KYSYMYS. Kanini sai yhden vahinkopoikasen (naaras karkasi häkistään kun uros oli lattialla ja sekunnissa ehtivät) ja nyt se on 2 viikkoinen ja tuli ekaa kertaa pesästä, mutta sen emo ei näyttänyt pitävän siitä. emo "hyökkäsi" poikasta päin eikä halunnut poikasen tulevan lähelle eikä imevän maitoa. onko tämä normaalia? tähän asti emo on aina käynyt säännöllisesti imettämässä poikasta. meneekö tämä vaihe emolta ohi niin että se antaisi poikasen tutkiskella rauhassa häkkiä? onko kokemusta? minua niin hämmentää ja huolestuttaa emon käytös.
kani ja poikanen
9
230
Vastaukset
Luulen että kani ei ollut vielä valmis äidiksi. Jos poikanen ei ole liian nuori, voit ottaa sen pois häkistä ja pistää sen toiseen häkkiin ( Jos löytyy) tai vaikka omaan huoneeseesi tutkimaan paikkoja. Emo ei välttämättä hyökkää kunnolla tai voimakkaasti mutta eläimet ovat arvaamattomia. Poikasen turvaamisen takaamiseksi suosittelisin emon ja poikasen erottamista vähäksi ajaksi.
- F
Itse tekisin erottamisen kyllä vain hätätapauksessa. Noin pieni pupu tarvitsee ehdottomasti aikuisen kanin turvaa ja mallia! Etsi vaikka sijaisemo jos et luota omaan kaniisi.
- tania78
Huomaat varmasti jos poikanen heikkenee. ( emo ei anna imeä)
Se on kuitenkin hoitanut poikasen tähän asti...
Anna niiden olla yhdessä jos vain mahdollista.
Emo voi olla stressaantunut oudosta tilanteesta. Anna niille mahdollisimman paljon omaa aikaa, mutta esim: emon ruokaillessa muista totuttaa lapsukainen käsittelyyn ! - kan'i
Et kai ole käsitellyt poikasta liian aikaisin? Sekin voi olla syynä, koska emo haistaa sen.
- ems12
en ole koskenutkaan poikaseen, tiedän ettei siihen saa tarttua ihmisen hajua. nyt poikanen on melkein 3 viikkoinen, ja on lähes koko ajan pois pesämökistä. Nyt olen nähnyt että emo kyllä imettää poikasta, mutta vain mökissä, ei se anna sen imeä mökin ulkopuolella, miksiköhän? poikasta kohti "hyökkäily" on vähentynyt, mutta vielä se välillä sitä tekee, mutta ei se niinku pure sitä tai mitään vaan menee nopeesti sitä kohti ja poikanen väistää. mutta tämä "hyökkäily" on vähentynyt ja toivon sen loppuvan pian kokonaan. ehkä emon pitikin vain tottua ajatukseen että joku pieni poikanenkin tuli häkkiin. pitää vain seurata niitä ettei emo jatka "hyökkäilyä" rajusti.
- tania78
Voit alkaa totuttamaan kania käsittelyyn emon ehdoilla. Yleensä käsittely aloitetaan kun poikanen on poistunut pesästä. Nyt on siis turvallista aloittaa pienissä erissä.
Emo ei halua poikasen lähtevän vielä kauas kotikolosta, joten se hyökkäyksellä komentaa poikastaan menemään takaisin koloon tai pysymään siinä kun se itse lähtee " ravinnonhakureissulle" Eli menee kopin toiseen päähän.
( jos ei siis oikeasti hyökkää poikasen kimppuun ?)
Kohta se on valmis päästämään lapsensa pesästä.
Luonnossa oleva kani olisi todella riskialtis jos poikaset imisivät emoa missä sattuu... Pesässä se on turvallista. - ems12
ok. eli siis tämä ns. hyökkäily on normaalia komentamista (ei emo siis poikaseen koske hyökätessään, menee vain sitä päin korvat alhaalla). en vain ollut ennen moisesta tietoinen, enkä moista nähnyt. se näytti vaa niin hurjalta ku ekaa kertaa näin.
ja pitänee aloittaa tuo käsittelykin pikku hiljaa, jotta poikanen tottuu siihen. eikös ensin kannatakin hieroa käsiä heinissä ja emon karvoissa, jotta niiden haju tarttuisi käsiin? Näin olen lukenut. päästän vaikka emon pois häkistä, jottei se stressaa siitä. - kaniiimimmiii
Meillä teki emo samallalailla kolmen poikasensa kanssa, mutta vasta kun poikaset olivat jo noin 5-6 viikkoa.
Ei se niitä purrut tai mitään, mutta jos se säikähti että kuka sieltä takaa tulee niin se teki niin :D
Minusta tuo ei ole yhtään paha juttu, jos ei ole purrut tai muuta. - ems12
eihän se paha juttu olekaan ku se ilmeisesti on siis normaalia komentamista.
ekaa kertaa se vaan näytti niin hurjalta ja ilkeeltä ku en ollu ennen nähny.
ja ku tää emo aina yrittää purra uroskania häkin läpi kun uros on lattialla vapaana, ni pelästyin ettei kai se nyt ala tekemään sitä poikasellekin. mutta onneks pelästyin turhaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821985Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1131708- 1801296
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 56610
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472