AK-sarjan ylistysketju

S.T.A.L.K.E.R.

Toverit!

Tämä ketju on kaikkien AK-sarjan aseiden ylistämistä varten. Poikkeuksellisesti myös kiskollisista(weaver) AK-sarjan aseista saa keskustella. Myös kokemuksista eri valmistajien AK-sarjalaisista olisi hyvä kertoa, niin että jokainen ketjua lukeva saisi aseista tietoa, jos on mahdollisesti AK:ta ostamassa.

Myös aseisiin tehdyistä patenteista ja muista korjausratkaisuista voi kertoa, näin muutkin saavat hyödyllistä informaatiota.

3

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S.T.A.L.K.E.R.

Laitan itse ensimmäisen: Cyman AK-47 alias cm.028 alias Cybergun AK-47.

Ase on ensimmäinen Cyman Marui-klooniase ja onkin lähes identtinen tämän kanssa. Aseessa eroa Maruihin ovat pienenpienet erot värityksessä ja joissain materiaaleissa. Tehoiltaan selvästi parempi kuin Maruin vastaava. Monet ovat puhuneet aseesta pahaa, mutta usein aseen kestävyys korreloi aseen käsittelyn kanssa: jos omistaja tunkee piipun hiekkaan ja hakkaa sitä puihin, niin tottahan toki vikoja ilmenee. Mutta oikealla käytöllä ja säännöllisellä huoltamisella erinomainen ase, joka voi kestää monta vuotta ilman minkäänlaista osien vaihtoa.

Aseeseen on toki periytynyt Maruin tyyppivikoja, kuten tukin löystyminen ja etutähtäimen löystyminen. Tukin voi hoitaa ruuvien kiristyksellä ja etutähtäimen ja piipun väliin voi laittaa ohuen teipinpalan, jolloin se pysyy todella jämäkästi paikoillaan. Jos ruuvi pyörii tyhjää, sen voi vaihtaa astetta isompaan, jolloin piippuun syntyy uudet kierteet ruuville.

Kaiken kaikkiaan loistava ase, jota uskaltaa nykyään suositella varauksetta kenelle tahansa, jopa aloittelijoille. AK:n purku on helppoa, ja jo muutaman purkukerran jälkeen se alkaa tuntua luonnolliselta. Tämän ja ver.3 mechan ansiosta se on todella luotettava peli kaikille pelikentille.

• Fyreme

Yleensä tälläisissä "ylistysketjuissa" aloittajan kannattaa aloittaa keskustelu kertomalla omia mielipiteitä. Muuten vaikuttaa siltä, että yrittää vain saada post-countia kasvatettua ja olla mahdollisesti tämän hyödyllisen ketjun aloittajana ja kerätä kunnian keksittyään tälläisen ohjepalstan ;)

Niin, mutta minä voin tässä sitten aloittaa. 5 kalashnikovia olen omistanut, joista muutama kuuluu näihin yleisimpiin aseisiin. Elikkäs aseethan ovat olleet Cyman AK74 (0.31), Cyman AKM (vanhempaa mallia, eli puuimitaatio-osilla), Kalashin AKS74n ja AKS74u sekä Cybergunin AK47 (muistaakseni tämä oli alunperin halvalla metalliseosrungolla varustettu, johon vaihdetttiin jälkeenpäin puuosat). Lisäksi monta kaverin asetta olen huoltanut sekä virittänyt, joihin on tehty kaiken tyyppisiä virityksiä (high ROF, tappi viritykset). Myös ihan pelipaikoilla tulee pakostakin tutustuttua toisten aseisiin, joten niistäkin kokemuksia tullut kerättyä.

Sellaiseen tulokseen olen itse tullut, että mikäli haluat AK-sarjalaisen hankkia niin varmista, että on Kalashin (Dboys) tekemä. Metalliosat ovat oikeasti kunnon metallia eikä sitä rasittavaa "murometallia". Lisäksi puuosat ovat todella laadukkaan tuntuisia ja hyvin viimeisteltyjä. Kaverien Cyman aseissa on monesti jouduttu ostamisen jälkeen käsittelemään kyseiset puuosat aineilla, tjsp. (en tästä osaa itse sanoa, että miten pitää toimia, sillä olen ollut aina tyytyväinen omiin puuosiini. S.T.A.L.K.E.R muistaakseni on juuri näitä puuosia käsitellyt, joten osaneen varmaan neuvoa tarkemmin).

Paljon kuuluu urbaanilegendaa (sekä itse olen parin uuden aseen kohdalla tämän todennut) täälläpäin, että kiina-aseiden hoppikumi hyytyy talvella ja ei enää anna tarpeeksi kierrettä kuulalle. Tämän takia kantama laskee huomattavasti. No itse ainakin yllätyin positiivisesti tämän Kalash AKS74u:n hopin kohdalla, sillä tuntui vain kantavan paremmin kuin yhdessäkään aikaisemmassa aseessani. Veikkaan tosin enemmänkin, että oli vain yksilökohtainen, joten ei ole odotettavissa kaikissa aseissa. Muutoin jokaisessa kiina-aseessa löytyisi yhtä hyvä hoppi.

