Täällä on monesti arvosteltu sitä, kun olemme sanoneet, että Mormonin kirjasta voi saada todistuksen itse kirjaan tutustumalla. Tämä ei ole ainutlaatuinen moite, sillä samalla tavalla on pilkattu Raamatusta saatavaa todistusta.
Sain tyttäreltäni mielenkiintoisen kirjan Richard Holloway, "Kuinka Raamattua luetaan", 189 s. (v. 2006, suomeksi v. 2007, Otava). Holloway on Edinburgin entinen piispa. Kirjan johdannossa hän mainitsee 1700-luvulla eläneen teologin Matthew Tindalin sanoneen. "Syntyy perin outo keitos, kun jonkin kirjan todenmukaisuutta yritetään todistaa sen sisältämien oppien todenmukaisuudella - ja toisaalta päätellään noiden oppien olevan totta, koska ne sisältyvät tuohon kirjaan."
Tuskin kenellekään tätä palstaa seuranneelle on tuntematon tämä Mormonin kirjan kehotus:
Moroni 10
3 Katso, minä tahtoisin kehottaa teitä näitä asioita lukiessanne — jos on Jumalan viisauden mukaista, että saatte ne lukea — muistamaan, kuinka armollinen Herra on ollut ihmislapsille Aadamin luomisesta aina siihen aikaan asti, kun te saatte nämä asiat, ja pohdiskelemaan sitä sydämessänne.
4 Ja kun te nämä saatte, minä tahtoisin kehottaa teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä teille totuuden Pyhän Hengen voimalla.
5 Ja Pyhän Hengen voimalla te voitte tietää totuuden kaikesta.
6 Ja kaikki, mikä on hyvää, on oikeaa ja totta; niinpä mikään, mikä on hyvää, ei kiellä Kristusta, vaan tunnustaa, että hän on.
Olen antanut monta kertaa tämän lausunnon, koska se vastaa täysin sitä, millä perusteella pidän Mormonin kirjaa uutena todistuksena Kristuksesta:
"Kukaan jumalaton mies ei voisi kirjoittaa sellaista kirjaa kuin tämä, eikä kukaan hyvä mies kirjoittaisi sitä, ellei se olisi totta ja ellei Jumala käskisi hänen tehdä niin." Lause on vanhin Jeffrey R. Hollandin puheesta 4.10.2009. Siinä hän kertoo esi-isänsä yksinkertaisesta lausunnosta. Tuo lausunto vastaa täysin sitä ensivaikutelmaa Mormonin kirjasta, joka sai minut tutkimaan lisää ja liittymään sittemmin MAP-kirkkoon.
Miten yleensä voi saada mistään asiasta varmuutta itse asiaa tutkimatta? Jos sitä vaadittaisiin, niin mitään uutta ei voisi olla. Raamatusta ja Mormonin kirjasta saa varmuuden niitä tutkien. Kun tekee sen mukaan, mitä kehotetaan, tulee tuntemaan, että ne ovat totta. Ensin tarvitaan uskoa:
Alma 32
21 Ja nyt, kuten uskosta sanoin — usko ei ole täydellistä tietoa jostakin; sen tähden, jos teillä on uskoa, te toivotte sellaista, mikä ei näy mutta on totta.
22 Ja nyt, katso, minä sanon teille ja minä tahdon teidän muistavan, että Jumala on armollinen kaikille, jotka uskovat hänen nimeensä; sen tähden hän haluaa ensiksi teidän uskovan, niin, nimittäin hänen sanaansa.
23 Ja nyt, hän julistaa sanansa enkelien kautta ihmisille, eikä vain miehille vaan myös naisille. Eikä tässä kaikki; pienille lapsille annetaan monta kertaa sanoja, jotka saattavat viisaat ja oppineet ymmälle.
24 Ja nyt, rakkaat veljeni, koska olette halunneet tietää minulta, mitä teidän pitää tehdä, koska teitä on ahdistettu ja teidät on karkotettu — nyt minä en halua teidän luulevan, että minun tarkoitukseni on tuomita teitä muuten kuin sen mukaisesti, mikä on totta —
25 sillä minä en tarkoita, että teidät kaikki on pakotettu nöyrtymään, sillä minä totisesti uskon, että teidän joukossanne on joitakuita, jotka nöyrtyisivät, olivatpa he minkälaisissa olosuhteissa tahansa.
