Muutama mieltä askarruttava kysymys Kairosta

cccairo

Olen keväällä menossa Kairoon kahdeksi kuukaudeksi ja mieltäni askarruttaa muutama kysymys joihin toivoisin saavani vastausta henkilöiltä jotka ovat itse Kairossa käyneet. Itse en siis ole ennen Egyptissä ollut.

1. Valuutta
Olen kuullut että Egyptissä käy paikallisen valuutan lisäksi myös euro, mutta onko sillä joissain paikoissa jotain väliä? että voiko eteen tullakkin yhtäkkiä tilanne, ettei euroa huolita?

2. Viisumi
Tähän on tullut saatua juuta ei eitä... Siis viisumihan kuuluu olla mukana, kun egyptiin matkustaa?

3. Rahan nostaminen automaateilla
Löytyykö Kairosta moniakin pankkiautomaatteja ja kelpuuttavatko ne tavallisen Visa Electronin? Paljonko ne vetävät sitten palvelumaksua välistä? Saako rahan automaateilta euroina, puntina vai sekä että?

4. Kulttuuri
Olen aika hyvin perillä Egyptin kulttuurista ja samaten myös muslimien. Onko kuitenkin joitain asioita jotka olisi hyvä muistaa vieraaseen maahan matkustettaessa, ettei tulisi ikävää tilannetta, että on jotenkin huomaamattomasti paikallista onnistunut loukkaamaan?

4

191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iiisis555

Valuutasta ensin: ei kannata maksaa Euroilla, se tulee vain kalliiksi. Mutta jos on rahaa tuhlata, niin jokainen tekee mitä haluaa! Euron kolikoita paikalliset ei voi vaihtaa pankissa punniksi, joten se on aika hyvä syy käyttää puntia.
      Muutenkin, eikö ole tapana, että käytetään paikallista valuuttaa, kun ollaan ei- Euro- alueella!

Kuukauden viisumin saa suoraan kentältä, maksaa 15$, ja vähemmän euroissa. Ajattelen, että pidemmän viisumin joutuu hankkimaan lähetystöstä Helsingissä.

Automaatteja on Kairon keskustassa pilvin pimein, ja mielestäni Visa Electron käy. Ainakin itselläni onnistui nyt lokakuussa. Ja automaatti antaa vain puntia!

Kulttuuri- kysymys on aikamoisen laaja, siitä voisi kirjoittaa tuntikaupalla. Täällä suomi24 sivuillakin on hyviä kirjoituksia, suosittelen käyttämään hakua.
      Ja virheitä sattuu tässä suhteessa alkuun jokaiselle, sitä ei voi estää!
      Hyvää reissua!

• cccairo

ainiin unohdin kysyä, että saako ulkomaille viedä lääkkeitä johon ei ole reseptiä? itse kun tarvitsisin unilääkkeet mukaan, mutta askarruttaa että jäävätkö tullipamput möykkäämään niistä sitten. :P

• fjdkösaj

Kairossa kannattaa maksaa punnilla. Yleensä ainoastaan hotelleissa kysytään, halutaanko maksaa euroilla vain punnilla. Kaupoissa ja ravintoloissa oletetaan, että käytät paikallista valuuttaa.

Viisumi kannattaa hommata Suomesta, koska olet menossa yli kuukaudeksi. Suomessa suurlähetystö sijaitsee Helsingissä, lähellä Siljan terminaalia. Egyptissä viisumi täytyisi uusia Tahririin aukiolla sijaitsevassa virastotalossa, ja kun noita mielenosoituksia on edelleen käynnissä, en menisi alueelle tarkoituksella. Muutenkin se on ihan tuskaa se viisumin uusiminen siellä. Vie helposti koko päivän, koska jonot ovat usein pitkät ja pistävät juoksemaan luukulta toiselle. Helsingin päässä ei ole jonoa. Hakemuksen ja passin voi lähettää vaikka postissa heille, jos et asu itse lähellä.

Kairosta löytyy automaatteja, jotka hyväksyvät Visa Electronin. Huom. kaikki automaatit eivät hyväksy, ehkä joka toinen. Rahat tulevat automaatista puntina.

