Olen 13.v tyttö ja tahtoisin tietää sopiiko juuri minule kani! Tiedän että kani ei ole lasten lemmikki, mutta olen hoitanut ennenkin kaneja max.5viikkoa : )
Ja koko perhe kuitenkin auttaisi etenkin äiti, sillä hän rakastaa kaneja. Tiedän kaneista tosi paljon, mutten kaikkea niinkun ei kukaan. Eli pisin päiväni olisi kolmeen mutta isosiskoni olisi jo yhdeltä kotona. Yksi asia vain vaivaa, onko kani lauma eläin taisiis montako niitä täytyy olla!?
Sopiiko kani minulle?
36
1734
Vastaukset
- raksuuu000
Miksi kani ei voisi olla lasten lemmikki? Itse sain ensimmäisen kanini, kun olin noin 14-vuotias. Siskoni sai kanin ollessaan vasta 10-vuotias ja hoiti jopa paremmin sitä kuin minä, voin myöntää :)
Hyvä, että koko perhe olisi auttamassa kanin hoidossa.
Kanit ovat sosiaalisia ja siksi olisi hyvä olla kanilla kaveri. Marsua en laittaisi kanille kaveriksi häkkiin, sillä kani voi hypätä vahingossa marsun päälle ja toiseksi kani voi kantaa pasteurella-bakteeria, joka ei aiheuta kanille mitään oireita, mutta voi tappaa marsun. Eli toinen kani olisi hyvä kaveri kanille. - Nanotus
Meillä on yksi kani. Kanimme on välillä hieman hankala hoitaa yksin, mutta jos apua ja kärsivällisyyttä riittää niin suosittelen kania/ kaneja. Kanin olisi tietty aina parasta olla yksin. Itsekin mietin ottaisinko kanilleni kaverin. Olen myös kolmetoista ja hoidan kanini hyvin. Lisäksi kaneilla voi harrastaa, toisin kuin marsuilla. Kaneille on olemassa agility kisojakin. Suosittelen siis kania! :)
- Nanotus
Sorry! Kanin olisi aina parasta olla kaverin kanssa! Virheitä sattuu! :)
- Annikalainanen
suttura_97 kirjoitti:
Kanille EI ole parasta olla yksin! Miksi sinulla edes on kani jos et niistä mitään tiedä?
No jos muut haluu kanin niin sä etä voi olla tolleen itekin saan kohta kanin
- 4-kanin-omistaja
Miten voit tietää paljon kaneista, jos et edes tiedä, onko se laumaeläin? Tiedoksesi: Kyllä, kani on lauma eläin. Jos otat vain yhden kanin, sinulle tulee todennäköisesti ongelmia sen kanssa, kuten nanotus on jo huomannutkin. Osa pitää yhden kanin pitämistä jopa kidutuksena. Mutta en sano, ettet saisi kania ottaa, haluan vain, että tiedät mitä olet tekemässä. Eläin tuo ison vastuun mukanaan. Kanitkin ovat melko pitkäikäisiä jo nykyään, elävät 5-8 vuotta. Hyvällä hoidolla jopa kymmenen. Itselläni on neljä kania, kaksi 2 vuotiasta risteytystyttöä ja 2 kääpiöluppaa. Parasta olisi, jos ostaisit kanisi suoraan kasvattajalta, ja samasta pentueesta. Voi tulla "kalliimmaksi" mutta loppupeleissä, näin saat kaksi kania, joista tiedät mitä ne ovat, minkäkokoisia niistä tulee ym. Eläinkaupat usein huijaavat asiakkaita kaninpoikasilla! "kääpiökani tarvikkeineen 170e" Häkki on pieni ja siellä on pieni kani, joka on todellisuudessa poikanen. Se saattaa kasvaa hyvinkin suureksi "kääpiöksi", jolloin on ostettava suurempi häkki. ( meidän risteytysten entiselle omistajalle oli käynyt niin) Ja eläinkaupasta et todennäköisesti saa puhdasrotuista kania. Suomen kaniyhdistyksen nettisivuilla on paljon tietoa kaneista ja kasvattajista. Kannattaa käydä katsomassa! (etsi googlen kautta suomen kaniyhdistys). Voit jopa rekisteröidä puhdasrotuisen kanin sinne ja käyttää sitä näyttelyissä ja agilityissä. Myös coctailia voi, mutta mahdollisuudet ovat pienemmän ja luokkia vähmmän.