26 Nyt, kuten sanoin uskosta — että se ei ollut täydellistä tietoa — aivan samoin on minun sanojeni laita. Te ette voi aluksi tietää niiden olevan täydellisen varmasti totta, sen enempää kuin usko on täydellistä tietoa.
27 Mutta katso, jos te heräätte ja herätätte kykynne, jopa niin että kokeilette sanojani, ja osoitatte vähäsen uskoa, niin, vaikka ette voisi enempää kuin haluta uskoa, antakaa tämän halun tehdä työtä itsessänne, kunnes uskotte sillä tavalla, että voitte antaa sijaa osalle sanoistani.
28 Nyt, vertaamme sanaa siemeneen. Nyt, jos te annatte sijaa, niin että sydämeenne voidaan kylvää siemen, katso, jos se on oikea siemen eli hyvä siemen, jos te ette epäuskollanne heitä sitä pois, niin että vastustatte Herran Henkeä, katso, se alkaa paisua teidän rinnassanne; ja kun te tunnette nämä paisumisen liikkeet, te alatte sanoa itseksenne: Tämän täytyy olla hyvä siemen, eli sanan täytyy olla hyvä, sillä se alkaa avartaa sieluani; niin, se alkaa valaista ymmärrystäni, niin, se alkaa olla minusta ihana.
29 Nyt, katso, eikö tämä lisäisi teidän uskoanne? Minä sanon teille: Kyllä; mutta se ei ole kasvanut täydelliseksi tiedoksi.
Tästä voitte lukea Mormonin kirjaa:
http://scriptures.lds.org/fi
Kehäpäätelmääkö?
22
76
Vastaukset
- ...
Perustelet Smithin oppia Smithin itsensä kirjoituksilla. Kyllä se kehäpäätelmä on.
Tässä vielä määritelmää:
Kehäpäätelmä on virheellinen päätelmä, jonka pätevyys perustuu oletukseen johtopäätöksen totuudesta. Toisin sanoen kehäpäätelmä on hyväksyttävä vain siinä tapauksessa, että johtopäätös sattuu olemaan tosi. Kehäpäättely ei osoita mitään syitä, miksi kyseistä väitettä olisi pidettävä totena.Smithin opista puhuminen on tahallista vääristelyä, sillä sellaista oppia ei ole olemassa, vaan on olemassa Jeesuksen Kristuksen kirkon ja opin palauttaminen pitkän luopumuksen ajan jälkeen.
Palautetussa kirkossa on aivan samat opit, organisaatio ja valtuus kuin alkukirkossa. Johannes Kastaja palautti Aaronin pappeuden, johon kuuluu mm. kastamisen valtuus. Kristus tunnusti tuon valtuuden, kun Hän pyysi Johanneksen kastamaan Hänet. Kätten päällepanon valtuus Pyhän Hengen vastaan ottamiseksi ja kirkon johtamisen valtuus kuuluvat Melkisedekin pappeuteen. Sen pappeuden palauttivat Pietari, Jaakob ja Johannes.- ...
Tapani1 kirjoitti:
Smithin opista puhuminen on tahallista vääristelyä, sillä sellaista oppia ei ole olemassa, vaan on olemassa Jeesuksen Kristuksen kirkon ja opin palauttaminen pitkän luopumuksen ajan jälkeen.
Palautetussa kirkossa on aivan samat opit, organisaatio ja valtuus kuin alkukirkossa. Johannes Kastaja palautti Aaronin pappeuden, johon kuuluu mm. kastamisen valtuus. Kristus tunnusti tuon valtuuden, kun Hän pyysi Johanneksen kastamaan Hänet. Kätten päällepanon valtuus Pyhän Hengen vastaan ottamiseksi ja kirkon johtamisen valtuus kuuluvat Melkisedekin pappeuteen. Sen pappeuden palauttivat Pietari, Jaakob ja Johannes.Jatkat samaa kehäpäätelmää. "Valtuuksien" saaminen on Smithin ja hänen porukkansa omaa satua sekin.
