Wallaksen syyshuolto.

17+10

Mitenkäs huollatte lämppärin syksyllä?

Itselläni kävi niin, että walla (malli 2400, petroolivehje) reistaili loppukesästä, ja elokuun syyskuun aikana purin ja kokosin palotilaa varmaan luokkaa 5 kertaa. Viimein selvisi syykin, että ei käynyt; oli polttoainepumppu sökönä, veteli viimeisiään. Tosin hehku ja huovatkin oli huonoja jo. Kun pumpun olin uusinut, niin loppukesän toimi kuin unelma, aina.

Ostin siihen kesällä myös uuden palotilan pohjan ja vaihdoin hehkut ja huovat (eli ne normaalit huolto-osat).

Nyt syksyllä kun vene nostettiin, otin wallaksen veneestä pois, purin ja osat ovat nyt puhdistuksessa. Nyt kun avasin laitteen palotilaan syksyllä, niin en voinut kuin ihmetellä miten pahaksi noesta ja karstasta vehje oli mennyt vain parin kk viikonloppupurjehdusten aikana! - Moisen näyn jälkeen en todellakaan unohda ikinä enää purjaa ja putsata sitä syksyisin...eikä ihme että wallasta pidetään epävarmana (pidetäänkö?).

Mitäs muuta vehkeelle voi tehdä, jotta pysyy kunnossa? uudet huovat ja hehku tulee kevääksi, samaten varmaan johtoja uusin, ovat sen verran hapettuneita. Ekalla kerralla tuo oli hiukan aikaavievä purkaa/koota, mutta nyt se jo sujuu.

7

266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kenties polttoilman ja polttoaineen syöttö kaipaisi uuden pumpun jälkeen säätämistä. Toiseksi; kuinka vanha laite on kyseessä? Alkupään 2400:ssa käytettiin paloilmapuhaltimen moottorina Mabucchin moottoria. Se ei ole yhtä pitkäikäinen kuin nykyisin 2400:ssa käytettävä Dunker-moottori, on tosin halvempikin. Puhallinmoottorin ryytyminen sotkee paloilmamäärän ja seurauksena on nokeentumista. Moottorit eivät ole vaihtokelpoisia keskenään, eri elektroniikkakortti. Mabuccin moottori tuo lähinnä mieleen lämpökynttilän, Dunker-moottori on huomattavasti järeämpi ja useamman sentin pituinen. Asian voi tarkistaa irroittamalla peräpään päätylevyn mutta sitä ennen täytyy laittaa vaikkapa puusepän"vinka" puristamaan kevyesti sivulevyjä suunnilleen keskikohdilta, muuten osakokonaisuudet putoavat helposti sijoiltaan. ovat näet kiinni vain sivulevyjen matalissa urissa.

En tiedä teknisiä valmiuksiasi mutta jos epäilet niitä suosittelisin viemään vehkeen huoltoliikkeeseen, siellä on (ainakin pitäisi olla) tietotaito ja välineet säätöihinkin. Nyt kun vie niin jää ainakin riittäväsi aikaa kevääseen.

• 25

Tarkasta polttoaine, ettei ole kertynyt vettä. Vesi laskeutuu tankin pohjalle ja alkaa haittaamaan palamista, arvattavasti.

Tankki kannattaa puhdistaa vuosittain ja uusia petroolit. Tosin vesi erottuu petroolista sen verran hyvin, että varovasti lappoamalla aineet saa uudelleenkin käyttöön.

• Totta tuokin, 25:nen. Onpa käynyt niinkin että on pesty kantta ronskisti vettä ruiluuterllen. Niinpä sitä on sitten päässyt pakoputkeen, sieltä lämmönvaihtimeen ja edelleen polttimeen josta hukkaputken (musta) kautta tankin pohjalle. Hyvä olisikin paitsi sulkea savuhattua, laittaa pesun ajaksi sen päälle joku painava astia kumolleen.

