Meille tulee lauantaina pieni tyovillakoiran poika pentu ja nyt sitten olisi kiva hommata jotain valmiiksi pienelle.Eli mitä kannattaa aluksi olla valmiina vai tarviiko mitään? ja minkä kokoista kaiken pitää olla? meille tämä on ensimmäinen kääpiökokoa oleva koira niin ei oikeen tiedä että minkä kokoisia juttuja tuollainen tarvii :) meillä on aikaisemmin ollut vain isoja koiria kuten ajokoira ja meillä oli kotona minun lapsuudessani lappi ja pari seropia ja mummulla oli englanninkääpiöterrieri.
Mistähän saisi edullesesti koiralle muhkean pedin? kun me asutaan vielä vanhassa omakotitalossa(uusi jo suunnitteilla) niin lattiat on vähän viileät talvella niin hakusessa olisikin pehmeä ja muhkea peti edullisesti :) ja minkä kokoista pantaa ja hihnaa tuon kokoinen käyttää? ja millaisista leluista pitää?ja millaista ruokaa te muut olette syöttäneet toyvillakoiralle? koska yleensä on ensimmäisen trimmauksen aika? ja minkä hintaista on toyvillakoiran trimmaus kun meillä koira tulee olemaan vain kotikoira eli halutaan pitää turkki ihan tasapitusena :) en nyt muista millä nimellä sitä kutsuttiin ;)
Tarviiko koiralle esim talveksi jotain vaatteita olla,kun jostain luin niin jotkut puhui että pitäisi olla täällä kun nykyään on talvet ollu sitä meilkein -30 pakkasta.
Kun olette hakeneet pentua niin miten olette sen kuljettaneet kotiin? eli siis oletteko käyttäneet kuljetuskoppia? meillä on ennestään meinaan isolle kissalle tarkoitettu kuljetuskoppi eli jos voi kopissa kuljettaa niin sitten on se jo valmiina :) itse kyllä olen harkinnut sitä koppia hakureissulle,mutta en sitten viitti mennä kopin kanssa hakemaan jos se ei oikeen soivi koiran hakuun...
kiitos jos joku viittii vastata.Me kovasti jo odotetaan että saadaan vauveli kotiin :)
Toyvillakoira
8
866
Vastaukset
- Pikku Myy
Trimmausasiat ovat sellaisia johon vastuullisen kasvattajan pitää neuvoa. Yleensä kasvattajat myös trimmaavat, jos näin ei kohdallasi ole niin ota selvää paikallisista trimmaajista. Se on nopea työ jos koira vain ajellaan 1-2 cm karvaan. Tosin muista sopia siitä kuka pesee koiran, sinä vai trimmaaja. Koira tulee olla pesty ja kuivattu ennen trimmausta.
Koiranpetejä saa ihan tokmanneista, prismoista yms. ja tietty lemmikkikaupoista. Toyvillikselle käy myös kissanpedit. Itse olen sitä mieltä, että vaatteita kannattaa miettiä vasta kun koira on kasvanut kasvunsa, esim. 8kk iässä. Suosittelen kura-/sadepukua ja jotain lämmintä takkia, niillä pääsee pitkälle! Kannattaa ensimmäiseksi pannaksi/taluttimeksi ostaa säädettävä, jossa panta ja talutin samassa, niitäkin saa esim. tokmanni, prisma. Kunnollisemmat voi hankkia kun koira on vanhempi ja alkaa lenkkeillä oikeasti. Muista, että pientä koiraa ei saa varsinaisesti lenkittää (pitkiä lenkkejä) ainakaan puolen vuoden ikään saakka.
Minä ainakin käyttäisin kuljetusboksia ja olen opettanut omat koirani pienestäasti, että autossa ollaan boksissa. On turvallisempaa niin kuin, että koira olisi esim. vapaana.
Ruokavaihtoehtoja on paljon! Kysy mitä kasvattaja suosittelee ja mitä pentu on tähän asti syönyt. Onnea sinulle pennun kanssa! Muista, että vastuulliselta kasvattajalta saa aina kysyä neuvoa ja hänen tulee antaa sinulle pennunluovutuksessa hoito- ja ruokintaohjeet.