Ja mikä tulee marsuihin - Marsut ja kanit EIVÄT ole luonnollisia ystäviä. Niillä on melko samanlainen kehonkieli, mutta ne tarkoittavat eri asioita. Vain HYVIN HARVOISSA tapauksissa kani ja marsu voivat sietää toisiaan, mutta niistä ei koskaan tule ystäviä.
ja juu, olet oikeassa, kanit eivät ole lasten lemmikkejä, mutta periaatteessa aikuisen valvonnassa ja kun yhdessä opetellaan kaikki jutut, ei ongelmia pitäisi olla. Ja itse sain ensimmäiset kanini sinun iässäsi, ja hoidin ne ihan itse alusta lähtien.
Kirjastosta löytyy lasten tietokirjojen seasta erittäin hyviä kanioppaita. Ne on tehty lapsille, mutta niissä on erittäin tärkeää tietoa, jotka on ilmaistu helposti ymmärrettävään muotoon. Joten kannattaa käydä katsomassa ! Esim. Monica Wegler (tai joku sellainen) kirjailija on tehnyt aivan upean lasten tietokirjan kaneista. ja SUOMENKANI YHDISTYS! sieltä oikeasti löytyy hyvää tietoa!!!
plussaa tietenkin on, että olet ennestään hoitanut kaneja, joten sinulla on käytännön kokemusta. Mutta muistathan myös tarkistaa, onko teillä hyvää paikkaa häkille ja että onko teillä hyviä tiloja (ei pureskeltavia johtoja tai parkettilattiaa) jossa kania voi pitää vapaana. Plussaa olisi myös takapiha, johon voisi tehdä aitauksen =)
Ja vielä, anteeksi, jos viestini sai negatiivisen sävyn .... Olen hieman teoreettinen =) Mutta suosittelen kanin ottamista, omat kanini ovat minulle henki ja elämä !- Annikalainanen
Olipa.pitkä mutta itekkin saan kanin ja kävin kattoos sitä kaniyhdistystä
- Kani-lapsi
Kyllä tiesin että kani on laumaeläin mutta ystäväni sanoi että kanin olisi hyvä olla yksin! ja uskoin häntä, koska hänen kaniiaan hoidin viisi viikkoa!
- 4-kanin-omistaja
Jotkut väittävät, että yksinäistä kania on helpompi käsitellä, ja että ne ovat seurallisempia. Mutta todellisuudessa kani on surullinen ja apaattinen. ihminen, tai muu eläin ei korvaa toista kania, ja yleensä kanien kanssa olevat ongelmat johtuvat siitä, että kani on yksin. Jotkut ottavat kanilleen kaverin, ja luulevat, että se on vihainen, sillä se saattaa käyttäytyä hyvinkin aggressiivisesti toista kania kohtaan puolustaessaan reviiriään. Oikein totuteltuna ongelmaa ei pitäisi olla. Ei meidänkään kanit tykänneet aluksi "kilpailijoista", mutta kun ne totuteltiin hiljalleen toisiinsa ne ovat täysin erottamattomia. Voi olla, että ystäväsi kokee, että yksinäinen kani on parempi ratkaisu, mutta todellisuudessa ei ole. Ja jos haluat kanisi olevan onnellinen, ota sille kaveri. Kokemuksesta tiedän, että useampi kani on helpompi kuin yksi. Meidän ensimmäinen kani oli aggressiivinen, kun se tuli meille, mutta ei se ole ikinä näyttänyt aggressiivisuuden merkejäkään meille tullessaan, kun se sai kaverin. ja nyt kun niitä on neljä, en ole nähnyt niitä onnellisempina. Kaksi kania ei todellisuudessa ole sen haastavampia tai kalliimpia kuin yksi. Sinun täytyy vain huolehtia niistä hyvin. Tarpeeksi liikuntaa, tai ne kostavat sen yöllä ... ;)
sinusta tulee varmasti hyvä kanin omistaja. =) - HEiPS!!!
Perustelusi ovat hyvät.Ja sen takia kyllä sanon että kani sopii sinulle.Koska itse olen vain melkein 11v.Ja minulla on kolme iki-omaa kania, yksi poika ja kaksi tyttöä.Ja pärjään niiden kanssa ihan mainiosti.Ja kahdelle tytölle on tulossa poikaset,ja olen varautunut siihen täysin.Meillä kukaan ei auta minua niiden hoitamisessa,mutta pärjään silti mainiosti.Ja jos teillä äiti on innokas kaneja hoitamaan,niin vielä parempi.Kani on lauma eläin ja siksi niille pitää pitää paljon seuraa.Jos sinulla ei ole niille tarpeeksi aikaa,kannattaa kanillasi olla toinen kani kaveri seurana.Jos et tiedä kanin poikasten hoidosta tarpeeksi,kannattaa kaniesi olla poika ja poika tai tyttö ja tyttö.
- TERVE!
Perustelusi ovat hyvät,ja sen takia sanon että kani sopii sinulle.Koska itse olen vain melkein 11v.Ja minulla on kolme iki-omaa kania,yksi poika ja kaksi tyttöä.Ja pärjään niiden kanssa ihan mainiosti.Ja kahdelle tytölle on tulossa poikaset,ja olen varautunut siihen täysin.Meillä kukaan ei auta niiden hoitamisessa,mutta pärjää silti mainiosti.Ja jos teillä äiti on innokas kaneja hoitamaan,niin vielä parempi.Kani on lauma eläin ja siksi niille pitää pitää paljon seuraa.Jos sinulla ei ole niille tarpeeksi aikaa,kannattaa kanillasi olla toinen kani kaveri seurana.Jos et tiedä kanin poikasten hoidosta mitään,kannattaa kanien olla poika ja poika tai tyttö ja tyttö.
- 4-kanin-omistaja
köhököhö. Tyttö ja poika tulevat parhaiten toimeen, kaksi poikaa aiheuttavan vain tappelua, jos ne ovat leikkaamattomia, tappelut johtavat vielä kuolemaan. On silti huolehdittava ennen sukukypsyyttä siitä, että uroskani on leikattu. Toki voi ottaa kaksi tyttöäkin, mutta niiden kannattaa olla samasta pentueesta. Oikeastaan olisi hyvä, jos ne olisivat joka tapauksessa.
- A
Kani ei käsittääkseni ole laumaeläin vaan yhdyskuntaeläin, jos ymmärrätte eron. Kaneja on parasta pitää pareittain, kuin laumassa.
- 20+2=22
Kanilla kannattaa olla 1-2 kaveria. Miettikää itsenne pineen häkkiin yksin. Aina välillä joku outo jättiläinen tulee, muttä ette edes ymmärrä häntä. Itse olen hankkimassa parin vuoden sisällä kaksi kania, niin olen miettinyt miltä itsetuntuisi olla siellä. =) Kyllä noiden perusteljujesi perusteella voisit varmaan hoitaa kania. :--) Ja mitenniin ei lasten lemmikki ? No, minä tunnen monta lasta joilla on omia kaneja jotka hoitavat kanejaan hyvin, ja itse. En kyllä suosittele kellekkään vauvalle omaa kania. :D Itse olen kohta 12 wee.
- KaniFani
20 2=22 :
kanilla ei pidä olla toista kania kaverina, ihminenkin on kanin kaveri. Tietenkin olisi aina parempi, jos kanilla olisi toinen kani kaveri, mutei se ole pakollinen.