Ja kyse on nimenomaan Smithin opista garmentteineen ja polyteismeineen.
Ihailtavaa periaatteellisuutta ja itsenäistä ajattelua. Wikipediasta:
Skotlantilainen Richard Holloway (s. 1934) on teologian professori. Hänet tunnetaan paitsi tuotteliaana kirjailijana, myös piispana, joka pitkän uransa päätteeksi kääntyi anglikaanista kirkkoa vastaan: vuonna 1998 hän sai tarpeekseen kirkon konservatiivisuudesta homoseksuaalien suhteen ja erosi Edinburghin piispan tehtävistään.
Holloway pitää itseään edelleen kristittynä, mutta ei hyväksy kirkkonsa ehdottomuutta tuomita ja rangaista. Hän katsoo siirtyneensä varmuudesta "radikaaliin epävarmuuteen", olotilaan, jonka kokee itselleen luontevammaksi.
Hollowaylla on takanaan pitkä akateeminen ura ja yli viisikymmentä vuotta kirkon palveluksessa. Tätä nykyä hän on äänekäs kirkon kriitikko ja modernisoija.
Holloway on kirjoittanut uskonnon herättämistä ristiriitaisista tunteista yli kaksikymmentä kirjaa, joissa haastaa lukijansa eettisesti kiperien kysymysten eteen. Hän pohtii tuotannossaan, miksi nyky-yhteiskunnassa, jossa ihmiset yhä enenevässä määrin ovat hylänneet perinteisen kirkon jumalanpalveluksineen, he kuitenkin kuumeisesti etsivät elämäänsä henkisyyttä ja olemassaolon syvempää merkitystä.
Iso-Britanniassa Holloway on arvostettu julkisuuden henkilö, jonka mielipiteitä kuunnellaan. Hän kirjoittaa säännöllisesti mm. Timesiin, Guardianiin ja Sunday Heraldiin, ja hänellä on oma televisiosarja BBC:llä. Hän asuu Edinburghissa Jean-vaimonsa kanssa ja heillä on kolme aikuista lasta.- ...
Tuosta voimme olla samaa mieltä, että Holloway edustaa ihailtavaa itsenäistä ajattelua. Siksi hän huomaakin kehäpäätelmät.
Onhan paljon vastaavia mormonejakin, jotka ovat alkaneet ajatella itsenäisesti huomatessaan ristiriitoja ja epäkohtia Smithin kirkossa ja opissa. Miksi et sano heilläkin olevan ihailtavaa periaatteellisuutta ja itsenäistä ajattelua?
Ajatella saa ja pitääkin. On kuitenkin raja sillä, mitä ihminen ajatuksineen pystyy ratkaisemaan, Mormonin kirjasta:
2. Nefi 9
28 Oi tuota Paholaisen viekasta suunnitelmaa! Oi ihmisten turhamaisuutta ja heikkoutta ja järjettömyyttä! Kun he ovat oppineita, he pitävät itseään viisaina eivätkä kuule Jumalan neuvoa, sillä he panevat sen syrjään luullen tietävänsä itse, minkä vuoksi heidän viisautensa on järjettömyyttä, eikä se heitä hyödytä. Ja he hukkuvat.
29 Mutta on hyvä olla oppinut, jos he kuulevat Jumalan neuvoja.
2. Nefi 27
25 Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan mutta on vetänyt sydämensä minusta kauas ja sen pelko minua kohtaan on ihmiskäskyjen mukaan opetettua —
26 sen tähden minä ryhdyn tekemään tämän kansan keskuudessa ihmeellistä tekoa, niin, ihmeellistä tekoa ja ihmettä, sillä sen viisaiden ja oppineiden viisaus häviää, ja sen ymmärtäväisten ymmärrys kätketään.