Jos olet nainen, pukeudu Kairossa melko peittävästi. Hihojen pitäisi ulottua kyynärpäihin, kaula-aukko pieni, tai vaihtoehtoisesti huivi kaulalla, polvet pitäisi olla peitettynä. Älä katso miehiä kadulla silmiin, ellei ole kauppias. Katse on osoitus romanttisesta kiinnostuksesta. Sama pätee, jos olet mies. Älä katsele naisia silmiin.

Miehet eivät pukeudu siellä shortseihin. Se on epäkunnioittavaa. Joten pitkät housut pitäisi olla. T-paita on miehellä ok.

Jos on pukeutunut liian paljastavasti, sekä uskonnolliset miehet että naiset tuijottavat halveksivasti.

Jos sinun tarvitsee kysyä jotakin ohikulkijalta, sääntö on, että miehet kysyvät mieheltä ja naiset naiselta.

Shoppailun yhteydessä kannattaa aina laskea, paljonko on saanut rahaa takaisin. Tuppaavat huijaamaan. Jos ovat antaneet liian vähän rahaa takaisin, tuijota odottavan näköisenä. Kaivavat sitten puuttuvat rahat esiin.

Kun ostat vettä kioskeista, tarkista aina pullon sinetti. Käännä myös pullo nurin päin ja tarkista ettei valu. Tuppaavat huijaamaan, ja laittamaan hanavettä pulloon. Ei se silti vaarallista ole. Kyllä se juotavaa on. Sisältää vaan niin paljon klooria, että maha saattaa mennä sekaisin.

Takseissa käytä valkoisia takseja, ja tarkista, että laittavat mittarin päälle. Mustat taksit tuppaavat huijaamaan, koska heidän mittarinsa eivät toimi. Ja heidän kanssaan sovitaan hinta etukäteen. Heidän kanssaan matkustamisesta jää usein vihaiseksi. Valkoinen taksi on reilu. Tapana on jättää pieni tippi taksikuskille. 0,50-2 puntaa, riippuen matkan pituudesta. Muutenkin tippiä pitäisi jättää melkein kaikille. Ravintoloissa n. 10%, laukunkantajille, siivoojille, kuskeille vähemmän. Myös paikalliset oppaat odottavat tippiä.

Opiskele lause: Ana min finlanda. Eli olen Suomesta. Tai, Ana min uurubbaa. Minä olen Euroopasta. Käytä tätä aina kun kuulet, että joku sanoo sinun suuntaasi sanan Israiil tai Israilijjiin. Monet puhuvat sinusta arabiaksi. Jos he arvuuttelevat, että olet Israelilainen, kuten he todennäköisesti näinä aikoina tekevät, kannattaa heti oikaista asia. He rakastavat eurooppalaisia ja varsinkin suomalaisia Nokia faneina, mutta israelilaiset ovat vihattuja. Et todellakaan halua, että he luulevat sinua israelilaiseksi.

Tunnelma on nyt vähän kireä siellä. En kyllä sanoisi vaarallinen. Mutta kannattaa pitää korvat höröllä, vältellä väkijoukkoja, vältellä joukkoliikennevälineitä (koska et tiedä millä seudulla joudut silloin kulkemaan), olla nöyrä, älä kulje iso kamera kädessäsi ympäriinsä, ellet sitten ole selkeästi turistialueella, mainosta kaikille mistä maasta olet, puskaradio toimii hyvin. Älä silti ole turhaan peloissasi. Varuillasi vain. Tällä hetkellä suurin osa ihmisistä huutelee perääsi, welcome, monet autoilijat ovat harvinaisen huomaavaisia sinua kohtaan, ohikulkijat saattavat kysyä sinulta onko kaikki hyvin jne. Eli tavallinen kansa haluaa turistit takaisin, ja osoittaa sen pienillä arkisilla teoilla, mitä ei ennen mielenosoituksia näkynyt. Uutisissa itse asiassa kehoitettiin keväällä osoittamaan tällaista huomaavaisuutta ulkomaalaisia kohtaan.

Omat lääkkeet voi ottaa mukaan. Mutta kyllä sieltäkin saa melkein mitä vaan ilman reseptiä. Egyptissä toimii kansainvälinen lääketehdas, joten sieltä saa ihan laadukkaita tuotteita todella edulliseen hintaa. Mä esim. haen sieltä sirdaludit, lihasrelaksantit.

• cccairo

kiitos todella paljon vastauksista. paljon uusiakin tietoja tuli saatua. (:

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      91
      2184
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      147
      1811
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      754
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      741
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      730
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      597
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      571
    Aihe