• T
        sepe.teus kirjoitti:

Totta tuokin, 25:nen. Onpa käynyt niinkin että on pesty kantta ronskisti vettä ruiluuterllen. Niinpä sitä on sitten päässyt pakoputkeen, sieltä lämmönvaihtimeen ja edelleen polttimeen josta hukkaputken (musta) kautta tankin pohjalle. Hyvä olisikin paitsi sulkea savuhattua, laittaa pesun ajaksi sen päälle joku painava astia kumolleen.

Meikäläisellä ei uudehko wallas lähtenyt talven jäljiltä käyntiin: pumppu naksutti mutta polttoainetta ei kulkenut. laitoin imuletkun hetkeksi sinolipulloon, arvatenkin pumpuun oli kertynyt parafiiniikiteitä jotka tukkivat sen. parin minuutin päästä lähti käymään ja hienosti toimi koko kesän. Sinolia ei vaan passaa laittaa kuin muutaman sekunnin, jos sitä pääsee laitteeseen liikaa itse laite ja pakoputki kuumenee liikaa.
        Tästä ongelmasta pääsee tietysti eroon kun varmistaa että pumppu on tyhjä talvella eikä täynnä valopetroolia...

Allekirjoitan tuon edellisen kannen pesujutun- minulla käynyt näin myös ja sen jälkeen olen muistanut sulkea sen savuhatun

• T kirjoitti:

Meikäläisellä ei uudehko wallas lähtenyt talven jäljiltä käyntiin: pumppu naksutti mutta polttoainetta ei kulkenut. laitoin imuletkun hetkeksi sinolipulloon, arvatenkin pumpuun oli kertynyt parafiiniikiteitä jotka tukkivat sen. parin minuutin päästä lähti käymään ja hienosti toimi koko kesän. Sinolia ei vaan passaa laittaa kuin muutaman sekunnin, jos sitä pääsee laitteeseen liikaa itse laite ja pakoputki kuumenee liikaa.
        Tästä ongelmasta pääsee tietysti eroon kun varmistaa että pumppu on tyhjä talvella eikä täynnä valopetroolia...

Allekirjoitan tuon edellisen kannen pesujutun- minulla käynyt näin myös ja sen jälkeen olen muistanut sulkea sen savuhatun

Suo anteeksi, hyvä T, mutta valmistaja kylläkin suosittelee melko kategorisesti tässä yhteydessä käytettäväksi vain isopropanolialkoholia. Sinolhan ei soveltunut aikoinaan yleisiin suuttimellisiin spriikeittimiinkään muodostamansa palojäämän takia. Toiseksi pumppua ei pitäisi jättää kuivaksi säilytykseen. Pumpussa on rautainen mäntä messinkisessä sylinterissä. Ne saattavat hapettua yhteen ilman kosteuden vaikutuksesta. Käsittelin aihetta tässä äskettäin.

VASTAAKerro kaverille

Ilmoita asiaton viestisepe.teus1.11.2011 14:56
        0 Avaa
        Sulje Hyvä kun selvis ja kiitos palautteesta! Niin se talvisäilytys. HanskiFIX neuvoi aikoinaan meikäläiselle tälläisen tempun: syksyn viimeinen poltto uudella petroolilla johon lorautetaan isopropanolia (nimenomaan sitä, ei etanoia eikä Masinoleja tms.) reilulla kädellä, n. 40-50%. Voi käyttää vaikka pienempää astiaa tankkina. Ajetaan täyteen lämpöön joksikin ajaksi. Sitten normaali sammutus ja jälkikäynnin päätyttyä nostetaan imuletku suotimineen ylös ja sidotaan suodatinpää lämppärin yläreunan tasolle. Ideana on että polttoaine jää letkuun ja pumppuun. Näin pienennetään männän ja sylinterin yhteenhapettumisen riskiä. Tälläisellä seoksella poltto tuottaa vähemmän lämpötehoa kuin pelkällä petroolilla johtuen isopropanolin pienemmästä lämpöarvosta. Niin että normaalia on eikä aihetta huoleen.