27 Ja voi niitä, jotka syvälle yrittävät kätkeä suunnitelmansa Herralta! Ja heidän tekonsa ovat pimeässä, ja he sanovat: Kuka meidät näkee, ja kuka meidät tuntee? Ja he sanovat myös: Totisesti, teidän asioiden ylösalaisin kääntämistänne tullaan pitämään savenvalajan saven kaltaisena. Mutta katso, minä osoitan heille, sanoo Herra Sebaot, että minä tiedän kaikki heidän tekonsa. Sillä sanooko teos tekijästään: Ei hän ole minua tehnyt? Tai sanooko luomus luojastaan: Ei hän mitään ymmärrä?- älytöntä älämölyä
'Ajatella saa ja pitääkin. On kuitenkin raja sillä, mitä ihminen ajatuksineen pystyy ratkaisemaan, '
Miksi sinulla tai jollain muulla on raja siitä, mitä ihminen ajatuksineen pystyy ratkaisemaan? Tuossa juuri esität sen, että toisen on pysäytettävä ajattelunsa joko sinun tai jonkun muun auktoriteetin ajatuksen mukaan. Puhut läpiä päähäsi - millä tiedolla, älyllä ja järjellä kuvittelet elämän olevan tällä vuosituhannella?
Kyllä maapallomme kehitykseen ovat ratkaisevasti vaikuttaneet suuret ajattelijanerot, joita ei ole pidätelleet sinun tai minun kaltaiseni 'pieniaivoiset' ja tiettyyn kaavaan jumiutuneet ihmiset. - ...
Tuo on Smithin ITSENSÄ kirjoittamaa pelottelua, jolla hän pyrkii pitämään ihmiset opissaan. Varsin tyypillistä uskonlahkoille.
Jälleen kerran syyllistyt kehäpäätelmään eli puolustat Smithin oppia Smithin itsensä kirjoituksilla! "Ajatella saa ja pitääkin. On kuitenkin raja sillä, mitä ihminen ajatuksineen pystyy ratkaisemaan"
Tämä on vaarallinen mielipide joka usein liittyy myös ihmisen ikääntymiseen.
Tulee mieleen aika kuuskytluvun alusssa ei niinkään kauan kun arvioitiin, että Suomeen riittää kolme tietokonetta korkeintaan neljä.lavanpalvelija kirjoitti:
"Ajatella saa ja pitääkin. On kuitenkin raja sillä, mitä ihminen ajatuksineen pystyy ratkaisemaan"
Tämä on vaarallinen mielipide joka usein liittyy myös ihmisen ikääntymiseen.
Tulee mieleen aika kuuskytluvun alusssa ei niinkään kauan kun arvioitiin, että Suomeen riittää kolme tietokonetta korkeintaan neljä.Eiköhän vaarallisinta ole se, jos ihminen luulee tietävänsä itsestään kaiken. Tarvitsemme ehdottomasti Jumalan ilmoituksia saadaksemme tietää uskonnollisen totuuden.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Eiköhän vaarallisinta ole se, jos ihminen luulee tietävänsä itsestään kaiken. Tarvitsemme ehdottomasti Jumalan ilmoituksia saadaksemme tietää uskonnollisen totuuden.
Eiköhän vaarallisinta ole se, jos ihminen uskoo "Jumalan ilmoituksiin".
Kerropa Tapsa, että mitä Jumalan ilmoituksia olet saanut. Voimme sitten pohtia yhdessä, että voisiko Jumala olla kyseisten ilmoitusten takana.
Smithin saamakseen väittämät "Jumalan ilmoitukset" ovat luonnollisesti täyttä potaskaa, samoin hänne kirkkonsa myöhemmin "saamat", mm. mustien pappeuskiellon kumoava ilmoitus. Tapani1 kirjoitti:
Eiköhän vaarallisinta ole se, jos ihminen luulee tietävänsä itsestään kaiken. Tarvitsemme ehdottomasti Jumalan ilmoituksia saadaksemme tietää uskonnollisen totuuden.
Olen samaa mieltä, jos ihminen toimii oman ihannekuvansa ja yliminänsä kautta ajaudutaan ongelmiin ulkomaailman kanssa.