Molemmissa Kalashin tekeleissä oli sitten sellainen ongelma, että taittoperä heiluu. Yksi syy siihen heilumiseen on se, että perän taitekohtaan jää noin milli ylimääräistä tilaa. Ja perä pääsee heti heilumaan niin se vain pahenee osien kuluttua. Heilumista tapahtuu myös etutukin ylemmässä puoliskossa. Alempi ei hievahdakkaan, mutta ylempi puolisko heiluu, sillä tämä kaasuputki (?) kiinnittyy aivan liian löysästi. Elikkäs työntämällä kyseistä kohdetta n. 2 milliä taaksepäin niin etutukin ylempi puolisko pysyisi täydellisesti kiinni eikä heiluisi enää yhtään, mutta kyseinen ei ole mahdollista, sillä kyseinen "kaasuputki" pitää kiinnittää pistämällä kaksi tappia "kaasuputken" alkuosan lävitse, jolloin ottavat kiinni runkoon. Eli tämähän tarkoittaa, että sen saa ainoastaan yhteen kohtaan kiinnitettyä. Olen kuitenkin hoitanut asian siten, että olen tälläistä pehmeää "vaahtomuovia", jonka päälle sähköteippiä kerros, laittanut siihen etutukin ja "kaasuputken" kiinnityskohdan väliin, jolloin puristaa tiukasti etutukin paikoilleen. Ei heilu tämän toimenpiteen jälkeen juuri yhtään (toki voimaa käyttäessä saa hitusen heilumaan).

Sellaisen vinkin voin antaa jokaiselle, joka ostaa uuden aseen, että huoltakaa ase heti, kun sen ostat. Molemmat kalashin tekeleet olivat shimmitetty päin persettä. Lisäksi sitä hirveää kiinarasvaa löytyy jokaisen aseen sisältä hirveästi. Joskus vieläpä osaavat laittaa väärän sylinterin aseeseen (omakohtainen kokemus Dboysin M4:ssä). Tämän vuoksi ase kannattaa heti shimmittää ja rasvata heti ostetttua. Myös piipun putsaaminen on kätevää, sillä jostain kumman syystä itsestäni tuntuu, että uusissakin aseissa olisi käytetty sisäpiippu. Tai sitten ase on vain maannut airsoft-liikkeen seinällä niin kauan, että sisälle alkaa muodostua pöly- ja likakerrostumia. Itse yleensä vahvistusviilautan (ver. 3 boxeissa sinänsä aika turhaa, mikäli ei ole kuin M120 tehot, mutta teen sen siitä huolimatta), asennan sorbon, korjaan kohdistuskulman sekä muokkaan mäntää, sillä haluan aseiden kestävän mahdollisimman pitkään.

Lisäksi sellaisen pieni patentti sitten, että kalashnikovien lippaat on aina teipattava yhteen. Kuulien loppuessa toisesta käännetään lipas toisinpäin ja pistetään toinen lipas sisään.

• Fyreme

Jatkampa tässä hitusen vielä. Elikkäs samanhintaisten kiina-aseiden sisäosilla ei yleensä ole paljoa eroa. Tykkäävät pistää XYT:tä sisään, muovilaakerit sekä M115-120 jousen. Tämän vuoksi kannattaa oikeasti ase avata heti ostettua, sillä muovilaakerit eivät ole hyvä yhdistelmä M120 jousen kanssa. Moottoreina yleensä toimii tälläinen kiinalaisten suosima vaalean harmaan värinen moottori, jolla ei sitten enää vedetä vireeseen M120 jousta suurempaa. Kalliimmissa sitten löytyy yleensä huomattavasti laadukkaampia moottoreita, joilla vedetäänkin M140 jousta vielä. Eli periaatteessa voitaisiin "high torguen" -nimeä käyttää. Männänpäät ovat halvimmissa Cyman aseissa erittäin huonoja. Eivät pidä yhtään ilmaa, jonka vuoksi männänpään vaihtaminen olisi suotavaa. Tai jos mahdollista niin O-renkaan vaihtaminen riittää (tosin monessa männänpäässä en ainakaan itse ole saanut O-rengasta irroitettua mitenkään, jonka vuoksi vaihdan aina kerralla koko männänpään).

Kompaten sitten S.T.A.L.K.E.Ria, ver. 3 mecha on oikeasti erittäin kätevä. Kestää mitä vain, paljon varaosia sekä sen helppo testattavuus. Nimittäin mechan ollessa kasassa saa moottorin kiinnitettyä mechaan kiinni, jonka vuoksi testaaminen on nopeaa ja helppoa. Ver. 2 pitää aina laittaa se pistoolikahva kiinni, jonka laittamiseen sitten menee paljon aikaa. Toki ver. 3 on sitten ongelmiakin (tosin melko olemattomia), kuten reiätön perä sekä liipaisin. Ver. 2 löytyy perästä reikä, jonka vuoksi siitä saa työnnettyä pienen työkalun, jolloin voi pitää jousenohjainta paikoillaan, kun irroittaa mechan toista puolta. Tämän takia mechan takaosaa joutuu aina avatessa nostamaan hitusen, että sinne sisälle saisi sen työkalun. Lisäksi sitten se liipaisin on erittäin ärsyttävä, mikäli se irtoaa, koska se muodostuu kahdesta osasta, joiden kanssa joutuu aina silloin tällöin painimaan ,että saisi ne paikoilleen. Ver. 2 aseissa on huomattavasti helpompi, sillä siinä on vain yksi liipaisin eikä mitään ylimääräistä heiluvaa osaa, kuten ver. 3:ssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2128
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1776
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1326
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      794
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      718
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      40
      514
    Aihe