Minä en ole 13 vuotias, minä olen nuorempi ja saan helmikuussa kanin. Tiedän kaneista paljon ja äiti ja isi luottavat minuun. Minulla on kaveri joka on samanikäinen, kun minä ja hänellä on kani. Hän osaa hoitaa sitä hyvin, eli iällä ei ole periaatteessa väliä. Tietenkin 5 vuotiaalle ei pitäisi hommata kania. Se riippuu miten hyvin osaa hoitaa kania/kaneja. - KylläVain!
Olen 12v. ja minulla on 6v. kani. Sillä ei ole mitään kaveria mutta kerran se oli innoissaan kun minun kaverini toi toisen marsuistaan meille ja näytimme sitä kanilleni. Minun kani oli innoissaan tavatessaan tämän pienen pulskan marsun vaikka ei päässyt koskemaan sitä. Kani on silloin onnellisempi jos sillä on kiva leikkikaveri. Kaverus kanit voivat tykätä kaveristaan niin paljon että se voi pestä sen kaveria. Ja sinulle sopii oikein hyvin kani. Paitsi jos rääkkäät sitä, mutta tuskinpa niin teet. =DD
- Nice a rabbit
Moih! Minäkin tiedän kaneista paljon.
En suosittele kahta kania! Vaikka se olisi kanille parempi niin ota silti vaik yksi!
Kanista tulee ihmisrakkaampi jos sillä ei ole lajitoverin seuraa! - kaksinainaparempi--
Kysymys kuuluu: tykkääks ihminen olla yksin? Tuskin. Kani on onnellisempi elämäänsä kun sillä on lajitoveri. Löytyy kaneista poikkeuksia myös mutta yksinäinen kani on tylsistyneempi. Kaverin kanssa se voi hengailla ja pomppia. Aroilta kaneilta löytyy enemmän munaa tehdä asioita kun on kaveri, kindereitä perheen pienimmille...
- Jd
Mä sain ekan kanini 8veenä ja osasin hoitaa hyvin vaikka onkun diiva. Nyt ciime vuonna se sai pennut ja hyvin on ollu myös yks poikane jäi meille ja oon nyt10
- ei kiinnostanuty
Jd kirjoitti:
Mä sain ekan kanini 8veenä ja osasin hoitaa hyvin vaikka onkun diiva. Nyt ciime vuonna se sai pennut ja hyvin on ollu myös yks poikane jäi meille ja oon nyt10
Kiinnosti? Taidat olla sama henkilö joka suosittelee kaneille rairuohoa -.-
- Voisko?
ei kiinnostanuty kirjoitti:
Kiinnosti? Taidat olla sama henkilö joka suosittelee kaneille rairuohoa -.-
En suositelllu en ollu kuitenkaan varma . Sopisiko että tämä rairuoho keskustelu saa jäädä ?
- heof
Voisko? kirjoitti:
En suositelllu en ollu kuitenkaan varma . Sopisiko että tämä rairuoho keskustelu saa jäädä ?
Ja kaikki on väärin käsitystä ollaaa aina annettu ohraa joten tiedoks sulle.
- kanifani:)
meillä on vain yksi kani, mutta ihmisen seurahan ei korvaa lajitoverin seuraa joten suosteltavaa olisi että olisi kaksi. mutta kyllä tuo meidän kani yksin täällä pärjää ilman toista kania, haaveissa olisi että kesällä otettas toinen kani kaveriks ! :)
- Kanihullu :D
Moi!!!
Mä oon 11 vuotta vanha tyttö, joka omistaa söpön kani-pojun... Se on tosi sosiaalinen vaikka se on meidän ainoa kani! Yleensä uroskani on sosiaalisempi kuin naaras, koska naaras saattaa puolustaa reviiriään! Vaikutat hyvältä kanin omistajaksi sillä olet muutenkin saanut edes jotain kokemusta kaneista. Kani vaatii omistautumista, ja jos kaneja on vain yksi, niin sen kanssa pitää olla paljon! Kani on ihana eläin ja mahtava perheen jäsen!!! Muuten, jos nyt hankitte kanin, niin muistakaa ostaa ennen kanin ostoa valmiiksi häkki, ruokakuppi, juomapullo, kanin vessa, ruokaa/pellettejä ja ns. kanin mökki! Kantokoppa olisi myös hyvä olla! Tärkeintä on että kanilla on aina tarjoilla heinää ja raikasta vettä!!! Tsemppiä kaniostoksiin!!! Terkuin: kanihullu :D - Nice ihminen
Kani tykästyy enemmän ihmiseen jos sillä ei ole lajitoverin seuraa.