Mitä tulee Jumalan ilmoituksiin toimintamekanismi on ilmaistu mystiseksi, nykyisin ilmoitukset liittyvät arkielämän ratkaisuhin ja saattavat olla hyödyllisiä, en ainakaan näe mitään erityistä haittaa.... kirjoitti:
Eiköhän vaarallisinta ole se, jos ihminen uskoo "Jumalan ilmoituksiin".
Kerropa Tapsa, että mitä Jumalan ilmoituksia olet saanut. Voimme sitten pohtia yhdessä, että voisiko Jumala olla kyseisten ilmoitusten takana.
Smithin saamakseen väittämät "Jumalan ilmoitukset" ovat luonnollisesti täyttä potaskaa, samoin hänne kirkkonsa myöhemmin "saamat", mm. mustien pappeuskiellon kumoava ilmoitus.Pyhän Hengen vaikutuksesta tiedän, että Mormonin kirja on toinen todistus Kristuksesta ja että Jeesuksen Kristuksen kirkko on palautettu maan päälle. Se on jatkuvaa ilmoitusta minulle.
Viime vaarnakonferenssissa meitä kehotettiin taas kerran lukemaan Mormonin kirja seuraavaan vaarnakonferenssiin mennessä eli n. puolen vuoden kuluessa. Kun tuota kirjaa lukee, niin ei voi ajatella, että se olisi kirjoitettu petosmielessä. Tässä ote kirjan alussa olevasta Lehin saamasta ilmoituksesta:
1. Nefi 1
1 MINÄ, Nefi, synnyin hyvistä vanhemmista, ja sen tähden minulle opetettiin jonkin verran kaikkea isäni tietämystä; ja nähtyäni monia ahdinkoja elinpäivieni aikana mutta oltuani silti Herran suuressa suosiossa kaikkina elämäni päivinä, niin, saatuani paljon tietoa Jumalan hyvyydestä ja salaisuuksista, teen sen tähden aikakirjan siitä, mitä olen elinaikanani toimittanut.
2 Niin, minä teen aikakirjan isäni kielellä, jossa yhdistyvät juutalaisten tietämys ja egyptiläisten kieli.
3 Ja minä tiedän, että aikakirja, jonka teen, on totta; ja minä teen sen omin käsin; ja minä teen sen tietoni mukaan.
4 Sillä tapahtui Juudan kuninkaan Sidkian hallituskauden ensimmäisen vuoden alkaessa (isäni Lehi oli asunut Jerusalemissa kaikkina elämänsä päivinä); ja sinä samana vuonna tuli monia profeettoja profetoiden kansalle, että sen täytyy tehdä parannus, tai suuri Jerusalemin kaupunki täytyy hävittää.
5 Niin tapahtui, että isäni Lehi meni rukoilemaan Herraa, niin, aivan koko sydämestään, kansansa puolesta.
6 Ja tapahtui hänen rukoillessaan Herraa, että tulipatsas tuli ja asettui kalliolle hänen eteensä; ja hän näki ja kuuli paljon; ja näkemiensä ja kuulemiensa asioiden tähden hän värisi ja vapisi tavattomasti.
7 Ja tapahtui, että hän palasi omaan taloonsa Jerusalemiin; ja hän heittäytyi vuoteelleen, koska hän oli Hengen ja näkemiensä asioiden vallassa.
8 Ja hänen ollessaan näin Hengen vallassa hänet vietiin pois näyssä, jopa niin että hän näki taivaiden aukenevan, ja hän käsitti näkevänsä Jumalan istumassa valtaistuimellaan ympärillään lukemattomia enkelijoukkoja laulamassa ja ylistämässä Jumalaansa.
9 Ja tapahtui, että hän näki Erään laskeutuvan taivaan keskeltä, ja hän näki, että hänen kirkkautensa ylitti keskipäivän auringon kirkkauden.
10 Ja hän näki myös kahdentoista muun seuraavan häntä, ja heidän kirkkautensa voitti taivaankannen tähtien kirkkauden.
11 Ja he tulivat alas ja kulkivat maan päällä; ja ensimmäinen tuli ja seisahtui isäni eteen ja antoi hänelle kirjan ja pyysi häntä lukemaan.
