vekotinhulluus valokuvauksessa

dfgvfg

Kauppiaat vievät kuin pässiä narussa valokuvaksen (välineharrastajien) porukkaa.

20

218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuri niin

Ammattitason järjestelmärunko (joko Canon tai Nikon) ja laadukkaat valovoimaiset objektiivit sekä hyvä salama riittävät.

Ei tarvita mitään ihme pokkareita, bridge-kameroita tai muita täyspaskoja leluja.

• Varsinaiseen kuvaukseen, kyllä "Juuri niin", mutta joskus kuin ei lähde kuvaamaan vaan on muutoin liikkeellä niin en viitsi kantaa isoa varustusta vaan otan mukaan bridgen. Autossa on lisäksi vanha pokkari 8M kennolla ja paristoilla siltä varalta, että sattuu jotain mikä kannattaa ikuistaa. Kerran olen tarvinnut kolaripaikalla jota en tosin itse ajanut. Kuvista oli huomattava apu myöhemmin asiaa selviteltäessä.

Kaikki mitä sinulla ei ole ei ole humpuukia, silti kannattaa pitää harkita mitä ja milloin ostaa eikä juosta jokaisen tarjouksen perässä. On syytä myös opetella käyttämään niitä vempaimia joita omistaa jottei iA asento ole ainoa jota osaa käyttää.

• lada
        Työeläkeläinen kirjoitti:

Varsinaiseen kuvaukseen, kyllä "Juuri niin", mutta joskus kuin ei lähde kuvaamaan vaan on muutoin liikkeellä niin en viitsi kantaa isoa varustusta vaan otan mukaan bridgen. Autossa on lisäksi vanha pokkari 8M kennolla ja paristoilla siltä varalta, että sattuu jotain mikä kannattaa ikuistaa. Kerran olen tarvinnut kolaripaikalla jota en tosin itse ajanut. Kuvista oli huomattava apu myöhemmin asiaa selviteltäessä.

Kaikki mitä sinulla ei ole ei ole humpuukia, silti kannattaa pitää harkita mitä ja milloin ostaa eikä juosta jokaisen tarjouksen perässä. On syytä myös opetella käyttämään niitä vempaimia joita omistaa jottei iA asento ole ainoa jota osaa käyttää.

Hifisteillä rahastetaan, autohulluilla rahastetaan, kaiken maailman harrastajilla rahastetaan. Tosiasia on kuitenkin että rahalla saa ja hevosella pääsee. Harrastelija runko ja siihen kunnon objektiivit, niin avot, mitä sitä meikäläinen muuta. Eikä tarvitse osata kuin nappula A niin hyvä runko ja putki hoitavatten loput. Sisäpaisti, oletteko huomanneet että mitä kalliimpi auto sitä huonompi kuski.

• tarvitaan tarvitaan

Kyllähän sitä tarvitaan vähintään 500 euron jalusta, vaikka kamera ei olisi kuin alle satasen pokkari, ehdottomasti...

• Canonisti minäkin
        lada kirjoitti:

Hifisteillä rahastetaan, autohulluilla rahastetaan, kaiken maailman harrastajilla rahastetaan. Tosiasia on kuitenkin että rahalla saa ja hevosella pääsee. Harrastelija runko ja siihen kunnon objektiivit, niin avot, mitä sitä meikäläinen muuta. Eikä tarvitse osata kuin nappula A niin hyvä runko ja putki hoitavatten loput. Sisäpaisti, oletteko huomanneet että mitä kalliimpi auto sitä huonompi kuski.

Mikä on harrastajarunko? Onko Canonin 5D harrastajarunko, entä Hasselin H4D-50? Ainakin ensinmainittu kehitettiin harrastajamalliksi, mutta varsinkin mark II sekoitti pahasti Canonin mallisarjan. Se oli yksinkertaisesti liian hyvä ja söi 1D:n markkinoita.

Itse harrastan tällä hetkellä 350D:llä ja G9:llä digit. En ole tyytyväinen kumpaankaan. Hyvää niissä on, että molempiin menee sama akku! Filmiä poltan Hasselin 500C:llä. Siihen olen tyytyväinen.

Satasessa on huono etsin, typerä yhdysrakenteinen salama, huonot hämäräkuvausominaisuudet ja säädöt ovat syvältä - sieltäkin poikittain. Ergonomia on todella huono, jos verrataan vaikka FTb malliin. Hyvää on pieni koko ja minulle kuitenkin tuttu tuntuma. Harmittaa, kun kameraan ei ole saatavissa hyvää laajakulmaa eikä normaalia (kohtuulliseen hintaan). Onneksi on lyhyt tele f/1.4 50mm.