Eli siis ota vain yksi. Sillä ne pärjäävät yksin. Kyllä, voit ottaa vain yhden. Meilkeen kaikilla on yleensä vaan yksi kani. Mutta käy toosi hyvin myös kaks. Molempi parempi.. :D
- minti
Kani pärjää yksinkin, meillä urokset yksinään ja ihan iloisilta nuo vaikuttaa (näkevät toisiaan päivittäin ja välillä juoksevat vapaana yhtäaikaa)
Mutta kyllä tuo mun tyttöporukka on onnellisempi, eli neljän eri-ikäisen kanineidin lauma. Ihan ongelmitta kuitenkaan niitä ei ole yhteen asutettu, mutta helpottaa huomattavasti kun niillä on lähes koko huone käytössä ja tilaa väistää jos toisen naama alkaa tympimään.
Eli kanityttö-kavereidenkaan ei välttämättä tarvitse olla samasta poikueesta ja siskostenkin välille saattaa tulla kränää.
Parhaiten toimiva yhdistelmä on tosiaan kastroitu uros ja naaras, mutta tämäkään ei ole 100% varma. Meillä on onnistunut jopa 4 tyttöä plus yksi leikattu uros ilman suurempia ongelmia.
AINA kahta kania hankittaessa pitää olla valmis asuttamaan kanit myös erillään mikäli tappelut yltyy rajuiksi, toisen juoksuttaminen aluksi on aivan normaalia eikä siitä kannata huolestua.
Terveisin aikuinen kuuden kanin omistaja.- YHDYskunta eläin!!!!!
Kani on yhdyskunta eläin ja niitä kuuluu olla 2 . Kanini oli vuoden yksin ja aika tylsää oöi vaikka oliai koko ajan paijjaamassa!Teetimme pennut ja kani oli iloinen pidimme sen upean pojan joka on todella kaunis . Muut pennut meni kaupaksi ja hoisiin hyvin kukaan ei siitä voi inttää vastaan. Kanistani tuli aktiivinen ja leikkucät kaiket päivät yhdrssä vapaina
- 8767u
Vain oikeanlaiseen kotiin
Kun kani hankitaan perheeseen, on syytä muistaa, että kani ei ole helppo eikä edullinen lemmikki pitää. Kani tarvitsee runsaasti tilaa sekä virikkeitä ja aika-ajoin myös eläinlääkärin palveluja. Kanin luonnollinen käyttäytyminen ei myöskään tue sen sopeutumista lapsiperheisiin, kanien ja lasten kohtaamiset vaativat runsaasti aikuisten tukea ja aikuisten perehtymistä aiheeseen. Tästä aiheesta voi lukea lisää lurppanetin muista artikkeleista.
Kaneja hankitaan edelleen allergiaperheisiin ulkolemmikeiksi, mikä on järkyttävää ja vastuutonta. Kania ei kuitenkaan missään tapauksessa saa pitää täysin lämmittämättömissä tiloissa, ei myöskään pimeissä ikkunattomissa tiloissa, kuten autotalleissa. Kohtuullinen plus-lämpötila voi riittää terveille lemmikeille, jotka ehtivät vuodenaikojen vaihtuessa sopeuttaa turkkinsa paksuuden viileähköön ilmaan. Minimilämpötilasuositukset vaihtelevat, mutta yleensä ne ovat 10 -18 asteen välillä. Pesämökissä tulee olla mahdollisuus lisäsuojaan ja kanin tulee voidaa kaivautua mökissä esim. lämpöisiin heiniin. Pakkasessa kania ei saa pitää kuin lyhyellä ulkoilulla. Kanilla tulee siis aina olla pääsy lämpimään tilaan. Sen juomavesi ei saa jäätyä missään olosuhteissa.