12 Ja tapahtui, että lukiessaan hän täyttyi Herran Hengellä.
13 Ja hän luki sanoen: Voi, voi Jerusalemia, sillä minä olen nähnyt sinun iljetyksesi! Niin, ja monia asioita isäni luki Jerusalemista — että se ja sen asukkaat hävitettäisiin; monet menehtyisivät miekkaan, ja monet vietäisiin vankeina Babyloniin.
Lehin perhe johdatettiin toiselle mantereelle vähän ennen asukkaiden hävitystä ja pakkosiirtolaisuuteen vientiä. Lehi oli profetoinut tulevasta tuolle kansalle, mutta ihmiset vainosivat häntä.- ...
Tapani1 kirjoitti:
Pyhän Hengen vaikutuksesta tiedän, että Mormonin kirja on toinen todistus Kristuksesta ja että Jeesuksen Kristuksen kirkko on palautettu maan päälle. Se on jatkuvaa ilmoitusta minulle.
Viime vaarnakonferenssissa meitä kehotettiin taas kerran lukemaan Mormonin kirja seuraavaan vaarnakonferenssiin mennessä eli n. puolen vuoden kuluessa. Kun tuota kirjaa lukee, niin ei voi ajatella, että se olisi kirjoitettu petosmielessä. Tässä ote kirjan alussa olevasta Lehin saamasta ilmoituksesta:
1. Nefi 1
1 MINÄ, Nefi, synnyin hyvistä vanhemmista, ja sen tähden minulle opetettiin jonkin verran kaikkea isäni tietämystä; ja nähtyäni monia ahdinkoja elinpäivieni aikana mutta oltuani silti Herran suuressa suosiossa kaikkina elämäni päivinä, niin, saatuani paljon tietoa Jumalan hyvyydestä ja salaisuuksista, teen sen tähden aikakirjan siitä, mitä olen elinaikanani toimittanut.
2 Niin, minä teen aikakirjan isäni kielellä, jossa yhdistyvät juutalaisten tietämys ja egyptiläisten kieli.
3 Ja minä tiedän, että aikakirja, jonka teen, on totta; ja minä teen sen omin käsin; ja minä teen sen tietoni mukaan.
4 Sillä tapahtui Juudan kuninkaan Sidkian hallituskauden ensimmäisen vuoden alkaessa (isäni Lehi oli asunut Jerusalemissa kaikkina elämänsä päivinä); ja sinä samana vuonna tuli monia profeettoja profetoiden kansalle, että sen täytyy tehdä parannus, tai suuri Jerusalemin kaupunki täytyy hävittää.
5 Niin tapahtui, että isäni Lehi meni rukoilemaan Herraa, niin, aivan koko sydämestään, kansansa puolesta.
6 Ja tapahtui hänen rukoillessaan Herraa, että tulipatsas tuli ja asettui kalliolle hänen eteensä; ja hän näki ja kuuli paljon; ja näkemiensä ja kuulemiensa asioiden tähden hän värisi ja vapisi tavattomasti.
7 Ja tapahtui, että hän palasi omaan taloonsa Jerusalemiin; ja hän heittäytyi vuoteelleen, koska hän oli Hengen ja näkemiensä asioiden vallassa.
8 Ja hänen ollessaan näin Hengen vallassa hänet vietiin pois näyssä, jopa niin että hän näki taivaiden aukenevan, ja hän käsitti näkevänsä Jumalan istumassa valtaistuimellaan ympärillään lukemattomia enkelijoukkoja laulamassa ja ylistämässä Jumalaansa.
9 Ja tapahtui, että hän näki Erään laskeutuvan taivaan keskeltä, ja hän näki, että hänen kirkkautensa ylitti keskipäivän auringon kirkkauden.
10 Ja hän näki myös kahdentoista muun seuraavan häntä, ja heidän kirkkautensa voitti taivaankannen tähtien kirkkauden.
11 Ja he tulivat alas ja kulkivat maan päällä; ja ensimmäinen tuli ja seisahtui isäni eteen ja antoi hänelle kirjan ja pyysi häntä lukemaan.