G-sarja olisi ok, mutta objektiivi on sekä mekaanisesti että optisesti huono. Suurempi kennokaan ei tekisi pahaa ja etsinkin voisi näyttää oikein.

Lasken itseni jonkinlaiseksi pitkän linjan harrastajaksi. Muutama onnistunut kuvakin on tullut otettua elämän varrella. Minusta tyydyttävän harrastajakaluston hinta on tällä hetkellä korkealla, vaikka muuta väitetäänkin. Joskus 80-luvulla sai paremman kaluston halvemmalla!

• lada
        Canonisti minäkin kirjoitti:

Mikä on harrastajarunko? Onko Canonin 5D harrastajarunko, entä Hasselin H4D-50? Ainakin ensinmainittu kehitettiin harrastajamalliksi, mutta varsinkin mark II sekoitti pahasti Canonin mallisarjan. Se oli yksinkertaisesti liian hyvä ja söi 1D:n markkinoita.

Itse harrastan tällä hetkellä 350D:llä ja G9:llä digit. En ole tyytyväinen kumpaankaan. Hyvää niissä on, että molempiin menee sama akku! Filmiä poltan Hasselin 500C:llä. Siihen olen tyytyväinen.

Satasessa on huono etsin, typerä yhdysrakenteinen salama, huonot hämäräkuvausominaisuudet ja säädöt ovat syvältä - sieltäkin poikittain. Ergonomia on todella huono, jos verrataan vaikka FTb malliin. Hyvää on pieni koko ja minulle kuitenkin tuttu tuntuma. Harmittaa, kun kameraan ei ole saatavissa hyvää laajakulmaa eikä normaalia (kohtuulliseen hintaan). Onneksi on lyhyt tele f/1.4 50mm.

G-sarja olisi ok, mutta objektiivi on sekä mekaanisesti että optisesti huono. Suurempi kennokaan ei tekisi pahaa ja etsinkin voisi näyttää oikein.

Lasken itseni jonkinlaiseksi pitkän linjan harrastajaksi. Muutama onnistunut kuvakin on tullut otettua elämän varrella. Minusta tyydyttävän harrastajakaluston hinta on tällä hetkellä korkealla, vaikka muuta väitetäänkin. Joskus 80-luvulla sai paremman kaluston halvemmalla!

Harrastelijan runko on tietenkin Nikon D90. Ensimmäinen järkkärini johon olen niin tyytyväinen että en vaihda pois, ainakaan neljään vuoteen. Järeä ja jykevä sen olla pittää.

• Vaihtokauppias
        lada kirjoitti:

Harrastelijan runko on tietenkin Nikon D90. Ensimmäinen järkkärini johon olen niin tyytyväinen että en vaihda pois, ainakaan neljään vuoteen. Järeä ja jykevä sen olla pittää.

Siis hyväähän ei kannata vaihtaa mihinkään muuhun ei edes siihen jonka luulee olevan parempi vaikkei sitä tietäisi?
        Joskus vanhakunnon on parempi kun uusi ja kallis?

• Nikon D300s

Kandee tiedostaa että osalle porukkaa painopiste on selkeästi välineharrastuksen EIKÄ kuvauksen puolella. Olen jopa kuullut tarinan jossa KUVAUKSESTA kiinnostunut kaveri olisi käynyt nimeltä mainitsemattoman TKK:n KAMERAkerhossa pari kertaa ja siellä olisi noin 100%:sti keskusteltu välinetekniikasta. Toki kuvaus ja laitetekniikka käy käsi kädessä mutta ymmärän toisaalta niitäkin jotka ovat enempi kiinnostuneita siitä tekniikkapuolesta. Ehkä huono esimerkki mutta onhan maailmassa tuhansittain autuharrastajia jotka keskittyvät entisöintiin yms. ja harrastukseen ei sisälly kuin murto-osin kokoontumisajeluja tms.

• y65y5r

Vaihda optiikka vuoden välein ja runko myös kun olet kuvannut lähes 100 kuvaa vuodessa lemmikkieläimistäsi ja auringonlaskuista.

• porukkaa?

Onko tuo vekotinhullus sinua pitkäänkin vaivannut?
      Miten se sinulla esiintyy?
      Pidätkö kauppiasta syyllisenä hulluuteesi?
      Mistä päättelet, että on ”porukkaa” jolla on sama hulluus kuin sinulla?