(minulla kaksi toyvillistä ja bolognese) :) - toypoju
Kiitos kun viitsit vastata nyt olen taas jonkun verran viisaampi :) ja tiedän mitä kauppareissulta lähtee mukaan :)
Mutta mitä shamppoota olette käyttäneet villakoirilla? onko jotain perus- tai jotain missä olisi molemmat samassa siis shappoo ja hoito aina. tai no erikseen taitaa olla paljon parempi :) miten oletteko käyttäneet ihan fööniä turkin kuivaamiseen? olen kyllä lueskellu vähän joka puolelta kaikkea mutta kaikissa "ohjeissa" on että pitäisi hommata sellainen kuivaus härveli...ajattelin näin alkuun että jos pärjäis ihan tavallisella föönillä,kun vauvankin kanssa kävi niin että kaikissa tarvike neuvoissa oli jos jonkin näköstä mitä kannattaa hommata ja loppujen lopuksi meille oli ainakin puolet ihan turhia,vaikka kaikki oli suositellut että tälläinen on hyvä ja kannattaa hankkia valmiiksi.Että jos nyt ei sitten kävisi niin koiran kanssa että olen hankkinut kaiken mitä jossain listassa on ja sitten taas yli puolet osottautuukin turhaksi. - Pikku Myy
Jos sinulla on vain yksi koira niin uskon, että selviät tavallisella föönillä. Hanki kuitenkin sellainen jossa säädettävä lämpötila, ettei puhalla liian kuumaa!
Itse olen sitä mieltä, että kanattaa ostaa shampoo ja hoitoaine erikseen. Esim. mustista ja mirristä. Merkkejä on paljon! Itse olen käyttänyt Bio-Groom-merkkiä ja se on mielestäni hyvä villakoiralle. Se on noin 15€ pullo, mutta laimennettava joten riittoisa. Suosittelisin alkuun pentushampoota ja saman sarjan hoitoainetta (ei löydy pennuille omaa, mutta mikä vain käy esim. silk), joka kannattaa varsinkin alkuun laimentaa aikas laimeaksi.
Karsta ja kampa ovat myös tarpeelliset. Pentu kannattaa opettaa alusta asti harjaamiseen ja muutenkin käsittelyyn, muuten olet jatkossa ongelmissa erilaisten hoitotoimenpiteiden kanssa. Luovuttaa ei kannata vaikka pentu vähän pistäisikin vastaan! Oppii vain siitä, että rimpuilemalla pääsee kaikesta helpommalla. - Pikku Myy
Tässä vielä yhdenlainen lista jota voi hyödyntää oman harkinnan mukaan!
http://www.mustijamirri.fi/kasvattajakerho_ip_17.html - Koirkoir
Pennun kanssa kannattaa viikottain harjoitella hoitotoimenpiteitä, itse oman pentuni kanssa aikoinaan pesin sen kerran viikkoon, trimmailin (on hyvin helppo opetella itse tekemään kotitrimmi, hommaa kunnon trimmauskoneen ja erimittaisia teriä ja eikun opettelemaan) ja etenkin kuonon ajelua treenasin parikin kertaa viikkoon ja päivittäin harjasin, jotta pentu tottuisi niihin mahdollisimman hyvin. Ei kannata jättää näitä treenejä trimmaajan vastuulle, koska muuten hommasta ei tule mitään.
Toyvillakoirahan on aikuisenakin tosi pieni, joten pentutavarat ovat tosi minikokoa. En kuitenkaan ihan pennulle hirveästi kaikkea ostelisi (pantoja ja vaatteita), vaan odottaisin yli puolen vuoden ikään, 7-9kk:n ikäiseksi ennenkuin alkaisin rahallisesti enemmän panostamaan, koska koira kuitenkin kasvaa äkkiä liian isoksi pentuajan vermeisiin. Talven varalle ostaisin kuitenkin hyvän ja lämpimän manttelin, villakoiralta puuttuu pohjavilla ja jos turkki on lyhyt, koira tulee varmasti palelemaan.
