuntaan.
Kirjoitettu treeniohjelma ei ole pyhä asia vaan paras arvaus mikä olisi ehkä sopiva juuri sinulle. Ohjelmia tulisi vaihdella, liikkeitä tulisi vaihdella, sarjojen pituuksia tulisi vaihdella. Tuntea kropastaan onko nyt kaikki menossa oikeaan suuntaan, onko yliväsynyt, liian vähän syönyt, liian vähän nukkunut.
Treeniohjelmaan tuleekin liittää ravinto, lepo, palauttavat venyttelyt, mahdollisuus muuttaa päivällä treeniä myöhäisemmäksi jos tuntuu siltä.- 67-v
Viikkoraamit muistin tueksi.
Teen itselleni kotiin viikkoluntan.
Pääsisältöinä kyykyt keskiviikkona ja mave sunnuntaisin.
Niihinkin viikoittain rytmitystä.
Muuten huolehdin vain ettei 6krt/vko käyntitheyteni ylikuormita mitään lihasryhmää ja ettei samassa treenissä vaikuttajat ja vastavaikuttajat kuormitu, ainakaan rankemmin.
Aerobisten jumputusten sisällyttäminen samoihin käynteihin vaatii myös hieman suunnittelua.
Mutta, muistilista ilman yksityiskohtia on kotona.
Lunttaan lähtiessä.
Toisten treenien vetäminen vaatii tietenkin seikkaperäisen suunnittelun ja numeerisen seurannan mutta se on jo toinen juttu.
- ÖNN ÖNN ÖNN
Sinä et tule tekemään tulosta yksinkertaisella treeniohjelmalla. Sen ehdottomasti pitää olla monimutkainen ja 52 jakoinen.
- ÖNN ÖNN ÖNN
Olen erimieltä.
- ÖNN ÖNN ÖNN
ÖNN ÖNN ÖNN kirjoitti:
Olen erimieltä.
En ole puolesta enkä vastaan vaan ihan päinvastoin.
- ÖNN ÖNN ÖNN
ÖNN ÖNN ÖNN kirjoitti:
En ole puolesta enkä vastaan vaan ihan päinvastoin.
Minulla ei ole mitään mielipidettä tähän, minä vain nostan painoja.
- ÖNN ÖNN ÖNN
ÖNN ÖNN ÖNN kirjoitti:
Minulla ei ole mitään mielipidettä tähän, minä vain nostan painoja.
Minulla ei ole painoja, minä vain nostan mielipiteitä.
- Salimies82
Mulla on salitreeneistä kokemusta 13 vuotta, laitanpa omat mielipiteeni tähän jatkoksi, kommentoikaa toki!
"1. Lihasta tulee ärsyttää progressiivisesti = joko kasvattamalla painoja tai sarjojen pituutta. "
- Nuo taitaa olla tavallisimmat tyylit kehittyä. Myös sarjamääriä lisäämällä ja sarjataukoja muuttamalla voi hakea kehitystä, samoin erikoistekniikoilla.
"2. Tuloksista ja treeneistä tulee pitää kirjaa, se on motivoinnin kannalta toiseksi tärkein asia."
-Samaa mieltä, kirjatut tulokset ylläpitää motivaatiota ja kehitystä painoissa helppo seurata ja jos on niitä ihmisiä jotka jämähtää herkästi, treenikirja muistuttaa paikallaan polkemisesta
"3. Tärkeintä on saada aikaan tuloksia, joista voiman kasvu on selkein mittari, peili ja vaaka toki myös hyviä tavoitteesta riippuen."
-Jos tavoite on voima niin sitten tulokset puhuu, mutta jos tavoitteet ulkonäössä, mittanauha,peili,kamera,prosenttimittaukset, vaaka kaikki parempia tapoja kun niitä yhdistelee, yksinään eivät kerro tarpeeksi
"4. Jokainen toisto ja jokainen sarja tehdään kunnolla, jotta hyöty on maksimaalinen."
-Samaa mieltä, käytännössä ei ihan niin helppoa.
"5. Määrä ei korvaa laatua = yksi tiukka sarja on parempi kuin sinnepäin 5x10."
-Juuri näin
"6. Apuliikkeet ovat APUliikkeitä, ne tai niiden määrä ei ole pääasia."
-Riippuu tavoitteista ja lääkkeistä. Natuille toimii moninivelliikkeet paremmin, näin sanotaan ja siihen uskon. Lihasten eristäminen perustreenissä pääsääntöisesti tarpeetonta (riippuu tavoitteista ja lääkkeistä ynnä yksilökohtaisista heikkouksista/vahvuuksista)
"7. Keskity isoihin liikkeisiin joista hormoonit innostuu ja kehitystä tulee."
-Tähän haluaisin uskoa, mutta tiedä sitten. Muuten kyllä natuille on tärkeää treenata moninivelliikkeitä, jos aikaa on treenata 5-7 x vko niin sitten voi eristettyjäkin enemmän tehdä.
"8. Voimaa harjoiteltaessa taukojen tulee olla riittäviä."
-Ei välttämättä, riippuu voimanlaadusta
"9. Palautusjuoma heti treenin jälkeen on tärkeä osa treeniä. Samoin iltaproteiini."
-Kannattaa käyttää palkkaria, tyhmää on olla käyttämättä koska hyöty on selvä. Iltaprodeksi kelpaa kiinteäkin sapuska eikä yöllä tarvii nousta kuselle
"10. Kreatiinia tulee käyttää koska hyöty on (lähes?) kiistaton."
-Kannattaa.Toimii
"11. Yli tunnin treenissä haitat alkavat olla hyötyä isompia."
-Näin tutkimukset on todennut, komppaan
"12. Kukaan ei tarvitse kolmea treenikertaa enempää viikossa. Lihas kasvaa levossa ja ravinnolla. Ja kun treenataan, treenataan tosissaan. Salilla ei olla viihtymässä vaan tekemässä duunia kropan hyvinvoinnin eteen."
-Ei tarvitse, mutta usein perustreenin tekeminen on hyvä asia kehityksen kannalta. 5 x viikossa perusliikkeet läpi = toimiva systeemi- lARS kOISTINEN
KOMMENTTI -: JATKUVAN KEHITTYMISEN JA EDISTYMISEN HAKEMINEN TUNTUU JO TURHALTA ETENKIN KUN IKÄÄ YLI 40 JA TREENIÄ TARPEEKSI TAKANA (ja kehitystäkin jo omasta mielestä riittävästi / ts. etenkin lihasmassaa jo sen verran että aeroobinen liikunta sujuu nihkeämmin kuin kevyempänä) TÄSTÄ JOHTUEN ETENKIN PYRKIESSÄNI VÄLTTÄMÄÄN KROPAN YLIKUORMITTUMISTA JA URHEILUVAMMOJA MINULLE RIITTÄÄ JO ERINOMAISESTI YLLÄPITÄVÄ TREENI / JO HIEMAN KEVYEMPI TREENI KUN NUOREMPANA. SUOSITTELEN MYÖS MUILLE IKÄISILLENI !!!
- pesäpalloilija
Harrastakaa pesäpallöa, se on kiva laji.
http://www.youtube.com/watch?v=t_qDN2ItpXI- Reiska Räpylä
jeps pesis on kiva joukkuepeli mutta fysiikan kehittämiseen melko kevyt ja mitätön , tosin parhaat/fiksuimmat pesäpallistit/muutkin pallistit treenaavat itsensä kuntoon muilla konsteilla kuin pelkästään palloilemalla...
Ei tämä treenaaminen nyt mitään rakettitiedettä ole.
Kokemattoman ja kokeneen treenajan ero on siinä, että kokematon tuijoittaa ja lukee treeniohjelmia kuin piru raamattua ja etsii koko aika sitä "yhtä oikeaa ohjelmaa" jolla kasvu räjähtää käyntiin. Kokenut treenaaja sitten taas ymmärtää ohjelmien olevan viitteellisiä ja seuraa enempi sitä omaa treenifiilistä ja kuuntelee kehoaan.
Sanonta: "Keep It Simple Stupid!" pitää mielestäni poikkeuksellisen hyvin paikkansa. ;)- oma systeemi-paras
Miksi AINA pitäis olla maanantaina penkki ja torstaina hernekeitto.Onko kiveen
kirjotettu että treeni on jaettava 7 päivän mukaan? tuossa aiemmin olikin juttua
ottaa jalkoja kerran 14 päivän cyklillä tai olkapäitä.Etenkin olkapäitä porukat treenaa liikaa,kun ne rasittuu:rinta,selkä,ojentaja treeneissäkin,ei ihme tuolla
KIPU foorumeilla on jatkuvasti olkapää vaiva kyssäreitä....
Uskaltakaa pojat ja tytöt koettaa omia treeni comboja,älkää apinoiko toisten
systeemejä suoraan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve573119Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä402918Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi932826On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622678Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732638Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä972610Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama42427Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1122312Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl522049Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk651920