Maaseudulla toki elää ihan tyytyväisiä kaneja lajitoverien kanssa (ehkäisy hoidettu steriloinnilla) kesykaniyhdyskuntina asuinyhdistelmänään lämmin piharakennus ja katettu ja maa-aidattu turvallinen ja vankka ulkoilutarha, joiden välillä kanit voivat liikkua oman tarpeensa mukaan.
Ilmeisesti edelleen joissakin lapsiperheissä harrastetaan edesvastuutonta kesälemmikkien hankintaa. Oma mielipiteeni on tylysti tämä: jos vanhemmat hankkivat lemmikkejä kesäksi syksyllä hylättäviksi, siirtävät he lapsilleen sellaista vastuuttomuuden perintöä, että näiltä perheiltä pitäisi huostaanottaa eläinten lisäksi lapsetkin.
Kani pitäisi hankkia ensisijaisesti sisälemmikiksi. Katetussa ja pesämökillisessä ulkoaitauksessa, jossa myös kaivuusyvyys on maan alta aidattu rautaverkolla, kanit voivat oleilla ns hyvissä keliolosuhteissa. Ulkona kani kuitenkin tarvitsee lajitoverin seuraa vielä enemmän kuin siätiloissa (huom. sterilointi!). Kanit ovat yhdyskuntaeläimiä ja stressaantuvat täydellisessä yksinäisyydessä. Ulkoiluaitauksen tarkoitus onkin tarjota kanille lisää runsasta liikkumatilaa. Ulkoiluaitauksen tarkoitus ei saa olla kanin sisätiloista poistaminen.
Allergiat ja kanit
Jos perheessä on allergiaa, on vastuutonta hankkia kania kokeeksi. Aikuisen täytyy kyetä sanomaan lapselle "ei" lapsen anellessa lemmikkiä, mikäli lemmikki ei voi elää perheen kanssa oikeana lemmikkinä yhdessä perheen kanssa.
lähde http://www.lurppa.net/kani/vastuullisuus.htm - ranskanluppa<3
Hei olen kohta 12 vuotta täyttävä haluaisin jonkun jätti kanin esim: ranskanluppa tai belgianjätti mutta yksi kysymys minua askaruttaa kun miten iso häkki niille pitäisi hankkia ottaisin kaksi tiedän suht paljon kaneista.Saisivat juosta päivittäin ja ulkoilla piha häkissä ja valjaissa ja kun on pienikoira niin käyttäisin samalla eläin lääkärillä ja kun jotku sanoo et tylsistyt sitte kun on ollu pikkasen niin en oo sellasta sortii ja kaverilla on ilkee kani niin oon hoitanu sitä ja on sujunu hyvin niin vastailkaa toho kysymykseen tai kirjotakaa jotain:)
- Sedä
Jätille paras on useamman neliömetrin aitaus, tai kuten kaikille kaneille, saada olla vapaana ainakin yhdessä huoneessa kaiken aikaa. Tavallinen tehdashäkki on liian pieni.
- käpökkikani
Onko sinulla aiempaa kokemusta kaneista? Varmaan monikaan ei suosittelisi hankkimaan juuri suurimpia kanirotuja heti ensimmäisiksi kaneiksi. Niillä on monta kertaa enemmän voimaa käpälissä kuin pienemmillä ja voivat raapia todella pahasti. Ehdottoman tärkeää on osata käsitellä kania oikein, jotta vahinkoja saataisiin vältettyä. Mikään eläin ei pidä vääränlaisesta käsittelystä tai kohtelusta. Jos aiot ensikaniksi hankkia jätin, kannattaa se ostaa kasvattajalta joka on käsitellyt kaneja päivittäin. Valitse mieluusti rauhallisin tapaus, koska riehakkaat voivat sylistä lähtiessään raapia ihon verille tai vahingoittaa muuten.
