no niin paattihan on kuivilla jo ja seisoo masto pystyssä pukilla. Purje on vielä rullalla keulalla. Ajattelin sen laskea mutta mikähän olisi maksimi tuulennopeus jolla tuon voi tehdä? Eilen oli kohtalaista sivutuulta ja en uskaltanut purjetta auki rullata. Venettä ei oikein voinut kääntää tuuleenkaan... Ei taida makkara alas tulla muuten kuin avaamalla??? Maston korkeus vain 16 metriä ja avovesi heti rannasta eli pyyhkäisyalaa riittää. Korvaako vakuutus jos kuivapurjehtii ja vene kaatuu?
purjeen poisto rullalta kuivalla maalla
9
297
Vastaukset
- 21
Itse lasken keulapurjeen niin että kieputan sen rullalle suoraan etustaagillta. Ja sitten vedän pois etusaagilta. Taitan rullan vain kahtia jotta mahtuu veneen sisälle ja talvisäilytys veneen sisällä sellaisenaan. Tosin isommssa venessä varmaan mahtuisi taittamattakin veneen sisään toinen pää peräkajuuuttaan ja toinen pää keulapiikkiin.
- 12
jaa ei ole riskiä että rulla lähtee käsistä jos tuullee?
- 21
Kiertyy helposti rullalle ja ei lähde käsistä mikäli ymmärät tekniikan. Laskun yhteydessä voi laittaa sitten narulenkit jotka pitää rullaa kasassa. Taittuu ihan hyvin kannelle mutta koska olet maissa niin voit taittamattakin laskea keulankautta suoraan maahan asti.
- seppomartti
Mitä ideaa on taiteilla rullatötterön kanssa ellei ole taittamista kestämätöntä laminaattia. Normaali purjeen pudoitus, viikkaus ja säkkiin. Ei kai kannata ruveta arvailemaan paljonko kestää tuulta ennen kuin vene maalla kaatuu.
- 66m2
Mitenkovalla tuulella uskallan keväällä poistaa veneenipäältä pressut? Vene on vaan 31 jalkaa mutta pressu on tosi iso!! Mitä jos tuuli tarttuu siihen mutta joku naru on vielä pukissa kiinni ja kaikki kaatuu??!!
Pojat veneen nostaneesta firmasta laittoivat veneeni pakettiin mutta aion itse kyllä keväällä ottaa sen esille, uskallanko luottaa säätiedoituksiin? Miten itse olette toimineet? - 37
Puhdas trollihan kysymys on mutta aina voi pohtia asioita voisiko tehdä ne toisin. Jos vetää skuutilla rullan auki ja laskee skuutin irti niin eihän siinä mitään vetoa ole. Pieni heti ja purje on laskettu alas etustaagilta.
Mutta vaivahan on se viikkailukin. Itse tykkään säilyttää keulapurjetta rullalla. sen voi laskea ja nostaa vaikka keulaluukusta etustaagille.
Toissa syksynä jätin ison puomipussiin irroitin vain purjeen ja puomin mastolta dirkin avulla heilautin puomin oviaukosta sisään. ja keväällä toisin päin.
- 12
vene luultavasti kaatuu jos suorittaa normaalin purjeen pudotuksen kuivalla maalla sivutuulessa - siksi kysymys...
- 26
Ei kai vapaana lepattava purje hirveitä voimia kerää. Enemmän kai sivutuulella veneen runko kerää tuulikuormaa. Luulisin.
Parasta kuitenkin odottaa heikkoa tuulta tai tyyntä.
- tuuli_nen
eiks teillä ole koskaan tyyntä. Sitä odotellessa voit ottaa valokuvia veneestä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882118Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801326
- 241784
- 67732
- 59718
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </339509