Se, millaisista leluista koira pitää, on yksilökohtaista. Omani suosii retuutettavia pehmoleluja (täytteettömät on parhaita), rakastaa vetoleikkejä. Purulelut taas eivät kiinnosta oikeastaan yhtään, puruluitakaan ei hirveämmin syödä, mutta niitä on kuitenkin esillä jos/kun välillä iskee into pureskella.
Villakoiran turkinhoitotaravoihin kannattaa panostaa eikä ostaa sitä halvinta, sillä niitä tulee kuitenkin tarvimaan paljon ja jos on jotkut huonot, voi turkinhoito alkaa jossain vaiheessa v*tuttamaan. Mutta hyvä karsta, harja ja kampa, fööni (käsifööni käy myös, kunhan voi sitä lämpötilaa säätää), laadukkaat shampoot ja hoitoaineet (esim. Isle of Dogs), trimmaussakset (ei mitkään Fiskarssit), trimmauskone sekä erimittaisia teriä siihen öljy. Kynsileikkurit ja kannattaa harkita trimmauspöytää, helpottaa elämää kummasti.
Ruokintaan laadukas nappula (ei markettien halppispaskaa), monipuoliset lisukkeet sekä lisänä öljy, niin on ruokintapuoli kunnossa. Meillä nuorimmainen söi nappulaa (Hill's) vuoden ikäiseksi ja sen jälkeen kumpikin villakoira syö pelkästään raakaruokaa, joka sopii niille erittäin hyvin.
Muista myös nyppiä koiran korvakäytävän karvat. Jollekin niitä tulee paljon, jollekin ei. Omani on sorttia "kasvattaa kauheat puskat" ja olen joutunut luovutusikäisestä saakka niitä karvoja nyppimään, koska muuten korvat alkavat haisemaan kun ei ilma kierrä. Villakoiralle tulee myös siinä vuoden ikäisenä suunnilleen takkukausi, joka jollakin kestää vain muutamia kuukausia, jollakin vuoden, jolloin pentukarva vaihtuu aikuisen turkkiin. Silloin pesuun, harjaukseen ja trimmaukseen kannattaa erityisesti kiinnittää huolta tai turkki on muuten hetkessä huopakasa. - tyopoju
Kiitos kauheasti kun olette viitsineet vastailla :) nyt pentu on ollut meille melkein sen koleme viikkoa ja kaikki on mennyt ihan hyvin ja pesullakin ollaan käyty jo kerran,kun tuntui että poika haisi ihan pissille kun se sieltä muitten pentujen seasta haettiin.viikon verran odottelin ennen kun sen sitten pesin ja sekin meni todella hyvin. alkuun vähän ulisi/vinkui mutta sitten jo parin minuutin jälkeen oli ihan innoissaan mukana :) (niin kuin on aina kuikkimassa ja pyörimässä jaloissa kun joku meistä käy suihkussa:) nyt olis sitten taas tarkoitus viikonloppuna käydä pesulla.
Ainoo mikä meillä on tullut eteen niin on se että pentu ei meinaa millään haluta kulkea hihnassa vaan odottaa että kannetaan se joka paikkaan ja varsinkin sisälle ja ulos.kulkee kyllä hetken ihan hyvin ja sitten jos ollaa pihalla leikkimässä niin juoksentelee hihnassa todella hyvin mutta jos pitäisi mennä sinne minne pyydetään niin laittaa liinatkiinni ja ei tule sitten millään vaikka houkuttelisi nameilla? onko tämä jokin ohi menevä vaihe joka menee ohitte kun vaan kärsivällisesti jaksaa aina vaan houkutella ja lirkutella? onko teillä muilla pennut tehneet näin? muuten pentu onkin ollut nopea oppimaan,meillä osataan jo istua,antaa tassu ja mennä maahan kunhan vaan sinne vähän ohjataan laittamalla nami lattian rajaan :) mutta edellinen koirani ei oppinut näitäkään niin helposti vaan siinä meni yli 6kk ennen kun hän ne sisäisti :)
kuinkas nopeasti teillä ollaan opittu sisäsiistiksi? ja millaisilla keinoilla? onko teillä ollut papereita käytössä vaiko ilman papereita olette opettaneet? meillä on tällä hetkellä paperit eteisen lattialla ja viedään poju n.1-2 tunnin välein ulos(riippuu nukkuuko vai ei) ja melkein joka kerta sinne hätä tuleekin mutta tuntuu että saisi viedä puolen tunnin välein sinne koska vahinkoja tulee tuossakin välissä.
minkä ikäisenä olette käyttäneet ekan kerran trimmaajalla/trimmanneet pennun? kysyn tätä koska siellä mistä pennun haimme niin pennut oli trimmattu sillain että takaa lyhyt(paitsi häntä) ja muuten jätetty pikäksi(paitsi kuono missä alkaa jo oleen pitkää karvaa) ja olen miettinyt että haluaisin pitää karvan tasapitusena.niin milloin voin sen trimmauttaa ensimmäisen kerran?
kiitos nyt jo etukäteen jos joku viitsii vastata, me täällä tämän aivan ihanan ja valloittavan palleron kanssa odottelemme vastauksia :)- Pikku Myy
Kiva, että teillä on elo lähtenyt hyvin eteenpäin! Sanoisin, että hihnassa kävelyn kanssa ei kannata luovuttaa. Joudut pian kantamaan koiran joka paikkaan. Tee lyhyitä lenkkejä niin usein kun pystyt, 5-10 min niin ettei pentu väsy. Uskon, että alkaa sujua.
Meillä on paperit käytössä edelleen vaikka koira on 10kk, ei jaksa pidätellä työpäivän aikaa. Pidän varmuuden vuoksi, nyt kyllä olen usein jo ehtinyt kotiin ja paperilla ei ole käyty.
Etsi lähialueeltasi trimmaaja ja tee hänen kanssaan suunnitelma trimmauksista. (ilmeisesti koiran kasvattaja ei trimmaa vai asuuko kaukana?) Suosittelen myös, että jos aiot pitää koiran lyhyessä trimmissa niin osta itsellesi kone, säätät paljon rahaa kun ajelet itse koirasi. Pyydä jos trimmaaja voisi opettaa sinua.
Hyvää jatkoa teille!!! :)
- Koirkoir
Trimmauksen opetteluun pikapikaa! Nyt on se paras aika sen opetteluun kun pennulla herkkyyskausi jatkuu sinne 12 viikon ikäiseksi asti ja omaksuu ne uudet asiat ns. ennakkoluulottomasti. Ja pesu viikottain. Itse opettelemalla ja sen koneen ostamisella säästää tosiaankin ihan hemmetisti rahaa vuosien varrella etenkin kun ette halua muuta kuin lyhyen turkin.
Vanhempi puudeli oppi kyllä tosi nopeasti sisäsiistiksi, ensimmäisen kerran osasi pyytää ulos n. 11-viikkoisena ja jo reilusti ennen puolta vuotta oli sisäsiisti, nuorempi taas oli aika hidas oppimaan, vielä vuoden ikäisenä tuli sisälle vahinko silloin tällöin harvakseltaan. Papereita ei ole kummallakaan ollut käytössä ikinä, vaan pentua on roudattu vähintään kerran tunnissa ulos.
Nuo pysähtelyt ja kaikki on ollut hyvin tuttua pentutouhua, maailma on suuri ja outo. En kuitenkaan alkaisi pentua kantamaan vaan vaikka houkuttelisin ja kehuisin etenemisestä ja etenisin sen pennun tahtiin, mutta aika pian minä aloin määrätä suunnan, jotta koira ei opi sitä että vetämällä pääsee sinne minne haluaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh811973Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1001695- 1801286
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6666- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472