Minulla ei ole yli 10vuotta kestäneenä kaniaikana ollut 3kiloa painavampia kaneja, mutta nekin ovat tehneet tarpeeksi jälkiä ihoon. Niilläkin riittää voimaa kuin pienessä kylässä niin halutessaan. Kannattaisin ajatusta siitä että hankkisit alkuun pienemmän kanin esimerkiksi kääpiölupan, leijonalupan tai leijonanharjaksen. On myös muita pieniä rotuja, mutta otathan huomioon niiden rodulle tunnusomaiset luonteet. Lue lisää roduista vaikka kaniyhdistyksen sivuilta.
- ranskanluppa<3
on paljon aikaisempaa kokemusta ja en tykkää kauheena pienistä oon kiinnostunut tosi paljon ranskanlupista ja oon käsitelly kaiken laisii isoja eläimiä ja jotku on olllu ilkeitäki kani saisi olla vapaana melkein koko ajan
- Otan belgianjätin ??
Moi!:D mä en yhtään tiiä että ottaisinko tori.fi:stä ilmaisen belgianjätin kaniks... mä rakastan kanei mut en tiiä ikinä että kannattaako niitä ottaa..
Joten haluan tietää teijen mielipiteen otanko vai en?
Olen itse 10v virolaine tyttö:D ja sain kanin kun täytin 9v..
Ja sitten päästin sen vapaaks pihalle ja tiesin että se ei lähde mutta sitten...
Joten en tiedä yhttttäään!!
Osaan ihan sopivasti hoitaa eläimiä!- nomorecityrabbits
Oletko oppinut aiemmasta tapauksesta, kun päästit kanin vapaaksi ja se karkasi? Ellet ole niin mieti mikä on kanin kannalta parasta: joutua vapautetuksi luontoon kun innostus siihen loppuu? Kani ei saata selvitä luonnossa kovin pitkälle, ne ovat tottuneet että ruoka tulee nenäneteen. Petoja ei ihmisen alaisuudessa ole tarvinnut pelätä, joten kani saattaa joutua nopsaan petojen syömäksi. Belgianjättiä en suosittele, sillä on kovin iso rotu vähän kanikokemusta omaavalle. Jo kaikista pienin kanirotu, kääpiöjänis, voi tehdä potkiessaan pahaa jälkeä niin entä sitten jopa 10kertaa isompi kani? Suosittelen pientä rotua, jos olet tällä kertaa vastuullisempi ja ulkoiltat kanit valjaissa tai tarhassa/häkissä. Isosta kanista tulee myös enemmän sotkua...
- Sedä
nomorecityrabbits kirjoitti:
Oletko oppinut aiemmasta tapauksesta, kun päästit kanin vapaaksi ja se karkasi? Ellet ole niin mieti mikä on kanin kannalta parasta: joutua vapautetuksi luontoon kun innostus siihen loppuu? Kani ei saata selvitä luonnossa kovin pitkälle, ne ovat tottuneet että ruoka tulee nenäneteen. Petoja ei ihmisen alaisuudessa ole tarvinnut pelätä, joten kani saattaa joutua nopsaan petojen syömäksi. Belgianjättiä en suosittele, sillä on kovin iso rotu vähän kanikokemusta omaavalle. Jo kaikista pienin kanirotu, kääpiöjänis, voi tehdä potkiessaan pahaa jälkeä niin entä sitten jopa 10kertaa isompi kani? Suosittelen pientä rotua, jos olet tällä kertaa vastuullisempi ja ulkoiltat kanit valjaissa tai tarhassa/häkissä. Isosta kanista tulee myös enemmän sotkua...
Kanin isous ei sinänsä ole ongelma, esim. ranskanluppa on ihan suositeltava ensikaniksikin. Belgianjätti sen sijaan on jo vaikeampi rotu joka vaatii enemmän paneutumista.
Ylipäätään kania ei kannata ottaa ilman perusteellista perehtymistä ;) Jos et tiedä kaneista mitään, älä ota.
Ja mahtavaako olla hyvistä oloistakaan, hyvin ruokittu ja oikein käsittelyyn tottunut jos ilmaisin annetaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1471217
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636- 54557
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462