Itse en ole huomannut petroolin säilytyksessä veneessä kuin parafiinin sakkautumista joka kyllä liukenee lämpötilan noustessa. Niinhän se käy kesälaatuisen dieselinkin kanssa, valkoista möhnää paikat täynnä. En ole silti huomannut kenenkään sen takia tyhjentävän tankkia. Tästä asiasta on kuitenkin niin monta mielipidettä kuin miestäkin joten en asetu profeetaksi, tehköön kukin niinkuin parhaaksi näkee. Valmistajan ohjeita on hyvä noudattaa, ei ne ihan huviksi ole annettu. Wallaksen sivuilta löytyy.

• T
        sepe.teus kirjoitti:

Suo anteeksi, hyvä T, mutta valmistaja kylläkin suosittelee melko kategorisesti tässä yhteydessä käytettäväksi vain isopropanolialkoholia. Sinolhan ei soveltunut aikoinaan yleisiin suuttimellisiin spriikeittimiinkään muodostamansa palojäämän takia. Toiseksi pumppua ei pitäisi jättää kuivaksi säilytykseen. Pumpussa on rautainen mäntä messinkisessä sylinterissä. Ne saattavat hapettua yhteen ilman kosteuden vaikutuksesta. Käsittelin aihetta tässä äskettäin.

VASTAAKerro kaverille

Ilmoita asiaton viestisepe.teus1.11.2011 14:56
        0 Avaa
        Sulje Hyvä kun selvis ja kiitos palautteesta! Niin se talvisäilytys. HanskiFIX neuvoi aikoinaan meikäläiselle tälläisen tempun: syksyn viimeinen poltto uudella petroolilla johon lorautetaan isopropanolia (nimenomaan sitä, ei etanoia eikä Masinoleja tms.) reilulla kädellä, n. 40-50%. Voi käyttää vaikka pienempää astiaa tankkina. Ajetaan täyteen lämpöön joksikin ajaksi. Sitten normaali sammutus ja jälkikäynnin päätyttyä nostetaan imuletku suotimineen ylös ja sidotaan suodatinpää lämppärin yläreunan tasolle. Ideana on että polttoaine jää letkuun ja pumppuun. Näin pienennetään männän ja sylinterin yhteenhapettumisen riskiä. Tälläisellä seoksella poltto tuottaa vähemmän lämpötehoa kuin pelkällä petroolilla johtuen isopropanolin pienemmästä lämpöarvosta. Niin että normaalia on eikä aihetta huoleen.

Itse en ole huomannut petroolin säilytyksessä veneessä kuin parafiinin sakkautumista joka kyllä liukenee lämpötilan noustessa. Niinhän se käy kesälaatuisen dieselinkin kanssa, valkoista möhnää paikat täynnä. En ole silti huomannut kenenkään sen takia tyhjentävän tankkia. Tästä asiasta on kuitenkin niin monta mielipidettä kuin miestäkin joten en asetu profeetaksi, tehköön kukin niinkuin parhaaksi näkee. Valmistajan ohjeita on hyvä noudattaa, ei ne ihan huviksi ole annettu. Wallaksen sivuilta löytyy.

Täytyypä vaihtaa sinoli isopropanoliin. kiitos vinkistä.

• 25
        sepe.teus kirjoitti:

Totta tuokin, 25:nen. Onpa käynyt niinkin että on pesty kantta ronskisti vettä ruiluuterllen. Niinpä sitä on sitten päässyt pakoputkeen, sieltä lämmönvaihtimeen ja edelleen polttimeen josta hukkaputken (musta) kautta tankin pohjalle. Hyvä olisikin paitsi sulkea savuhattua, laittaa pesun ajaksi sen päälle joku painava astia kumolleen.

Kyllä vain. Luulenpa, että olen varomattomasti lutrannut vettä partaalle pesuhommissa ja putkesta mainitsemaasi reittiä tankkiin.

Mulla on asennettu n. 20 mm korkea korokeholkki hatun ja partaan väliin, jotta kovassa kelissä huilaava vesi ei menisi niin helposti putkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe