Outoa toimintaa

Nasse-tätyli

Tässä hieman pohjustusta tapahtuneeseen;

Mä siis pari kuukautta sit alotin koulun ja käytiin eroa läpi ex-ukon kanssa ja Ronttiin se vaikutti vähintäänkin mielenkiintosella tavalla tai sit se kaikki oli vaan kummallista sattumaa, tiedä häntä... Rontti siis ollu aina enemmin mun koira vaikka ex tulikin hyvin Rontin kanssa juttuun ja nekin jonkun verran touhus yhessä, mut nyt kun ex kanto tavaransa pihalle niin Rontti on väillä kun liimattuna kiinni ja kokoajan hakee läheisyyteen ikään kun varmistellakseen et kaikki on kunnossa. Oon sitä miettiny et voisko siihen vaikuttaa se kun nyt Rontti joutuu olemaan päivät yksin kun ennen joku oli aina kotona... Jotenkin vaan epäilyttää, kyllähän se jo siihen yksin oloon on tottunu. Enkä oo sitä mitenkään vahvistanu, tai sit oon mut ihan tietämättäni.

Sit reilu kuukaus sitten mulla kipeyty toinen jalka tosi pahasti ja seurailin sitä kotona viikon verran ja sillon Rontti oli kun "riivattu". Mun muistin mukaan se alko aika samaan aikaan kun se jalkakipu. Rontti käveli ihan kokoajan perässä, kun katoin telkkaria tuli se mun jalkoihin makaamaan lattialle, nukkumaan kun menin haki Rontti olkkarista peittonsa ja tuli sängyn viereen nukkumaan. Kouluun lähtiessä Rontti jäi ovelle istumaan mitä se ei aikasemmin koskaan tehny (vaan se jäi omalle paikalleen olkkariin) ja koulusta kun tulin oli se todella usein eteisessä kenkien päällä nukkumassa ja sekin oli ihan uus juttu. Eniten mut löi ällikälle se kun Rontti rupes lähtemään pois ruokakupilta kun ite linkutin pois keittiöstä eikä se menny jatkamaan syömistä ennen ku linkutin sinne takas ja tuo otus kyllä ei koskaan oo sylkeny kuppiin, päin vastoin =)!

Toi jalkahässäkkä kesti viikon verran minkä jälkeen menin lekuriin ja mulla todettiin tulppa jalassa. Jäin sairaalaan hoidettavaks ja ex meni koiraa ja lyyliä hoitamaan jollon Rontti oli kuulema ollu apaattinen ja nukkunu eteisessä kenkien päällä. Olin peti levossa viikon verran ja sit sain rueta köpöttelemään hiljaksiin ja jo parin päivän päästä vetäsin tukisukan koipeen ja pistin Rontin naruun ja niin me lähettiin "lenkille". Normaalisti meillä vauhti ollu kohtuu reipas mut nyt otin ihan iisisti joka vähän jännitti et miten Rontti malttaa "hiipiä" mut se ei meinannukkaan vätää mihinkään suuntaan vaan käveli ihan hissukseen ja pysähteli välillä mukamas "maisemia kattelemaan".

Nyt kun kinttu kestää niin meno on lenkeillä lähes normaalii ja Rontin monet "oireilut" jääny pois. Ainoo mikä oikeestaan on jääny on se et se monesti laskee päänsä just sen kipeen jalan päälle ja vähän kun se pesis naamaansa siihen mut paljon hellemmin, vähän kun se hierois sitä.

Nyt oonkin miettiny et mistä toi kaikki johtu ja et oisko Rontti vaistonnu/ hoksinu mamin onnettoman olemuksen ja oireillu sitä vai olikse vaan outoo sattumaa?

7

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eko-looki

Kyllä koira aistii omistajansa apean mielialan ja sairauden ja on huolestunut. Se vaistomaisesti ymmärtää, että nyt täytyy pysyä mamin lähellä. Tiesitkö,että koirat mm.kykenevät haistamaan ihmisessä piilevän syöpäkasvaimen?
      On sinulla ihana Rontti!

• Nasse-tätyli

Joo kyllä oon tietonen ja täälläkin on käyty aikasemmin keskustelua "ihmekoirista" millä erinäisiä kykyjä. En vaan ois uskonu et moinen vois osua omalle kohdalle. Joo, Rontti on kyllä melkonen pakkaus =)

• Saku-64

Hieno tarina ja kertoo paljon sinun ja koirasi välisestä suhteesta. Olen aikaisemminkin lukenut kertomuksistasi ja tavasta jolla käsittelet koiraasi ja on kiva huomata että maalaisjärki jyllää vielä joidenkin päässä. Hyviä jatkoja teille molemmille!

• Nasse-tätyli

Ei ole aina ollu meillä ruususta, ei ainakaan alkuun. Sillon jouduttiin aika paljon vääntämään ja veivaamaan ihan perus juttuja, välillä jopa meinas mennä usko omaan osaamiseen ja jaksamiseen, oli nimittäin pikkusen Rontissa työsarkaa.

Nyt kai sen sit näki et ei ollu menny hukkaan moinen vääntö ja veivi vaik ei meijän välinen suhde sitä sen "vahtimista" ja "hoivaamista" selitä. Kummastuttaa edelleen et mistä se "ties" et mikä on homman nimi ja et mami on nyt vähän heikommalla hapella?!?!?

Koirastahan on helppo peilata omistajaa (niin koira kun omistaja) ja varsinkin koiran ja omistajan suhdetta, mut mikä kumma saa koiran toimimaan noin. Mistä se ties just sen oikeen jalan missä se tulppa oli, siitäkö kun linkutin sitä? Kiinnittääkö koira edes moisiin niin huomiota? Totta se sen huomaa mut jääkö se sillä päätään vaivaamaan? Vaikka jotkut koirat kyllä on herkempiä tollasille asioille.

Rontti kyllä on jossain määrin herkkä asioille. Esim. jos meillä pikku-lyylin kanssa on tilanne päällä ja komennus kesken niin Rontti tulee todella usein mun ja pikku-lyylin väliin maahan poikittain makaamaan (rauhottelemaan tilanneetta) ja on siinä niin kauan et tilanne on ohi ja rauhottunu. Sama myös sillon kun mulla on käämi palanu jostain asiasta, vetäytyy Rontti syrjään ja tulee näytille sit kun oon taas mesoomiseni mesonnu.

• canis.familiaris

Tuo jonkun asian vaistoaminen omistajassaan ei ole vain koiran taipumus. Minulla oli yksi tuttu, jonka kissat makasivat tämän mahanpäällä poikkeuksellisen sitkeästi, välillä henkilön hengitystä (nenästä) haistellen. Näiden käytös oli poikkeuksellisen hoivaavaa ja äkisti alkanut. Syy oli vatsasyöpä ja ystäväni menehtyi 3kk tuon jälkeen.

Tuon täytyy mahdollisesti johtua esim kasvaimen erittämästä jotain, jota koira/kissa jne pystyy erottamaan totutusta / normaaleista hajutunnisteista. Onhan moni koira ilmaissut esim.rintasyövän, paksusuolisyövän jne.

Sitten on myös ilmeisesti visuaalinen kyky koiralla laittaa merkille muutos ihmisen liikkeissä, eli vaikka tapana liikkua jne.( Näistä liikkeistä koira saa myös paljon informaatiota.) Jotain näkyvää ja normaalista poikkeavaa. Kaikki tämä saa koiran ilmeisesti huolestumaan, koska se on tai voi olla muutoksen merkki. Muutos tai sen uhka tuo aina koiralle epävarmuutta.

• Nasse-tätyli

Jännittävää miten koira havainnoi maailmaa. Kyllä mä sen olen tienny et myös näköhavainnot ohjaa koiraa mut se et se tekee moisia päätelmiä noinkin pitkällä tähtäimellä oli kyllä yllättävä. Pidän kuitenkin koiraa melko yksoikosena elukkana, en tyhmänä mut yksoikosena. Siis siinä määrin etttei se voi tehdä tulevaisuuden suunnitemia tai kovinkaan pohtia menneitä.

Ehkä ajattelin sen "vaistonneen" muuttuneen mielialan (ehkä sykkeen??) mut en kyllä kuvitellu sen laskeneen pelkän näköhavainnon varaan. Olen nimittäin sitä mieltä et koiralla hajuaisti on se ohjaava aisti ja sit vasta näkö. Toki voin olla väärässä eli saa korjata jos on eriviä mielipiteitä =)

• canis.familiaris
        Nasse-tätyli kirjoitti:

Jännittävää miten koira havainnoi maailmaa. Kyllä mä sen olen tienny et myös näköhavainnot ohjaa koiraa mut se et se tekee moisia päätelmiä noinkin pitkällä tähtäimellä oli kyllä yllättävä. Pidän kuitenkin koiraa melko yksoikosena elukkana, en tyhmänä mut yksoikosena. Siis siinä määrin etttei se voi tehdä tulevaisuuden suunnitemia tai kovinkaan pohtia menneitä.

Ehkä ajattelin sen "vaistonneen" muuttuneen mielialan (ehkä sykkeen??) mut en kyllä kuvitellu sen laskeneen pelkän näköhavainnon varaan. Olen nimittäin sitä mieltä et koiralla hajuaisti on se ohjaava aisti ja sit vasta näkö. Toki voin olla väärässä eli saa korjata jos on eriviä mielipiteitä =)

"Pidän kuitenkin koiraa melko yksoikosena elukkana"..niin pidän minäkin. Koiraa ohjaa sen vaistot ja aistit ja ne pyörivät selviytymisen ympärillä. Nämä tuovat rajallisuutta, mutta asiassaan lyömättömyyttä sillä sektorilla missä näitä käytetään.

Tuollainen "aistiminen" jostain ihmisessä liittyy myös sen selviytymiseen tavalla tai toisella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      91
      2184
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      147
      1811
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      754
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      741
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      730
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      597
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      571
    Aihe