• Nikon D300S

Kirjoitan saman mutta harvemmin ja voit siis lukea hitaammin, jos vaikka nyt ymmärtäisit lukemaasi:

O-l-e-n--j-o-p-a--k-u-u-l-l-u-t- -t-a-r-i-n-a-n- -j-o-s-s-a- -K-U-V-A-U-K-S-E-S-T-A--k-i-i-n-n-o-s-t-u-n-u-t--k-a-v-e-r-i--o-l-i-s-i--k-ä-y-n-y-t-n-i-me-l-t-ä--m-a-i-n-i-t-s-e-m-a-t-t-o-m-a-n--T-K-K-:-n--K-A-M-E-R-A-k-e-r-h-o-s-s-a--p-a-r-i--k-e-r-t-a-a---j-a----s-i-e-l-l-ä---o-l-I-s-i---n-o-I-n--1-0-0-%-:-s-t-I--k-e-s-k-u-s-t-e-l-t-u---v-ä-l-i-n-e-t-e-k-n-i-i-k-a-s-t-a.

Voin kirjoittaa vieläkin harvempaan jospa se auttaisi ymmärtämään..?

• uytyri7646746546546
        Nikon D300S kirjoitti:

Kirjoitan saman mutta harvemmin ja voit siis lukea hitaammin, jos vaikka nyt ymmärtäisit lukemaasi:

O-l-e-n--j-o-p-a--k-u-u-l-l-u-t- -t-a-r-i-n-a-n- -j-o-s-s-a- -K-U-V-A-U-K-S-E-S-T-A--k-i-i-n-n-o-s-t-u-n-u-t--k-a-v-e-r-i--o-l-i-s-i--k-ä-y-n-y-t-n-i-me-l-t-ä--m-a-i-n-i-t-s-e-m-a-t-t-o-m-a-n--T-K-K-:-n--K-A-M-E-R-A-k-e-r-h-o-s-s-a--p-a-r-i--k-e-r-t-a-a---j-a----s-i-e-l-l-ä---o-l-I-s-i---n-o-I-n--1-0-0-%-:-s-t-I--k-e-s-k-u-s-t-e-l-t-u---v-ä-l-i-n-e-t-e-k-n-i-i-k-a-s-t-a.

Valitaanko kerhon puheenjohtajaksi se jolla on pisin ja kallein putki, eli Freudilaisella menetelmällä?

• porukkaa?
        Nikon D300S kirjoitti:

Et taida ymmärtää tamän palstan logiikkaa, vai vaihdoitko taas nimimerkkiä?
        Jos ei, niin yritä edes ymmärtää, että kommentoin aloittajan väitettä:
        ”vekotinhulluus valokuvauksessa … Kauppiaat vievät kuin pässiä narussa valokuvaksen (välineharrastajien) porukkaa.

En usko, että se auttaisi sinua ymmärtämään palstan logiikkaa vaikka kirjoittaisit vieläkin harvempaa. Enempi saattaisi olla apua jos yrittäisit ajatella ennenkuin kirjoitat.

Mikä muuten on valokuvaksen porukka?

• just alotin

Jotenkin luulin että kuvausta harrastavat olisivat fiksua porukkaa mutta ihmeen höyrypäitähän te ootte. Väärä foorumiko?

• ASsdrt n ertyh

Vielä muutama vuosi sitten tämä oli yksi äärimmäisen harvoista korrekteista foorumeista. Ei ole enää joten vaihtoehdoksesi jää sopeutua tai häipyä. Yritäs jotain kirjautumista edellyttävää....

• ei mikään pakko

Minusta täällä on aivan oikea meininki. Sana on vapaa, ja niin edelleen. Saahan kansa toki päästellä höyryjä itsestään.

Mutta asiallisiin kysymyksiin saa yleensä aivan asiallisen vastauksen.

Mitä nyt välillä jotkut "asiantuntijat" alkavat jankkaamaan ja saivartelemaan aivan olemattomista. Mutta eipä niihinkään keskusteluihin ole mikään pakko osallistua, eikä pakko lukea.

• Neuvokas x

Sivusta seuranneena voin sanoa että kannattaa opetella ensin kuvamaan sillä pokkarilla ja vasta sitten vaikka 10 vuoden kuluttua siirtyä järkkäriin kun tietää muutakin kin sen että mistä laitetaan virta.

• Canonisti minäkin

Olen kyllä vahvasti erimieltä! Nykypokkareilla ei opi kuvaamaan. Kamera, jolla opettelee, tulee olla käsisäätöisellä valotuksella ja mielellään yhdellä tai kahdella primella. Nykypokkareilla oppii vain räpsimään.

• GoaTee

"Ammattitason järjestelmärunko (joko Canon tai Nikon) ja laadukkaat valovoimaiset objektiivit sekä hyvä salama riittävät."

Eli kuten aloituksessa luki, pässiä narusta.

• viivamies?

—mihin harrastelija tarvitsee ammattitason työkaluja?
        —vetääkö kauppias ”kuin pässiä narusta”harrastajia ostamaan ammattitason järjestelmärunkoja?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1230
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      561
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe