Paljonko työn arvostukseen vaikuttaa se, millä työ on tehty?

Sunnuntaimietteitä

Jos nyt ajatellaan ihan maalaustaidetta. Voidaanko "pastellistia" arvostaa koskaan yhtä korkealle kuin "öljyväristiä"? Kuinka huikea hintaero samalla työllä voi olla riippuen millä se on tehty?

Voiko jo työtavan valinta vaikuttaa siihen, kuinka paljon sinua tullaan koskaan arvostamaan taiteilijana? Vai onko väliä millä teet, kunhan olet hurjan hyvä siinä mitä teet?

4

60

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henry Moore

Paha kysymys varsinkin siksi, että useimmat taiteilijat tekevät useilla tekniikoilla. Käytännössä kuitenkin heidänkin teoksiaan arvostetaan siten, että öljyvärityöt ovat kalleimpia ja perässä, usein kaukanakin, tulevat muut.

Hintaeroa on mm. teosten todenäköisen pysyvyyden vuoksi. Öljytyöt voivat kestää useita vuosisatoja, akvarelleja uhkaa paperin heikkeneminen sekä värien haalistuminen varsinkin jos teoksia pidetään kirkkaassa valossa. Pastellit kestävät paremmin, jos ne on tehty muulle kuin paperi- tai pahvipohjalle, mutta niissäkin värin rapistuminen uhkaa ajan myötä fiksaamisesta huolimatta.

• Eki:(

Voi kuule:)! Sinun tosiasiassa kannattaa itse luottaa omaan osaamiseesi! ;)
      Työsi katsojat kyllä arvostaa aina taiteilijan näkemystä, oli se millä neuvoin tahansa tehty. Älä rakas ystävä vaivaa päätäsi moisella 'ongelmalla' joka oikeasti ei ole mikään ongelma!
      Jos sinä olet lahjakas piirtäjä- maalari- tai mitä tahansa niin juuri se näkyy siinä että pystyt luomaan mielenkiintoisia teoksia vaikkapa hevon kakalla jos tarve vaatii.
      Nimittäin kiinnostavan taiteilijan huomaa heti juuri noista hänen oivaltamiskyvyistään ja siitä että hän ei ole sidottu vain tiettyyn lokeroon.

Olen tehnyt moniakin juttuja taiteilijoista jotka ovat hyviä myös kuiva- ja oljypastelleissa. Useinmiten monikin taiteila on aloittanut juuri kuivapastelleilla josta on myöhemmin siirtynyt kokeilemaan myös muita menetelmiä.

Pastellitöitä arvostetaan nykyisin ihan yhtä paljon kuin öljy / akryylitöitäkin. Pointti vain on siinä että arvostetaanko sinua taiteilijana. Se taas onkin sitten jo aihe uudelle ketjulle :)
      Annan sinulle neuvon että jos sinulla on aikeita ryhtyä kuvataiteilijaksi niin ole avoin kaikille vaikutteille äläkä lukitse itseäsi suppeaan kategoriaan. Pidä myös huoli siitä että voit kulkea kaduillasi avoimin mielin ja nauti siitä kun tulee ystäviä vastaa jotka huomaavat sinut. Silloin voit nauttia työsi hedelmistä jo eläissäsi.

Ole rohkea ja kokeile kaikkeä mitä taiteessa on!

• Jos oletetaan...

...Että oikeasti olet kiinnostunut tuosta niin vierailemalla noille alaa "liippaileville" sivustoille sinun nyt kannattaisi ensimmäisenä klikkautua. Esimerkiksi laitan yhden: http://www.google.fi/imgres?q=pastels&hl=fi&sa=X&qscrl=1&nord=1&rlz=1T4GGLL_fiFI344FI344&biw=1280&bih=792&tbm=isch&prmd=imvnsl&tbnid=PO1VoR9QJq1RsM:&imgrefurl=http://www.artgraphica.net/free-art-lessons/pastels/pastel-landscape-art-demonstration.html&docid=9vhK5MM15K2ahM&imgurl=http://www.artgraphica.net/images/pastel-landscape-art-lesson/painting-with-pastels.jpg&w=473&h=317&ei=ZMq3TpLBJsr24QTAofzuAw&zoom=1&iact=rc&dur=343&sig=117001873965620581475&page=1&tbnh=111&tbnw=166&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:13,s:0&tx=71&ty=65

Luin nämä vastaukset ja yhdyt tietysti tuohon Ekin mielipiteeseen ihan täysin.
      Taidemaailmassa jo kauan pyörineenä tiedän että juurikin tuolla Ekillä on näkemystä ja huikea ammattitaito nähdä milloin taiteilija kiinnostaa. Minä kun satun tietämään ja tntemaan miehen ihan henkilökohtaisesti. ;D
      Pastellilla yleensäkin tehdään paljon myös muotokuvia ihan "virallisestikin". Ainakin itse tiedän 2 kuntaa mitkä ovat hyväksyneet muotokuvat entisistä kaupunginjohtajistaan öljypastelleilla kuvattuina.
      Eiköhän nämä "suositukset" tällä kertaa riitä. :D

• Ketjun aloittaja

Minua vaivaa nyt sellainen asia, kuin aloittajan vähän huvittava epävarmuus itsestään. Kyseenalaistan tällä hetkellä melkein kaiken: valitsemani tyylisuunnan, koulutuksen puutteeni, valitsemani työvälineet (juuri Henry Mooren mainitseman säilyvyyden takia), mahdollisuuteni pärjätä kuvataiteilijana. Tunnustan, tunnustan. Työskentelen kuivapastelleilla, siksi kysyin asiaa.

Ekin viesti tuntuu tällä hetkellä kirpakkana potkuna takamuksillani. Toki sellaisena ystävällisenä ja lempeänä ;) Iso kiitos siitä.
      Minkähän takia ylipäätään käytän näin paljon aikaa jossitteluun ja epäröintiin? Kuuluuko tämä jokaisen aloittelijan rutiineihin vai ainoastaan tällaisen savolaisen "emmiemittääkuitenkaanossoo" -tyypin itsensä ruoskimiseen?!

...kyllä mie oikeesti ossoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      95
      2318
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      179
      1913
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      179
      1456
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      246
      900
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      79
      882
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      796
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      789
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      702
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      213
      643
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      611
    Aihe