12 Ja tapahtui, että lukiessaan hän täyttyi Herran Hengellä.
13 Ja hän luki sanoen: Voi, voi Jerusalemia, sillä minä olen nähnyt sinun iljetyksesi! Niin, ja monia asioita isäni luki Jerusalemista — että se ja sen asukkaat hävitettäisiin; monet menehtyisivät miekkaan, ja monet vietäisiin vankeina Babyloniin.
Lehin perhe johdatettiin toiselle mantereelle vähän ennen asukkaiden hävitystä ja pakkosiirtolaisuuteen vientiä. Lehi oli profetoinut tulevasta tuolle kansalle, mutta ihmiset vainosivat häntä.Et vastannut esittämääni kysymykseen vaan sen sijaan jälleen kerran syyllistyit kehäpäättelyyn todistelemalla Smithin oppia Smithin omilla satukirjoituksilla!
Kerro nyt ensiksi, että mitä ilmoituksia olet saanut.
- 'Turust
"Jokainen on parannellut joskus juttuaan, mutta niitäkin on, jotka valehtelevat melkein kaikesta. Mytomania on psyykkinen sairaus ja painajainen ympäristölle. Mytomaani itse uskoo juttuihinsa."
Turust - <3<3<3
Mormonit aliarvioivat ihmisen Mielen. Se voi saada oman todistuksen ihan mistä vain kunhan sitä tolkutetaan tarpeeksi kauan.
Jostain syystä maailmassa on lahkoja jotka tekevät esim. joukkoitsemurhia, kivittävät naisia, ympärileikkaavat lapsia -kaikki uskosta jumalaan.
Mormonismissa on paljon hyvää kuten perhekeskeisyys. Mormonismissa on paljon myös puolia jotka kumoavat sen hyvyyden. Uhka siitä ettet saa olla perheesi kanssa ikuisesti ellet täytä tasovaatimuksia -joita on mahdoton saavuttaa.
Kuolleiden kastaminen johon käytetään valtavasti aikaa, koska kaste on se ainoa pelastus...Garmenttien käyttö...Kotikäynnit, lähetystyö, kymmenysten maksaminen perustuen yhteen ainoaan raamatun jakeeseen -ja maksuihin liityvät puhuttelut.
Nämä ovat kaikki täysin ulkoisia maailmallisia keinoja hallita mieltä ja rajata ihmisten toiminta kirkon sisälle.
Suu puhuu pelastusta ja sormi osoittaa tuomiota kirkon ulkopuolisille.
Kauniit puheet korva kuulee mutta jäsenten asenteen kuulee sydän.
Toki mormoneissa on monia vilpittömiäkin jäseniä, mutta itsekin tiedän tuntevani moia jäseniä jotka toivoisivat elävänsä vapaita velvoitteista kuten temppelityö, kymmenykset, opetusvelvollisuus kirkossa ja ikuinen piilossa oleva riittämättömyyden tunne..."worthy"
Jumala on rakkaus joka ei sulje ketään pois, maksoi tai palveli eli ei.
Miksi Jumala loisi roskaa? Miksi Jumala loisi omaksi kuvakseen olennon jota tahtoo rankaista ja jonka tahtoo elävän riittämättömyyden pelossa kokoajan teit niin tai näin?
Armo tarkoittaa sitä että sinut on jo lunastettu. Jos et ole jonkun kirkon jäsen ei ole sinun VIKASI! Kukin elämme olosuhteissamme eikä kukaan itse valitse olevansa juoppo tai kriminaali. Me vaan ylemmyydessämme tahdomme tehdä toistemme elämästä tulkintoja joiden perusteella sitten annamme leiman "worthy" tai "not worthy"
Kun ymmärrämme anteeksiannon ja Rakkauden, tulkinnat katoavat ja voimme rakastaa kaikkia rauhassa, ilman Isoveljen tuomitsevaa sormea.
Pitäkööt mormonit mormonisminsa ja eläkööt siinää autuudessa -ok!
Toisaalta, paatoksellinen kirkon puolestapuhuminen puhuu ainoastaan sen tekopyhästä ylemmyydestä. Se on kuin mehiläispesää sohaisisi jos kirkon kyseenalaistaa -eikö siellä silloin ole joku kipupiste jos jäsenten pitää todistaa todistamisen perään kirkossa sekä netissä?
Totuutta ei tarvitse todistaa eikä puolustaa -totuus on ja pysyy.
Ääretön kärsivällisyys, ääretön anteeksianto ÄÄRETÖN RAKKAUS.
Aamen.- ...
Tapani1 kirjoitti:
Jumalan rakastaminen on Hänen käskyjensä pitämistä.
Tarkoittanet kaksoiskielesi mukaisesti Smithin käskyjen pitämistä? Niihin kuuluu mm. taika-alusvaatteiden jatkuva käyttö ja kymmenysten maksaminen Smityhin kirkolle.
... kirjoitti:
Tarkoittanet kaksoiskielesi mukaisesti Smithin käskyjen pitämistä? Niihin kuuluu mm. taika-alusvaatteiden jatkuva käyttö ja kymmenysten maksaminen Smityhin kirkolle.
Tarkoitatko, että kaksoiskieltä on kaikki, josta et ole samaa mieltä? Mitään asiallista en näe kaksoiskieleksi leimaamisessa.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Tarkoitatko, että kaksoiskieltä on kaikki, josta et ole samaa mieltä? Mitään asiallista en näe kaksoiskieleksi leimaamisessa.
Puhuit JUMALAN rakastamisesta ja HÄNEN käskyjensä piämisestä.
Kuitenkin tarkoittanet mm. taika-alusasujen jatkuvaa käyttöä ja kymmenysten maksamista SMITHIN kirkolle.
Kyseessä ovat kaksi aivan eri asiaa, jotka ovat samaa korkeintaan mormoneille, joten kyseessä on kaksoiskieli, jossa sanoilla tarkoitetaan muuta kuin mitä normaalikielessä. ... kirjoitti:
Puhuit JUMALAN rakastamisesta ja HÄNEN käskyjensä piämisestä.
Kuitenkin tarkoittanet mm. taika-alusasujen jatkuvaa käyttöä ja kymmenysten maksamista SMITHIN kirkolle.
Kyseessä ovat kaksi aivan eri asiaa, jotka ovat samaa korkeintaan mormoneille, joten kyseessä on kaksoiskieli, jossa sanoilla tarkoitetaan muuta kuin mitä normaalikielessä.Niinpä, tuolla vahvistit sen, että sinun käsityksestäsi ja yleisestä mielipiteestä poikkeamista sanot kaksoiskielen käyttämiseksi. Tuo ajattelutavan mukaan ei voisi olla mitään uutta, joka ilmaistaan yleisesti käytetyin sanoin.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Niinpä, tuolla vahvistit sen, että sinun käsityksestäsi ja yleisestä mielipiteestä poikkeamista sanot kaksoiskielen käyttämiseksi. Tuo ajattelutavan mukaan ei voisi olla mitään uutta, joka ilmaistaan yleisesti käytetyin sanoin.
Tietenkin kun puhumme täällä Suomessa suomea meillä on yhteinen käsitys siitä, mitä sanoilla tarkoitetaan. Joitakin poikkeuksia murteissa on (esim. huilata ja tuima), mutta vähintäänkin kirjakieltä käyttäessämme ymmärrämme mitä muut puhuvat. Sinun käyttämäsi kieli poikkeaa yleisesti käytetystä kielestä, joten kyseessä on kaksoiskieli, jossa sanoille on annettu normaalikielestä poikkeavia merkityksiä.
Jos on jotain uutta, sille pitää antaa uudet sanat tai sanayhdistelmät. Smithin oppi ei sinänsä ole uutta, joten sille kelpaavat jo käytössä olevat todellisuutta kuvaavat sanat ja sanayhdistelmät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama1298016Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1567115Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1834866Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2493305Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta1012764Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1272352- 1531990
Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari171933Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa411750Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?2061685